مالیات چیست و نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات چگونه است؟

مالیات یک هزینه اجباری اجتماعی است که توسط سازمان دولتی از شخص حقوقی و یا حقیقی، جهت تامین هزینه های مختلف عمومی و تامین بودجه دولت دریافت می‌گردد. در واقع مالیات به معنی انتقال بخشی از درآمد های جامعه به دولت می‌باشد. عدم پرداخت مالیات به معنای فرار مالیاتی یا مقاومت در برابر مالیات شناخته می‌شود و فرد مجازات می‌گردد. مالیات ممکن است به شخص موسسه یا دارایی تعلق بگیرد. پرداخت آن می‌تواند به صورت پول یا کار معادل آن صورت می‌گیرد. مبلغ مالیات بر اساس مبلغ درآمد سالانه متغیر می‌باشد.

مالیات ها چند نوع هستند؟

مالیات ها به طور کلی شامل دو نوع مستقیم و غیرمستقیم می‌شوند:

  • مالیات های مستقیم: در این نوع مالیات ها پرداخت کنندگان آن مشخص بوده و نام و مشخصات و همچنین منبع مالیاتی آنها برای دستگاه های مالیاتی شناخته شده می‌باشد و مالیات به طور مستقیم از افراد وصول می‌شود. مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد جزو مالیات های مستقیم هستند.
  • مالیات های غیرمستقیم: شامل پرداخت کنندگانی میباشد که برای سازمان امور مالیاتی ناشناخته هستند و به طور غیرمستقیم بر کالاها و خدمات اضافه می گردد و بر مصرف کننده نهایی تحمیل میشود و مشتمل بر مالیات وصولی در مبادی ورودی و یا فروش در داخل می باشد.

مالیات از انواع دیگری هم برخوردار است که در ادامه ذکر می‌گردند:

  1. مالیات بر ثروت
  2.  مالیات بر ارث
  3. مالیات مهاجرت
  4. مالیات نقل و انتقالات
  5. مالیات بر ارزش افزوده
  6. مالیات بر فروش

مالیات

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگ تشخیص مالیات از انواع اسناد رسمی مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی صادر می گردد و بر اساس اظهارنامه مالیاتی که توسط مالیات دهنده تسلیم شده می‌باشد. در مورد اظهار نظرات و محاسباتی است که سازمان امور مالیاتی در مورد میزان و نوع مالیاتی که از مالیات دهنده مطالبه می‌کند و سازمان امور مالیاتی آن را به نشانی مالیات شونده ابلاغ می کند .بهتر است برای جلوگیری از پیش آمدن سو استفاده های احتمالی در صورتی که فرد موارد برگ تشخیص مالیات را قبول داشته باشد رضایت و تایید خود را به صورت کتبی نوشته و به دارایی اعلام نماید و در آن نحوه تسویه مالیات را نیز ذکر و نسبت به پرداخت آن اقدام نماید. عدم پرداخت مالیات در حکم اعتراض نسبت به برگ پرداخت شناخته می گردد و پرونده او به هیت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.


بیشتر بخوانید: قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری


مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اظهار نامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی نوعی اعلامیه مالی است که همه ساله برابر فرم های قانونی توسط مالیات دهنده حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود و در مورد وضعیت دارایی، دیون، درآمدها، و هزینه های مالیات دهنده در یک دوره مالی مشخص و کارنامه کسب و کار و فعالیت خود یا در مورد یک معامله یا موضوع مالیاتی مشخص جهت محاسبه دقیق مالیات توسط اداره امور مالیاتی می باشد. پس از رسیدگی هایی که توسط اداره امور مالیاتی انجام می گردد میزان مالیات فرد را تعیین میکنند.

برگ-مالیات

مواردی که در برگ تشخیص مالیاتی ذکر میشوند

  1.  شماره برگ تشخیص: شما با وارد کردن این شماره در سایت می توانید جزئیات پرونده خود را مشاهده نمایید.
  2. تاریخ: منظور تاریخ صدور برگه و شروع مهلت اعتراض از آن تاریخ میباشد.
  3.  نام و مشخصات اداره دارایی: این قسمت در مورد اطلاعات مربوط به اداره دارایی مثل آدرس و شماره تلفن و جزییات دیگر میباشد.
  4.  مشخصات مودی: شامل نام و نام خانوادگی  و کدملی و شماره اقتصادی و نوع فعالیت و آدرس و بقیه جزئیات مالیات دهنده میباشد.
  5.  محاسبه عملکرد: مبلغی که به آن مالیات تعلق میگیرد و همچنین جریمه ها و معافیت ها.
  6. مالیات متعلق: مالیاتی که محاسبه شده اما تکلیف آن هنوز معلوم نشده و هنوز به مرحله قطعی یا اعتراض نرسیده است.

در صورتی که مالیات دهنده نسبت به نحوه محاسبه برگ تشخیص مالیات اعتراضی داشته باشد ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ میتواند خود یا وکیل تام الاختیار او به اداره امور مالیاتی که برگ تشخیص مالیات او را صادر کرده است مراجعه کرده و به صورت کتبی و با ارائه سند و مدرک نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراض خود را وارد نماید.در در صورتی که مالیات دهنده نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراض نکند برگ تشخیص قطعی صادر خواهد شد.

تشخیص-مالیات

مراحل اعتراض نسبت به برگ تشخیص مالیات

  1. در آغاز شخص باید تعیین کند که علت اعتراض او چیست و پس از آن به جمع آوری مدارک بپردازد و فرم مخصوص اعتراض را پر کند.باید توجه کنید:
  • که فرم اعتراض باید خلاصه و موجز باشد.
  •   فرد باید از پرداختن به جزییات اجتناب کند.
  •  باید چکیده لایحه دفاعیه در قسمت مربوطه نوشته شود.
  • متن برگ اعتراض باید با توجه به نوع مشکل به وجود آمده نوشته شود.
  • تمامی دلایل و مدارک مورد اعتراض در آن فرم پیوست شود.
  • باید توجه داشته باشید که مودی در دفاعات و شکایات خود هرگز نباید به مامور اداره مالیاتی توهین نماید.
  1. در مرحله بعد مسئول مربوط به رسیدگی موظف است پس از بررسی و تایید مورد اعتراض توسط رییس اداره امور مالیاتی و در صورت کافی دانستن دلایل فرد اعتراض او را در دفتر خود ثبت و امضا کرده و و به هیات حل اختلاف مالیاتی ارسال کند. اگر اعتراض شخص توسط رییس اداره امور مالیاتی مورد تایید قرار نگیرد و هیات ممیزه کل موافق با رد مندرجات برگه تشخیص توسط مالیات دهنده نباشد در بالای برگ تشخیص ذکر میشود و برای پیگیری مراحل بعدی به اعتراض به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال می گردد. در صورتی که مودی یا اداره امور مالیاتی نسبت به رای هیت حل اختلاف مالیاتی اعتراض داشته باشد می توانند طی یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و تجدید رسیدگی را درخواست نماید:
  •  رای هیات تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا است و پس از قطعیت رای هیات حل اختلاف مالیاتی مودی دیگر نمیتواند درخواست تجدید نظر نماید.
  •  اعضای هیات تجدید نظر ۳ نفر می باشند.یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور و یک قاضی که می تواند شاغل و یا بازنشسته باشد و یک نماینده از سوی مودی
  1. پس از آن مالیات دهنده با اداره امور مالیاتی وارد مذاکره میشود و پس از تعیین تکلیف نهایی برگ قطعی مالیات صادر میگردد. برگ قطعی مالیات در مورد تعیین میزان بدهی قطعی مالیات فرد بر اساس رسیدگی ها و مذاکراتی که صورت گرفته میباشد و پس از ۱۰ روز تسویه آن صورت می پذیرد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. بهزاد مهدوی کامیاب می گوید

    باسلام
    احتراماً ، در روز جاری اینجانب یک پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کردم مبنی بر اینکه اینجانب مبالغ متنابهی بابت مالبات حقوق کارکنان بخش خصوصی یکی از شرکت ها که در استان کهکیلویه و بویر احمد است بدهکارم!!
    اینجانب اصلا شرکت مذکور را نمیشناسم و هیچگونه ارتباطی با شرکت مذکور ندارم.
    چگونه میتوانم اعتراض کنم؟
    ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.
    سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با سازمان امور مالیاتی تماس بگیرید
      ۱۵۲۶

  2. امین یزدانپناه یزدی می گوید

    سلام خسته نباشیدماسه نفر خواهر وبرادرهستیم درنبود درنبود من اون مدت که بابام فوت کرده بود داداشم حالا ازچه طریقی رفتن برگه انحصاروراثت گرفته باسه نفرشاهد که فقط توانسه ازحساب بانکی برداشت کند تازه متوجه شدم چکاربایدکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید شکایت کنید به حکم انحصار وراثت وادعای کذب شهادت شهود طرح دعوا نمایید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند