فرق نیابت و وکالت چیست

 فرق بین نیابت و وکالت این چنین است: وکیل شخصی است که به عنوان حرفه ای به افراد دیگر در امور حقوقی مشاوره می دهد یا از طرف وی نماینده شده تا از جانب او اقداماتی را انجام دهد. اما نیابت به عنوان جانشین فرد شناخته می شود که می تواند به جای او اقداماتی را انجام دهد، به عنوان مثال: رئیس مجلس شخصی را جایگزین خود می کند تا در غیاب او اوامری را انجام دهد.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با وظایف شغل وکالت، انواع جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ نظیر مشاوره با وکیل به صورت آنلاین بهره مند شوید.

فرق نیابت و وکالت

وکالت چیست

وکالت به معنای تفویض و واگذار نمودن است. از نظر حقوقی و با توجه به ماده ۶۵۶ قانون مدنی، می توان وکالت را عقدی دانست که از طریق آن یکی از طرفین، دیگری را برای انجام امورات خود نایب یا وکیل می کند..

 وکیل که با نام مشاور نیز شناخته می شود، دارای مجوز رسمی بوده که این حق را دارد به دیگران در امور حقوق کمک کند.

وکیل می تواند مرد یا زن، جوان یا پیر باشد که دو وظیفه اصلی برعهده دارد:

  • حمایت کردن از قانون
  • حمایت کردن از حقوق موکل

برای دریافت مشاوره وکیل آنلاین  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

انواع وکالت

انواع وکالت به شرح زیر می باشند:

این نوع وکالت به عنوان حمایت کوتاه مدت نیز معرفی می گردد. به عنوان مثال: شخصی ممکن است در یک مشارکت وکالت به شکست برسد یا با مسئله ای روبرو شود که نیاز به تخصص خاص دارد. نظیر: قانون، حمایت از کودکان، آموزش، مسکن، اشتغال و مسائل مالی.با وکالت پرونده و انجام امورات مختلف می توان کارهای زیادی را برای حمایت از آنها، انجام داد.

انواع وکالت

  • وکالت مطلق

شخصی که طرف دیگری را برای انجام تمام امورات خود اعم از: ادارای و مالی وکیل کند را وکالت مطلق می گویند.

  • وکالت مقید

موضوع وکالت در این نوع وکالت مشخص و معین گردیده است و وکیل ملزم است در مورد همان مورد معین عمل کند.

  • دفاع از خود

 اکثر افراد دور هم جمع می شوند تا در رابطه با خودشان صحبت کنند، این موضوع را می توان بهترین نوع حمایت دانست که اشخاص توانایی و تمایل به انجام آن را دارند. اما برخی افراد نمی توانند در این زمینه خوب عمل کنند به این صورت که دیگران را سخت می پذیرند یا قادر به گوش دادن صحبت های آن ها نیستند.

وکالت دفاع از خود به چنین افرادی کمک می کند تا آنها را تشویق و اداره کند و اعتماد به نفس را در آنها برای صحبت کردن به وجود آورد.

  • وکالت بلاعزل

زمانی که وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل ضمن عقد، شرط شده باشد را وکالت بلاعزل گویند.

  • حمایت از همتایان

این نوع وکالت بیشتر به افرادی اختصاص دارد که محیط های مشابهی را تجربه کرده اند به عنوان مثال: دارای بیماری روانی و ناتوانی در یادگیری هستند یا در خانه کودکان زندگی کرده اند. با حمایت از همتایان، حقوق و تعهدات شهروندی آموزش داده می شود.

  • وکالت مستقل پولی

وکلای مستقل، حقوقی دریافت نمی کنند به عنوان مثال: یک بیمارستان به مدت طولانی بسته می شود به همین دلیل افراد به دنبال اسکان جدید هستند، در چنین شرایطی از وکلای حقوقی به صورت موقت کمک می گیرند. (نقش آنها ترکیبی از وکالت شهروند و پرونده است)

فرق بین نیابت و وکالت

  • حمایت از شهروندی

داوطلبانی که روابط بلند مدت با مردم برقرار می کنند و برای آنها صحبت می کنند، دارای مشارکت دو نفری برای شفاف سازی هستند که یکی از آنها را شریک وکالت و دیگری را مدافع شهروند می نامند.شریک وکالت شخصی است که احتمال دارد انتخاب ها، آرزوها و تصمیمات وی نادیده گرفته شوند به همین جهت برای شناخت آنها به کمک نیاز دارد.

اما مدافع شهروند فردی است که به صورت داوطلبانه برای شریک وکالت صحبت کرده و از وی حمایت می کند بدون اینکه پولی دریافت نماید.

  • وکالت قانونی

با توجه به سیاست دولت، مردم باید بتوانند خود را شهروندان فعالی معرفی کنند و در مورد چگونگی کار کردن در مکانی که زندگی می کنند، نظر بدهند. گاهی به تشخیص دولت برای تحقق این امر نیاز است تا از افراد حمایت شود.

  • وکالت در دادگاه

با توجه به اینکه نسبت به هر موضوعی فقط یکبار قابلیت طرح اقامه دعوی حقوقی یا کیفری وجود دارد، لازم است برای کسب اطلاعات لازم و رسیدن به نتیجه مد نظر، مشاوره حقوقی یا انتخاب وکیل دادگستری صورت گیرد.

نیابت چیست

نیابت نوعی نمایندگی شناخته می شود که در آن انجام عملی توسط معطی که دارای نیابت است درخواست شده و مجری نیابت به فردی گفته می شود که اجرا کننده آن است. فرق نیابت و وکالت را در ادامه توضح می دهیم.

نیاب در عرف شامل:

  • وکالت
  • اذن در فروش و هر نوع اجازه با نمایندگی است

اما نیابت در حقوق شامل:

  • اعطای انجام برخی امور قضایی به دادگستری حوزه قضایی دیگری است.

یک مثال برای روشن تر شدن مفهوم نیابت در عالم حقوق بیان می کنیم: فرض کنید ملکی در استان گیلان قرار دارد که حکم آن در دادگاه تهران صادر شده است. حال دادگاه تهران به منظور حکم و فروش ملک گیلان به دادگستری گیلان نیابتی را اعطا می کند که برابر با قانون می گوید: ملک گیلان به فروش رسیده و مبلغ مزایده به دادگستری کل کشور واریز گردیده است تا دادگاه تهران قادر به پرداخت محکوم به از مبلغ فروش باشد. اقدام به چنین اعمالی را اعطای نیابت می گویند.

تفاوت نیابت و وکالت

فرق نیابت و وکالت

تا به اینجای مطلب در ارتباط با اینکه وکالت و نیابت چیست صحبت کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به فرق نیابت و وکالت بپردازیم.

  • وکالت تنها بخشی از نیابت است. که موضوع آن به توافق طرفین (موکل و وکیل) رسیده است. وکیل وظیفه دارد فقط در چهارچوب امر محلوله اقداماتی را انجام دهد.
  • نیابت٬ موضوعی امری بوده است. در انجام امور صغیر قانونی و فقهی وجود ولی الزامی است. به عنوان مثال امورات صغیر نظیر: تأمین مایحتاج ها، بستن عقود و تعهدات برای صغیر، گرفتن سجل احوال و مهیا نمودن شرایط تحصیل برعهده اولیاء (پدر و جد پدری) است.
  • وکالت را می توان عقد جایزی دانست که از طرف طرفین امکان فسخ آن وجود دارد.
  • وکالت با فوت و محجوریت فسخ می شود. به این معنا که اگر یکی از آنها محجور شود. فوت کند وکالت از آن تاریخ منفسخ می شود. حتی اگر از نوع بلاعزل باشد.
  • نیابت برخلاف وکالت چهارچوب محکم تری داشته که عزل در آن به ندرت امکان پذیر است. لازم به ذکر که بگوییم. چنانچه ولی بخواهد به ضرر فرزندش کاری را انجام دهد. با شکایت یکی از نزدیکان و اثبات چنین امری، نیابتش ساقط می شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند