حقوق تجاری و برندینگ و ایجاد ارزش از طریق حمایت از برند

از جمله روش های ایجاد ارزش در یک بنگاه اقتصادی، انجام اقدامات حمایتی از برند با استفاده از تسلط بر حقوق تجاری مرتبط با آن و مشاوره با وکیل می‌باشد. در این مطلب ضمن ارائه تعریفی کلی برای حقوق تجاری به بررسی ابعاد مختلف این حقوق و ارتباطش با ارزش یک برند تجاری و برندینگ خواهیم پرداخت.

قرارداد تجاری و برندینگ
قرارداد تجاری

حقوق تجاری چیست؟

در یک تعریف کلی با مشاوره آنلاین حقوقی٬ می‌توان حقوق تجاری را مجموعه ‌ای از قوانین و مقررات حاکم بر و روابط تجاری و فعالیت های مرتبط با آن دانست. این دسته از حقوق ناظر بر فعالیت های تجاری است و هر جا به صورت صریح مساله ای را شامل نشود، به قوانین موجود در حقوق مدنی رجوع می‌شود. موضوعات مختلفی از قبیل علامت تجاری، حق تالیف و ثبت اختراع در دسته حقوق تجاری قرار می‌گیرد که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اهمیت حقوق تجاری در برندینگ

برندینگ در اصطلاح به فرایند تحقیق، توسعه و کاربرد مجموعه‌ ای از ویژگی‌ هاست، به صورتی که مصرف‌کننده بتواند برند شما را به محصول یا خدمات شما مرتبط سازد. در این راستا شناخت حقوق تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که لزوم توسعه یک برند، انجام برخی اقدامات ساختاری از قبیل ثبت علامت تجاری، ثبت اختراع و حمایت از ارزش برند بر مبنای حقوق تجاری جاری در کشور می‌باشد.

تعطیلات و مرخصی

مانند هر فعالیت کاری دیگر، در حقوقی تجاری نیز نحوه تعطیلات و مرخصی کارکنان بر مبنای قانون کار مشخص شده است، هر چند که در برخی بنگاه های خصوصی ممکن است بنابر قرارداد های کاری که اغلب داوطلبانه مورد توافق قرا می‌گیرند، تغییراتی در تعداد روزهای مرخصی یا تعطیلات کاری اعمال شود.

انواع حقوق تجاری
تصویری از جلسه وکیل و موکل

انواع حقوق تجاری

همان طور که گفته شود توجه به حقوق تجاری در پیشرفت یک برند، امری حیاتی به شمار می‌آید؛ در ادامه به بررسی برخی از مهمترین این حقوق تجاری خواهیم پرداخت؛

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 علامت تجاری

از جمله حقوق مرتبط با تجارت و برندبنگ، علامت تجاری است. باید توجه داشت که طبق قانون علامت تجاری به هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد، گفته می‌شود.

البته در مورد نحوه انتخاب آن نیز باید ها و نباید هایی را قانون گذار مشخص کرده است. نکته دیگر این که هر چند داشتن علامت تجاری الزامی‌نیست. در برخی از صنایع از جمله دارو، مواد غذایی و آرایشی حتما باید از علامت تجاری استفاده شود.

حق اختراع

حق اختراع به حقی گفته می‌شود. که مخترع و سازنده در اثر ثبت اختراع و به صورت انحصاری و موقت و مشروط به رعایت تکالیف مقرر در قوانین مربوط در جهت استعمال، انتقال، فروش، عرضه، واردات و اعطای مجوز بهره برداری از آن اختراع، برای خود به دست می‌آورد. البته باید توجه داشت. لازمه حمایت قانون از حق اختراع به ثبت رساندن آن می‌باشد.

حق نشر و تولید

حق نشر و تولید به نوعی حفاظت قانونی از آثار و محصولات تولیدی شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود. به عبارت دیگر مجموعه ‌ای از حقوق انحصاری است که به پدید آورنده‌ یک اثر منحصر به‌ فرد و اصیل تعلق می‌‌گیرد و بر مبنای آن استفاده از روش یا محصول تولیدی باید منوط به داشتن مجوز کتبی ناشر و تولید کننده اولیه باشد. البته باید توجه داشت که حقوق تجاری مرتبط با حق نشر و تولید در بسیاری موارد به خصوص در ایران با نکات ابهام متعددی روبرو می‌باشد.

ایجاد ارزش از طریق حمایت از برند
برندینگ

ایجاد ارزش از طریق حمایت از برند

 در تعریف ارزش برند می‌توان گفت که  ارزش ‌برند، ارزش پولی برند شماست، و این ارزش با انجام اقدامات حمایتی از برند می‌تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال برندی که در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد، در صورت عدم حمایت های حقوقی ممکن است دچار مسائلی از قبیل محصولات تقلبی مشابه، سرقت ایده های تولیدی برند و موارد مشابه گردد. بروز این مشکلات موجب کاهش ارزش برند خواهد شد. در ادامه برخی از مهمترین اقدامات حمایتی در ایجاد ارزش برند و برندنیگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ثبت حقوق تجاری

همان گونه که در وکیل آنلاین گفته شد، حمایت از یک برند از لحاظ حقوقی وابسته به ثبت حقوق تجاری است تا بر اساس این موارد ثبت شده بتوان اقدامات لازم قانونی را انجام داد. به طور کلی حقوق تجاری مرتبط با برند به دو بخش حقوق مادی – حقوق معنوی تقسیم می‌شود.

حقوق مادی نشان دهنده انحصار برند در خصوص بهره برداری و دخل و تصرف و یا جابجایی هر گونه اعمال قانونی در خصوص برند با علامت تجاری می‌باشد.

البته با محدودیت های زمانی تعیین شده و حقوق معنوی که شامل مواردی مانند خلاقیت های فکری و ذهنی در زمینه های مختلف علمی‌، صنعتی ، فناوری، علایم تجاری و طرح صنعتی می‌باشد.

استفاده مؤثر از علامت تجاری

یکی دیگر از راه های ایجاد ارزش در حمایت از برند، استفاده موثر از علامت تجاری است. شناخته شدن یک برند و علامت تجاری نیز به ‌عنوان یک سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود. پس از رشد یک علامت تجاری و نفوذ آن در بین مشتریان باید به عنوان پشتوانه ای برای سود دهی و گسترش فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

هر علامت تجاری در صورتی که به صورت موثر مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • به عنوان سرمایه ای ارزشمند محسوب می‌شود
  • اعتماد و وفاداری افراد را افزایش می‌دهد
  • در کسب امتیازات و تسهیلات برای برند موثر خواهد بود.

مدیریت حقوق تجاری

چنانچه برند با استفاده از مشاوران حقوقی یا وکلای خود بتواند به نحو صحیحی از کلیه حقوق تجاری خود استفاده کرده. راه های سوء استفاده از برند را حذف نماید. می‌تواند تا حد زیادی در ایجاد ارزش برای برند موفق باشد. لازمه چنین اقداماتی داشتن یک مدیریت حقوقی سازمان یافته است. بر کلیه امور مرتبط با حقوق تجاری برند اشراف داشته باشد.

حمایت از مشتریان

حمایت از مشتریان در یک برند علاوه بر این که موجب افزایش بازدهی فعالیت برند می‌شود، در دراز مدت با افزایش میزان اعتماد مصرف کنندگان و از راه هایی مانند تبلیغات کلامی‌افراد جامعه موجب ایجاد ارزش در حمایت از برند خواهد شد.

حقوق تجارت و برندینگ
جلسه حقوقی

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش شد تا برخی از مسائل مرتبط با حقوق تجاری و ایجاد ارزش از طریق حمایت از برند مورد بررسی قرار گیرد. نباید فراموش کرد که حمایت از برند بر اساس حقوق تجاری، تاثیر مستقیمی‌در ایجاد ارزش برند خواهد داشت.

سوالات متداول

۱- حقوق تجاری به چه چیزی گفته می‌شود؟

حقوق تجاری به مجموعه ‌ای از قوانین و مقررات حاکم بر و روابط تجاری و فعالیت های مرتبط با آن گفته می‌شود.

۲-  منظور از اصطلاح برندینگ چیست؟

برندینگ در اصطلاح به فرایند تحقیق، توسعه و کاربرد مجموعه‌ ای از ویژگی‌ هایی که مصرف‌کننده بتواند برند را به محصول یا خدمات شما مرتبط سازد. گفته می‌شود.

۳- حق اختراع چیست؟

به حقی گفته می‌شود که مخترع و سازنده  در اثر ثبت اختراع و به صورت انحصاری و موقت برای خود به دست می‌آورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند