نحوه محاسبه مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری چگونه است؟

راه های زیادی برای درآمد زایی دولت پیش بینی شده است که یکی از مهم ترین و اصلی ترین منبع درامد دولت که البته برکسی پوشیده نیست از طریق مالیات است.

مالیاتی که مردم پرداخت می کنند از طرق و روش های مختلف و متفاوتی وصول می شود؛ گاه مالیات به صورت غیرمستقیم اخذ می شود(مانند پرداخت اضافه بر ارزش قیمت یک کالا)و هم به صورت مستقیم (مالیات هایی که همه ساله توسط اداره مالیات تعیین و وصول می شود)در این مطلب در خصوص مالیات بر رهن و اجاره املاک تجاری پرداخته می شود.

مالیات املاک تجاری

یکی از دغدغه های کسبه در املاک تجاری میزان مالیات و پرداخت آن است به خصوص اگر این مالیات در سالیان گذشته نیز پرداخت نشده باشد.که البته لازم به ذکر است در صورت فعالیت در ملک تجاری و یا اجاره دادن آن مشمول پرداخت مالیات قرار می گیرد.

مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاریراه حل منطقی و قانونی در خصوص مالیات ملک تجاری که حتما می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که مالک و مستاجر هرکدام اظهارنامه مالیاتی خود را داشته باشند تا پرداخت نکردن مالیات و عواقب آن متوجه مالک نشود.

همچنین می توان درضمن قرارداد اجاره دراین خصوص برای مستاجر، تعهدی ایجاد کرد که مستاجر، اظهارنامه مالیاتی ملک تجاری راهمه ساله طبق ضوابط مشخص تهیه و ارسال کند و در صورت تقصیر، مستاجر مسئول جبران خسارات وارد شده بر مالک باشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه محاسبه مالیات رهن یا اجاره املاک تجاری

در این خصوص، اختلاف نظر های زیادی وجود دارد و ممکن است به روش های مختلفی اقدام به تعیین شود. به طور مثال در برخی موارد برای تعیین مالیات یک ملک تجاری ارزش تجاری و منطقه ای ملک رو لحاظ قرار می دهند و مطابق با آن مالیات سالیانه را تعیین می کنند.

ولی در بعضی موارد طبق قانون و قاعده خاصی که قانون مالیات های مستقیم صورت می گیرد که عبارتست از:

براساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم برای ۷۵٪ از اجاره سالیانه باید مالیات پرداخت شود و ۲۵٪ آن معاف از مالیات است. اگر بخواهیم فرمولی کلی برای آن در نظر بگیریم می‌توان آن را به این صورت محاسبه کرد که ابتدا اجاره ماهیانه خود را در ۱۲ (تعداد ماه‌های سال) ضرب کنید، هزینه استهلاک و تعمیرات ملک تجاری را از آن کسر کنید و سپس ۷۵ درصد آن را حساب نمایید یعنی:ایکون مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری

{۱۲ ×(اجاره‌بهای ماهیانه)} × ۷۵٪ = درآمد مشمول مالیات سالانه

اما اگر مستاجر یک شخص حقوقی(برای مثال شرکت های تجاری) باشد با آنچه که گفته شد متفاوت است.

براین اساس طبق قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی باید مالیات اجاره را با نرخ ۲۵٪ بپردازند.

تنها مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید این است که مالیات بر درآمد اجاره جز مالیات‌های تکلیفی است و توسط شخص دیگری از شخصی که باید مالیات را پرداخت نماید وصول و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌شود.

لذا قانون مستأجر را مکلف کرده است که از اجاره پرداختی به موجر (صاحب ملک) مالیات اجاره را کسر کند و مابقی اجاره را به موجر پرداخت کند. تنها موردی که باید توجه داشته باشید این است که این مورد برای اشخاص حقیقی اختیاری بوده در حالی که اشخاص حقوقی، ملزم به پرداخت و کسر مالیات از اجاره هستند. .

پس مستاجر حقوقی موظف است هرماه این مبلغ را واریز کند و در صورتی که این کار را در موعد مقرر انجام ندهد باید جریمه ماهیانه ای را پرداخت نماید.مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری

معافیت های مالیاتی اقشار مختلف

قانون مالیات های مستقیم در مواردی برای اقشار مختلف معافیت های مالیاتی قرار داده است مواردی از جمله:

درآمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخش‌های تعاونی و خصوصی که از اول سال ۱۳۸۱ به بعد از طرف وزارتخانه های ذی ربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج به میزان هشتاد درصد (۸۰%) و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صد در صد (۱۰۰%) و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) این قانون معاف هستند. همچنین به کلیه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله ۵۰ درصد معافیت مالیاتی تعلق می‌گیرد.

البته لازم به ذکر است فهرست مناطق دور افتاده کاملا مشخص است و نمی توان هر کسبه ای ادعای وجود ملک در منطقه دور افتاده را نماید.

همچنین قانون بیان کرده است که معافیت‌های موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران و پنجاه کیلومتری مرکز اصفهان و سی کیلومتری مراکز استان‌ها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری به استثنای شهرک‌های صنعتی استقرار یافته در شعاع سی کیلومتری مراکز استان ها و شهرهای مذکور نخواهد بود.ایکون مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری

همچنین، صد در صد درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده کالاهای صنعتی و محصولات بخش کشاورزی (شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مرتع) و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن و پنجاه درصد درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهایی که به منظور دست یافتن به اهداف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور صادر می‌شوند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

فهرست کالاهای مشمول این ماده در طول هر برنامه به پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کشاورزی و جهاد سازندگی و وزارتخانه های صنعتی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

و همینطور صد در صد درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول معافیت مالیاتی هستند.

جرائم مرتبط با مالیات و فرار مالیاتی

همانطور که قانون مالیات های مستقیم در خصوص معافیت های مالیاتی دارای انعطاف است در خصوص عدم پرداخت و یا فرار مالیاتی نیز محکم و قاطع برخورد نموده است.

در این خصوص باید بیان داشت که اگر اشخاص حقیقی از ارایه اظهارنامه مالیاتی در مواعد مقرر در این قانون خودداري نماید مشمول جریمه اي معادل ده درصد ( ۱۰ %) مالیات متعلق خواهد بود.و اگر این عمل توسط اشخاص حقوقی باشد جریمه اي معادل چهل درصد ( ۴۰ %) مالیات متعلق می گردد و مشمول بخشودگی نمی شود.مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری

در صورتی که اداره مالیات رویت دفاتر تجاری را لازم تشخیص دهد و دفاتر تجاری ارائه نشود یا مورد قبول واقع نشود. بیست درصد ( ۲۰ %) مالیات براي عدم ارائه دفتر و در مورد رد دفتر مشمول جریمه اي معادل ده درصد ( ۱۰ %) مالیات خواهد بود.

طریق اقدام صاحبان املاک برای پرداخت مالیات

اصولا صاحبان املاک استیجاری باید تا آخر تیرماه هر سال، اظهارنامه مالیاتی و مدارک مربوط به اداره مالیاتی محل وقوع ملک را تسلیم و مالیات متعلق را طبق مقررات پرداخت کنند هرچند اقدام مستاجر ملک هم مشکلی ندارد .

اگر مالک شخص حقوقی باشد، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی جداگانه برای مالیات بر درآمد اجاره نیست.

به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی مکلف‌اند مالیات بر درآمد مال‌الاجاره پرداختی را کسر و ظرف ۱۰ روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به مالک تسلیم کنند.

درصورت اعتراض به مالیات تعیین شده می بایست ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ و رفع نشدن اختلاف با رئیس اداره امور مالیاتی، خواستار ارجاع موضوع برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی شود.

برای مطالعه بیشتر ودرک جامع تر و جزیی تر مالیات می توانید به کتاب قوانین مالیاتی یا کتاب فرار مالیاتی به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی ترقوانین مالیاتی  می توانید به کتاب مجموعه قوانین مالیاتی به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
30 نظرات
  1. شهرزاد می گوید

    سلام-من سرقفلی ملکی رو خریدم به اسم خودم. و تو اون مکان شرکت خودم رو دایر کردم.آیا من باید مالیات مستغلات پرداخت کنم؟ ملک به اسم شخص حقیقی هست و شرکتم که حقوقی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله باید پرداخت کنید

  2. ذبیح نژاد می گوید

    سلام. مغازه ای که به نام خودم هست پدرم داره با جواز کسب خودش کار میکنه. من هیچ اجاره ای از پدرم نمی گیرم اما برام مالیات بر اجاره اومده. من هیچ منبع درآمد دیگه ای که شامل مالیات بشه ندارم. میتونم از ماده ۵۷ استفاده کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اداره مالیات زمانی ازشما اجاره میگیره که قرارداد اجاره ای به اداره اعلام شده باشه

  3. Mmh می گوید

    سلام، مالیات بر درامد اجاره از سال دوم چگونه محاسبه میشود؟

  4. فرهاد می گوید

    سلام ملک تجاری خود را بر اساس اجاره نامه رسمی اجاره داده ام اما اکنون اداره مالیات میگوید بر اساس دفترچه و متراژ خودمون مالیات میبندیم و بسیار بالاتر از اجاره بنده نوشته اند آیا مجاز ب این کار هستند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میزان مالیات بر اجاره ربطی به متراژ نداره و یه درصد ثابت بر اساس مبلغ سالیانه اجاره بهاست

  5. حسن خانی می گوید

    ما یه مغازه ای داریم که این مغازه ۱۷۵متربوده ودراین مغازه ۵نفرسهیم می‌باشیم کل مغازه رو ماهی ۴۲میلیون اجاره دادیم مالیات بردرآمداجاره سالیانه این مغازه چقدر میشه ؟

  6. علی می گوید

    با سلام واحترام چطور می توان ملک را به اجاره داد از یک تامین اجتماعی اگر مستاجر،کارگرش،رابیمه نکند به حساب صاحب ملک می گذارد اداره مالیات نیز سهم خودش را می خواهد مستاجر نیز،تا کرایه بدهد چشمانت سفید می شود بهتر است اصلا کرایه ندهیم چون تمامش سهم مالیات وتامین اجتماعی است واخرش،بدهکار هم می شوی چگونه می توان اشتغال ایجاد کرد با این شرایط

  7. محمد می گوید

    سلام.
    لطف میکنید بفرمایید که به یک مغازه با اجاره ماهانه ۲۰ میلیون تومان چقدر مالیات تعلق میگیرد؟؟
    ممنون از راهنماییتون

  8. هومن می گوید

    سلام من مغازه اجاره دادم مستاجر اقدام کارت خوان کرده و پروانه کسب ندارد وبرای کارت خوان دارای مالیات گفته اجاره خط بیاور ،فردا صبا برای من هم مالیات می بنده

  9. مجید میرزایی می گوید

    با سلام،یک ملک واقع در محله ای در شهریار ورثه ای تجاری و مسکونی بین وراث تقسیم نامه دستی نوشتیم وچند سال پیش به اداره دارایی تحویل دادم،ملک تجاری به بنده رسید و ده سال فعالیت خواربار داشتم ،برای فروش از ورثه وکالت فروش گرفتم،الان دارایی میگه شما باید دو بار مالیات نقل و انتقال بدید واین ده سال مالیات بر اجاره هم بدهید میگویند در اصل شما از وراث اجاره کردید و تقسیم نامه دستی قبول نیست،شش خواهر و چهار برادر هستیم،خواهرها همه خانه دارن و درامدی هم ندارن،با این تفاسیر ایا باید مالیات بر اجاره و دو بار مالیات انتقال سند بپردازم،خواهشمندم راهنمایی بفرمایید،با تشکر

  10. احمدی می گوید

    من مستاجر هستم و موجر درخواست داده که در قرارداد جدید، مالیات بر مستغلات به عهده ی مستاجر درج بشه
    آیا این اقدام قانونیه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگه در قرار داد بینتون درج شود توافق هست وگرنه قانونی نیست

  11. منصورمناجاتی می گوید

    سلام من یک مغازه به متراژ۲۴متر اجاره داده ام صنف کبابی۱۰سال است ۷سال است که یک نفر اجاره نموده است وهرسال توافقی ۱۰الی ۲درصد اجاره رااضافه نمودیم ۵۰۰۰میلیون تومان پیش ۹۰۰۰۰۰نقد هرماه برای سال ۹۷قولنامه داریم اداره مالیات سال ۹۶را۱۳۰۰۰۰۰تومان مالیات نوشته سالهای قبلش کمتر اما حالابرای ۹۷مالیات ۴۴۰۰۰۰۰تومان نوشته ایا درست است چرا چند برابر سال قبلش باید بگیرد

  12. رضوانی می گوید

    سلام و عرض ادب اگر مغازه ای ماهی ۱۵ یا ۲۰میلیون اجاره بدهیم چقدر مالیات بر اجاره دارد

  13. حسین می گوید

    سلام مغاذه ای است بادرآمدسالیانه ۸۲۰۰۰۰۰۰۰تومان خرج درفته میخواهم بدونم که اجاره این به چه صورت محاسبه میشودخیلی ممنون

  14. بیتا می گوید

    سلام.وقت بخیر . ملک مسکونی سال ۹۹ اجاره داده شده و بعد گذشت حدود ۸ ماه متوجه شدیم که مستاجر ملک مسکونی را بدون اطلاع به ماتبدیل به مبل فروشی کرده سوالی که از حضورتون دارم این هستش که آیا مالیات تعلق می گیره یا خیر و اگه تعلق می گیره چه میزانی هستش ؟ و اینکه مااز چه طریق می تونیم قانونی با مستاجر برخورد کنیم تا متضرر نشیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید اجاره را فسخ نمایید

  15. عاطفه می گوید

    سلام… برای اجاره ی دفتر.. ب منظور شرکت حقوقی… چ نوع اجاره ای قابل قبول دارایی است؟ حتما باید بنگاهی باشه یا دستی بین دو طرف هم میشه باشه؟

  16. محمود می گوید

    سلام من خودم هم مالک مغازه هستم وهم صاحب کارگاه، واسه اینکه بیمه ام کارگری باشد از طرف اتحادیه گفتن میتونی بنام شخص دیگری پروانه کسب بگیری،حالا پس ازگذشت چند سال برایم مالیات بر اجاره گرفته اند لطفا برای حل این مشکل مرا راهنمایی کنید باتشکر

  17. میلاد می گوید

    سلام مغازه اجاره کردم ومالیات مستغات بر عهده مستاجر ت است یا مالک

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مالیات با مستاجر می باشد.

  18. سهیلا می گوید

    سلام یه ملک اداری به مدت دوسال اجاره دادم مستاجر مفاصا مالیاتی نمیاره و من اون ملک و فروختم و تسویه مالیاتی کردم و مفاصا گرفتم الان مستاجر ازمن مبلغی که نگه داشتم برای تسویه اخر ملک ازمن میخواد ولی هیچ تسویه و پرداختی مالیاتی مربوط به اون دوسالو نمیاره و مدعیه ما شرکتیم مالیات مربوط به خودمونه و ازمنم شکایت کرده میخواستم بپرسم چه مالیاتی مربوط به مستاجر میشه که باید پرداخت کنه و به موجر ارائه بده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      راه حل قانونی در خصوص مالیات ملک تجاری این است که هرکدام مالک و مستاجر اظهارنامه مالیاتی خود را داشته باشند تا پرداخت نکردن مالیات و عواقب آن متوجه مالک نشود.

  19. رضایی می گوید

    سلام.
    ملک ویلایی داریم،مشتری اجاره جهت اموزشگاه فرهنگی داریم.اجاره دادن با این شرایط منع قانونی دارد؟
    مالیات با زمانیکه برای سکونت اجاره دهیم متفاوته؟
    ممنون از پااسخگوییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در خصوص بهره‌برداری از اماکن مسکونی به عنوان محل کسب و پیشه لازم به ذکر است که رعایت نظامات و اصول فنی و ضوابط شهرسازی الزامی می باشد. در صورت تخلف، موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مورد رسیدگی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که اگر فعالیت شغلی برخی مشاغل، واجد شرایط و وصف مزاحمت به شرح مقرر در بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها باشد، با طرح شکایت از جانب همسایگان یا تشخیص عوامل شهرداری، قابل طرح در کمیسیون مربوط خواهد بود. جهت دریافت مشاوره حقوقی در زمینه استفاده تجاری از ملک مسکونی، لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم خدمت شما ارائه بشود.

  20. مجید می گوید

    سلام اصلا در مورد مالیات رهن در قانون جدید توضیح خوبی ندادید مالیات اجاره را همه بلدند منظور کسر مالیات تکلیفی رهن نیست تعیین مالیات رهن برای مالک است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در این خصوص، اختلاف نظر های زیادی وجود دارد و ممکن است به روش های مختلفی اقدام به تعیین شود. ولی در بعضی موارد طبق قانون و قاعده خاصی که قانون مالیات های مستقیم صورت می گیرد که عبارتست از:
      براساس ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم برای ۷۵٪ از اجاره سالیانه باید مالیات پرداخت شود و ۲۵٪ آن معاف از مالیات است. اگر بخواهیم فرمولی کلی برای آن در نظر بگیریم می‌توان آن را به این صورت محاسبه کرد که ابتدا اجاره ماهیانه خود را در ۱۲ (تعداد ماه‌های سال) ضرب کنید، هزینه استهلاک و تعمیرات ملک تجاری را از آن کسر کنید و سپس ۷۵ درصد آن را حساب نمایید یعنی:ایکون مالیات رهن و اجاره بر املاک تجاری{۱۲ ×(اجاره‌بهای ماهیانه)} × ۷۵٪ = درآمد مشمول مالیات سالانه
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ملک وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  21. احمد می گوید

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از اطلاعات مفید تون. ما شرکتی جدید تاسیس هستیم یک واحد را برای دفتر شرکت قرارداد اجاره یک ساله کردیم. صاحب ملک حاضر نیست که قرارداد رسمی ببندد و از سویی اداره دارایی برای ایجاد پرونده فزیکی سند رسمی قرارداد اجاره ملک را میخاد. بفرمایید چکارکنیم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند