طلاق توافقی | تمامی مراحل طلاق توافقی (قدم به قدم) + مدت زمان

دریافت مشاوره در بسیاری از حوزه ها می تواند از ایجاد مشکلات و هزینه ها جلوگیری کند و کارساز باشد.

یکی از مسائل رایج کشور در حال حاضر طلاق توافقی است که مورد استفاده بسیاری قرار می گیرد. برای آشنایی با مراحل و شرایط این طلاق و دریافت مشاوره می توانید با این مطلب همراه باشید و از طریق تماس با موسسه مسئله خود را با وکلای متخصص خانواده در میان نهید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق معمولا به اراده مرد انجام می شود و زن هم در مواردی مثل شروط ضمن عقد، با داشتن حق طلاق می تواند درخواست طلاق بدهد اما در اینجا نوعی توافق برای جدا شدن وجود دارد و افراد درباره برخی مسائل از ابتدا با هم توافق کرده اند در اینجا طبق مقررات جدید افراد ابتدا نمی توانند دادخواست طلاق به دادگاه خانواده تقدیم کنند بلکه ابتدا لازم است که در سامانه «تصمیم» سازمان بهزیستی ثبت نام کنند و پس از تعیین زمان مشاوره به مراکز غربال گری رفته و گواهی شرکت در جلسات را دریافت کرده؛ آن موقع است که طرفین می توانند دادخواست طلاق توافقی را در دادگاه خانواده تقدیم کنند.

وکلای متخصص خانواده در موسسه حقوقی وکیل تاپ می توانند به راحتی شما را از جزییات امر مطلع سازند تا که شما از مراحل و نحوه طی آن آگاه شوید. برای دریافت مشاوره در طلاق توافقی با موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید.

انواع طلاق / طلاق توافقی چه نوع طلاقی است؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع طلاق / طلاق توافقی چه نوع طلاقی است؟

طلاق ها از این جهت که مرد بتواند پشیمان شود و دوباره به زندگی برگردد به دو نوع طلاق رجعی و بائن تقسیم می شود. در طلاق رجعی که معمولا از طرف مرد است؛ وی می تواند در مدتی که به آن عده می گویند به زندگی خود بازگردد البته جز در مواردی خاص.

در طلاق بائن که طلاق غالبا وقتی بائن است که زن درخواست داده باشد (طلاق خلع) همچنین در طلاق توافقی (مبارات) حق رجوع و پشیمانی برای مرد وجود ندارد.

 عده ای طلاق توافقی را طلاق بائن می دانند که مرد در زمان عده نمی تواند به زندگی مشترک برگردد و اگر قرار است دوباره زیر یک سقف زندگی کنند؛ باید عقد دیگری ببندند. اما طلاق توافقی ممکن است رجعی هم باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد مسائل طلاق توافقی نیاز به اطلاعات حقوقی دارد و لزوم مشورت با وکیل متخصص در آن حس می شود.

مدارک برای طلاق توافقی

برای این که دادخواست مربوط به طلاق پیش برود زوجین باید مدارک را به دادخواست پیوست کنند که عبارت اند از:

اصل عقد نامه یا رونوشت آن

اصل شناسنامه زوج

اصل شناسنامه مرد

کارت ملی زوجین

توافق نامه محضری طلاق زوجین بر سر مهریه و حضانت.

گواهی عدم بارداری زوجه

گواهی بکارت وقتی که طلاق در زمان نامزدی با عقد است.

مدارک برای طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی لزوما اینگونه نیست که زن مهریه خود را بخشیده باشد بلکه به تبع آن درباره مهریه نیز توافق می کنند حال ممکن است در این توافق زن بخشی از مهریه را نخواهد و بر سر بخشی دیگر به توافق برسند. لذا در طلاق توافقی هم مهریه تعلق می گیرد‌.

 برای دریافت مشاوره در خصوص نحوه بذل و بخشش مهریه و گرفتن طلاق بدون بخشش مهریه با شماره تلفن های موسسه وکیل تاپ تماس بگیرید.

نفقه زن در طلاق توافقی

در این باره نیز می توان توافق کرد اما اگر توافقی نشده باشد حکم قانون بر قضیه حاکم می شود و حکم این است در طلاق توافقی در زمان عده، اگر طلاق رجعی باشد؛ زن همچنان مستحق دریافت نفقه هست اما اگر بائن باشد دیگر رابطه زوجیت پایان یافته است و نفقه ای هم به او پرداخت نمی شود.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

باید دقت کنید اگر بین شما و همسرتان خطبه عقد خوانده شده است از نظر قانونی شما زن و شوهر هستید و نه نامزد که البته در عرف کسانی را که عقد کرده اند اما هنوز زیر یک سقف نرفته اند؛ نامزد می گویند.

لذا باید دقت کنید اگر هنوز در مرحله آشنایی هستید و خطبه عید خوانده نشده؛ شما نامزد هستید و بدون طلاق و هر چیز دیگری و به هر دلیلی با بدون دلیل می توانید قید ازدواج با فرد مقابل را بزنید و کسی نمی تواند شما را مجبور کند.

اما اگر خطبه عقد خوانده شده چون شما زن و شوهر هستید باید با طلاق از هم جدا شوید و این آزادی عمل مانند زمان آشنایی و یا نامزدی وجود ندارد.

به دلیل حساسیت امر توصیه می شود با وکلای موسسه به صورت تلفنی و یا حضوری اخذ مشاوره کنید تا از کم و کیف امر آگاه بشوید.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی جدیدا تغییر کرده و زوجین متقاضی باید برای طلاق به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه کنند تا در آنجا اطلاعات هویتی خود را وارد کنند . از مرکز غربالگری نوبت برای جلسات مشاوره دریافت کنند.

  • مراجعه به مراکز مشاوره اجباری: مرکز غربالگری و مرکز مشاوره سعی می کنند بین زن و شوهر، صلح و سازش ایجاد کنند؛ حال اگر زوجین اصرار بر طلاق داشتند؛ مرکز مربوط گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می کند.
  • تقدیم دادخواست: مرحله بعدی مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و ثبت نام در سامانه ثنا و ثبت دادخواست طلاق توافقی خواهد بود
  • تعیین وقت رسیدگی:  تعیین وقت برای حضور در جلسات مشاوره از طریق سامانه ثنا به اطلاع طرفین خواهد رسید.
  • حضور در جلسات دادگاه: دادگاه برای صدور گواهی عدم امکان سازش جلسه مشاوره تشکیل می دهد و در آن اگرموفق به سازش نشد  نحوه توافقات زن و شوهر  در مورد  نفقه، مهریه، اجرت المثل و حضانت فرزندان و چگونگی ملاقات فرزند و سایر حقوق مالی و غیر مالی را مکتوب می کند و به امضا زوجین می رساند.
  • احراز عدم بارداری زوجه: اگر زوجه اقرار بر باردار نبودن کند دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می کند اما اجرای صیغه ی طلاق در دفتر خانه نیاز به انجام آزمایشات پزشکی دارد.
  • صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه: دادگاه با رسیدگی خود نیز سعی در صلح و سازش خواهد داشت و اگر سازش حاصل نشد؛ گواهی عدم امکان سازش صادر می کند. با صادر شدن این گواهی طرفین می توانند ظرف ۳ ماه اعتبار آن به دفترخانه طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را اجرا کنند مدت زمان اعتبار آن ۳ ماه پس از قطعی شدن رای است.حال اگر در این مدت زوجین برای طلاق نرفتند گواهی بی اعتبار می شود و دیگر امکان طلاق وجود ندارد و باید مراحل دادگاه را از ابتدا طی کنند
  • مراجعه به دفتر طلاق: زوجین با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش ظرف سه ماه برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن به دفترخانه مراجعه می کنند و طلاق قطعی خواهد شد.

عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق توافقی

طلاق توافقی جز طلاق هایی است که حضور زن و شوهر در  جلسات مشاوره الزامی است و طرفین نمی توانند با توافق هم این جلسات را کنسل کنند یا برای حضور در این جلسات  وکیل خود را بفرستند. و طرفین باید در این جلسات شرکت کنند و گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند تا دادگاه، حکم طلاق بدهد.

در طلاق توافقی حضورزوجین در جلسات مشاوره اجباریست. اما وکلا می توانند با شرایطی نوع طلاق را تغییر داده تا دیگر نیاز به حضور زن و شوهر در جلسات مشاوره نباشد

استثنائات حضور در جلسه مشاوره طلاق توافقی

گفتیم که در طلاق توافقی زن و شوهر باید در جلسات مشاوره حاضر باشند؛ در غیر این صورت مرکز مشاوره احراز میکند که طرفین با هم توافق نداشته اند و گواهی عدم انصراف از طلاق صادر نخواهد شد و به فرض که مرکز به یکی از زوجین حاضر  گواهی عدم انصراف از طلاق بدهد، هنگام ارجاع به دادگاه خانواده موضوع طلاق توافقی رد خواهد شد. اما حضور در جلسات مشاوره استثنائاتی هم دارد:

  • در صورتی که یکی از زوجین در خارج اقامت داشته باشد، جلسه مشاوره باحضور شخصی که در ایران هست جلسه مشاوره را ادامه داده و گواهی انصراف از طلاق  صادر می شود
  • اگر با مدرک ثابت شود که حضور زن یا مرد امکان پذیر نیست هم جلسات مشاوره با حضور شخصی که امکان حضور دارد ادامه پیدا خواهد کرد.

هزینه و تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی

تعداد جلسات مشاوره بسته به علت طلاق و چرایی اصرار زوجین بر طلاق بسته به نظر مرکز مشاوره دارد. که حداقل تعداد جلسه برگزاری پنج جلسه خواهد بود که هزینه هر جلسه ۵۰ هزار تومان است . که معمولا یک ماه تا چهل روز بعد از اتمام جلسه، گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز مشاوره صادر خواهد شد.

طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

اگر زن و شوهر ایرانی که ازدواجشان طبق قانون ایران ثبت شده است در خارج از کشور اقامت داشته باشند و بخواهند بدون امدن به ایران به شکل توافقی جدا شوند ؛ باید به وکیل دادگستری وکالت بدهد تا امور طلاق توسط ایشان انجام شود نحوه دادن وکالت به دو روش است

روش اول:  این روش راه را دور می کند به این صورت که زوجین با حضور در کنسولگری و سفارت به آشنا و دوست خود وکالت مدنی می دهند تا ایشان وکیل دادگستری از جانب ایشان انتخاب کند و پروسه طلاق را پیش ببرد.

روش دوم:  این روش که بهترین روش هم هست به این صورت است که متقاضیان با حضور در کنسولگری یا سفارت، شخصا به یک وکیل دادگستری وکالت می دهند.

کل هزینه های طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی چند قسمت دارد:

هزینه جلسات مشاوره اجباری: که هر جلسه ۵۲ هزار تومان برای هر یک از زن و شوهر و تقریبا در هر طلاقی حداقل پنج جلسه لازم است که مجموعا ۵۲۰ هزارتومان هزینه جلسات مشاوره است.

هزینه دادرسی: خوشبختانه چون دعوا غیر مالی است تا ۲۰۰ هزارتومان خواهد شد. البته این مبلغ هر سال تغییر می کند

حق الوکاله وکیل توافقی: هزینه وکیل مقدار مشخصی نیست و بسته به توافق وکیل و موکل دارد. وکلای سامانه وکیل تاپ ازین جهت که تحت نظر سامانه مشغول فعالیتند موظفند که طبق مبالغ تعیین شده اعمال وکالت کنند که مبلغ بسیار منصفانه و معقولی برای هر پرونده می باشد

هزینه دفتر خانه برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن هم از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

کارایی مشاوره حقوقی طلاق

کسی که وکیل خانواده است و در پرونده های زیادی در دادگاه ها مواجه بوده بهتر می تواند توصیف و درک کند از آینده جدایی طرفین و تبعاتی که احتمالا در پی خواهد داشت.

شاید واقعا برای شما راهی به جز طلاق باشد وجود یک یا دو مشکل آن هم نه چندان جدی راه حل طلاق نخواهد بود. از این جهت صحبت با یک مشاوره هم می تواند از تبعاتی که او به چشم خود در طلاق ها دیده شما را آگاه کند و هم این که با شناخت قوانین و مقررات مختلف امر طلاق بهتر می تواند شما را در موضوع مورد نظر کمک کند.

چه بسا طرفین در طی مشاوره با شناختن حقوق خود بسیاری از پیش فرض های ذهنی خود را کنار بگذارند و با دیدی منطقی تر به زندگی نگاه کنند. عکس این قضیه هم صادق است و ممکن است افراد بدون آگاهی داشتن از حقوق خود، به زندگی سخت و رنج آور خود با اجبار ادامه دهند و این روند فرسایشی جسم و جانشان را تحت تاثیر قراردهد.

لذا مشاوره طلاق می تواند درک درستی از آینده به طرفین بدهد.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

نتیجه گیری

طلاق توافقی نوعی جدایی ست که در آن طرفین هر دو راضی به جدایی شده اند و در پاره از آثار طلاق هم مانند مهریه و حضانت توافق کرده اند.

درباره مسائل طلاق توافقی می توانید با وکلای متخصص در حوزه خانواده از سراسر کشور از طریق موسسه وکیل تاپ در ارتباط باشید و از نتایج و مراحل طلاق توافقی آگاه شوید برای این کار می توانید با موسسه تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید.

سوالات متداول

طلاق قابل اجرا نخواهد بود و زن نمی تواند طلاق بگیرد.

در اینجا دفترخانه به وی اخطار خواهد کرد و در صورت عدم حضور، طلاق اجرا خواهد شد.

می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت های مختلف آنلاین، تلفنی و حضوری درخواست خود را ثبت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند