تعهدات موکل در برابر وکیل

افراد با عقد وکالت مسئولیت هایی را در برابر یک دیگر به عهده می گیرند. در عقد وکالت تعهدات موکل در برابر وکیل وجود دارد. به این گونه که شخص، فردی را برای انجام کار مشخصی بر می گزیند اگر وکیل نیز موافق باشد قراردادی منعقد می کنند.

اما امکان دارد در مشاوره با وکیل وکیل مسئولیت هایش را انجام ندهد یا موکل به تعهداتش عمل نکند. در این مطلب به مسئولیت های موکل در قبال وکیل و مسئولیت موکل در پرداخت حق الوکاله پرداخته می شود.

موکل در مقابل وکیل مسئولیت هایی دارد که در قانون مدنی مواد ۶۷۴ تا ۶۷۷ به مسئولیت های موکل اشاره شده است. موکل موظف است که تمام مسئولیت هایی را که وکیل در حد قرارداد آورده است رعایت کند

. همچنین اگر وکیلی مسئولیت هایی بر عهده گرفته است که اختیار لازم برای انجام آن را نداشته موکل برای انجام دادن آن تعهدات نباید اجبار کند. حد مسئولیت و اختیار قانونی وکیل طبق قانون و عقد وکالتی که انعقاد شده مشخص خواهد شد.

موکل وظیفه دارد دستمزد وکیل را به موقع و کامل واریز کند. مگر این که توافق بین این دو چیز دیگری باشد. در اصل حق الوکاله وکیل وابسته به قرارداد میان دو طرف است.

اگر نسبت به حق الوکاله و میزان آن بین طرفین توافقی صورت نگرفته باشد بر اساس عرف حق الوکاله مشخص می شود. اگر در این قرارداد رایگان بودن کار وکیل یا با دستمزد بودن آن مشخص نشود یعنی اگر رایگان یا غیر رایگان بودن آن مشخص نشود، کار وکیل با دستمزد انجام می شود.

مشاوره با وکیل

مسئولیت مدنی وکیل در برابر موکل

اختیار وکیل نباید از آن چه موکل به او واگذار کرده است فراتر رود. بر اساس ماده ۶۶۶ قانون مدنی اگر وکیل به عنوان خطاکار خسارتی به موکل بزند که خود سبب آن بوده است مسئولیت خسارت بر عهده خود وکیل است و اگر مقصر خسارت به موکلش نباشد مسئولیتی نیز در قبال آن ندارد.

وکالت در انواع مختلفی وجود دارد: وکیل انتخابی، تسخیری، وکیل اداره کار و کارگر، وکیل حادثه، استخدام و… . وکیل از طرف موکل خود مسئول می شود تا کارهای موکل را انجام دهد. او باید گزارش کارهای خود را به موکل اعلام کند. بنابراین وکیل باید آن چیزی که دریافت کرده است را به موکل خود بازگرداند.

وکیل باید مال موکل را که در اختیار دارد به اضافه اسنادش را به خوبی نگهداری کند. اگر برای اموال و اسناد حادثه ای رخ دهد وکیل مقصر آن نیست. ولی اگر این حادثه توسط عدم ملاحظه وکیل رخ داده باشد در این صورت وکیل مقصر است. به طور کلی دو نوع تعهد داریم: ۱_تعهدات عام ۲_ تعهدات خاص.

در بخش تعهدات عام اغلب منظور ما اموری است که قوانین، اخلاق و وجدان خود فرد آن را تعیین می کند. ولی در حوزه تعهدات خاص فقط قانون درباره آن به صورت صریح اشاره می کند و همه اشخاص باید به طور برابر نسبت به یکدیگر آن را انجام دهند. مسئولیت های وکیل در زمینه خاصی است و قانون این مسئولیت ها را به صورت دقیق مشخص کرده است.

اگر وکیل مسئولیت خود را انجام ندهد موکل قادر است از راه قانون با وکیل برخورد کند. اصلی ترین مسئولیت وکیل که زمان بستن قرارداد وکالت باید آن ها را انجام دهد شامل: مسئولیت وکالت که اساسی ترین وظیفه وکیل است. متناسب با این که وکالت از نوع مطلق یا مقید باشد تعهدات وکیل نیز فرق می کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

تعهدات موکل در برابر وکیل

در این بخش تعهدات موکل در برابر وکیل بررسی می شود. در قانون مدنی و در مواد ۶۷۴ تا ۶۷۷ به وظیفه موکل اشاره شده است. موکل باید تمام هزینه هایی را که وکیل برای انجام دادن وکالت واریز کرده است را پرداخت کند. همچنین موکل موظف است که اجرت وکیل را به صورت کامل بدهد. مگر در قرارداد بین دو طرف توافق به گونه ای دیگر باشد.

وظایف یک وکیل

وکلا نسبت به وظایفی که دارند مسئولیت هایی را باید بر عهده بگیرند. وکالت به انواع رسمی، عادی یا شفاهی طبقه بندی می شود. مورد وکالت باید طبق قانون باشد یا در انحصار فرد نباشد. مانند وکالت در مجلس معامله که خود فرد باید اقدام کند و شخص دیگری را نمی تواند مسئول کند.

برای مثال فردی که ورشکسته شده و از دخالت در اموال محروم است نمی تواند وکالت را به شخص دیگری بدهد. در یک طبقه بندی وکالت به دو نوع قضایی و غیر قضایی تقسیم می شود. وکالت قضایی یعنی فرد برای کارهای دادگاهی خود فرد دیگری را به عنوان نماینده خودش اعلام کند.

این نوع وکالت مربوط به کار قضایی است. مثل دادن وکالت به وکیل دادگستری. وکالت غیر قضایی به وکالتی می گویند که در آن فردی به صورت قانونی یا عادی برای انجام امور کاری یا اداری خود وکالت را به فرد دیگری بدهد.

وکیل بخاطر دلایلی باید موقع اجرای عدالت حضور داشته باشد ازجمله: تعصب بیش از اندازه و فاصله گرفتن از موضوع، ترس فرد گناهکار که باعث پنهان کاری می شود، همچنین ممکن است نتواند به خوبی از خود دفاع کند.

هرچند امروزه اغلب وکلا با توجه به مبلغ پرداختی مسئولیت بر عهده می گیرند ولی وکلای ماهری نیز هستند که با مبلغی کم تمام توان خود را برای حل مشکل موکل می گذارند. وظیفه وکیل فقط دفاع کردن از موکل خود نیست بلکه یک وکیل باید به قاضی نیز در تشخیص درست حقیقت کمک کند.

امروزه افراد از وکیل توقع پیروز شدن در دادگاه را دارند در صورتی که تمام شدن وضعیت به نفع موکل و حداکثر توان وکیل برای حل مشکل مورد نیاز می باشد. همچنین وکیل خوب، باید سابقه کار زیادی داشته باشد و فقط داشتن مدرک کافی نیست. پس باید در انتخاب وکیل دقت داشته باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تعهدات موکل در برابر وکیل

جمع بندی

برای حل کردن پرونده خود و پیروزی در دادگاه مهم ترین عامل داشتن وکیلی باتجربه و دانا است. همچنین باید به تحقیق درباره عملکرد وکیل مورد نظر در دادگاه های قبلی بپردازید. پس بهتر است قبل از گرفتن وکیل و انجام کارهای حقوقی خود با مشاوران ما و وکیل آنلاین  در ارتباط باشید.

 « سوالات متداول »

۱-چه معانی‌ای از تعهدات موکل در روابط با وکیل وجود دارد؟

تعهدات موکل در روابط با وکیل شامل مسائل حقوقی، اخلاقی، و مالی است. این تعهدات شامل تسلیم مدارک، پرداخت هزینه‌ها، حفظ اسرار، و رعایت اخلاقیات حرفه‌ای می‌شود.

۲-چرا رعایت تعهدات موکل در مقابل وکیل اهمیت دارد؟

رعایت تعهدات موکل باعث ایجاد روابط قوی و مطمئن در حوزه حقوقی می‌شود. این کار به حفظ منافع موکل، بهبود فرآیند رسیدگی به مسائل حقوقی، و افزایش اعتماد میان طرفین کمک می‌کند.

۳- چه تعهدات مالی و مالیاتی‌ای از موکل نسبت به وکیل وجود دارد؟

موکل موظف به پرداخت هزینه‌های وکالت و همچنین مالیات‌های مربوط به آن است. این پرداخت‌ها به موقع و دقیق باید صورت بگیرد تا دسترسی به خدمات حقوقی تضمین شود.

۴- چه اطلاعاتی باید موکل به وکیل ارائه دهد؟

موکل باید اطلاعات دقیق و کاملی را به وکیل ارائه دهد. این شامل جزئیات موضوع مورد نظر، مدارک مرتبط، و هرگونه اطلاعاتی که می‌تواند در فرآیند مشاوره و رسیدگی به پرونده مفید باشد، می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند