نمایندگی حقوقی چیست و مشاوره از طریق وکیل

مطابق با تعاریف موجود در علم حقوق، وکیل به شخصی گفته می‌شوند که با داشتن مجوز وکالت، بتواند پس از دریافت وکالتنامه و  مشاوره با وکیل از طرف شخصی حقیقی یا حقوقی انجام اموری را به جای موکل خود برعهده بگیرد. علاوه بر این تعریف کلی، یک وکیل می‌تواند بدون داشتن وکالتنامه به انجام برخی امور حقوقی دیگر نیز بپردازد که از مهمترین آنها دادن مشاوره حقوقی و برعهده گرفتن نمایندگی حقوقی می‌باشد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر این وظایف خواهیم پرداخت؛

نمایندگی حقوقی
نوشتن قرار داد

انواع خدمات وکالت

همان گونه که گفته شد یک وکیل می‌تواند خدمات متعددی را به ارباب رجوع خود ارائه دهد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مشاوره دادن حقوقی

مراجعه به یک وکیل متخصص برای دریافت مشاوره حقوقی موجب می‌شود تا درک بهتری از جزئیات پرونده خود داشته باشید. همچنین به کمک وکیل در مشاوره حقوقی می‌توان اسناد، دادخواست و مدارک مورد نیاز برای اقدامات قانونی لازم را فراهم نمود. البته باید توجه داشت زمانی که وکیل در نقش مشاوره حقوقی به شما کمک می‌کند، تنها در جلسات مشاوره همراه شماست و راه حل و موقعیت را برای شما تحلیل می‌کند و در سایر مراحل اجرایی دادرسی شما را همراهی نخواهد کرد.

مشاوره خانوادگی

از جمله خدمات رایج هر وکیل هم به صورت حصوری و  هم وکیل آنلاین ، ارائه مشاوره های خانوادگی در مورد مسائلی از قبیل طلاق، مهریه و حضانت فرزند است. پیش از طرح دعوا و شکایت در این موارد بهتر است که از مشاوره یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه استفاده شود تا درک بهتری از  راه حل ها و چالش های پیش رو ایجاد شود و همچنین از اتلاف وقتی که در اثر ناآگاهی از رویه های قضایی ممکن است برای فرد رخ دهد، جلوگیری شود.

تهیه سند و قرارداد

یک از پیچیده ترین مسائل حقوقی برای عامه افرادی که به موارد قانونی اشراف کامل ندارند. تهیه اسناد و قرارداد هاست؛ چرا که در مواردی، با تغییراتی چند کلمه ای در متن این نوشته ها ممکن است ضررهای بزرگی متوجه شخص حقیقی یا حقوقی شود.

از این رو یکی از خدمات مهمی‌که معمولا وکلا برای مراجعان خود انجام می‌دهند، تهیه متن قرارداد ها یا مشاوره در مورد قرارداده هایی است که فرد قصد امضا کردن آنها را دارد.

نمایندگی در دادگاه

علاوه بر خدماتی که گفته شد، یک وکیل می‌تواند به عنوان نماینده حقوقی شخص حقیقی یا حقوقی در دادگاه حاضر شود و انجام امور حقوقی را برعهده بگیرد. باید توجه داشت که نماینده حقوقی در برخی وظایف و اختیارات با وکیل تفاوت دارد.

قرارد نمایندگی حقوقی
نوشتن قرارداد مربوط به نمایندگی حقوقی

نمایندگی حقوقی چیست

نمایندگی حقوقی به معنای نمایندگی یک شخص یا شرکت در امور حقوقی و قانونی است. در واقع، یک نماینده حقوقی به عنوان وکیل یا مشاور حقوقی عمل می‌کند. به موکل خود در موارد حقوقی مختلف کمک می‌کند.

اهمیت مشاوره و نمایندگی حقوقی

مشاوره حقوقی و مشاوره آنلاین حقوقی نقش مهمی‌در تصمیم گیری صحیح در مورد موضوعات حقوقی دارد . به فرد این امکان را می‌دهد که شناختی کامل در موارد قوانین مرتبط با مساله خود پیدا کند و با توجه به اشراف ایجاد شده و راهنمایی های مشاور خود، اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

علاوه بر مشاوره حقوقی در برخی از موارد می‌توان از نمایندگی حقوقی برای انجام برخی امور قانونی استفاده کرد. در چنین مواردی دیگر نیاز به حضور مستقیم شخص حقیقی یا حقوقی نیست و نماینده حقوقی می‌تواند به پیگیری موضوع بپردازد.

می‌توان گفت که نمایندگی مفهومی‌حقوقی است. بر مبنای آن، شخص اقدام به انجام عملی حقوقی به نام شخص دیگر، به حساب او و به منظور تأمین اهداف او می‌نماید. در حالت کلی نمایندگی حقوقی در قانون شامل دسته بندی های زیر می‌شود:

  • قانونی
  • قضایی
  • قراردادی

از این میان؛ نمایندگی حقوقی از نوع قراردادی که بیشتر در موسسات دولتی و غیر دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا به شخصی گفته می‌شود که با داشتن شرایطی از جمله لیسانس حقوق و دو سال کار آموزی در دایره حقوقی آن موسسه، می‌تواند نمایندگی شخص حقوقی را در انجام امور قانونی بر عهده بگیرد.

هر چند نماینده حقوقی نیاز نیست که حتما وکیل باشد. اما اغلب وکلا انجام این خدمات را نیز بر عهده می‌گیرند. یک مشاور یا نماینده حقوقی باید در انجام خدمات خود برخی اصول زیر را همواره مد نظر داشته باشد:

حفظ شدن حقوق

یکی از مهمترین کارکرد های استفاده از مشاور یا نماینده حقوقی این است که با به کارگیری تجربه و دانش حقوق این افراد می‌توان موجب احقاق حق خود شد. از زیان های ناشی از عدم آگاهی از قوانین، تبصره ها و آیین نامه ها تا حد زیادی پیشگیری نمود.

حفظ حریم خصوصی

باید توجه داشت. که همانند وکالت در مشاوره و نمایندگی حقوقی نیز موضوع حفظ حریم خصوص افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. باید ضمن رعایت استانداردهای حرفه و اخلاقی، تا حد ممکن اطلاعات خصوصی به صورت محرمانه باقی بماند.

وکلا در نقش مشاور یا نماینده حقوقی موظفند محرمانه بودن اطلاعات موکل خود را حفظ کرده و از حریم خصوصی آنها در طول رابطه محافظت کنند. این وظیفه کلیه مباحث حقوقی، اسناد و ارتباطات مربوط به ارائه مشاوره حقوقی و همچنین نمایندگی حقوقی را شامل می‌شود.

درک بهتر از مسائل حقوقی

همان گونه که گفته شد، کمک گرفتن از وکیل به عنوان یک مشاور حقوقی به ما در درک بهتر مسائل حقوقی و تصمیم گیری صحیح کمک خواهد کرد. همچنین به کارگیری یک وکیل متخصص به عنوان نماینده حقوق باعث پیشبرد بهتر مسائل حقوقی خواهد شد.

قرار دارد بین وکیل و موکل
رضایت قرار دارد بین وکیل و موکل

نتیجه  گیری

در این مطلب سعی شد تا به صورت مختصر به بررسی خدمات مشاوره و نمایندگی حقوقی توسط یک وکیل پرداخته شود. فراموش نکنید. در هر اقدام حقوقی، بهره گیری از فردی با تجربه و متخصص می‌تواند ضمن جلوگیری از اتلاف وقت، نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشد.

سوالات متداول

 ۱- نماینده حقوقی کیست؟

شخصی دارای تحصیلات در رشته حقوق است. می‌تواند وکیل نیز باشد. می‌تواند انجام برخی امور قانونی را به جای شخص حقیقی یا حقوقی برعهده بگیرد.

۲- مشاور حقوقی به چه کسی گفته می‌شود؟

مشاور حقوقی اغلب وکیلی است که به ارائه راهنمایی های حقوقی لازم برای افزایش آگاهی فرد از مساله ای حقوقی می‌پردازد.

۳- نماینده حقوقی یک موسسه یا سازمان چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

دارای لیسانس حقوق و دو سال تجربه کارآموزی در دایره حقوقی آن موسسه باشد. البته یک وکیل نیز می‌تواند به عنوان نماینده حقوقی فعالیت نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند