انواع حد چیست و در قانون مجازات اسلامی چه شرایطی دارند؟

قوانین و مقررات جمهوری اسلامی بر اساس دین اسلام و فقه نوشته شده است. حد نوعی مجازات است که میزان مجازات و نوع آن در قواعد شرعی دین اسلام نوشته شده است.

بنابراین هیچ مرجع قضایی  از این اختیار برخوردار نیست تا در خصوص نوع و میزان مجازات جرایم حدی تغییری ایجاد کند یا تصمیم گیری نماید.

به همین دلیل دادگاه هایی که به جرایم حدی رسیدگی می کنند نباید مجازات های حدی را افرایش یا کاهش دهند؛ زیرا ما نمی توانیم به مقررات دین دست ببریم و بر خلاف آن عمل کنیم.

نکاتی مهم درباره ی جرایم حدی

  • طبق مقررات اسلام جرایمی که مجازات آنها حد است؛ فقط با توبه نزد خدا و محرز شدن آن برای قاضی است که قابل کاهش یا ساقط شدن است
  •  در جرایم حدی، مجرم باید نسبت به جرم و مجازات آن آگاهی و علم داشته باشد و حرام بودن آن را در دین بداند. مثلا اگر کسی بدون اینکه بداند خوردن مشروب جرم است و در دادگاه ثابت شود که وی آگاهی به حرام بودن و مجازات شلاق نداشته است، مجازات نمی شود.
  • اگر شما در دادگاه ثابت کنید که عملی که انجام دادید غیر ارادی بوده است و دادگاه بتواند صحت ادعای شما را درک کند، ادعای شما بدون نیاز به سوگند یا شاهد پذیرفته می شود. علاوه بر این اگر به زور و با ایجاد رعب و وحشت یا شکنجه از شما اعتراف بگیرند که مثلا مرتکب زنا شده اید، این اقرار صحیح نیست، زمانی که این موضوع در دادگاه ثابت شود بدون شاهد و سوگند ادعای شما پذیرفته می شود.
  • اقرار حتما باید با آگاهی و نزد قاضی صورت بگیرد. بنابراین اگر فردی جای دیگری بجز دادگاه، اقرار به یک جرم حدی کرده است برای مجازات نمودن او کافی نیست؛ بلکه این اقرار حتما باید در حضور قاضی انجام شود.
  •  بلوغ، عقل، اختیار و اطلاع نسبت به موضوع شرط مجازات است.

مجازات های حدی چیست؟

مجازات های حدی چیست؟

در صورت ارتکاب به جرایم حدی، با توجه به نوع جرم، در قانون و فقه برای آن عمل مجازات تعیین شده است. هر چه جرم سنگین تر باشد مجازات نیز سخت تر است.

به طور کلی مجازات های حدی عبارتند از:

در ادامه در خصوص جرایم با مجازات های حدی به ترتیب توضیحاتی ارائه می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

جرایمی که مجازات آن اعدام حدی است

  • زنا(رابطه جنسی کامل) با با محارم نسبی: منظور از محارم نسبی، خاله، دایی، پدر، مادر، خواهر و برادر و … است که هم مرد و هم زن مجازاتشان اعدام است.
  • زنا با همسر پدر: که در اینجا مجازات مرد اعدام است.
  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان: که مجازات مرد اعدام است.
  • زنای به عنف و اکراه: که همان تجاوز جنسی به زور و اجبار است موجب اعدام مرد می شود.
  • لواط: رابطه جنسی مرد با مرد دیگر است. مردی که فاعل است؛ مجازاتش در صورت اجبار و اکراه اعدام است و مفعول در هر صورت مجازاتش اعدام است.
  • تفخیذ: قرار دادن آلت تناسلی مرد بین ران یا نشیمنگاه مرد دیگر که اگر فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد؛ در این صورت مجازات فاعل اعدام است.
  • سب النبی: هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا نسبت زنا و لواط دهد ساب النبی است و به اعدام محکوم می شود.
  • سرقت حدی: مجازات سرقت حدی در مرتبه چهارم اعدام است.
  • محاربه: محاربه یعنی کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. این عمل یکی از مجازات هایش اعدام است. البته مجازات های دیگری هم دارد که بنا به تشخیص قاضی یکی از مجازات های اعدام، تبعید، قطع عضو یا صلب در نظر گرفته می شود.
  • افساد فی الارض: هر کس که به طور گسترده مرتکب جنایاتی مانند اخلال در سیستم اقتصادی کشور، تخریب و آتش کشیدن، برپایی مراکز فساد و فحشا و … انجام دهد مجازات آن اعدام است. جرم افساد فی الارض بسیاری از جرایم را در می گیرد. زمانیکه جرمی به صورت شدید و گسترده انجام شود اصولا افساد فی الارض است.
  • بغی: گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند باغی محسوب می شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می شوند.

جرایمی که مجازات آن اعدام حدی است

جرایمی که مجازات آن ها رجم (سنگسار کردن) است

احتمالا تا بحال بارها راجع به این مجازات سخت شنیده اید. البته امروزه در کشور ما تقریبا این مجازات به ندرت انجام می شود و یا اصلا انجام نمی شود.

سنگسار ریشه ی فقهی دارد و مجازات افرادی است که با وجود داشتن همسر دائمی که هر موقع بخواهد می توانند با او نزدیکی داشته باشند، به همسر خود خیانت کرده و با فرد دیگر رابطه جنسی برقرار می کند.

حال اگر یک زن متاهل اقدام به رابطه ی جنسی با مردی کند زنای محصنه و اگر مرد متاهل باشد، زنای محصن نامیده می شود. و مجازات زن و مرد دارای شرایط احصان، سنگسار است.

جرایمی که مجازات آن ها شلاق است

مجازات شلاق حدی در موارد زیر اجرا می شود:

  • در مورد زنای با محارم نسبی اگر زن زناکار بالغ باشد و مرد زناکار بالغ نباشد. مجازات برای زن ۱۰۰ ضربه شلاق است.
  • اگر مرد متاهل قبل از رابطه جنسی با همسرش با زن دیگری نزدیکی کند، ۱۰۰ ضربه شلاق مجازات اوست.
  • در جرم تفخیذ که توضیح داده شد برای فاعل مجازات ۱۰۰ ضربه شلاق را اجرا می کنند.
  • زنا در صورتی که توافقی باشد یعنی دختر و پسری که متاهل نیستند و با رضایت با هم نزدیکی می کنند؛ هم دختر و هم پسر ۱۰۰ ضربه شلاق مجازاتشان است.
  • مجازات مساحقه (همجنس گرایی زنان) ۱۰۰ ضربه شلاق است.
  • مجازات قوادی (کسی که افرادی را به هم معرفی می کند تا با هم زنا یا لواط کنند)، ۷۵ ضربه شلاق است.
  • مجازات قذف (کسی که به دیگران نسبت زنا یا لواط می دهد)، ۸۰ ضربه شلاق است.
  • مجازات مصرف مشروبات الکی، ۸۰ ضربه شلاق است.

جرایمی که مجازات آن قطع دست است

قاضی در جرم محاربه این اختیار را دارد که مجازات قطع عضو صادر کند؛ به این شکل که حد قطع دست راست و پای چپ را برای محارب اجرا می کنند و این امر در اختیار قاضی است.

همچنین در خصوص سرقت حدی نیز در مرحله اول ۴ انگشت دست راست سارق را قطع می کنند و اگر سارق مجددا مرتکب جرم سرقت حدی شود پایه چپ سارق را از پایین برآمدگی به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند قطع می کنند.

جرایمی که مجازات آن اعدام حدی است

جرمی که مجازات آن صلب است

صلب در واقع همان به صلیب کشیدن است و جز مجازات هایی است که در کشور ما نیز تقریبا اجرا نمی شود و یا به ندرت این اتفاق می افتد.

اما چون جز مجازات هایی است که در فقه اسلامی آمده است به همین دلیل در قانون مجازات جز مجازات ها محسوب می شود. این مجازات برای جرم محاربه در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

مجازات های حدی از جمله مجازات هایی هستند که در دین اسلام میزان و نوع آن برای برخی از رفتار ها پیش بینی شده است و در قانون نیز به همان صورت نوشته شده است.

همچنین قاضی در خصوص میزان و نوع مجازات حدی هیچ اختیاری برای کاهش یا افزایش آن ندارد لکن شرایطی وجود دارد که با استناد به آن بتوان مجازات را ساقط کرد و این کار از عهده ی یک وکیل متخصص کیفری بر می آید.

سامانه وکیل تاپ با در دست داشتن مجرب ترین وکلای حوزه ی کیفری از سراسر کشور، آماده ارائه مشاوره و دفاع از شما در دعاوی کیفری تان است.

سوالات متداول

اگر شک و شبهه ای جهت اجرای مجازات حدی برای قاضی بوجود آید، اصل بر عدم اجرای مجازات است.

مجازات مردی است که قبل از رابطه جنسی با همسرش، با زن دیگری زنا می کند. که مجازات او ۱۰۰ ضربه شلاق، تراشیدن سر و یک سال تبعید به شهر دیگری غیر از محل زندگیش می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند