اموال تملیکی چیست و قوانین مربوط به آن چیست؟

شاید بارها از طریق رسانه ها٬ اخبار و مشاوره با وکیل نام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به گوشتان خورده باشد برای مثال تعدادی کالای قاچاق کشف شده در اختیار سازمان قرار گرفت و به دنبال آن این سوال در ذهنتان مطرح شود که منظور از این سازمان دقیقا چیست؟

آیا فقط وظیفه کشف و جمع آوری کالا های قاچاق را بر عهده دارد و یا به وظایف دیگری نیز می پردازد؟ و یا اینکه پس از ضبط این اموال، سرنوشتشان چه می شود؟ آیا به مزایده گذاشته می شوند؟ و…
در این گفتار ما بر آنیم تا مختصری شما را با این سازمان و پیشینه آن و همچنین نحوه عملکرد و وظایف آن آشنا سازیم.قبل از پرداختن به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی که از این به بعد به آن سازمان می گوییم لازم است تا توضیحی در خصوص این اموال  ارائه نماییم.
منظور از این اموال ، کالاها و اموالی است که به موجب قانون، به تصرف، تملک، توقیف یا مدیریت دولت در می‌آید. از قبیل کالاهایی که از طریق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف می شود و یا اموال و کالا هایی که به موجب احکام قضایی ضبط و مصادره می شود. همچنین اموال بلاصاحب یا صاحب متواری و موارد دیگری که در ادامه به تفصیل، به آنها خواهیم پرداخت.
در قوانین گذشته و در  مشاوره حقوقی وظیفه جمع آوری و تعیین تکلیف در خصوص این اموال و کالا ها بر عهده گمرک قرار داشت ولی پس از آن، کمیته ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور این وظیفه را انجام می دادند.
تا اینکه با تصویب قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری، نگهداری، اداره و فروش اموال تملیکی در تاریخ ۱۳۷۰/۱۰/۲۴ در سال ۱۳۷۱ سازمان، تشکیل گردید.این قانون دارای چهل و پنج ماده و چند تبصره می باشد که در ادامه به شرح و تفسیر مواد آن می پردازیم.

انبار اموال تملیکی
تصویری از انبار مربوط به اموال تملیکی

اموال تملیکی شامل چه مواردی است؟

به موجب ماده (۱) قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن، موارد زیر در زمره این اموال بوده و نگهداری و اداره و فروش آن ها بر عهده سازمان مزبور می باشد:

  • کالاهای دولتی و غیردولتی متروکه و قاچاق قطعی شده.
  •  کالاهای قاچاق‌ بلاصاحب و صاحب متواری
  • اموال و حقوق مالی که بر اثر احکام مراجع قضایی و یا اداری و صنفی به طرق مختلف از قبیل ضبط، مصادره، استرداد، تملیک، جریمه و تعزیر مالی، صلح، هبه به تملک دولت درآمده
  •  اموالی که در راستای اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین به تملک یا تصرف دولت در آمده.
  • کلیه اموال و حقوق مالی که تحت سرپرستی، توقیف و یا مدیریت دولتی درآمده و یا به هر نحو به تصرف دولت درمی‌آید.

نکته: مقصود از کالاهای متروکه کالاهایی می‌باشد که شرکت‌های تجاری تولیدی و یا بازرگانان، وارد کشور ‌می کنند ولی به دلایلی نتوانند آن کالا را ترخیص کنند. این کالا در انبار گمرک باقی می‌ماند و بعد از گذشت حدود ۴ماه به کالای متروکه تبدیل می‌شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مفاد اصل چهل و نهم قانون اساسی

این اصل که در مطالب پیشین از آن نام برده شد، مقرر می دارد: دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا, رشوه, غصب, سرقت, قمار, اختلاس، سوء استفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه کاریها و معاملات دولتی، فروش زمین های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را اخذ و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت المال تسلیم نماید..

همانطور که اشاره شد مطابق این اصل، ثروت های ناشی از ارتکاب جرایمی نظیر رشوه، قمار، ربا و … می‌بایست توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، اداره و تعیین تکلیف شود.برای اطلاع بیشتر در ارتباط با این اصل با وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

انبار ماشین تملیکی
تصویری از ماشین های تملیکی در گمرک

ارکان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

‌ماده ۱۱ – ارکان سازمان به شرح زیر است:

  • مجمع عمومی
  • مدیر عامل
  •  هیأت مدیره
  • حسابرس
  • هیأت عالی نظارت
  • مجمع عمومی

سازمان اموال تملیکی زیر نظر کجاست

 یکی از مهم‌ترین نهادهای دولتی است که نظارت و مدیریت بر اموال عمومی و تملیکی را بر عهده دارد و زیر نظر نهاد های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی کل کشور است.

سازمان حسابرسی کل کشور مسئولیت حسابرسی و ارزیابی عملکرد سازمان اموال تملیکی را بر عهده دارد و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان وزارتی مرتبط با این سازمان عمل می‌کند.نشانی دقیق این سازمان سازمان به صورت زیر است: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان فاطمی، شماره ۱۲۳.

نحوه کار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

مطابق مواد ۸، ۹، ۱۰ قانون گفته شده، سازمان باید حداکثر ظرف یک سال از تاریخ تحویل یا ضبط اموال تملیکی، نسبت به فروش آن ها اقدام نماید. البته این مدت می تواند با تصویب‌مجمع عمومی تا یک سال دیگر تمدید شود.
البته در خصوص اموال و اجناسی که از نفائس ملی ‌باشد و یا دارای ارزشهای ویژه بوده و یا نشان‌دهنده هنر ملی در زمانهای مختلف باشد. همچنین آثار هنری دیگری که جزء نفائس باشد با ذکر‌مشخصات کامل در هر مورد برای حفظ و نگهداری به دستگاه اجرایی ذیربط تحویل می‌گردد.

مبلغ حاصل فروش این اموال را سازمان مکلف است پس از احتساب ۱۰% در مورد اموال منقول و ۵% در مورد ‌اموال غیر منقول بابت کارمزد فروش، حسب مورد به حسابهای درآمد عمومی کشور واریز نماید، ۱۰% و ۵% مذکور نیز به حساب تمرکز درآمد سازمان در‌خزانه واریز خواهد شد.

سازمان موظف است برای اموال هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب این قانون در اختیار می‌گیرد حساب معین جداگانه‌ای ‌نگهداری کرده و پس از تعیین تکلیف و قطعیت حکم به نفع دولت، سود خالص یا زیان حاصل از اداره و بهره‌برداری هر مورد را در دفاتر سازمان در‌حسابی تحت عنوان «‌ذخیره اداره و بهره‌برداری اموال» ثبت نموده و در پایان هر سال مالی، مانده بستانکار حساب مذکور را به حساب درآمد عمومی کشور‌ واریز کند.

 اموال تملیکی در انبار
تصویری از انیارجمع آوری اموال تملیکی

سرنوشت اموال تملیکی پس از جمع آوری

کالاهایی که به سازمان سپرده می شود بر طبق مقررات، یا نباید فروخته شوند و یا در چارچوب ضوابط و قانون معدوم شوند.. اگر کالاهای مربوطه کالاهایی مانند اسلحه و تسلیحات و مهمات باشد، تحویل نهادهای ذیربط مانند وزارت دفاع داده می‌شود. چنانچه مواد دارویی و غذایی باشد تحت نظر وزارت بهداشت تعیین تکلیف می‌شود.

کالاهایی که مربوط به وزارت کشاورزی است مثل بذر توسط وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اش تصمیم گیری می شود. کالاهای فرهنگی هم تسلیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود.روند فروش یا از طریق مزایده صورت می گیرد و یا مناقصه. به این صورت که ابتدا فراخوان جهت فروش از طریق مزایده داده می شود. چنانچه کالاهایی به فروش نروند و در انبار بماند از طریق مناقصه به فروش می رسند.

سایت اموال تملیکی در ایران

نشانی سایت اموال تملیکی در ایران به صورت زیر می‌باشد: https://www.amvaltamliky.ir. این سایت به عنوان منبع اصلی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط با اموال مربوط تملیکی و دارایی‌های دولتی در ایران شناخته می‌شود.

شهروندان، رسانه‌ها و محققان می‌توانند از این سایت برای مشاهده و بررسی اطلاعات مالی و مدیریت اموال دولتی استفاده کنند. این سایت با ارائه اطلاعات شفاف و دقیق در زمینه اموال تملیکی به شفافیت مدیریت اموال دولتی کمک می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۶ رای
22 نظرات
  1. حسن می گوید

    سلام خسته نباشین اگر وسیله نقلیه دارای برگ اموال تملیکی باشه چطور میشه قانونیش کرد؟

  2. حسین گودرزی می گوید

    سلام ، موتور سیکلت سنگینی که برگه اموال تملیکی اصل به همراه نامه استرداد از دادگاه باشد را می توان به سند تک برگ تبدیل کرد؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام از قسمت اطلاعات تعویض پلاک و صدور بگه سبز پیگیری کنید.

  3. سعیدعفتی می گوید

    برای خرید لوازم خانگی چه کاری باید انجام داد و شرایط خرید به صورتی هست؟

  4. حمزه کریمی می گوید

    سلام وقت بخیر ….درصورت اعمال ماده ۷ قانون اصلاح موادی از قانون ثبت بموجب حکم دادگاه تکلیف خریداراین اموال چه میشود

  5. مهدی می گوید

    سلام.وقتی دام زتده توقیف میشود تکلیفش بر عهده کیست،نیروی انتظامی،جهاد یا دامپزشکی؟

  6. قاسم دهقان می گوید

    سلام. آیا اموال تملیک اجازه فروش دام قبل صدور حکم قطعی قاضی زیر قیمت کارشنا سی و گمرگ را دارد؟؟

    قیمت گمرگ ۴ راس گوساله ۱۲۲ میلیون تومان. و کار شناسی ۹۰ میلیون تومان. بوده اموال تملیک به ۶۹ میلیون تومان فروخته شده. حکم قاضی تبرعه آمده است ضرر این دام هارا چه کسی باید متحمل شود؟؟.

  7. _حسن می گوید

    سلام بازشود چه اساس به زن یک هشتم میدهند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فرض و سهم قانونی است این میزان.

  8. رضا می گوید

    سلام. پدر بزرگ بنده زمینی در شهر فومن داشت. این زمین به مساحت ۱۲۰۰۰ متر میباشد که صاحب اصلی این زمین رو به پدر بزرگم داد بدون هیچگونه مدرکی. و پدربزرگم ۴۰ سال در این زمین سکونت داشت و سال ۶۲ به شهر رشت اومد و زمین را به حال خود رها کرد . ولی زمین همچنان دست نخورده و کسی ام را تصرف نکرده. و پدربزرگم فوت کرده و اون کسی هم که زمین رو داده بود هم ف ت کرده فقط موندن وارثان این دو خانواده. آیا زمین برای فرزندان پدربزرگم میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به وراث این شخص می رسد.

  9. علی کاظمی می گوید

    آیا دراین اموال کیف وکفش هم موجود میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تمامی تملیکی شامل تمامی اشیای مادی خواهد شد.

  10. نامدار می گوید

    سلام ایا خرید موتور سیکلتی که دارای نامه اموال تملیکی هست .قانونیه و استفاده ازش به چه صورته؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دارای مزایده ای است باید از طریق نامه مزایده ای اقدام به دریافت سند مالکیت نمایید.برای کمک بیشتر به وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مراجعت نمایید.

  11. راننده بارکش می گوید

    حرامتان باشد.از کوله بر بدبخت و راننده بار کش جنس مجاز میگیرید به اسم قاچاق و بعد خودتون اونارو میفروشید پولش برای شما قاچاق نیست ولی برای نان شب ما قاچاق است؟
    اگر خدایی هست حق مارو به سرطان برای شما تبدیل کند

  12. مهرداداسدالهی می گوید

    خودروی دارای تملیک رامی توان خرید وآن را پلاک کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله خودرویی که قابل تملک بوده باشد می توانید نسبت به خرید و فروش ان اقدام نمایید.

  13. پوریا می گوید

    خدا لعنتتون کنه تف ب ذات جمهوری اسلامی اخوندی

  14. محمد می گوید

    سلام، موتور سنگین من رو ازم گرفتن و من اونو با توجو به مدارک کارنه که داشتم و زمان اون تموم نشده بود در آوردم، برگه اموال تملیکی با مهر برجسته مه من دادن، میشه با اون برگه اقدام به گرفتن سند الکترونیک یا هر نوع سند رسمی دیگه کرد؟ البته الان دیگه اعتبار کارنه مدتها هست که تموم شده

  15. علی می گوید

    سلام،موتور سیکلت مدل ۱۳۹۴ دارای برگه مزایده،،اموال تملیکی رو میشه خرید و براش سند گرفت؟مشکلی بابت تردد نداره؟

  16. رز می گوید

    سلام وقتتون بخیر.ببخشید ما یه دوستی داریم تو انبار تملیکی کار می‌کنه با خودش وسایل میاره اون وسایلایی از اون وسایلایی ک میزارن منهدم کنن،
    از اون وسایل برای ما هم میارن
    میخاستم ببینم اوردنشون درسته یا نه؟این وسایل حلالن یا نه؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند