مجازات مصرف تریاک در سال۱۴۰۱+مجازات حمل تریاک

تعیین مواد مخدر همیشه از سختی های یک جامعه به شمار می رود. در ایران معمولا مجازات آن بر اساس میزان حمل و نگهداری آن تعیین می شود در قانون راجع به مواد مخدر در این باره احکامی بیان شده است.در ادامه مطالبی را درباره ی مجازات مصرف و حمل تریاک را از بین مواد مخدر بیان میکنیم.

مجازات مصرف تریاک

مجازات نگهداری، حمل، مخفی کردن تریاک

در ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با تریاک مواردی را در جهت حمل و نگهداری مواد مخدر و مجازات آن بیان کرده است. البته مواد مخدری هم مثل گراس، تریاک، شیره و مواد روانگردان دیگر را هم شامل می شود.

  1. مجازات مواد مخدر تا ۵۰ گرم

اگر خرید و یا حمل و نگهداری مواد تا ۵۰ گرم باشد فرد به میزان ۵ میلیون تومان جریمه می شود و همچنین از یک ضربه تا ۵۰ ضربه شلاق نیز درباره وی حکم می شود.

  1. مجازات تریاک ۵۰ گرم تا نیم کیلو

در این جا مجازات فرد ممکن است ار ۳ میلیون تا ۹ میلیون تعیین شود همچنین از ۱۰ ضربه تا ۷۴ ضربه شلاق نیز مجازات دیگر وی خواهد بود.

  1. مجازات تریاک بیش از نیم کیلو تا ۵ کیلو

در اینجا مجازات فرد از ۸ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود و به ۴۰ ضربه شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد همچنین ۲ تا ۵ سال حبس برای فرد در نظر گرفته می شود.

  1. مجازات تریاک ۵ کیلو تا ۲۰ کیلو

در اینجا مجازات فرد از ۱۰ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان است و به علاوه به ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم می شود. همچنین مجازات حبس هم برای وی به میزان ۵ تا ۱۰ سال خواهد. بود.

ما انجام این عمل برای بار سوم مجازات اعدام را خواهد داشت.

  1. مجازات تریاک و مواد مخدر بیش از ۱۰۰ کیلوگرم

در اینجا علاوه بر جریمه نقدی ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان و شلاق مقرر در بن قبل فرد به حبس ابد محکوم می شود و در صورت تکرار کردن به اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم محکوم خواهد شد.

وکیل متخصص تریاک

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تکرار کردن جرائم مواد مخدر

در ماده ۶ قانون مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده است که در هر مورد اگر جرم تکرار شود؛ مجازات به جه میزان تشدید می شود.

در این باره باید گفت اگر فرد در موارد ۱ و ۲ و ۳ یعنی مجموعا تا ۵ کیلو گرم مواد تریاک و شیره و… که نام بردیم حمل و نگهداری و… کند و باز این عمل را تکرار کند برای بار دوم به یک و نیم برابر مجازات جرم جدید محکوم می شود برای بار سوم به دو برابر آن جرم محکوم می شود و برای بار ۴ و۵ و .. به ترتیب به دو نیم برابر و سه برابر مجازات جرم جدید محکوم می شود.

این مورد و احتساب تکرار جرم را حتما از وکیل متخصص قانون مبارزه با مواد مخدر جویا شوید جون پیچیدگی های خاص خود را دارد. البته در ادامه سعی داریم با یک مثال آن را روشن کنیم.

فرض کنید کسی برای بار اول ۳ کیلو مواد حمل کرده است و مجازات هم شده حال بعد از آن دوباره به این کار اقدام میکند و مثلا ۵۰۰ گرم را حمل و نگهداری میکند مجازات وی طبق میزان ۵۰۰ گرم یک نیم برابر خواهد شد . مثلا جریمه نقدی وی ۷میلیون می شود و مجازات شلاق آن هم به ۷۴ ضربه افزایش میابد.

مجازات مصرف مواد مخدر و قرص روان گردان

  • فرد معتاد

اگر فرد معتاد باشد؛ باید خود را در مراکز ترک اعتیاد نگهداری کند و اگر این کار را نکند و وضعیت وی طوری باشد که تجاهر به اعتیاد دارد برای مثال از وضعیت وی معلوم است که معتاد است با دستور مقام قضایی در این مراکز نگهداری می شود.

  • غیر معتاد

اما فردی که معتاد نیست و مواد مخدر و روانگردان استفاده کند به برای وی مجازات در پی خواهد داشت.

مصرف بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر داروئی ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و یک ونیم میلیون تا ۷ میلیون جریمه خواهد داشت.

مصرف هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین و یا لیزرژیک اسید دی ‌اتیل آمید (ال.اس.دی)، متیلن دی اکسی‌ مت ‌آمفتامین (ام.دی.ام.آ. یا آکستاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی.اچ.بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر داروئی دارای مجازات ۵۰ ضربه شلاق تا ۷۴ ضربه خواهد بود و همچنین جریمه ۲ و نیم میلیون تا ۱۰ میلیون تومان.

وکیل متخصص مواد مخدر

وکیل برای مواد مخدر/تریاک

موارد مرتبط با مواد مخدر حساسیت های خاصی دارند از این جهت هم اهمیت بیشتری می یابد که هر وکیلی مسلط به قانون مزبور نیست لذا استفاده از وکیل جرائم مواد مخدر از جهات بسیاری حائز اهمیت است. شاید مهم ترین آن نحوه دفاع از پرونده است که حتی اگر فرد هم محکوم شود وکیل می تواند با استفاده از نهاد های ارفاقی و دیگر موارد مرتبط و وضعیت خانواده وی در موارد مختلفی کمک کار فرد باشد.

موسسه وکیل تاپ متشکل از وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در زمینه مواد مخدر می توانند در جریان پرونده کمک کار شما باشند البته توصیه ما این است که به علت حساس بودن امر از همان ابتدا کار را به وکیل دادگستری بسپارید دسترسی به وکیل متخصص در این حوزه از طریق سامانه وکیل تاپ و همچنین از طریق شماره های موجود در سامانه با تماس تلفنی امکان پذیر است.

نتیجه گیری

در قانون مبارزه با مواد مخدر درباره خرید و فروش و قاچاق و استعمال و نگهداری کردن مواد مخدر مقرراتی را بیان کرده است که ما در بالا مطالبی را درباره مواد مخدر تریاک و میزان مجازات آن در حالات مختلف بیان کردیم.

همچنین در ادامه به مجازات استعمال و مصرف مواد مخدر پرداخته شد باید دانست که صرف اعتیاد مجازات خاصی ندارد مگر نگهداری در مراکز ترک اعتیاد.

اما اگر کسی معتاد نباشد ولی مواد و روانگردان مصرف کند به مجازات های گفته شده محکوم می شود‌.

سوالات متداول

در این باره هر میزان حمل و خرید در میزان مجازات تاثیر خواهد داشت که حکم هر کدام را در بالا بیان کردیم

بله مصرف این مواد جرم این البته اگر فرد معتاد باشد وضعیت کمی متفاوت است که در بالا اشاره کردیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۵ رای
26 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام تعداد ۵نفر از دوستان در یک خانه مشغول استعمال تریاک بودن ک دستگیر شدن واز آنها ۴۶۰گرم تریاک(البته ۱۰۰گرم تفاله و ۲۰گرم شیره) جمعاً و به همراه ۱۰عدد بافور کشف شد چ حکمی میده قاضی…

    1. زینالی می گوید

      سلام: به مجازات حبس و جریمه تا سه برابر ارزش مواد مخدر محکوم خواهید شد.

  2. ابراهیم می گوید

    سلام سیرجان ازمن۲کیلوتریاک گرفتن برای مصرف خودم بوده هم پاسگاه هم بازپرسی گفتم خریدم برای مصرف خودم. جرمش چیه؟

  3. فرزاد می گوید

    سلام ‘من به صورت ناآگاهانه چون راننده مسافرکشم یه بسته تحویل گرفتم و بردم تحویل دادم که وقتی رسیدم به مقصد صاحب خونه بهم گفت بیا داخل یه چای بخور تا کرایت رو بدم منم رفتم داخل که مامورا ریختن داخل خونه ۳۴ کیلو جنس تریاک بود اون بسته ‘الان باقرار وثیقه آزاد شدم ‘تکلیف ماشینم چی میشه میتونم ازادش کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید از خودتان رفع اتهام نمایید تا در مورد شما این اتهام و بنام شما ثبت نشود

  4. داوود می گوید

    سلام.از یکی از دوستان که ناراحتی اعصاب و روان و مادر پیر که سرطان داره و باهم زندگی میکنند ۲/۵ کیلو تریاک از خانه ش گرفتن…برای مصرف خودش و مادرش
    چون روز به روز گرانتر میشه و تریاک خوب هم گاهی گیر نمیاد برای مصرف خودشان تهیه کرده بودن…با توجه به اینکه اولین بارش هست و سابقه هم نداره. مادرش هم شهادت میده که باهم مصرف میکنند…و طرف هم مربضیش…آیا قاضی می‌تونه جریمه نقدی کنه و شلاق و حبس ش را یا بصورت تعلیق در بیاره….؟ممنونم از راهنمایی شما

  5. محمدرضا می گوید

    دماغم تو در گیری از وسط ضربه خورده وشکسته طوری که زیر دو تا چشمم کبود شده واستخوان بینی کنار چشمم سمت راست زخم عمیق شدهتو رفتگی داره لطفا دیه ان چقدر است

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق پزشکی قانونی نسبت به معاینه اقدام نمایید

  6. mori می گوید

    سلام جرم حمل ۲گرم هرویین چیه قاضی چه حکمی میده دادگاهم ۱ ماه دیگه هستش
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: حکم حبس و شلاق و جریمه صادر میشود

  7. مصطفی می گوید

    ایا از کسی که دو گرم شیره بگیرند ممنوع خروج میکنند

    1. زینالی می گوید

      سلام: بسته به نظر قاضی رسیدگی کننده

  8. راضیه می گوید

    سلام،من از همسایه کناریمان بابت استعمال مواد در طول شب شکایت کردیم،ایشون به هیچ گونه قبول نمیکنن که بواز منزل ایشان میاید،چون ظاهر موجهی دارن،آیا بعداز آزمایش میتونن ادعای حیثیت کنن،درصورتیکه هیچگونه خصومتی باهم نداریم،وقبلا به ایشان گفتیم که این بو آزاردهنده است،وایشان تنها کاری که کردن درمواقعی که همسرم شب دادمیزد یا می‌گفتیم پلیس میاد بو سریعا قطع میشد،میشه راهنمایی کنید،

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق سایر همسایه ها استشهادیه تنظیم نموده و برای اثبات این ادعا اقدام نمایید.

  9. فردین فارسی می گوید

    متهم ردیف اول حمل ۲۱۶ کیلوگرم مواد مخدر متواری بعد از گذشت دو سال هیچ اقدامی از طرف مرجع قضایی نشده و به صورت عادی داره زندکی میکنه من هم که معاونت خوردم دارم تحمل کیفر میکنم چگونه میتوانم درخواست جلب متهم متواری ردیف اول بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید این شخص را معرفی نماید

  10. یاسر می گوید

    سلام.وقتی کسی مصرف کننده موادمخدرشیشه وتریاک باشد وازش کالای قاچاق شکلات خارجی بگیرن وان موقع بفهمن که اعتیادداره ولی همراهش هیچگونه موادمخدری نباشه آیا درجرم قاچاق کالاش تاثیری میتونه داشته باشه اعتیادش؟

  11. ناشناس می گوید

    سلام اگه شخصی بخاطر اعصابش که در سازمان عصبی شده وبخاطرآبروش فقط متادون مصرف کنه جرمش چیه؟

  12. مرتضی می گوید

    با سلام از من ۴۲ کیلو تریاک گرفتن خواستم بدونم حکمش چیه ؟؟ و آیا میشه کاری کرد که با جریمه وتعلیقی حلش کرد و زندان نرم ضمنا بار اول هست و هیچ پرونده ی کیفری ندارم و نظامی هستم افسر نیروی انتظامی

  13. مرتضی می گوید

    با سلام افسر نیروی انتظامی هستم و ۴۲ کیلو تریاک تو ماشین گرفتن ازم خواستم بدونم حکمش چیه؟؟ آیا میشه کاری کرد که با جریمه و تعلیقی حلش کرد و زندان نرم ؟؟ ضمنا بار اولم بوده و هیچ پرونده ی کیفری و سابقه ندارم .
    تروخدا راهنمایی کنید چکار کنم .با وثیقه ی ۴۰۰ ملیونی فعلا آزاد شدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به اینکه این میزان مواد خیلی بیشتر است امکان تعلیق برای شما وجود ندارد

  14. سید می گوید

    سلام از من ۱۲۲گرم تریاک و۴ونیم گرم شیشه و۴عدد پایپ گرفتت خواستم بدونم جرم من چیه زندان هم دارم درضمن بار اول هست سابقه ندارم ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله زندان و جریمه و شلاق دارد

  15. مجمد می گوید

    سلام بنده معتاد نیستم از سر کنجکاوی در محل کار تریاک کشیدم متاسفانه متوجه دوربین مداربسته نشدم ولی قابل رویت نیست مصرف مواد واگه آزمایش هم بدم مورفین در ادرار وجود ندارد واعتیاد ندارم آیا میتوانم انکار کنم که تریاک مصرف نکردم وهیچ شاهد فیزیکی هم وجود ندرد که شهادت دهد

  16. امید می گوید

    سلام خانم بنده وسایل خونه و بیشتر لوازم کار و شخصی من را برای تامین مواد مصرفیش یا ر چیز دیگه ای میدزده چند مورد را با اصرار و خواهش برگردانده اما متاسفانه ادامه داره لطفا راهنمایی کنید به چه عنوان شکایت کنم ممنون

  17. علیرضا می گوید

    واقعا تو چطور تونستی بنویسی من افسر نیرو انتظامی ام و۴۲کیلو تریاک ازم گرفتن…تو اصلا این۴۲ کیلو رو از کدوم مادرمرده ای گرفتی..بعد اصن ماجرا چی بوده؟خودت تهیه کردی این ۴۲کیلو رو یا از مجرم گرفتی..بنظرم قاضی پروندت جدا از زندان جریمه نقدی سنگین باید ببره..اصلا کارت خیانت هست..خیانت به لباس و نظام…

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند