نقش و مهارت ‌های وکیل کیفری یا جرم در دفاع از متهمان

امروزه گستردگی مباحث و شاخه های علم حقوق سبب شده است تا در هر مساله قانونی و حقوقی شاهد وکلای تخصصی آن موضوع باشیم. از جمله این تقسیم بندی ها می‌توان به وکیل جرم یا وکیل کیفری اشاره کرد.

جرایم کیفری را می‌توان بدین صورت تعریف کرد که اگر فردی در جامعه مرتکب رفتاری شود که طبق قانون برای آن رفتار مجازات در نظر گرفته شده باشد، جرم انگاری صورت گرفته و به دلیل آن که این رفتار و عمل در قانون جرم شناخته شده است، مجازاتی نیز برای آن مشخص شده و تحت عنوان جرایم کیفری از این اعمال یاد می‌شود.

با توجه به این تعریف وکیل جرم با تخصصی که دارد می‌تواند بیشترین اقدامات حمایتی در رویه قضایی را برای متهم انجام دهد.در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر نقش وکیل کیفری در دفاع از متهم و مهارت های مورد نیاز در جلسه مشاوره با وکیل او خواهیم پرداخت؛     

وکیل جرم و متهم
تصویری از متهم و وکیل کیفری

نقش وکیل کیفری در دفاع از متهمان

بی شک فلسفه وجودی وکیل در یک دادگاه دفاع از متهمان است و این دفاع مبتنی بر اصول زیر انجام می‌گیرد:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۱-تامین حقوق متهم

اولین اصل در دفاع از متهم توسط وکیل، ایجاد شرایطی در روال پرونده است که موجب تامین حقوق متهم شود و این فرایند باید از آغاز مراحل دادرسی تا صدور و اجرای حکم نیز ادامه پیدا کند. وکیل کیفری متهم مسئولیت مدیریت دعاوی موکل خود را بر عهده دارد و به همین منظور باید با بررسی کلیه ادعاها، شواهد و مستندات و تطبیق آن ها با قانون، تلاش کند که منافع متهم در بالاترین حد ممکن تامین شود

۲-تدوین استراتژی دفاعی

از دیگر وظایف هر وکیل در دفاع از متهم؛ تدوین یک استراتژی هدف دار در پیگیری پرونده فرد است؛ به طوری که با یک برنامه منسجم و با استفاده از اطلاعات و شواهد موجود، دلایل قانونی قاطع و به کارگیری استدلال صحیح، بتواند دفاع مؤثری  از موکل خود انجام داده و در دادگاه به نتیجه مطلوب برسد.

۳- نمایندگی در دادگاه

وکیل منتخب متهم به منزله نماینده او در جلسات دادگاه شرکت کرده و به ارائه دفاعیات و مستندات می‌پردازد. این نمایندگی در هر دو حالت حضور یا عدم حضور متهم از رسمیت برخودار است و وکیل به نیابت از موکل خود به دفاع از منافع و حقوق او می‌پردازد.

۴-تدارک ادله و شواهد

از جمله وظایف مهم هر وکیل در دفاع از متهم، تجمیع و بررسی شواهد برای اثبات بی گناهی موکل خود در فرآیند دفاع کیفری می‌باشد. وکیل کیفری  وظیفه دارد تا کلیه اطلاعات و شواهد مرتبط با پرونده را با دقت بررسی کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این شواهد می‌تواند شامل شاهدان عینی پرونده، مدارک رسمی، اسناد مرتبط با وقوع جرم و سایر اطلاعات مرتبط با پرونده باشد.

وکیل کیفری همانند  مشاوره حقوقی  با بررسی دقیق این موارد و تطابق این شواهد با اصول حقوقی و تجربیات گذشته خود، می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب در فرایند دادرسی برای متهم اقدامات موثری انجام دهد.

جلسه متهم و وکیل کیفری
تصویری از جلسه وکیل کیفری با متهم

مهارت های وکیل کیفری در دفاع از متهمان

همان گونه که گفته شد، در دفاع از متهم، وظایف متعددی به وکیل سپرده می‌شود. به منظور انجام این وظایف به نحو احسن، لازم است تا وکیل حائز برخی از مهارت ها باشد که در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

دانش قانونی عمیق

به طور قطع اولین مهارت لازم در انجام یک دفاع مطلوب از متهمان، تسلط بر دانش قانونی عمیق در حیطه موضوع پرونده می‌باشد. وکیل مدافع باید این توانایی را داشته باشد که ضمن تجزیه و تحلیل شواهد و ادله موجود، ارتباط این موارد با مقررات حاکم بر موضوع پیدا کرده و با توجه به آن، دلایل استراتژی دفاعی خود را تنظیم نماید.

تحلیل مهارت های کیفری

از دیگر ویژگی هایی لازم وکیل، تحلیل دقیق و صحیح اطلاعات و قوانین قضایی و استفاده از قدرت خلاقیت در کشف راه حل های قانونی در ارتباط با پرونده می‌باشد. این قدرت تحلیل به وکیل کیفری کمک خواهد کرد که ضمن سرعت بخشیدن به روند دفاع از متهم، با ارائه روش های خلاقانه در رسیدن به نتایج مطلوب، موفق تر عمل نماید.

مهارت های ارتباطی قوی

از جمله مهارت های ضروری هر وکیل موفقی؛ داشتن ارتباطات قوی و توانایی همکاری و تعامل موثر با تمامی‌عوامل دخیل در پرونده می‌باشد. از مهمترین فواید داشتن مهارت های ارتباطی قوی وکیل، توانایی مذاکره با دادستان به عنوان یکی از ابزارهای مهم و حیاتی در پیشبرد پرونده کیفری و می‌باشد. درعین حال چنین مذاکره ای موجب تبادل اطلاعات و توافق در مفاد قانونی خواهد شد.

هر چند داشتن این مهارت اجتماعی برای هر فردی که در جامعه زندگی می‌کند، ضروری است اما برای یک وکیل کیفری از جهات بیشتری  اهمیت پیدا می‌کند. نخست آنکه داشتن درک درست از اصول مذاکره موجب می‌شود که به طور موثر با موکل خود ارتباط برقرار کند و دیگر این که، وکیل بدون داشتن این مهارت های ارتباطی نخواهد توانست در مقابل قاضی و دادگاه از حق موکل خود به صورت موثر دفاع کند و روند دادرسی را تحت تاثیر قرار دهد.

البته منظور از مهارت های ارتباطی تنها به نوع گفتار وکیل ختم نمی‌شود و یک وکیل مجرب باید در نوشتن لایحه نیز باید از این توانایی برخوردار باشد و بتواند با استناد به مفاد قانونی مربوط، در احقاق حق موکل خود موثر واقع شود.

حل مسئله و اثبات

خصوصیت دیگری که در موفقیت یک وکیل بسیار موثر است، توانایی حل مساله و اثبات می‌باشد. وکیل کیفری در یک پرونده باید با استفاده از اسناد و شواهد در دسترس و به کار گیری بندهای قانونی مناسب، نسبت به حل گره های موجود در پرونده اقدام کند و ادعاهای موکل خود را به اثبات برساند. علاوه بر آن داشتن مهارت حل مساله خود زمینه ساز پیدا کردن شواهد جدید در حل یک پرونده می‌شود.

توافق بین وکیل جرم و متهم
توافق موفقیت امیز وکیل جرم با متهم

نتیجه گیری

می‌توان گفت که از جمله مهمترین وظایف هر وکیلی دفاع از حقوق متهم، تدوین استراتژی دفاع، جمع آوری شواهد و ادله و نیابت از متهم در دادگاه می‌باشد که برای انجام چنین وظایفی لازم است تا واجد برخی از خصوصیات باشد، از جمله مهمترین این ویژگی ها می‌توان به داشتن دانش کافی، توانایی حل مساله و ارتباطات قوی اشاره نمود.برای گرفتن وقت مشاوره با وکلای ما می توانید با وکیل آنلاین وکیل تاپ در ارتباط باشید.

سوالات متداول

۱- نقش وکیل در دفاع از متهمان شامل چه مواردی می‌شود؟

تامین حقوق متهم، تدوین استراتژی دفاعی، نمایندگی در دادگاه، تدارک ادله و شواهد

۲- هر وکیل در دفاع از متهمان باید دارای چه مهارت هایی باشد؟                                  

دانش قانونی عمیق، تحلیل مهارت های کیفری ، مهارت های ارتباطی قوی ، حل مسئله و اثبات

۳- داشتن مهارت ارتباطی قوی در چه مواردی برای موکل نیاز می‌باشد؟

استفاده از این مهارت در درک صحیح مذاکره با متهم و همچنین تعامل، مذاکره و توافق با دادستان و عوامل قضایی موثر بوده و می‌تواند موجب پیشبرد مطلوب تر پرونده در جهت تامین منافع متهم گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند