مطالبت خسارت از وکیل

عقد وکالت  سبب تعهد برای وکیل می شود، زمانی که یک عقد وکالتی منعقد می گردد متعاقب آن برای طرفین نیز ایجاد تعهد می نماید. زمانی که عقد منعقد می شود وکیل در قبال موکل یک سری وظایف بر عهده دارد و  در صورت عدم رضایت موکل بحق٬ صحبت مطالبت خسارت از وکیل به میان می آید.

تعهداتی که مستقیما پس از انعقاد عقد با وکیل و مشاوره با وکیل ایجاد می شوند، همان تعهدات اصلی وکیل در برابر موکل است که باید به آن پایبند باشد، اما تعهداتی که ثانوی می باشند بدین صورت است که در صورت رعایت ننمودن  تعهدات اولیه صورت می ‌پذیرند.

وکیل موظف است براساس تعهد در حد اختیار امور مربوط به موکل خود را انجام دهد در صورت عدم تحقق مسئول جبران خسارات وارده به موکل خود می‌ باشد.

 خسارت از وکیل

مطالبت خسارت از وکیل

درخصوص مطالبت خسارت از وکیل می توان گفت  گاهی وکیل در سیر پرونده  نسبت به سود اقدام می‌ کند. از حدود مشخص شده خود تجاوز می نماید، در این حالت معامله صورت گرفته شده غیر نافذ بوده چون فضولی رخ داده است؛ پس وکیل فقط می تواند در حدود اختیارات پیگیر دعاوی موکل خود باشد و نه بیش از آن.

یک زمانی هست وکیل تماما امور مربوطه که بدان محول شده را به طور صحیح انجام داده اما نتیجه آن مطلوب موکل نمی ‌باشد. در این حالت معامله صورت پذیرفته شده صحیح و نافذ است.

یک زمانی وجود دارد که یک وکیل به عمد از حدود اختیارات خود خارج شده؛ سبب متضرر شدن موکل و برخلاف منفعت موکل خود اقدام به اعمالی می نماید.  در این بازه زمانی موکل می تواند به سبب تقصیر صورت گرفته شده از وکیل خود مطالبه خسارات وارده را داشته باشد.

البته باید حتما تقصیر آن وکیل توسط موکل ثابت گردد.مواد ۲۴۷ الی ۲۶۳ و همچنین مواد ۶۶۳ و ۶۶۷ مربوط به خسارت موکل از وکیل می‌ باشد.

حال ممکن است زمانی یک وکیل مرتکب اعمالی همچون عدم امانت ‌داری، عدم حفظ اسرار موکل، عدم حضور در جلسات دادگاه، اطاله دادرسی، عدم صداقت  و درستی در مقابل موکل و دادگاه مربوطه، تبانی با شخص مقابل، خیانت، عدم دفاع صحیح از حقوق موکل در حقیقت اگر هریک از موارد فوق صورت پذیرد  برای وکیل موجب ایجاد مسئولیت می گردد.

اگر از وکیل شکایتی در کانون وکلا صورت پذیرد بدلیل عدم رعایت قوانین و انجام خطا، موکل می تواند ادعای جبران ضرر و زیان نماید. البته براساس انجام تخلف از جانب وکیل این عمل انجام می‌ شود. 

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

لزوم جبران خسارت ناشی از عمل وکیل در دادگاه

هرگاه فردی  سبب ورود ضرر یا خسارت به مال و جان  و حیثیت گردد مسئولیت جبران آن ‌را برعهده دارد. قانون گذار در قانون مقرر داشته است که اگر شخصی سبب ضرر گردد مسئول جبران مادی یا حتی معنوی آن می‌ گردد.

در زمانهای قدیم فقط اتلاف یا نقصی که بر عین و منافع وارد می شد، مستلزم جبران بود که اندکی از این  مطالبت خسارت از وکیل جبران می شد.

امروزه با پیشرفت علم، خسارت های از جمله خسارت مادی، خسارت اقتصادی، خسارت معنوی  و یا عدم النفع نیز جبران می‌گردد.

در حقوق اصلی به نام اصل لزوم جبران خسارت وجود دارد. تقریبا حدود یک قرن می ‌باشد که در حقوق آمده است.  این اصل لزوم بدان معنی است که هر شخصی ضرری از جمله مادی و معنوی و حتی ضرر بدنی صورت پذیرد باید حتما زیان و ضرر وارده جبران گردد، یعنی نوعی تکلیف است که انجام آن ضروری است.

اصل قابلیت جبران کلیه خسارات در اصل ۴۰ قانون اساسی، ماده  ۲۲۱ قانون مدنی  و ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی اشاره شده است.لزوم جبران ضرر یک قاعده عقلی نیز است. حتی نیاز به حکم شارع مقدس هم ندارد.لزوم جبران ضرر خود دال بر وجود عدالت است. اگر ضرر وارده جبران نگردد خود دلیلی بر عدم وجود عدالت می‌ باشد.

جبران ضرر یک‌ سری اهداف و نتایجی نیز به دنبال خود دارد که مهم ترین آن‌ ها شامل :

  • احقاق حق و مطالبات شخص زیان دیده
  • حصول رضایت شخص زیان دیده
  • مجازات عاملین زیان
  • استقرار عدالت

مطالبت خسارت از وکیل

کوتاهی وکیل

در وکالتی که تنظیم می گردد، یک‌ سری حدود اختیارات برای وکیل در نظر گرفته می‌ شود. اگر کوتاهی در احقاق حق موکل از جانب وکیل صورت بگیرد موکل حق دارد تا در این خصوص از وکیل خود طرح شکایت بنماید و مطالبت خسارت از وکیل مطرح می شود.

این تخلف ممکن است عامل اتفاقات بد حقوقی برای موکل گردد.

تخلف هایی که از کوتاهی وکیل اتفاق می ‌‌افتد شامل :

  • چگونگی ارائه داد خواست به دادگاه مربوطه
  • عدم رعایت زمان مرحله های دادرسی
  • عدم شرکت در جلسات دادگاه توسط وکیل
  • عدم وجود رفتار مناسب و موجه
  • عدم حفظ اسرار موکل
  • عدم تحویل نسخه وکالت ‌نامه به وکیل
  • عدم ارائه رسیدی برای تحویل‌گیری اموال موکل

حالیه چون سیر پیگیری پرونده در دادگاه‌های کشور طویل می ‌باشد، مراقب باشیم که حتما دلیلی بر تخلف وکیل وجود داشته باشد. در این راستا گرفتن مشورت از یک شخص حقوقی برای خسارت موکل از وکیل ‌می تواند مثمر ‌ثمر باشد تا هزینه ‌های اضافی صرف آن نگردد.

شکایت از وکیل نیز مراحلی دارد که بشرح زیر می باشد :

پس از حصول اطمینان از اینکه وکیلتان در کدام کانون وکلا عضو می ‌باشد طرح شکایت نمایید.

 به صورت شفاهی یا کتبی ٬شکایت ثبت گردد.

شکایت توسط شاکی امضاء گردد.

شکایت باید برای دادسرای انتظامی وکلا ارسال گردد و به دست  دادستان انتظامی برسد.

توافق بر سر دادخواست خسارت

برای دریافت مشاوره حقوقی  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

رسیدگی دادگاه به پرونده

رسیدگی به اتهامات وارده به وکیل در دادگاه و صادر شدن کیفر‌ خواست در صورت احراز تخلف برای رسیدگی به پرونده و خسارت موکل از وکیل باید پرونده به دادگاه انتظامی وکلا ارسال گردد.

اگر در شکایت اشتباهی رخ داده و وارد نباشد چه اتفاقی می افتد :

اگر دادسرا تشخیص دهد که تخلفی رخ نداده است رای خود را دال بر بی گناهی وکیل صادر می ‌نماید.

پس از آن نیز قرار منع تعقیب صادر می شود  و رفع شکایت از وکیل می ‌گردد.

اگر شخصی که شاکی می باشد مجددا نسبت به حکم شاکی باشد می تواند اعتراض خود را ثبت کند. در مدت ۱۰ روز به دادگاه انتظامی وکلا رجوع کند حتی می تواند به  کانون وکلایی که وکیل در آن عضو است رجوع نماید.

 اگر وکیل مرتکب تخلف شده باشد ممکن است برای آن مجازاتی در نظر گرفته باشند که برخی از آن ‌ها شامل :

  • صدور اخطار کتبی برای وکیل
  • توبیخ کتبی در پرونده وکیل درج می ‌گردد.
  • توبیخ کتبی در مجله کانون و روزنامه رسمی منتشر می گردد.
  • درجه وکیل کاهش پیدا می کند.

مطالبت خسارت از وکیل.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سخن پایانی

امکان مطالبت خسارت از وکیل، باید زیر نظر دادگاه و بر طبق قوانین انجام شود تا با حفظ عدالت کامل، میزان خسارت مشخص گردد. اگر کوتاهی از سمت وکیل باشد، بر طبق مفاد مجازات شده و مبلغ خسارت را باید متقبل شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند