هزینه نقل و انتقال سند ملکی (سند خانه)

 هزینه نقل و انتقال سند ملک به این صورت است که اغلب در هنگام خرید ملک این پرسش ایجاد می شود، که آیا ملک دارای سند معتبری می باشد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با انواع ساز و کار قانونی سند ملکی آشنایی داشته باشید و بایستی با در نظر داشتن اختلاف و تفاوت بین سند عادی و رسمی از موارد حقوقی و قضایی هر یک اطلاعات لازم را کسب کنید که در غیر این صورت با توجه به بی تحریکی و ناکافی بودن داده ها احتمال فقدان امنیت لازم در معامله بالا می رود.

در یک تعریف جامع و برحسب ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی آورده: «سند» عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. در ادامه برای شما انواع سند ملکی و مشخصات مربوط به هر یک را می آوریم.

انواع سند ملکی

«سند ملکی» انواع مختلفی دارند و هر یک دارای ویژگی و قوانین منحصر به فردی می باشند.

  • سند مشاع
  • سند شش دانگ
  • سند مفروز
  • سند منگوله دار
  • سند تک برگ
  • سند اعیان
  • سند عرصه
  • سند وقفی
  • سند ورثه‌ای
  • سند المثنی
  • سند معارض
  • سند شورایی
  • سند وکالتی
  • سند بنچاق

هزینه نقل انتقال سند ملکی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل سند زدن ملک

بعد از به نتیجه رسیدن و توافق بین هر دو طرف نوبت آن است تا مبایعه نامه یا همان قولنامه نوشته شود که در آن بایستی چگونگی پرداخت هزینه های انتقال سند ذکر گردد، برخی از این هزینه ها به عهده ی فروشنده و برخی بر دوش خریدار میباشد.

ضمن انجام این کار باید اقدام به دریافت کد رهگیری در بنگاه معاملات کنید تا قولنامه در سیستم ثبت و سپس فروشنده ملزم است در دفتر اسناد رسمی مدارک لازم برای انتقال سند مهیا سازد تا نتیجتاً با حضور هر دو طرف در دفتر اسناد رسمی انتقال سند انجام گیرد.

انتقال سند ملک چه مراحلی دارد؟

مرحله اول- توافق

ابتدایی ترین مرحله از مراحل انتقال سند ملک توافق دو طرف معامله است. این توافق اگر مکتوب شود «قولنامه» نامیده می شود. قولنامه تعهد بر بیع است و چنانچه بیع واقع شود، «مبایعه نامه» ثبت می شود. مبایعه نامه یک سند عادی است و جهت افزایش ارزش مبایعه نامه موارد ذیل باید در آن ذکر شود:

مشخصات، آدرس، کد پستی و تلفن همراه فروشنده و خریدار

ذکر مشخصات کامل موضوع مورد معامله

قیمت و ثمن معامله

نحوه پرداخت ثمن و زمان حضور در دفترخانه  جهت تنظیم سند.

مرحله دوم- دریافت کد رهگیری

برای جلوگیری از این مساله که فروشنده ملک را به چند نفر نفروشد، طرفین معامله بعد از تنظیم مبایعه نامه به بنگاه املاک رفته و مبایعه نامه خود را در سیستم جامع ثبت می کنند و پس از ثبت مشخصات، کد رهگیری صادر می‌شود.

مرحله سوم- تشکیل پرونده در دفتر اسناد رسمی

فروشنده با اوراق هویتی و اصل سند، به «دفترخانۀ اسناد رسمی» مراجعه  و با نشان دادن مدارک ذیل جهت انتقال سند ملک، پرونده تشکیل می‌دهد:

کپی اوراق هویتی فروشنده و خریدار

اصل و کپی سند مالکیت

اصل و کپی پایان کار و یا عدم خلافی شهرداری

اصل و کپی بنچاق

کپی وکالت‌نامه و اوراق هویتی وکیل

صورت مجلس تفکیکی

اصل و کپی انحصار ورثه

اصل و کپی فرم مالیات بر ارث

کد رهگیری بنگاه

مرحله چهارم- انتقال سند ملک

پس از پرداختن هزینه‌ها و مالیات طرفین باید برای تکمیل مراحل انتقال سند ملک در همان تاریخی که در مبایعه نامه آمده است در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و در صورت عدم حضور طرف دیگر می تواند گواهی عدم حضور بگیرد.

مرحله پنجم- هزینه های انتقال سند ملک

جهت دریافت کد رهگیری از بنگاه، ۵ درصد از ارزش ملک را خریدار و فروشنده باید بپردازند.

هزینه نوسازی، خلافی و پسماند، مالیات و هزینه های مربوط به دارایی.

مراحل نامبرده در بالا نیازمند پرداخت هزینه هایی می باشد که در ادامه برای شما ذکر کرده ایم.

  • هزینه ثبت مبایعه نامه در سیستم سراسری: در دفتر معاملات املاک پنج درصد از ارش ملک را هر دو طرف تحت عنوان حق کمیسیون می پردازند.
  • هزینه شهرداری: فروشنده باید هزینه ای به شهرداری در ازای خلافی، نوسازی و پسماند بدهد.
  • هزینه دارایی: این نوع هزینه، قیمت نقل و انتقال را در بر می‌گیرد. اگر ملک قبلا اجاره بوده باشد، دارایی، مالیات‌ بر اجاره هم می گیرد. معمولا این هزینه شامل ۴ درصد ارزش ملک است. البته ارزشی که دارایی روی ملک می گذارد معمولا با قیمت واقعی تفاوت دارد و کمتر است.
  • هزینه دفترخانه (حق التحریر): این هزینه به طور برابر بین خریدار و فروشنده تقسیم می گردد. که تقریبا بین ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان می باشد. .
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
48 نظرات
  1. امینی می گوید

    سلام، وقتی در آگهی مزایده ملک موروثی نوشته شده که هزینه تقل و انتقال بعهده خریدار است، آیا خریدار باید تمام هزینه های فوق را پرداخت کند و وراث نباید هزینه ای پرداخت کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله ولی فقط در خصوص نقل و انتقال ملک

  2. نوری می گوید

    سلام .ملکی بصورت ۴ دانگ و ۲ دانگ بین دو شریک خریداری شده است . هنگام فروش هزینه های شهرداری و دارایی و دفترخانه به چه صورت بین دو شریک تقسیم میشود؟ تحت شرایطی با مستاجر همان ملک بدلیل عدم تخلیه به مشکل برمیخورن و به دادگاه شکایت میکنن .هزینه های شکایت چطور تقسیم میشه ؟آیا هزینه نیز بر اساس درصد شراکت است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به نسبت مقداری که مالک هستند حساب میشه مگر اینکه قرارداد و توافقی مبنی بر تساوی هزینه ها امضا کنید

  3. محمدرضا می گوید

    سلام برای انتقال سند قطعی، حتما باید به دفتر اسناد مراجعه کنم یا اداره ثبت برم؟دفتر اسناد برای یک سند سه دانگ که دارایی ارزش انرا ۶ملیون تومان براورد کرده، یک ملیون و دویست هزار تومان خواسته.ممنون میشم جواب بدین.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      دفتر اسناد رسمی ولی باید مطابق تعرفه پرداخت بشه و اگر تعرفه رعایت نشه به یه دفتر دیگه مراجعه نمایید

  4. ناصر زارع می گوید

    مسکن اپارتمانی اجاره بشرط تملیک ۱۹سال پیش خریدم حالاوام پراخت شده بصورت وکالت از طرف قبلی خریدم که اول بایدسند بنام صاحب قبلی باشه بعد انتقال بشه به خودم یعنی دو تا سند ، هزینه دارایی چند میشه بابت دارایی سندقبل ۹۰۰ تومان پرداخت کرده بودم

  5. فرید می گوید

    اگر ۳ دانگ از ملکی را پدری بخواهد به نام پسرش بزند هزینه نقل و انتقال آن چقدر حساب میشود و آیا برای نقل و انتقال سند سه دانگ باید قولنامه نوشت؟

  6. جمالي می گوید

    براي انتقال آپارتماني به مساحت ۶۵ متر مربع واق در نارمک ۲۵ سال ساخت هزينه هاي انتقال سند به نام کسي چقدر مي باشد مثلا شهرداري دارايي ودفتر خانه آيا قانوني دارد مثلا آپارتمان بين ۶۰۰تا ۸۰۰ميليون تومان ارزش داشته باشد بما گفتند ۴تا پنج ميليون تومان

  7. مظهری می گوید

    سلام .ملکی را که در رهن بانک بوده حدود ۸ سال پیش خریداری کردم .از خریدار اول که وام به نام ایشان بوده تا به من که رسیده چند نفر این ملک رو خرید و فروش کردند تا من اخر سر خریداری کردم.وام بانکم تمام شده و برای فک رهن مراجعه به بانک و وارد مسیر دفتر ثبت و اجرابیه هم به خاطر دیرکرد اقساط مالکین قبلی شدم .ایا برای دریافت سند به نام خودم و قطعی عوارض دارایی و حق الزحمه ی دفترخونه با مبلغی که در سایت امده باید دوباره پرداخت داشته باشم .چون وارد به ابن امور نیستم خواستم راهنماییم کنید .

  8. جمالیفر می گوید

    مت اعتبار پرداخت واتسعلام دارایی چقدر است

  9. حقیقی می گوید

    سلام،برای ملکی به ارزش ۸۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان هزینه انتقال سند چقدر است؟

  10. یوسفی می گوید

    با سلام
    اگر ملک مسکونی بصورت ۴دانگ دودانگ خریداری شده باشد در خصوص هزینه هایی که در اینده پیش می اید مثل هزینه تعمیرات -انتقال سند و…..به چه نحوی محاسبه صورت می پذیرد .
    با تشکراز کارشناس محترم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به همان نسبت محاسبه خواهد شد

  11. گلاره می گوید

    با سلام ملکی به ارزش یک میلیاردو ششصد تومان هزینه انتقال سند چقدر میشه ممنون

  12. محمد امین می گوید

    سلام .متاسفانه در قرار داد مشارکت در باخت بدون اطلاعات حقوقی و توانیسازنده املاک و….قرار داد مشارکت رسمی شد .ایا سازنده میتواند بدون گرفتن پروانه ساخت و اجازه پیش فروش که به این شرح نوشته شده فروش و پیش فروش سهم شرکه به توافق طرف مقابل و قبل افراز سهم شرکه به شرح ذیل امکان پذیر است اقدام به پیش فروش کند شرط تعلق دانگ سقف سوم میباشد ..ودرقرار داد ذکر شده کلیه هزینه های تنظیم سند رسمی به عهده طرف اول میباشد .حال اینکه اگر طرفین پیش فروش کرده باشن و قرار داد مشارکت در ساخت با سازنده فسخ شده باشد و سازنده دوم روی کار امده باشد .ایا پیش خریداران طرف مقابل سازنده اول هستن یا مالک طرف مقابل انها خواهد بود .هر چند در پیش فروش سازنده مالک نه حضور داشته نه روحش در جریان پیش فروش بوده ……..و سوال اخر ایا سازنده میتواند با توجه به سهم شراکت و تقسیم واحدها در قرار داد مشارکت به وکیل خود وکالت فروش به املاک که دوستش هست از سهم شراکت بدهد نسبت به واحدهای مشخص شده در قرار داد مشارکت

  13. فاضلی می گوید

    سلام ایا اگر ملکی مثلا در تهران باشد خریدار و فروشنده میتوانند در اصفهان معامله روی ملک انجام دهنذ و در یکی از بنگاههای اصفهان کد رهگیری بگیرند

  14. ناشناس می گوید

    آیاامکان دارد بدون قولنامه سندرامستقیم به نام طرف مقابل زد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله از طریق صلح دردفتراسناد رسمی

  15. منصورامیری می گوید

    هزینه سندملکی که دارایی ۱۲۰۰۰۰۰۰تومان تعیین کرده چقد رمیشود

  16. منصورامیری می گوید

    قیمت سندنویسی ملکی که دارایی ۱۲ میلیون تومان گذاشته چقدراست

  17. فائزه امیری می گوید

    هزینه انتقال سند ملکی که دارایی ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاشته چقدر است؟

  18. م خ می گوید

    سلام اگه ملکی به نام مادر خانواده باشه و پسر و عروس توش زندگی کنن ولی کادوی آنها و شرط زندگیشون باشه و بعد بخوان به اسم پسر کنن چقدر هزینه میشه خونه ۶۸ متر در تهرانپارس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:هزینه ثبت مبایعه نامه در سیستم سراسری: در دفتر معاملات املاک پنج درصد از ارش ملک را هر دو طرف تحت عنوان حق کمیسیون می پردازند.
      هزینه شهرداری: فروشنده باید هزینه ای به شهرداری در ازای خلافی، نوسازی و پسماند بدهد.
      هزینه دارایی: این نوع هزینه، قیمت نقل و انتقال را در بر می‌گیرد. اگر ملک قبلا اجاره بوده باشد، دارایی، مالیات‌ بر اجاره هم می گیرد. معمولا این هزینه شامل ۴ درصد ارزش ملک است. البته ارزشی که دارایی روی ملک می گذارد معمولا با قیمت واقعی تفاوت دارد و کمتر است.
      هزینه دفترخانه (حق التحریر): این هزینه به طور برابر بین خریدار و فروشنده تقسیم می گردد. که تقریبا بین ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان می باشد.

  19. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید یه باغ داریم مال پدرم هستش و برادرم اون رو قبلا به دلایلی به نام خودش سند زده ایا پدر در قید حیاط نباشه و به حضور چند تا شاهد میشه ملک رو پس گرفت و شاهدین شهادت بدهند که ملک مال پدر بوده وارث دیگری هم دارد و ملک رو پس بگیرد ..ممنون از سایت شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید در زمان حیات بودن پدر این وقایع اتفاق افتاده .

  20. محم می گوید

    سلام خستخ نباشید واحدی را به فردی فروختم و ۵۰ م بابت تنظیم سند خریدار نگه داشته. و نوستیم در دصکرت تاخیر در تنظیم سند ماهیانه ۳م جریمه اما بعد از ان دوباره توافق کردیم ماهیانه ۹۰۰ هزار جریمه ودر همان قولنامه ثبت شده است. حالا با گذشت ۹ ماه از این قضیه و با وجود تعطیلات کرونا اختلاف داریم هم از بابت دو توافق و تعطیلات .
    از طرفی واحد رو از شرکتی خریدار کردم که هنوز سندش حاضر نبود که در حین پیگیری. در درخواست هایم نوشتم واحد را فروخته ام در خواست تسریع در کار رو دارم
    همین کلمه فروختم بلای جونم شده حالا شرکت میگه چون شما فروختی مابنام شما سند نمیزنیم و شما با الحاقیه تنظیم کنی
    اگه تنظیم کنم پولم نده چکار گنم اختلاف حسابمو چکار کنم ایا ناچار به نام اور مستقیم بزنم ایا اقرار من قابل استناد اگه سند در محضر به توافق نرسیم و سند نزنم چی
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باتوجه تخصص بودن موضوع بایک وکیل متخصص مشاورت نمایید.

  21. محمد می گوید

    سلام خدمت شما من ملک ۷۰متری که ۳دانگ به نام خودم و۳دانگ به نام شوهرم است من برای ۳دانگ باقی مانده وکالت بلاعزل دارم میخوام به نام بزنم چقدر هزینه دارد

  22. امیر می گوید

    سلام ملکی بصورت شش دانگ هس الان اگه ورثه بخان زمینو بفروشن هزینه نقل و انتقال چطوری هس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق فروش باید تمامی ورثه از طریق انحصار وراثت اقدام شود.

  23. محمد می گوید

    سلام
    ملکی را به شخصی فروختم و مجبور شدم به صلح کنم.
    آیا هزینه های انتقال سند یا مالیات ملک بعهده فروشنده است.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اصولا با فروشنده است مگر اینکه توافقی در این خصوص شده باشد.

  24. محمد می گوید

    سلام آپارتمانی را به شخصی چند سال پیش فروختم و در محضر بنام او صلح کردم و هزینه آن را پرداخت کردم. حالا همان شخص آپارتمان را به شخص دیگری فروخته و ادعا میکند که هزینه انتقال سند به عهده من است.ممنون میشم راهنماییم کنید. باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام:در زمان انتقال صلحی مالکیت منتقل شده و هزینه انتقال مبیع فروشنده می باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  25. امینی می گوید

    سلام ی سوالی داشتم هزینه سند قطعی مشتمل بر رهن اشتباه جای سند قطعی غیر منقو ل زدم و تا مرحله پشتیبان رفتم و باطل کردم آیا راهی داره ک هزینه رو برای مشتمل بر رهن بزنم؟ حتما اگ راهی داره برام بگین

  26. ناشناس می گوید

    سلام هزینه انتقال اشتراکات اب و برق و گاز تلفن با خریدار است یا فروشنده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: این هزینه ها مربوط به ساختمان است و با فروشنده می باشد

  27. محمد می گوید

    سلام باعرض تشکر از شما
    آپارتمانی را به شخصی صلح کردم و تمام هزینه های مربوطه را پرداخت کردم.

    آیا اگر خریدار، آپارتمان را بنام شخص دیگری بزند، آیا هزینه این انتقال و سند زدن بعهده من است یا کسی که آپارتمان را بنام او صلح کردم.

  28. محمد می گوید

    سلام باعرض تشکر از شما
    ۵ ماه پیش سوالی را مطرح کردم که درست متوجه منظورم نشدید. حالا کاملتر عزض میکنم

    آپارتمانی را به شخصی صلح کردم و تمام هزینه های مربوطه را پرداخت کردم.

    آیا اگر خریدار، آپارتمان را بنام شخص دیگری بزند، آیا هزینه این انتقال و سند زدن بعهده من است یا کسی که آپارتمان را بنام او صلح کردم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: کسی که مالک شده به موجب صلح همان شخص متصالح باید پرداخت نمایید

  29. زهرا می گوید

    باسلام

    برای فروش یک ملک در دفترخانه تشکیل پرونده دادم و مبلغ ۳۰۰ تومن هم برای تشکیل پرونده از من گرفتند. استعلام دارایی رو برام انجام دادن و هزینه رو پرداخت کردم و استعلام شهرداری رو هم گرفتم. حالا خریدار میخواد محضر رو جا به جا کنه. آیا امکانش هست و اگر هست
    آیا این جا به جایی برای من هزینه ای اضافه تر داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:عیبی ندارد همه دفترخونه ها به این استعلامات دسترسی دارند

  30. نیما می گوید

    سلام زمین مسکونی بہ قیمت سیصدودہ ملیون تومان فروختہ شدہ کہ ملک سہ دانگ سہ دانگ جداسنددارہ وبہ دونفرفروختہ شدہ برای این ملک دوموردمالیات وھزینہ دفترخانہ ھم ۴تاحساب شدآیااین صحیح است؟

  31. نیما می گوید

    سلام زمینی مسکونی بہ ارزش۳۱۰۰۰۰۰۰۰۰تومان فروختم زمین بہ اسم دونفرمیباشد وبہ دونفردیگہ فروختیم ھنگام انتقال سنددفترخانہ ۴تاھزینہ ازماگرفت ومالیات ھم دوتا۔آیااین صحیح می باشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شاید زمین از طریق شهرداریی و دارایی بدهی داشته است

  32. عاصمی می گوید

    سلام وعرض خسته نباشید خدمت استاد عزیز برای بنام زدن یک طبقه ساختمان از طرف پدر برای فرزند باید چه کارای انجام بدیم ممنون میشم راهنمایی بفرماید سپاسگزارم از وقت گذاشتنتون

    1. زینالی می گوید

      سلام:میتوانید صلحنامه تنظیم نمایید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند