مجازات تجاوز در اسلام

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در جامعه برای برخی از زنان و دختران بی گناهمان اتفاق می افتد، اتفاق سخت و باورنکردنی تجاوز است. با این وجود، اغلب زنان و دخترانمان به دلیل حجب و حیایی که دارند، به پنهان کردن این اتفاق می پردازند. در صورتی که بهتر است بدانید اسلام برای تجاوز مجازاتی را در نظر گرفته است که می توانید تا حدودی به دردهای خود التیام بخشید. بنابراین بهتر است که در ادامه به مجازات تجاوز در اسلام پی ببرید.

متجاوز چه مجازاتی دارد

مجازات تجاوز در دین اسلام

به صورت ساده، تجاوز به معنای انجام عمل زنا با زور و اجبار و اکراه از طرف یک فرد می باشد، به صورتی که فرد مقابل برای انجام آن رضایت عمل نداشته باشد. البته خالی از لطف نیست که بدانید در برخی از کشورها، حتی برقراری رابطه جنسی با زور و اجبار در بین زن و شوهر نیز نوعی تجاوز به حساب می آید که دارای مجازات می باشد و به آن نام تجاوز سفید داده اند. بنابراین قانون برای تجاوز به زنان و دختران، قوانینی را وضع کرده است. پس طبق این قانون مجازات تجاوز در اسلام اعدام می باشد. حتی در بعضی مواقع که زن باکره باشد، دیه ازاله بکارت نیز باید از طرف مرد پرداخت شود.

در واقع چیزی که به عنوان تجاوز از آن یاد شده است، بیانگر حالتی است که در آن مرد با زور و اجبار عمل تجاوز را بر زن انجام دهد. به این حالت زنای به عنف گفته می شود که شامل بیهوشی، خواب بودن و یا مست بودن زن نیز می باشد که اگر در هر یک از این حالت ها، مرد به او تجاوز کند، حکم زنای به عنف را خواهد داشت. همچنین لازم است بدانید در صورتی که مردی به اغفال و یا فریب دادن دختر نابالغ بپردازد، و یا به تهدید و ترساندن او ادامه دهد و با زور او را به رابطه جنسی تسلیم کند، حکم فوق نیز جاری خواهد شد.

با توجه به قانون ۲۲۴ مجازات اسلامی، در هر یک از موارد زنا با زن پدر، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان و زنای به عنف و اکراه و زنا با محارم نسبی از دسته تجاوزهایی محسوب می شوند که مجازات آن اعدام می باشد و نوعی جرم انگاری محسوب می شوند. لازم است بدانید که در قانون ایران، امکان ارتکاب جرم زنا به عنف، تنها از طرف زانی یعنی مرد زنا کننده متصور شده و مجازات برای وی تعین گردیده است. بنابراین بهتر است بدانید که در هر حالت باید برای مجازات فرد زنا کننده اقدام کنید و دست به شکایت و اثبات بزنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مفهوم عنف و اکراه در چیست؟

شاید مفهوم عنف و اکراه هنوز برای خیلی از شما جا نیوفتاده باشد و ندانید که به چه معناست. پس بهتر است بدانید که در لغت عنف به معنای غلبه و زور است که مربوط به جرم، جزا، قهر و کراهت می شود. بنابراین تعیین کردن مجازات زنا به عنف و زنا در اثر خواب و بیهوشی متفاوت است. در اکراه نیز زن با تهدید، اختیار خود را از دست داده و تن به رابطه جنسی می دهد. اما در عنف زن با زور  به زنا تن خواهد داد. براین اساس، مجازات همانطور که ذکر شد، اعدام اعلام گردیده است و برای آن هیچ تفاوتی در بین پیر و جوان و … وجود ندارد. پس کسی که به تجاوز به عنف محکوم شود، سنگین ترین مجازات ها برای وی در نظر گرفته می شود.

بهتر است بدانید که دعاوی مربوط به تجاوز جنسی، در دادگاه های کیفری رسیدگی می شوند و از طرفی اثبات  این گونه جرایم بسیار سخت و دشوار است. در این زمان تنها وجود یک وکیل برای تجاوز جنسی لازم است که به این پرونده ها رسیدگی کند و مدارک لازم را جمع آوری نماید. عنف و اکراه تو مفهوم جداگانه هستند که در هر یک از ان ها در هر صورت تجاوز صورت گرفته است. همچنین از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود این جرائم رخ دهد، وجود مشکلات روحی و روانی در فرد مرتکب کننده به جرم می باشد.

تجاوز به عنف

شیوه اثبات کردن وقوع جرم تجاوز به عنف

زمانی که جرم تجاوز به عنف صورت می گیرد، مانند دیگر انواع زنا و جرائم منافی عفت که ایجاد می شوند، باید بتوان به کمک چهار بار اقرار مرتکب و یا چهار شاهد که در حین عمل ارتکاب جرم در آن صفحه حضور داشته اند، جرم را ثابت کرد. البته در چنین شرایطی احتمال اقرار کردن از طرف فرد مرتکب پایین است و این جرائم معمولا در خفا صورت گرفته اند و شاهدی برای آن ها وجود ندارد تا با شهادت دادن وقوع جرم را اثبات کنند.

بنابراین اگر فردی به تنهایی بگوید که این عمل انجام شده ولی چیزی ندیده است، و تعداد شاهد به ۴ نفر نرسد، شاهد به دلیل حد قذف یعنی نسبت دادن ناروای زنا یا لواط به کسی، محکوم شده و مجازات او هشتاد ضربه شلاق خواهد بود. در چنین مواردی تنها علم قاضی است که می تواند این موضوع را اثبات کند. و این علم به معنای یقین داشتن حاصل از مستنداتی است که نزد وی مطرح شده است. همچنین می توان در این امر از نظرات کارشناسی و تحقیقی در ارتباط با جرم واقع شده استفاده کرد تا قاضی به کمک استناد آن ها بتواند حکم را به صورت صحیح صادر کند.

لازم است بدانید که تحقیقات در این زمینه می توانند راه گشا باشند. از جمله تحقیق در زمینه های ضرب و جرح به روی بدن؛ انجام آزمایش دی  ان ای باقی مانده اسپرم روی بدن، لباس، مو یا پوست کنده شده و سایر معاینات پزشکی که می توانند مفید واقع شوند و اطلاعات دقیق تری در اختیار قاضی قرار دهند. به این صورت او می تواند تصمیم گیری دقیق تر و بهتری داشته باشد.

کلام آخر

وقوع جرم تجاوز در هر نوعی که باشد، می تواند برای طرف مقابل بسیار دردناک و زجر آور باشد. بنابراین اسلام قانونی را وضع کرده است که تا حدودی بتوان جلوی وقوع این جرم را گرفت. مجازات تجاوز در اسلام همانطور که ذکر شد، بدون شک اعدام است و این به موارد مختلفی نیز وابسته می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای
1 نظر
  1. جوادمحمدی می گوید

    آیاحکم لواط درصورتیکه ثابت بشه وشاکی همه رقمه پیگیرشده باشه ودستگیربشی اعدامه
    این موضوع برای پسرعموی بنده پیش اومده ده روزی فراری بود قاضی حکم تیرهم داده بود پسره ومادرش صفت چسبیدن رضایت نمیدن امروز هم پسرعموی لعنتی من روگرفتن
    امروز ازکسی شنیدم اعدامش میکنن
    وحکم قاضی برای آدم ربایی ولواط وفیلم هم گرفته ازکارش
    واقعااعدام میشه این لعین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند