تجاوز و مجازات متجاوز جنسی /مراحل اثبات تجاوز

تجاوز و شکایت و راه های اثبات آن موضوعی است که ممکن است برای افراد ایجاد سوال کند که در این مطلب به بیان آن میپردازیم.

رابطه نامشروع ممکن است با رضایت طرفین باشد یا اینکه از یک طرف با زور و اجبار و اکراه باشد که در غالب نظام های حقوقی دارای مجازات سنگینی است. در قانون مجازات ایران هم حکم تجاوز  اعدام است که در ادامه به این امر و راه های اثبات آن خواهیم پرداخت.

شکایت تجاوز، وکیل تجاوز

تجاوز یا زنای به عنف چیست؟

تجاوز بیانگر همان زنای به عنف است. زنای به عنف یعنی رابطه جنسی با زور و اجبار که در قانون مجازات حکم آن اعدام مقرر شده است. نکته ی مهم این است که لزوما نیازی به اجبار نیست و ایجاد رابطه با اغفال و بیهوش کردن فرد هم در حکم تجاوز و زنای به عنف است‌. آنچه پیداست و باید به آن اشاره کنیم این است که تجاوز باید از جانب غیر همسر انجام شود.

تجاوز و شکایت و اثبات تجاوز

اثبات جرم می تواند با دلایل مختلف انجام شود از قبیل شهادت شهود، علم قاضی ، اقرار و…

البته در تجاوز آنچه مهم‌ به نظر می رسد این است که در اینباره اگر مدت زیادی نگذشته باشد نظر پزشک قانونی بسیار مهم خواهد بود زیرا از جهتی اقرار متهم امر بسیار بعیدی خواهد بود و از جهت دیگر برای شهادت شهود ۴ نفر نیاز است که کار دشواری خواهد بود. اما علم قاضی که می تواند ناشی از تحقیقات و نظر پزشکی قانونی باشد اهمیت بیشتری می یابد‌.

تجاوز و رابطه ی جنسی ای که بدون رضایت انجام می شود به طور عام دارای اثرات جبران ناپذیری در جسم و روح و شخصیت افراد هست؛ کما اینکه اگر بعد جنایی و جرم بودن عمل به اثبات نرسد هم؛ ابعاد روانی این ماجرا تشدید پیدا می کند و تا ابد با فرد باقی خواهد ماند. لذا برای مشاور حقوقی در این باره و طرح پرونده و دفاع در این خصوص توصیه ما این است که از وکلا متخصص کیفری وکیل تاپ مشاوره گرفته و از دانش حقوقی او در زمینه اثبات شکایت کمک بگیرید.

مجازات متجاوز جنسی

در بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مقرر شده که وجود عنصر عنف در زنا باعث تشدید حکم و اعدام فرد خواهد بود. زنا بدون رضایت فرد در خواب یا مستی یا بیهوشی هم همین حکم را دارد. در ربایش و فریب دختر و تهدید و ترساندن وی هم حکم این کار اعدام است. اما فریب اگر فریب با وعده ازدواج باشد تجاوز به حساب نمی آید.

در تجاوز اگر زن، باکره باشد هم ارش البکاره میگیرد و هم‌مهر المثل اما در صورتی که باکره نباشد به جز مجازات اعدام برای مرد به پرداخت مهر المثل محکوم‌ هم می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

توبه در جرم تجاوز 

طبق قانون مجازات در تجاوز و شکایت از آن اگر متهم قبل از اثبات جرم توبه کند مجازات اعدام از وی ساقط می شود اما جنبه حق الناسی که مهر المثل است را همچنان باید پرداخت کند. همچنین اگر حد با اقرار ثابت شده باشد و فرد سپس توبه کند و این امر احراز شود دادگاه می تواند توسط رییس قوه قضاییه عفو مجرم را از رهبری درخواست کند.

گروه وکلای کیفری وکیل تاپ به شکل تخصصی هم به صورت انفرادی در این قبیل پرونده ها تبحر دارند و هم با توجه به ابعاد و حسایت موضوع و درگیر شدن جسم و روان افراد در اینگونه جنایت ها ؛ موضوع در گروه های بررسی چندین نفره به شور گذاشته خواهد شد و طبق نظر متخصصین نحوه طرح شکایت و دفاع مشخص خواهد شد. حتی اگر امکان گرفتن یک وکیل صفر تا صد برای شما فراهم نیست می توانید وارد سایت وکیل تاپ شده و از متخصصین

مجازات تجاوز زن به مرد

در این باره ممکن است زن با بی هوش کردن و یا مواردی مثل اکراه و …مرد را به رابطه زنا اجبار کند که در این صورت بر خلاف جایی که متجاوز است و حکم آن اعدام است اگر زن متجاوز باشد حکم وی اعدام نیست و مجازات زنای بدون تجاوز برای وی خواهد بود‌.

تجاوز اعدام دارد؟ نحوه اثبات تجاوز، ثابت کردن تجاوز به عنف

مشاوره با وکیل در خصوص تجاوز 

برای اخذ مشاوره میتوانید با یکی از پر مخاطب ترین سامانه های آنلاین وکالت در ارتباط باشید و با وکیل مورد نظر خود به فراخور نوع مسئله به گفتگو و مشورت بپردازید برای این کار میتوانید از طریق سامانه وکیل تاپ اقدام کنید و از کم و کیف کار و نحوه شکایت و آثار حقوقی آن آگاه شوید. نکته مهم این‌است که در مواردی ممکن است که فرد از گفتن حقایق مربوط به تجاوز شرم داشته باشد که البته این امر مانع می شود که از وی حق خواهی بشود لذا به وکلا و مشاوران خود اطمینان داشته باشید و مسئله خود را با ایشان در میان نهید تا هر کمکی که لازم است در این راستا برای شما انجام شود.

بدیهی است که مشاوره  در خصوص تجاوز هم شما را با حقوق مسلم خود آشنا میکند و هم اینکه از جزییات و اقدامات لازم آگاه می سازد و از اموری که ممکن است به ضرر شما تمام شود جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

منظور از تجاوز جنسی رابطه ای ست که زن در آن رضایت ندارد البته نه این که رضایت داشتن در زنا باعث شود جرم نباشد خیر در این صورت هم جرم است اما در تجاوز یا زنای به عنف یا زور فرد متجاوز تنها مجازات خواهد شد که مجازات آن اعدام است که این تجاوز باید با ادله اثبات ثابت شود، برای فرد مورد تجاوز به جز مجازات حدی اعدام مهر المثل و ارش البکاره ثابت خواهد بود.

سوالات متداول

این موضوع هم مانند موارد دیگر تجاوز است و حکم آن اعدام است.

در این امر بسته به این که طرفین متاهل باشند یا مجرد حکم متفاوت است(سنگسار یا شلاق) که در  همین سامانه می توانید مطالعه بیشتری در ابن موضوع انجام دهید.

این امر اگر با اکراه و… باشد برای فاعل مجازات اعدام، در پی خواهد داشت.

خیر زن متجاوز بر خلاف مرد متجاوز مجازات اعدام نخواهد داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. سهیل می گوید

    در مساله تجاوز به پسر اگر گزارش پزشکی قانونی در مورد تجاورز منفی باشد ولی متهم را بزور و با ایجاد ترس و وحشت در او مجبور به اقرار زوری بکنند چگونه و از چه طریقی میتوان بیگناه بودن خود را ثابت کرد . ممنون

  2. حسن می گوید

    نیازی به وکیل نیست شما هم وقت خودتون رو در این خصوص هدر ندهید چون تجاوز به دختری توسط نیروی انتظامی به دلیل اینکه آن دختر از محل اعتراضات گذشته و جو گیر شده و شعاری داده آیا به حق هست یعنی شکنجه کردن از طریق تجاوز در اسلام شیعه مجاز است ؟؟؟ البته متن قانون را در این صفحه خواندم و گویا مامور نیرو انتظامی حتی اگر گناهکار باشد به واسطه سوره توبه و عفو رهبری اعدام که نمی شود البته به گفته خودتون اثباتش سخت هست و قاضی هم که مدرک پزشکی قانونی را قبول ندارد البته نمی گذارند طرف به پزشکی قانونی برود یا حتی دادرسی شکایت ، نمی تواند بکند که حتی هم قبول کردند که گناهکار هستند باز توبه وجود دارد و عفو رهبری هم دراین جا به نیروی انتظامی تعلق می گیرد اما این همه مطلب را نوشتم که بگویم اسلام واقعی به داد اینها خواهد رسید و عربستان شما را مجازات می کند در کل دست بالا دست زیاد هست اینها نشانه هایی هستند که جنگی در راه هست-

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند