شرایط و مدت زمان عده در طلاق توافقی

 عده در طلاق توافقی به این صورت است که باید در نظر داشت که ازدواج از جمله وقایعی است که هر فرد و خانواده‌ای با آن مواجه است و ممکن است منتج به خوشبختی طرفین و یا طلاق گردد. واقعهٔ طلاق به عنوان یکی از ناراحت کننده ترین اتفاق زندگی یک انسان می‌باشد.

لیکن نکتهٔ مهم در رابطه با این واقعه آن است که بخشی از زندگی است. همچنین هیچ یک از مرد و زن با هدف طلاق و جدایی با یکدیگر ازدواج نمی‌کنند اما به لحاظ شرایط متفاوت زندگی طرفین ممکن است به این نتیجه برسند که جدایی بهتر از اشتراک در زندگی است.

در راستای موضوع فوق بدواً ضرورت دارد تا به تبیین اشکال مختلف طلاق از منظر قانون و شرع بپردازیم. به صورت کلی طلاق ممکن است در فروض ذیل صورت گیرد که به لحاظ حدود موضوع فوق صرفاً به مبحث طلاق توافقی می‌پردازیم:

  1. حسب تقاضای مرد
  2. حسب تقاضای زن
  3. حسب تقاضای مشترک طرفین یا طلاق توافقی

طلاق با تقاضای مشترک طرفین یا طلاق توافقی

اجمالاً طلاق حسب تقاضای مشترک طرفین یا طلاق توافقی عبارتست از نوعی از طلاق که هر یک از زوج و زوجین در رابطه با جدایی و طلاق دارای موضع مشترک بوده و می‌توانند طبق اصل آزادی اراده نسبت به انجام هرگونه توافق یا مصالحه‌ای در زمینه حضانت و نگهداری فرزندان، جهیزیه و مهریه و غیره مبادرت نمایند و دادگاه حسب توافق طرفین مبادرت به اتخاذ تصمیم می‌نماید.

در این راستا می‌توان به مثالی اشاره نمود همانند آنکه زوج و زوجه توافق نمایند که زوجه از حق خود نسبت به مهریه کاملاً گذشت نماید یا آنکه کاملاً مهریه را دریافت نموده یا آنکه بعضی از ان را ببخشد.

در این زمینه بهترین راهکار آن است که توافقات طرفین به صورت مکتوب درج شود و سپس دادخواست طلاق به دفاتر خدمات قضایی تقدیم شود. وفق قانون آیین دادرسی مدنی بر مبنای محل سکنی طرفین، محکمه صلاحیت دار مشخص می‌شود. عده در طلاق توافقی چند روز است

همچنین چنین نوعی از طلاق مستلزم رعایت پیش شرطی نمی‌باشد و صرفاً توافق طرفین و تقدیم دادخواست کفایت می‌نماید. البته لازم به ذکر است که بر مبنای مقررات جدید، زوج و زوجه تکلیف به شرکت در جلسات مشاوره دارند. علاوه بر این طرفین می‌بایست به منظور تقدیم دادخواست مدارک هویتی خود را از قبیل کارت ملی؛ شناسنامه و همچنین سند ازدواج یا نکاح را به منظور احراز رابطه زوجیت ارائه نمایند.

در این راستا ضرورت دارد که طرفین با در دست داشتن مدارک فوق اصل و رونوشت مدارک فوق به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و پرداخت هزینه دادرسی، دادخواستی را با عنوان خواستهٔ صدور گواهی عدم امکان سازش ثبت نمایند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

وضعیت مهریه در طلاق حسب تقاضای مشترک طرفین یا توافقی

همانطور که در بالا توضیح داده شد ملاک در این نوع طلاق، توافق زن و شوهر است. نوع طلاقی که دادگاه صادر می‌کند طلاق خلع است یعنی زن چیزی از مهریه یا غیر آنرا بذل می‌کند و مرد قبول بذل می‌کند.

با عنایت به مطالب فوق، در این شیوه از طلاق، تراضی و توافق طرفین محور عمل است؛ فلذا دادگاه در این مورد حکم به طلاق خلع می‌دهد بدین معنی که زوجه بخشی از مهریه یا چیز دیگری را بخشیده یا بذل می‌نماید و زوج این امر را می‌پذیرد.

به عنوان نمونه می‌توان به موردی اشاره نمود که زوجه حسب تراضی صورت گرفته کل مهریه را می‌بخشد و طلاق خلع صادر می‌شود یا آنکه بخشی از مهریه را مطالبه و سایر را بذل می‌کند (۲۰۰ سکه از ۱۰۰۰ سکه را می‌بخشد) و الباقی بر عهده شوهر است یا آنکه بر مبنای توافق تقسیط مهریه صورت می‌گیرد یا آنکه کل مهریه را دریافت می‌نماید.مدت عده در طلاق تواقفی

مفهوم عده در طلاق توافقی و مدت آن

در یک نوع از طلاق با عنوان رجعی، زوج می‌تواند حتی پس از جاری شدن صیغه طلاق و در مدت عده رجوع نموده و نسبت به استمرار نکاح خود با همسرش مبادرت نماید. در این مورد پس از رجوع نیاز به جاری شدن مجدد صیغه نکاح نمی‌باشد.

در مقابل در نوع دیگری از طلاق با عنوان بائن، پس از جاری شدن صیغه طلاق، امکان رجوع وجود ندارد و پس وقوع طلاق، در صورتی که طرفین خواستار بازگشت به زندگی زناشویی باشند می‌بایست مجدداً نکاح میان طرفین صورت گیرد.

در این راستا لازم به ذکر است که منظور از واژهٔ رجوع آن است که مرد عملکردی داشته باشد که میل وی به زندگی زناشویی و استمرار نکاح استنباط شود اعم از آنکه عمل وی به صورت گفتار یا رفتار خاصی باشد.

موعد مذکور که با عنوان عده شناخته می‌شود در نکاح دائم ۱۰۰ روز (سه ماه و ده روز) و در نکاح موقت یک ماه و ۱۵ روز است. در این مدت در صورتی که مشخص شود زوجه دارای جنینی است، عده با وضع حمل به اتمام می‌رسد. بنابراین ممکن است که اگر بلافاصله پس از طلاق زوجه وضع حمل نماید، عده خاتمه یابد.

به عبارت دیگر عده صرفاً تا زمان وضع حمل است مگر آنکه در مدت عده باردار بودن مشخص نشود که تا پایان مواعد مذکور، عده ادامه دارد. همچنین لازم به ذکر است این حکم در فرضی که جنین سقط شود جاری نیست و در صورتی که پیش از زایمان جنین به هر دلیلی سقط گردد، عده خاتمه می‌یابد.

در خصوص عده در طلاق توافقی، عده ای از حقوقدانان آن را طلاق خلع یا مبارات نامیده اند و دادگاه نیز رای خود آن را طلاق مبارات یا خلع ذکر می کند که از انواع طلاق بائن است و عده ندارد مگر اینکه زن به آنچه که بخشیده رجوع کند که در این حالت مرد نیز امکان رجوع به همسر خود را دارد و با همین استدلال که در طلاق بائن عده وجود ندارد این گونه استدلال می کنند که طلاق توافقی نیز عده وجود ندارد .

اما عده ای دیگر بر این باورند که این دیدگاه غلط است و اصولا در قانون حرفی از طلاق توافقی زده نشده است و فقط رجعی و بائن بودن آن گفته شده است و اصل در طلاق قابل رجوع بودن آن است پس در طلاق توافقی نیز عده همان سه ماه و ده روز می باشد مگر اینکه زن باردار باشد که در این صورت عده تا زمان وضع حمل است.ایام عده در طلاق توافقی

نتیجه گیری عده در طلاق توافقی

بر مبنای قانون حمایت خانواده جدید التصویب، طلاق بر حسب تقاضای توافق مشترک طرفین یا توافقی پذیرفته شده است لیکن شرایطی برای وقوع چنین طلاق وجود دارد از جمله رجوع به مشاور و همچنین صدور گواهی عدم امکان سازش.

در این راستا در صورتی که طرفین خواستار طلاق بر حسب تراضی خویش باشند، زوج و زوجه در رابطه امور مادی غیر مادی توافقاتی را انجام داده و در نهایت دادگاه نسبت به حضانت و سایر امور مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

موعد مذکور که با عنوان عده شناخته می‌شود در نکاح دائم ۱۰۰ روز و در نکاح موقت یک ماه و ۱۵ روز است. در این مدت در صورتی که مشخص شود زوجه دارای جنینی است، در صورت وضع حمل عده به اتمام می‌رسد. بنابراین ممکن است که اگر بلافاصله پس از طلاق زوجه وضع حمل نماید، عده خاتمه یابد.

طلاق توافقی هم می تواند به صورت خلع یا مبارات باشد هم به صورت طلاق رجعی و نمی توان به صرف توافق آن را بائن دانست و اصل در طلاق رجعی بودن است. اما اگر در طلاق توافقی زوجه باکره باشد در این صورت دیگر عده وجود ندارد و شوهر نمی تواند به زن برگردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
59 نظرات
  1. سارا می گوید

    سلام.بنده از همسر اولم بصورت توافقی جدا شدم.بعد از یک ماه و نیم مجددا ازدواج کردم. در مورد عده هم اطلاعی نداشتیم. الان بعد از هشت سال یک فرزند ۷ ساله دارم. ایا عقد ما باطل هستش از لحاظ قانونی ؟من نمیدونم الان واقعا بعد از ۸ سال با یک فرزند باید چیکار کنیم؟

    1. محدثه لواسانی می گوید
      1. سجاد می گوید

        شما همین نظرهاییم که اینجا دادنم بخونین متوجه میشین، تو طلاق اصل بر رجعی بودنه، در ضمن طلاق توافقیم عده داره

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگرواقعا جاهل بوده باشین مشکلی ندارد

  2. عاطفه می گوید

    اگر در طلاق بائن مبارات بااینکه حتی شوهراول خودرا یکسال ندیده ایم و مطمئن هستیم که نه باردار هستیم و هیچ چیزی نسبت به طرف نداریم ،،،،،باید عده نگه داشت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      اگر میگید بائن که اصلا عده نداره

      1. عاطفه می گوید

        باین مبارات نوشتن داخل شناسنامه

        1. بهزاد زینالی می گوید

          خیر عده نداره

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام نخیر

  3. محمدصادق می گوید

    اگر در طلاق بائن مبارات بااینکه حتی شوهراول خودرا یکسال ندیده ایم و مطمئن هستیم که نه باردار هستیم و هیچ چیزی نسبت به طرف نداریم ،،،،،باید عده نگه داشت؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نخیر

  4. رسول می گوید

    سلام یا اگه بخشش مهریه درقبال حضانت فرزند و طلاق بوده باشد. ایا زن میتواند در دوران عده به مهریه خود رجوع کند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر طلاق محقق شده خیر

  5. رقیه عظیمی می گوید

    باسلام درطلاق توافقی بعدازمشاوره چقدرزمان میبردتادادگاه حکم طلاق بدهد.ممنون میشم جواب بدهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مشخص نیست و در هر کیسی متفاوت است

  6. جواد می گوید

    سلام یه زن وقتی طلاق می‌گیرد چند ماه باید صبر کند تا برای ازدواج مجدد مجاز شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام عده طلاق سه طُهر است . یعنی اینکه زن بایستی از تاریخ وقوع طلاق ، سه بار دوران پاکیزگی بعد از عادت ماهیانه را به پایان برساند

  7. somayeh می گوید

    سلام عرض ادب اگر حق طلاق را داشته باشیم
    طلاق بائن حساب میشود و عده ندارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر لزوما این گونه نیست که طلاق وکالتی بائن باشد

  8. سمیه می گوید

    سلام من دوسال از همسرم جدا هستم و جدا زندگی میکنم و بعد از دوسال وکالت طلاق رو بمن دادن ایا من برای ازدواج مجدد عده دارم یا خیر

  9. کوروش می گوید

    سلام همسرم مهریه رابذل نمودبنده حق طلاق رادادم وصیغه طلاق جاری شده ودررونوشت این برگه ازبذل مهریه تاحضانت ونفقه واجرت المثل که درپرونده جداگانه ایی درحال اجرامیباشدذکرشده.همسرم بعدازگذشت یک ماه ازصیغه طلاق بازنگ وپیامکهای مکرراصراربه دیدن بچه هاروداره واونم درمنزل من آیا میتواندبعدازاومدن به اینجابرودوادعایی کندیابرای طلاقمون وعده آن مشکل سازی کند ممنون میشم جواب بنده رابدهید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مشکلی پیش نخواهد امد

  10. فاطی می گوید

    با سلام.. طلاق مبارات عده دارد؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر

  11. مهسا می گوید

    سلام درطلاق بائن خلع اول ایا باید عده نگه داشت؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر عده ندارد

  12. زهرا می گوید

    طلاق بائن مبارات عده دارد یا نه

    1. وکیل تاپ می گوید

      خیر

  13. محمد می گوید

    سلام در طلاق خلع نوبت اول
    مدت زمان رجوع به مابذل مهریه چند روز هست؟سه ماه یا سه ماه و ده روز؟
    و منظور ماه قمری هست؟ یا شمسی؟

  14. ناشناس می گوید

    سلام.من طلاق توافقی گرفتم..نمیدونم رجعی میشه یا بائن واین که زمان عده برای تا چه زمانی هستش..۹۹/۱۱/۱۹ صیغه طلاق جاری شده ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طلاق باین هست و نمیتوان رجوع کرد

  15. حسین می گوید

    باسلام اگر زن ومرد حداقل شش ماه باشد که باهم رابطه ای نداشتن والانم توافقی طلاق شرعی داده باشند عده دارد یاخیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله عده وجود دارد و فقط دختر باکره عده ندارد

  16. معصومه می گوید

    من طلاق توافقی داشتم بعد از چند روز رجوع داشتیم آیا عقد دوباره باید انجام می‌دادیم یا نه اگر بعد از عده بخواهیم برای همیشه با هم میتونیم بدون عقد زندگی کنیم یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیازی به عقد دوبار هنیست اگر نوع طلاق بائن نباشد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دیگه لازم نیست دوباره ازدواج کنید

  17. Zzzz می گوید

    از کجا بدونیم موقع طلاق رجعی خواندن یا بائن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      مصادیق طلاق بائن اینهاست و باقی رجعی اند: طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود، طلاق زن یائسه، طلاق خُلع و مُبارات ، مادام که زن به عوض رجوع نکرده است، سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در طلاق نامه قید میشود

  18. زبیده می گوید

    سلام من طلاقم خلع هستش الان ۴ماه گذشته دادگاه رفتم قاضی برگه طلاق امضاکردالانم شوهرکه میگه بیاعقدکنیم بامهریه جدیدمیخام بدونم طلاق خلع باشه چندماه بگذره ک طلاق واقعی هست ایامیتونم دوباره برم سرزندگی بااقا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام عده طلاق سه طهر هست والان اگر سه طهر را گذرانده باشید بله میتوانید

  19. مهسا می گوید

    سلام زنی ک قبل طلاق توافقی ۶ ماه شوهرش را ندیده باشد میتواند قبل مدت ۳ ماه و ۱۰ روز دوباره ازدواج کند؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بعدازاجرای صیغه طلاق باید عده سپری شود.

  20. سمیه می گوید

    سلام من به صرت توافقی از شوهرم جدا شدم دادگاه هم نامهدعدم سازش صادر کرد و با توجه به ان ما طلاق توافقی گرفتیم مندالان عده دارم یا نه ایا میتوانم با کس دیگری ازدواج کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله شما باید به مدت سه طهر عده نگه دارید.

  21. نرگس بهشتی مجرد می گوید

    سلام حق طلاق داشتم واز همسرم جدا شدم درضمن طلاقم باین هست وبداز یک ما رجوع کردیم میخواستم بدونم محرم هستم بهش یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:طلاق باین قابل رجوع نیست باید عده تمام شود بعدا ازدواج نمایید.

  22. رویا می گوید

    سلام من با وکالت حق طلاق یه ماهه ک از همسرم جدا شدم ازش نفرت داشتم و هیچوقت قرار نیس بهش رجوع کنم آیا باید عده نگه دارم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله

  23. بهناز می گوید

    سلام وقت بخیر ما طلاق توافقی گرفتیم از نوع باعن و برای برگشت چه مدت زمان لازم است یعنی بعد سه تا پریودی امکان دوباره عقد هست یا باید ۳ ماه و ده روز بگذرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بعد از انقضای سه طهر می توانید مجددا ازدواج نمایید.

  24. مهربان می گوید

    مرد زمان عده ی خانم سابقش میتونه ازدواج مجدد با شخص دیگه داشته باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله عده برای زن است نه مرد.

  25. میثم می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده از همسرم توافقی جدا شدم و حکم یک سکه بذر کرد و بقیه رو توافقی انجام بدیم و در دفتر خونه توافق مهریه رو نوشتیم و در یک چک پرداخت شد در زمان عده میتواند طلبه مهریه کند دوباره در صورتی طلاق جاری شده باشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بعد طلاق نیز می توان رجوع به مهریه کرد.

  26. محيا می گوید

    براي زن و شوهري كه ٧ سال أست باهم رابطه نداشته اند… آيا نگه داشتن عده بعد از طلاق خلع لازم است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله، جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  27. ناز می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    در حکم دادگاه طلاق باین مبارات ، در شناسنامه مبارات اول ذکر شده ، حالا سوالم این هست که اولا عده دارد یا خیر ؟ ثانیا اگر مرد در دوران عده زن رو با شخص دیگری ببینه می‌تونه اقدام قانونی علیه ایشان انجام بده یا خیر ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله طلاق به هر نوع باشد عده دارد و اینکه در دوران عده با کسی ببیند نمی تواند مزاحم خانم شود چون نوع طلاق بائن است نه رجعی

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند