تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت سریع و فوری

تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت برای زمانی است که سند اجاره نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد. غالبا میدانیم که برای اختلافات باید به دادگاه مراجعه کنیم اما مطابق قانون در مواردی که سند دعوا سند رسمی است به این دلیل که سند محکمی است فرد می تواند از طرق اجرای ثبت اسناد پیگیر حق خود شود.

برای مثال همانطور که مهریه در عقدنامه درج شده و عقدنامه هم رسمی است میتوان از طریق اجرای ثبت آن را مطالبه کرد، در مورد تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت هم همین طور است که به دلیل رسمی بودن سند میتوان از طریق آن اقدام کرد.

تخلیه سریع ملک، بیرون کردن مستاجر، تخلیه فوری خانه

تخلیه مورد اجاره از طریق ثبت اسناد

سند رسمی این قدرت اجرایی را دارد که بدون مراجعه به دادگاه از طریق خود ثبت اسناد اقدام به مطالبه حق کرد. البته هر سند رسمی این قدرت را ندارد بلکه مطابق قانون اسناد رسمی راجع به تعهدات و معاملات املاک این قدرت اجرایی را دارند که بدون مراجعه به دادگاه پیگیری شوند.

قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ نیز این مزیت را به موجر داده است که اگر سند رسمی بودن با تمام شدن مدت اجاره برای تخلیه از طریق اجرای ثبت اقدام کند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

   تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت

برای این کار می بایست که محل دفترخانه ای که اجاره نامه در آن تنظیم شده مراجعه کرد و درخواست مزبور را به عمل آورد. طبق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون روابط موجر ومستاجر سال ۷۶ :

سردفتر پس از احراز هویت و صلاحیت درخواست کننده، اوراق اجراییه را ظرف ۲۴ ساعت در ۳ نسخه ب قید تخلیه محل عین مستأجره موضوع سند، تهیه و به مهر ویژه اجرا منقوش و جهت اقدام به دایره اجرای اسناد رسمی ثبت محل ارسال می نماید.»

اجراییه تخلیه توسط ثبت

گفته شد که سردفتری که اجاره نامه در آن جا تنظیم شده اجراییه را به دایره اجرا ابلاغ میکند؛ حال دایره اجرا با وصول اوراق، ظرف ۲۴ ساعت تشکیل پرونده میدهد و به مامور ابلاغ میکند و مامور هم ظرف ۴۸ ساعت آن ابلاغیه را به مستاجر تحویل میدهد و رسید دریافت میکند و اگر مستاجر آن را تحویل نگرفت این امر را در اوراق مینویسد و ظرف ۳ روز تخلیه را انجام میدهد.

حال اگر کسی در آنجا نباشد مامور امور مزبور را قید میکند و در محل مزبور الصاق میکند و در آن اعلام میکند که باید ظرف ۳ روز تخلیه را انجام دهند در غیر این صورت خود مامور اجرا کار تخلیه را انجام خواهد داد.

جلوگیری از تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت

اگر در زمان تخلیه چه توسط اجرای ثبت و یا توسط حکم دادگاه حادثه ای غیر مترقبه پیش آید که مستاجر فعلا نتواند تخلیه کند و درخواست مهلت کند مطابق ماده ۱۳ آیین نامه دادگاه میتواند با درخواست مستاجر یک ماه به وی مهلت بدهد. طبق این ماده حتی اگر تخلیه از طریق اجرای ثبت باشد مهلت و استمهال را باید از دادگاه درخواست کرد .

یکی از مواردی که میشود جلوی عملیات اجرا را گرفت همین حوادث غیر مترقبه یا غیر قابل پیش بینی ای است که زمان اجرا را به عقب می اندازد. ولی مورد دیگری نیز وجود دارد مانند این ادعا که مستاجر دارد مبنی بر اینکه اجاره تمدید شده یا سند قرارداد عادی بوده و قابل پیگیری از طریق اجرای ثبت نیست و با اثبات اینها می شود جلوی عملیات اجرا راگرفت. گروه وکلای وکیل تاپ متشکل از حرفه ای ترین وکلا از اقصی نقاط ایران است که امور حقوقی را به شکل تخصصی و رشته ای انجام میدهند و هر وکیل موظف به فعالیت صرفا در حوزه تخصص و تجربه ای که دارد است در حوزه اجرا احکام از طریق ثبت هم وکلایی قبول پرونده می نمایند که در این موضوعات پرونده داشته اند و پرونده را به سرانجام مطلوب رسانده اند.

شکایت مستاجر از تخلیه توسط اجرای ثبت

مستاجر میتواند خود از این امر شکایت کند برای مثال ادعا کند که اجاره تمدید شده و حق تخلیه وجود ندارد یا ادعایی نسبت به اصالت سند داشته باشد در اینجا باید دادخواست خود را به دادگاه تقدیم کند و اگر این شکایت مدلل و با دلیل و مدرک باشد دادگاه میتواند جلوی اجرای تخلیه را بگیرد

ماده ۱۸ آیین نامه قانون روابط موجر و مستاجر: در موردی که مستأجر نسبت به اصالت قرارداد مستند دستور تخلیه شکایتی داشته باشد و یا مدعی تمدید قرارداد باشد شکایت خود را به دادگاه عمومی محل وقوع ملک تقدیم می نماید. اعلام شکایت مانع اجرای دستور تخلیه نمی باشد، مگر اینکه دادگاه رسیدگی کننده شکایت مستأجر را مدلل بداند، در این صورت پس از اخذ تامین متناسب با ضرر و زیان احتمالی موجر، قرار توقیف عملیات اجرایی را صادر خواهد کرد

دستور تخلیه فوری، اجراییه تخلیه،توقیف حکم تخلیه

مشاوره حقوقی تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت

یا توجه به این که مواد مستند این اقدام غالبا در آیین نامه قانون روابط موجر و مستاجر دارای پیچیدگی هایی است و همچنین نحوه اعتراض مستاجر و موارد جلوگیری از تخلیه از طریق اجرای ثبت نیازمند دانش و تسلط حقوقی است توصیه ما این است که در این راستا از وکلا و کارشناسان با تجربه در این حوزه اخذ مشاوره کنید و از آنان راهکار های لازم و نحوه اقدام و شکایت را جویا شوید.

برای این کار می توانید از طریق سامانه آنلاین وکیل تاپ اقدام کنید که دسترسی به وکیل را از هر کجای کشور برای عموم افراد بسیار سهل کرده است و همچنین میتوانید از طریق تماس تلفنی نیز برای اخذ مشاوره اقدام کنید.

مشاوران و وکلای ما آمادگی دارند در هر لحظه پاسخگوی مسائل حقوقی شما باشند.

نتیجه گیری

تخلیه ملک از طریق اجرای ثبت برای زمانی ممکن است‌که سند اجاره نامه به صورت رسمی در دفترخانه ها تنظیم شده باشد و مدت اجاره هم به پایان رسیده باشد اما در حالتی که علت تخلیه فسخ و… باشد به جز انقضای مدت باید از دادگاه درخواست صدور حکم تخلیه را خواستار شد و از طریق اجرای ثبت امکان پذیر نیست.

برای اطلاع از جزییات بیشتر می توانید با وکلا و کارشناسان ما به صورت آنلاین و تلفنی در ارتباط باشید‌

سوالات متداول

بله؛ دو شرط اساسی در خصوص تخلیه از طریق اجرای ثبت وجود دارد که در مطلب بالا به این شرایط اشاره کردیم.

بله این امر بسته به هر مورد امکان پذیر است که در بالا به آن اشاره کردیم.

برای این کار می توانید از طریق سامانه آنلاین وکیل تاپ و همچنین ارتباط تلفنی اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند