قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری

شهرداری طرح های مختلفی روی سطح شهر پیاده می کند که یکی از این طرح ها مربوط به ملک و زمین می باشد .در این بین برای طرحی که می خواهد اجرا کند مانند اجرا کردن طرح عریض کردن خیابان ها٬ ساختن اتوبان و …  زمینی که در اختیار دارد پاسخگوی آن نمی باشد.

به همین علت شهرداری در این وهله به در اختیار گرفتن و تصرف ملک شهروندان روی می. آورد تا با در اختیار گرفتن ملک آن ها٬ طرح خود را اجرا کند. در اینجا برای آنکه شهرداری خود سرانه کار خودر را انجام ندهند٬ شهروندان می توانند با مشاوره با وکیل از این کار آن ها جلوگیری کنند.طبق ماده قانونی٬ شهرداری نمی تواند قبل از پرداخت کردن حقوق مالکین نسبت به تصرف آن ها اقدام کنند و باید حقوق آن ها را پرداخت کنند تا ملک مالک در اختیارشان قرار بگیرد.

برای آن که بیشتر با این موضوع آشنا شدید در ادامه مطلب با ما همراه باشیدو

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با وظایف شغل وکالت، انواع جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ بهره مند شوید.

تخریب ملک توسط شهرداری

قانون تعیین وضعیت املاک واقع شده در طرح های شهرداری چه مقرراتی دارد؟

طبق ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها؛ کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمانها، نهادها، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها‌ مستلزم ذکر نام باشد، مکلف می‌باشند در طرح‌های عمومی یا عمرانی که ضرورت اجراء آنها توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی با رعایت‌ ضوابط مربوطه تصویب و اعلان شده باشد.

در اراضی و املاک شرعی و قانونی اشخاص اعم از (‌حقیقی و حقوقی) قرار داشته و در داخل محدوده‌ شهرها و شهرکها و حریم استحفاظی آنها باشد، پس از اعلام رسمی وجود طرح، حداکثر ظرف مدت هجده ماه نسبت به انجام معامله قطعی و انتقال‌ اسناد رسمی و پرداخت بهاء یا عوض آن طبق قوانین مربوطه اقدام نمایند.

در تبصره یک ماده واحده نیز در باب وظیفه مالکین آمده: در صورتی که اجرای طرح و تملک املاک واقع در آن به موجب برنامه زمان بندی مصوب به حداقل ۱۰ سال بعد موکول شده باشد،‌ مالکین املاک واقع در طرح از کلیه حقوق مالکانه مانند احداث یا تجدید بنا یا افزایش بنا و تعمیر و فروش و اجاره و رهن و غیره برخوردارند و در‌ صورتی که کمتر از ۱۰ سال باشد مالک هنگام اخذ پروانه تعهد می‌نماید هر گاه زمان اجرای طرح قبل از ده سال شروع شود حق مطالبه هزینه احداث و‌ تجدید بنا را ندارد.

در مورد وظیفه شهرداری نیز در تبصره ماده واحده آمده: شهرداری‌ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساختمان مالکان مشمول قسمت اخیر تبصره ۱ مشخصات دقیق عرصه و اعیان و تأسیسات‌ موجود را معین و در پرونده درج و ضبط نمایند تا ملاک ارزیابی به هنگام اجرای طرح قرار گیرد و در زمانی که به لحاظ تأمین اعتبار آمادگی اجرای طرح‌ مزبور باشد به هنگام اجرای طرح مصوب ملاک پرداخت خسارت قیمت عرصه و اعیان ملک در زمان اجرای طرح خواهد بود.

منفعت داشتن یا نداشتن برای مالک

منظور از عقب نشینی ساختمان چیست؟

شهرداری وظیفه تعریض معابر و راهها را برعهده دارد و جهت این امر گاهی لازم است ساختمان های قدیمی خراب یا بخشی از یک ملک تصرف شود که در این باره با توجه به وظیفه عمومی شهرداری در این باب شما حق مخالفت با این امر را نخواهید داشت.

تنها دو نکته لازم است اول اینکه قبل از خرید هر ملکی از شهرداری وضعیت ملک را استعلام نمایید تا در معامله ملک خود مغبون (متحمل ضرر) واقع نشوید و دوم این که زمانی که شهرداری عقب نشینی ملک شما را اعلام می کند شما باید بدانید که می توانید هزینه آن را مطالبه نمایید.

اگر به ملک شما به واسطه عقب نشینی خسارتی وارد شود شهرداری ملزم است خسارت شما را تمام و کمال پرداخته و میزان خسارت وارده را نیز کارشناس تعیین می کند و شهرداری ملزم است همان میزان خسارت را به شما بپردازد.

در باب پرداخت خسارت به عرصه نیز قیمت یک سال قبل از ارزیابی تعیین و به این ارزش شش درصد اضافه خواهد شد. چنانچه مبلغ به‌ دست‌ آمده، بیشتر از قیمت ملک در زمان ارزیابی باشد، قیمت ملک در زمان ارزیابی در نظر گرفته می‌شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا عقب نشینی می تواند برای مالک منفعتی داشته باشد؟

در عقب نشینی، مالک علاوه بر اینکه قیمت ملک و خسارت آن را طبق نظر کارشناس دریافت می کند می تواند در برخی موارد و در صورتی که ممکن باشد جواز تراکم بیش از حد مجاز در منطقه برای بازسازی دریافت کند. همچنین ممکن است برای بعضی املاک تخفیف مالیاتی قرار داده شود.


همچنین در مورد وقت نظارت در دادگاه بیشتر بدانید


چگونه قیمت ملک تصرفی محاسبه می شود؟

قیمت روز توسط هیأت کارشناسی تعیین می شود و هیات فوق از سه نفر کارشناس رسمی دادگستری و مورد وثوق که یک نفر به انتخاب شهرداری و یک نفر به انتخاب‌ مالک یا صاحب حق و نفر سوم به انتخاب طرفین می‌باشد تشکیل و تعیین خواهد شد، رأی اکثریت هیأت مزبور قطعی و لازم‌الاجرا است.

در صورتی که در مورد کارشناس سوم توافقی حاصل نشود، دادگاه صالح محل وقوع ملک وظیفه دارد که کارشناس را تعیین و معرفی نماید.

اگر در محل، کارشناس رسمی دادگستری وجود نداشته باشد طبق ماده۲۹ قانون کارشناسان که مقرر داشته: «هر گاه در فن معینی کارشناس رسمی نباشد دادگاه‌ها و پارکه‌ ها و مقامات صلاحیتدار می‌توانند هر موقع که احتیاج به انتخاب کارشناس در آن فن‌ داشته باشند از بین کسانی که شغل و حرفه و معلومات آنها مربوطه به آن فن باشد یک یا چند نفر معتمد را به سمت کارشناس انتخاب کنند.

کارشناسانی‌ که به این ترتیب انتخاب می‌شوند باید در پیشگاه دادگاه یا پار که انتخاب‌کننده یا مقامات صلاحیتدار مطابق ماده ۵ سوگند یاد کنند و از حیث تخلف تابع‌ مقررات انتظامی کارشناسان رسمی هستند و در صورت استنکاف از قبول کارشناسی بدون عذر قانونی مورد تعقیب واقع شده به یک الی سه سال‌ محرومیت از اشتغال به شغل یا حرفه مربوطه محکوم خواهد شد.» عمل خواهد شد.

ماده قانونی مربوط به قرار گرفتن ملک در شهرداری

چند نوع تملک در باب اراضی داریم؟

در باب تملک اراضی دو نوع تملک داریم که اول؛ تملک اراضی طبق مقررات و مصوبات است ولی تشریفات تصرف در آن رعایت نشده است، در اینجا به مالک بهای ملک پرداخت می شود که منظور از بهای ملک در اینجا بهای روز پرداخت است.

بهای روز پرداخته و بهای عادله پرداخت نمی شود زیرا مطابق قانون، اراضی و املاکی که مشمول اقدامات تملکی است و دستگاه‌های دولتی اقدامات و تشریفات تملکی را رعایت نکرده باشند، برای دستگاه اجرایی جریمه‌ای در نظر گرفته شده و آن محکومیت به پرداخت بهای روز ملک است نه بهای عادله.

دوم؛ اراضی و املاکی که طرح مصوب در خصوص آنها وجود ندارد ولی دستگاه‌های اجرایی آنها را تصرف کرده اند. اگر در این اراضی و املاک تغییر و ساخت و سازی صورت نگرفته باشد مالک می تواند دعاوی رفع تصرف عدوانی اقامه نماید و اگر در آن عملیات عمرانی انجام شده باشد مالک فقط می تواند بهای ملک و زمین را مطالبه نماید. در اینجا نیز شهرداری باید بهای روز ملک را بپردازد.

برای دریافت وکیل آنلاین  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

چند نوع خرید در باب اراضی تصرفی داریم؟

طبق قانون تملک دو نوع خرید ملک تصرفی داریم. اول؛ خریدی که با توافق کامل طرفین یعنی شهرداری و مالک ملک صورت می‌گیرد.

دوم؛خریدی که در تعیین قیمت بین افراد اختلاف است و به همین دلیل تملک در راستای ماده ٨ و ماده ٩ قانون است.

ماده ٨ شیوه اول تملک را بیان می دارد که مقرر می دارد: «تصرف اراضی، ابنیه و تأسیسات و خلع ید مالک قبل از انجام معامله و پرداخت قیمت ملک یا حقوق مالک مجاز نمی‌باشد مگر آن که در‌ اثر موانعی از قبیل استنکاف مالک از انجام معامله، اختلافات مالکیت، مجهول بودن مالک رهن یا بازداشت ملک، فوت مالک و غیره انجام معامله‌ قطعی ممکن نگردد.

در این صورت به منظور جلوگیری از وقفه یا تأخیر در اجرای طرح به شرح زیر اقدام می‌شود: چنانچه مالک ظرف یک ماه از تاریخ‌ اعلام “‌دستگاه اجرایی”‌به یکی از انحاء مقرر در تبصره ۲ ماده ۴ برای انجام معامله مراجعه نکند یا از انجام معامله به نحوی استنکاف نماید .

مراتب برای‌ بار دوم اعلام و پس از انقضاء ۱۵ روز مهلت مجدد، ارزش تقویمی ملک که طبق نظر هیأت کارشناسی مندرج در ماده ۴ یا تبصره ۲ آن تعیین شده است‌ به میزان و مساحت مورد تملک به صندوق ثبت محل تودیع و دادستان محل یا نماینده وی سند انتقال را امضاء و ظرف یک ماه به تخلیه و خلع ید‌ اقدام خواهد نمود.

و بهای ملک یا حقوق یا خسارات به میزان مالکیتی که در مراجع ذیربط احراز می‌گردد از سوی اداره ثبت به ذیحق پرداخت و اسناد‌ قبلی مالک حسب مورد اصلاح یا ابطال و مازاد سپرده طبق مقررات مربوط به صندوق دولت مسترد می‌شود.

اداره ثبت محل موظف است بر اساس‌ سند انتقال امضاء شده وسیله دادستان یا نماینده وی سند مالکیت جدیدی به میزان و مساحت اراضی، ابنیه و تأسیسات مورد تملک به نام «‌دستگاه‌اجرایی» صادر و تسلیم نماید.»

ملک در شهرداری

آیا شهرداری می تواند قبل از خرید ملک آن را تصرف کند؟

طبق ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت؛ در صورتی که فوریت اجرای طرح با ذکر دلائل موجه به تشخیص وزیر دستگاه اجرایی ضرورت داشته باشد به نحوی که عدم تسریع در‌ انجام طرح موجب ضرر و زیان جبران‌ ناپذیری گردد

«دستگاه اجرایی» می‌تواند قبل از انجام معامله قطعی و با تنظیم صورت مجلس وضع موجود‌ ملک با حضور مالک یا نماینده وی و در غیاب او و نماینده دادستان و کارشناس رسمی نسبت به تصرف و اجرای طرح اقدام نماید لکن «‌دستگاه‌ اجرایی» مکلف است حداکثر تا سه ماه از تاریخ تصرف نسبت به پرداخت یا تودیع قیمت عادله طبق مقررات این قانون اقدام نماید.

مالک یا صاحب حق می‌تواند در صورت عدم پرداخت بها در مدت مذکور با مراجعه به دادگاه صالحه درخواست توقیف عملیات اجرایی‌ را تا زمان پرداخت بها بنماید و محاکم صالحه به موضوع خارج از نوبت رسیدگی و حکم لازم صادر می‌نماید و در صورت پرداخت قیمت تعیین شده‌ بلافاصله رفع توقیف عملیات اجرایی به عمل خواهد آمد.

آیا می توان اجرت المثل زمان تصرف ملک را از شهرداری مطالبه کرد؟

پاسخ به سوال فوق مثبت است. هرچند در رویه قضایی معمولا به مالک اجرت المثل تعلق نمی گیرد و رویه دادگاه ها به این متمایل است که فقط قیمت ملک و اراضی تصرفی پرداخته شود ولی اگر مالک بتواند غیر مالکانه و غاصبانه بودن تصرفات شهرداری را اثبات نماید می تواند مطالبه اجرت المثل نماید.

برای دریافت  مشاوره حقوقی  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

چگونه برای دریافت بهای ملک تصرف شده اقدام کنیم؟

مالک ملک یا اراضی تصرف شده برای دریافت مبلغ بهای ملک یا اراضی خود باید دعوای مطالبه بهای اراضی تصرفی توسط شهرداری اقامه نماید و برای اقامه این دعوا باید به دادگاه حقوقی دادخواست بدهد.

مدیر دفتر دادگاه پس از وصول دادخواست باید فوری آن را ثبت کرده، رسیدی مشتمل بر نام خواهان، خوانده، تاریخ تسلیم (روز و ماه و سال) با ذکر شماره ثبت به تقدیم کننده دادخواست بدهد و در برگ دادخواست تاریخ تسلیم را قید نماید. تاریخ رسید دادخواست به دفتر، تاریخ اقامه دعوا محسوب می شود.

طبق ماده۵۰ آیین دادرسی مدنی، دادخواست باید به زبان فارسی در روی برگ‌های چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد :

  1. نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان.
    تبصره – در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.
  2. نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده.
  3.  تعیین خواسته و بهای آن مگر انکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.
  4. تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند به طوری که مقصود واضح و روشن باشد.
  5. انچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد.
  6. ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشتجات و اطلاع مطلعین و غیره، ادله مثبته به ترتیب و واضح نوشته می شود و اگر دلیل، گواهی گواه باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به طور صحیح معین کند.
  7. امضای دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

بهای ملک تصرف شده توسط شهرداری

برای دریافت مبلغ بهای زمین باید به کدام دادگاه برویم؟

برای اقامه دعوای مطالبه بهای اراضی تصرفی شهرداری باید به دادگاه عمومی حقوقی دادخواست داده و دادگاه صالح از نظر صلاحیت محلی نیز دادگاه محل وقوع ملک است که طبق قواعد عام آیین دادرسی مدنی صالح است.

نمونه دادخواست مطالبه بهای زمین

رياست محترم دادگاه عمومي حقوقي شهر…

سلام عليكم

باحتراما به استحضار عالي مي رسانم

اینجانب مالكين رسمي قطعه … پلاك ثبتي .. فرعي مفروزي از پلاك …. فرعي از  … اصلي مي باشند متاسفانه شهرداري …… علي‌رغم تكليف مقرر در قانون نحوه تملك املاك واقع در طرح‌هاي عمراني و عمومي مصوب ۱۳۵۸ و نيز قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرح‌هاي دولتي و شهرداري مصوب ۱۳۶۷ و قانون نحوه تقويم ابنيه و املاك واقع در طرح‌هاي شهرداري مصوب ۱۳۷۰ كه مقرر داشته دستگاه اجرايي مي‌بايست املاك واقع در طرح‌هاي عمومي و عمراني را قبل از شروع به اجرا با پرداخت قيمت ملك واقع در طرح بدواً تملك نموده و پس‌ از آن شروع به اجرا نمايند.

بدون پرداخت قيمت ملك از ابتدای سال ۱۳۸۵ شروع به تصرف حدود ۲۰۰۰ متر مربع از ملك پلاك ثبتي مذكور و اجراي طرح عمراني ( احداث خیابان و فضای سبز) نموده و علي‌رغم مراجعات مكرر جهت دريافت حق ‌و حقوق قانوني خود، شهرداري (خوانده) از ايفاء تعهدات قانوني خود امتناع نموده تا انكه ناچار به اقامه دعوي شده ام.

نظر به اينكه قريب به ۱۱ سال ملك موضوع پرونده علي‌رغم اينكه در مالكيت اینجانب قرار داشته من غير حق و بدون رعايت ترتيبات قانوني توسط شهرداري (خوانده) تصرف گرديده بود درحالي‌كه هيچ‌يك از مواد و قوانين استنادي به خوانده اجازه تصرف و اجراي طرح قبل از پرداخت قيمت ملك را نداده.

بنابراين اقدام شهرداري در تصرف ملك اینجانب مغاير قوانين استنادي بوده و اين امر موجب تضييع حق اینجانب گرديده چراكه اين تصرف غيرقانوني و موجب سلب حق اینجانب  در استيفاء منفعت از ملك مورد بحث شده است بدوا خواهشمند صدور حكم داير بر الزام شهرداري به پرداخت بهاي روز حدودا ۲۰۰۰ مترمربع زمين تصرفي با جلب نظر كارشناس و سپس محكوميت خوانده به پرداخت اجرت المثل ايام تصرف تا زمان پرداخت بهای زمین با جلب نظر كارشناس رسمی دادگستری و پرداخت كليه خسارات دادرسي و حق الوكاله وكيل مي باشيم ادرس ملک : … .

سوالات متداول

۱- آیا شهرداری امکان آن را دارد که قبل از خرید ملک٬ ملک را به تصرف خود در آورد؟

طبق ماده ۹ لایجه قانونی٬در صورتی که فوریت اجرای طرح با بیان دلایل باشد٬با تشخیص دستگاه اجرایی٬ قیل از انجام معمامله قطعی در حضور مالک و یا نمایند آن٬ می تواند نسبت به تصرف ملک اقدام کند.

۲-آیا عقب نشینی ملک٬ برای مالک می تواند منفعتی داشته باشد؟

مالک٬علاوه براینکه طبق نظر کارشناسی قیمت و خسارت مرتبط را دریافت می کند٬ در برخی از موارد نیز می تواند جواز کسب بازسازی را پیدا کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
138 نظرات
  1. محمد فهیمی می گوید

    سلام بر حسب وظیفه خواستم تشکر از نوشتار سلیس و روان که موضوع مهم و کاربردی را قابل فهم برای عموم خوانندگان نموده

  2. مهدیه می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده ۱۲۰متر زمین عادی با قولنامه و بنچاق تفکیک زمین دارم وهمه زمینهابدون مجوزساخته شده که همگی هم توی فضای آموزشی قرار دارن وفقط ملک من مانده البته با ساخت ملک من کوچه بن بست میشه الان هم شهرداری میگه توی طرح هادی ملک من توفصای آموزشی قرار داره والبته ورودی به کوچه بعدی میشه
    واجازه ساخت نمیده ملک بنده در روستای قاسم آباد همدان که به تازگی امورات روستا ازدهیاری به شهرداری واگذار شده خواهشمندم دقیق راهنمایی کنید

  3. محمدرضا فراهانی می گوید

    ضمن تشکر قدر دانی و سپاس از انجام مشاوره وراهنمایی مردم برای جلو گیری از تضیع حقوق انسانهای مظلوم ۔یک سوالی را مطرح کنم ۔
    ۱۔ یک واحد آپارتمان از فروشنده در بنگاه خریداری نمودم و ثمن معامله پرداخت شد فقط مبلغ انتقال سند باقی ماند ۔۲۔ پس ۲ ماه پیگیری به دفتر خانه مراجعه نمودم مشاهده نمودم که پلاک خریداری شده ۲۰ متر۔ عقب نشینی دارد
    مالک اول قبول کرد مبلغی را تخفیف دهد ولی یک ماه بعد نپذیرفت و گفت ملک گران شده است طرح شکایت حقوقی جهت انتقال سند کرده است اخطار ودر تاریخ ۲ شهریور دادگاه داریم
    عدم اطلاع رسانی از عقب نشینی حین معامله و ذکر نشدن در قولنامه ۔ آیا اثری دارد یا خیر ۔ یا اینکه من باید مبلغ سر سند را بدهم ۔ هزینه خسارت بدهم
    ۲۰ یا اینکه مالک باید هزینه عقب نشینی را از مبلغ گل کسر کنند وبعد سند بزند
    ۳۔ قبل از دادگاه سازش کنیم یا همه دادگاه به ضرر من است ۔ و عقب نشینی در ارزش ملک اثر ندارد ۔
    از پاسخ شما بی نهایت سپاسگزارم

  4. سمیرا می گوید

    سلام.ما۶مالک قصد تفکیک داشتیم ب متراژ زمین۳۰۰۰متر جمعا.ک ۲۰۰۰متر از زمین مذکور در طرح فضای سبز قرار گرفت از انجایی زمین من۴۰۰متر ویکی دیگر از مالکان۶۰۰متر بیرون از این طرح قرار گرفته.وزمین کناریه ما تفکیک شده.من باید برای تفکیک چکار کنم.سمت راستمون رفته توطرح سمت چپمون تفکیک شده.ایا باید ما..من ومالک ۶۰۰متری… منتظر باشیم مالکان زمین توی طرح رفته اقدامی کنند تا ما بتونیم بریم سراغ کار تفکیکمون؟

  5. حامد می گوید

    سلام
    وقت شما بخیر
    واقعا خیلی عالی و رسا بودن مطالبتون
    خدا خیرتون بده
    یه سوال داشتم خدمتتون
    ما یه زمین مشاعی داریم که ۱/۵ دانگش سهم ما میشه پلاک ثبتی هم داره حدود ده سال قبل سازمان آب منطقه ای جهت انقال خط لوله یه توافق نامه ای با ما نوشتن و ما اجازه دادیم لوله رو از تو زمینمون رد کنن،اما سر قیمت به توافق نرسیدیم و سند هم تا به حال به نام سازمان آب منطقه صادر نشده،الان مالک قراره بیاد جز محدوده شهر،آیا اگه اون زمین تو طرح شهرداری هم بره باید عیله هر دو طرح دعوا کرد؟
    واین که باتوجه به اینکه ما کتبن اجازه دادیم سازمان لوله رو از زمینون رد کن میشه هم تقاضای حجرت المثل کرد و هم مطالبه قیمت روز زمین؟
    ممنون میشم پاسخ رو برام ایمیل کنید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام با توجه به توافقات شما که اگر قرار بوده اداره آب ارزش زمین را پرداخت کند با جلب نظر کارشناس پرداخت خواهد شد.در غیر این صورت مطابق توافق عمل خواهد شد.

  6. کمیل ازادی می گوید

    با سلام. ۲۰۰ متر زمین دارم که ۷۰ متر آن در طرح تعویض جاده یا طرح تفصیلی شهر است. زمان تصویب طرح سال ۸۵ است ولی شهرداری تاکنون موفق به اجرای طرح نشده. حالا می‌خوام پروانه ساختمان بگیرم. شهرداری میگه باید عقب نشینی کنی. طبق قانون ماده واحده سال ۶۷ و قانون ماده ۵ سال ۸۰ بعد گذشت ۵ سال طرح باید کنسل بشه ولی شهرداری زیر بار نمیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      شما می توانید از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نمایید

  7. Aghayi می گوید

    با سلام خدمت شما
    ما یک ۱۲ واحد اپارتمان هستیم و الان قصد مشارکت و ساخت مجددبا یک سازنده داریم و از زمین مت ۱۲۰ متر در طرح شهرداری قرار دارد .
    حال سولل اینجاست که اگر ما ملک را بسازیم در عوض پولی که شهداری به ما باید بده سازنده تراکم و جواز ارزان تر میگیره ایا راهی هست که ما خودمان با شهداری ووافق کنیم و مبلغ زمینی که در طرح افتاده رو بگیریم .
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر شما باید در خصوص این امتیازی که ممکن است شهرداری به سازنده بدهد از سازنده امتیاز بگیرید

  8. علی اکبر ادهم می گوید

    با تقدیم احترام
    ملکی دارای ۳۰۰ مترمربع عرصه است ، که طبق نقشه طرح جامع شهر حدودا ۲۰۰ مترمربع از آن در مسیر تعریض خیابان قرار میگیرد . قاعدتا پس از انجام توافق و جلب رضایت مالک ، میباید سند مالکیت ملک مورد نظر توسط اداره ثبت اسناد اصلاح و سند مالکیت جدید به مساحت ۱۰۰ مترمربع باقیمانده بنام مالک صادر گردد . لطفا بفرمایید آیا شهرداری میتواند درخواست صدور سند مالکیت قسمت اصلاحی (۲۰۰ مترمربع ) را از اداره ثبت بنماید ؟ و یااینکه اداره ثبت اسناد مجاز به انجام این کار هست ؟
    سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

      1. علی اکبر ادهم می گوید

        سلام و درود . سپاسگزارم .امکان داره مستند این قضیه رو بفرمایید کجا میتونم پیدا کنم ؟

  9. علی اکبر ادهم می گوید

    با تقدیم احترام
    ملکی دارای ۳۰۰ مترمربع عرصه است ، که طبق نقشه طرح جامع شهر حدودا ۲۰۰ مترمربع از آن در مسیر تعریض خیابان قرار میگیرد . قاعدتا پس از انجام توافق و جلب رضایت مالک ، میباید سند مالکیت ملک مورد نظر توسط اداره ثبت اسناد اصلاح و سند مالکیت جدید به مساحت ۱۰۰ مترمربع باقیمانده بنام مالک صادر گردد . لطفا بفرمایید آیا شهرداری میتواند درخواست صدور سند مالکیت قسمت اصلاحی (۲۰۰ مترمربع ) را از اداره ثبت بنماید ؟ و یااینکه اداره ثبت اسناد مجاز به انجام این کار هست ؟
    سپاس
    سلام و درود . سپاسگزارم .امکان داره مستند این قضیه رو بفرمایید کجا میتونم پیدا کنم ؟

  10. مریم می گوید

    سلام. خسارت عقب نشینی به چه کسی تعلق میگیره صاحب فعلی ملک یا صاحب ملک در زمان عقب نشینی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مالک فعلی

  11. مریم می گوید

    سلام. خسارت عقب نشینی به مالک فعلی تعلق میگیره یا مالک ملک در زمان عقب نشینی؟

  12. فرزاد می گوید

    سلام.جسارتا اینکه میفرمایید شهرداری ارزش به‌روز ملکی که در طرح واقع شده و‌ باید عقب کشی بشه رو باید محاسبه و پرداخت کنه آیا امکان داره بدلیل نبود بودجه بصورت حق امتیاز دادن و یا اعطای ملک دیگه‌ای در منطقه ای متفاوت به مالک با وی به توافق برسه؟در این مورد یه‌ توضیحی بفرمایین که توافق کلا به چه صورت خواهد بود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام صرفا در صورت موافقت مالک همچین امکانی وجود دارد

  13. علی سلامی می گوید

    من ملکی داشتم که با یک سازنده مشارکت کردم وملک ساخته شده و اماده هست که حدود ۱۰۰ متر عقب نشینی شده و از بابت این عقب نشینی حدود ۲۰۰ متر اضافه بنا به جواز شهرداری اضافه داده و در قرارداد مشارکت هیچ حرفی در مورد عقب نشینی و امتیاز اون اورده نشده با توجه به این مسئله که هزینه جواز ساخت به عهده سازنده بود ایا این امتیاز عقب نشینی به مالک تعلق میگیرد یا سازنده یا هر دو ؟ با این توضیح که ۵۰۰ متر خلاف داریم و هر دو باید جریمه اون رو با هم پرداخت نماییم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بر حسب توافق و قرارداد مشارکت شما اگر سازنده از زمین سهمی داشته باشد او نیز سهم می برد از اضافه

  14. فرزاد می گوید

    پس در هر صورت شهرداری در وهله‌ی اول بصورت نقد مبلغ ارزش به‌روز ملک رو پرداخت خواهد کرد درسته؟

  15. مهدی می گوید

    با سلام زمین اینجانبان و مابق شرکا ۳۰۰۰ متر بوده مشاع و در روستا است و سند عادی دارد که در طرح بلوار شهرداری است اکنون تعدادی از شرکا با شهرداری توافق امضا کردند و جایگزین زمینگرفته اند ولی شهرداری از ما رضایت نگرفته است و در حال زیرسازی و … در زمین مذکور میباشد حال ما باید چکار کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام موضوع نیاز به مشاوره تلفنی دارد با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید به وکلای متخصص ملکی وصل میشید

  16. ali می گوید

    سلام و عرض ادب. بنده زمینی به مساحت ۲۰۰ متر خریداری کردم و بعد از چهارسال اقدام به ساخت خونه کردم وپس ساخت خونه رفتم شهرداری برای گرفتن امتیاز برق و گازو… وقتی از شهرداری استعلام گرفتم گفتن زمین شما زیر طرح کاربری ورزشی قرار داره. ولی چون وزارت ورزش طی مدت زمان تعیین شده برای تصرف زمین‌ها اقدامی نکرده. از ما شهر داری تعهدی گرفت و تمام مجوزارو به ما داد. من میخواستم بدونم آیا پس از پایان مدت زمان تعیین شده برای تصرف ملک از طرف شهرداری. طرح کاربری بصورت خودکار ساقط میشه یا برای تغییر کاربری من ودوستانی که انجا اقدام به خانه سازی کردیم باید برای ضایع نشدن حقمون چیکار کنم. ممنون میشم. یه راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید به وکلای متخصص املاک وصل میشید

  17. مرتضی می گوید

    سلام سال۸۸ یک خانه در شهر اراک خریدم که عرض کوچه از خونه مورد نظر ۸ متر بود و از منزل من ۴ متر بود از شهرداری استعلام گرفتم نامه دادن کوچه بن بسته و هقب نشبنی نداره حالا بعد از ۱۰ سال میخوام بفروشم میگن کچه بن بازه و ۳.۵ متر عقب نشینی میخوره که باقیمانده ملک هم بدرد ساخت نمیخوره آیا این اشتباه شهرداری قابل شکایت و یا راه حلی دارد؟تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله با مدارک استعلام اگر موجود باشه میتونید شکایت کنید و مطالبه خسارت نمایید

  18. مقیمی می گوید

    سلام
    ملک من در نبش تقاطع یک خیابان فرعی منتهی به یک خیابان اصلی واقع شده است. شهرداری برای حل مشکل ترافیک، سر خیابان فرعی را مسدود نموده و خودرو های خیابان فرعی برای وروود به خیابان اصلی از ملک من عبور و استفاده می نمایند.
    چگونه مانع این مسئله بشوم. راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتونید با دیوار ملک را محصور کنید

  19. حسین می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید بنده ملکی دارم که شهرداری ادعا دارد ما باید از قسمتی از ملک کوچه سازی کنیم ،در صورتی که قبلا اینجا کوچه ای وجود نداشته است و حدودا این ملک ۵۰سال در تصرف ماست.آیا چنین کاری را می تواند انجام دهد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله همچین چیزی ممکنه ولی طبق نظر کارشناس مبلغ زمین محاسبه میشود

  20. محمد می گوید

    سلام.من خونه قدیمی خودم رو تخریب و بازسازی کردم.حدود ۸۰ متر عقب نشینی کردم که جزو کوچه شده.آیا میتونم پولش رو با شکایت از شهرداری مطالبه کنم. طبق چه قانونی.
    نمونه متن شکایت میدید؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست برای طرح دادخواست مرتبط تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  21. افشار می گوید

    سلام از راهنمایی و مشاوره های وکلای محترم خیلی سپاسگزارم و یه سوال داشتم:
    اگر ملکی که در بر خیابان قرار دارد و در زمان مراحعه به شهرداری جهت اخذ پروانه ساخت به دلیل قرار گرفتن مقداری از زمین مورد نظر بر اساس طرح تفصیلی شهری در طرح خیابان قرار دارد و پروانه براساس همین طرح برای باقی مانده ملک پروانه ساخت صادر میکند آیا مالک نسبت به مقدار زمینی که در طرح قرار گرفته میتواند از شهرداری درخواست بهای زمین رو داشته باشد یا اینکه بهش تعلق نمیگیرد و مالک حق طرح دعوا به طرفیت شهرداری بایت این موضوع در دادگاه حقوقی را دارد یا خیر؟
    خیلی ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست باید دادخواست مطرح بشه تماس بگیرید مشاوران املاک راهنماییتون می کنند.۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  22. عباس می گوید

    سلام از راهنمایی و مشاوره های وکلای محترم خیلی سپاسگزارم و یه سوال داشتم:
    اگر ملکی که در بر خیابان قرار دارد و در زمان مراحعه به شهرداری جهت اخذ پروانه ساخت به دلیل قرار گرفتن مقداری از زمین مورد نظر بر اساس طرح تفصیلی شهری در طرح خیابان قرار دارد و پروانه براساس همین طرح برای باقی مانده ملک پروانه ساخت صادر میکند آیا مالک نسبت به مقدار زمینی که در طرح قرار گرفته میتواند از شهرداری درخواست بهای زمین رو داشته باشد یا اینکه بهش تعلق نمیگیرد و مالک حق طرح دعوا به طرفیت شهرداری بایت این موضوع در دادگاه حقوقی را دارد یا خیر؟
    خیلی ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید؟

  23. علیرضا می گوید

    سلام
    اینجانب یک ملک تجاری و مسکونی به متراژ ۴۰۰۰متر در شهر و دارای سند ثبتی با سابقه ۱۱سال دارم که شهرداری حدودا ۱۰۰۰متر آن در طرح شهرداری که به عنوان خیابان جدید افتاده و الان گیر داده که ۱۰۰۰متری که در طرح هست را به عنوان حق تفکیک به شهرداری بدهید اگه امکان هست بنده را راهنمایی نمایی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیریدوکلای ملکی راهنماییتون میکنند

  24. حامد می گوید

    با سلام وخسته نباشید حدود سه سال پیش شهرداری خیابانی را که زمین ما در آن واقع شده شروع به بازگشایی کرد که حدود۵۰متر از این زمین در طرح قرار گرفت شهرداری هم با ادعای اینکه بودجه ندارد که وجهی به ما بدهد سه تا مجوز ساخت در عوض به ما داد که ما تا الان دو تا رو گرفتیم و حالا برای مجوز سومی زیر بار نمیره و میگه باید پول مجوز رو بدید لطفاً راهنمایی کنید که باید چکار کنیم ضمناً کاغذ رضایت‌نامه این سه مجوز در شهرداری موجود است با تشکر

  25. Najmeh می گوید

    سلام خدمت شما خانه ما در طرح فضا سبز است و خیلی قدیمی ویک ساختمان چند طبقه درکنار خانه حا درحال ساختن است وباعث اسیب به خانه ما شده است چون در طرح است اجازه ساخت نداریم ایا شهردار ی اجازه بازسازی داخل خانه را میدهد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله مشکلی ندارد

  26. مهدی می گوید

    سلام ما زمینی داریم که ۳۶۰ متر بوده که دارای کاربری فضای سبز میباشد، سال ۹۱ با شهرداری تفاهم کردیم در ازای ۱۲۵ متر از زمین ما کم شود کاربری زمین تغییر کرده و مجوز ساخت بگیریم ولی شهرداری هر بار مخالفت میکند، چیکار کنیم، ایا به حق خود میرسیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به تخصصی بودن سوال روی لینک زیر کلیک نمایید و از وکلا در قسمت مشاوره تلفنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  27. علی سیدی می گوید

    سلام مطالب خیلی رسانا بودند بابت این مطالب و زحمتتون تشکر میکنم
    ما سال ۵۶ یه زمین در ابعاد ۲۵۰ متر مربع در اردبیل خریداری کردیم که قولنامش موجود اما الان اون زمین به طرح شهرداری افتاده و عملا خبری از زمین نداریم ک چی شده میشه راهنمایی کنید؟ آیا زمین ما زنده میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سپاس بله امکانش هست در قسمت مشاوره های لینک زیر از وکیل بپرسید
      https://vakiltop.com/

  28. محمد می گوید

    سلام
    ملک من ۹۰متر عقب نشینی داشته که سازنده از قبل این عقب نشیتی امتیازاتی از شهرداری گرفته.
    حال که من با سازنده خود وارد دعوای حقوقی شده ام چطور میتوانم به جزیات امتیازاتی که شهرداری بابت ۹۰ متر عقب نشینی ملک من به سازنده داده است دستیابی پیدا کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از وکلای وکیل تاپ درقسمت مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  29. محمدرضا می گوید

    سلام من یک ملک دارم در یکی از شهرهای اطراف اصفهان که توی طرح خیابان افتاده حالا شهرداری می خواد یک زمین معوض بده ولی ۲۰ متر به صورت طولی از زمین می ماند بر خیابان جدید که پهنترین قسمت دو متر وکمترین آن ۱۰ سانت می باشد به شکل مثلث حالا شهر داری باقیمانده را به من نمی دهد آیا می تواند باقیمانده زمین به من ندهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  30. لقمان می گوید

    سلام ملک من در بیست سال پیش در تصرف شهرداری قرار گرفته حالا چکار می شه کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیرید به وکلای ملکی وصل بشید بررسی می کنند اگر راهی باشه خدمتتون تشریح میکنند. ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  31. امیرحسین می گوید

    سلام وقت بخیر زمینی داشتیم به متراژ ۶۳۰ متر.
    که ۵۰۰ متر آن در مسیر خیابان واقع شده .
    و ۱۳۰ متر باقی مانده است و
    ۱۳۰ متر را سند مالکیت گرفته ایم .
    الان به شهرداری که مراجعه میکنیم فقط میگوید شما ۱۳۰ متر ستد دارید .
    ما چطور می توانیم ۵۰۰ متر باقیمانده را از شهرداری بگیریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  32. زهرا رستمی می گوید

    سلام وقت بخیر.ملکی حصار کشی شده دارم که شهرداری در سال ۹۲ کاربری آموزشی زده
    البته این ملک قولنامه ای توسط پدرم خریداری شده و سال ۹۶ به من واگذار شده
    راهی هست برای تغییر گاربری؟شهرداری نه پولش رو میده ونه اجازه ساخت میده
    آیا برای شکایت از شهرداری سند لازمه یا با قولنامه هم میتونم شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  33. علی رضا براتی می گوید

    سلام خسته نباشین بنده درسال ۸۶ یک قطعه زمین خریداری کرده ام که به متراژ ۲۴۰ متر و در کنار زمین من ی فطعه زمین دیگه موجود هست با حاشیه ۵ متر و بعد از اون ی کوچه ۴ متری که خود مالک قرار داده الان که برای اخذ مجوز به شهرداری مراجعه کرده ام کوچه رو گفتن ۶متری باید باشه و با این اوصاف نصف زمین مجاور بنده توی طرح هست
    و به بنده ابلاغ کرده ان که باید زمین مجاور رو خریداری کنم تا به درخواست مجوزم جواب بدن ولی من توان مالی خرید اون زمین رو ندارم میشه راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تماس بگیرید. ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  34. ممقانی می گوید

    سلام و عرض ادب
    یک سئوال بزرگوار
    یک قطعه ۱۸۵۰۰ متری مال پدر خانم خدا بیامرزه من ازش ۱۳۳۰۰ مترشو فروختیم!! و الباقی اش طبق نقشه وزارت راه در آن زمان مال خود کرده خیایان و جاده خورده… آیا وراث میتونن الباقی زمینها که ۵۵۰۰ متر هست حدود را به کسی دیگه واگذار کنن؟
    اون قسمتی که وزارت راه گرفته منظورم؟
    ارادت امین
    زمین کشاورزی در حسن آباد فشافویه
    راهنمایی بفرمایید ممنون می شویم
    ۰۹۱۰۲۱۴۶۲۲۳

  35. صادقی می گوید

    با سلام و شهرداری در کدام عقب نشینی ها موظف به جبران خسارت است مثلا” در عقب نشینی کوچه های قدیمی هم موظف به جبران است برابر طرح تفصیلی شهر

  36. فتاح می گوید

    سلام ببخشید ما یک ساختمان سه طبقه (یک طبقه تجاری) حاشیه شهر داریم پارسال میخواستیم تخریب کنیم قسمت نشد. امسال این حاشیه جز شهر شده و بر عهده شهرداری است.
    الان اگر ما تخریب کنیم شهرداری از ما پول می گیرد. در ضمن در سند هم مغازه ها هم ذکر شده اند.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام برای تخریب باید از شهرداری مجوز بگیرید

  37. فاطمه شکوهی می گوید

    سلام بر شما خسته نباشید زمین بنده به متراژ ۲۴۷متر سند ثبت ۲نبش میباشد اکنون ظاهرا دهیاری ۵۲متر از زمین بنده رو کوچه لحاظ کرده آیا میتوانم دادخواست بدهم و مطالبه خسارت نمایم متشکرم از لطفتان

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله به دیوان عدالت دادخواست بدید

  38. امیررضا فیض الهی می گوید

    با سلام من دوسال پیش یه زمین خریداری و همون موقع به شهرداری مراجعه کردم طبق گفته دایره فنی شهرداری زمین بدون مشکل بود و بعد از خریداری اثباث مالکیت اونو انجام دادم الان بعد دوسال خواستم خونه بسازم شهرداری اومده میگه که زمین تو طرح کوچه و خیابانه الان باید من چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  39. نعمت‌الله می گوید

    سلام بنده یه خونه ۵۰ متری دونبش دارم کلنگی است الان می‌خوام بکوبم از نو درست کنم رفتم شهرداری نقشه پروانه بگیرم میگه از ملک شما ۱۰ متر می‌ره طرح میمونه ۴۰ متر آیا من میتونم خسارت این ۱۰ متر را از شهرداری مطالبه کنم یا خیر یانه ممنون از لطف شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله باید دادخواست مطالبه مبلغ نمایید

  40. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید یه زمین قولنامه ای دارم ۵۵متر دربرخیابان است رفتم شهرداری میگه در طرح زیر گذره مجوز بنا هم نمیدن هیچکی هم نمیخرش من به پولش نیاز دارم دارو ندارم همینه .باید چکار کنم تورو خدا راهنمایی بفرمایید .ایا شهرداری قبل از اجرای طرح پول میده زمین بجاش میده یا نه .اگر هم نمیده پس مجوز بده تا لااقل یکی بخرش .خواهش میکنم یه راه بزارید جلوم

  41. ناشناس می گوید

    با سلام من یک قطعه زمین قولنامه ای دارم ۵۵متر بر خیابان رفتم برا مجوز شهرداری میگه در طرح زیر گذره هنوزهم هیچ پروژه ای شروع نشده منم به پولش نیاز دارم.میگم یا زمین بجاش بدید یا پولشو .چون با این وضعیت هم کسی نمیخره زمینو از من .من باید چکار کنم دارو ندارم همینه

  42. سعدالاه عباس پور می گوید

    سلام خسته نباشید
    ما یک زمین در روستاداریم چند سالی هست قادر به ساختن نبودیم و الان مسکن شهرسازی
    از جلو و کنار زمین کوچه ۴متری در طرح هادی گذاشته لازم به ذکر هست که قبلا هیچ کوچه ای در زمین ما نبود اونجا بن بست بوده
    و مادر خواست حذف کوچه را کردیم اگر قبول نکنند چی کار کنیم

  43. مهرداد می گوید

    سلام.جناب مشکلی بین ما وشهرداری چندین سال وجود دارد بابت تملک ملک بابت فضای پارکینگ و فضای سبز .اکر امکان دارد راه تماس لطف کنید بابت مشاوره و وکالت.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  44. رامین می گوید

    باسلام، و خسته نباشید بنده ۵۴۰ متر زمین کشاورزی دارم در گلستان، که العان شهر شده، و اومده تو بافت شهری، از طرفی طرح اومده و زمین رفته توی طرح و بعد از تعریضی کل زمین رفته تو طرح، العان من باید تغییر کاربری کشاورزی به مسکونی اقدام کنم یا اینکه اقدام نکنم؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون

  45. رامین می گوید

    سلام، ۵۴۰ متر زمین زراعی خریداری کردم ۱۵سال قبل، العان شهر شده و اومده تو بافت شهری، و از طرفی زمین واقع شده تو طرح هرداری برای کمربندی ۲۰متری، حالا بنده باید تغییر کاربری زراعی به مسکونی رو بدم، یا اینکه از شهرداری شکایت کنم تا به من زمین جای دیگری بدن یا پول بدن؟ العان باید چکاد کنم

  46. سید می گوید

    سلام ما ۴۶متر از زمینمون در مسیر حریم جاده قرار گرفته رفتیم شهرداری که به ازای ۴۶متر زمین به ما پروانه ساخت بدهند ولی شهردار گفت چون شما کمتر از یکسال است که سند گرفتین به شما امتیازی داده نمی شود. آیا این حرفشان درست است؟

  47. سعید عبادی سعیدانی می گوید

    سلام آیا شهرداری به ملک بدون سند هم بابت عقب نشینی چیری پرداخت می کند یا خیر ؟؟؟ملک با مساحت ۲۶۳ متر مربع که ۴۹ متر آن از شمال و جنوب اصلاحیه دارد و قرار است کوچه ۸متری تعریض گردد. آیا متصرف فعلی این ملک میتواند بابت ۴۹ متر که قرار است به کوچه اضافه شود از شهرداری طلب پول یا معوضی بنماید ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . ملک در منطقه شهری بندرعباس میباشد .

  48. amir می گوید

    سلام مایک زمین ۱۶۰متری داریم سال۸۴خریداری کردیم الان برای پروانه اقدام کردیم شهرداری میگه توطحره کوچست زمین پشتی ۳طبقه ساخته شده اگه میشه راهنمایی کنید چطوری میتونم بسازم.

  49. داود می گوید

    سلام زمین ۳۰۰متری دارم که قولنامه ای خریدم حالا شهرداری میگه از کنار زمین تون کوچه میگذره ۳متری حالا میتونم زمین بهشون ندم؟ زمینم دیوار کشی شده و داخلش یوییت دارم فقط اب و برق و گاز ندارم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نمیتوانید

  50. عامری می گوید

    سلام مایک آپارتمان قولنامه ای خریدیم ودرجلسه قبل از نوشتن قولنامه ماازاملاک وصاحب ملک پرسیدیم که ملک او
    قاف یا آستانه که نیست که گفتند نه.چون تو قولنامه هاقبلی نیست بعد که تحقیق کردیم فهمیدیم که هم اوقافه وهم کلا خلاف ساخته شده درضمن هنوز سه ماهه که خریدیم وبه فروشنده رهن دادیم لطفا من راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانیداز صاحب ملک بابت کلاهبرداری شکایت نمایید

  51. حسینی می گوید

    باسلام ببخشید خونه من بامتراژ ۱۷۴متر می باشد وسه نبش همسایه بغل دست شکایت کرده و می گوید ۳۴ متر از زمین ایشان را تصرف نمودم وبا توجه به اینکه ملک من با سند برابر می باشد و براساس نظرکارشناس دادگستری اینکه براساس نقشه های هوایی ،شهرداری خیابان نبش خونه من بجای ۱۲متر ۱۴متر خیابان احداث نموده ولذا ۳۴متر از زمین ملک من توسط شهرداری تصرف شده لذا خواهشمنداست راهنمایی فرمایید که باید چکارکرد

  52. رامین غلمانی می گوید

    سلام زمین من تو طرح خیابان هست ۴سال پیش این طرح اومده
    آیا بعد از مدتی طرح برداشته میشود یا تا ابد میمونه
    خیلی ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طرح کلی هست و لغو نخواهد شد

  53. رضا می گوید

    با عرض سلام و وقت بخیر
    بنده برای گسترش بنا به شهرداری مراجعه کرده ام. در حین تکمیل مدارک تعهد تعریض داده ام. آیا در هنگام اجرای طرح شهرداری نمی توانم پول زمینی که از ملک تخریب میشود را مطالبه کنم؟

  54. فلاحی می گوید

    باسلام
    ایا شهرداری میتواندتقاضای ثبت ملک بده؟

  55. جوینی می گوید

    خسته نباشید
    من ملکی به مساحت ۴۰ متر در جاده کنربندی ساری و قائمشهر به صورت مبایعه نانه خریداری کردم، متاسفانه زمان استعلام شهرداری گفت در حریم شهر نیست و از اداره راه و شهرسازی استعلام کنید، به اونجا مراجعه کردیم گفتند کل زمینتون داخل طرح هست. الانن واقعا نمیدونم چیکار کنم؟ به وکیل مراجعه کردم گفتن باید نانه کتبی داشته باشید تا شخص بشه از چه زمانی تو طرح بوده، اداره راه هم به شخص جواب نمیده من چطور میتونم و از طریق کدوم ارگان باید نامه کتلی بگیرم. ممنونم از راهنمائیتون

  56. صمد می گوید

    سلام خسته نباشید من یک زمین دویست متری خریدم.از مالک اصلی،زمین خام هنوز پروانه ساخت نمیدن،یعنی فعلا زمین خامه،فقط مالک امد خودش پلاک بندی کرده بهمون داد،خاستم بپرسم اگر طرحی مثل جاده،فضا سبز یا…. بهش بخوره شهرداری پولش میده یا نه با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی ازشهرداری استعلام نمایید

  57. نادره فاتحی می گوید

    سلام و عرض ادب
    توافقنامه ای با شهرداری در خصوص واگذاری چند قطعه زمین با مالک محجور تنظیم شده
    الان به جهت حجر مالک در زمان امضاء توافقنامه از جانب دو نفر از وراث محجور به طرفیت سایر وراث و شهرداری در دادگستری طرح دعوی شده رای به بطلان توافقنامخ صادر شده ولی در مقام تجدیدنظرخواهی عنوان کرده اند که اولا دعوی باید در دیوان عدالت مطرح میشده ثانیا بقیه وراث توافقنامه رو قبول دارند نباید طرف دعوی قرار بگیرند از طرفی دعوی اعتراض ثالث نسبت به تاریخ محجوریت در حال رسیدگی است و دادگاه موظف بوده قرار اناطه صادر کند ممنون میشم نظر حضرتعالی رو در اینخصوص بدانم

  58. نادره فاتحی می گوید

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    توافقنامه ای با مالک محجور و شهرداری در خصوص واگذاری چند قطعه زمین تنظیم شده و الان دو نفر از ورثه به طرفیت سایر ورثه و شهرداری طرح دعوی بخواسته اعلام بطلان توافقنامه به جهت حجر مالک نموده اند رای دادگاه صادر ولی خواندگان به جهات ذیل اعتراض کرده اند اولا: مرجع صالح دادگاه نبوده باید دیوان عدالت طرح دعوی میشده ثانیا: سایر وراث نباید طرف دعوی قرار میگرفتند چونکه توافقنامه را قبول دارند ثالثا: دعوی اعتراض ثالث به تغییر تاریخ محجوریت مفتوح و در حال رسیدگی است دادگاه تا تعیین تکلیف نهایی باید قرار اناطه صادر میکرد رابعا : بااینکه مالک محجور فوت کرده باید دایره سرپرستی هم طرف دعوی قرار میگرفت
    ممنون میشم نظرتون رو راجع به ایرادات فوق اعلام بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله درسته اظهارات شما

  59. سیدمحمدمهدی رفیعی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    بنده قطعه زمینی ۱۰۰ متری در منطقه ا از مشددشتم که متاسفانه زیر طرح مسکن مهر بود و شهرداری اقدام به ساخت در انجا کرد و زمین اینجانب را تصرف کرده اند
    زمین قولنامه ای بوده است وده سالی هست که این اتفاق افتاده ایا امکان وصول پول زمین تصرف شده هست؟
    و چطور؟

  60. سجاد می گوید

    سلام و عرض ادب.
    ما مالک زمینی هستیم به متراژ ۱۵۰ متر واقع در شهرستان بهارستان استان تهران و این زمین با چندین زمین دیگه در طرح فضای سبز شهرداری قرار گرفته برای پیگری چه فرایندی رو باید طی کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:پروژه های عمرانی، احداث راه‌ها، شوارع و پارک‌های عمومی وظیفه شهرداری است و شهرداری جهت انجام این امور به ملک نیاز دارد و گاهی ممکن است ملک اشخاص در طرح های فوق واقع شده باشد در این حالت جهت پیشبرد کار شهرداری که یک نهاد عمومی غیردولتی است ملک مربوط تصرف و برای پروژه فوق استفاده خواهد شد منتها مالک ملک واقع شده در طرح شهرداری بی نصیب نخواهد ماند و مبلغ بهای ملک تصرفی شهرداری به او پرداخته خواهد شد.

  61. علی حسین قلی خانی می گوید

    جناب آقای زینالی – با سلام
    ضمن تشکر از شما بابت این وبسایت و تبادل خالصانه اطلاعات
    سوالی دارم که متشکر میشوم حتی المقدور راهنمائی بفرمائید :
    ملکی دارم در محدوه اراضی شهر قدس ، دارای سند تکبرگ ششدانگ و پایانکار شهرداری که درحال حاضر کارگاه صنعتی میباشد ، ملک در تصرف خودم است و از آن بهره برداری میکنم لیکن این ملک بر جاده مخصوص کرج ( لشکری ) واقع شده است ، جاده مخصوص در حال تعریض است و ملک من نیز در طرح واقع شده است ، حسب توافق بین شهرداریها متولی تعیین تکلیف معارضین حاده مخصوص شهرداری منطقه ۲۱ ( تهرانسر ) است ، بیش از شش سال است که نه به من جواز میدهند و نه مشتری برای خرید ملک می آید چون داخل طرح است بعبارتی حقوق مالکانه من تضییع شده است حال قصد شکایت جهت تعیین تکلیف وضعیت ملک را دارم
    آیا باید مخاطب شکایت من شهرداری منطقه ۲۱ باشد ؟ یا شهرداری شهر قدس ؟

    سپاسگزار شما خواهم بود که مرا راهنمائی بفرمائید
    چنانچه در خصوص عنوان و متن دادخواست ارائه طریق بفرمائید کمال تشکر وامتنان خواهد بود

  62. خانه به دوش می گوید

    سلام. ما از يك خانه كلنگي سه طبقه طبقه دوم را با سند تك برگ خريداري نموده ايم كه قبل از خريد صاحبخانه درخواست هزينه طرح را داده است. آيا اكنون كه ما پس از درخواست ايشان آن را خريداري نموده ايم هزينه آن به ما تعلق مي گيرد يا خير؟؟؟؟
    يعني در حال حاضر آن مبلغ را به صاحبخانه قبلي كه در خواست داده مي دهند و يا كلا نمي دهند؟؟؟؟
    كل متراژ خانه ۸۰ متر است كه پس از طرح ۳۰ متر آن مي ماند.
    براي خانه امكان تجميع هم وجود ندارد چون واحدهاي كناري ساخته اند.

  63. احسان می گوید

    با سلام
    ما یک خانه داریم که الان حدود ۳۰سال است که میگن طرح شهرداری است و هنوز به اجرا درنیامده و الان این خانه فرسوده شده است و دیگر صلاح نیست در ان مکان زندگی کرد و سقف خانه کم کم درحال ریزش است. حال متاسفانه نه می توانیم بسازیم نه بفروشیم نه بشینیم. میخواستم بدونم نمیشه کاری کرد که سریع تر تصمیم گیری بشود یا بسازیم و …
    ممنون از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      قانونگذار جهت جلوگیری از سوء استفاده خودسرانه شهرداری درخصوص تملک املاک خصوصی، بدون اینکه حقوق مالک پرداخته شده باشد، راه شکایت را باز گذاشته است. در این صورت شما می توانید دعوای خود را در مراجع صالح مطرح نمایید. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی از وکلای متخصص ما در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  64. مژگان می گوید

    سلام. بنده زمین دارای سند تک برگ خریداری نموده و پروانه ساخت هم گرفته و قانونی خانه ام را ساختم گواهی عدم خلاف هم گرفتم حال در مرحله اخذ پایان کار، طرح تفضیلی تعریض کوچه را عنوان کردند که ۱۰ متر از زمین دارای سند تک برگ بنده را دربرمی گیرد.
    آیا پایان کار من با همان متراژ ۲۰۰ متر صادرخواهد شد؟ آیا ازمتراژ زمین بنده کم می شود؟
    لطفا راهنمایی ام کنید چه کنم. اعصابم به هم ریخته. سند بخوام بگیرم همان ۲۰۰ متر در سند خانه قید می شود؟ با سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اگر در طرح تفصیلی قرار گرفته چون از قوانین دولتی است و اجرا می گردد اقدامی نمی توانید انجام دهید.

  65. ایمان صادقیپور می گوید

    ایاشهرداری میتواندمالکان رامجبوربه قبول گرفتن تراکم معوض تملک زمین به بهانه ساخت جاده کندیااختیاری است ومالک میتواندغرامت نقدی دریافت کندچون مالکان قصدساخت زمین راندارندومبخواهندزمین راهمینجورکه هست بفروشندواحتیاجی به تراکم ندارندممنون ازهمکاری خوب وپذبارشمابزرگواران

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شهرداری وظیفه تعریض معابر و راهها را برعهده دارد و جهت این امر گاهی لازم است ساختمان های قدیمی خراب یا بخشی از یک ملک تصرف شود که در این باره با توجه به وظیفه عمومی شهرداری در این باب شما حق مخالفت با این امر را نخواهید داشت. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکیل متخصص در زمینه شهرداری شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  66. یوسفی می گوید

    سلام من ۱۵۰متر زمین در حاشیه شهر دارم که از طرف مالکها و شهرداری جلوگیری می‌شود می‌گویند قرار است نزدیک به زمین کمربندی بخورد اگر من بخواهم زمینم را بفروشم می‌توانند جلوگیری کنند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص این حوزه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  67. محمدرضا ملاعلیا می گوید

    سلام استاد کتاب های انتشاراتتون رو میخونم اخوان زینالی عزیز آقا مهدی، حسین، بهزاد، آقا توحید لطفا در خصوص اراضی و املاک وقفی و اجاره و پذیره و نحوه اجرای قوانین قانون تشکیلات و اختیارات اوقاف هم مطلب چاپ کنید فکر کنم طرفدار داشته باشد موفق باشید
    حقیر محمدرضا ملاعلیا متولی موقوفات غیرمتصرفی قزوین

  68. محسن می گوید

    سلام پدر بنده سال ۹۲ مغازه ای به فردی فروخت بصورت قولنامه ای درقولنامه عنوان شده در صورت قرارگرفتن ملک در تعریض خیابان فروشنده مسولیتی ندارد حال ملک طبق رای کمسیون ماده ۱۰۰ درتعریض خیابان می‌باشد خریدار از پدرم شکایت کرده آیا مسولیت خسارت خریدار بعهده پرم است

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این توافقی شده باشد و پدرتان این عدم مسوولیت فروشنده را قبول کرده باشد در این صورت مسوولیت با پدرتان می باشد.

  69. محسن می گوید

    باسلام مجدد اشتباها شما فکر کرده اید پدرم خریدار است پدرم فروشنده می‌باشد حال باردیگر سوال را تکرار میکنم پدرم سال ۹۲ مغازه را به فردی فروخته است در قولنامه نوشته شده درصورت تعریض خیابان فروشنده هیچ مسئولیتی ندارد حال پس از رای کمسیون ماده ۱۰۰ رای به تخریب مغازه صادر شده وخرید از پدرم شکایت کرده حال خسارت خریدار به عهده کیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قرارداد مشخص شود که هیچ مسوولیتی بابت نقض یا در طرح شدن مسوولتی نخواهد در این صورت پدرتان مسولیتی ندارد ولی اگر پدرتان این شخص را فریب داده باشند در این صورت می توانند اقدام به فسخ قرارداد نمایند.

  70. نادر می گوید

    باعرض سلام خدمت شما دوستان بنده در سال ۹۰مغازه ای از شخصی خریدم در مباینامه عنوان شده که در صورت تعریض خیابان فروشنده مسئولیتی ندارد درسال ۹۷ بعلت رای کمسیون ماده۱۰۰ مغازه درتعریض خیابان می‌باشد حکم تخریب صادر شد وکل مغازه تخریب شد درسال۹۹بنده به جرم کلاهبرداری از فروشنده شکایت کردم که در دادگاه کیفری فروشنده تبرئه شدحال اخیرا دردادگاه حقوقی از چه کسی باید شکایت کنم آیا باتوجه به اینکه در مباینامه عنوان شده فروشنده مسئولیتی در قبال طرح تعریض ندارد بنده از چه کسی میتوانم خسارت بگیرم آیا بعداز گذشته ۱۸ماه میتوانم از شهرداری که زمین من را نخریده بلاتکلیفی گذاشته مجوز ساخت بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر فروشنده تعهدات خودش را ساقط کرده باشد و شما نیز با وجود اینکه با طلاع خودتان زر مبایعه نامه را امضائ کرده اید در ایخصوص شکایتی نیز کرده باشید دعوای شما جایی نتیجه نخواهد داد.

  71. اکبر منافیان می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یه ملک دارم ۱۱۰متر سال ۹۱برای گرفتن پروانه به شهرداری مراجعه کردم گفتن کل ملک تو مسیر ۱۲متری قرار دارد الان ده سال میرم شهرداری همیشه میگن بودجه نداریم دوبار هم پول کارشناس نزدیک.به ۷.۵ میلیون تومان پول کار شناس دادم حکم قطعی دیوان عدالت اداری رو دارم که شهرداری باید پروانه ساخت بده اجراش هم گرفتم ولی اینا به بهانه هایی حکم اجرا نمی‌کنند دو روز ملاقات حضوری با شهردار منطقه داشتم تو جلسه گفتن یا پروانه میدیم یا پول ملک فردا رفتم گفتن پروانه میدیم اما دو طبقه در حالی که تو کوی ما شش طبقه هم دادن لطفا راهنمای کنید ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق اجرای احکام دیوان عدالت اداری در خواست اجرای حکم را درخواست نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  72. رضا بافری می گوید

    سلام و عرض ارادت ملکی دارم در خیابان آذربایجان تهران منطقه ۱۰ شهردای که از سال ۱۳۶۵ کل آن در طرح تفضیلی شهرداری قرار گرفته است ایا راهی برای الزام شهرداری به خرید یا خروج از طرح وجود دارد درضمن ملک کناری توسط شهرداری خریداری و تخلیه شده است

  73. اسماعیل می گوید

    با عرض سلام زمینی دارم درحاشیه اتوبان زنجان در طرح استحفاظی اداره قراردارد حال چند روزی است متوجه شدم که مالک زمین پشت من برای دریافت مجوز احداث پمپ بنزین اقدام کرده با توجه به قرارگرفتن زمین من در حریم راه آیا قبل از تملک زمین من اداره راه وشهرسازی می‌تواند به او مجوز بدهد تا از زمین من عبور کند ازچه ارگانی وبا چه ماده قانون میتوانم جلیلی کنم

  74. اسماعیل می گوید

    با عرض سلام زمینی دارم درحاشیه اتوبان زنجان در طرح استحفاظی اداره قراردارد حال چند روزی است متوجه شدم که مالک زمین پشت من برای دریافت مجوز احداث پمپ بنزین اقدام کرده با توجه به قرارگرفتن زمین من در حریم راه آیا قبل از تملک زمین من اداره راه وشهرسازی می‌تواند به او مجوز بدهد تا از زمین من عبور کند ازچه ارگانی وبا چه ماده قانون میتوانم شکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر از زمین شما عبور می کند می توانید از طریق دادگاه دادخواست رفع ممانعت باید طرح نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  75. سعید می گوید

    سلام ملک تجاری داخل طرح عقب نشینی شهرداری هست از نفر قبلی که سرقفلی خریده بنده سرقفلی بخرم با حضور مالک و امضا و تعهدات آیاباخرید ملک و عقب نشینی پول پرداختی بازگرداننده می‌شود به چه صورت هست تکلیف بنده تشکر از راهنمایی

  76. محمود می گوید

    سلام در ۱۵ سال پیش زمینی از شهرداری خریداری شده و در قولنامه وهمچنین پروانه حریم مشخص شده است بعد از چند سال شهرداری اقدام به تغییر حریم یک قسمت از زمین شده است و باعث متضرر شدن مالک شده است الان آیا محکومیتی به شهرداری شامل می شود یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دیوان عدالت ادای به طرفیت شهرداری شکایت نمایید و در خواست مطالبه خسارت نمایید.

  77. محمود می گوید

    سلام در چند سال پیش زمینی از شهرداری با حریم مشخص در پروانه که بعداز چند سال اقدام به تغییر یک قسمت از حریم ها کرد که موجب متضرر شدن خریدار گردید آیا شهرداری شامل محکومیت می شود یا نه

  78. مصطفی می گوید

    سلام. ما یک ملک قولنامه ای ۲۱۰ متری بهر خیابان اصلی داریم که دارای دو مغازه می باشد و یکی از مغازه ها بصورت قولنامه ای فروخته شده و مالکش برای مغازه خود تجاری گرفته است، همچنین ملک مورد نظر عقب نشینی داشته و طبق گفته شهرداری حدود ۵ متر مربع از مغازه ایشان بعد از عقب نشینی باقی خواهد ماند. برای دریافت مجوز ساخت (و عقب نشینی) آیا لازم است صاحب مغازه رضایت دهد یا نه؟ آیا بعد از عقب نشینی صاحب مغازه میتواند خسارت تجاری از دست رفته خود را باید از شهرداری مطالبه کند؟

  79. پیمان می گوید

    سلام کن ی خانه به متراژ ۳۷۰ متر دارم که سند تک برگ داره الان توی طرح تفصیلی جدیده حدود ۱۶۰ مترش جاده میبره که دقیقا خانه ام هست باید تخریب بشه . حالا شهرداری میتواند خانه ام رو تخریب کنه با وجود سند ثبتی و اگر بکند پولشو پرداخت میکنه ممنون

  80. جلال می گوید

    با سلام من یک قطعه زمین ۴۶۰ متری رااز طریقه مزایده از دادگاه خریداری نمودم که طبق کارشناسی زمین مربوطه ۳۸۰ متر آنرا توسط شهرداری به بزرگراه تبدیل ومالی ۸۰ مارا هم خارج از طرح اعلام نموده‌اند
    باتوجه به مراجعات به شهرداری آیا ا قیمت پرداختی از طرف شهرداری میبایستی قیمته روز بازار باشد ۲ آیا می‌توانیم تقاضای معوض زمین را از شهرداری نماییم با توجه به اینکه ۸۰ متر آنرا خارج از طرح اعلام نموده‌اند باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله این قیمت باید به نرخ روز قیمت زمین محاسبه و به شما پرداخت شود

  81. امیر مهدی می گوید

    سلام
    من یه ملک سند دار ۱۵۰متری دارم تو منطقه ۲ کرج که ۲۵ متر تجاری مغازه داره و مابقی حیاط و خونه هست خونه هم بحره خیایان هست چون یک طرحه ۵۰ ساله اونحاست که کل ملک منو میگیره مجوز ساخت نمیدن الان میخام به صورت خلاف کل ملک قاط مغازه بکنم بعدا برم جریمه بدم میشه یا نه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر این کار را انجام بدهید در این صورت با اقدام ماده ۱۰۰شهرداری تخریب خواهد شد.

  82. محسن محمدی می گوید

    با سلام
    موضوعی که ضروری بود به ان اشاره کنید این است که..
    درصورتی صرفا طرحی وجود داشته باشد لیکن هنوز اجرا نشده باشد و ضرورت اجرای طرح پیش بینی نشده باشد دادخواست مطالبه وجه به نتیجه نخواهد رسید

  83. امین موسوی می گوید

    سلام .یک خانه که ارثی به من رسیده و سند سیم سربی دارد .در طرح شهرداری چیرفت افتاده حدود بیست سالی هست که نه اجازه ساخت می‌دهد و نه بهای آن را می‌دهد و همه مالکین را بلا تکلیف گذاشته .باید چه کار کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای راهنمایی از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص این امور مشاوره بگیرید

  84. حمید می گوید

    با سلام
    اینجانب وارث کارگاهی تجاری از پدرم می‌باشم.شهر داری ادعا میکند در حریم فضای سبز است نه بهای ملک را می‌دهد ونه مجوز ساخت و ساز می‌دهد و نه زمین جایگزین میدهد .با توجه به این که زمین‌ تجاری است چگونه می‌توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق دیوان عدالت اداری بخاطر غیر قانونی بودن عمل شهرداری شکایت نمایید ولی برای اینکار و تسریع در کار شما باید حتما از وکیل استفاده نمایید

  85. مهدی می گوید

    سلام از کجا بفهمیم زمین مورد نظر جزء طرح راه سازی نیست ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شهرداری اقدام نمایید

  86. مهدی می گوید

    ۱۲سال پيش شهرداری زمینی‌ را به جای خانه ما درطرح بود واگذار کرده از سهم تفکیکی زمین‌های سهرابی که ثبت شهرداری هست ۸ سال بعد سهرابی دوباره زمین رو فروخته به شخص بخشدار با استفاده از سمت خود ما رو مجبور به گرفتن زمین دیگر از سهرابی می‌کند درحالی که اون باید زمین رو قبول کنه

  87. حاجیه می گوید

    سلام
    درصورتی که شهرداری برای عریض کردن خیابان اقدام به تخریب ساختمان کرده است ،و در طول این مدت کمیسیون برای توافق تشکیل نداده و مالک در این مدت اقدام به گرفتن سند نموده که دیگر قسمت تخریبی در سند حاضر نیامده است،از چه راهکاری میتوان خسارت مقدار اصالتی را از شهرداری مطالبه نمود
    سخن کارمندان شهرداری درحال حاضر برایمان این است که چون سند گرفتین نمی‌توانیم خسارت و هزینه اصالتی قبلی را بگیرین، قبلاً هم میگفتن برین سند بگیرین بعد بیاید در مورداون مقدار از ملک که اصابت شده توافق کنیم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند