نحوه پرداخت حق الوکاله وکیل

حق الوکاله وکیل٬ یا به عبارت ساده “حق الوکاله”٬ یکی از موضوعات در زمینه حقوق و وکالت می‌باشد. وقتی شما به خدمات یک وکیل نیاز دارید، از شما می‌خواهند حق الوکاله را پرداخت کنید که همچنان به عنوان هزینه وکیل مشهور است.

حق الوکاله وکیل مبلغی است که در ازای انجام امور حقوقی دریافت می‌شود. امروزه وکلا و مشاوره حقوقی در امور حقوقی بهترین مشاوران و راهنمایان ما در زمینه های مختلف حقوقی از جمله طلاق و … می باشند. اما چگونه این هزینه تعیین می‌شود و چه روش‌هایی برای پرداخت آن وجود دارد؟ در این مقاله، به این موضوعات پرداخته و راهنمایی‌هایی برای انتخاب وکیل مناسب ارائه می‌دهیم.

نحوه پرداخت حق الوکاله وکیل

 حق الوکاله وکیل چیست و چگونه محاسبه می شود؟

به دستمزد وکیل که جهت دفاع از موکل و پیشبرد پرونده او چه در صورت موفقیت چه در صورت شکست، حق الوکاله گفته می شود. وکالت از مجموعه شغل های آزاد به شمار می رود، به همین دلیل است که مبلغ یا تعرفه خاصی برای محاسبه آن تعیین نشده است.

اما در عرف چنین تعریف شده است که حق الوکاله باید بنا به توافق وکیل و موکل محاسبه و تعیین گردد. در محاسبه این هزینه ها عواملی چون مقدار ساعت کار، نوع پرونده و میزان زحمت، تاثیر گذار هستند.

تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری

لازم است بدانید که در محاسبه میزان حق الوکاله از آنجا که تعرفه  خاصی وجود ندارد، عرف توافق طرفین را تعرفه محاسبه حق الوکاله وکیل در نظر می‌ گیرد.

 اما در یک حالت کلی در هر نوع از پرونده حقوقی نیمی از حق الوکاله را در ابتدا، قبل از شروع پیگیری ‌های لازم پرداخت کرده و نیمی دیگر را بعد از صدور رای قطعی دادگاه پرداخت می کنید. لازم به ذکر است موفقیت یا عدم موفقیت وکیل در پرداخت نیمی دیگر از آن هیچ تاثیری ندارد.

محکوم علیه موظف است که هزینه سفر وکیل را در حق الوکاله در نظر گرفته و آن را پرداخت کند در صورتی که محکوم علیه هزینه سفر به وکیل را پرداخت نکند دادگاه رای قطعی به پرداخت این مبلغ به وکیل صادر می نماید.

زمان پرداخت حق الوکاله

طبق گفته آیت الله مکارم شیرازی، زمان پرداخت حق الوکاله به شخصی که امور حقوقی ما را انجام می دهند، بعد از انجام کار می باشد. طبق گفته ایشان حق الوکاله در دو بخش پرداخت می شود، بخش اول آن بعد از شروع پیگیری ها و بخش دوم آن بعد از صدور رای قطعی دادگاه به وکیل پرداخت می گردد.

زمان پرداخت حق الوکاله وکیل

حق الوکاله در صورت شکست پرونده

درباره حق الوکاله باید بیان کرد که این دستمزد ها در نتیجه تعهد به وسیله هستند و تعهدی نسبت به نتیجه پرونده ندارند.

یعنی چه در صورت موفقیت و چه در صورت شکست یک پرونده، مبلغ توافقی بین وکیل و موکل طبق روش گفته شده در دو بخش لازم به پرداخت است و هیچکدام از موکلین نمی‌ توانند درخواست استرداد حق الوکاله را ارائه کنند.

البته در برخی موارد دیده شده است که بعضی از وکلا تعهد خودشان را نسبت به نتیجه قرارداده اند‌. این شرط به این معناست که وکیل تنها در صورت موفقیت در یک پرونده است که استحقاق دریافت حق الوکاله را دارد و در صورت شکست هیچ مزدی به او پرداخت نخواهد شد. این شرط در قانون مدنی باطل می باشد اما غیر قابل انجام هم نیست.

زمانی که موکل ادعا می‌کند که شکست پرونده نتیجه کم کاری و کوتاهی در مشاوره با وکیل می باشد. در صورت ارائه مدارک مربوطه و لازم به دادگاه می تواند حق الوکاله را پرداخت نکند و از وکیل طلب خسارت کند.

پرداخت قسطی پول وکیل

وکلا بر اساس تعرفه تقریبی که برای دریافت حق الوکاله آن ها در نظر گرفته شده، محق دریافت حق الوکاله هستند و فرقی ندارد که این مبلغ را به صورت اقساطی دریافت کنند یا در دو قسط که بخشی را اول کار و بخشی را بعد از کار پرداخت می کنند.

باید بدانید که اقساطی بودن پرداخت حق الوکاله از آن دست موضوع هایی است که باید با شخص وکیل تان بر سر آن به توافق برسید. حق الوکاله یک قراردادی است که میان وکیل و موکل بسته می‌ شود و هر دو را نسبت به یکدیگر مسئول می‌کند. اگر وکیل از نحوه پرداخت موکل راضی نباشد می تواند وکالت خود را باطل کنند.

اگر هم موکل گمان کند که وکیل در امور خود کوتاهی کرده، می تواند از او شکایت کند. خوب بودن یا نبودن وکیلی که به صورت قسطی حق الزحمه را دریافت می ‌کند از مسائلی است که ذهن بعضی از افراد را مشغول کرده است.

باید بدانید وظیفه وکیل است که نهایت تلاش خود را برای پیگیری و رسیدگی به پرونده موکل اعمال کند. بنا براین اقساطی بودن حق الوکاله تأثیری بر کیفیت فعالیت وکیل ندارد.

میزان حق الوکاله وکیل ها

برای تعیین کردن میزان حق الوکاله وکیل ها در ابتدا باید به این موضوع توجه کنیم که پرونده در چه حوزه ای است که در ادامه به بیان این حق الزحمه ها می پردازیم.

  1. مشاوره حقوقی فوری

    مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

    حق الزحمه پرونده های مالی

موارد بالای ۱۰ میلیون تومان، از حق الوکاله حدودا ۱۰ درصدی بهرمند است. موارد بالای ۱۰۰ میلیون تومان، شامل حق الوکاله ۴درصدی می شود و موارد بالای ۵۰۰ میلیون تومان حدودا ۲ تا۳ درصد می باشد..

  1. حق الزحمه وکلا خارج از دادگستری

دیوان عدالت دستمزد وکلا ی غیر قضایی را در دعوای مختلف ۶۰ درصد و در صورت ایجاد تجدید نظر دستمزد وکیل ۴۰ درصد می باشد.

نحوه پرداخت حق الوکاله وکیل

جمع بندی

همه افراد حق این را دارند که از وکیل برای امور حقوقی شان استفاده کنند. امکان دارد بعضی از افراد به علت ناتوانی مالی شان از وکیل برای رسیدگی به امور حقوقی شان استفاده نکنند و این باعث می شود که در بسیاری از موارد حق شان پایمال شود.

 در چنین مواردی پیشنهاد می شود. با انتخاب وکیلی حاذق و توافق با ایشان بر سر پرداخت حق الوکاله به صورت اقساطی، از وکیل برای احقاق حق و دفاع از خود استفاده کنید. در بسیاری از موارد مردم به علت نا آگاهی  از قوانین و نداشتن توانایی دفاع از خود محکوم شده و حق شان پایمال می شود.

لازم است حتما به این موضوع توجه کنید و در پرونده های خود به تنهایی عمل نکرده و وکیل استخدام کنید.  در این مقاله سعی شد نحوه محاسبه و پرداخت دستمزد وکلا را تصریح کنیم. امید است که این مطالب برای تان مفید بوده باشد.

 اگر در انتخاب وکیل متخصص به موضوع پرونده تان دچار مشکل هستید. می توانید با مشاوران ما تماس گرفته. با توضیح مشکل تان، وکلای مربوط به حوزه پرونده تان را بشناسید. طبق نظر کارشناسان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

«سوالات متدوال»

۱- حق الوکاله وکیل چیست؟

حق الوکاله وکیل به عنوان هزینه‌ای است که وکیل برای ارائه خدمات حقوقی به مشتریان خود می‌گیرد. این هزینه ممکن است بر اساس مدت زمان کار وکیل، نوع پرونده، و میزان پیچیدگی مورد حقوقی تعیین شود.

۲- وکلا چگونه حق الوکاله خود را تعیین می‌کنند؟

وکلا معمولاً حق الوکاله خود را بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع پرونده، میزان دشواری، تجربه و شهرت خود، و همچنین تقاضای بازار تعیین می‌کنند.

۳- آیا می‌توانم در مورد حق الوکاله وکیل با وکیلم مذاکره کنم؟

بله، شما می‌توانید در مورد حق الوکاله با وکیل  و یا وکیل آنلاین خود مذاکره کنید. در واقع، مذاکره این هزینه ممکن است باعث شود که شما بهترین توافق را برای خدمات حقوقی خود بدست آورید.

۴- آیا خدمات حقوقی رایگان موجود هستند؟

بله، در برخی موارد خدمات حقوقی رایگان به افرادی که نیاز به کمک حقوقی دارند ارائه می‌شود. این خدمات معمولاً توسط سازمان‌ها و بنیادهای خیریه یا وکلا وکالت عمومی ارائه می‌شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. فاطمه احمدی می گوید

    سلام وقت بخیر ، بنده یک پرونده مالی داشتم که قبل از اولین نوبت دادگاهیمون ،با بدهکار خودمون بدون دخالت وکیل به توافق رسیدیم میخواستم بپرسم هزینه وکیل تا این مرحله چقدر هست ….قرادادمون ده درصد بود

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      باید جهت بررسی با وکیل در میان بگذارید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند