قوانین، مراحل و نحوه طلاق در کانادا

 طلاق در کشور کانادا چون کانادا از جمله کشورهای پیشرفته‌ای می‌باشد که نظام حقوقی‌اش کامن لابوده و همچون ایران و بسیاری از کشورها از قوانین سیویل لا پیروی نمی‌کند؛ اما بسیار از قوانین آن بصورت یکپارچه درآمده اند.

کشور کانادا همچون آمریکا دارای ایالت‌های متفاوتی است و در واقع هر یک از ایالت‌ها دارای قوانین متفاوتی است و به عبارت دیگر هر ایالتی جدای از ایالت دیگر تصمیم می‌گیرد و آن را اجرا می‌نماید.

بی شک حوزه خانواده در هر کشوری دارای اهمیت است و کشور کانادا کشوری است که بطور ویژه به این موضوع می‌پردازد. در مباحث خانواده طلاق زوجین مبحثی است که بسیار مهم و حیاتی تلقی شده و دارای اهمیت بسیار قابل توجهی می‌باشد.

حال در این مطلب برانیم تا مطرح نماییم که مهمترین مقررات ناظر بر طلاق در کشور کانادا کدامند که می‌بایست مورد توجه قرار گیرند و قواعد کلی آن کدامند؟

قوانین طلاق در کانادا

با در نظر داشتن قوانین مهاجرتی کشور کانادا و همچنین با در نظر داشتن این نکته که کشور کانادا یکی از مهاجر پذیر ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود، باید بیان کرد که درخواست‌های بسیار زیاد و متعددی جهت اخذ اقامت دائم در کانادا و یا پاسپورت این کشور صورت می‌گیرد و همچنین هموطنان بسیار زیادی نیز در پی این امر می‌باشند و جهت دریافت اقامت اقدام می‌نمایند.

ممکن است که بسیاری از افراد در کشور کانادا ازدواج نمایند و یا همسرشان در کانادا اقامت داشته باشد به دادگاه کانادا درخواست طلاق دهند و دادگاه به دادخواست ایشان رسیدگی نماید و نهایتاً حکم نهایی را صادر نماید.

کانادا بر اساس قوانینی که دارد موظف است که در جمیع حالات پرونده‌ها را بررسی نماید و رأی را صادر نماید و این رأی که حقوق مالی و غیر مالی را در نظر دارد برای تمامی افراد متقاضی لازم الاتباع خواهد بود.طلاق در کانادا

حال اگر شهروندی دو تابعیتی (ایرانی-کانادایی) باشد، و در ایران عقد نکاح آنها منعقد گشته باشد و در کانادا تصمیم بر طلاق بگیرند راه سختی را در پیش خواهند داشت.

اما بطور کلی تا زمانی که افراد اعم از زن و یا شوهر حداقل یک سال در کشور کانادا زندگی کرده باشند، بر اساس وضعیت فعلیشان کانادا شرایطشان را در نظر می‌گیرد و افراد را به عنوان ساکن کانادا می‌شناسد و محل وقوع عقد نکاح را در نظر نمی‌گیرد.

البته باید توجه داشت که حتی افرادی که تابعیت کانادایی ندارند نیز امکان این برایشان فراهم است که در کشور کانادا طلاق بگیرند زیرا محل ازدواج و محل انعقاد عقد نکاح اهمیتی ندارد مشروط به اینکه افراد حداقل یک سال در کانادا اقامت داشته باشند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط لازم جهت انعقاد طلاق در کشور کانادا چیست؟

باید توجه داشت که قوانین کانادا بر اساس مصوبه و قوانین فدرال کانادا در حوزه طلاق به تصویب رسیده است و به لحاظ رسیدگی، تشریفات اداری و یا دادرسی با سایر ایالات تفاوت‌های بسیاری دارد.

بر اساس قوانین موضوعه کانادا، بر خلاف قوانینی که در ایران حاکم می‌باشد، دادگاه‌های کانادا و به عبارت بهتر، قضات کانادایی وظیفه‌ای دال بر رسیدگی بر اساس قوانین ایران ندارند و بر اساس قوانین کشور کانادا رسیدگی می‌نمایند و طبق قانون مدنی، احوال شخصیه افراد (مانند نکاح، طلاق و غیره)‌ تابع قوانین متبوعشان می‌باشد و از این رو قانون ایران و کانادا بسیار با یکدیگر متفاوت می‌باشد.


بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در کانادا


همچنین باید توجه داشت که شرایطی جهت رسیدگی به دادخواست طلاق، ضروری می باشد که عبارتند از:

  • جهت طلاق، ابتدا فرد می‌باید که به دادگاه کشور کانادا رجوع نماید و دادخواست طلاق خودش را به دادگاه مربوطه تقدیم نماید. در خصوص شرایط شکلی و ماهوی باید بیان نمود که دادخواست طلاق مذکور، پیش شرطی را داراست که عبارت است از اینکه زوج و زوجه طی قوانین کانادا ازدواج نموده باشند و ازدواج آن ها با مراجع قضایی تأیید شده مطابقت کامل داشته باشد.
    همچنین اتباع ایرانی که در ایران ازدواج نموده‌اند باید ازدواجشان مورد تأیید دولت کانادا باشد.
  • زوج و زوجه دارای روابط سردی باشند و ازدواجشان در حال شکست باشد.
  • شخص و یا همسر وی در یک از ایالات کانادا و یا در جایی که شخص به میزان یک سال کامل زندگی کرده است درخواست طلاق بنماید.

طلاق در کانادا

انواع طلاق مطابق با قوانین کشور کانادا کدامند؟

در کانادا با در نظر گرفتن قوانین، ۲ نوع طلاق وجود دارد که در صورت اثبات هریک، طلاق صادر می‌گردند و رابطه افراد خاتمه می‌یابد:

  • طلاق بر مبنای عدم تقصیر: طلاق بر مبنای عدم تقصیر عبارت است از اینکه هیچ یک از طرفین در وظایف زناشویی خود تقصیری را مرتکب نشده باشند. در اصل شرط لازم جهت تحقق این گونه طلاق جدایی کامل به مدت یک سال زوجین از یکدیگر می‌باشد.
  • طلاق بر مبنای وجود تقصیر: طلاق بر مبنای وجود تقصیر عبارت است از اینکه زوج و یا زوجه موجب تقصیری شده باشد و طرف او آن امر را در دادگاه به اثبات برساند. به عبارت دیگر یکی از زمینه‌های لازم می‌بایست که وجود داشته باشد تا بدان ترتیب اثر داده شود.

زمینه‌های لازم جهت انعقاد طلاق مطابق با قوانین کشور کانادا کدام است؟

وفق قوانین کانادا، زمانی که طلاق بر مبنای عدم وجود تقصیر باشد، یکی از طرفین باید اثبات نماید که زوجین دارای روابط سردی می‌باشند.

برای این امر لازم است که یکی از زمینه‌های ذیل را اثبات نماید:

  • همسر وی اعم از زوج و یا زوجه به مدت یک سال و یا حتی بالغ بر یک از او جدا زندگی کرد باشد.
  • همسر او دارای خشونت روانی و یا فیزیکی داشته باشد.
  • یکی از زوجین به طرف خود خیانت کرده باشد و با غیر از همسر خویش رابطه جنسی برقرار نموده باشد.

آثار مالی و غیرمالی پس از طلاق در قوانین طلاق در کشور کانادا کدام است؟

باید توجه داشت که همزمان با صادر گردیدن حکم طلاق در دادگاه کشور کانادا، مطابق قوانین، بحث تقسیم اموال زوجین و همچنین آثار مالی آن به میان می آید که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بر اساس قوانین کشور کانادا، تمامی اموالی که زوج و زوجه در طی زندگی مشترکشان کسب نموده‌اند و در ملکیت آن ها قرار دارد باید که میانشان مساوی تقسیم گردد لکن اموالی را که هر یک بطور مستقل و مجزا وارد زندگی خویش نموده است قابلیت تقسیم را ندارد و صرفاً ملاک تقسیم، افزایش اموال در زمان ازدواج می‌باشد.


بیشتر بخوانید:  اجاره خانه در کانادا


البته باید به این نکته توجه نمود که در کانادا در این خصوص یک استثنایی وجود دارد و آن عبارت است از اینکه در تقسیم اموال، خانه‌ای که مربوط است به مراسم ازدواج عروسی و جهت شروع زندگی زوجین، بطور مشترک تهیه می‌شود و اگر یکی از زوجین در زمان ازدواج به خانه دیگری برود و در آن سکونت داشته باشند، دیگر در زمان طلاق هیچ حقی نسبت به آن خانه نخواهد داشت و در حقیقت هیچ بخشی از آن خانه به طرف نخواهد رسید.

این استثنا مشمول کسی که سند خانه به نامش نمی‌شود نیز نخواهد شد و از این رو هر دوی آن ها حق دارند که در آن خانه بمانند و به سکونت خود ادامه دهند.طلاق در کانادا

در این اثنا به بیان چندین راه حل می‌پردازیم

اگر طرفین مطابق قوانین ایران با یکدیگر ازدواج کرده باشند و در ایران در دفاتر رسمی ازدواجشان به ثبت رسیده باشد، در صورتی که تصمیم بر متارکه بگیرند باید مواردی را در نظر بگیرند.

این موارد که باید برای متارکه به آنها توجه کرد عبارتند از:

  1. طلاق باید بر طبق قوانین کانادا انجام گیرد، اعم از اینکه توافقی و یا غیر توافقی باشد این امر می‌بایست که تکلیف اموال، نفقه و غیره کاملاً مشخص گردد. پس از صدور حکم طلاق، صیغه طلاق شرعی در کانادا توسط یکی از اجراکنندگان رسمی اجرا می‌گردد و نهایتاً گواهی طلاق برای زوجین صادر می‌گردد.
  2. زوجین باید در خصوص جهیزیه و نفقه و غیره با یکدیگر توافق نمایند و پس از آن فرم‌های مخصوص مرتبط با ثبت طلاق در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن را کامل نمایند و به همراه مدارک اصلی خود به دفتر حفاظت منافع ایران ارسال نمایند تا طلاق در شناسنامه زن و شوهر درج گردد.
  3. مرحله سوم آخرین مرحله تلقی می‌شود. زوجین زمانی که مراحل فوق الذکر را انجام دهند طلاقشان رسمی می‌گردد اما نکته جاییست که این برای این طلاق سند جداگانه تنظیم نمی‌گردد لذا برای جلوگیری از مشکلات زمانی و هزینه‌ای لازم است که به موازات طلاق کانادایی، طلاق ایرانی نیز پیگیری شود.

باید توجه داشت که در صورتی که زوجین حل و فصل‌های خود را از طریق قانون انجام ندهند، ممکن است که ممنوع الخروج شوند و یا ضبط شدن اموالشان شود. اصولاً جهت هماهنگی درباره مسائل مالی و همچنین حضانت فرزندان مشترک در ایران و کانادا، زوجین نزد وکیل می‌روند تا از مشکلات آتی جلوگیری نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
6 نظرات
  1. تورج می گوید

    درود بر شما
    ما در ایران ازدواج کردیم در حال حاضر کانادا هستیم به مدت ۶ سال از هم جدا زندگی می کنم separation agreement هم انجام دادیم امی توانم با شخص دیگری ازدواج کنم
    باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام قوانین ازدواج و طلاقتون باید طبق رویه ایران جلو بره

  2. مریم می گوید

    سلام وقت خوش
    من و. شوهرم هر دو ایرانی هستیم در ایران ازدواج کردیم شوهرم سیتیزن کانادا بود قبل ازدواج ، الان هر دو کانادا اقامت داریم من پی ار هستم یه سال از هم جدا زندگی میکنیم در حال حاضر برا طلاق کانادایی اپلای کردم و. منتظر هستم میخواستم بدونم من اگه برم ایران ایشون میتونن منو ممنوع الخروج کنن یا نه
    من پاسپورت ایرانم رو. کانادا تمدید کردم از طریق دفتر واشنگتن که محل اقامت کانادا نوشته شده
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام .نظر به تخصصی بودن سوالتون وارد سایت زیر شوید واز وکلای متخصص در قسمت مشاوره تلفنی سوال نمایید
      https://vakiltop.com/

  3. محن می گوید

    ازدواج در دفتر خانه رسمی در ایران انجام شده الان بدلایلی امکان ادامه زندگی مشترک مقدور نیست چه مراحلی باید طی کنند البته از لحاظ دارایی زوج چیزی در ایران ندارد لطفا راهنمایی فرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق وکالت به یک وکیل در ایران اقدام نمایید تا وکیل به وکالت از هردو اقدام نماید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند