سند تک برگ چیست؟

طبق قانون ثبت، سندی از طرف دولت دارای اعتبار است که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد و همین امر اهمیت داشتن سند رسمی را نشان می دهد.

سند سه شکل دارد: ممکن است دفترچه ای و منگوله دار باشد که سابقاً برای املاک صادر می شد و به دلیل ضعف امنیتی آن تبدیل به سند تک برگ شد. ممکن است سند مشاعی باشد که در برگ A3 تنظیم می شود و ممکن است تک برگ باشد که مورد بحث ماست.

از جمله ایرادات سند دفترچه ای را ضعف امنیتی، عدم درج نشانی، آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک که باعث سوءاستفاده برخی می شد، وجود اطلاعات اضافی از پیشینه و سابقه سند بر روی آن و سهولت انجام اعمال مجرمانه و درز اطلاعات محرمانه افراد، هزینه بالای چاپ دفترچه، الحاق، سرب و نگهداری مشکل دانسته اند.

وجود هولوگرام روی سند تک برگ این مزیت را دارد که به راحتی قابل جعل نیست. با این وجود باز به شما پیشنهاد می کنیم به سند تک برگ اعتماد نکرده و برای خرید یک ملک، در باب ملک فوق از اداره ثبت استعلام نمایید.

تا قبل از سال ۱۳۹۰ اگر ملکی را معامله می کردند می توانستند با سند منگوله دار معامله نمایند اما بعد از سال۱۳۹۰ باید برای معامله ملک ابتدا سند تک برگ بگیرید و سپس ملک را معامله نمایید. چنانچه سند منگوله دار دارید باید ابتدا سند تک برگ بگیرید و سپس ملک را معامله نمایید.

مزیت های سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ از آنجایی که رسمی است در همه جا معتبر است و دولت دارنده آن را مالک ملک می داند و علاوه بر این چون صدور آن سیستمی و مکانیزه است و احتمال جعل در آن بسیار کم است اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مزیت دیگر سند تک برگ این است که فرآیند انتقال سند به نام خریدار و درخواست، تعویض سند توسط وی در یک زمان و در یک محل انجام و از اتلاف وقت و هزینه زیاد جلوگیری و دارای نظم بیشتری است. در سند تک برگ نقشه هوایی کاداستر ملک روی آن قرار دارد که می توان دقیقاً محل ملک را دریافت. به همین دلیل سند تک برگ را سند تک برگ کاداستر هم می نامند.

در سند دفترچه ای وقتی ملک چند مالک داشت، درج نام همه مالکین و این که دفترچه سند در دست کدام یک از شرکا باشد مطرح بود به طور نمونه در حالت اشاعه املاک، وقتی فردی یک دهم ملک را مالک بود صدور دفترچه و نحوه تعیین سهم به سختی انجام می شد در حالی که در سند تک برگ برای فرد سند تک برگ برای یک دهم سهم صادر خواهد شد.نمونه سند تک برگ

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چگونه سند تک برگ بگیریم؟

اقدام برای سند تک برگ دو حالت دارد: ممکن است فرد سند منگوله دار داشته باشد و بخواهد سند تک برگ بگیرد که در این حالت به اداره ثبت اسناد مراجعه می نماید و ممکن است ابتدائاً اقدام کند که جایی است که ملکی را قولنامه ای خریده باشد و بخواهد برای سند آن اقدام کند که هردو به دفتر اسناد رسمی مراجعه و می توانند ملک را ثبت کنند.

چنانچه مالک یک ملک اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی آن و سایر مدارک برای آن اولین مرحله از مراحل دریافت سند تک برگی، مراجعه به دفاتر ثبت است.

طبق ماده۹ قانون ثبت، ثبت املاک اجباری است. طبق ماده فوق در نقاطی که اداره ثبت موجود است از تاریخ اجرای آن و در سایر نقاط پس از تشکیل اداره یا دائره ثبت وزارت عدلیه حوزه هر اداره‌ یا دائره ثبت را به چند ناحیه تقسیم کرده و به ثبت کلیه اموال غیر منقول واقعه در هر ناحیه اقدام می‌کند.

مطابق قانون ثبت؛ قبل از اقدام به ثبت عمومی املاک هر ناحیه حدود ناحیه مزبور و این که املاک واقعه در آن ناحیه باید به ثبت برسد بوسیله اعلان در‌جراید با اطلاع عموم خواهد رسید – اعلان مزبور در ظرف ۳۰ روز ۳ مرتبه منتشر می‌شود.

از تاریخ انتشار اولین آگهی مذکور در ماده ۱۰ تا شصت روز باید متصرفین بعنوان مالکیت و اشخاص مذکور در دو ماده ۲۷ و ۳۲ نسبت به املاک واقع در آن ناحیه بوسیله اظهارنامه درخواست ثبت نمایند ‌اداره ثبت مکلف است تا نود روز پس از انتشار اولین آگهی مذکور صورت کلیه اشخاصی را که اظهارنامه داده‌اند با نوع ملک و شماره‌ای که از طرف اداره ‌ثبت برای هر یک معین شده در روزنامه‌ها آگهی نماید و این آگهی تا‌ شصت روز فقط در دو نوبت به فاصله سی روز منتشر خواهد شد.

مأمور انتشار آگهی‌ها پس از انتشار و الصاق آگهی‌ها باید گواهی انتشار از کدخدای محل یا ژاندارمری یا پاسبان اخذ و تسلیم اداره ثبت نماید و در این موارد کدخدا و سایر مأمورین دولتی باید به مأمورین ثبت مساعدت نموده و گواهی لازم را به مأمور ثبت بدهند.

مرحله دوم گرفتن سند تک برگ، گرفتن استعلام های مربوط به شهرداری، دارایی و اداره ثبت است که دفترخانه می دهد و شما پاسخ را برمی گردانید. استعلام سند قبلی بسیار مهم است زیرا نشان می دهد که آیا ملک منتقل شده یا نه؟ و آیا در رهن می باشد یا نه؟ جواب استعلام فوق که در همان دفتر اسناد رسمی صورت می گیرد در همان دفترخانه و به صورت مکانیزه انجام می شود.

مرحله بعدی در اخذ سند تک برگ این است که شما با شهرداری تسویه حساب کنید و از لوازم آن نیز این است که شما باید گواهی پایان کار شهرداری ارائه دهید. گواهی بعدی ارائه نامه از سازمان نوسازی شهری است که این نامه برای تعیین نوع کاربری ملک است با این نامه مشخص می شود ملک شما کاربری مسکونی دارد یا تجاری و…

جهت دریافت سند تک برگ برای املاک صنعتی و تجاری برگ تسویه با سازمان تامین اجتماعی نیز الزامی است.

نامه فک رهن چیست؟

نامه فک رهن زمانی مطرح می شود که ملک وام بانکی داشته و وام تمام شده باشد، در این حالت آخرین قسط وام را باید از طریق بانک پرداخت و بانک نامه ای خطاب به دفترخانه ای که معامله قبلا در آن صورت گرفته، به طرف می دهد.

نامه را به دفترخانه مربوطه برده و نماینده بانک ۲ تا ۳ روز بعد به دفترخانه مراجعه می کند و سند را از گرو بانک در می آورد، روی سند مهر و امضا و نامه ای مهر و امضا شده از طرف دفترخانه به طرف تحویل می شود. زمانی که فرد بخواهد سند را به تگ برگ تبدیل کنید این برگه نشان می دهد ملک او فک رهن شده و درگرو نیست.

در مرحله بعدی باید به اداره ثبت ناحیه مربوطه مراجعه کنید و برای دریافت سند تک برگی مخصوص ملک یا زمین مورد نظر، درخواست خود را ارائه دهید. شما فرم درخواست را پر نموده و البته توجه نمایید که اطلاعاتی که در فرم وارد می‌کنید کاملاً درست باشد، زیرا برای تنظیم سند از همین فرم استفاده می کنند. تسویه‌ حساب‌های شهرداری و استعلام سند هم پس از ارائه درخواست در اداره ثبت موردنظر پیگیری می‎شود.

اگر شما سند منگوله داری دارید که غیرقابل استفاده شده یا مفقود شده در این مرحله باید قبل از اقدام برای تک برگ کردن سند باید سند المثنی بگیرید. تمام مدارک لازم را همراه داشته و ارائه دهید. یکی از مدارک لازم کروکی ملک است.

همچنین قبض تلفن یکی از مدارک مهمی است که بخاطر داشته باشید حتماً همراهتان ببرید زیرا نشانی دقیق و کدپستی شما از این طریق کنترل و صحت آن ها احراز می شود. مالک فعلی ملک و خریدار یا نماینده قانونی ایشان، در زمان دریافت سند تک برگی و همچنین زمان انتقال سند باید حضور داشته باشند.

سند تک برگ چیست؟

هزینه برای سند تک برگ چقدر است؟

هزینه صدور سند مالکیت جدید؛ ۵۰٫۰۰۰ تومان است که با هزینه های مربوط به پست و ارسال سند تک برگی به درب منزل تا ۸۰٫۰۰۰ تومان برای هر برگ سند تک برگ هم می رسد. پس از طی مراحل تنظیم و صدور سند مالکیت تک‎برگ که اصولاً جهت تبدیل سند های دفترچه‎ای به تک برگ، ۵۰ روز و جهت نقل و انتقال املاک ۲۰ روز طول می کشد سند مالکیت شما توسط مامورین پست به درب منزل و به نشانی که هنگام تکمیل پاکت در باجه پست داده اید ارسال می‎شود.

هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ چقدر است؟

هزینه دریافت سند تک برگ ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است و این مبلغ برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ به ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد.

چقدر طول می کشد تا سند تک برگ بگیریم؟

اگر ملک شما مساله ای نداشته باشد و با سند مطابقت داشته باشد ظرف یک هفته سند تک برگ شما صادر خواهد شد منتها چنانچه در ملک تغییری انجام شده باشد یا مطابقت نداشته باشد و بررسی ملک نیاز باشد ممکن است صدور سند تک برگ شما تا یک ماه طول بکشد.

انتقال آپارتمان و تنظیم سند آپارتمان و هزینه های آپارتمان

طبق ماده۱۲ قانون تملک آپارتمانها دفاتر اسناد رسمی موظف می‌باشند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه‌ حساب هزینه‌های مشترک را که به تأیید مدیر یا هیأت مدیران ساختمان رسیده باشد از مالک یا قائم‌مقام او مطالبه نمایند و یا با موافقت مدیر یا مدیران تعهد منتقل‌الیه را به پرداخت بدهی‌ های معوق مالک نسبت به هزینه‌های موضوع این قانون در سند قید نمایند.

قانون‌گذار در آخرین اصلاحات به عمل آمده در سال ۱۳۷۶ در قانون تملک آپارتمان‌ها، اهرمی را برای وصول هزینه‌های مشترک ساختمان مقرر داشته که در حد توان راهگشای مشکلات مدیران ساختمان در جهت وصول هزینه گردیده است در خصوص آنها به بحث می‌نشینیم. دفاتر اسناد رسمی در صورتی سند انتقال (بیع، اجاره، صلح، هبه و…) را تنظیم می‌کنند که مدیر یا مدیران ساختمان به دو نحو زیر عمل کند:

  1. صدورگواهی‌نامه: چون ممکن است موقع انتقال آپارتمان یا اجاره دادن آن که مستلزم تنظیم سند رسمی است، مالک تا آن زمان هزینه‌های مشترک بنا را به هر علت و دلیلی به صندوق مجتمع پرداخت نکرده باشد و منتقل‌الیه (خریدار، مستأجر و…) نیز پس از تحویل آپارتمان به لحاظ موضوع بدهی از سوی ناقل فروشنده (مالک) با مشکل مواجه شود و مدیر هم اقدام قانونی تا آن موقع نکرده باشد یا اقدام قانونی کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. لذا قانون‌گذار برای رهایی ساختمان از این نوع معضل و تعیین تکلیف منتقل‌الیه از بابت مطالبات ساختمان، مقرر کرده که مالک در این خصوص با مدیر مجتمع تسویه‌حساب کند و گواهی تسویه‌حساب خود را به دفترخانه ارائه دهد تا دفترخانه بتواند سند نقل و انتقال را تنظیم کند.
  2. اعلام موافقت مدیر: امکان دارد منتقل‌الیه (خریدار، مستأجر و…) به هنگام معامله با مالک آپارتمان پرداخت بدهی‌های معوق مالک را که ناشی از هزینه‌های مشترک است شخصا تقبل و تعهد کند در این صورت مدیر ساختمان می‌تواند بدون آنکه وجهی از مالک آپارتمان دریافت و با وی تسویه‌ حساب کند صرفاً بر اساس تعهد منتقل‌الیه موافقت خود را نسبت به تعهد وی جهت پرداخت بدهی‌های معوق مالک (فروشنده) آپارتمان به دفترخانه تنظیم کننده سند اعلام کند دفترخانه مورد بحث این موضوع را باید عینا در سند رسمی قید کند در این صورت هرگاه منتقل‌الیه از تعهد خود عدول کند مدیر مجموعه می‌تواند با استفاده از مقررات «آیین‌نامه اجرایی اسناد رسمی و طرز شکایت از عملیات اجرایی» یا از طریق دادگاه اقدام به وصول مطالبات ساختمان از منتقل‌الیه یا متصرف آپارتمان بنماید.

چگونه سند شورایی را به تک برگ تبدیل کنیم؟

منظور از سند شورایی، سندی عادی است که در شورای روستا یا شهر کوچک تنظیم می شود. چند نفر موثق زیر آن را امضا و سپس به امضای رییس شورای روستا یا شهر می رسانند. این سند اعتبار سند رسمی را ندارد و می توانید برای این که اعتبار داشته باشد برای آن سند تک برگ بگیرید.

جهت تبدیل سند شورایی به سند تک برگ لازم است اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده و سند شورایی که به تأیید دهیار و یا شورای روستا رسیده است و اگر مالک اصلی خودتان باشید، همراه سند مالکیت به دفتر اسناد رسمی رفته و اقدام به پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه‌های ذی ربط نمایید. قابل ذکر است داشتن پایان کار به این معناست که تمام مالیات و عوارض آن پرداخته شده است.

برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو یا سند تک برگ ثبتی؟ کدام یک سندیت دارد؟

بین نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی در باب سند مالکیت خودرو اختلافی مشاهده می شود مبنی براینکه نیروی انتظامی برگ سبزهایی که صادر می کند را دارای سندیت می داند و دفاتر اسناد رسمی فقط سندهای صادره از دفتر اسناد رسمی را دارای سندیت می دانند این اختلافات زمانی بیشتر شد که درباب پلاک خودرو رایی از دیوان عدالت اداری صادر شد که گرچه در باب سندیت برگ سبز خودرو نیست ولی نیروی انتظامی را به این اشتباه انداخت که پس برگ سبز خودرو که نیروی انتظامی صادر می کند دارای سندیت و اعتبار است.

طبق ماده یک: «قانون دفاتر اسناد رسمی»:

صلاحیت اختصاصی تنظیم و ثبت رسمی اسناد با دفاتر اسناد رسمی است و بهتر است درباب خودرو در همان ابتدای معامله سند رسمی از دفاتر اسناد رسمی دریافت کنید.

هزینه انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه انتقال خودرو و تنظیم سند رسمی برای خودرو بسته به مدل ماشین تفاوت می کند و هزینه ثابتی ندارد از ۵۰۰ هزار تومان برای پراید شروع و برای ماشین های گران قیمت تر بالای چند میلیون خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
8 نظرات
  1. بهروز شعباني می گوید

    سلام برای تک برگ کردن سند زمین اقدام کردم کارشناس فرستادن میخواستم بدونم هزینه کارشناسی زمین ۲۵۶ متر چقدر میشه مرسی

  2. کریم زاده می گوید

    خرید زمین سند دار.اما بنا پایان کار ندارد چه اشکالی دارد ایا بعدا دچار مشکل میشود و همچنین برعکس باشد زمین دست ارومی باشد اما بنا پایان کار داشته باشد چطور

  3. نادرى می گوید

    با سلام جهت اخذ سند تك برگى در شمال وكيل بنده گفته بايد در روزنامه اعلام شود و به دو ماه وقت نياز هست خواستم در اين مورد راهنمائى فرمائيد با تشكر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرطرف شما قابل شناسایی نباشند اگهی صورت میگیرد

  4. حسین سالاری می گوید

    سلام یک خانه هست که غیر قانونی یک طبقه دیگر ساخته ایم روی آن چندین سال هست و چند سال پیش هم جریمه کردن و جریمه ی آن نیز دادیم الان میخوام سندش رو تک برگ کنم آیا میشه یا نمیشه ممنون میشم کمکم کنین بخاطر طبقه ی دیگری ک ساختیم اشکال دارد یا ندارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید برای اینکار و راهنمایی بیشتر و دقیق با وکیل متخصص مشاوره تلفنی نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  5. پرویز تحصنی می گوید

    سلام خواهشمندم عنایت بفرمایید به این سوال بنده :
    اینجانب ۴ سال پیش زمینی را در گیلان به مساحت ۲۵۲ متر قول نامه کردم و زمان تحویل متوجه شدم فروشنده ۲۳۸ متر زمین را بمن داده در نتیجه بهنگام پرداخت نهایی منهم پول کسری زمین را ندادم ولی در صورت جلسه قید شد که هرزمان زمین به مساحت کلی بمن داده شود منهم الباقی رقم توافق شده اولیه را تسویه نمایم . خواهشمندم راهنمایی بفرمایید من الباقی زمین را چگونه میتوانم در اختیار بگیرم زیرا برادر فروشنده آنرا تصاحب و دیوار کشی کرده .با تقدیم احترامات پرویز تحصنی

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید یا اقدام به فسخ قرارداد نمایید و یا اینکه به نسبت میزان و مساحت ملک مبلغ را پرداخت نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند