وکالت کاری چیست و معرفی انواع آن

یکی از عقودی که در قانون مدنی، مطرح شده و قوانین زیادی نیز به آن، اختصاص داده شده است، وکالت می باشد. قانون مدنی، عقد وکالت را اینگونه تعریف می کند.وکالت، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می نماید.یکی از انواع وکالت٬وکالت کاری است.

به بیان ساده تر، وکالت به معنای تفویض اختیار بوده و در این عقد، موکل امور خود، از جمله امور قضایی، اداری و کاری مواردی ازین قبیل را به دیگری تفویض می نماید. همان طور که از این تعریف نیز پیداست، وکالت به انواع مختلفی مانند وکالت قضایی و وکالت کاری تقسیم می شود. شما برای مشاوره با وکیل  می توانید با وکیل تاپ در ارتباط باشید.

وکالت کاری

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 وکالت کاری چیست؟

همانطور که در بخش قبل نیز گفته شد، وکالت به انواع کاری و قضایی تقسیم می شود، وکالت قضایی انگونه که از نام آن پیداست، مربوط به امور دستگاه قضا بوده و برای اعطای این نوع از وکالت، لازم است که وکیل، دارای پروانه وکالت باشد. اما وکالت کاری امور اداری و غیر قضایی مانند کارهای بانکی، بیمه ای، مالیاتی و اداری را شامل می شود که برای انجام آن نیازی به داشتن پروانه وکالت وجود ندارد.

در حالی که این دو نوع از وکالت تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما به لحاظی نیز شبیه می باشند. شباهت این دو شامل شرایط صحت عقد می شود. ماده ۱۹۰ قانون مدنی شرایط صحت عقد را به شرح زیر، بیان می دارد:
۱. قصد و رضای طرفین عقد وکالت
۲. اهلیت وکیل و موکل
۳. معین بوده موضوع و حوزه وکالت
۴. مشروعیت موضوع وکالت طرفین

علاوه بر این، وکالت به طور کلی، عقدی جایز است،  و وکالت کاری را نیز در بر می گیرد. بدان معنا که وکیل و موکل هر زمان که بخواهند می توانند، عقد را فسخ نمایند و با فوت و حجر طرفین نیز عقد وکالت، منفسخ خواهد شد.

لازم به ذکر است در این نوع از وکالت، وکیل حق نقل و انتقال اموال را نداشته و تنها در انجام امور اداری، مخیر است. این نوع از وکالت می تواند به صورت رسمی یا عادی، منعقد شود. در وکالت رسمی می بایست، طرفین در دفتر اسناد رسمی به تنظیم سند وکالت مبادرت نموده و در وکالت عادی نیاز  این مورد نمی باشد. برای اقدام در ادارات، وکالت رسمی ضروری بوده و وکالت عادی پذیرفته نمی شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

خطرات وکالت کاری

در بخش قبل، وکالت کاری، شرایط آن و تفاوت آن با وکالت قضایی را به طور کامل توضیح دادیم. اما از آنجا که ممکن است در این نوع از وکالت، خطراتی موکل را تهدید نماید، لازم دانستیم بخشی را به این مهم، اختصاص دهیم.

در وکالت کاری به طور کامل، متن و قیود قرارداد را مطالعه کرده و اختیاراتی که با امضای این سند به وکیل، تفویض می شود را با آگاهی و توجه کامل، بررسی نمایید. حتی در صورتی که انجام وکالت توسط خود شخص وکیل، مد نظرتان هست، حق توکیل را از او سلب نموده و این موضوع را لحاظ نمایید.

خطرات وکالت کاری

سو استفاده از وکالت کاری

همانطور که در بخش های قبل بیان نمودیم، لازم است، در انعقاد وکالت کاری، توجه کافی را نموده تا از سوء استفاده های بعدی، در امان بمانید. یکی از انواع وکالت کاری که لازم است در انجام آن از اشخاص متخصص کمک بگیرید، وکالت در امور بانکی ودریافت وام می باشد.

همچنین توجه نمایید که در وکالت نامه کلمه وکالت کاری قید شود و از استفاده کلمه وکالت مطلق، اکیدا خودداری نمایید. با توجه به موارد بیان شده و امکان سوء استفاده از وکالت نامه تا جای ممکن از نظرات مشاوران حقوقی و وکلا در انعقاد وکالت  استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

تنظیم وکالت

به طور کلی وکالت کاری، به دو نوع مطلق و مقید، تقسیم می شود. در وکالت مطلق، وکیل در انجام تمامی امور مالی و اداری موکل، مخیر خواهد بود، در حالیکه در وکالت مقید، وکیل تنها در مورد قید شده در وکالت نامه، دارای اختیار است. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از دادن وکالت مطلق، خودداری نمایید.

اما از آنجا که در وکالت به طور اعم وکیل امین موکل، محسوب می شود و اصل بر حسن نیت او می باشد. چنانچه به وکیل خود وکالت مطلق دادید و او در حدود مخیر شده به او تخطی نموده و مرتکب خیانت شود می توانید به دادگاه مراجعه نموده و علیه او، اقامه دعوا نمایید. تنظیم وکالت کاری

پایان دادن به وکالت

در بخش های قبل، وکالت کاری و شرایط آن را تعریف نموده و در ادامه، خطرات و صدمات مرتبط با وکالت را بیان نموده و سپس به بیان نکاتی من باب تنظیم این وکالت پرداختیم. از آنجا که ممکن است این سوال، مطرح شود که پایان دادن به وکالت کاری به چه نحوی است. در این بخش به ارائه این موضوع، خواهیم پرداخت.

در مورد پایان دادن دادن به وکالت، وکالت کاری بسیار شبیه به وکالت قضایی می باشد. یعنی همان مواردی که منجر به اتمام وکالت قضایی می شود. در مورد وکالت های کاری نیز صادق است. حال این موضوع شامل چه مواردی می شود.

  • انجام موضوع قرارداد: چنانچه، وکالت مقید بوده و برای انجام کاری منعقد شده باشد، پس از انجام مورد وکالت، وکالت نامه نیز منقضی خواهد شد.
  • پایان مدت قرارداد: چنانچه در وکالت نامه، تاریخ خاصی مشخص شده باشد، بدین معنا که مورد وکالت در این زمان، انجام شود، پس از سر رسید موعد، وکیل نیز اختیارات خود را در مورد قرارداد از دست خواهد داد.
  • فوت و حجر طرفین: چنانچه هر یک از طرفین قرارداد، فوت نموده یا محجور شود، وکالت منفسخ خواهد شد.
  • اراده طرفین: از آنجا که وکالت، عقدی مجاز است، هر زمان که طرفین برای فسخ قرارداد، اقدام نمایند مانند اینکه وکیل استعفای خود را اعلام نماید و یا موکل وکیل را برکنار کند، عقد وکالت خاتمه خواهد یافت.

به عنوان نکته پایانی باید گفت، هر چند وکیل، امین محسوب شده و حق خیانت ندارد. اما اثبات این موارد در دادگاه زمان بر و پرهزینه خواهد بود. بنابراین بهتر است هنگام عقد قرارداد با وکلا و مشاورین حقوقی مشورت نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند