طلاق عسر و حرج چقدر طول می کشد؟

در قانون کشور حق طلاق تنها مختص به مرد است و مرد میتواند بدون دلیل نسبت به طلاق همسر خود اقدام کند اما اگر زن بخواهد طلاق بگیرد یا باید وکالت طلاق از مرد داشته باشد(حق طلاق) یا اینکه عسر و حرج خود را ثابت کند یعنی سختی و غیر قابل تحمل بودن ادامه زندگی را ثابت کند تا دادگاه بتواند نسبت به طلاق حکم بدهد.

اما این که این درخواست طلاق از جانب زن چقدر طول بکشد بستگی به موارد مختلفی که به آن اشاره میشود.

طلاق به استناد عسر و حرج چیست؟

عسر و حرج به معنای تنگنا و سختی و دشواری یک امر است درباره زندگی مشترک نیز یکی از مواردی که زن می تواند با استناد آن از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند عسر و حرج است مواردی مثل بداخلاقی و بددهنی مرد، اعتیاد مرد، مشکلات اخلاقی یا اختلالات روانی مرد، عدم پرداخت نفقه و… می تواند از مصادیق عسر و حرج باشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اثبات عسر و حرج چگونه است؟

 زن می تواند با دلایل مختلف عسر و حرج خود را ثابت کند برای مثال در بحث عسر و حرج به خاطر بددهنی و بد رفتاری میتواند مواردی که گواهی پزشکی من باب ضرب و جرح گرفته است را دلیل قرار دهد و شهادت شهود و موارد دیگر را نیز به آن اضافه کند.

 همچنین برای اثبات عسر و حرج به دلیل ندادن نفقه می تواند از حکم دادگاهی که قبلا گرفته استفاده کند البته لازم است که دلایل دیگر نیز وجود داشته باشد که دادگاه قانع بشود برای طلاق‌.

نمونه لایحه برای طلاق و عسر و حرج

ریاست محترم شعبه ………….. دادگاه خانواده ……….. شهر…………

باسلام؛ احتراماً در خصوص پرونده کلاسه …………………. مطروحه در آن شعبه به استحضار می رساند:

اینجانب ……………… مطابق سند نکاحیه شماره ……………… در دفتر ازدواج شماره ……………… شهر …………… با آقای ………. (خوانده) ازدواج نمودم ولیکن پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک متوجه شدم که ایشان به مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه اعتیاد داشته و در طول این مدت بارها به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه لیکن موفق به ترک اعتیاد نشده است همچنین بارها در کلینیک های پزشکی نیز بستری شده است ولیکن هر بار پس از ترخیص مجدداً به استعمال مواد مذکور مبادرت نموده است و اعتیاد ایشان به حدی رسیده است که دیگر توان کار کردن و تأمین مخارج زندگی مشترک و تأمین هزینه های زندگی و فرزندان را ندارد. لذا با توجه به این که اعتیاد ایشان به اساس زندگی مشترک خلل وارد نموده است تقاضای صدور حکم طلاق را از محضر دادگاه محترم دارم.

همچنین برای اثبات ادعای خود مبنی بر اعتیاد زوج تقاضای معرفی وی به پزشکی قانونی را دارم.

                                                                                                                                  با احترام

                                                                                                                                 امضاء خانم

طلاق به استناد عسر و حرج چیست؟

طلاق عسر و حرج چقدر طول میکشد؟

  • این مسئله که طلاق به درخواست زن و به استناد عسر و حرج چقدر زمان می برد بستگی به مواردی مختلف دارد مثل شعبه رسیدگی کننده یا همان دادگاه که تراکم پرونده ها در آن به چه صورت است. لذا هر چه پرونده های دادگاه کمتر باشد رسیدگی به دعوا فرد زود تر شروع می شود.
  • دلیل دیگری که ممکن است به زمان حکم طلاق اضافه کند سنگ اندازی زوج با طرق مختلف یا انجام اعتراض تجدید نظر و کارهای تبادل لوایح و موارد دیگر است. برای مثال اگر مرد در دادگاه زیر بار عسر و حرج نرود ممکن است جلسه دادرسی دوباره تشکیل شود و این امر زمان بر خواهد بود.
  • نکته دیگر عدم آشنایی زوجه یا زن از روند دادرسی و تکمیل نبودن دادخواست و موارد دیگر است که ممکن است بر این قضیه تاثیر بگذارد برای این کار و دانستن روند اجرا توصیه می شود از وکلا و مشاوران حقوقی موسسه وکیل تاپ استفاده کنید. که وکلای خانواده این موسسه با توجه به تجربه فراوان می توانند بسیار کمک کننده باشند.

لذا تعیین مدت زمان دقیق در این باره ممکن نیست و تنها میتوان زمان تقریبی مثلا ۶ ماه و… را حدس زد.

داوری در طلاق به درخواست زوجه

 دادگاه در تمام مواد به جز طلاق توافقی پس از شنیدن اظهارات طرفین طرفین را به داوری ارجاع میدهد و هر یک از طرفین نیز باید داوری برای خود تعیین کند اگر این کار را نکنند خود دادگاه اقدام به این امر میکند.

طول زمان داوری هم را باید به این مراحل و زمان ها اضافه کرد.

مراحل درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

  • تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه در دفاتر خدمات قضایی
  • ارجاع دعوا به یکی از شعب دادگاه خانواده
  • مشخص ستد وقت رسیدگی و ارائه دلایل و اثبات عسر و حرج
  • ارجاع دعوا به داوری توسط قاضی جهت گرفتن گواهی عدم امکان سازش
  • صدور حکم طلاق
  • در صورت قطعی شدن اجرای صیغه طلاق

طلاق عسر و حرج چقدر طول میکشد؟

وکیل طلاق به استناد عسر و حرج

در میان تمام طلاق ها این نوع طلاق از دشوار ترین دعاوی به شمار می رود زیرا در این موارد قاضی به سختی حکم به طلاق میدهد و باید واقعا عسر و حرج زن اثبات شود و صرف اختلاف داشتن پذیرفته نیست.

لذا لازم است زوجه در این خصوص حتما وکیل مجرب در امور خانواده داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسد. زیرا مقدمه این طلاق اثبات مواردی دیگر است که نیازمند دانش حقوقی وکیل دادگستری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره از مشاوران و وکلا می توانید از سامانه وکیل تاپ و شماره تلفن های موجود در سامانه استفاده کنید.

نتیجه گیری

طلاق به دلیل عسر و حرج که به درخواست زوجه انجام می شود شرایط و مراحلی دارد که ممکن است به تبع آن شرایط دادگاه و نوع پرونده مدت زمان صدور حکم طلاق را معین کند برای مثال دلایل زوجه و اعتراضات مرد، ارجاع به داوری مواردی ست که ممکن است باعث شود صدور حکم مزبور زمان بر بشود که در بالا به این موارد اختصارا اشاره کردیم. به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق گفت چقدر زمان می برد.

سوالات متداول

ازدواجی که واقعا قصد در آن وجود ندارد و طرفین با ظاهر سازی و شکل سازی وانمود به ازدواج میکنند.

مهاجرت، گرفتن وام ازدواج، گرفتن مزایای قانونی و… ممکن است از دلایل ازدواج صوری باشد.

در قانون جرمی با این عنوان نداریم اما رابطه جنسی اگر وجود داشته باشد نامشروع و زنا خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
9 نظرات
  1. لیلا حیدری می گوید

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت بزرگواران.بنده حدود ۵ ماهی هست که با هنسرم درگیر هستم در خانه مشترک سکونت دارم ولی یک ماهی هست که همسرم فرزندم را از منزل خارج کرده و خودش هم چند روز یکبار به منزل می آید و لباسی عوض می‌کند و می‌رود و گاها هم شروع به درگیری و دعوا می‌کند و دوباره از منزل خارج می‌شود.ایشان با بنده نزدیکی ندارند و میخاهند حکم عدم تمکین را بگیرند و نفقه پرداخت نکنند.چطور اثبات کنم که ایشان خودش از این عمل بازداری می‌کند و نزدیک من نمی‌شود.

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که دادخواست تمکینی بدهند شما دو نفر شاهد اماده کنید و بتوانید دفاع نمایید که ایشون منزل را ترک کرده اند و هیچ نوعی رابطه زنا شویی با بنده ندارند و شما می توانید براساس وجود شرایطی که همسرتان با شما رابطه ای بر قرار نمیکند حتی می توانید با این اوصاف درخواست طلاق نیز داشته باشید برای راهنمایی و کمک بیشتر از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره متنی یا تلفنی بگیرید.

  2. علی نصرتی می گوید

    سلام من مهری زنم رامرتب به صورت قصدی میدهم وهیچ نوع مدرکی ازمن ندارد که ۹ماه بایک بچه زندگی ترک کرده وحکم الذام به تمکینش را گ فته ام باس برنمیگرده حال رغته تقاصای طلاق کرده که بنده بهچ وچ حاظ به طلاق نیستم ومیگوی مهریم. امیبخشم ایا میتوانم اوراطلق ندم فقط بخاطر پسرم

  3. علی نصرتی می گوید

    ایا خانمم می تونید با بخشیدن مهره طلاق بگیره ودرحال حاظر هرماه مهریش رامیگیرد وحکم تمگینش دادگاه صادرکرده ومن قصدطلاقش راندارم چون دلیلی برای طلاق ندار لطفان کمکم کنی بخاطرپسرم تنها پسرم صدمه میبیند

    1. زینالی می گوید

      سلام: درخواست طلاق توسط خانم نیاز به ارائه دلایل و مستندات می باشد و بدون دلیل مدرک دادگاه حکم طلاق جاری نمی کند.

  4. فائزه می گوید

    سلام من نامزد هستم بخاطر دروغ گویی بد رفتاری وقبلا شیمی. درمانی شده به خاطر اون اختلال روانی دارد میتوانم طلاق بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به قانون مدنی و حمایت خانواده با توجه وجود شرایط ایجاد عسر و حرج امکان طلاق برای شما فراهم بوده و می توانید اقدام به درخواست طلاق نمایید و برای اثبات این امر نیاز به وجود دو نفر شاهد مرد می باشد

  5. آتنا مومنی می گوید

    با سلام من ۴ساله عقد هستم شوهرم منو بلاتکلیف گذاشته و ۳سال پیش هم درخواست طلاق برام فرستاد و حکم طلاق هم صادر شد اما اجرا نکرد و من مجبور به درخواست عسر و حرج ناشی از بلاتکلیفی شدم چه مدت طول میکشد تا دادگاه طلاق منو صادر کنه؟ و آیا می تونم از این طریق طلاقم را بگیرم؟با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از این طریق اقدام به درخواست طلاق دهید و غیابی نیز می توانید طلاق بگیرید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند