سختی شغل وکالت چیست و ۴ مورد از سختی های آن

بعضی ها فکر می کنند که  شغل وکالت هیچ سختی ای ندارد و می توان به وسیله آن درآمد  خوبی کسب کرد. برخی دیگر نیز فکر می کنند که با تمام شدن درس حقوق سریع به درآمد می رسند و می توانند خودشان دفتر وکال بزنند و سختی شغل وکالت ندارد.

عموما شخصی که درس قضاوت خوانده باید هفت خوان رستم و مخالفت های زیاد دیگری را طی کنند تا بتوانند اجازه دفتر زدن و خدماتی مانند مشاوره با وکیل داشته باشند.مزایای شغل وکالت این سختی ها را هم دارد.

برای اینکه شخصی وکیل شود از طریق دو راه می توانند این کار را انجام دهند، راه  اول این است که با  قبول شدن در امتحان مشاورین وکیل دادگستری قوه قضائی که  هر سال یک بار آزمون برگزار می شود به این امر برسد، این ازمون به امتحان مشاوره معروف است و دوم قبولی در ازمون کانون وکلا دادگستری ایران است که ان هم هر ساله یک بار برگزار می شود.

این امتحان معمولا نیاز به مطالعه بیشتری نسبت به آزمون اول دارد. حال برای آشنا شدن با ۴ مورد از سختی های این شغل در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سختی شغل وکالت

۱-اولین سختی شغل وکالت کار مدام

عموما یک وکیل یا به صورت شخصی کار می کند یا استخدام شرکت یا سازمان خاصی می شود، ساعت کاری یک وکیل متفاوت است. عموما درصورت کارکردن در دفتر کار شخصی ساعت کار دست خودش است و می تواند صرفا زمان هایی که وقت ملاقات داده است به دفتر خود مراجعه می کند اما اگر کارفرما داشته باشد و استخدام ارگان خاص باشد؛ باید درخواست و روش کار کارفرما را در نظر بگیرد و مطابق آن پیش برود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

موقعیت شغلی

موفعیت آن به گونه ای است که باید همواره در دسترس مشتریان باشد که ممکن است شامل روزهای تعطیل و اخر هفته نیز باشد. بیشتر اوقات محل کار او در دادگاه و در برخی مواقع با توجه به پرونده  طرف به مسافرت کاری می رود.

زمان کافی نداشنن برای انجام دادن کارهای دیگر

کار مداوم آن باعث می شود که در طول روز خسته شود و نتواند به خیلی کارهای دیگرش مانند تفریح برسد. وکلا ها طبق قانون باید چند ساعت در روز را جواب گوی مراجعه کننده ها باشند یعنی دفتر پاسخگویی باز باشد و کسی در دفتر جهت پاسخگویی حاضر باشد.

برای همین موضوع وکیل ها بیشتر در عصرها دفتر هستند و حتی به ضورت وکیل آنلاین نیز کار می کنند. احتمالا صبح ها در دادگاه ها هستند. آن ها به ندرت از محیط اداری یا دادگاه ها دور می شوند. کار مداوم این شغل و تلاش جهت حل کردن مسائل و سرو کله زدن با هر قشری ایجاب می کند که طرف خجالتی نباشد و توانایی صحبت و حل مسائل را داشته باشد و باید بتواند جلوی قاضی و طرف مقابل دعوا بایستد و حرفش را به طور واضح بزند و ابدا خجالت نکشد.

چنانچه وکلا پرونده طلاق  یا قتل داشته باشند؛ باید شجاعت داشته و توانایی روحی برای حل این کارهای سخت و پر استرس را باشند. همچنین باید جلوی قاضی آرامش داشته باشند و بتوانند کنترل خود را حفظ کنند.در آخر خطرات شغل وکالت هم باعث آسیب می شود.

۲-بازار کار رقابتی

این روزها به علت افزایش تعداد وکلا و رقیب کاری، آن ها مجبور هستند زمان بیشتری را صرف فعالیت و تلاش کنند تا بتوانند پرونده های بیشتری داشته باشند.اگرچه این نکته نیز قابل اهمیت است که برای خیلی از وکیل ها موقعیت اجتماعی بسیار مهم تر از میزان درامدشان است. آن ها بیشتر دوست دارند وکیل موفق و محبوبی بین مردم باشند تا تعداد زیادی پرونده داشته باشند.

اگرچه باز نمی توان نادیده گرفت که عموم مردم از بالا  بودن میزان کارو فعالیت وکیل ها  بی اطلاع هستند و فقط به میزان درآمد آن ها توجه می کنند که  همین موضوع باعث شده بسیاری بدون تامل به این شغل رو بیاورند.

بازار کار رقابتی این شغل باعث شده ساعت ها صرف کار کردن روی پرونده های مراجعه کننده ها سپری شود و دوباره و دوباره جزییات مطالعه شود تا شاید بتوانند راه حلی پیدا کنند، فارغ از آن که بخواهند بابت آن هزینه ای دریافت کنند؛ همین امر باعث شده زمانی که وکیلی باید درخانه استراحت کند درگیر کار باشد و این امر سبب می شود در بیشترموارد آن ها به رها کردن شغل وکالت روی آورند.

گفته می شود که از هر چهار وکیل  حدود سه وکیل در دفتر وکالت یا همان دفتر انفرادی کار می کند.ازبین افرادی که حقوق می خوانند ممکن است برخی جذب سازمان های دولتی مانند، قوه قضائیه، اموزش و پرورش و دیگر ارگان های سازمانی شوند تا به رسیدگی امور قانونی این سازمان ها بپردازند.

در این میان ممکن است برخی دیگر جذب شرکت های خصوصی عام المنفعه یا سهامی خاص شوند و از منافع شرکت دفاع کنند. در هر دو صورت شغل وکیل به گونه ای است که باید در دسترس ارگان بوده و موقع رسیدگی به مشکل باید حاضر باشد.

افزایش فعالیت رقابتی

۳-استرس زیاد

وکالت در هر مرحله و زمانی سختی  های خودش را دارد. گاهی امکان دارد که یک وکیل برای انجام کارهای خود حتی بیش از دوبرابر کارمند کار کند اما نتیجه مالی دلخواهش را نگیرد. مشخص نبودن ساعت های کاری  و استرس زیاد روی سلامت فرد تاثیر منفی می گذارد. همچنین باعث آسیب های روانی و جسمی می شود و استرس زیادی را در بردارد.

حساسیت های شغلی یک وکیل باعث می شود که همیشه در معرض استرس قرار بگیرد و علاوه بر آن سلامت و سیستم قلبی و عروقی شخص را به خطر بیندازد و می تواند ناراحتی  های قلبی و سکته را در فرد افزایش دهد.

پس توصیه می شود برای جلوگیری  از این فشار های استرس زا انجام ورزش را فراموش نکنند.؛ زیرا افزایش استرس و عدم مهار آن باعث شده مشکلاتی چون مشکلات چشمی مثل کاهش نمره چشم  و آب مروارید در بین وکیل ها شیوع پیداکند. البته این عوامل استرس قبل از شروع کار وکالت هم وجود داشته و علت سختی رشته از زمان کنکور و انتخاب رشته حقوق نیز شایع است.

براساس تحقیق های به عمل آمده  و بررسی های انجام شده در کشورمان؛ شغل وکالت  از پر استرس ترین مشاغل کشور محسوب می شود؛ زیرا باید برای حفظ جان و مال و ناموس موکل خود تلاش کنند و  خطرهای زیادی را به جان بخرند و این بخشی از سختی شغل وکالت است.

۴-درآمد ناچیز

وکیل ها به مشتری های خود مشاوره حقوقی می‌دهند. به عنوان نماینده  آن ها عمل می کنند. مشتریان می توانند افرادی از یک شرکت یا گروه باشند.خیلی از افراد میزان درآمد یک وکیل را مشابه یک پزشک می دانند. حال آن که یک وکیل هیچوقت مانند یک پزشک درآمد نخواهد داشت. عموما برای هر مشکل جسمی افراد به پزشک مراجعه می کنند.

حال آن که بسیاری از مردم مشکلات حقوقی ساده را خودشان حل می کنندو تمایلی به رفتن پیش پزشک ندارند. بجز آن که هر دو این شغل ها از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار است، درآمد قابل قیاسی با درآمد شغل وکالت نخواهد داشت.

متاسفانه منابع و رسانه های نا معتبر زیادی وجود دارد که مبالغ بالا و دروغی را برای دست مزد وکیل ها اعلام می کنند که همین امر باعث شده مردم جهت مزد وکیل گمراه شوند و بیشتر به این شغل هجوم آورند، بیشتر مردم فکر میک نند که وکیل ها افرادی پول دار هستند که هیچ مشکل مالی ندارند.

تجربه نشان داده که حدود ده درصد این قشر جامعه درآمد زیر چند ده ملیونی دارند.  درآمد هر وکیل به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله آن که چقدر مهارت دارد و میزان درآمد این شغل شدیدا بستگی به میزان مهارت شخص حقوق دان دارد.

انواع سختی شغل وکالت

کلام اخر

شغل وکالت یکی از شغل ها با سختی فراوان و درآمد پائین تر از تصور جامعه است. در این شغل برخلاف تصورات مردم آن را شغل پر درامدی تصور می کنند و اسان فرض می کنند. باید سختی های زیادی تحمل کرد. از طرفی دیگر، شغلی پر استرس محسوب می شود. چون شخص وکیل مستقیم با مجرم مثل افراد قاتل و….  دست و پنجه نرم می کند.

با توجه  به درآمد متوسطی که دارند و جانشان نیز تحت شعاع است و جدا از آن سلامت جسمی و روانی  در خطری دارند. نتیجه می گیریم که جهت انتخاب و ادامه این شغل حتما باید روحیه محکمی داشته باشید. جنگجو باشید و حتما جهت کسب درآمد خوب باید اول شهرت کاری خوبی داشته باشید. دوم با سابقه باشید و موفقیت زیادی کسب کرده باشید و سوم  ترجیحا جایگاه یا شهر و مکان پر رونقی را جهت دفتر کار انتخاب کنید.

«سوالات متداول»

۱-آیا واقعاً شغل وکالت سخت است؟

بله، شغل وکالت از لحاظ حجم کاری، پیچیدگی پرونده‌ها، فشارهای زمانی و نیاز به تحقیق و پژوهش دقیق می‌تواند بسیار سخت باشد.

۲-چه چالش‌هایی در تعامل با موکلان وجود دارد؟

مراجعه کنندگان به وکیل ممکن است انتظارات مختلفی داشته باشند و تضادها در انتظارات آنها با قوانین و واقعیت‌ها ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند.

۳-چگونه با فشارهای روزمره در این شغل مقابله کنیم؟

مدیریت استرس، برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از راهکارهای مشاوره‌ای و تفکر انعطاف‌پذیر می‌تواند در مقابله با فشارهای شغلی کمک کند.

۴-آیا نیاز به تحقیق و پژوهش مداوم در این شغل وجود دارد؟

بله، در وکالت نیاز به آگاهی از قوانین و مقررات جاری و تحقیق مستمر در زمینه‌های حقوقی مختلف وجود دارد.

۵-چگونه می‌توانیم تعادلی بین شغل و زندگی شخصی داشته باشیم؟

مدیریت زمان، اهمیت اخذ مرخصی‌های لازم، تفکر در زمینه تفریح و استراحت و ایجاد مرزهای واضح بین شغل و زندگی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند