خرید و فروش ملک ورثه ای چگونه است و چه حکمی دارد؟

خرید و فروش ملک ورثه ای٬ یکی از مسائل مهم در زمینه معاملات ملکی است که نیاز به شناخت دقیق قوانین و مقررات مربوطه دارد. ملک وراثتی به ملکی اطلاق می‌شود که پس از وفات مالک اصلی، به وراث او منتقل می‌شود. این نوع ملک‌ها در برخی موارد به دلیل مسائل مرتبط با وراثت، اجتناب ناپذیر شده و نیاز به روشنی در فرآیند خرید و فروش دارند.

در این راستا، آگاهی از اصول حقوقی و مالی مرتبط با ملک وراثتی امری ضروری است. برای اطلاع بیشتر یک جلسه مشاوره با وکیل٬ می‌توانید داشته باشید. وانین مربوط به ارث و وراثت در هر کشور ممکن است متفاوت باشند، بنابراین توجه به تغییرات قانونی و مقررات مربوطه در زمینه خرید و فروش ملک وراثتی امری حیاتی است.

همچنین، در مورد خریداران و فروشندگان، اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص حقوق و تعهدات آنها در این نوع معاملات لازم است. انتقال مالکیت، تعیین وثیقه، وضعیت حقوقی ملک، و دیگر مسائل مرتبط با معاملات ملک وراثتی از جمله نکاتی هستند که در ابتدای هر معامله باید به آنها توجه شود.

در این مقاله، سعی خواهیم کرد به بررسی چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با خرید و فروش ملک وراثتی بپردازیم و اطلاعاتی را ارائه دهیم که به افراد در انجام معاملات این نوع ملک‌ها کمک کند.

صاحب ملک ورثه ای
معرفی صاحب ملک ورثه ای

صاحب ملک ورثه ای کیست؟

در خصوص ملک ورثه ای شما ابتدا باید صاحب ملک را پیدا کنید و ببینید ملک به نام او می باشد یانه؟ البته به نکات دیگری نیز باید توجه نمود و آن این است که اگر مالک یک ملک، همسر شخص فوت شده باشد، این ملک دیگر از املاک موروثی به حساب نمی‌آید. البته این امر خیلی مشکل نیست و کافی است نگاهی به سند مالکیت بیندازید.

توصیه می شود قبل از هرگونه خرید ملکی،مخصوصا ملکی که در مالک داشتن آن یا مشاع بودن مالکیت آن شک دارید حتما از وکلای متخصص و  مشاوره حقوقی ٬ مشاوره داشته باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای

اولین امر در فروش ملک ورثه ای این امر است که تشخیص دهید سند مالکیت به نام چه کسی است؟ مساله دوم نیز بررسی گواهی انحصار وراثت است که یک گواهی در قوانین ارث است که توسط مراجع قضایی صادر می‌شود و در آن وارثان متوفی مشخص می شوند. یکی از مدارک اصلی برای معامله املاک مورثی، گواهی انحصار وراثت است.

 همکاری نکردن وارثان در فروش ملک ورثه ای

یکی از مشکلات املاک موروثی، اختلاف وراث بر سر فروختن ملک موروثی است. برای این که ملک ورثه ای را بخرید یا بفروشید باید رضایت تمام وراث را داشته باشید و هیچ مخالفی در این زمینه نباشد. مرحله بعدی این است که به هنگام نوشتن مبایعه‌نامه، حتما باید همه وراث یا وکلا ایشان حاضر و مبایعه‌نامه را امضا کنند.

 همکاری نکردن وارثان در فروش ملک ورثه ای
توضیح  همکاری نکردن وارثان در فروش ملک ورثه ای

اقدام از طریق وکلای وراث

در خرید و فروش ملک ورثه ای، اگر وارثان حاضر نباشند؛ باید وکلای ایشان حاضر شوند و توجه داشته باشید وکلا باید وکالت‌نامه رسمی و معتبر داشته باشند و دست‌نوشته یا معرفی شفاهی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. همچنین توجه کنید وکالت‌نامه حتما باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و کاملا قانونی باشد.

چنانچه شخصی در کشور حضور نداشته باشد باید وکالت‌نامه وکیل خود را در یکی از کنسول‌گری‌های خارج از ایران تنظیم کند.حدود اختیارات وکیل در فروش ملک ورثه ای در وکالتنامه تعیین خواهد شد. دو اجازه در این خصوص برای وکیل وجود دارد: اجازه فروش و اجازه دریافت مبلغ معامله.

نحوه پرداخت مبلغ معامله به تک ‌تک ورثه

چگونگی پرداخت ثمن معامله در هنگام خرید و فروش املاک ورثه ای بسیار مهم است. اصولاً خریدار تمام مبلغ معامله را به‌صورت کلی به یکی از وراث می دهد تا ایشان مبلغ فوق را مابین خود تقسیم کنند. تاکید می کنم الزامی است خریدار سهم هر یک از وراث را جداگانه به ایشان پرداخت کند.

مدارک هویتی وراث را بررسی کنید که بین آنها صغیری نباشد زیرا معامله با صغیر صحیح نیست و شما باید با قیم صغیر معامله کنید. قیم اجازه ندارد خرید و فروش ملک ورثه ای٬ اموال صغیر را بفروشد و باید از دادسرا مجوز بگیرد.

مفاصا حساب مالیاتی متوفی

مرحله بعدی بررسی مفاصا حساب مالیات بر ارث است که طبق قانون وراث ملزم هستند حداکثر تا ۶ ماه، آن را ارائه کنند تا به وسیله آن اداره مالیات با توجه به دارایی‌های منقول و غیرمنقول فرد متوفی، بررسی های لازم را انجام و بدهی‌ها مالیاتی مورث را اعلام کند.

آیا بررسی وصیت نامه مورث اهمیت دارد؟

طبق قانون در خرید و فروش ملک ورثه ای٬ هر فردی می‌تواند بخشی از اموال خود را بعد از فوتش به فرد دیگری واگذار نماید. قبل از اقدام به خرید ملک ورثه ای از وراث در مورد وصیت نامه میت سوال کنید و حتما وصیت نامه را بررسی نمایید تا بدانید هر بخش از ملک به چه شخص یا اشخاصی به ارث رسیده است.زیرا اگر میت وصیتی داشته است اول باید وصیت اجرا شود.

بررسی وصیت نامه مورث
بررسی وصیت نامه مورث با وکیل

اگر یکی از ورثه محجور یا صغیر باشد حکم چیست؟

چنانچه یکی از ورثه صغیر یا محجور باشد، سهم او به ولی، قیم یا وصی سپرده می شود.برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر انحصار وراثت می توانید به کتاب دعوی انحصار وراثت در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

نتیجه گیری

ملک ورثه ای ملکی است که چند مالک دارد و بعد ازفوت مالک اصلی اش اکنون به وراث او رسیده است. این ملک نیز قابل خرید می باشد. اما یک سری نکات باید رعایت شود مثلا اینکه برای خرید آنها همه ی ورثه باید راضی به این معامله باشند وبعد از خرید نیز سهم هرکدام پرداخت شود یا اینکه ملک مورد نظر مورد وصیت متوفی نبوده باشد.

در کل اگر خرید و فروش ملک ورثه ای را دارید؛ حتما به شماتوصیه می کنیم که با وکلای املاک وکیل تاپ مشورت بگیرید تا شما مالک نهایی آن ملک باشید.

سوالات متداول

۱-ملک ورثه ای چیست؟

ملکی که بعد از فوت کردن صاحبش، وارثان قانونی مالک آن هستند ملک ورثه ای نام دارد.

۲-فرم مالیاتی شماره ۱۹ چیست؟

فرمی که توسط اداره دارایی صادر و در آن علاوه بر مشخصات کامل ملک ذکر می شود. مالیات بر ارث از ورثه دریافت شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای
180 نظرات
  1. فرحناز می گوید

    برای فروختن خونه پدرمون که فوت کرده به داداشم وکالت دادیم، الان میترسم بره خونه رو بفروشه و حقمونا نده. برا انحصار ورثه هم ازمون وکالت گرفته الان پشیمونم

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      اگر وکالت عادی داده باشید می توانید ایشان را عزل کنید منتها اگر وکالت بلاعزل باشد نمی توانید ایشان را عزل کنید.

  2. رزاقی می گوید

    یه زمینی خریدم نمی دونستم ورثه ای یه الان معلوم شده یارو مرده و پسرش اومده بامن معامله کرده و بقیه بچه های متوفی شکایت دارن الان تکلیف من چیه؟ سه تا سیصد میلیون هم پول دادم

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      می توانید از طرف شکایت کنید تحت عنوان جرم فروش مال غیر.

  3. امین رشیدی می گوید

    مجازات فروش خونه پدری که مال همه خواهر برادراست بدون اجازه فروخته طرف چیه؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      معامله غیر نافذه

  4. دانیال می گوید

    برای ملک ورثه ای میخوایم انحصار وراثت بدیم حالا وصیت نامه پدرم ضروری یه؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      قبل از هر اقدامی درباب اموال موروثی وصیت نامه متوفی باید بررسی شود.

    2. محدثه لواسانی می گوید

      بله یکی از مدارک اصلی وصیت نامس

  5. راضیه می گوید

    سلام
    ملکی رو میخوام بخرم ۷ نفر وارث داره یه نفر امضا نمیکنه بخرم چی میشه

  6. بهنام می گوید

    سلامبعد از فوت پدر بزرگم پدرم رفته زمینای پدرشو قولنامه کرده و به مبلغ ناچیز فروخته و کسیم که خریده اطلاع داشته این زمینا ورثه ای و ۲ورثه دیگه داره ایا الان میتونیم زمینارو پس بگیریم

  7. محمد رضا محبوبی می گوید

    سلام‌وعرض ادب ..
    با فوت پدر بزرگ‌،در حالیکه پدر صغیر ومحجور بود عمو اقدام‌به فروس قسمتی از باغات واملاک‌نموده ودر حال حاضر هم‌ املاک‌تقسیم نشده ،،موضوع راطی دادخواستی در شورای حل اختلاف روستا مطرح کردم ،تاکنون انحصار وراثت هم‌نشده ..بیشتر املاک دست عموبوده واموالی به پدرم‌داده نشده ..
    سوال ..آیا میتوان باغ یا املاک فروخته شده در سابق را پس گرفت یا از عمو با طرح شکایت در دادگه حقوقی جبران ضر ر وزیان‌گرفت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست برای مشاوره حقوقی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  8. حميد می گوید

    يه ملكي ورثه اي را ميخواستيم بخريم ، متوجه شديم فروش رفته .
    بعد كه پرس و جو كرديم فهميديم يكي از بچه ها يه پول بيشتري به عنوان زير ميزي گرفته
    آيا ديگر اعضاي خانواده بفهمند اين معامله باطل هست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  9. حسن می گوید

    سلام
    خونه ای داریم ورثه ای و دو دونگ از خونه سند دارم همه وراث با فروش خانه مخالفند ولی من
    ارثمو میخام . چه جوری میتونم ارثمو بفروشم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید انحصار وراثت مطرح کنید . وارد لینک زیر بشید در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی نحوه انحصار وراثت را جویا بشید
      https://vakiltop.com/

  10. جیزان می گوید

    سلام و عرض ادب..
    جهت فروش ملک پدری که همه مراحل حصر وراثت و امور دارایی و مالی آن سپری شده است اما همه ورثه به غیر از بنده در خارج از کشور بسر می‌برند و از ایشان وکالت دارم بجز دو تا از آنها که اصلا هیچ دسترسی و نشانی از آنها ندارم…اگر لطف کنید راهکار تعیین کنید سپاسگزار خواهم شد..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به غیر منقول بودن اموال و راضی نشدن به فروش بعضی از شرکا باید دادخواست افراز بدید میتونید در خصوص نحوه ی پیشرفت دعوی و نحوه ی نگارش دادخواست با وکلای وکیل تاپ در قسمت مشاوره مشورت نمایید . برای سهولت بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید
      https://vakiltop.com/

  11. امین می گوید

    وصیت نامه عادی قابل قبول میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در صورت امضا داشتن بله

  12. اقدس نادری می گوید

    باسلام زمینی موروثی بوده یکی ازشرکااجازه داردبغیرسهمش رابفروشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر سهمش مشخص شده باشد بله

  13. سعید می گوید

    سلام
    یک ملک وراثتی داریم و سهم همه وراث که ۳ نفر هستند جداگانه سند خورده بنده خواهان فروش هستم ولی بقیه مخالف فروش سهم بنده ۲ دانگ دیگری ۲.۵ دانگ و نفر سوم ۱.۵ دانگ سند داریم شرایطی هست که بتوان به صورت قانونی بقیه وراث را مجبور به فروش کرد در حالی که حتی راضی به خرید سهم بنده نیستند و بدون رضایت آنها به فروش هم خریداری برای ملک و یا فقط سهم بنده وجود ندارد
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. بله ممکن است در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت ما از وکلای حرفه ای مشورت بگیرید
      https://vakiltop.com/

  14. محمدعلی می گوید

    سلام اول تشکر که این راه ارتباطی گذاشتین .درهفتم تیر ۹۷زمین زراعیبه مساحت ۱۰۰۰مترخریدم فقط یکی ازوراث امضا کرده وفروخته مابقی وراث الان اعتراض دارند در ضمن فروشنده رفع هرگونه فساد حتی از طرف وراث هم بر عهده گرفته و امضا نموده حکم چیست

  15. شریفی می گوید

    سلام پدرم ملکی راخریداری کردن به صورت بنگاهی تقریبا۳۰سال پیش.که به نام مادرخانواده بوده پسربزرگ ان رافروخت ودوخواهرسن بالاداشت که گفتن ماملک رابه برادبخشیدیم ولی حضوری نبودن..تمام مدارک رابه مادادن.ورفتن..حال مانمیتوانیم ملک راسندبزنیم.میگن اسم دوخواهردرقولنانه هست بایدبیان..ماازکجاپیداشون کنیم..و..بماند.ایامیتوانیم ازطریق دادگاه ملک ۶۰متری اقدام کرد؟؟؟

  16. جوکارازاسداباد می گوید

    سلام‌شخصی‌پنج‌دانگ‌ازملک‌‌ورثه‌ای‌راخریده‌واون‌یه‌دانگ‌یکی‌ازوراث‌حاضربفرش‌نیست‌.شخصی‌که‌پنج‌دانگ‌راخریده‌اومده‌قفل‌راشکسته‌وماشینشو‌برده‌داخل‌ایااجازه‌دارددرحالیکه‌تمامی‌وسایل‌مرحوم‌داخل‌خونه‌میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دعوای تصرف عدوانی به طرفیت فرد مورد نظر اقدام نمایید

  17. محمدرضا می گوید

    سلام وخسته نباشید
    پدربنده سهم الارث پدری خود را از بقیه وراث خریداری کرده تعدادی درخت گردو در زمین میباشد انها ادعا میکنند که درختان با زمین جدا محاسبه میشوند خاستم بدونم هست چنین قانونی که زمین خریداری شده درختانش جدا هستند باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر فروش درختان از زمین استثنا شود میتوان درختان را به خریدار منتقل نکرد

  18. محسن می گوید

    سلام برای فروش ملک فرد فوت شده
    گواهی انحصار وراثت و گواهی مالیات بر ارث و
    حضور همه اعضا و امضاء قول نامه کافیه ؟
    یا باید حتما سند تک برگی به اندازه سهم هر نفر به نام هر یک از وراث بیاد بعد بشه فروخت ؟
    خیلی ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله همه باشند وبه اندازه سهم خود تنفیذ نمایند

  19. علی می گوید

    سلام .زمینی( دارای سند به نام متوفی) که در وصیت نامه گفته شده برای من هست ۲۵ سال پیش فروخته شده توسط دوتا از برادرانم بدون امضا و هماهنگی من و دیگر خواهر و برادرانم و خودشان ان را با زمین دیگری با متراژ کمتر و از جای بی ارزش معاوضه کرده اند و به نام من قولنامه کرده ولی من پایین قولنامه را امضا نکردم . و اینکه در ان زمین ۲۰ سال پیش مدرسه ساخته شده است .وصیت نامه هم دست ان دوبرادرم هست و من به ان دسترسی ندارم .چه کاری میتونم بکنم؟ لطفا راهنماییم میکنین.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرواقعا وصیت نامه بنام شما باشد میتوانید از برادران به جرم انتقال مال غیر شکایت وازملک مورد تصرف هم خلع ید مطرح نمایید

  20. علیرضا می گوید

    سلام بنده یه ملک مشاعی خریدم که صاحب ملک فوت شده از پسرش خریدم توسط شورا حل اختلاف قولنامه نوشتن گفت از بقیه وراث وکالت فروش دارد ولی نشان نداد گفت میارم الان هم چون سنش بالاست احتمالا فوت هست اگر فوت کنند تکلیف چیه ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شمابایستی اگر وکالتنامه رسمی باشد میتوانید از دفترخانه مذکور وکالتنامه را دردریافت نمایید

  21. النا می گوید

    با سلام واحترام بنده به برادر بزرگم وکالت دادم بابت فروش و کارهای خانه پدری ، حال به دلایلی قهرکرده ، خواستم بپرسم میتواند بدون اینکه به بنده اطلاع بدهد سهم مرا بفروشد ، ناگفته نماند وکالتی که تنظیم کرده بلاعزل میباشد ، که بنده از این موضوع بی خبر بودم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله این امکان وجود دارد. میتوانید مورد وکالت را خودتان انجام دهید

  22. اکبر فلاحی می گوید

    زمینی را در زمان حیات پدرم ازپدرم خریده‌ام با قولنامه دستی وامضاچند شاهدوشورا روستاو امضا خواهر وبرادرم آیا ورثه می‌توانند ادعای داشته باشند در ضمن هنگام خریدن از برادر و خواهرم برگه رضایت گرفته ام تعهد نامه گرفته ام که ادعایی نداشته باشنددر اینده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  23. آرش می گوید

    باسلام-نحوه تقسیم کلیه هزینه های فروش ملک موروثی از قبیل کمیسیون بنگاه و هزینه ای انحصار وراثت و مالیات بر ارث و….. بین وراث به چه شکلی است؟ آیا به نسبت مساوی است یا به همان نسبتی که پسر و دختر ارث میبرند(۲به۱) است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هزینه ها به نسبت سهم الارث است مگر با توافق بر تساوی

  24. زهره خانی می گوید

    با سلام
    من می‌خوام خونه مادرم که فوت شده از وراث بخرم و سهمشونو بدم،پدرم نمیاد تهران که امضا بده برای فروش،چیکار کنم،میشه وکالت نامه بده برای فروش؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  25. احسان می گوید

    باسلام و خسته نباشید بنده یک خودرو خریدم که مالک آن فوت شده بودن و بنده از پسرش خریداری کردم که او ادعا کرد از تمام وارث وکالت کامل دارد وهمه برای فروش رضایت دارن وتا مدت یک هفته سندرم به نام من انتقال می‌دهند ولی الان بعد گذشت ۵ ماه امروزوفردا کردن بنده با یکی از ورثه تماس گرفتم متوجه شدم وکالتی در کار نیست و چون پول بقیه ورثرو از فروش خودرونداده انها راضی به انتقال سند به نام من نیستند و میگن تا پول نگیرم امضا نمیکنیم و ما هم پولو نقدا به ایشان پرداخت کرده ایم حالا من میتونم به عنوان فروش مال غیر شاکی بشم؟؟؟اخه از طرق ملزم به سند خیلی زمان میبره و الان باید سند به نام من بخوره خیلی واجبه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  26. احسان ، می گوید

    باسلام و خسته نباشید بنده یک خودرو خریدم که مالک آن فوت شده بودن و بنده از پسرش خریداری کردم که او ادعا کرد از تمام وارث وکالت کامل دارد وهمه برای فروش رضایت دارن وتا مدت یک هفته سندرم به نام من انتقال می‌دهند ولی الان بعد گذشت ۵ ماه امروزوفردا کردن بنده با یکی از ورثه تماس گرفتم متوجه شدم وکالتی در کار نیست و چون پول بقیه ورثرو از فروش خودرونداده انها راضی به انتقال سند به نام من نیستند و میگن تا پول نگیرم امضا نمیکنیم و ما هم پولو نقدا به ایشان پرداخت کرده ایم حالا من میتونم به عنوان فروش مال غیر شاکی بشم؟؟؟اخه از طرق ملزم به سند خیلی زمان میبره و الان باید سند به نام من بخوره خیلی واجبه لطفا راهنمایی کنید ممنون وسپاس گذار

  27. پروین می گوید

    با سلام بعد از فوت پدرم خانه ای که از ایشان باقی ماند ۴ دانگ آن بخاطر ضامن بودن پدرم توسط بانک تملیک شد البته پدرم ضمانت برادرم را کرده بود.۲دانگ از خانه به ورثه رسید که همسر برادرم برای مهریه خود سهم الارث برادرم را توقیف نمود درحالی که۴دانگ بانک بخاطر بدهی برادرم رفته بود دادگاه دادخواست همس برادرم را پذیرفت وحکم به انتقال سهم الارث به نام همسر برادرم داده است.پدرم سالها قبل از فوتش وصیت نامه عادی نوشته وچند نفر هم زیر آن را امضا کرده اند ودر آن صراحتا اعلام کرده که منزل مسکونی با کلیه وسایل تا زمان حیات مادرم متعلق به اوست وهیچ یک از فرزندان حقی ندارندبنده دو سوال از شما دارم
    ۱_ آیا با این وصیتنامه میتوان رای دادگاه را تغییر داد؟
    ۲_برادرم غیر از این سهم الارث هیچ ملکی ندارد وبیکار وبدهکار هم میباشد آیا سهمش جز مستثنات دین است؟
    ممنون از لطف شما

  28. حمید می گوید

    اگر ۵برادر که مادر و پدر فوت کرده بودند یکی از آنها خانه ای که سند نداشت رابه اسم خودش زده حکم چیست وقبلا هم به نامه کسی نیوده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانین از ایشان شکایت نمایید

  29. علی لایق می گوید

    سلام خانه ای از پدرم به ارث مانده وسند ششدانگ دارد. انحصاروراثت نیزشده الان زن بابای من کاغذ در آورده که مغاذه پشت قباله ازدواج منه وشاهد هم دارند. وحتی اقدام به فروش نیز کرده درصورتی که تاریخ کاغذ ماله ۱۵سال قبله ولی تفکیک نشده وهنوز طوی سند هست. واین خانم مبلغی نقدا ۱۵سال قبل دریافت کرده. الان این فروش قانونیه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر ملک پشت قباله باشه متعلق به همسرایشان هست

  30. حسن خوشنویس می گوید

    من تازه فهمیدم که پدرم در مشهد زمین داشت و برادرم با کمک مادرم این زمین را بدون رضایت و اطلاع من فروخته است.
    این چند سال پیش اتفاق افتاده است. آیا می توانم شکایت کنم؟

    متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید به جرم انتقال ما غیر شکایت نمایید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  31. بهزاد می گوید

    سلام و خسته نباشید ، اپارتمان ورثه ای هست که یکی از ورثه ها دختر ۱۷ساله هست قاضی حکم رشید بودن بهش نداده چطوری میشه اپارتمان رو فروخت ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید برای ان شخص قیم بگیرید ازطریق دادستانی

  32. نیازی می گوید

    پدر من ۸سال قبل یک قطعه زمین را در قبال انجام کاری (که طبق گفته شهود انجام نشده) فروخته است. نکته اینجاست که الان مشخص شده زمین اصلا به نام پدرم نبوده و به نام پدربزرگم بوده است و به غیر از پدرم دو وارث دیگر نیز دارد.مهر شورای روستا و دهیار نیز در این تفافق نامه وجود دارد. حالا شورا پاسخگو نیست و ما بلا تکلیف مانذه ایم لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید عقد را فسخ نمایید

  33. حمید رضا می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید سال نو مبارک
    بنده زمینی را بعد از فوت پدرم با ورثه تقسیم و قیمت گذاری کردیم و ب انها مبلغ سهم پرداخت کردم ولی از انها متاسفانه مدرکی نگرفتم و حالا بعد از چند سال یکی از انها مدعی شده در صورتی که پول دریافت کرده و منکر میشود ولی باقی خواهر وبرادر شاهد هستند که ایشان پول از بنده دریافت کردند با تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی اثبات کنید پرداختی خود را

  34. سعید مهری می گوید

    سلام عرض شد
    بنده زمینی کشاورزی را سه سال پیش از شخصی خریدم و الان متوجه شدم که ایشان بدون اجازه وراث زمین را به بنده فروخته حکمش چیست؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام معامله فضولی انجام دادن

  35. حسن می گوید

    سلام. ملک ورثه ای خریدم تمام کارهای قانونی ان را انجام دادم و اداره ثبت رفتم میگن ما به تعداد تمام ووراث هرکدام یک سند صادر میکنیم و میدیم به ووراث من از همکی وکالت دارم و کارهای سند همه را خودم انجام میدم ایا سند بخوره بنام تک تک ووراث بعدا من ادرس میدم سندها میان به ادرسی که میدهم ایا ووراث اذیت نمیکنن و ایا بنده به مشکلی بر نمیخورم که بع از اینکه سند بنام انها خورد من چون خریدم همه را بنام خودم بزنم مشکلی نیست. یا اینکه برم دفتر خانه و یکجا بزنم بنامم شرمنده ممنون از شما عزیزان

  36. حسن می گوید

    سلام. ملک ورثه ای خریدم تمام کارهای قانونی ان را انجام دادم و اداره ثبت رفتم میگن ما به تعداد تمام ووراث هرکدام یک سند صادر میکنیم و میدیم به ووراث من از همکی وکالت دارم و کارهای سند همه را خودم انجام میدم ایا سند بخوره بنام تک تک ووراث بعدا من ادرس میدم سندها میان به ادرسی که میدهم ایا ووراث اذیت نمیکنن و ایا بنده به مشکلی بر نمیخورم که بع از اینکه سند بنام انها خورد من چون …

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از ازهمه وکالت داشته باشین مشکی نیست

  37. ناصر می گوید

    سلام ایا با تقسیم نامه میتوان زمین فروخت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  38. مریم می گوید

    سلام خستهدنباشید.
    ببخشید ما یه دختر ناتنی داریم البته از پدر یکیه.و پیشه ما نیست.میخاهیم از بابامون چیزی ب ارث نبره.و میخاهیم منزلی پدریمونو به عنوان صوری ب مادرمون یعنی بفروشیم.و بعد مادرموندخودش بهمون بده.ابا همچین چیزی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پدر اگر فوت شده باشند همچین چیزی ممکن نیست و ایشان نیز در ماترک متوفی سهیم هستند

  39. مریم می گوید

    سلام خستهدنباشید.
    ببخشید ما یه دختر ناتنی داریم البته از پدر یکیه.و پیشه ما نیست.میخاهیم از بابامون چیزی ب ارث نبره.و میخاهیم منزلی پدریمونو به عنوان صوری ب مادرمون یعنی بفروشیم.و بعد مادرمون خودش بهمون بده.ابا همچین چیزی هست؟

  40. علی می گوید

    با سلام اگر دو تن از ورثه راضی به فروش ملک ورثهای نباشند و باقی وراث راضی آیا باقی وراث می توانند اقدامی قانونی کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکان انحصار وراثت هست

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میشود میتوانید در خواست تقسیم ترکه نمایید

  41. مهدی می گوید

    باسلام خونه ورثه ای بین ۵ برادر و۳خواهرسند تک برگی دارند۲برادر مایل بفروش نیستندوبقیه مایل بفروشند تکلیف این ۲نفر قانونی چیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادگاه با توجه به نظر کارشناس خونه را قیمت گذاری میکند و سایر وراث میتونن سهم این دو نفر را بخرن

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تقاضای تقسیم از دادگاه نمایید

  42. ابوالفضل موسوی می گوید

    سلام چند زمین موروثی هستند که تعداد ورثه در آنها زیاد است و چندین نفر حاضر به همکاری برای جمع شدن جهت تعیین سهم نمی شوند آیا راهی وجود دارد که در آن بتوان به دادگاه شکایت کرد و آنهایی که سهمشان را میخواهند سهم خود را دریافت کنند؟ اون دسته از وراث که جمع نمی شوند را از لحاظ چگونه میتوان متقاعد کرد؟ با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در خواست انحصار وراثت و تقسیم سهم والارث از دادگاه نمایید

  43. سمانه می گوید

    سلام خونه ی پدر بزرگم رو میخان تقسیم کنن مادرم بعد پدربزرگم فوت شده و مادربزرگم بعد از مادرم …الان انحصار ورثه میخان میکنن ما راضی نیستیم …چیکار میشه کرد ک اون خونه رو نتونن بفروشن

  44. نگار می گوید

    درود
    ملکی موروثی را میخواهیم بفروشیم ،یکی از وراث قولنامه را امضا کرده ، و وکالت دستی به یکی دیگر از وراث برای فروش ملک داده است،سهم الارث هم برایش واریز شده است،آیا بر اساس وکالت دستی میتوان بدون حضور آن شخص سند به نام خریدار زد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: وکالت باید محضری ورسمی باشد تاقابلیت استنادی داشته باشد.

  45. بهزاد زینالی می گوید

    سلام میتوانید با داشتن شاهد وقوع معامله را ثابت نمایید

  46. ناشناس می گوید

    سلام ما چند برادر وخواهر هستیم که پدر فوت شده ویک برادر عقب افتاده ذهنی داریم که مادر قیم ایشان است ایا بعد از اینکه سند به نام این برادرمان بزنیم مادر میتواند سهم او را بفروشدچون مادر سواد ندارد و یکی از برادرانمان میخواهد سهمش را بالا بکشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:معاملات قیم نسبت به مال غیرمنقول باطل است وباید براساس نظردادگاه اقدام به فروش نماید.

  47. کاظمی می گوید

    سلام ملکی ورثه ای داریم ۳برادر ودو خواهر هستیم به متراژ ۲۵۰ متر مربع ۱۵ سال پیش برادرم سهم ارث خودش بدون رضایت ما از آخر زمین جدا کردن وساخته وسکونت دارند
    الان که قصد فروش مابقی زمین رو داریم ادعا دارد چون زمین سر نبش است باید مبلغ ۱۰۰ میلیون به او بدیم، آیا این ادعا درست است یا خیر ،الان بابد چکارکنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت تصرف عدوانی درملک مشاعی دعوای تصرف عدوانی ودریافت اجرت المثل ملک را بابت ایام تصرف شخص دریافت نمایید.

  48. حسین می گوید

    سلام ۳ سوال داشتم
    ۱.خونه کلنگی ارثی داریم ۶ نفریم انحصار ورثه هم کردیم نظرات مختلفه که مشارکت بدیم یا بفروشیم.قدرت ساخت هم نداریم.متوفی فقط وصی و ناظر تعیین کرده وصیتی نکرده.واقعا موندیم چکار کنیم راهکار درست چیه؟
    ۲.باغی داریم که سند نداره حدود اربعه و متراژ هم نداره.یکی از برادرام سهمش رو (یک ششم) دو سال پیش با قیمت ناچیز به یکی دیگه برادرم فروخت و پولش رو طی دوسال پرداخت کرد به نرخ روز نه به نرخ دوسال پیش(چیزی که خود برادرم که فروشنده بود با میل خودش این کارو کرد) فروخت و همه ورثه امضا کردیم.دفترخانه ای ثبت هم نشد.آیا برادرم(فروشنده) می‌تونه بعدا معترض شه؟ و مایی که امضا کردیم برای ما هم از لحاظ قانونی بد خواهد شد؟
    ۳.در یک روستایی زمینی داریم که سندش مال دوران قاجاریه می‌باشد.محدوده اش بصورت متراژ نمیباشد ۳ سمت آن مشخص و یک سمت آن نامشخص است یعنی مشخص هست ولی کسی نمی‌داند دقیقا کجا بوده.سمت نامشخص آن نوشته شده ؛ وصل است به اراضی اهالی روستا. اما پیرهای محل هم نمیدانند دقیقا کجا بود.مدعی هم هست که سند غیر واقعی ارائه کرده.آیا راهکاری هست که به حق مون برسیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوانیدنسبت به فروش اقدام نماییدوفروش زمین هم با شهادت شهود شهود قابل اثبات است در مورد زمین روستایی ام باید سابقه تصرف خود را اثبات نمایید.

  49. س.م می گوید

    سلام خسته نباشید…ببخشیدیه خونه ورثیه ای که مال پدربزرگم مباشدازعمه هام وعموم خریداری شده ویکی ازوراث که بچه های عموی دیگرم میباشدراضی به فروش نیستن به هردلیل…حالامن بعنوان خریدارپشیمون شدم اوناهم پولاموپس نمیدن بنده بایدچیکارکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نمی توانید بهم بزنید مگر متضرر شده باشید.

  50. کامی می گوید

    سلام من یه برادر و دو خواهر دارم و به ما ۱۲ هزار متر زمین به ارث رسیده آیا من میتونم بدون حضور اونها ۲۰۰ متر از سهم خودمو بفروشم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر شریک باشید باید برای تسلیم مال به خریدار نیاز به اذن شریک می باشد.

  51. محمد می گوید

    سلام
    مادرم حدود سه سال پیش فوت نموده است . در هنگام فوت وراثش من که دخترش می باشم و دو تا برادر هایم و شوهرش بوده .
    اموال مادرم هنوز بین ما وراث تقسیم نشده است . هنوز بلاتکلیف است .
    تحت این شرایط آیا پدرم در وصیت نامه خود می تواند یک چهارم از ارثی که از مادرم دریافت می کند را فقط بین برادر هایم تقسیم کند ؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: وصیت تا یک سوم نافذ می باشد.

  52. لیلا می گوید

    سلام من و پدرم وخواهرم ده سال پیش بابت انجام کارهای اداری سهم الارث خود از ملک مسکونی مادرمان به برادرم وکالت دادیم اماالان متوجه شده ایم که ورقه ای که امضا کرده ایم وکالت بلا عزل بوده است وما تماما سهم الارث خود را به برادرم داده ایم اکنون اگر بخواهیم برای باطل کردن وکالت ملک خود را به دیگری بفروشیم از چه طریقی باید اقدام کنیم از طریق بنگاه ،دادگاه،دفاتر اسناد سمی یا دادگاه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید حتما یک وکیل اختیار نمایید.

  53. ناصر پردستان می گوید

    سلام
    پدر م بیست سال مرحوم شدند برگ انحصار وراثت همون موقع گرفتیم ایا میتوانند ورثه مستقیما به خریدار وکالت بلاعزل بدهند خریدارخودش اسناد مشاع را بگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  54. علی صادق می گوید

    با سلام
    بعد از فوت پدربزرگم (مادربزرگم زنده بودند) دایی بزرگ بنده با امضای برادران و خواهران (بجز مادر بنده که مخالف فروش زمین ها بودند) بدون انجام انحصار وراثت، قولنامه ای دستی توسط شورای روستا تهیه و به خریدار فروختند؛ با این توجیه که همه موافق هستند و تنها نفر مخالف هم در آینده احتمالا کوتاه خواهد آمد؛ سهم مادر من، و کلا سهم بقیه (با توجه به عدم انجام انحصار وراثت، و اینکه حق تقدم خرید زمین با مادر بنده بوده است) قابل پیگیری و برگشت هست؟

    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتما جهت انجام این امر به یک وکیل مراجعت نمایید.

  55. محمودی می گوید

    سلام . ما بعد از فوت پدرم متوجه شدیم که یک قطعه زمین ورثه ای را که مال پدرشون بوده چند روز قبل از فوتشون طبق یک رسید امضاء کردن و به شوهر عمه من فروختن این رسید را هیچ کس جز فروشنده و خریدار امضاء نکرده و حتی تاریخ و روز و مبلغ در آن درج نشده ؛ می خواستم ببینم این برگه اعتبار قانونی دارد یا خیر ؟؟؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ ارزشی برای اثبات ان وجود ندارد.

  56. امید می گوید

    سلام.پدرم چند ماه پیش ب رحمت خدا رفت کارای انحصار وراثت رو نزدیکه تموم بشه خونه ای بنام پدرم هست حالا تاوقتی ک مادرم زنده هست باید خونه تقسیم بشه ؟یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید اقدام به افراز نمایید.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      برای فروش ملک ورثه ای لازم است که رضایت تمام وراث را کسب نمود و هیچ مخالفی در این زمینه وجود نداشته باشد.

  57. ر ص می گوید

    سلام و عرض ادب،مادرم دو دونگ از خانه خود را طی یک برگ(حاوی تعهدات مهریه)با امضای شهود متعهد شده که بعنوان مهریه به نام همسرم بکنه،متاسفانه پس از مدتی از ثبت سند رسمی خودداری کرده و خانه را فروخته،لطفا بفرمایید چکار کنم؟ تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      زن به محض وقوع نکاح مالک مهر می شود. از آنجا که پرداخت مهر بر ذمه زوج قرار دارد، تعهد ثالث (مادر شما) تعهدی مستقل محسوب می شود و ارتباطی به مهریه ندارد. بنابراین درصورتی که همسرتان قصد مطالبه مهریه از مادر شما را دارد، باید به دادگاه صالح مراجعه و در درخواستی مستقل مطالبه دین نماید. شما می توانید اطلاعات دقیق تر را در این زمینه از وکلای متخصص ما کسب نمایید. موفق و موید باشید.

  58. جواد می گوید

    سلام .ما چند هکتارزمین کشاورزی داریم که سند این زمینهابین پدر من با دوتاعموهایم مشترک میباشد و یکی از عموها باپدر من درقید حیات نیستند و وراث هرکدام ازاین سه برادر ب مساوات زمین بردند و حالا یکی از برادرهای من طبق تقسیم نامه ای که مابین خودمان برای مشخص کردن سهممان امضا کرده ایم سهم زمین خودرابدون رضایت ما یه فردی غریبه فروخته است .ایا ما میتوانیم طبق قانون این زمین را برای خودمان برگردانیم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حق شفعه دارید ولی حق شفعه شما فوریست و هر چه سریعتر جهت اعمال حق شفعه به دادگاه مراجعه نمایید.

  59. پریسا می گوید

    سلام.اقدام به خرید ملک ورثه ای کردیم که طبقه اول و همکف دارد،و در سند رسمی قید شده است. طبقه همکف رو غیر قانونی یکی از وراث قولنامه ای فروخته ، که ما خبر نداشتیم، حالا بعد از اینکه قسمت اعظم سرمایه مان بین وراث تقسیم شده اون خریدار قولنامه ای اقدام به فروش واحد همکف به صورت قولنامه ای کرده، چه باید کرد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      جهت فروش ملک ورثه ای لازم است که رضایت تمامی وراث را کسب کرده و در این زمینه هیچ گونه مخالفتی وجود نداشته باشد. همچنین لازم است که هنگام نوشتن مبایعه‌نامه، همه وراث یا وکلا حاضر و مبایعه‌نامه را امضا کرده باشند. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ملک وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  60. حسینی می گوید

    سلام ما ۳تا فرزندیم چندسال پیش برادرم یه مبلغی به من دادو منو برد دفترخونه امضا کردم که سهممو گرفتم..پدرومادرم درقید حیات نیستن و خونه به نام‌پدرمه برای فروش ملک امضای منم لازمه یانه چون خونه ورثه ایه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله سهم مشاعی برای فروش نیاز به اذن همه وراث می باشد.

  61. رضا می گوید

    سلام
    اگر بابت فروش ملک ورثه ای خریدار از ورثه به طور تک تک و در مبایعه نامه های جداگانه امضا رضایت بگیرد و ان هم با اختلاف در متن مبایعه نامه در مورد میزان املاک، ارزش قانونی دارد
    در ضمن املاک هم انحصار واراثت نشده اند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر رضایت قطعی داده باشند و نسبت به مقدار ملک مزبور مشخص نکنند ایرادی وارد نیست مگر اینکه ادعا نمایند که مغبون و متضرر شده اند.

  62. یزدان می گوید

    باسلام خانه پدر داشتیم که خواهر وبرادرهایم به دروغ گفتند پدر وصیت شفایی کرده که این ملک رابه دوبرادر کوچک بدهیم حال متوجه شده‌ام که بخاطر اینکه وراث کمتر باشند وبین خودشان دونفر تقسیم کنند اینکارراکردهاند وازهمه تویک برگه بعنوان اینه پدرمان درقید حیات وصیت کرده ازهمه امضاه گرفتند کلاه سرمان رفته اعتماد کردیم، طلفا راهنمایی کنید، متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید بایک وکیل جهت ابطال وصیت نامه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  63. هادی می گوید

    سلام خسته نباشید مادرم به اجبار پدرم سهم ارث پدری خودش رو به اجبار به دایم فروخت دایم که دیداجبار پدرم زیاد برای فروش سهم مادرم پدید که پدرم پول لازم اون ملک رومفت خرید چند سال پیش الان هم پدرم چند سالی میشه که فوت کرده آیا میتوانیم ملک رو پس لگیریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  64. حمید قادری می گوید

    با سلام
    ما سه برادریم که ارث خانه مادریرو که از پدرشون مونده بود خاله هام به ضور میگن زیر قیمت بفروشید ما میخریم گفتیم به این قیمت نمیفروشیم رفته از ما شکایت کرده ، ایا ما حضور نداشته باشیم تو دادگاه ایا یکطرفه و سهم مارو میتونن بفروشن ، در ضمن ما برای خودمون سند تک برگ گرفتیم به اسم خودمون ، ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید باوکیل متخصص مشاورت نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  65. حسین م می گوید

    سلام.خسته نباشید.پدرم در یک وصیتنامه دستی مادرم را شریک خوانده ونصف خانه و باغ را به ایشان داده.حالا مشخص شده برادر بزرگه با داشتن وکالت از ما در انحصار ورثه.موضوع وصیتنامه را از دادگاه پنهان کرده.وحکم دادگاه را برای مادرم یک هشتم گرفته.در صورتیکه مادرم نصف اموال را با یکی از فرزندان صلح کرده.آیا انحصار ورثه قابل اعتراض است؟تشکر.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  66. مهرداد می گوید

    سلام بنده یک واحد آپارتمان خریدم ازوراث که ۶نفرهستند که همه فروشنده بودند ولی یکی از آنها امضا نکرده الان بعد از ۵سال میخواد امضا کنه که خونه گرون شده من هم ندارم که به نرخ الان بهش پول بدم درضمن یک چک ضمانت بابت وکالت همشون دست بنده هست میتونم روی این چک اقدامی بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  67. مهرداد شکری می گوید

    می خواهیم همگی تعهدی نوشته و امضاء کنیم مبنی بر اینکه ملک ورثه ای پدرمان را تا زمانی که مادرمان زنده است نفروشیم و مادرمان در آن زندگی کند . و احتمالاً هیچکدام از وراث در آینده خلاف تعهدمان درخواست فروش ملک و سهم الارث خود را نداشته باشد . نمونه ی تعهدنامه را از خدمتتان می خواستیم . با تشکر .

  68. مهرداد شکری می گوید

    ما همگی میخواهیم تعهدنامه ای بنویسیم و امضاء کنیم مبنی بر اینکه تا زمانی که مادرمان در قید حیات است ملک ورثه ای پدرمان را نفروشیم و مادرمان در آن سکونت کند و طبق این تعهد نامه هیچکدام از وراث حق نداشته باشد که از مفاد این تعهدنامه عدول کند . نمونه ای از چنین تعهدنامه مورد درخواست است. با تشکر فراوان.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر چنین تعهد نامه ای درخواست دارید باید از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ متخصص خانواده کمک بگیرید.

  69. علی می گوید

    با سلام.. خرید سهم الارث یکی از وراث، در صورت امضای بقیه ورثه قانونی می باشد.(با توجه به اینکه در قولنامه فروش سهم الارث ذکر شده است)

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون مال مشاعی می باشد و باید تمامی ورثه نسبت به خرید و انتقال ان اقدام نمایید.

  70. اعظم می گوید

    سلام و درود
    ببخشید برای فروختن ملکی که در ورثه هست باید به نام هر کدام از ورثه سند جدید تنظیم شود یا خير؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای فروش خیر ولی برای تقسیم ان بین خودتان باید نسبت به سهم خودتان سند در یافت نمایید ولی برای فروش با فروش نسبت به مبلغ فروشی به هر کس پرداخت خواهد شد.

  71. محمد می گوید

    سلام
    حدود ده سال پیش یک از برادرهام پدرم که بی سواد بوده را برده بنگاه و قولنامه کرده که صد متر زمین را از پدرم به مبلغ ۵میلیون خریداری کرده و‌تو قولنامه نوشته که پول را به پدرم پرداخت نموده . الان ما سه تا بردار دیگه تازه از این ماجرا خبر دار شدیم وقتی از پدرم علت کار چی بوده پدرم میگه من نمی ذونستم ماجرا چی هست فقط اینو می دونم یه روز منو برده و‌گفته این کاغذ را برام امضا کن و اصلا پولی را به من نداده . دو‌نفر از دوستان‌ خودش را برده که به عنوان‌گواه اون قولنامه را امضا کنند .
    حالا به نظر شما ما بقیه ی وراث می تونیم شکایت کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید گفته خودتان را ثابت نمایید ولی صرف ادعا توسط دادگاه قابل قبول نیست و اگر پدرتان در قید حیات است شما فعلا نمی توانید اقدام کنید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  72. حسین می گوید

    سلام توی باغ پدری من تعدادی درخت بود که با توافق همه وراث ما اون چوب ها رو به چوبر فروختیم توی برگه معامله من با خریدار ،اسم و امضای بنده هست الان بعضی از ورثه از معامله پشیمون شدن و حاضر به دادن خسارت بابت فسخ هم قرارداد نیستن و ادعا میکنن من سهمشون رو بی اجازه فروختم در واقع منکر همه چیز شدن فقط بخاطر اون امضا پای معامله . میخاستم بدونم با توجه به اینکه چند تا شاهدموقع معامله بودن و حتی مبلغ بیعانه فروش به حساب یکی دیگ از خواهرام واریز شد میتونن ادعای فروش مال غیر داشته باشن؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر از طرف ورثه وکالت در فروش داشته باشیدهیچ مشکلی ندارد ولی اگر بعضی از ورثه حضور نداشته باشند شما باید رضایت این افراد را اثبات نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  73. رضا می گوید

    سلام عمه من چند ماه پیش فوت کرده یک بردار ودو خواهر داره انحصار وراثت هم گرفتیم روزنامه هم شده که هرکی اعتراضی داره وارد کنه حالا سند ملک مرحوم دست شوهر صیغه ای هستش که میگه مرحوم به من زبانی گفته که یک سوم دارایشو بدم بهزیستی مشکل ما اینکه این آقا سند وکلید ملک نمیده میگه وراث به من امضا بده که یک سوم قبول میکنیم که بدیم وراث هم قبول نمیکنن ماچطوری میتونیم سند ازاین اقا بگیریم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید ادعای خودش را ثابت نماید و صرف ادعا نمیتوان دلیلی برای مطالبه اون مقدار یک سوم مدعی شد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  74. شیخی می گوید

    سلام من پارسال ملکی خریدم ولی تازه فهمیدم که فروشنده از وراث اون ملک خریده بوده و همه امضا نکردند حالا اگر اونها شکایت کنند وضعیت من چی میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید وراث بیان معامله تنفیذ کنن هرکسی امضا تنکند نسبت به سهم اون ورثه باطل خواهد بود.

  75. حیدر صالح می گوید

    یک قطعه زمین روستایی سهم الارث یک وارث خریداری کردم و کل ورثه برگه ای امضاء کردند و سهم وارث فروشنده را تعیین کردند الان میخواهم سند بگیرم چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید بر اساس همان مبایعه نامه اقدام به اخذ سند نمایید و باید از طریق اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک نسبت به دریافت سند تک برگی اقدام نمایید.

  76. زینب داربنی می گوید

    با سلام
    پدرم فوت کرده،مادربزرگم زنده هست ،وراث من و برادرم و مادرم هستیم.
    سند خانه که به نام پدرم هست پیش خودمه.
    برادرم رفته سر خود سهمش را واگذار کرده ،در حالی که هیچ امضایی از هیچ کدام از ما نداره،
    و رفته گفته من چند ماهه که برای فروش و انحصار وراثت روزنامه کرده،در حالی که هیچ ابلاغیه برای هیچ کدام از ما نرسیده.
    با این اوصاف میتونه سر خود خونه رو بفروشه و یا حق مارو بخوره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بعد از انحصار وراثت می تواند به نسبت سهم خودش اقدام به فروش کند ولی چون مال مشاعی است تحویل مال نیاز به رضایت تمامی شرکا می باشد.

  77. مسعود می گوید

    ایا با داشتن انحصاروراثت و مالیات بر ارث و توافق همه وراث بر فروش ملک بدون سند تک برگی امکان پذیر است ؟

  78. ... می گوید

    ما برادر و خواهر وقتی پدر مان در غید حیات بود ما همه دور هم جمع شدیم با رضایت کامل همه وصیت نامه را امضا کردیم شورای محله ی ماهم وصیت نامه را مهر کرد پدر ما ۷۰ سال سن داشت وداری عقل کامل هم بود ودر دادگاه برابر اصل هم کردیم الان ۱۰ سال است که پدرمان فوت کرده است وسه نفر اعتراض دارند

  79. مریم می گوید

    ما برادر و خواهر وقتی پدر مان در غید حیات بود ما همه دور هم جمع شدیم با رضایت کامل همه وصیت نامه را امضا کردیم شورای محله ی ماهم وصیت نامه را مهر کرد پدر ما ۷۰ سال سن داشت وداری عقل کامل هم بود ودر دادگاه برابر اصل هم کردیم الان ۱۰ سال است که پدرمان فوت کرده است وسه نفر اعتراض دارند

  80. مریم می گوید

    ما برادر و خواهر وقتی پدر مان در غید حیات بود ما همه دور هم جمع شدیم با رضایت کامل همه وصیت نامه را امضا کردیم شورای محله ی ماهم وصیت نامه را مهر کرد پدر ما ۷۰ سال سن داشت وداری عقل کامل هم بود ودر دادگاه برابر اصل هم کردیم الان ۱۰ سال است که پدرمان فوت کرده است وسه نفر اعتراض

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر اعتراضی داشته باشند باید اثبات نمایند که پدرتان محجور بوده و وصیتی که کرده صحیح نبوده است و ان هم بایستی از طریق پزشکی قانونی یا پزشک معالج بتوانند اثبات نماید در غیر این صورت صرفا ادعاست و نمی توانند چیزی ثابت کنند یا نسبت به ابطال و صیت نامه اقدام نمایند.

  81. مهتاب می گوید

    سلام پدرم سال ۸۴فوت کرده مغازه سوپر مارکت داشت برادر بزرگم مسولیت مغازه رو به عهده گرفت بعد دوسه سال مغازه روجمع کرد ولوازم وفروخت به ۵۰۰هزار تومن امسال که قرار شده ملک وبه فروش بزاریم تکلیف اون پول چیه البته مادرم زنده س و در جریان آیا به روز اون پونصد هزار تومن و باید به بقیه وارث پس بدن از مادرم حساب بگیریم یا برادرم

  82. رحیمی می گوید

    سلام و درود…پدرمرحومم منزل قدیمی دارن که هنوز تقسیم نشده بین وراث بعد۳۳ سال…من الان میتونم سهمم رابفروشمم به یکی از برادران یاخواهرانم؟سندش قولنامه ای هستش وطبق حکم دادگاه سهمم مشخص شده فرم شماره ۱۹وانحصارورثه هم دارم…و اینکه میتونم سندش کنم حتی ۸متررا؟براش تو شهرداری پرونده تشکیل دادم عوارض مالیات وداراییشم مشخص شده آیا باید من همه عوارض رابدم چون میخوام سهمم رابفروشم؟؟ممنون میشم پاسخگوباشید…سپاس

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله با این اوصاف چون انحصار وراثت نموده اید واگر سهم شما مشخص شود می توانید فقط سهم خودتان را بفروشید ولی با توجه به مشاعی بودن موقع تحویل باید رضایت سایر ورثه را نیز داشته باشید

  83. بهمن می گوید

    باسلام خانه پدریمان ارثیه هست و گواهی حصر وراثت رو داریم آیا میشه اول ملک رو فروخت و بعدا مالیات بر ارث را پرداخت کرد؟ ضمنا مادرم هم ک اسمشان در گواهی حصر وراثت هست هم فوت کردن آیا برای ایشان هم گواهی حصر وراثت لازم است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر باید ابتدا مالیات بر ارث پرداخت شود و سپس مالیات بر انتقال باید پرداخت نمایید

  84. تورج تاک می گوید

    سلام دوسال پیش زمین ورثه ای را فروختیم.وهمه قولنامه را امضا کردیم.قرار شد ۷هکتار زمین سند شد پول ما رو بده.الان بعد از دوسال کار دارایی و شهرداری تمام شد .میگن این ۷هکتار ۵هکتارش سند میشه .آن دو هکتار قولنامه.خریدار هم میگه نه من هفت هکتار سند می‌خوام .تازه متوجه شدم در طی این دوسال خریدار پول همه ورثه را داده به غیر از پول من.الن معلوم نیست چند سال دیگه طول می‌کشه .در ضمن خریدار این دو سال زمینو کاشت و برداشت کرده.ایا راهی هست منم به پولم برسم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید به طرفیت خریدار الزام به پرداخت ثمن معامله شکایت نمایید

  85. کریمی می گوید

    سلام و احترام. بعد از فوت پدر و قبل از تقسیم ارث یکی از برادرها فوت کرد و خانم ایشان قیم برادرزاده ام شد. دو تا ملک از پدر به ارث رسیده ولی چون برادرزاده ام ورثه محجور می باشد و مادرش که قیم اوست راضی به امضاء نیست از طرفی قانونا هم نمی تواند نسبت به فروش اموال غیر منقول ورثه محجور اقدام نماید لذا بقیه وراث نمی توانند املاک مذکور را بفروشند و به سهم خود برسند. پس تکلیف چیست ؟ چکار باید کرد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: از طریق دادگاه اقدام بع تقسیم ترکه نمایید

  86. علی می گوید

    سلام پدر من در سال ۶۸ یک وکالت دستی به براد بزرگ خود داده است ودر سال ۷۱ برادر ایشان یک مبلغی به پدرم داده ویک نوشته ای را بین هم نوشتن وامضاء کردن که حق وحقوق خود را از برادرش گرفته ایا برادر ایشان با توجه به اینکه وکالت دستی که به برادرش داده بود میتواند بدون حضور پدرم اقدام به فروش زمین کشاورزی بکند ممنون میشم از پاسخ تون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر وکالت برای فروش بوده باشد ومدت در آن درج نشده باشد بله می تواند

  87. چنگیز می گوید

    من یه زمین ازدوتاپسرعموخریدم که پدرهردوفوت کرده بودولی هرکدوم ازپسرعموها هرکدوم چندتا برادروخواهردیگه دارندوبعدبیست سال سه تاخواهرویه برادر یکی ازپسرعموهااومدن شکایت برادربزرگشون وکردن که ماامضانکردیم تکلیف چی میشه ومن بایدچکارکنم که اون زمین راخونه کردم اگرازمن هم شکایت کنن چکارکنم من تمام مبلغ را پرداخت کردم وزمین خریداری شده هم ازمتراژی که خریدم ۲۰مترکمتراست این وسط گرفتارشدم راهنمایم کنیدممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام:با توجه به تخصصی بودن موضوع شما حتما باید با وکیل مشاوره نمایید برای راهنمایی با وکیل می توانید از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره بگیرید

  88. علی می گوید

    سلام
    پدربزرگ بنده زمینی داشته که بعد از فوت ایشون به ورثه میرسه. تقریبا ۳۰ سال پیش یک خریدار برای این زمین پیدا میشه ، و این زمین در اون زمان بفروش میرسه.
    در اون زمان پدر بنده که فرزند ارشد بوده،به همراه یکی از برادارشون و یکی از خواهراشون و همچنین مادرشون (امضای همگی در سند فروش هست) اقدام به فروش زمین میکنن و زمین به فروش میرسه.
    حالا بعد از ۳۰ سال یکی از عموهای من که در موقع فروش خدمت سربازی بوده و امضای ایشون در سند فروش نیست،از پدر من شکایت کرده در رابطه با فروش زمین.
    میخواستم ببینم با توجه به این که حداقل چهار نفر از ورثه در فروش زمین نقش داشتن و عموی بنده فقط از پدر من شکایت کرده و نه سایر افرادی که امضا کردن
    نتیجه این شکایت چی میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون ایشان هم جز ورثه می باشد می تواند به جرم انتقال مال غیر اقدام نماید و بر اساس قیمت مال اگر کمتر از صد میلیون باشد این جرم قابل گذشت بوده و طی این مدت شکایت نکرده شامل مرور زمان شکایت شده است

  89. اکبری می گوید

    سلام
    من مستاجرم وپدرشوهرم یه طبقه خونه داره خودش گفت بیاید طبقه ی بالای خونه رو بسازید. ما میخوام خونه رو خلاف بسازیم بدون گرفتن جواز ساخت و…
    سوالم اینه ماباید چکار کنیم بعدها که بخوان خونه رو بفروشن طبقه دوم رو که ما ساختیم جز سهم الارث حساب نشه؟فقط خونه یه سند داره اونم واسه طبقه همکف. ملکی ک ما بسازیم قولنامه ای میشه و بدون سند رسمی

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون این واحد سند ندارد موقع فروش باید از طریق قولنامه ای خرید و فروش نمایید

  90. امید می گوید

    سلام خونه به نامه مادرم بوده که من ۱۰سال پیش از مادرم خریدم حتا در تصرفم بوده در املاک خربدم کد رهگیریم داره بعد از ۲سالم روش وام گرفتم بالاشم ساختم خودم ولی الان برادرها امدن با پدرم که در حیاط هست تقسیم ترک زدن جکار باید بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: متعلق به شماست و قابل تقسیم نمی باشد.

  91. مهسا می گوید

    پدر بزرگ پدریم خونه ای که داشتن رو بصورت نسیه فروختن و خریدار نصف پول رو داده بعد از تقریبا ۳۵ سال پسر عمه ام بعنوان وکیل از طرف همه رفته مابقی رو بگیره ایا ایشون میتونن پولی که سهم همه هست رو براای خودشون بردارن چون وکالت دارن و به ما اطلاعی ندادن و میگن فعلا مشخص نیست ایا امکانش هست اگه همیچن چیزی پبش بیاد شکایت کنیم چون عمه ام مفقود الاثر شدن و دادگاه گفتن باید یه مدتی بگذره که مدتش هم گذشته ایشون اطلاعاتی نمیدن به ما

  92. نوید می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    یه سوال داشتم خدمتتون
    بنده یه واحد مسکن مهر از امتیاز پدر بزرگم گرفتم و تمام و کمال همه پول ها رو خودم پرداخت کردم و وکالت از پدر بزرگم دارم که پدر بزرگم به رحمت خدا رفت و الان تازه بعد ازاین مدت سند آماده شده برای انتقال که وراث ۸ تا خاله دارم و ۲ تا دایی که باید برن داخل دفترخانه اسناد رسمی رضایت بدن تا به اسم من بزنن که یکی از دایی ها میگه من امضا نمیکنم این ارث پدرم هست و همه وراث می‌دونن که همه پول صفر تا صد خودم پرداخت کردم الان میگه ۲۰ میلیون پول بدین تا بیام دفترخانه امضا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  93. اسماعیل می گوید

    سلام پدرم زنبور دارابودن.بعد فوت پدر یکی از ورثه بامادر برای ۴۰روز رفتن نگهداری زنبورهای عسل ۲۵۰کلونی بودن بعد۴۰روز نوبتی قرار بود بریم فقط یکی دیگه ازبرادرهابامادر۴ماه رفتن الان کل کندوها را فروختن یک‌سوم قیمت و۷۰۰کیلو عسل طبیعی هم برداشت کردن مادر بجز خودش ویکی که۴ماه بوده به بقیه هیچی نمیده میگه مال خودم حتی به آن برادر که ۴۰روز رفته آیا حق فروش مال ورثه داشتن یا نه یا تکلیف چیست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر حق فروش ندارن می توانید اقدام به شکایت نمایید

  94. محسن می گوید

    سلام یک مغازه داریم که سندش به اسم ۴نفر است و الان فهمیدیم که قولنامه نوشتن که بفروشن و در قولنامه فقط ۳نفر امضا کردن و نفر چهارم حاضر نبود ایا قولنامه قانونی است وباید حق پشیمانی به خریدار بدیم یا نه باطل است و نمیتواند ادعای پشیمانی کند وقولنامه ۱ماه پیش نوشته شده

    1. زینالی می گوید

      سلام: به میزان سه نفر معامله صحیح می باشد

  95. علی می گوید

    سلام.بیست سال پیش یک هکتار زمین کشاورزی از برادرم خریدم معامله بصورت شفاهی بوده و تا الان روی آن ملک کار میکنم الان اومده میگه نفروخته…تکلیف من چی میشه؟

  96. مینا می گوید

    سلام شوهرم زمین پدریش رابه برادرزاده اش فروخته از من و فرزندانم هم امضا انگشت گرفته اصلا انحصار وراثت هم نکردیم همینطوری بین خودشون نوشتن الان شوهرم پشیمون شده آیا میتونیم معامله رو به هم بزنیم بعد از ده سال درضمن پسر کوچکم هنوز هجده سال تمام نشده بود

  97. مهران می گوید

    باسلام.منزل پدری مان بعد از فوت پدرم بخاطر اینکه برادرم و دامادمان نتوانند خانه را بفروشند و مادرم بی منزل نماند به اسم ایشان کردیم.اخیرا مادر بدون احازه من رفته سند زده به اسم خواهرم و اونم مدعیه که خونه مال خودشه و مادرم هم میگه خونه مال خودم بوده و ما هیچ مدرکی نداریم که فقط به اسم مادرم خانه را زدیم.ایا میتوانم شاکی بشوم و سهم الارث را مطالبه کنم.چندین نفر شاهد هستند که ما فقط بخاطر رعایت حال ایشان سند به اسمشان زدیم و در واقع ملک متعلق به ایشان نیست که بدهد به دخترش؛ایا میتوانم از مادرم شکایت کنم به جرم فروش مال غیر.ضمنا اب و برق منزل هنوز به اسم پدرم هست

  98. سام می گوید

    درود،ملکی اوقافی به متراژ تقریبی ۵۰۰ متر در مشهد مقدس داریم که به دلیل مخالفت یکی از وراث با وجود بردن در مزایده)به دلیل سنگ اندازی( موفق به فروش آن نشده ایم،به دنبال راهکار قانونی و یا یک مشتری توجیه شده هستیم که آن را بفروشیم،خوشحال میشویم ما را در این امر یاری کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند