قوانین ملکی ساخت و ساز، معاملات ملکی

قوانین و مقررات راجع به ملک و ساخت و ساز ملک بسیار گسترده وسیع هستند به صورتی که در قوانین مختلف به صورت پراکنده به مواد مرتبط با آن اشاره شده است.

از این جهت که معاملات ملک و مقررات راجعه به آن از اهمیت بسیار برخوردار است. در این مطلب سعی خواهیم داشت مختصرا مواردی را بیان کنیم، برای مشاوره در مورد مسئله ملکی خود میتوانید از طریق سامانه وکیل تاپ راهنمایی های لازم را از وکلا و کارشناسان موسسه دریافت کنید.

 

قوانین ساخت و ساز شهری، قانون استفاده کردن از مشاعات ساختمان

قوانین ملکی ساخت و ساز

در ساخت و ساز ملک آنچه به عنوان اولین قدم، قبل از هر چیز نمود پیدا میکند گرفتن پروانه ساخت و ساز است. این مرحله بر عهده شهرداری است و برای انجام این کار باید عوارض ملک پرداخت بشود تا پروانه ساختمانی صادر بشود؛ در غیر این صورت هر گونه ساخت و سازی غیر مجاز به حساب می آید.

  • ساخت بنای اضافی، برخلاف پروانه ساخت

مالک موظف است مطابق آنچه در پروانه ساخت درج شده است نسبت به ساختمان اقدام کند و اگر از آن تخطی کند و مغایر با آن اقدامی را انجام بدهد کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب بنا را دستور کار قرار خواهد داد در غیر این صورت مطابق قانون جریمه اخذ می شود.

برای اخذ مشاوره بیشتر در این زمینه می توانید با وکلای متخصص در زمینه شهرداری از طریق موسسه وکیل تاپ ارتباط برقرار کنید.

نکته مهم این که اگر بعد از حکم به جریمه که با جلسات متعدد ممکن است به این امر حکم شود جریمه مزبور پرداخت نشود باز هم بعد از رسیدگی حکم به تخریب داده می شود.

  • تراکم ساختمانی

از دیگر موارد مربوط به ساخت و ساز رعایت ضوابط شهرداری در زمینه تراکم ساختمانی شهری است که درصد آن توسط شهرداری تعیین می شود و تخطی از آن باعث متخلف شناخته شدن فرد می شود. تراکم ساختمانی مطالب پیچیده تری نیز دارد که به همین مختصر بسنده می کنیم.

حق استفاده از مشاعات، نحوه استفاده از مشاعات ساختمان، قانون ساختمان سازی

قوانین معاملات ملکی

مقررات مربوط به معاملات در مورد ملک هم صادق است. اما ملک به جهت بار مالی زیادی که دارد حساسیت بیشتری هم دارد.

  • تنظیم قرارداد فروش ملک

قرارداد و تنظیم مبایعه نامه و قول نامه دارای اهمیت زیادی است؛ از آنجا که افراد حقوق و حدود خود را در این متن مشخص میکنند لذا لازم است که در این زمینه با وکیل مسلط به قرارداد نویسی مشورت کنیم از از ایجاد اختلاف در آینده جلوگیری شود.

  • الزام به تنظیم سند رسمی

از آثار معامله ملک، الزامی است که به صورت ضمنی بر فروشنده بار می شود که طبق آن خریدار در صورت خودداری فروشنده از انتقال سند از دادگاه اجبار وی را بخواهد برای اطلاع از جزئیات این امر تنظیم سند رسمی را هم می توانید از مطالب سایت جستجو کنید و هم میتوانید از طریق سامانه مشاوره حقوقی اقدام به اخذ مشاوره کنید.

  • اسقاط کافه خیارات

اسقاط کافه خیارات عبارتی ست که در بسیاری از قرارداد ها دیده می شود و دارای اهمیت زیادی است از این جهت که با تایید این بند فرد حق ندارد برای فسخ به چیزی متوسل شود از جهت دیگر نباید گمان کرد که قرارداد مزبور به هیچ وجه دیگر قابل فسخ نیست و با وجود این باز هم به عللی میتوان قرارداد را فسخ کرد از جمله: تعذر تسلیم، تدلیس ، تخلف از شرط و موارد محدود دیگر. اگر با چنین مسئله ای مواجه شده اید میتوانید با وکلای موسسه آن را مطرح کنید و از راهکار های لازم مطلع شوید‌.

قانون استفاده از مشاعات

افراد ساکن آپاتمان ها با توجه به مالکیتی که بر بخش اختصاصی خود دارند، بر بخش های مشترک و یا همان مشاعات نیز حق استفاده دارند، مشاعات مثل پشت بام، آسانسور، شوفاژ خانه. پله ها، راهرو، حیاط، لابی، باغچه و…

بخش اختصاصی هم مانند هال و پذیرایی، اتاق خواب و تمام آنچه داخل در واحد آنها وجود دارد بخش اختصاصی متعلق به آنان به حساب می آید.

یکی از مقررات مشاعات ساختمان این است که همه افراد یکسان حق استفاده از آن را خواهند داشت، به طوری که این استفاده مانع از حق دیگران نشود. مقررات مشاعات نیز مانند پارکینگ و… دارای همین قواعد هستند که باید رعایت شود. برای مطالعه بیشتر می توانید در همین سایت عبارت مورد نظر را جستجو کنید. همچنین اگر با مسئله ای در این رابطه مواجه شده اید می توانید راهکار لازم را از وکلا و کارشناسان موسسه جویا شوید.

مشاوره حقوقی در قوانین ملکی

قوانین مربوط به ملک و املاک و همچنین راجع به ساخت و ساز و روابط بین آپارتمان نشین ها متنوع است که تنها از وکیل متخصص در این زمینه انتظار میرود از جزئیات این مواد هم‌ آگاه باشد، برای مثال در قوانین ملکی طیف وسیعی از قوانین کیفری و حقوقی وجود دارد ، در حوزه ساخت و ساز قوانین مهندسی و ساخت و ساز و همچنین شهرداری به کار می آید و در امر مشاعات هم قانون تملک آپارتمان ها که نام چندان مرتبطی ندارد، وضع حکم کرده اند.

موسسه وکیل تاپ‌ با شناخت این چالش در هر حیطه ای از حوزه های حقوقی وکیل مجرب در همان امر را به شما معرفی میکند تا به بهترین شکل از مشاوره حقوقی بهره ببرید.‌

برای مشاوره می توانید هم از طریق سامانه وکیل تاپ و هم از طریق تماس تلفنی مسئله خود را مطرح کنید و در کوتاه ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید.

نتیجه گیری

در بالا به مطالب مختصری درباره قوانین ملکی و ساخت و ساز و مقررات مشاعات اشاره کردیم. هر کدام از عنوان های بالا خود دارای مقررات گسترده ای ست که میتوانید هر مورد را از همین سایت مطالعه کنید. همچنین میتوانید مسئله خود را با وکلا و کارشناسان مجرب و با تجربه موسسه در میان بگذارید و راهکار لازم را برای مسئله خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

مقررات این مورد در قانون تملک آپارتمان ها بیان شده است‌.

موسسه وکیل تاپ با بهرمندی از وکلای متخصص و با تجربه ملکی که دارای تالیفات گوناگون در این زمینه هستند میتوانند کمک کار شما در پرونده حقوقی باشند. برای ارتباط با شماره تلفن های موجود در سامانه تماس بگیرید.

شما میتوانید از طریق سامانه وکیل تاپ در لحظه اقدام به مشاوره حقوقی نمایید و پاسخ خود را دریافت کنید در زمانی کوتاه دریافت کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند