پرسش و پاسخ سوالات حقوقی خانواده

مطابق با آمار های رسمی ارائه شده ، ورودی پرونده به مراجع دادگستری رقمی نزدیک به هفت میلیون پرونده می باشد.

آماری که بنابر رویه ی موجود و گواه کارشناسان، درصد قابل توجهی از آن را دعاوی مربوط به امور خانواده اختصاص داده است.

این موضوع به همین مورد ختم نمی شود، چرا که بسیاری از مطالب و محتواهای حقوقی، و همچنین بسیاری از مشاوره های حقوقی به موجب درخواست و سوالات بی شمار مردم به این حوزه مربوط می باشد.

در این نوشتار قصد داریم به بیست سوال پر تکرار و کاربردی در حوزه حقوق خانواده بپردازیم.

۱-مهریه عندالمطالبه با عندالاستطاعه چه تفاوتی دارد؟

مهریه مالی است که به موجب آن مرد در هنگام عقد متعهد به پرداخت آن به همسر خود می شود که می تواند هر نوع مالی باشد مشروط بر اینکه مالیات (ارزش اقتصادی) داشته باشد.

اما منظور از مهریه عندالمطالبه، مهریه ای است که خانم هر وقت بخواهد می تواند از آقا درخواست نماید (همانند چک روز) و آقا مکلف به پرداخت می باشد. اما مهریه عندالاستطاعه مهریه ای است که در صورتی آقا مکلف به پرداخت آن می باشد که دارای تمکن و وضعیت مالی مناسب باشد.

همچنین در مهریه عند المطالبه خانم این حق را دارا می باشد که تا زمانی که مهریه به وی پرداخته نشود از ایفای وظایف خود در برابر آقا خودداری نماید.

(برای مثال برقراری رابطه جنسی، سکونت در منزل مشترک و…)

۲-مرد تا چه میزان مکلف به پرداخت مهریه می باشد؟

اگر مرد از توانایی و تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده باشد، مکلف به پرداخت تمام مبلغ مهریه می باشد و صحبتی از میزان و سقف در پرداخت مهریه نخواهد بود.

اما اگر توانایی و تمکن مالی نداشته باشد، مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت مالی، تا سقف ۱۱۰ سکه تمام آزادی مسئولیت خواهد داشت.

پرداخت مهریه

۳- آیا در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می گیرد؟

نامزدی به دوران شناخت و رضایت خانم به ازدواج تا پیش از عقد گفته می شود.

که در این خصوص باید بیان داشت که ، تا پیش از وقوع و ثبت نکاح، هیچ اثر مالی و غیر مالی برای طرفین به وجود نخواهد آمد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۴-نحوه احتساب مهریه وجه رایج به چه صورت خواهد بود؟

با توجه به نوسانات و تورم موجود، اگر مهریه وجه رایج باشد، بر اساس سال عقد و شاخص تورم که توسط بانک مرکزی تعیین می شود مهریه محاسبه خواهد شد.

(با مراجعه به سایت مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه به راحتی به نرخ روز حساب می شود)

این نکته را نیز باید توجه کرد که اگر آقا فوت نموده باشد و مهریه وجه رایج باشد، از سال عقد تا فوت آقا مهریه به نرخ روز حساب شده و از اموال به جای مانده قابل وصول خواهد بود.

نحوه احتساب مهریه

۵-از چه طریقی می توان برای وصول مهریه اقدام نمود؟

مطابق با آخرین قوانین موجود در این باره، خانم می بایست ابتدا با مراجعه به ادارات ثبت، خواستار صدور اجرایه شود.

اما این نکته را باید در نظر گرفت که در صورتی از طریق ادارات ثبت می توان نتیجه گرفت که از آقا اموالی موجود باشد اگر مالی برای توقیف و فروش از محل آن وجود نداشته باشد می بایست به دادگاه مراجعه و اقدام به ثبت دادخواست و طرح دعوا نماید.

۶-چه دادگاهی به این دعاوی رسیدگی می کند؟

مطابق با قانون حمایت از خانواده، خانم می تواند در دادگاه خانواده محل سکونت خود، محل وقوع عقد نکاح و محل سکونت آقا طرح دعوا نماید. البته اگر موضوع مهریه یک مال غیر منقول باشد (زمین،ملک و…) می بایست به دادگاه خانواده شهر محل وقوع مال غیر منقول مراجعه و در آنجا طرح دعوا نماید.

البته جدای از رجوع به دادگاه های یاد شده، می تواند اقدام به طرح دعوا از طریق دفاتر خدمات قضایی نماید.

دادگاه خانواده

۷-هزینه دادرسی بری ثبت دادخواست مهریه چه میزان است؟

هزینه خدمات و هزینه دادرسی همه ساله بر اساس شاخص تورم تعیین می شود که میزان آن در دعاوی مختلف، متفاوت است.

از آنجا که دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی محسوب می شود، اگر ارزش خواسته تا دویست میلیون ریال باشد دونیم درصد و بیش از دویست میلیون ریال سه نیم درصد باید هزینه دادرسی پرداخت نماید.

اما قانون این حق را برای افراد فاقد تکمن مالی به وجود آورده است که درصورت اثبات این امر برای دادگاه؛ از پرداخت هزینه دادرسی، حق‌الزحمه کارشناسی، حق‌الزحمه داوری و سایر هزینه‌ها معاف یا پرداخت آنها را به زمان اجرای حکم موکول کند.

همچنین در موارد ضروری به درخواست خانم امکان تعیین وکیل معاضدتی نیز از سوی دادگاه می باشد.

۸-در چه صورتی می توان بدون رضایت آقا طلاق گرفت؟

خانم می تواند پیش از عقد یا حتی پس از آن به موجب وکالتی ازسوی آقا (اصطلاح عامه، حق طلاق)، از این حق و اختیار برخوردار باشد که بدون رضایت آقا در هر زمان اقدام به طلاق نماید.

اما اغلب خانم ها از این حق بهره مند نمی باشند.

در این صورت مطابق با شروطی ضمن عقدی که پیش از جاری شدن نکاح توسط هریک از زوجین امضا می شود و اثبات نقض و عدم پایبندی به آن توسط خانم در دادگاه، حکم به صدور طلاق صادر خواهد شد.

(برای مثال ترک بدون علت زندگی ، اعتیاد و…)

جدای از دو مورد بیان شده، درصورت اثبات این موضوع توسط خانم در دادگاه، که ادامه ی زندگی برای خانم دارای مشقت و سختی فراوان است حکم به صدور طلاق صادر خواهد شد.(برای مثال مورد ضرب و شتم خانم ، و سو رفتار آقا، ابتلا به بیماری های صعب العلاج و…)


بیشتر بخوانید: تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق


طلاق بدون رضایت

۹-سریع ترن راه طلاق کدام است؟

اگر خانم از آقا وکالت در طلاق داشته باشد در این مورد طلاق راحت تر و سریع تر از سایر موارد محقق خواهد شد. در غیر این صورت و برای جدایی سریع و بدون دردسر چاره ای جز طلاق توافقی نمی باشد.

چرا که اثبات و مراحل قانونی موارد گفته شده در مورد قبلی بسیار زمان بر و البته سخت و دشوار می باشد.

۱۰- گرفتن مهریه یا گرفتن حق طلاق؟

با توجه به وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم شده و سیاست قوه قضاییه مبنی بر اینکه تا حد امکان از حبس محکومان مهریه جلوگیری شود، در صورتی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه نداشته باشد ، حبس نشده و اقدام به تعیین اقساط ولو به صورت طولانی و بلند مدت برای پرداخت تعیین می شود.

اما خانم می تواند با رضایت آقا، در ابتدا عقد یا پس از آن ، در قبال عدم پرداخت مهریه، حق طلاق را دریافت نماید.

۱۱-منظور از شرط تنصیف دارایی چیست؟

در شروط ضمن عقد، بندی وجود دارد که در صورت قبول و امضای آقا، برای آقا تعهدی ایجاد می نماید تا در صورتی که بدون دلیل موجه و البته ناشی از تخلفات خانم از وظایف زناشویی نباشد، اقدام به طلاق همسر خود نماید می بایست نصف دارای خود را که پس از عقد به دست آورده است به خانم پرداخت نماید.

تنصیف دارایی

۱۲-آیا مرد می تواند مانع از اشتغال همسر خود شود؟

اگر شغلی که خانم به آن اشتغال دارد ،پایین تر از شاٌن و جایگاه آقا محسوب شود، اقا این حق را دارد تا مانع اشتغال خانم شود. تشخیص این موضوع که شغل خانم خلاف شان و جایگاه آقا می باشد یا نه با دادگاه خانواده رسیدگی کننده به موضوع می باشد.

۱۳-منظور از فسخ نکاح چیست؟

اگر هریک از مرد یا زن مبتلا به بیماری که در قانون مدنی به آن تصریح شده است بشود(جنون،ناتوانی جنسی و…) طرف مقابل می تواند اقدم به فسخ نکاح نماید که با طلاق متفاوت است.

همچنین اگر آقا قبل از نکاح خانم را فریب دهد وبا وی ازدواج نماید، جدای از وصف کیفری موضوع، خانم با اثبات این امر می تواند اقدام به فسخ نکاح نماید.

۱۴-استرداد جهیزیه چگونه است؟

یکی دعاوی هنگام طلاق و مطالبه مهریه از جانب خانم مطرح می شود، دعاوی استرداد جهیزیه است.

به طور کلی خانم در دو صورت می توانند در این دعوا پیروز و حکم استرداد جهیزیه را دریافت نماید .یک؛ رسید خرید اموال و دیگری تهیه لیستی از اموال جهیزیه از سوی خانم که به امضای دو شاهد رسیده باشد.

استرداد جهیزیه

۱۵-حضانت اطفال پس از طلاق با کیست؟

مطابق با قوانین فعلی ، طفل چه پسر چه دختر تا هفت سالگی با مادر خواهد بود و بعد از آن درصورت اختلاف توسط دادگاه تعیین خواهد شد.

این نکته را باید مد نظر داشت که در حضانت، مصلحت طفل ملاک است، ممکن است مادر به تشخیص دادگاه حتی قبل از هفت سالگی هم صلاحیت نگه داری طفل را نداشته باشد که در این صورت با پدر خواهد بود.

۱۶-حضانت اطفال درصورت فوت پدر با کیست؟

مطابق با قانون حمایت خانواده طفل، چه پسر و چه دختر با هر سنی پس از فوت پدر ، با مادر خواهد بود و جدی پدری حقی در این باره ندارد مگر اینکه به تشخیص دادگاه صلاحیت نگه داری را نداشته باشد.

۱۷-آیا ازدواج مجدد خانم موجب سلب حضانت فرزند خواهد شد؟

ازدواج مجدد خانم هیچ منافات و ارتباطی با حضانت فرزند ندارد مگر اینکه به تقاضای پدر طفل و تشخیص دادگاه، خانم توانایی نگه داری از فرزند را نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: ازدواج مجدد بعد از طلاق


ازدواج مجدد

۱۸-در چه صورت می توان بعد از طلاق ، طفل را بدون اجازه پدر از کشور خارج کرد؟

درصورت اثبات این موضوع در دادگاه که، خروج او از کشور به صلاح و مصلحت او می باشد و با در نظر گرفتن حق ملاقات و گرفتن تضمین و تامین به جهت بازگرداندن طفل ، امکان پذیر خواهد بود.

۱۹-آیا درصورت فوت مرد و ازدواج مجدد خانم، بازهم امکان برخورداری از حقوق و مستمری همسر سابق وجود دارد؟

ازدواج مجدد خانم مانع برخورداری از حقوق و مستمری همسر سابق نمی باشد، و در صورت فوت همسر دوم ، از مستمری که میزان بیشتری دارد برخوردار می شود (یعنی بین مستمری همسر اول و دوم، هرکدام بیشتر بود، از همان بهره می برد، نه از هردو)

۲۰-در چه مواردی ثبت نکاح موقت الزامی است؟

در مواردی که خانم باردار باشد، در قالب شروط ضمن عقد، و یا با توافق زوجین در این خصوص، ثبت ازدواج موقت ضروری خواهد بود و درصورت عدم ثبت آن، فقط مرد به حبس (سه تا شش ماه) یا جزای نقدی (بیش از هشتاد میلیون یال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال محکوم خواهد شد.

x (x)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
63 نظرات
  1. فهیمه می گوید

    سلام شبتون بخیر من یک خانم که بیمه قالی بافی هستم و شوهرم بیمه کارگری ولی من جدا از شوهرم بیمه هستم وزیر تکلف ایشان نیستم میخواستم بدونم من میتونم همزمان که بیمه خودم را دارم زیر تکلف شوهرم هم بیمه باشم

  2. محمود می گوید

    سلام اگر کسی در حالتی که شیشه و قرص روانگردان مصرف کرده در مورد چیزی زن طلاق بخورد و ان چیز صحت نداشته باشد ایا طلاق واقع میشود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام. سوالتون واضح نیست

  3. نازنین می گوید

    حق حقوق عقدعادی چی میشه و حق حقوق پسرم چی میشه؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      مهریه و نفقه و اجرت المثل. پسرتون هم نفقه داره هم از پدرش ارث میبره

  4. هرمزجانی می گوید

    سلام خداقوت آبان ماه ۹۲ازهمسرم جدا شدم فرزندانم وپدرشون در منزلی که به اسم من هست زندگی میکنند الان دیگه خسته شدم بچه هام هم بزرگ هستن دخترم مستقل شده پسربزرگ رفته خارج وپسر کوچیکم ترم آخر ارشد هست
    می‌خوام بدونم بهترین راه برای پس گرفتن منزل که سند به نام من هست چی هست ودراین مدت بخاطر بچه هام سکوت کردم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید دعوی خلع ید غاصبانه مطرح کنید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید راهنمایی بشید

  5. بتول هرمزجانی می گوید

    سلام خداقوت آبان ماه ۹۲ازهمسرم جدا شدم فرزندانم وپدرشون در منزلی که به اسم من هست زندگی میکنند الان دیگه خسته شدم بچه هام هم بزرگ هستن دخترم مستقل شده پسربزرگ رفته خارج وپسر کوچیکم ترم آخر ارشد هست
    می‌خوام بدونم بهترین راه برای پس گرفتن منزل که سند به نام من هست چی هست ودراین مدت بخاطر بچه هام سکوت کردم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام امکان خلع ید هست

  6. ابراهیم نظری می گوید

    باسلام و احترام توجه کنید دیقیق بی زحمت،من اول امسال بدون شکایت وتوافقی ازهمسرسابقم جداشدم،وچون همسرسابقم فساد اخلاقی داشت وعلت طلاق همین بود ودردهات وجوبد و اینکه تونایی تربیت فرزند۶ساله ام راندارد،فرزند باحکم قطعی ب بنده داده شدوبرج۳فرزندمو تحویل گرفتم وبنده روصالح دانست اما برج۶پسرم را ک ماهی یک هفته نوشتم میتونه ببرش وحکم شد،هنوزپس ندادن واستردادکرده،اما گویا بنده را ازم شکایت سلب حضانت کرده در دادگاه محل خودش ک اونجا سلاحیت نداشت و فقط مال دعواهای سرزمین وبزهاشون هست کل پر.وندهای اونجا بدلیل قرمز بودن بنده حضور نداشتم،در دادگاه گفت وکیلش ک من دیوانه هستم چطور موقع طلاق یا بعدش اینو نگفت ک امتیاز بگیره ک ندن.یک مثأله وبعد دادگاه ب دلیل حضور نداشتن من فقط و بدونه هیچ تحقیق از دو طرف حکم سلب حضانت داده و من بلافاصله واخواهی کردم اما موضوع اینه فرزندم رو قایم کرده۱۲ساعت راه میرم نمیزاره ببینمش دادگاه اونجام پاسخگو نیست.وهنوز حکمی قطعی نشده حکم قطعیه قبلی مگر پاورجا،نیست،چکارکنم شدیدأنگران فرزندمم مدتی ک اونجا بود جزفحاشی و سوزوندن پایش باقاشق و باپشت دست ب بینی اش ک خون ریزی داشت وخودش ذکر کرد وکارهای بد مادرش را ک معلوم بود ازمحیط یاد گرفته انجام میداداما۳ماه پیش بنده بود تلفن بلاک نبود انواع کارتنهای آموزنده سن خودش وهمچنین بازی و کارهای شخصی نظم نقاشی یادش دادم.سپاس از تحملتون من اصفهان اون ده دزهست.مشکلم اینه واخواهی درثامانه دیدم. برج۴رسدگی میشه ،احضاری هم از دادگاه خونواده برایش رفت حضورپیدا نکرد احضاربعدی برج ۲هست چطور باحکم قطعی و مدارکم حکم سریع میشه گرفت ۶ماه صدا تصویر وبچموندیدم.سپاس.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام این قسمت محل سوالات کوتاه شما گرامیان است برای دریافت مشاوره با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  7. محمد می گوید

    باسلام…اگر خانم شکایت کنه واسه استراد جهیزبه،ولی مرد قصد طلاق دادن وی را ندارد و توجلسه های دادگاه اقرار کند که قصد طلاق دادن راندارد،و زن بدون اذن اجازه از همسر خود،زندگی مشترکشان را ترک میکند و ب خانه پدرشان میرود،آیا باز زن با این وجود ک شوهرش اصلا نمیخواد جدا بشه،باز زن میتواند جهزیه خود را ببرد؟؟خواهشا راهنماییم کنید و جواب سوالمو بدید…ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله مال ایشان هست واختیار هر گونه تصرفی دارد

  8. سید محسن موسوی می گوید

    باسلام خسته نباشید اگر زوجه دوبارمحکوم به تمکین شود ومهریه خودرا هم نقدا دریافت کرده باشد واجرت المثل هم تعلق نگرفته باشد وزوج رای ازدواج مجدد هم گرفته باشد وزوجه هم در دادگاه تعهد داده که تمکین کند اما به تعهدعمل نکند زوج میتواند دادخواست طلاق دهد یاخیر در ضمن تنصیف دارایی به زوجه تعلق میگیرد یاخیر

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام زوج در هر حالتی می تواند طلاق بگیرد و نیاز به دلیل ندارد . شرط تنصیف در عقد نامه در صورتی است که بی دلیل جدایی اتفاق افتاده باشد

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام نصف دارایی اگر امضا شود در سند میتواند دریافت کند و مرد هر لحظه بخواد میتواند زن را طلاق دهد

  9. محمدی می گوید

    مدت ۱۵ سال پیش با خانمی ازدواج کردم ایشان دارای ۳ فرزند بودند۱دختر و۲ پسر پسرها از ۷سالگی چون پدر وپدربزرگشان فوت نمودند همراه ۱خواهر خود درخانه من زندگی میکردند پس از ستلها دختر ایشان شوهر کرده وبه منزل خود رفته وپسرها یکی سرباز است ودیگری۲۲ ساله وبیکار.۱فرزند مشترک هم (دختر) ۱۳ ساله داریم
    پسرها روی من می ایستند ومادرشان
    پشتیبان انها است از این زندگی خسته ام چکار میتوانم برای طلاق انجام دهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  10. محنا علیوردی می گوید

    سلام من دختری ۱۶ ساله ام با پدرم زندگی می کنم مادرم ازدواج کرده میخواستم بدونم چه زمانی به اختیار خودم میتونم برم پیش مادرم با اون بمونم،، ۱۸ سالم تموم بشه یا الان میتونم برم ؟ بعد اگر برم پدرم صد در صد مشکل ایجاد میکنه میخواستم بدونم حق داره بخاطر ازدواج مادرم نزاره برم یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید بروید چون به سن قانونی رسیدین

  11. کیمیا می گوید

    ینی پدرم نمیتونه شوهر مادرمو بهونه کنه و نزاره؟

  12. قرایی می گوید

    سلام بنده.سه فرزند دارم دوپسرویک دخترکه یک دختروپسردوقلوکه شش سالشون هست پسرم دیگه ام ۴سالشه همسرم برای اذیت کردنم میخادفقط حضانت دخترم رابگیره درصورتی که دوقلوها انقدربه هم وابسته هستندکه اگرازهم جدابشن دق میکنندپسرکوچکم هم همینطور خوااستم ببینم قانون این اجازه رابه ایشان میدهدممنون میشم که جوابمو بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حضانت در صورت طلاق زوجین تا سن ۷سالگی با مادر است بعد ان باپدر یا جدپدری می باشد.

  13. شهرزاد می گوید

    سلام.وقت بخیر. خسته نباشید.من یه دختر ۱۲ سال و نیم و به دختر ۲ سال دارم‌. حق طلاق دارم‌. و توانایی اجاره منزل‌.مشکل اخلاقی ندارم.به دلیل عدم تفاهم شدید قادر به زندگی باهم نیستیم.خصوصا من. دختر بزرگم هم میخواهد بامن باشد.اون هم از رفتار بد پدر رنج میبره.سوالم: آیا دختر بزرگم میتونه توی دادگاه انتخاب کنه که با من باشه؟ آیاقاضی پدر را موظف به پرداخت مخارج ماهیانه فرزندان میکنه؟ اگر بعد طلاق پدر فوت بشه ، فرزندان میتوانن به تمامی میراث خود برسند؟و خانواده همسر نمیتونه مدعی بشه برای حضانت فرزندان و تصرف اموال؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فرزندان به نسبت سهم الارث خودشان ارث می برند نه تمام ترکه را.

  14. فروزنده می گوید

    سلام
    ۲۳ سال ازدواج کرده‌ام
    همسرم یک سال خانه را ترک کرده ‌و من با پسر ۲۲ ساله ام زندگی میکنم. هفته قبل همسرم در شهرستان ازدواج موقت کرده است البته بدون رضایت من
    در مدت یکسال هیچ مخارجی پرداخت نکرده غیر از قبض ها و شارژ ساختمان
    خانه به نام همسرم است
    مهریه ندارم
    بند نصف شدن اموال در عقد نامه امضا شده است
    چگونه میتوانم اقدام قانونی کنم و تحت چه عنوانی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در صورت طلاق از طرف شوهر نصف اموال تعلق می گیرد.

  15. یسنا می گوید

    سلام پدرم از مادرم طلاق گرفته و من الان ۲۰ سالمه یعنی من هنوز ب دنیا نیومده بودم ک پدر و مادرم جدا شدن در طول این ۲۰ سال ک من زندگی کردم پیش مادرم بودم و تمام خرج و مخارج مدرسه و غیره رو مادرم دادن کلا من پیش مادرم بودم و اون منو بزرگ کرد از پدرم تو این چند سال هیچ خبری نداشتم تا اینکه چند روز پیش شمارشو پیدا کردم و باهاش صحبت کردم الان چند ماهی میشه نامزد کردم و پدرم میگه چرا بدون اطلاع من همچین کاریو کردن و یا میگه ک من پس میگیرمت من خیلی نگرانم ایا میشه بعد این همه سال ادعا کنه منو پس بگیره خودم اجازه انتخاب دارم یا خیر در حالی ک ۲۰ سالمه و نامزد دارم و ب زودی میرم سر خونه زندگیم یا امکان این هس بتونه نامزدی منو ب هم بزنه؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند چنین اقدامی نمایید و شما می توانید میزان نفقه این ۲۰سال را از پدرتان در یافت نمایید.

  16. سپنتا می گوید

    سلام سوالی داشتیم ایا فرزند خواندگی بالای ۲۰ سال هم صورت میگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  17. علی اسدی می گوید

    سال گذشته حکم حجر برادرم را از دادگاه خانواده کرج گرفتم و در حکم صادره تاریخ شروع حجر از سال ۸۳ اعلام و ذکرشده و بعد از قطعیت حکم پس ار ۲۰ روز مهلت قانونی که اعتراضی داده نشد و سپس خواهرم را بعنوان قیم معرفی و طی دادنامه ای در همان پرونده حجر و شعبه خانواده قیم منسوب شد و چون محجور در زمان حجر از سال ۸۳ تا آن تاریخ معاملاتی انجام و طی آن معاملات تمامی اموال خود بعلاوه اموالی از پدرم که شریک بودن را بدون اذن و وکالت با اموال خود به همسر و فرزندانش منتقل نموده و پس از اطلاع از حکم حجر فرزندانش از ترس اینکه مبادا قیم اقدام به دادخواست اعلام بطلان معاملات صورت گرفته در زمان حجر را به دادگاه تقدیم نماید به هر طریق ممکن اقدام به رفع حجر محجور و متعاقب آن عزل قیم نمودند و اکنون اجازه هیچگونه تماس و صحبت با برادر محجورمان را نمی‌دهند و برای اعلام بطلان معاملات در زمان حجر نیز از جانب برادر که رفع حجر شده صورت نگرفته و با اینکه معاملات باطل شده اند و اموال همچنان در ید فرزندان وی میباشد و هیچگونه مدرکی هم در دست نداریم که برای ابطال آنها اقدام کنیم زیرا در زمان حیات پدرم برادرم آنها را نزد خود نگهداشته و سپس بدون اذن پدر و وکالت از جانب وی اقدام به انتقال نموده همچنین بعد از فوت پدر ملک دیگری نیز بدون اجازه وراث انتفال داده و چه راه حل حقوقی وجود دارد برای الزام فوری پس دادن اموال پدری ما

  18. شوریده می گوید

    باسلام پدربزرگ من حدود ۶۰سال پیش فوت نموده ایشان از دوهمسر ۵ دختر و۳پسرداشتند که بعد ازفوت ؛پسربزرگتر به مدت ۶۰سال تمام دارایی پدر را درتصرف داشته واستفاده مینموده .حدود۲سال پیش بقیه وارثین شکایت نموده وتقاضای تقسیم ارث دارند از وارثین اصلی۳نفرفوت نموده اند و فرزندان آن ۳نفر براساس شکایتی که وارثین اصلی نموده اند پیگیر این شکایت شده اند ازبین این فرزندان تعدادی ادعای ارث ندارند اما حاضربه اقدام در دادگاه برای انصراف نیستند به همین دلیل پرونده راکد مانده است واقعا تکلیف چیست چطور میتوان پرونده را به جریان انداخت آیا میتوان سندی تنظیم کرد بدون حضورشان در دادگاه انصرافشان را اعلام نمایند؟آیا اجرت المثل این ۶۰ سال هم به بقیه وارثین تعلق میگیرد؟چون زمین کشاورزی هم شامل ارث بوده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درخواست تقسیم ترکه و اجرت المثل به دادگاه تقدیم نمایید. موفق باشید.

  19. هادی می گوید

    سلام ،
    با توجه به ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده که در مورد حق ملاقات پدر و مادر با فرزندش که نزد دیگری قرار دارد بعد از طلاق است.
    سوال : آیا سایر بستگان نیز میتوانند مستقلا تقاضای ملاقات نمایند ؟
    _ممنون میشم به تفضیل و مستدل به سوال پاسخ بدید ، من دانشجو هستم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس قانون دادگاه باید ضمن رأی صادره در مورد درخواست طلاق، با درنظر گرفتن وابستگی عاطفی و مصلحت فرزند، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با والدین و سایر بستگان را مشخص نماید.

  20. جمشید قادری می گوید

    سلام
    اگر همسر یک خانم گمرشود و بعد از چند سال زن طلاغ غیابی بگیرد و ۲سال بعد جسد شوهرش پیدا شود و علت فوت مصرف زیاد مواد باشد. ایا زن و فرزندهایش از اموال او ارث میبرند یا به پدر و مادرش سهم میبرند
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله هرکدام به نسبت سهم خودشان ارث می برند.

  21. جمشید قادری می گوید

    سلام
    اگر پدر فوت کند و فقط یک فرزند داشته باشد وشرعا وقانونن در شناسنامه اسمش به عنوان فرزندش ثبت باشد ولی بعدداز فوت. پدر و مادر موتوفی ثابت کنند این پسر فرزند خوانده پسرشان است ایا باز هم ارث سهم میبرد؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: پسر خوانده رابطه نسبی ندارد پس ارث نمی برد مگربه موجب وصیت سهمی برایش در نظر گرفته باشند.

  22. عباس رضایی می گوید

    سلام بنده۴۳سال پیش ازدواج کردم دراینمدت خانم بامن ناسازگاربوده حتی سال۶۵درپی دادخواست حکم طلاقشون صادرشده ولی بخاطر۳فرزندم بازهم تحمل و ادامه زندگی دادم.۱۵ساله که وظایف همسری راانجام نمیدهدوهمچنان بخاطربچه هام نفقه شوپرداخت میکنم ولی دیگه غیرقابل تحمل شده و میخوام جدا شده وجونمونجات بدم چکارکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید دادخواست طلاق به دادگاه خانواده تقدیم نموده و درخواست طلاق نمایید.

  23. امين می گوید

    سلام اگر بعد از عقد آقا متوجه شود كه خانم دوشيزه نبوده و ايشان را فريب داده . حال مرد چه كاري ميتواند براي طلاق انجام دهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فسخ نکاح نماییدو برای اینکار حتما با وکلای سامانه وکیل تاپ متخصص خانواده مشاورت نمایید.

  24. عارف می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید اگر زن به همسر خود تهمت اعتیاد بزند ودرخواست طلاق نمایددادگاه برای اثبات گفته های زن ازچه روشهایی استفاده میکند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل خانواده مشاوره نمایید.

  25. بهار می گوید

    سلام خسته نباشید من خانمی ۳۰ ساله هستم ۵ سال هست که ازدواج کردم و همدگیرو خیلی دوست داشتیم اما متاسفانه همسرم تو این ۵ سال اجازه باردار شدن به من ندادو گفت بعد از ۵ سال داشته باشیم اما الان یه بهانه جدید اورده که باید به دلیل قهرایی که تو زندگیمون داشتی بریم پیش دکتر اعصاب روان تحت درمان قرار بگیری و اجازه بچه داشتن نداری در غیر اینصورت طلاق توافقی من باید چیکار کنم ؟راهی هست که محکومشون کنم و نهایتا دادگاه طلاقمو از این آقا بگیره

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق تقدیم دادخواست توافقی به دفاتر خدمات قضایی اقدام کرده و درخواست رسیدگی نمایید برای راهنمایی بیشتر از وکالای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  26. مجید چیلیس می گوید

    سلام. وقتتون بخیر.متاسفانه پسرم در غیاب من، کپی سند خانه ام و کپی شناسنامه و کارت ملی بنده دزدیده. سوالم اینه که با این مدارک چه کارهایی میتونه انجام بده؟ ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: میتوانید از شورای حل اختلاف درخواست تامین دلیل نمایید تا در صورتی که سواستفاده ای شود پیشگیری نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  27. بهروز می گوید

    باسلام خدمت شما دختری که پدرش ۱۸سال نمیدونه کجاست قیم شون مادرمیباشد نامه دارند دادگاهی نیست اما چندنفرامضازدن الان دختربزرگ شده میخادازدواج بکنه نمیدونه پدرش مرده یازنده هست کجاست دفترازدواج قبول نمیکنندعقد بکنه راه حل قانونیش چی میباشد ممنونم راهنمایی بفرمایید

  28. سارا می گوید

    سلام ببخشید می خواستم بپرسم در صورتی که پدر و مادر از هم طلاق گرفته باشن و مادر هیچ دسترسی به پدر نداشته باشد و فقط با پدر بزرگ ( جد پدری) در تماس باشن و حتی خانواده پدری هم از پسرشان اطلاع نداشته باشن آیا امکانش هست که به جای پدر، پدر بزرگ اجازه خروج از کشور برای دختر را امضا کند یا حتما باید پدر این کار را انجام بدهد ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وجود پدر پدر بزرگ ولایتی ندارد برای خروج می توانید با سپردن وثیقه اقدام به خروج نمایید.

  29. بابک می گوید

    باسلام من گوشی برای خودم خریدم و همسرم برش داشت برای خودش و الان دعوامون شده میگه تو برنامه ضبط مکالمه تلفن رو گوشی من نصب کردی و تمام حرف های منو شنیدی ولی من اینکارو نکردم حالا به هرشکلی اصلا میزاریم بنا رو اگر منم نصب کرده بودم میتونه از من شکایت کنه و ثابت کنه من نصب کردم درصورتیکه هیچ مدرکی نداره فقط حالا مادرش یا دوست هاش بیان بگن این برنامه شوهرش نصب کرده درصورتیکه فقط حرفیه و هیچ مدرک قانونی ندارن ممنون میشم جوابمو بدید ممنون🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید اگر ضبط صدا صورت گرفته بخاطر استراق سمع شکایت نمایید

  30. احمد می گوید

    سلام
    والا همه حق و حقوق که واسه زنهاست پس دیگه چه اعتراضی میکنن که حقوقمون پایمال شده و از این حرفها الان مردها باید معترض باشند

  31. نرگس می گوید

    سلام. برادر و خواهری بر سر تقسیم ارث پدری اختلاف دارند ارث پدری از عمو به پدر ایشان رسیده است و برای عمو انحصار وراثت انجام نشده است.تمام وراث به جز این دو سهم الرث خود را دریافت کرده اند. قاضی خواسته که تمام وراث در محضر اعلام کنند که سهم الارث خود را دریافت کرده اند ولی بعلت بیماری سخت برای یکی از وراث امکانپذیر نیست. راه چاره چیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید برای شخصی که قادر به انجام امورات نیست قیم تعیین شود. و از طریق دادگاه تقاضای تقسیم ترکه نمایید.

  32. مانی می گوید

    سلام برادر من چند سال پیش بر اثر تصادف از دنیا رفت و زن برادر من بدون اینکه حرفی به ما بزنه برای خودش وکیل گرفت و تمام دیه که قسمتی از اون حق مادر من بود و حقوق و مهریه رو به نفع خودش بالا کشید و بعد از اون درگیری هایی بین خانواده من و همسر برادرم پیش اومد و کلی بهتون و تهمت به مادر من و خانواده ام زدن البته مادر من از روی احساساتی شدن به خاطر از دست دادن پسرش یه حرفهای تلخی به همسر برادرم زد ولی بعدا رفت برای عذر خواهی ولی اون و خانوادش قبول نکردن و کلی ناسزا به مادرم گفته بودن .. سوال من اینه که من به نوعی بیماری اعصاب از نوع مزمن دچار هستم که باعث میشا نتونم واقعیت از دروغ تشخیص بدم و به خاطر همین بین یه برزخی موندم.. چون خواهر بزرگتر من طرفدار زن برادر فوت شدم هست ولی برادر بزرگترم مسبب همه دردسرها رو زن برادرم)که فوت شده میدونه( لطفا به من بگین که چطور باید رفتار کنم بی طرف باشم یا…
    راهنماییم کنید لطفا

  33. پارسا می گوید

    سلام. دختر خانمی از فامیل ۱۷ سال پیش همسر دوم رسمی و قانونی آقایی شده اند که آن آقا از نفوذ و پول استفاده کرده و از همان زمان نگذاشتند ثبت رسمی ازدواج در شناسنامه هر دو بخورد. این خانم الان فقط سند ازدواج رسمی دفترخانه را دارند که در آن دفترخانه عقد کرده و ثبت شده است. در صورت فوت آقا، آیا این خانم به عنوان همسر دوم می تواند تنها به استناد قباله ازدواج از مهریه تعیین شده در قباله و نیز نصف حقوق و مستمری آن آقا استفاده کند یا باید ازدواج خود را وارد شناسنامه اش بکند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانند اقدام نمایند و حقوق مستمری نیز دریافت نمایند.

  34. علی می گوید

    سلام اینجانب ۱۹ سال پیش یک قولنامه صوری در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن را برابر با اصل کرده به اداره مالیات ارائه شد الان که فروشنده صوری ۱۰ سال قبل به رحمت خدا رفته و بنگاه دار هم فوت کرده نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراث خریدار صوری قرار گیرد با این توضیح که در متن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده و باید ملکی را هم تحول فروشنده دهد و مبلغی دیکر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده چه تاریخی فروشنده باید ملک را تحویل خریدار دهد تنها در قسمت زمان تحویل به خریدار نوشته شده در روز معامله و بنگاه دار هم که ۶م اکنون فوت کرده آن زمان گفت عمدا به این شکل قولنانه را نوشتم که صوری بودن آن مبرهن و واضح باشد اما نمی دانم به لحاظ حقوقی این قولنامه صوری است

  35. صالح گلشن می گوید

    باسلام دخترم سال گذشته نامزد کرده و پس از آن محل کار نامزدش به ترکیه منتقل شده و قصد اقامت در آن کشور راداراند به همین دلیل بایستی در آنجا برای خودشان خانه بخرند و سه دانگ آن خانه باید بنام دخترم باشد تا اجازه اقامت بگیرد. نامزد دخترم می خواهد سه دانگ آپارتمان خریداری شده را بنام دخترم بزند در قبال آن می خواهد مهریه اش را ببخشد درصورت بخشش مهریه چه اتفاقی می افتد یا بندی هست که درآن ذکرشود سه دانگ آپارتمان درقبال مهریه که بعدا مشکلی پیش نیاید. خواهشمند است مرا راهنمائی فرمائید با تشکر و اردتمند صالح گلشن

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند