بررسی جزئیات پرونده سنگسار ثریا منوچهری

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی کامل حکم سنگسار در ایران و بررسی پرونده ثریا منوچهری بپردازیم. در رابطه با این پرونده ابهامات زیادی وجود دارد که قصد داریم با توضیح کامل داستان، آن هارا برای شما رفع کنیم.

حکم دادن به سنگسار اگر چه دیگر به چنین مجازات هایی دیگر حکم داده نمی شود اما افرادی در ایران بوده اند که به چنین مجازات هایی محکوم شده اند.

در این مقاله به طور خاص در نظر داریم به پرونده ثریا منوچهری بپردازیم که وی در سال ۱۳۶۵ به سنگسار محکوم شد.

برای دریافت مشاوره با وکیل به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

و علت این که نام ثریا منوچهری مطرح می شود یک فرد فرانسوی است که داستان او را که از خاله خود ثریا شنیده در رسانه های غربی به زبان انگلیسی و فرانسوی نوشته و پس از آن بحث سنگسار در ایران به بایکوت در آمد.

درصدد آنیم که علت بایکوتی آن را جویا شویم اگر عملی بوده که صرف چند اعتراض و فشار جوامع و سازمان بین المللی، بایکوت شدن و کنار گذاشته شدن را فراهم آورده آیا قانونگذار به آن اطمینان نداشته و یا خودش به این مسئله اذعان داشته که چنین مجازات هایی در این دوره که روزگار به سمت پیشرفت میرود دیگر حکم به این مسائل جایگاهی ندارد.

ثریا منوچهری کیست؟ بررسی جزئیات پرونده سنگسار ثریا منوچهری

ثریا منوچهری و بیان داستان معروف سنگسار ثریا

ثریا منوچهری کسی است که در سال ۱۳۶۵ حکم به رجم او شد رجم در همان معنای سنگسار است.

ثریا منوچهری زنی در روستایی کوهپایه ای که از توابع اصفهان یا کرمان است، در سال ۱۳۳۰ به دنیا آمد، او را در یک نزاع خانوادگی به سنگسار محکوم کردند. او هنگام سنگسار ۳۵ ساله و مادر ۷ فرزند بود.

داستان وی به این نحو است همسر وی قصد گرفتن همسر جدیدی داشته اما نمی توانسته که خرج هر دو را بدهد. بنابراین تصمیم به طلاق از ثریا که همسر اول او بوده می گیرد، اما ثریا قصد جدایی نداشته و پس از طرح این ادعا از سوی همسرش حق و حقوقش را مطالبه می کند.

مرد نمی پذیرد و به تبانی به کدخدا و ملای ده، ثریای از همه چیز بی خبر را به کلفتی به خانه یک مردی می فرستند که به تازگی همسرش را از دست داده که موقعیت را برای آماده سازی اذهان اهالی روستا برای اتهام زنا به او فراهم کنند که در نهایت شوهر ثریا با کدخدا به او نسبت زنا می دهند که به علت بافت سنتی مذهبی که روستا داشته به آن عمل می شود و او اعدام می شود.

در این دوره هم آخرین بار سال ۸۵ حکم به سنگسار داده شد ولی دیگر همچنین حکم هایی اگر چه مجاز است ولی دیگر قابل اجرا نیست بلکه اگر شرایط فراهم باشد (که در ادامه به تفصیل شرایط را ذکر خواهیم کرد) حکم به اعدام صادر می شود.

ثریا منوچهری کیست؟ بررسی جزئیات پرونده سنگسار ثریا منوچهری

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سنگسار کردن یعنی چه؟

سنگسار یا همان رجم، مجازاتی است که در آن محکوم را اگر مرد باشد تا لگن و اگر زن باشد تا سینه در زمین قرار می دهند و سپس به او سنگ میزنند که بمیرد.

برای دریافت  مشاوره حقوقی به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

سنگسار از حدود الهی به شمار می رود و مجازات زنای محصنه و یا لواط محصنه (محصن یعنی کسی که دارای احصان است، حصن معنای لغوی اش دژ است یعنی مردی زن دارد و یا زنی شوهر دارد و امکان آمیزش برای او فراهم است ولی وی با زن دیگری رابطه جنسی برقرار می کند و در تعریف لواط محصنه مردی که زن دارد و امکان آمیزش برای فراهم است ولی با مرد یا پسری که همچنین اوست رابطه جنسی برقرار می کند) می باشد.

پس از اینکه کسی که قرار است سنگسار شود در چاله به نحوی که بیان شد دفن شد اگر به اقرار حکم به زنای او داده شده باشد که خود حاکم شرع در ابتدا سنگ زدن را شروع می کند.

ولی اگر به شهادت شهود باشد، شهود ابتدا شروع به سنگ زدن می کنند (در سنگسار ثریا اولین کسی که سنگ را پرتاب می کند شوهر اوست که مدعی و جز شهود خود را اعلام کرده است) و نوع سنگی که می زنند بیان شده است که نه به قدری بزرگ باشد که در ابتدای کار منجر به فوت گردد و نه آن قدر کوچک که به آن ها دیگر نشود گفت سنگ بلکه باید به گونه ای باشد که تا کسی که حکم به سنگسارش شده به یکباره کشته نشود و بلکه به تدریج و با تحمل درد موجبات مرگ را با پرتاب سنگ فراهم کنند.

 

آیا در حال حال حاضر سنگسار در ایران وجود دارد

مجازات سنگسار اگرچه در قانون مجازات اسلامی وجود دارد ولی دیگر با فشارهایی که از سمت مجامع بین المللی بر ایران وارد شده است دیگر حکم به سنگسار نمی شود اگر چه این حکم، حکم الهی است و تغییر ناپذیر ولی برای حفظ اسلام و آماده نبودن جهانیان برای احکام اسلامی و این که حکمی سبب وهن از اسلام می شود دیگر به این مسئله حکم نشده و بلکه طبق شرایط از مجازات های هم عرض استفاده خواهد شد.

زنا انواع مختلفی دارد:

  • زنا با محارم
  • زنا به عنف (زنای به زور و تهدید)
  • زنای محصنه (زن شوهر دار و مرد زن دار)
  • زنای غیر محصنه

دختر یا پسر جوان اگر در رابطه داشته باشند به کارشان زنا اطلاق می شود ولی زنای ایشان از نوع زنای غیر محصنه است.

در زنای نوع اول با محارم حکم به اعدام می باشد.

در نوع دوم زنا هم، حکم همین است.

در نوع سوم زنا حکم به سنگسار می شود و در نوع آخر زنا که زنای غیر محصنه است حکم به صد ضربه شلاق می شود.

ثریا منوچهری کیست؟ بررسی جزئیات پرونده سنگسار ثریا منوچهری

در چه حالتی حکم به سنگسار می شود؟

زنا به آن دلیل که از حقوق الهی می باشد برای اثبات آن دو راه وجود دارد و لا غیر، راه اول با اقرار است به این نحو که کسی که این گناه را مرتکب شده است به نزد قاضی می رود و برای این که اقرار او علیه خودش (به ضررش) پذیرفته شود او باید چهار بار به پیش قاضی رفته و قاضی در بار های اول او را منصرف کند.

چرا که این کار وی اگر چه گناهی بوده ولی اقرار به یک بار نشان از ندامت وی است پس نیازی نیست وی را حکم یه سنگسار دهیم اما اگر وی مصر باشد در این حکم پس از بار چهارم این حکم علیهش صادر شده و کشته می شود.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

به این موضوع دقت کنید که با یک بار رفتن پیش قاضی و اقرار کردن به زنای محصنه به تعداد چهار بار قبول نمی باشد بلکه وی باید در هر یک بار اقرار به زنای محصنه جداگانه نزد قاضی برود علت این چنین حکمی برای این است که اقرار کننده به خودش بیاید از سر احساس تصمیم نگرفته و به عاقبت کارش بیندیشد.

راه دیگر اثبات زنای محصنه شهادت چهار مرد عادل و یا ۳ مرد عادل و ۲ زن می باشد.

و این موضوع حائز اهمیت است که رابطه آمیزش را ببینند نه صرف این که ایشان زیر پتویی و یا در جایی بوده اند که تصور می شد که مشغول زنا هستند بلکه مثالی زده اند تا افراد بفهمند منظور از دیدن چیست.

گفته شده که دخول باید به نحوی دیده شود مثل دیدن رفته میله در سرمه دان و الا اگر به این نحو نباشد نتوانند چنین شهادتی را به سرانجام برسانند خودشان همان جا محکوم به جرم قذف (نسبت زنا دادن به دیگری) شده و ۸۰ ضربه شلاق ۹۸ بر آن ها زده خواهد شد که در مقاله ما شوهر ثریا به صرف توطئه چنین برنامه ای را طرح ریزی کرد و خودش را شاهد قرار داد.

ثریا منوچهری کیست؟ بررسی جزئیات پرونده سنگسار ثریا منوچهری

نتیجه گیری

در پرونده ثریا منوچهری به سادگی می توان پی برد که وی بی گناه به سنگسار محکوم شد و او مستحق چنین مجازاتی نبوده است.

چون صرف در خانه بودن با مردی نامحرم حکم زنا را ثابت نمی کند بلکه همانطور که دیدید باید ۴ مرد عادل شهادت دهند نه به بودن در خانه و تصور داشتن رابطه بلکه دیدن رابطه نه دیدن بوسیدن و در بغل هم بودن و حتی عریان بودن آن دو بلکه باید دخول دیده شود تا بشود زنا را در مرحله اول اثبات کرد.

زمانی که زنا اثبات شد حال نزد قاضی می رویم که امروزه علاوه بر مجازات رجم، مجازات های دیگری برای این مسئله جایگزین شده است که در صورت جمع بودن شرایط به همان مجازات ها قابل اعمال است که با نظر رئیس قوه قضاییه چنانچه با بینه اثبات شده باشد اعدام می شوند ولی در غیر این صورت به صد ضربه شلاق بسنده می شود‌.

برای مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

طرح سوال

افرادی که در صورتی که همسر دارند و در دسترس ایشان هم می باشد اما با کسی دیگر به زنا پرداخته اند زنای محصنه کرده و به مجازات سنگسار محکوم می شوند.

سنگسار زدن سنگ به زن و یا مرد زنا کار است که نه باید با سنگ های بزرگ باشد که به مرگ یکباره بیانجامد و نه با سنگ های کوچک بلکه باید با سنگ های باشد که سبب مرگ زن و یا مرد به تدریج شود.

حتی اگر رابطه جنسی مابین او و مردی که در خانه اش کار می کرد وجود داشت باز حکم به دادن سنگسار امری بعید است چون باعث ترسیدن از اسلام و غیر از آن اثبات زنا بسیار سخت است و مشخص و پرواضح است که در دادن همچنین حکمی سهل انگاری صورت گرفته است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
19 نظرات
  1. سیروس می گوید

    سلام،
    در آبان ماه سال ۹۹ شخصی از من در دادگاه شیراز شکایت کرد ،در دادگاه اولیه شرکت نکردم چون معتقد بودم قاضی آنقدر آگاه هست که با دیدن مدارکی که ارسال کردم رای منصفانه ای صادر کند/ اما متاسفانه رای به محکومیت بنده داد /اعتراض کردم و مدارک و کاملاتر فرستادم /دادگاه تجدیدنظر حکم رو تعلیق کرد /بعد گفتند برای امضا باید بیایی شیراز /رفتم در حضور قاضی شعبه ۸ اجرای احکام با دادن مبلغ یک میلیون تومان به شاکی رضایت داد(هرچند این یک میلیون هم به زور پرداخت کردم چون نمیبایست پرداخت میکردم / خلاصه قاضی از هر دو ما و خودش امضاء کردیم و گفت برید شما پرونده بسته شده/اما متاسفانه برای همین یک میلیون تومان تا حالا که فروردین ۱۴۰۰ شده ، کد ملی بنده را قفل کردند و تمام اموال بنده را نیز توقیف کردند/ هرچه مکاتبه میکنم هیچ ترتیبی داده نمیشه /برای چنین مشکلی چه باید کرد.

  2. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید سوال من اینکه ایا کسیکه بچه خودرا دردوران حاملگی دوماه یا کمتر با قصد سقط کند مجازات وی طبق قانون چی میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مجازات سقط برای مادر صرفا دیه است

  3. رضایی می گوید

    دوتا دست از دوجا شکسته باشه پلاتین هم خورده باشه دیه اش چقدر میشه ممنون

  4. حسینی می گوید

    سلام شوهرم منو کتک میزنه قبلا هم سابقه کتک زدنمو داشته درسال ۹۴ و۹۵ هم رفتم پزشکی قانونی نامه گرفتم من میتونم به استناد به عسر و حرج طلاق بگیرم؟من اصلا همسرمو دوست ندارم خیلی وقته که هیچ رابطه جنسی ام باهاش نداشتم اخه شنیدم اگه چند وقت باهم رابطه نداشته باشید قاضی طلاق میده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید براساس معاینه پزشکی قانونی به استنادعسروحرج درخواست طلاق نمایید

  5. ناشناس می گوید

    یک سوال
    در یک سایت حقوقی مسئله ای مطرح شده بود ا
    خانمی که همسر مردی بوده و از ایشان دو پسر داشته ، به دلیل مشکوک شدن شوهر ، از بچه ها و پدر تست دی ان ای گرفته شده و معلوم شد که تنها پسر اول با پدرش نسبت پدر- فرزندی دارد و پسر دوم نامشروع است

    در این حالت آیا برای زن حکم زنای محصنه قصد می کند ، اگر چه دو شرطی که در بالا اشاره شد وجود ندارد ولی بهرحال وجود یک کودک نامشروع نشان دهنده رابطه نامشروع زن شوهر دار است .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ازتاریخ اطلاع فرزند دوم هم به مدت دوماه نسبت به نفی بلد میتوان اقدام کرد

  6. سعید می گوید

    سلام. در رابطه با ثریا سوالی دارم. زنا یک عمل دو طرفه هستش. یعنی مردی که با زن شوهردار است هم زنا کرده است. البته اگر اشتباه متوجه نشده باشم. اگر ثریا هر چند ناحق به زنا محکوم شد، چرا مردی که اسمش هاشم بود، را محکوم نکردند؟ در ضمن قانون شرع بایستی برآمده از قرآن باشد، هیچ جای قران راجب سنگسار کردن نوشته نشده است. چرا اتحادیه وکلای ایران با قانون از همان اول مبارزه نکرد؟ البته زیر سوال نمیبرم. دلایلی وجود دارد که دانستنش باعث می‌شود بدرستی راجب موضع قضاوت کرد.

  7. باقری می گوید

    سلام چندجوان شب به مغازه‌پسرم ریختنددست اورا شکوندند پسرم از روزاول گفت کسی بنام ارسلان دستم راشکوند ولی قاضی شخص دیگری رامحکوم کرد بنام علیرضا در بازجویی اخر پسرم اسم ارسلان را اورد وقاضی بدون هیچ بررسی پرونده را بست حال باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این صورت می توانید اقدام به اعتراض بزنید تا خود شخص مورد نظر مجازات شود

  8. فرشته می گوید

    من فیلم سنگسار ثریا رو دیدم واقعا فیلم تکان دهنده ای بود طوری که برادرم از فرط عصبانیت سی دی فیلم رو از دستگاه درآورد وشکوند.
    چقدر این زن بی گناه بی رحمانه و مظلومانه به قتل دسته جمعی اهالی یک روستا که سالها چشم تو چشم بودن رسید فقط بخاطر بوالهوسی شوهرش

  9. فروغ می گوید

    در اسلام رابطه با زن شوهردار جرم هست خب.

  10. مهناز می گوید

    حتما فیلمش رو ببینین

  11. یه انسان می گوید

    این حکم. حکم خداست باید جاری بشه

    این فیلم جوازی شده الان برای کرور کرور زن شوهر دار
    که توی فضای مجازی با مرد ها هر چی میخوان بگن

    و با هزار تا مرد هر طور میخوان رابطه داشته باشن

    این فیلم هر چی هست کاری به. مظلومیت اون زن نداره

    اینا. فقط. میخوان ریشه های حیا و عفت رو بزنن

    زن های شوهر دار الان هر غلطی دلشون بخواد میکنن

    کسی هم دیگه نمیتونه جلوشون رو بگیره

    این کار باید باجدیت ادامه پیدا کنه برای. استحکام خانواده بشدت لازمه

  12. فرشاد می گوید

    سلام رابطه یه پسرمجردبازن شوهردارجرمش چیه

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      اگر رابطه از نوع زنا باشد ۱۰۰ضربه شلاق و اگر غیر از زنا باشد تعزیر در شش و تا ۹۹ ضربه شلاق

  13. میرفندرسکی می گوید

    سلام‌اگه‌مردزن‌داربازن‌‌مطلقه‌زناکند‌حکمش‌چیه

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      مجازات مرد زن دار اعدام و مجازات زن مطلقه ۱۰۰ ضربه شلاق است

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند