راهنمای جامع اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

تشخیص اراضی ملی از مستثنیات یک فرایند قانونی است که در آن، برخی اراضی که معمولا به اسم  اراضی ملی شناخته می‌شوند، از حقوق استفاده عمومی مستثنی می‌شوند. به عبارت دیگر، این فرایند به معنای تعیین و تعیین محدودیت‌ ها و مقرراتی است که برای استفاده از این اراضی وجود دارد.

به طور کلی، هدف از تشخیص اراضی ملی از مستثنیات، تنظیم استفاده از منابع طبیعی، حفظ حقوق عمومی و بهره‌ برداری بهینه از اراضی ملی است. با این حال، انتقاداتی نسبت به این فرآیند وجود دارد، از جمله عدم عدالت در تقسیم بندی اراضی، تضعیف حقوق بومیان و جوامع محلی و سوء استفاده از این فرایند به منظور منافع شخصی.

تشخیص اراضی ملی از مستثنیات باعث سلب مالکیت از اشخاص می شود، به همین منظور اشخاص ذینفع می توانند نسبت به برگ تشخیص صادر شده، اعتراض خود را اعلام نمایند.

برای دریافت مشاوره با وکیل به صورت تخصصی و آنلاین در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

با ما تا پایان این مطلب همراه شوید تا به بررسی ضوابط و شرایط اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات بپردازیم.

راهنمای جامع اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اراضی ملی و مستثنیات چیست؟

به بیشه های طبیعی، مراتع، جنگل ها و اراضی که هیچ کشت و کاری در آنها صورت نگرفته باشد، جز اراضی ملی محسوب شده و مالکیت آن ها در اختیار دولت خواهد بود. به زبان ساده تر یعنی صاحب اصلی این اراضی، دولت می باشد. مابقی اراضی که در شمار اراضی ملی قرار نداشته باشند، به عنوان مستثنیات از آنها یاد می شود.

بسیاری از اراضی به دلیل همسایگی با اراضی ملی، به خاطر حساسیت پرسنل منابع طبیعی، در شمار اراضی ملی قلمداد می شدند در صورتی که برخی از این مالکین و ورثه آن ها از بنچاق یا سند منگوله دار برخوردار بوده اند، اما به خاطر مهاجرت یا فوت و… از موقعیت دقیق ملک خود اطلاعی ندارند و آن را به حال خود رها کرده اند.

حال این مالکین یا ورثه آن ها بعد از سالیان سال به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و پیگیر اراضی خود می شوند و با این موضوع مواجه می شوند که پلاک ثبتی مادر در زمره اراضی ملکی قرار دارد، بسیاری از این مالکین به دلیل عدم آگاهی از قوانین و پیچیده بودن پس گرفتن اراضی از ادامه مسیر باز پس گیری منصرف می شوند.

در صورت داشتن مدارک مالکیتی یا اطمینان از اینکه زمین مورد نظر آثار کشت و کار داشته و در تصرف شما بوده است، اما اکنون در شمار اراضی ملی قرار گرفته است می توانید به کارشناسان نقشه برداری مراجعه کرده و از یک کارشناس خبره نقشه برداری مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

مرجع رسیدگی به اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

مرجع رسیدگی به اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات از قدیم الایام یعنی از ۱۳۴۱ که قانون ملی شدن اراضی توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده است، بارها تغییر کرده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

در سال ۱۳۴۲ طبق آیین نامه اجرایی قانون ملی شدن جنگل ها ماده ۲۰ تشخیص منابع ملی با جنگلدار است و در صورت اعتراض شخص ذینفع یا سازمان جنگلبانی، مرجع رسیدگی به اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات هیئتی متشکل از: سرجنگلدار، رییس کشاورزی استان و بازرس سرجنگلداری بود که در نهایت رای قطعی را صادر می کردند.

در سال ۱۳۴۶ توسط مجلس شورای ملی، قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع تصویب شد که طبق ماده ۵۶ این قانون و ماده ۵۶ آن، مرجع رسیدگی به اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات، هیئتی متشکل از: رییس دادگستری، فرمانداری، رییس ثبت اسناد، رییس جنگلبانی و رییس کشاورزی یا نمایندگان آن ها بود که بعد از صدور برگه تشخیص، ظرف مدت سه هفته، متقاضی اعتراض خود را اعلام می کرد.

در سال ۱۳۶۷ طبق قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی برای اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع، هیاتی به عنوان هیات ماده واحده یا هیات تعیین تکلیف اراضی تشکیل شد که از هفت عضو: رییس جنگلداری، قاضی دادگستری، رییس اداره کشاورزی، عضو هیات واگذاری زمین، عضو جهاد سازندگی و دو نفر از اعضای شورای روستا یا عشایر محلی برخوردار بود.

در سال ۱۳۸۹ بر اساس قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مرجع رسیدگی به اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات، شعب ویژه ای از طرف رییس قوه قضاییه تاسیس شد تا در این شعب به صورت ویژه در دادگستری به حل دعاوی حقوقی در این زمینه پرداخته شود.

راهنمای جامع اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

مراحل مورد نیاز برای باز پس گیری اراضی منابع طبیعی

مدارک لازم برای تشخیص اراضی ملی از مستثنیات تهیه عکس های هوایی و نقشه های سنوات گذشته و تفسیر عکس هوایی است. بعد از اینکه کارشناس رسمی دادگستری تفسیر عکس هوایی، نشانه های از کشت و کار در ملک مشاهده کرد، باید نقشه یو تی ام از ملک تهیه گردد که این کار توسط کارشناس نقشه برداری انجام می شود.

با استفاده از تجهیزات روز نقشه برداری مختصات گوشه های ملک برداشت شده و بر اساس اطلاعات برداشت شده، مساحت دقیق به همراه حدود اربعه زمین تعیین و مشخص می شود. با تهیه عکس های هوایی سال های گذشته و تفسیر عکس هوایی با جانمایی نقشه UTM روی نقشه های هوایی و مشخص شدن حدود اربعه بر اساس ماده ۵۶ سازمان منابع طبیعی می توان اثبات کرد که ملک دارای سابقه احیا می باشد.

کارشناس نقشه برداری با اتکا به ابزار و تجهیزات و اسناد، به آثار زمین احیا شده دست خواهد یافت. با اثبات آثار کشت و کار روی ملک، کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری نتیجه بررسی های خود را طی گزارش کارشناسی شده با فرمت حقوقی با مهر و امضای خود تایید می نماید که ملک دارای سابقه احیاست و آن را به مراجع قضایی تحویل می دهد و متقاضی از این سند به عنوان تامین دلیل استفاده می نماید.

با اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات و ارائه تامین صورت گرفته، قاضی مدارک و گزارش کارشناسی شده را مورد بررسی قرار داده و با استناد به ماده ۵۶، زمین مربوطه را از اراضی ملی خارج دانسته و در نهایت رای نهایی را صادر می نماید.

بعد از انجام مراحل اداری و قانونی، مالکیت ملک مزبور از دولت سلب شده و در اختیار مالک اصلی آن قرار می گیرد. متقاضی بعد انتقال مالکیت و در اختیار گرفتن خلع ید می تواند برای دریافت سند تک برگ به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و پس از انجام مراحل مزبور، سند خود را درب منزل دریافت نماید.

راهنمای جامع اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

مراحل دریافت تامین دلیل از کارشناسان نقشه برداری

همانطور که تا به اینجا توضیحات لازم داده شد برای اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات نیاز به تامین دلیل خواهد بود، تامین دلیل برای باز پس گیری مستثنیات از اراضی ملی نیازمند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و مسلط به علم تفسیر عکس هوایی است. چرا که عکس های هوایی سال های گذشته با توجه به پروژه متقاضی تهیه و تفسیر گردد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

برای این کار مشخصات و مدارک ملک خود را در اختیار کارشناسان نقشه برداری قرار دهید. کارشناس نقشه برداری در ابتدا با توجه به موقعیت و مختصات ملک مزبور آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند داد. بعد از بررسی های به عمل آمده استعلام عکس ها و نقشه های هوایی در سال های گذشته را دریافت می کند و با توجه به نیاز متقاضی تعداد عکس های مورد نیاز را با سال مورد نظر انجام می دهد.

با آماده سازی و تفسیر عکس های هوایی و گزارش مکتوب، کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری با مهر و امضا تایید می نماید و آن را در اختیار متقاضی قرار خواهد داد.

نتیجه گیری

برای اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات نیاز به طرح دعاوی حقوقی در مراجع قضایی است تا بر اساس مستنداتی همچون نقشه های توپوگرافی، نقشه های هوایی، عکس های هوایی سنوات گذشته و تفسیر عکس های هوایی به عنوان تامین دلیل به رای صادر شده، اعتراض کرد و زمین مزبور را از اداره منابع طبیعی پس گرفت.

برای مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول

۱- کاربرد نقشه هوایی اراضی ملی و منابع طبیعی چیست؟

نقشه هوایی منابع طبیعی و اراضی ملی برای اقامه دعوی و مشخص شدن وضعیت سند اراضی ملی، بسیار حیاتی می باشد.

۲- نقشه هوایی منابع طبیعی و اراضی ملی را از کجا تهیه کنیم؟

این نقشه ها را می توانید از انواع سایت های مربوط به نقشه هوایی سفارش دهید.

۳- چطور زمین را از اداره منابع اراضی ملی پس بگیریم؟
برای این کار نیاز به دلیل و مدرک دارید که باید با تهیه عکس های هوایی دهه ۳۰ یا ۴۰ اقدام کنید. در این خصوص میتوانید با وکلای مجرب ما در مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند