منظور از حکم رشد یعنی چه و نمونه رای حکم رشد

به موجب قانون مدنی ، همه ی افراد جامعه از حقوق و اختیاراتی بهره مند می باشند و می توانند در هر موقع که مایل باشند از این حقوق استفاده بنماید. اهم این حقوق؛ حق مالکیت، حق انتخاب همسر، حق حضانت و…

اما این اصل کلی در جهت حفظ و جلوگیری از تضییع حقوق بعضی از افراد جامعه دارای استثناعاتی می باشد.

برای مثال، فرض کنید یک طفلی که به بلوغ و رشد عقلی کافی نرسیده است، بخواهد یک معامله ای را انجام دهد. همین امر و عدم بلوغ و رشد او این احتمال و گمان را به وجود می آورد که در معامله منعقد شده متحمل ضرر شود (به اصطلاح عامیانه کلاه سرش برود).

حال قانونگذار به جهت حمایت از قشر خاصی از جامعه و حمایت از آنها معاملات و اعمال آنها رو تا رسیدن به سن رشد ممنوع اعلام کرده است.

در این متن قصد داریم به حکم رشد، آثار و نتایج آن بپردازیم.

حکم رشد چیست؟

همانطور که بیان شد، قانونگذار در قانون مدنی ، اعمال و اقدامات افرادی را که به رشد و سن قانونی نرسیده اند را معتبر نمی داند. حال اگر شخصی بخواهد قبل از رسیدن به سن قانونی اقدام به فعل و انفعلات مالی نماید (خرید،فروش…) می بایست با مراجعه به دادگاه تقاضای صدور حکم رشد نماید.

به بیان ساده تر در حکم رشد دادگاه به تقاضای صغیر که مدعی رشد و توانایی و امکان اداره در امور خود می باشد با بررسی جوانب که حال می تواند صرفا طرح سوال از صغیر باشد یا ارجاع وی به پزشکی قانونی برای تعیین سن دقیق و تشخیص رشد وی، اقدام به بررسی خواسته می نماید و در صورت واجد شرایط بودن اقدام به صدور حکم رشد نماید.

ذکر این نکته ضروری است که؛ حکم رشد فقط در ارتباط با امور مالی می باشد چرا که در امور مالی است که حقوق طفل در مظان آسیب و خطر قرار می گیرد و در امور غیرمالی نظیر ازدواج، طلاق نیازی به وجود حکم رشد نمی باشد.

حکم رشد چیست

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آثار صدور حکم رشد

در صورتی که دادگاه نظر به محتویات پرونده اقدام به صدور حکم رشد نماید، طفل از تاریخ صدور حکم توانایی تصاحب و اداره ی کلیه ی امور مالی خود را دارا می باشد، در حالی که تا قبل از صدور حکم رشد نیازمند وجود ولی، قیم یا سرپرست برای اداره ی اموال خود بود.

تفاوت رشد و بلوغ

عموما مردم برای معرفی شخصی که توانایی و اختیار انجام امری را داشته باشد از لفظ عاقل و بالغ استفاده می نمایند و اصولا اشاره ای به رشد یا رشید بودن شخص نمی شود.

تفاوت رشد و بلوغاما در واقع بلوغ با رشد تفاوت هایی دارد. بلوغ به معنای کمال و رسیدگی می باشد و بیانگر حالت و وضعیتی است که یک شخص علائم و آثار جنسی در او ظاهر و مشخص می شود.

البته بلوغ از نظر معنایی و مفهومی فقط مختص به مسائل جنسی نیست بلکه تکامل و پختگی در سایر امور را نیز در برمی گیرد. برای مثال بلوغ فکری که در افراد بر اثر مطالعه و معاشرت ایجاد می شود.

سن بلوغ در دختران ۹سال تمام قمری و در پسران ۱۵سال تمام قمری می باشد.

اما رشد بیان گر وضعیتی است که شخص توانایی درک و تشخیص خوب و بد و از آن مهم تر، ارزش و بهای یک چیز را بتواند تشخیص بدهد (در اصطلاح حقوقی می گویند عقل معاش داشته باشد)

اما رشد و بلوغ با یکدیگر ارتباط دارند، به گونه ای که یکی از شروط اصلی و اساسی احراز رشد یک شخص، رسیدن به سن بلوغ می باشد.

هرچند که ممکن است شخصی به سن بلوغ برسد اما از نظر ظاهری یا حتی به تشخیص دادگاه فاقد رشد باشد.

حکم رشد دختر و پسر

حکم رشد به درخواست پسر و یا دختری که بالغ بوده و سن زیر ۱۸ سال تمام را دارند برای اینکه در امور مالی خودشان تصرف داشته باشند باید از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده نسبت به دیافت حکم رشد عمل نمایند.

مدارک حکم رشد چیست

کارت ملی و شناسنامه

استشهادیه

فرم درخواست صدور گواهی رشد

منظور از حکم رشد چیست

حکم رشد رایی است که متقاضی از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده از این دادگاه درخواست میکند و قاضی دادگاه خانواده بر اساس مستندات قانونی اقدام به صدور این حکم میکند که این حکم بر تمام مراجع اعم از اداری یا قضایی لازم اتباع می باشد.


بیشتر بخوانید: دادخواست صدور حکم رشد


روند درخواست صدور حکم رشد

ابتدا لازم به ذکر است که درخواست صدور حکم رشد، یک درخواست ساده نیست بلکه یک دعوای حقوقی محسوب می شود علیه ولی یا سرپرست طفل یا در صورتی که طفل فاقد سرپرست باشد علیه دادستان، که نیازمند پرداخت هزینه دادرسی و ثبت دادخواست در دادگاه خانواده محل اقامت شخص می باشد.

برای اقدام قانونی لازم است که با به همراه داشتن کلیه مدارک و اسناد هویتی و همچنین در صورت اختیار استشهادیه ای که به امضای اهالی محل و یا… مبنی بر شهادت رشد شخص باشد تقدیم شعب دادگاه نموده و پس از پرداخت مبلغی معادل؛ پنجاه هزار ریال به عنوان هزینه دادرسی، اقدام به ثبت دادخواست خود نماید.

لازم به ذکر است که، ثبت دادخواست از طریق کلیه ی دفاتر خدمات قضایی نیز قابل انجام خواهد بود.

روند درخواست صدور حکم رشد

نمونه حکم رشد

در خصوص دادخواست خواهان… بی طرف دادستان محترم به خواسته صدور حکم رشد نظر به ملاحظه محتویات پرونده و اظهارات متقاضی و مصاحبه حضوری با وی و با عنایت به تاریخ تولد نامبرده که مورخه ….. می باشد و نظر به وضعیت ظاهری و جسمانی و ذهنی متقاضی، دادگاه نامبرده را دارای رشد کافی و عقلی دانسته مستنداً به ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی حکم به رشد فکری مشارالیه صادر و اعلام می دارد رأی صادره ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر می باشد.

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ برای انجام اعمال حقوقی از نوع مالی، و به جهت حمایت از اشخاص صغیر، کلیه ی اعمال و اقدامات قانونی صحیح نمی باشد مگر اینکه به تائید ولی یا سرپرست وی برسد.

حال در صورتی که یک شخص کمتر از ۱۸سال تمام، مدعی رشد و توانایی در امور مالی خود باشد می بایست با طرح دادخواستی علیه ولی یا سرپرست خود و یا دادستان تقاضای صدور حکم رشد خود را بنماید تا در صورت صلاحدید دادگاه و صدور حکم رشد، از این پس عهده دار امور مالی خود شود.

سوالات رایج

اشخاص صغیر برای اینکه بتوانند قبل از سن ۱۸ سالگی امور مالی انجام بدهند، صرفا بلوغ کفایت نمی کند و باید حکم رشد داشته باشند.

به طور کلی این امر قابل پیش بینی نیست ولی سوالات در حوزه مالی از متقاضی پرسیده می شود. برای مثال اگر بیست میلیون داشتید چه کاری انجام می دهید، قیمت تقریبی سکه و اجناس ضروری چه مقدار است.

کسی که به سن رشد یعنی ۱۸ سال تمام نرسیده باشد امکان استفاده و تصاحب در حقوق مالی خود را ندارد مگر؛ بتواند حکم رشد خود را از دادگاه اخذ نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۷ رای
47 نظرات
  1. کیوان تذریان می گوید

    سلام
    با حکم رشد امکان گرفتن گواهینامه هم وجود داره؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام صرفا با رسیدن به سن قانونی امکان گرفتن گواهینامه هست

  2. صبا می گوید

    سلام برادرم ۱۱ سالشه و مادر و پدرم می خواهن طلاق بگیرن قبل از طلاق حضانت برادرم می تواند با مادرم باشد خودم برادرم می خواهد با مادرم باشد ؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر حضانت پسر از هفت تا ۱۵ با پدر است مگر اینکه به مصلحت کودک نباشد

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام حضانت تا ۷سالگی بامادر بعد ازان با توافق وخواست ومصلحت پسرمیباشد

  3. نلیسا می گوید

    سلام
    برای گرفتن حکم رشد دختر ۱۶ ساله سوالات پزشک قانونی در رابطه با چه چیزهایی است؟

  4. صادق می گوید

    سلام لطفا من رو راهنمایی کنید
    من پنج سال در یک مجموعه شغل آزاد برای یک نفر کار کردم ابتدا مغازه کوچکی داشت که به عنوان منشی پیش ایشون مشغول شدم و با توجه به هوش و استعداد و بازاریابی که داشتم یک مغازه کوچک بعد از سه سال تبدیل به دو فروشگاه بزرگ در استان خودمان شد و همه مشتری ها بنده را به عنوان صاحب و یا شریک صاحبکار میدانند در حالیکه من فقط حقوق بگیر هستم و خوده صاحبکار هم همیشه گفته که من (یعنی بنده) با تلاش و پشتکار باعث پیشرفت و پولدار شدن ایشان شدم در طی این ۵ سال که حالا فروشگاهمان در صنف خود از بزرگترین فروشگاههای استان میباشد و از یک نفر نیرو به ۱۰ نفر نیروی ثابت حدود ۵۰ تا ۶۰ نیروی غیرثابت داریم فقط یکسال حقوق من افزایش پیدا کرده در صورتی که صاحبکار بنده از مستاجری حالا صاحب چندین ماشین خارجی و چند خانه و مغازه بزرگ شده ولی همچنان حقوق من به عنوان کارمند ارشد ۶ میلیون در ماه است که با وجود دوتایم بودن کار و سختی و استرس فراوان و همچنین مخارج بالا دیگر این مبلغ کفاف زندگی که تازه هم متاهل شده ام نمیدهد ! حالا که از کارفرما خواسته ام حقوقم را بیشتر کند قبول نمیکند و چون دیگر کار را به جایی رسانده ام که در مسیر پیشرفت میباشند حس میکنم میخواهد مرا از مجموعه خارج کند آیا من میتوانم درخواست حق رشد و پیشرفت مجموعه را از ایشان طلب کنم چه از لحاظ قانونی چه وجدانی یا اخلاقی؟؟ خواهش میکنم به سوال من پاسخ دهید متشکرم

  5. محمد می گوید

    سلام ببخشيد پسری هستم ۱۵ ساله که پدر و مادرم هر دو زنده هستند و از هم طلاق نگرفته اند. آیا من می‌توانم برای خود حکم رشد بگیرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله بشرط قبول دادگاه میتوانید

  6. M می گوید

    سلام و عرض ادب
    پدر و مادر من زنده هستند و طلاق نگرفته‌اند
    ولی آن‌ها مشکلات روحی دارند و به صورت روحی و جسمی به من آسیب می‌زنند
    شانزده سال دارم و چگونه می‌توانم حکم رشد را به تنهایی بگیرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق دادسرا می توانید حکم رشد بگیرید.

  7. زهرا ثمریان می گوید

    سلام
    دختر ۱۰ ساله است.
    از وقتی ۹ سال شرعیش تمام شد با من زندگی میکند
    امسال میخواهم مدرسه دخترم را عوض کنم اما پدرش شناسنامه و مدارک تحصیلی دخترم را تحویل نمی دهد
    ایا لازم است اقدام به گرفتن حکم رشد کرد؟
    چه کار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      می توانیداسترداد شناسنامه‌فرزند رابخواهید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  8. محمد یعقوبی می گوید

    اگر با ۱۶ سال سن حکم رشد بگیریم میتوانیم گواهینامه ثبت نام کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در حال حاضر سن صدور گواهینامه ۱۸ سال تمام می باشد.

  9. م سرلکی می گوید

    سلام ایا با گرفتن حکم رشد فرزند میتواند قبل از مرگ پدر ارث خود را طلب کند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ارث رسیدن به ورثه منوط به این است که متوفایی باشد و با وجود شخص مالک اموال نمی توان اقدام به تقسیم سهم الارث اقدام کرد حتی از طریق اثبات رشد شخص چون قانونا شخصی مستحق ارث می باشد که متوفایی باشد.

  10. سهیل می گوید

    سلام خسته نباشید
    منو یه دختر خانم چند وقتیه که باهم فرار کردیم
    و باید هرچه زودتر اسمش توی شناسنامم ثبت بشه اما متاسفانه سنش قانونی نیست
    اگه پیدا بشیم خیلی بد میشه
    میشه راهنمایی کنید لطفا
    چکار میشه کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باینکه حتی سنش نیز قانونی باشد برای ازدواج باید پدر دختر اجازه دهد تا شما ازدواج نمایید.

  11. حسن می گوید

    سلام طلاق توافقی گرفتیم یه خونه زدم بنام دختران وزنم برا طلاق. توافقی کوچکه ۱۴وسطی ۱۷ساله آیا زن می‌تونه حکم رشد بگیره واموال دخترام صاحب بشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند نسبت به دریافت حکم رشد نماید و اگر حضانت بچه ها با مادرشان باشد بعد از رشد نیز خودشان می توانند نسبت به تصرف در اموال خودشان اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ اقدام به دریافت مشاوره نمایید.

  12. محمدحسین می گوید

    سلام خسته نباشید
    یک سوال داشتم
    من اسمم محمدحسین هست آیا میشه اون رو به یه اسم دیگه تغییر بدم
    و اینکه زیر ۱۸ سالمه و بخاطر همین یجایی گفته بود باید حکم رشد داشته باشید یا رضایت ولی باشه
    الان یعنی اگر خانواده راضی باشن من میتونم اسم خودم رو به سورنا تغییر بدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق یک وکیل با تنظیم دادخواست از طریق دادگاه اقدام به تغییر نام کنید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  13. ماهان می گوید

    من پسر هستم ۱۴ سال دارم و پدر و مادرم هم زنده هستن و طلاق نگرفتند میخواستم بدونم (با توجه به سنم) میتونم درخواست حکم رشد کنم ؟ و اینکه با داشتن حکم رشد میتونم کارت بانکی که تمام حق و حقوقش با من باشه رو بگیرم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادسرا اقدام به درخواست رشد نمایید و دادستانی از طریق استعلام از پزشکی قانونی اقدام به تصمیم گیری در خصوص رشد انجام می دهد.

  14. مینا می گوید

    باسلام بنده دختری هستم ۱۵ساله پدر ومادر در قید حیات نیستند درخواست حکم رشد کردم به همه سوالات جواب دادم به پزشک قانونی رفتم سوالات را جواب دادم وگفت به شما حکم رشد را دادم وکلی راهنمایی ونصیحتم کرد اما بعد ابلاغ معلوم شد حکم رشد من رد شده چکار باید بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید علت رد حکم رشد را جویا شوید در صورت ممکن مجددا درخواست نمایید.

  15. arsham می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده ۱۷ سال دارم و پدر و مادرم ۹ سالی هست از هم طلاق گرفته اند
    بنده با پدرم زندگی میکنم و درخواست و نیازمندی روحی من زندگی کردن با مادرم هست
    اما پدرم نه به طور مصلحت آمیز نه طور دیگری راضی به این کار نمیشود
    با وجود اینکه پدرم مصرف کننده مواد هست
    و اینکه از لحاظ مالی هم شرایط خوبی ندارد
    من میتونم با حکم رشد اجازه خودم رو از طریق قانون برای زندگی کردن با مادرم داشته باشم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید توسط دادگاه از پدرتان سلب حضانت شود تا شما بهمراه مادرتان زندگی نمایید و سن رشد برای رانجام حقوق مالی خودتان می باشد نه صرفا بابت حضانت و زندگی پیش مادرتان

  16. K_y می گوید

    سلام
    می خواستم با دختر ۱۴ ساله ای ازدواج کنم ولی دادگاه حکم رشد نمیده .
    چیکار باید بکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای ازدواج نیاز به سن رشد نیست اصلا

  17. عليپور می گوید

    سلام
    خواهرم ميخواد از شوهرش جدا بشه پسري ١٠ساله داره كه اصلا نميخواد با باباش بمونه آيا پدرش ميتونه به زور حضانتش رو بگيره؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:حضانت با پدرش می باشد مگر اینکه از پدر سلب حضانت شده باشد

  18. مادر می گوید

    سلام بعد از فوت همسرم حقوق بچه هام در حساب های جداگانه و ب نام خودشان پرداخت میشه ایا با گرفتن حکم رشد میشه حقوق را برداشت کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اگر حکم رشد بچه ها ثابت شده باشد بله می توانید اقدام به برداشت نمایید

  19. مدنی می گوید

    با سلام ، پدر و مادر بنده فوت کردند و بنده قیم خواهر صغیرم هستم که دوازده سال و نیمه هست ، مبلغی که در به خواهرم ارث رسیده در حساب بانکی زیر نظر دادگستری غیر قابل برداشت هست و با توجه به اینکه ارزش پول روز به روز داره سقوط میکنه ، چگونه میتونیم این پول رو برداشت و در جایی سرمایه گذاری کنیم و این نکته رو عرض کنم مبلغ در حدی نیست که باهاش ملک خرید

  20. بابایی می گوید

    سلام
    بنده دوتا دختر ۱۷و ۱۲ساله دارم
    دختر بزرگم حکم رشد داره
    دو ساله جدا شدم
    چطوری میتونم حضانت بچه هامو از پدرش بگیرم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در این سن تصمیم گیری با فرزندان می باشد که پیش چه کسی زندگی نماید

  21. ابولی می گوید

    سلام برای حکم رشد باید کجا ها برم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه خانواده اقدام نمایید

  22. آتیلا بزرگمهر می گوید

    سلام بنده ۱۵ سال سن دارم و سوالم از شما این بود با گرفتن حکم رشد میشه به تنهایی بدون اقدام پدر و مادر میشه درخواست برداشت وجه میلیارد کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  23. نرگس می گوید

    سلام وقت بخیر.خداقوت.من ۱۹سال دارم و پدرمادرم ۱۰_۱۲سالِ از هم جدا زندگی میکنن ولی طلاق نگرفتن و دارن کارهای طلاقشون ومهریه و اینجور چیزارومیکنن و ما دوتاخواهریم که حضانتمون رو مادرم گرفته و خواهربزرگترم ازدواج کرد بدون اذن پدر و با اجازه‌ی دادگاه.من با حکم رشد میتونم بدون اذن پدر ازدواج کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما هم از طریق دادگاه خانواده اقدام به اذن ازدواج نمایید.

  24. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید پسری ۱۵ ساله ام درخواست حکم رشد دادم سوالات را جواب دادم به خوبی ولی مرا رد نمودن
    میتوانم دوباره اقدام کنم

  25. رها می گوید

    سلام من ۱۶ سالمه و پدر مادرم میخوان توافقی از همدیگه جدا بشن و من میخام با مادرم زندگی کنم بابام میتونه کاری کنه که مجبور شم با خودش زندگی کنم یا نه حق انتخاب با خودمه؟؟؟؟

  26. مليحه می گوید

    سلام پسرم ١٥ سالش تمام شده متولد٨٦ هست و من حضانت ايشون رو از دادگاه گرفتم كه تا ١٥ سالگي معتبر بوده
    الان با توجه به اينكه حضانت پسر تا ١٥ سالگي با پدرش هست و ما حدود ١١ ساله جدا شديم و از پدرش هم هيچ خبري تو اين سالها نبوده و براي پسرم گذرنامه ميخوام بگيرم باز هم بايد حكم رشد بگيرم؟
    ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند