آیا می توان مهریه پرداخت نکرد و شرایط تعدیل و تقسیط و عدم پرداخت مهریه

«مهریه» یا صداق یا کابین؛ مالی است که مرد، به مناسبت عقد نکاح، مکلف به دادن آن به زن است. الزام مربوط به تملیک مهریه، ناشی از حکم قانون است و ریشه قراردادی ندارد، بنابراین سکوت زوج و زوجه و حتی توافق بر اینکه زوجه مستحق مهریه نباشد، نمی‌تواند تکلیف زوج را از بین ببرد. سند ازدواج از جمله اسناد لازم ‌الاجرا می‌ باشد؛ بنابراین زوجه می ‌تواند حسب مورد از طریق اجرای ثبت یا دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه اقدام نماید و علی الاصول مرد نمی تواند از پرداخت مهریه امتناع کند. حتی در صورت فوت زوج نیز مهریه زن از ماترک مرد برداشته می شود و به زن پرداخت می شود.

تقسیط مهریه

مهلت تجدید نظرخواهی بیست روز است زوجین ظرف این مدت می‌توانند به رأی دادگاه اعتراض کنند، بعد از اینکه رأی دادگاه قطعی شد زوجه ماده ۳ قانون نحوۀ اجرای محکومیت ‌های مالی را اعمال می‌کند؛ یعنی، اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند به زندان می‌رود؛ اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود دادگاه رأی به تقسیط مهریه می‌دهد؛ اما بنا بر قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ ناتوانی در پرداخت مهریه ‌های بالای ۱۱۰ سکه مشمول زندان رفتن مرد نمی‌شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و قسط ‌بندی مهریه حذف می‌شود. حکم به تقسیط مهریه تنها در فرض اثبات اعسار زوج است و در صورتی که اعسار اثبات نگردیده باشد دادگاه تنها با موافقت زوجه می تواند حکم به تقسیط دهد در غیر این صورت مرتکب تخلف انتظامی گردیده است.

چنانچه بعد از صدور حکم مبنی بر تقسیط مهریه، زوج دوباره تقاضای تقسیط مهریه کند به شرطی تقاضای او مورد پذیرش قرار می گیرد که بتواند اثبات کند که در وضعیت مالی او تغییراتی ایجاد شده به نحوی که توانایی پرداخت اقساط تعیین شده را ندارد.

شرایط تعدیل و تقسیط مهریه چیست

تعدیل مهریه

افزایش یا کاهش مهر با تراضی زوجین یا حکم دادگاه یا قانون، تعدیل نامیده می شود و تعدیل به معنای اخص هماهنگی مهر با شاخص های جدید بانک مرکزی که نوعی افزایش متناسب با نرخ رسمی تورم است.


بیشتر بخوانید: تغییر هر ساله نرخ مهریه


منظور از تعدیل قانونی مهر، متناسب کردن ارزش از دست رفته مهر به حکم قانون است و تعدیل قراردادی مهر این است که زوجین با توافق یکدیگر میزان مهر را با افزودن یا کاستن آن تعدیل نمایند. تعدیل قضایی مهر در صورت اصلاح اشتباهات ثبتی، غرور و تدلیس قابل دفاع است.

عدم پرداخت مهریه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعسار زوج و عدم پرداخت مهریه

اگر مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه باشد، دریافت آن مشمول قانون جدید نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی است و مرد موظف به پرداخت است. زن براساس قانون می تواند بدون توجه به تمکن مالی مرد این میزان مهریه را مطالبه و در صورت عدم پرداخت مهریه دادگاه می ‌تواند در صورت درخواست زن مرد را بازداشت کند.

چنانچه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد صرفا تمکن مالی زوج، ملاک پرداخت خواهد بود و در صورت عدم توانایی مرد و عدم پرداخت مهریه، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه حبس ندارد و طبق ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی عمل خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع می توانید به کتاب تقسیط مهریه در رویه دادگاه ها به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
15 نظرات
  1. تارا می گوید

    سلام من مهریه را می خوام مطالبه کنم همسرم چیزی نداره اما پدر شوهرم مال و اموال زیادی داره و فوت کرده ولی فرزندانش انحصار وراثت نکردن آیا می تونم توقیف کنم ؟

  2. علیرضا وفایی می گوید

    با سلام
    شخصی زنی را ۵ساله عقد موقت کرده و ۳دانگ از ملکی را بابت مهریه قرار داده است و زن بعد از ۴ماه تمکین خاص دیگر تمکین نکرده و مهریه رو به اجرا گذاشته است و مرد تمکین خاص زن را خواسته است متاسفانه در عقد موقت ضمانت اجرای قانونی برای عدم تمکین زن قید نشده است اما در فقه عدم تمکین زن باعث میشود که زن بمقدار تمکین از مهر مستحق شود آیا تا بحال بر اساس فقه همچین رایی در محاکم قضایی صادر شده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر همچین چیزی صحت نداردو عدم تمکین صرفا ساقط کننده نفقه است و مهریه تمام و کمال باید پرداخته شود

  3. ملکشاهی می گوید

    سلام متشکرم از مطالب مفیدتان
    اگر زوج پس از مطالبه مهریه از سوی همسرش تقاضای اعسار نماید و با اینکه هیچ مالی به نامش نمی باشد ولی بعلت اینکه پزشک متخصص جراح است اعسارش پذیرفته نشود و حکم قطعی دادگاه پرداخت یکجای مهریه به زوجه است (لازم به ذکر است جند سال پیش که سکه قیمت چندانی نداشت ۱۷۰ سکه پرداخت شده است و ۱۴۸ عدد آن باقیمانده است) و زوج حاضر به پرداخت آن نمی باشد و زوجه چه باید بکند تا به حقش برسد؟

  4. malak می گوید

    سلام متشکرم از مطالب مفیدتان
    اگر زوج پس از مطالبه مهریه از سوی همسرش تقاضای اعسار نماید و با اینکه هیچ مالی به نامش نمی باشد ولی بعلت اینکه پزشک متخصص جراح است اعسارش پذیرفته نشود و حکم قطعی دادگاه پرداخت یکجای مهریه به زوجه است (لازم به ذکر است جند سال پیش که سکه قیمت چندانی نداشت ۱۷۰ سکه پرداخت شده است و ۱۴۸ عدد آن باقیمانده است) و زوج حاضر به پرداخت آن نمی باشد و زوجه چه باید بکند تا به حقش برسد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام موضوع را به اجرای احکام اطلاع بدهید از حقوقشان برداشته خواهد شد

  5. محمد کرمی می گوید

    سلام من ۵۴ سال دارم جانباز و بخاطر ناراحتی اعصاب روان شدید تحت پوشش بهزیستی هستم وهمسرم خیلی با من نا سازگاره وفحاشی میکنه بطوریکه میخوام خود کشی کنم هیچی هم ندارم نه ثروتی نه خانه ای تنها ماهیا نه ۳۳۰ هزار تومان از بهزیستی میگیرم تکلیفم چی میشه ممنونم حقیرو راهنمایی بفرمایید

  6. غلامرضا می گوید

    همسرم برای ۱۰ سکه حکم اجرا گرفته ولی من تمکن پرداخت ۱۰ سکه ندارم اما میتوانم۵سکه پرداخت آیا مورد قبول قاضی قرار میگیرد

    که زندان نروم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دادخواست اعسار طرح نمایید

  7. ناشناس می گوید

    ایا همسر بعد از تایید داداه القدوس وحکم قاضی ووکیل پایه یک مهریه را بعد هفت ماه قطع کند وهیجی پرداخت نشود ایا درست است با اینک حقوق داشته باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید الزام به پرداخت مهریه درخواست نمایید

  8. مصطفی می گوید

    سلام خسته نباشید آیا درصورتی که زوج دچار نقص یا قطع عضو باشد و به طبع آن اختلال حرکتی که معلولیت آن را به وضوح اثبات می‌کند، باشد و در مواجه با کج خلقی و فحاشی و عدم تمکین زوجه میتواند از نظر دادگاه زوجه مجرم تلقی شود؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت عدم تمکین زوجه با تقدیم دادخواست نسبت الزام به تمکین زوجه اقدام نمایید

  9. علی می گوید

    سلام وقتی زوج درخواست طلاق داده الان رای دادگاه امده ثبت طلاق با رضایت خانم هست گفته همه رو کامل میخاد ولی مرد نداره پرداخت کنه خود دادگاه قسطی نمیکنه مهریه رو چیکابایدکنه مرد که طلاق ثبت بشه

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      شما اگر ندارید پرداخت کنید ادخواست تقسیط مهر را از دادگاه درخواست کنید
      اگر دادگاه با استعلام از اموال شما متوجه باشد که شما توانایی پرداخت مهر را دارید قسطی نمی کند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند