نمونه متن واگذاری ملک به فرزند

شایع ترین نوع انتقال اعم از اموال منقول یا غیرمنقول از طریق بیع صورت می گیرد، اما در قانون طرق دیگری برای انتقال مالکیت و انتقال منافع پیش بینی شده است در این نوشتار قصد داریم بدون ورود در ماهیت آنها صرفا جهت آشنایی و آگاهی بیشتر از طریق مشاوره با وکیل به چند نمونه متن واگذاری ملک به فرزند بسنده کنیم.

واگذاری ملک به فرزند یک مرتبه‌ای است که در آن والدین ملک یا دارایی‌های خود را به فرزندان خود انتقال می‌دهند. این روند ممکن است به منظور انتقال مالکیت، مدیریت یا تقسیم دارایی‌ها در خانواده انجام شود. در ایران، انتقال مالکیت ملک به فرزندان به وسیله‌ی اسناد رسمی انجام می‌شود.

نمونه متن واگذاری ملک به فرزند

واگذاری ملک به فرزند از طریق قولنامه

انتقال ملک به فرزند از طریق قولنامه یک روش متداول برای انتقال مالکیت ملک از والدین به فرزندان است. در این روش، طرفین به توافق نسبت به انتقال ملک از طریق تنظیم قولنامه می‌رسند که در آن شرایط و مقررات مربوط به انتقال ملک تعیین می‌شود. این روند به شرط رعایت قوانین و مقررات حقوقی انجام می‌شود.

برای انجام انتقال ملک از طریق قولنامه، بر اساس ۵ ماده می توان انجام داد که به شرح زیر است:

 

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ماده ۱ –  طرفین قرارداد

۱-۱ فروشنده/فروشندگان ………………….. فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………………… صادره از …………… کد ملی ………………. متولد ………       ساکن ……………… تلفن ………… .

یا با وکالت / قیمومیت / ولایت / وصایت ………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………… متولد …………..  به موجب …………….

۱-۲خریدار/خریداران  …………… فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………… صادره از ……….. کد ملی ………………. متولد ……… ساکن …………… تلفن ……….. .

ماده ۲ – موضوع قرارداد و مشخصات ملک

بیع ………. دانگ یک دستگاه آپارتمان دارای پلاک ثبتی ……….. فرعی از…..اصلی به مساحت اعیانی …..مترمربع و به صورت …… خوابه و مساحت عرصه متر به نشانی محل وقوع ملک ……. طبقه……واحد…..و با جمیع توابع شرعیه و لواحق عرفیه آن بدون استثنا عرصتاً و اعیاناً به انضمام برق به شماره پرونده….و آب به شماره اشتراک ….. و گاز شهری به شماره شناسایی…….و یک رشته تلفن دائر به شماره…… و انباری به مساحت…… متر مربع واقع در و تعداد…..عدد پارکینگ به شماره های …….و دارای پایان کار ساختمان شماره……مورخ ….. صادره از سوی شهرداری منطقه ……. می باشد.

تاسیسات گرمایشی شوفاژ روشن، پکیج حرارتی، گاز شهری، فن کویل، بخاری نفت سوز، شومینه و وسیله سرمایی آن کولر، چیلر، فن کوئل، تهیه مطبوع، سایر لوازم و ملحقات مربوطه با حق استفاده از مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه های اجرایی آن که عیناً بطور کامل به رؤیت خریدار رسید و از کمیت، کیفیت و وضعیت ملک کاملاً مطلع شده است.

واگذاری ملک به فرزند

ماده ۳ –  ثمن معامله و نحوه پرداخت

 ۳-۱ کل ثمن معامله عبارت است از مبلغ به عدد ……ریال وجه رایج مملکتی تعیین که مورد تراضی و توافق طرفین قرار گرفت که به ترتیب ذیل از سوی خریدار / خریداران به فروشنده / فروشندگان پرداخت می گردد (اگر پرداخت به صورت اقساط باشد تعداد و موعد اقساط در قرارداد درج شود)

ماده ۴- تنظیم سند رسمی

۴-۱ به منظور تنظیم سند رسمی طرفین متعهدند که در تاریخ….. در دفترخانه اسناد رسمی شماره…. یا دفترخانه ای که بانک و سازمان های تابعه…. معرفی نماید حاضر شده و کلیه تشریفات قانونی معامله را انجام دهند.

۴-۲ هریک از طرفین که در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشوند و یا از آن قسمت از مقدمات ثبت معامله را که مربوط به اوست را فراهم نکند مکلف است مبلغ ……ریال بابت جریمه عدم حضور به موقع به طرف دیگر بپردازد این جریمه بدل اصل تعهد نیست و پرداخت آن لطمه به اصل معامله انجام شده نمی زند و طرف پرداخت کننده را نیز از انجام تعهداتش بری نمی سازد.

ماده ۵ – تسلیم ملک

 فروشنده/فروشندگان مکلف است در تاریخ      /      /    ۱۳ ملک را با تمام توابع و ملحقات و منضمات به خریدار/خریداران تسلیم کند. وجه الالتزام عدم تخلیه روزانه …….ریال می باشد که در صورت عدم تسلیم به موقع، فروشنده موظف است آن را به خریدار پرداخت کند.

و سایر مواردی از جمله اسقاط کلیه اختیاراتی قانونی فسخ قرارداد و یا هر شرط و مندرجات دیگری بنا بر توافق طرفین قابل درج در قولنامه می باشد.

واگذاری ملک

 نمونه قرارداد صلح عمری ملک به فرزند

گاهی اوقات انتقال ملک یا منافع از طریق بیع صورت نمی گیرد و در قالب صلح نامه به فرزند یا طرف دیگر منتقل می شود.

۱- مصالح:

آقای/ خانم … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد سال … به شماره ملی … به نشانی … تلفن … اصالتاً از طرف خود یا ولایتاً/ قیمومتاً/ وصایتاً/ وکالتاً/ به نمایندگی و امضاء مجاز/ از طرف … به موجب … و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

۲- متصالح:

آقای/ خانم … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … متولد سال … به شماره ملی … به نشانی … تلفن …اصالتاً از طرف خود یا ولایتاً/ قیمومتاً/ وصایتاً/ وکالتاً/ به نمایندگی و امضاء مجاز/ از طرف … به موجب … و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

٣-مورد صلح و حدود آن:

کلیه حقوق متعلق به … دانگ پلاک ثبتی شماره … واقع در … با مشخص نمودن قدرالسهم از عرصه، مشاعات و مشترکات ملک مطابق با قانون تملک آپارتمانها و آئین نامه اجرایی آن که متصالح با اطلاع کامل از کمیت و کیفیت و محل وقوع مورد صلح اقدام به قبول مورد صلح نموده است.

مصالح متعهد گردید که هرگونه بدهی مورد صلح را از بابت شارژ ساختمان به ادارات آب و برق و گاز و غیره تا تاریخ تحریر این سند، شخصا اقدام به پرداخت نماید.

۴-شرایط صلح:

اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن و غبن فاحش (باستثنا خیار شرط) از طرفین بعمل آمد و متصالح با اطلاع کامل از موقعیت مورد صلح قبول مصالحه نمود و بنابراین بین طرفین شروط ذیل الذکر مقرر گردید:

۱-۴ منافع مورد صلح مادام الحیات مصالح برای وی برقرار گردید (تا زمانی که او در قید حیات است) و مصالح حق استیفاء مادام العمر خود از منافع مورد صلح را دارا خواهد بود. محرز است که پس از فوت مصالح منافع موصوف در مالکیت متصالح مستقر می گردد.

۲-۴ مصالح از لحظه تحریر این سند الی … سال شمسی حق فسخ این مصالحه را به صورت یک جانبه و بدون نیاز به صدور هیچگونه حکمی از محاکم  قضائی دارا خواهد بود.

به واسطه نزدیکی و ارتباط عاطفی که بین پدر و فرزند وجود دارد پدر علاوه بر دو مورد فوق می تواند ملک خود را به دیگری هبه نماید.

نمونه نامه بخشش ملک به فرزند (قرارداد هبه)

طرفین

واهب(انتقال دهنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی…….به نشانی……

متهب(انتقال گیرنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی………به نشانی……….

عین موهوبه

تمامی ششدانگ یک باب دکان به پلاک ثبتی……واقع در…….. و نیز کلیه حقوق مادی و عینی نسبت به حق کسب، پیشه یا تجارت و سرقفلی در شش دانگ مغازه مورد عوض قرارداد.

نکات هبه ی ملک به فرزند

هبه یک قرارداد رایگان است اما اگر مبلغی یا شرطی در آن درج شود نیز صحیح است. لازم به ذکر است به صرف انعقاد هبه نامه واگذاری ملک به فرزند منتقل نخواهد شد بلکه با تسلیم آن انتقال واقع می شود.برای اطلاع بیشتر می توانید از وکیل آنلاین کمک بگیرید.

انتقال ملک به فرزند از طریق وصبت

انتقال ملک به فرزند از طریق وصیت

واگذاری ملک به فرزند از طریق ارث صورت می گیرد و پدر می تواند ملک یا مال مورد نظر خود را برای فرزند وصیت کند.منتهی باید این نکته را مدنظر داشت که هر شخصی می تواند تا یک سوم اموال خود را وصیت کند و مازاد آن نیاز به تایید و تنفیذ ورثه دارد.پس شخص متوفی می تواند ملکی را وصیت کند که یک سوم و کمتر از کل اموال او باشد؛ زیرا اگر بیشتر باشد نیاز به اجازه ی سایر ورثه دارد.

شما اگر به دنیال مشاوره آنلاین حقوقی هستید. می توانید با مشاوران کیل تاپ در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای
164 نظرات
  1. افضلی می گوید

    سلام پدر من یک خانه دارد واو رابه من داده قولنامه‌ای می باشد ایا بقیه خواهر برادرها می توانن از من بگیرن

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خیر

  2. سیدرضا می گوید

    با سلام ..پدرم میتواند بخشی از سرمایه خود که زمین و خانه است به من ببخشد ؟وچگونه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله با مراجعه به دفتر اسناد رسمی سند بزنید

  3. خیرکار می گوید

    زمین روستایی را به یکی ازفرزندم واگذارنمودم ومیخوام فسخ کنم چی بنویسم .آیا پشت همون خط عادی میتوان نوشت.البته قبلا زمین را وصیت کرده بودم بین سه نفر ولی فراموش کرده بودم والان مورد اعتراض واقع شدم.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر منظور شما از واگذاری هدیه دادن باشد امکان بازگشت هست لکن اگر بیع باشد وحق فسخ وخیارات نباشد (قانونی یا قراردادی ) امکان استرداد نیست

  4. ناشناس می گوید

    سلام برای اینکه ثابت کنم ملکی به نام من نیست مثلا برای مهریه همسرم آیا میتوانم اموال رو به نام پسر ۸ ساله ام بزنم که همسرم هم برای مهریه نتواند از او بگیرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام. اگر قبل مطالبه مهریه و صدور اجراییه باشد ممکن است

  5. مرتضوی می گوید

    پدرم یک کارخانه داشته که قبله فوت ماده صد آن را پرداخته و خواهر ادعا میکند که از پدر دستنوشته دارد با امضا و اثر انگشت پدر و امضا دو شاهد که میگوید پدر آن را به من داده آیا میتواند صاحب آن شود بدون رفتن به محضر یا بنگاه قبله فوت پدر

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله تنظیم سند عادی نیاز به حضور در دفتر خانه و ثبت رسمی و بنگاهی ندارد

  6. جواد می گوید

    مادرم درزنده بودن خانه قدیمی خودرابه دوقسمت کرده وبه نام دوبرادرم سه دانگ سه دانگ سندقطعی زده وبه من وسه خواهرم نداده چندسال بعدش مادرم فوت شده آیامن می توانم ازدوبرادرم شاکی شوم ومن هم ازآن خانه حقی دارم یانه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر به هیچ وجه ایشان حق داشتند هر تصرفی که بخواهند را در زمان حیات انجام دهند.

  7. زینب می گوید

    سلام پدرم زمین داشت برادرم قبل فوت پدرم بدون امصای پدرم خونه ساخت فقط با تاییر شورا سند گرفت حالا نمیخوات ارث به ما بده اگه شکایت کنیم میتونیم حقمون بگیریم ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر سند داشته باشند کار سختیه و نیاز به مدارک قوی دارد

  8. مسلم می گوید

    باسلام وتحیات الهی پدرم دارای خانه ۶دانگ میباشدوبه سه پسرخود هرکدام سهمیه خودراانتقال داده ویکوربع دانگ سهمیه خود بنام دوفرزندکرده که باتعهدبراینکه متعلق به خودم وهمسرم ودودختردرخانه مانده است آیاسه خواهرشوهرکرده ادعا کنندمیتوانندسهمیه خودرابگیرندیاخیرباتشکروتجدیداحترام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درصورت فوت شخص میتوان تقاضای تقسیم ترکه از دادگاه طرح کرد

  9. جعفری می گوید

    سلام پدر من سال ۸۴ فوت شده زمینش دست کسی بوده با شکایت زمین را میگیرد کارشناس زمین را اشتباها به پدر واگذار می کند حالا مشخص شده کارشناس زمین را اشتباها به پدر معرفی کرده در ضمن پدرم سند هم داره چون سند مربوط به زمان محمدرضاشاه است که به پدرم اهدا کرده است.
    حالا کسی که پدرم با شکایت زمینش را از او پس گرفته شکایت کرده و ما را محکو م کرده است. زمین ها بعد از فوت پدر توسط مادر و برادرم فروخته شده است حالا قرار شده پول تمام زمین ها را به نرخ روز ازما بگیرد و چیزی به نام پدرم نیست به نام مادرم است
    الان مادرم فقط یک خانه دارد حالا ما باید چه کنیم که این خانه را از مادر به عنوان حق زمین ها نگیرند
    آیا وظیفه ما بچه ها که چیزی از پدر به ما نرسیده است که ما نیز حق آن زمین را به شاکی بپردازیم؟
    برادرم میگوید باید خانه را بفروشیم حق آن طرف را بدهیم الان میشه مادرم نامه بنویسد که خانه بعد من حق وراث است .
    قولنامه ای میشود یا باید در دفتر خانه ثبت شود؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام این قسمت برای طرح سوالات شما گرامیان است. لذا برای ارائه توضیح و اخذ راه حل می توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  10. علی می گوید

    سلام مادر بزرگم قبل فوت خانه به اسم پدرم زده و حالا بعد از ۲ سال عموی من شکایت کرده و میگه مادرم آلزایمر داشته. آیا الان که مادر بزرگم فوت کرده عموم میتونه خونه رو از پدرم بگیره؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر مگر اینکه دلیل قانع کننده و محکمه پسندی مانند گواهی پزشک داشته باشد

  11. بهنام می گوید

    سلام پدر من در صحت سلامت یک باب مغازه به صورت بیعنامه دستی با امضا و اثر انگشت مادرم و یکی از خواهر هایم به من منتقل کرده اند و در بیعنامه عنوان کردند که این مغازه را به من فروختن و پولش را دریافت کردند دو برادر من حالا که متوجه شدند پدرم این عمل را انجام داده اند میگویند بعد فوت پدرم ادعا میکنند که پدرم چون سنش ۸۰ سال است مشکل جنون داشته سوال من این است ایا میتوانند وراث مغازه را از من پس بگیرند و برای تایید سلامت پدرم به کجا مراجعه کنم تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی به پزشکی قانونی مراجعت نمایید وگواهی سلامت اخذ نمایید

  12. رعنا می گوید

    سلام برادر من با پدرم وام کرفتن منزل خود رابه نام پدرم زدندبعد پدرم فوت کردند الان برادرم خواست انحصار وراثت کنه نیاز به امضا ما داست بعد به هرکدام خواهرو برادر زنک زد فوش می داد که امصا کنیم ما به خاطر فوش نرفتیم الان شکایت کرده وکیل گرفته حکم دادگاه چیه

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به صورت قانونی منزل متعلق به پدر شماست و جز ترکه است

  13. مهرداد می گوید

    سلام پدرم یک آپارتمان سه طبقه داره که قولنامه کرده هرطبقه به نام یکی از ماپسرهاش و در مبایعه نامه قیمت خونه نوشته شده ولی پولی از مانگرفته وبنگاه دار در قولنامه اسقاط غبن فاحش رو نوشته الان این قولنامه ها معتبرن یا چون پول ندادیم بعدأ به مشکل میخوریم..ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیرمشکلی نیست اگر ننوشته باشین در قولنامه ثمن معامله را میتواند مطالبه نماید

  14. م الف می گوید

    سلام ما دو برادر و سه خواهر هستیم پدرم فوت کردن و یک زمین ۴۱۰۰متری برایمان گذاشتند برادر بزرگم سهمش رو به برادر کوچک فروخت حالا مادرم میخواهد سهمش را به سه دختر بدهد چه کار کنیم در آینده به مشکلی نخوریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مادرتون در دفتر خانه سهم خود را از طمین فوق به دخترانش صلح کنند.

  15. لاله می گوید

    سلام
    من از مادرم پرستاری میکنم و بقیه اعضای خانواده در خانه خودشان زندگی میکنند و من چون مجرد و تنها هستم مادرم می خواهد قطعه زمینی در روستا را به اسمم کند . متن نامه رو چجوری بنویسم که بعد فوت مادر بقیه خانواده ادا نکنند .

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام متن نمونه در سایت بارگذاری شده پیشنهاد میشود که در دفترخانه انتقال صورت بگیرد برای پرسش های بیشتر در خصوص چگونگی نوشتن با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام صلح نامه رسمی دفتر خانه اسناد رسمی

  16. عباسی می گوید

    سلام ماوشش برادر هستیم دو قطعه زمین داریمـ یکی ب مسحات یک هکتار اون یکی ی و نیم هکتار
    پدرم هرطوتارو داده به ما
    سه برادر یک عکتار
    سه برادردیگر یک و نیم هکتار
    وصیت کرده ما ۲۴میلیون بابت نیم هکتار ک سهم دختران میشود را به خودش بدهیم
    ایا این وصیت قابل قبول هس دختران میتوانن این وصیت نامه راباطل کنن؟
    این وصیت نامه رو ما شش برادر وپدرم و دوتا شاهد،دیگر هم امضا کردیم ولی دختران نه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام وصیت در صورتی قابل قبول است که میزان مال وصیت شده تا سقف یک سوم از کل اموال متوفی باشد

  17. هلیا می گوید

    سلام
    بنده ۲ برادر و ۲ خواهر دارم پدرم سه عدد زمین رو با نوشتن عادی روی کاغذ و امضا و اثرانگشت به نام من زده آیا بدون حضور پدرم میتونم هر وقت که بخوام این سه زمین رو بفروشم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه بنام شما نشده باشد باید سند بگیرید تا بعدا مشکلی بوجود نیاید واگر درمناطقی باشد که براساس عرف محل فروش باسند عادی مرسوم است میتوانید بفروشید

  18. نسترن می گوید

    سلام وقت بخیر همسر من چندسال پیش یک زمینی خریدودرآن خونه ساخت وقول نامه آن راز دبه نام مادرش و الان میخادمادرش به آن برگر دونه ایاامضاخواهربرادرش لازم یا فقط مادرش مهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تا زمانی که مادر زنده است و در سلامت عقل به سر می برد تمام اعمال ایشان منفردا صحیح می باشد و نیاز به اذن کس دیگری ندارد

  19. احسان می گوید

    سلام پدرم زمین قولنامه کرده داده به من خونه بسازم پروانه دوطبقه گرفتم بالا خودم پایین جای مغازه بوده بردارم امده خونه کرده ووام بانک مسکن گرفته روسند ازدواج سند پایین دادن بهش قراربوده بعدا بره جای دیگه خونه درست کنه حالا میگه نمیرم میشه کاری کرد

  20. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید یه سوال اگه از شوهر به همسرش زمین بدهد و مادر بخواهد به یک فرزندش دهد چی بنویسد که دیگه هیچ حق اعتراض نباشد

  21. حسین می گوید

    سلام
    صلحنامه عمری نوشته ده با دست نویس که این شرایط را دارد و تاریخ فسخ ندارد آیا معتبر است یا خیر؟

    شرایط صلح: اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن و غبن فاحش)باستثنا خیار شرط) از طرفین بعمل آمد و متصالح با اطلاع کامل از موقعیت مورد صلح قبول مصالحه نمود و بنابراین بین طرفین شروط ذیل الذکر مقرر گردید:
    ۵-۱-منافع مورد صلح مادام الحیات مصالح برای وی برقرار گردید (تا زمانی که او در قید حیات است) و مصالح حق استیفاء مادام العمر خود از منافع مورد صلح را دارا خواهد بود. محرز است که پس از فوت مصالح منافع موصوف در مالکیت متصالح مستقر می گردد.

  22. نظری می گوید

    سلام ماپنج برادر وسه خواهرهستیم پدرم در قید حیات دوقطعه از زمین کشاورزی رومیفروخت من خریدم وقولنامه دستی نوشتیم سه تا شاهد دارم الان بعداز فوت پدرم برادرانم قبول نمیکنن میگنن ما زمین روازت میخایم چیکار بایدبکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نمیتوانند ادعایی کنند

  23. ایمان می گوید

    سلام برای واگذاری یه قطعه زمین کشاورزی به فرزند چه قراردادی باید بسته شود ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. هبه یا بیع یا صلح

  24. مهدی می گوید

    سلام پدرم فوت کرده و سه سال پیش خونه ای که سند قدیمی داره سه طبقه هستش طبقه دوم باقولنامه در بنگاه فروخته به من برادرم بزرگم هم امضا کرده الن تکلیف چیه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خب میتوانید سند بنام خودتان بگیرید اگه واقعا مغامله درست بوده باشد وکد رهگیری داشته باشین

  25. محمد می گوید

    سلام پدر من مغازه ای که در آن با هم کار میکنیم را به نام من زده،آیا بعد فوت ایشان سرمایه مغازه به من میرسد یا باید برای سرمایه جداگانه قراردادی تنظیم شود؟ با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام فقط ملک را اگربه نام شمازده که نیاز است قرارداد بیع دیگری تنظیم شود

  26. حمید می گوید

    سلام خسته نباشید ملکی که به پدر به پسر داده ولی تو مدرک نوشته واگذار نمودم بعد از مرگ پدر وراث میتونن ملک رو پس بگیرند.؟ ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتونن

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر واگذاری لفظی باشد میتوانند

  27. محمد می گوید

    قرارداد بیع را خودمان بنویسیم و امضا و انگشت بزنیم کافیست یا باید در محضر ثبت شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      قرارداد بیع دستی با امضا و اثرانگشت و ترجیحا شهود اعتبار دارد لکن ارزش سند رسمی را ندارد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام جهت عدم سو استفاده در املاک بیع نامه بنویسین و کد رهگیری بگیرین

  28. الناز می گوید

    باسلام وخسته نباشید مادرم قصددارد خانه قولنامه ای خودرابه نام من بزند ویک برادرنیز دارم ولی ماراترک کرده ومادرم تنها میباشد.مادرم میخواهد طوری اینکاراکند که بعد فوتش برادرم ایجادمزاحمت نکند به نظرتون چه کاربایدکرد؟تا ارزش واعتبارزیادی داشته باشد ودراینده کاردستمان ندهد چون ساختمان قولنامه است سپاسگذارم

  29. الهه می گوید

    باسلام من زمینی داشتم که به نام من بود انرافروختم وسهم ارث برادرشوهرم که باغچه باارزشی بود برداشتم ولی شوهرم میگویدکه اگربرای تواتفاقی بیافتد برادر ومادرت ازان سهم میبرند وبرسراین موضوع پافشاری میکند ومیگوید پشت همان قولنامه بنویس که بعدمرگت به من خواهد رسید به نظرتون چکارکنم تابعداحق فروش رانداشته باشد لطفا راهنمایی کنید متشکرم.

  30. Fateme می گوید

    سلام خسته نباشید پدرشوهرم۲۰۰۰متر زمین داره ک من متنشو باس بنویسم ک مدرک داشته باش ومیخواد از خوهروبرادراش امضا بگیره من باس چ چیزی بنویسم!؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باشماره مربوطه جهت اماده کردن متن مورد نظر اقدام نمایید ۰۲۱.۹۱۰۰۲۰۹۰

  31. شهرام می گوید

    باسلام وعرض ادب
    ما ۳ برادر ودو خواهر هستیم که بعد از فوت مادر متوجه شدهایم که مادرمان برای خواهرانمان برای منزلش سند جداگانه ای گرفته اند که پسر ودختر سهم مساوی از این ملک ببرن
    آیا حق اعتراض داریم یا نه ؟ ممنونم از شما استاد ارجمند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  32. علیرضا می گوید

    سلام پدرم خانه خود را به برادر بزرگم در بنگاه فروخته ودر آن نوشته مبلقی را .پدرم پول را نگرفته و از رو سادگی این کار کرده و الان میخواهد آن را پس بگیرد میتواند ؟ودر فروش نامه کلمه عمرای نوشته شده و به
    کار آمده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتواند چون واگذار کرده وکلمه عمرا بایستی بگین نسبت به چه کسی قید شده ولی در مورد هرکس باشد تا زنده هستن برقرار هست

  33. ناشناس می گوید

    سلام پدرم یک زمین زراعی رو به اسم من قول نامه کردن ولی نوشتن ارث پدری .آیا من دیگر سهمی از دارایی ایشان ندارم؟ایشان در قید حیات اند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صورت فوت پدر و باقی ماندن مال از ایشان شما سهم خواهید برد

  34. ناشناس می گوید

    سلام پدرم درسال ۸۲ درروستاوصیت نامه نوشته ومنزل راوصیت کرده بودبه مادرتازنده هست مال مادرباشدامامادرم سه ماه جلوترازپدرفوت شدند الان بعدازچندسال برادرقولنامه درآورده که مادرم خانه روستا رابه من درسال۱۳۸۵ فروخته ماهم چون باهم دیگه مشکل داریم میدانیم که ایشان خودش نوشته ایاصحیح است چون خانه دروصیت پدر نوشته شده بعدفوتم مال همسرم میباشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شمامیتوانید نسبت به قولنامه ادعای جعل نمایید وبه استناد وصیت نامه دادخواست تقدیم نمایید

  35. فریدون می گوید

    سلام .وقت بخیر .پدرم یه زمین قولنامه ای میخواد به من بده .چون زمین قولنامه ای هست. رفتم دفتر اسناد رسمی گفتند کار قولنامه انجام نمیدهیم فقط سند .الان باید چه کاری انجام دهیم که برادروخواهرمن در دادگاه نتوانند ادعایی داشته باشند .به بنگاه باید برم یا جایی دیگه .خرید وفروش بزنم یا ..‌.ممنون میشم اگه راهنمایی بکنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در بنگاه معاملاتی با اخذ کد رهگیری میتوان اقدام به انجام عقد وتنظیم قولنامه نمایید

  36. ناشناس می گوید

    سلام پدرمن تمامی املاک و باغ وزمین کشاورزی رابا قولنامه دستی با مهرشورا وشاهدواگذارکرده بین همه فرزندان حالابرادر بزرگ با پدرم می خواهدباغ را بفروشد آیا می تواندیا باید امضا همه باشد چون همه فرزندان امضا کردن با تشکر اگرراهنمایی کنید

  37. مه می گوید

    سلام خسته نباشید پدرم در زمان قدیم یک زمین واسه خودش گرفته و اون زمان هرکس که واسه خودش زمین میگرفت شروع میکرد به ساخت و ساز اون زمان این چیز ها مهم نبود حالا مامیخواهیم اون زمین که پدرم مشخص کرده رو واسش کاغذی درست کنیم چه جوری

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید از اداره ثبت اقدام به اخذ سند رسمی نمایید.

  38. ناشناس می گوید

    باسلام پدر من ۱۲ سال مریض بود من و همسرم از ایشان پرستاری میکردیم وقتیکه پدر و مادر فوت شدن کل خرج کفن و دفن پدر و مادرت من دادم از پدر خانه ایی مانده که در آن سامانم حالا سه خواهر دارم که ادعا کردن ایا من میتونم هزینه پرستاری و خرج کفن دیدنت از ملک پدری بگیرم درضمن پدرم ۲۰ سال پیش فوت شدن ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانند سهم الارث خودشان رامطالبه نمایند

  39. ناشناس می گوید

    باسلام وخسته نباشید
    پدرمن تمام ملک واملاک خودشو که سندداره قولنامه دستی باشاهد به نام من ومادرم کرده ازاین رومن فرزندخوانده هستم به نظرشمامیتونه کسی بعدا ادعاکنه همه سندهابه نام پدرمه ولی همروقولنامه دستی داده به من ومادرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید قولنامه را رسمی کرده یا به صلح تغییر دهید

  40. بشیری می گوید

    باسلام.ما پنج برادرو پنج خواهر هستیم وقتی پدرم درقید حیات بوده یکی از برادرها ادعا میکند زمین های کشاورزی رو ازش به صورت قول نامه ای وباحضور شاهد خریده ولی ما هیچ خبری نداشتیم..خودش میگه پول دادم .ولی شاید اصلا پولی هم نداده ..میتونیم شاکی باشیم .ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: میتوانید نسبت به قولنامه ادعای جعل انکاریا تردیدنمایید.

  41. رضا می گوید

    سلام وقت عالی بخیر
    من خارج از کشور زندگی میکنم
    مادرم یک خانه قولنامه ایی دارد که من میخواهم بدون آنکه برادرانم بدانن آنرا از مادرم به صورت قولنامه رسمی بنگاه بخرم و ۳ شاهد هم امضا کنن
    برای محکم شدن قولنامه آیا در توضیحات چه چیزی را اضافه کنم که بعد از فوت مادرم برادرانم از من شکایت نکنن یا ادعای ارث نکنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید دردفتراملک کدرهگیری دریافت نمایید تا بعدا قابل استناد باشد.

  42. حسین می گوید

    سلام
    پدر من ۶ دانگ خانه سند دار را قولنامه ای به اسم مادرم کرده و یک ماه بعد مادرم بنا به استناد قولنامه قبلی از پدرم ، خانه را به من و برادرم فروخته البته پولی نداده ایم ،فقط در قولنامه نوشته ایم مبلغ نقدی پرداخت شده است
    حالا سه خواهرام خدای نکرده بعد از فوت پدرم یا مادرم میتوانند مشکل درست کنند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید قولنامه بنگاه معاملاتی یا دفتر خانه ثبت وکد رهگیری دریافت نمایید.

  43. علی می گوید

    سلام
    آیا همان بنگاهی که قولنامه نوشته شده ، باید همان جا هم کد رهگیری اخذ شود ؟ بخاطر این میپرسم بنگاه مورد
    نظر کد رهگیری صادر نمیکند .مجبورا میخوام برم بنگاه دیگه
    اونها صادر میکنند
    یک سئوال دیکر اینکه
    چه مدت بعد از نوشتن قولنامه فرصت دارم کد رهگیری املاک و مستغلات اخذ کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:درزمان بستن قراردادباید همان بنگاه معاملاتی کد رهگیری بدهد بنگاه دیگری باید قراردادی منعقد نمایید تا کد رهگیری دهد.

  44. محسن می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    پدر بنده یکی از ملک هایش را با قولنامه به بنده فروخته است البته مبلغ قید شده ولی در اصل پولی اخذ نشده
    بنده برای محکم کاری میخوام برم محضر و بیع قطعی با سند رسمی کنم آیا وراث در آینده میتوانند شکایتی و ادعایی در این معامله داشته باشن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانیدنسبت ثبت قطعی ان در دفتر اسناد رسمی اقدام نمایید.

  45. علی اصغر می گوید

    سلام و وقت بخیر و عرض احترام
    در معاملات پدر و فرزندی ممنون میشوم‌اهی پیشنهاد دهید که در آینده بعد از فوت پدر با ورثه به مشکل نخوریم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید قرارداد صلح عمری تنظیم و ثبت رسمی نمایید.

  46. زینب می گوید

    سلام خسته نباشین آقا
    بابای من میخواد ی خونه شو به نام من کنه اما میترسه ورثه دیگه بعد از فوتش بیان سراغ من و شکایت کنن خواستم بدونم چه قرادادی بنویسیم که بعد از فوتش کسی نتونه شکایتی کنه مرسی.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:قرارداد صلح عمری تنظیم و ثبت رسمی نمایید.

  47. مژگان می گوید

    سلام خسته نباشین آقا بابای من میخواد ی خونه شو به نام من بکنه اما میخواد بعدا بچه های دگ براش مزاحمتی ایجاد نکنن حتی محضری هم میگه میزنه بنامم چیکار کنیم چه قرادادی بنویسه که شکایت نکنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید قرارداد صلح عمری تنظیم نمایید در دفتر اسناد رسمی ثبت رسمی نمایید.

  48. امیر می گوید

    سلام
    ما دو خواهر و برار هستم . یه خونه داریم دارای سند رسمی وپایان کار ، چون خونه تو گرو بانکه ،پدر نمیتونه قرار داد صلح عمری بنویسه ،برای همین
    پدرم تو بنگاه خونه را به نام ما دو برادر قولنامه کرده ، آیا خدای نکرده بعد فوت پدر، اگر ما دو برادر طبق اون قولنامه بخواهیم تقاضای سند رسمی بکنیم خواهرها میتونن از نظر قانون برای ما دردسر درست کنن،
    ممنون میشم جواب دهید .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید قولنامه را ثبت رسمی می باشد.

  49. محسن می گوید

    سلام.خونه پدربزرگم در منطقه هستش که املاک اون منطقه کلا از طریق قولنامه بنگاهی خرید و فروش میشوند، حالا پدربزرگم ۴ دانگ از خانه اش را به صورت قولنامه بنگاهی به نام پدرم کرده است . آیا الان بعد از مرگ پدربزرگم فرزندان دیگرش درمورد ۴ دانگ خانه میتوانند ادعایی داشته باشند؟ یا میتوانند کهولت سن را مدعی شوند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برای این کار می توانید قرارداد صلح تنظیم نمایید.

  50. علی می گوید

    سلام
    من و برادرم خانه ای قولنامه ازپدرم خریداری کرده ایم ،
    سه دانگ سه دانگ تو قولنامه قید شده
    در نظر داریم قرار داد یا نوشته ای فیمابین ما باشه
    تا هیچ کدام ازما نه حق فروش داشته باشیم نه اینکه حق دخل و تصرف
    متن اون قرار داد چه جوری باشه که کاملا رسمی و قانونی باشه تا بعدا هیچ کدام برای همدیگه مشکل درست نکنیم
    با تشکر ،،،،،

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:جهت تنظیم قرارداد باشماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  51. هادی می گوید

    سلام .پدر بزرگ من مزرعه ای دارد ۶ دانگ و داری ۶ پسر و ۴ دختر است که پدر بزرگم قبل از فوت مزرعه را به نام پدر من و دوتا عموی دیگرم به هر کدام ۲ دانگ صلح نامه نوشته در محضر .حالا عموهای دیگر و عمه هایم بر بر سر این مزرعه ادعا میکنن که انها هم سهم میخواهند و شکایت کرده اند و درخواست تقسیم اموال داده اند ایا میتوانند کاری بکنن و صلح نامه را باطل کنند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند صلح نامه نمایند چون صلح مربوطه رسمی می باشد.

  52. کردان می گوید

    سلام اگر در سند خانه قید شود که تا زمانیکه پدر زنده است حق فروش و اجاره ندارید باز هم می توان خانه را فروخت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی توان فروخت.

  53. ثمینا می گوید

    سلام بنده دختر هستم و پدر بنده کلا ۸فرزند دارند و بنده فرزند اخر هیتم و مجرد پدر مبخواهند منزل خود را ۶ دنگ ب بنده منتقل کنند و بنام بزنند در محضر اما گویا چون پدر بالای ۸۰ سال دارند و بیسواد هستند باید ۲ نفر از فرزندان برای امضا حضور داشته باسند در محضر ک پدر میخواهند هیچکدام از فرزندان ندانند راهنماییم کنید ک چه کار باید بکنم و چه قراردادی انجام دهم ک نتوانند پس از فوت ادعای اجبار برای پدر یا جنون پدر رو بیاوردند و یا حتی نتوانند شکایت کنند و کاملا ثبت شده قطعی باسد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما ابتدا از پزشکی قانونی برای پدر گواهی سلامت بگیرید سپس در دفاتر اسناد رسمی قرارداد صلح تنظیم کنید.

  54. امیرحسین طالبی می گوید

    سلام من پدرم یک واحد میخواد به من بدهد از آپارتمانی که هنوز ساخته نشده و زمین از پدرم هست ساختش با کسی شریک شده چه قرار دادی با پدرم بنویسم که فردا به هیچ مشکلی نخورم و واحد را از دست ندهم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: قرارداد صلح تنظیم نمایید.

  55. ناشناس می گوید

    درودها… همسرم ملکی را به نفع بنده وصیت کرده. که همراه ایشون در دفترخانه انجام دادیم و مدارک را امضا کردیم. در پشت سند هم درج شده این سند ملکی بعد از فوت موصی به موصی له انتقال پیدا می کند. سوال این که آیا همسرم می تواند بدون اطلاع و یا حضور من ملک را به شخص دیگری منتقل کند؟
    متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: صلح عمری انجام داده ولی نمی تواند از صلح رجوع نماید.

  56. ناشناس می گوید

    بسیار ممنونم لطف کردید
    . البته جسارتا در سند قید شده وصیت تملیکی است.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: وصیت تملیکی باشد موصی می تواند از وصیت رجوع نماید.

  57. باران می گوید

    سلام پدرم یه خانه دوطبقه دارد ولی با یک سند و امکان تفکیک سند نیست .پدرم میخواهد در دفتر خانه یه طبقه را بنام من بزند چه متنی بنویسیم که بعد مشکل ساز نشود و خواهر وبرادران ادعایی نکنن؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: قرارداد صلح تنظیم نمایید.

  58. محمد می گوید

    سلام و درود فراوان
    پدرم یک باب ساختمان مسکونی دارای سند ثبتی را به اسم من و داداشم قولنامه کرده ولی فعلا امکان انتقال سند به خاطر وام بانکی میسر نیست
    سئوال بنده این است ، آیا خدای نکرده در صورت فوت پدر
    بعد آن ما میتونیم به استناد قولنامه رسمی بنگاه تقاضای سند ثبتی کنیم
    دیگر اعضای خانواده میتونن برای من و داداشم از نظر قانون مشکل ایجاد کنند
    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید نسبت به ثبت رسمی ان اقدام نمایید .

  59. esitaktaz می گوید

    سلام
    من و همسرم همراه با پدرمادرم دریک ساختمان دوطبقه زندگی میکردیم.
    آنها در زمان حیاتشان در یک برگه دستنویس بامتن صلح عمری واحد مسکونی را بعد قوتشان به من برادر ویک خواهرم بخشیده اند.درحضور ۲شاهد.
    آیا دیگر وراث میتوانند شاکی شوند؟
    آیا شکایتشان وارد استسلام
    من و همسرم همراه با پدرمادرم دریک ساختمان دوطبقه زندگی میکردیم.
    آنها در زمان حیاتشان در یک برگه دستنویس بامتن صلح عمری واحد مسکونی را بعد قوتشان به من برادر ویک خواهرم بخشیده اند.درحضور ۲شاهد.
    آیا دیگر وراث میتوانند شاکی شوند؟
    آیا شکایتشان وارد است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند به صلح رجوع کرده و باطل کنند.

  60. وحیدتوکلی می گوید

    سلام
    یه خونه کوچیک در روستای تفرش ارث مادربزرگ.پدربزرگم بوده به بچهاش رسیده.
    حالا بچها هیچ کدوم نمیخوان این خانه را چون بخاطربادبارون اوارشده.
    مادرم میخوادباسازی کنه یدونه اتاق بشه برای سکونت همه رضایت دادن الان چکاربایدکنیم فردامشکل سازنباشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:صلح نامه بین اعضا تنظیم نمایید.

  61. امیر می گوید

    پدربزرگ بنده زمینش رو درحضور دخترانش به پدرم واگذار کرده است وبه دخترانش دویست متر زمین به عنوان ارث داده وانها درحضور شوهرانشان نوشته و امضا کرده ما سهم خودرا گرفته ودیگراعتراضی نداریم درحضور شورا روستا وچندشاهد ولی بعدازفوت پدرشان از پدرم شکایت کردن وازپلاک ثبتی زمین سند مشا گرفتن چون تمام زمین های منطقه ما پلاکشان یکی است ولی نتوانستن کار زیادی انجام دهند ولی با وساطت چندریش سفید پدرم راضی شدنفری صدمتر به آنها بدهد وانها هم درمحضر به پدرم رضایت دادند که دیگر هیچ حقی وطلبی نسبت به برادرمان نداریم.ولی الان دوباره وارد زمین شده و ایجاد مزاحمت کرده پدرمن هم از آنها شکایت کرده بی زحمت میخواستم بدونم میتونن کاری کنند.البته یکی شون سندش و به اسم پدرم برگشت داده ولی دوتای دیگر بااین که رضایت محضری دادن میگن ما سند داریم سندشونم مشاست لطفا راهنمایی کنیداینا بعدازگرفتن سند رفتن محضربه پدرم رضایت دادند که دیگر هیچ حقی نداریم ممنون.

  62. محمد صالح زاده می گوید

    با سلام خدمت جنابعالی
    مادو نفر برادر یک خونه ۲ طبقه موروثی با متراز ۱۶۰ متر مساحت با ۱۱۰ متر ساخت در دوطبقه داریم وهرکدام از ما در یکی از طبقات سکنی داریم الان یکی از ما می خواه خانه رابفروشد چطور میتوان یک برگه تنظیم نماییم که هر زمان یکی از ما قصد فروش منزل را داشته باشد به مشکل برنخوریم .با تشکر ارادتمند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: درخواست افراز نمایید از اداره ثبت .

  63. حسین می گوید

    با سلام
    من به همراه برادرم قانونا و با حضور سه شاهد که یکی مادرم باشد ،در بنگاه خانه مسکونی را پدرم به اسم من وبرادرم قولنامه کرده ، و بعد از مدتی حدودا یک ماه کد رهگیری از املاک و مستغلات دریافت کردیم
    حالا خدای نکرده بعد فوت پدر ، خواهرها میتونن مانع تبدیل قولنامه به سند رسمی شوند
    در کل میتونن ادعایی قانونی نسبت به خانه مسکونی داشته باشند.
    ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند.

  64. علی می گوید

    سلام در روستای ما پدر بزرگم چند زمین داشت بعدر فوت پدرم حالا میخایم تقسیم کنیم برادر بزرگم میگه ی قسمت از زمین رو پدر به شرکت دامپروی که برادرم هیت ریسسه اون هست داده و یکی دیگر از شرکای دامپروی برای اثبات ادعا ی کاغذ رو کرده که امضا و مهر پدرم که بعد مرگش دست برادر بزرگم بود زیر اون کاعد ثبت شده که اون زمین رو به شرکت دامپروری داده و ادعا نداره الان سوله ساختن ایا بدون اثر انگشت پدرم و با توجه به بی سوادی و داشتن مهر بابام در دست برادر بزرگ میتونم ادعا کنم شاهدین نیز ذی نفع اون شرکت هستن دو نفر بعد برادرم میگه شکایت کنی منم ازت شکایت میکنم میگم ابرومو بردی

  65. امیر محمد می گوید

    سلام مادرم فوت شده یه خواهر دارم پدرم الان زن گرفته تو خونه ی قولنامه ی که دو طبقه به اسم پدرم که هست یه طبقه من و طبقه دو پدرم میشینیم چه قولنامه یا قراردادی تنظیم کنم که نصفش و به اسم من بکنه آیا میتونه همه خونه رو به اسم زن دومش بکنه به ما چیزی نرسه چون بابام همین یه خونه رو داره واقعا الان موندم چیکار کنم ممنون میشم من و راهنمای بکنین ثوابه

  66. آرش می گوید

    باسلام پدرخانم بنده سال ۹۰مرحوم شدند، وحالا یکی از پسرها که مجرد هم هست دست نوشته ای نشون میده که درسال ۸۹ پدر زمین‌های باغ روستا رو نداشته ۷قطعه زمین به ایشان واگذارکردم، و ی وصیت دستی که خونه هم برای خرج عروسی ایشان است، تکلیف بقیه وراث چی هست ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر نوشته صحیح باشد به میزان یک سوم خانه برای پسر هست.

  67. فاطمه زهرا می گوید

    سلام پدر بزرگ من در موقع که زنده بودن که یک باب منزل به عمو بزرگم ویک باب منزل که خودش ساکن بود به عمو کوچک دادن یه زمینه که به پدرم داده و به عمو بزرگم گفته کمک پدر من کند بسازد کمک که نکرد که هیچی بعد۳۵ سال الان طلبکار عمو کوچک آمده میگید مال عموم هست ارث پدری باید چه کار کنیم البته داخل وصیت نامه پدربزرگم گفته عمه خانم داخل دادگاه گفتن مال پدر بزرگم به پدرم داده.ولی حکم به نفع طلبکاره آمده حق اعتراض داریم باید چه کاری کنیم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتما با یک وکیل داخل سامانه مشاوره تلفنی نمایید.

  68. محمد می گوید

    سلام پدرم به غیر خودش ۷برادر داره و پدربزرگم هم تو۹۷سالگی فوت کرد آلزایمر گرفت سه تا عموم هم ۹،۸سال قبل فوتش یه بنگاه املاک آوردن وسه تا شاهد خودشون جور ک کردن ازش امضا گرفتن وزمین وخونشو قولنامه کردن بین خودشون خونه هم سند داره آیا اونا میتونن زمین را بگیرن چون هم پیر و حواس درست حسابی نداشت هم چشمش ضعیف بود وسواد نداشت بقیه پسرها هم اصلا خبر نداشتن وخواهرها اگر میتونن بگیرن پس مملکت قانونش از بیخ عیب داره وسند و فرزندان دیگر اصلا حساب نمیشه ؟برای ثابت کردن آ لزایمری بودنش هم هیچ دکتری برده نشده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید که در زمان امضای قولنامه اهلیت قانونی نداشته است.

  69. زهرا می گوید

    باسلام از ششصدوپنجاه متر زمین بامتراژ۱۸×۴۰ پدرم با نوشتن یک قول نامه صد متر زمین به من فروخته و نوشته صد متر مربع محدوده را هم مشخص کرده ولی طول و عرض را ننوشته. این زمین بهر جاده هستش من باید چطور بفهم زمین من طول وعرضش چند متر هست که بقیه خواهر برادر اعتراض نکن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به طورکلی نوشتن قولنامه دارای اصول و قواعد خاصی است که عدم رعایت آن ها موجب از چهارچوب خارج شدن سند و متعاقبا عدم ارزش لازم، برای مراجع قضایی می گردد. یکی از این شروط ذکر متراژ دقیق ملکی زمین به اضافه توضیحات درخصوص طول و عرض و یا شمالی و جنوبی بودن آن است. با این وجود جهت کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه از وکلای متخصص ما کمک بگیرید. موفق و موید باشید.

  70. محمد می گوید

    با سلام پدر من خانه دو طبقه داشت که برادر پنجمم با حقه طبقه پایین را از پدرم خرید و یک دهم پول طبقه پایین را ب پدرم داد .وپدر هم طبقه اول را ب نام ایشان زدند .طبقه دوم را هم پدرم سال بعد ب نام دو خواهرم و مادرم زدند .و هیچ ارثی برا ۵پسر دیگر نگذاشته اند .آیا ما بعد از مرگ پدر مان می‌توانیم اعتراض کنیم و ارثی از این خانه بگیریم .آیا دادگاه اعتراض مارا قبول می‌کند. با توجه با این‌ه پدر من بالای هشتادو پنج سال دارد .

  71. موسی می گوید

    با سلام و درود .ما شش برادر و دو خواهر هستیم .پد من در حال حاضر ۸۵سال سن دارد.از کل دارایی پدرم ی خانه دوطبقه دارد که برادرم در طبقه پایین آن ساکن میباشد .برادرم از چند سال پیش در این فکر بود که خانه را ب نان خودش بزند و بالاخره موفق شد.در این چند سال اعتماد پدرم را بدست آورد و با یکی از دوستانش خانه را ب یک دهم نرخ روز ب پدرم اعلام کرد و خانه را از پدرم خرید ولی در محضر نوشته شده که پول را تمام و کمال پرداخت کردن درصورتی که نصف پول را ب پدرم دادن ومابقی را هنوز ب پدرم نداده اند .طبقه دوم را هم پدرم ب خواهرهام بخشید و سند زدند آیا بعد مرگ‌پدرم ما می‌توانیم شکایت کنیم و خانه قابل برگشت هست ؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید .سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اختیار مال هر کسی در دست خودش بوده و می تواند هر نوع اقدامی انجام دهد و بعد از مرگش هم نمی توان اقدامی در این خصوص انجام داد چون عمل پدر شما کاملا قانونی و به حق بوده.

  72. شفیعی می گوید

    سلام یک ملک به متراژ۴۱۰ متعلق به پدرم بوده ،خانه ی مزبور جهتش شرقی غربی بوده است ودارای سند بوده است،ایشان ملک را جهتش را جنوبی کرده است.وبه دنبال آن قسمتی از ملک خودشان به مساحت ۱۶۰ وزمین مجاورملک خویش متعلق به خودشان را به مساحت ۱۵۰ (درمجموع ۳۱۰متر) برای بنده با پروانه ساختمانی ،ساخت کرده اند.الان بنده برای ملک خودم تقاضای سند کرده ام.اداره اسناد میگه چون خانه ی پدری دارای سند هست وقسمتی از ملک بنده جزو ملک پدرم هست امکان پذیر نیست اگر هم بشود مراحل زیادی دارد.سوال اول بنده؛این کار امکان پذیرهست(سند)؟ سوال دوم ایاقولنامه ی دفتری بنده با پدرم ارزش قانونی دارد که پس از فوت ایشان آن قسمت در انحصار وراث نباشد وبرای بنده مشکل ساز نشود؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص حتما مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  73. علی صفری می گوید

    سلام پدرم زمین ده هزارمتر ددستدارمی با حدود اربعه به من واگدار کرده عموهام یک اقرارنامه سفید امضا ازپدرم داشتن وداخلش نوشتن همین زمین بین برادرام تقسیم مینم شکایت کردیم سفید امصا ومحکوم شدیم زمین تقسیم شد نفری سه هزارمتر پدرم فوت کرد حالا برادر خواهر خودم میگن باید به ما هم زمین بدی ایا زمین از ده هزار به سه هزار شده قولنامه من باطل است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اصلا اون نوشته قابلیت استنادی ندارد.

  74. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید.من طبقه سوم خونه بابام رو ساختم وحالا پدرم میخواد یه مدرکی به من بده که فردا با داداشام وخواهرام به مشکل بر نخورم موقع تقسیم ارث.خواستم ببینم چه متنی بنویسیم توی قرارداد بهتره .ممنون میشم راهنماییم کنین .کل خونه هم به صورت قولنامه ای خریده شده .لطف کنین پاسخ بدین ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک صلح نامه ای تنظیم نماییدتا بعد مشکلی ایجاد نشود و برای این کار می توانید با وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ کمک بگیرید.

  75. شهرام می گوید

    سلام و عرض ادب
    سال ۹۵من ودو برادر دیگرم به اتفاق نظر پدرم قرار شد ملک سند دار پدرم را بسازیم وهر کدام یک واحد برداریم مجری و کارفرما من شدم و پدرم وکالت داد و سه دنگ از سند را به نام من کرد قرار شد پارکینگ و۴واحد مسکونی باشه با پدرم صحبت کردم که میتوانیم زیر زمین هم بزنیم پدرم گفت هزینه با خودتان بزنید برادرانم هزینه نداشتند و من هزینه کردم در زمان تفکیک دو سند من و دو سند پدرم که از هر کدام ما یک سند به برادرانم انتقال یافت و دست نوشته‌ای(زیرزمین به عنوان انباری در سندها قید شده با شماره و متراژ ظهر سندها با تمامی مشاعات به من واگذار شده و تمامی هزینه ساخت از سوی من بوده) که امضاء و اثر انگشت هر سه زیر برگه میباشد
    سوال. آیا همین برگه برای همیشه حتی بعد پدرم اعتبار دارد و وراث میتوانند اعتراض کنند در غیر این صورت چه کار باید کنم تا هیچ شبهه ای نداشته باشد
    بینهایت سپاسگزارم

    1. زینالی می گوید

      سلام :باید این نوشته را در دفاتر اسناد رسمی اقدام به ثبت رسمی این نوشته اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  76. محمد می گوید

    با عرض سلام و خدا قوت
    بنده زمینی در پشت خانه پدرم خریداری کردم و با هزینه خودم ساخته ام مقداری از این هزینه وام بلاعوضی بوده که به پدرم دادند وبه خاطر این وام بلاعوض مدارک به نام پدرم می باشد ویک اتاق از خانه قدیمی پدرم خراب کردم وبه حیاط خانه داده ام والان پدرم همه را به من بخشیدند ولی زبانا من باید چه قراردادی یا …. بنویسم وبه امضای پدر برسانم که بعدا به مشکل نخورم و خواهر وبرادرانم نگویندما هم ارث می بریم یا پدر شریک بوده اند .بلا تشکر فراوان.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید یک قرارداد صلح تنظیم نمایید تا بعدا مشکلی بوجود نیاید و برای اینکار باید به همراه پدرتان به دفتر اسناد رسمی رفته و ثبت رسمیش نمایید.

  77. نیما می گوید

    با سلام پدرم دو واحد ساختمان با سند دارد ، بنده واحد سوم رو با هزینه خودم البته مجوز پدرم احداث نمودم، پروانه ساخت ندارم، آیا دست نوشته با امضا و اثر انگشت از پدرم میتواند “مالک” بودن بنده رو اثبات کند یا نیاز به قولنامه میباشد؟(در حال حاضر قادر به پرداخت هزینه ماده ۱۰۰ جهت اخد پروانه ساختِ اضافه بنا نمیباشم ، در آینده اقدام خواهم کرد)

  78. مهوری می گوید

    سلام من وبرادرم وخواهرانم میخاهیم یک قطعه زمین از مادرم به صورت وکالت فروش بگیریم ونمیدونم محضر بریم متن به چه صورت بشد محکمه پسند هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله از طریق دفتر خانه باید اعلام وکالت نماید

  79. صفدر می گوید

    باسلام
    مادرم ۳دانگ از منزل پدرم را با قولنامه تحت مالکیت دارد
    حال میخواهد از آن ۳ دانگ یک دانگ رو به نام من بزند
    با قولنامه وامضا شاهد این کار شدنی هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند این کار با هر قراردادی انجام دهد.

  80. محمد می گوید

    سلام سی سال پیش پدرم ۲ دانگ خانه به نام همسرم میزند هم درقباله ازدواج وهم به صورت عادی (۲برگ) اما محضری نیست هردو برگ عادی ولی امضای خودش ما واهل محل وامضا ومهر شورای محل هم هست اکنون بدون آنکه همسرم بداند برای ملک سند ششدانگ برای خودشان گرفته آند آیا همسرم میتواند ادعا کند

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله به موجب سند عادی مالکیت منتقل شده است و به نوعی مال همسرتان هست و کسی نیز نمی تواند ادعا نماید.

  81. ایرج می گوید

    سلام وقتتون بخیر… من ی دستگاه آپارتمان داریم سند به اسم پدرم هستش و الان می خواد این آپارتمان رو انتقال بده به من تا دیگر فرزندان شاکی نشن… آیا وکالت فروش با قولنامه شخصی کفایت می کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله کفایت میکند و اگر مورد وکالت انجام شود کسی نمی تواند ادعایی نماید.

  82. bluebox110@gmail.com می گوید

    با درود . برادرم ساکن خارج از کشور است بعد از فوت پدرمان بدون مشورت برای خانه پدرم در روستا سند بنام خودش زده و چون الان یدلیل مشغله کاری تا مدتی قادر آمدن به ایران نیست مایل است نامه ای به بقیه ورراث بدهد که خانه باید بین وارثین تقسیم شود. لطفا بفرمایید از کدام متن قانونی استفاده شود و آیا نیاز به تایید امضا ایشان هست و اگر هست چگونه؟

    با سپاس از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق وکالت اقدام به تنظیم صلح نامه نمایید.

  83. امیرمنصورزارع می گوید

    سلام مادرم قبل از فوت وکالت بلا عرض بهم داده و قبل از فوت من این اپارتمان رو به نام خودم زدم الان بعداز فوت مادر برادرام ادعای سهم ارث از این آپارتمان دارند و شکایت کرده اند می‌توانند آپارتمان رو ازم بگیرند ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر در زمان حیات ایشان بوده و نقل و انتقالات صحیح است

  84. بهزاد می گوید

    سلام پدرم یه خانه دوطبقه دارد یه طبقه ش را به اصرار مادرم به اسم یکی از برادرام کرده من و یه برادر دیگه م می‌خواستیم یه متن بنویسیم و به امضا پدرمون برسانیم که از طبقه ی دیگه سهمی نداشته باشه باید چکار کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به تخصصی بودن موضوع شما از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص قراردادها مشاوره بگیرید.

  85. صنم می گوید

    با سلام پدر و مادر من خانه ای خریدند که خواهرم در خرید آن مشارکت داشته حالا می‌خوایم یک و نیم دانگ از خانه را بدون مراجعه به دفتر اسناد رسمی در روی کاغذ بیاریم و امضا کنیم یعنی ی قرار داد خانوادگی تنظیم کنیم آیا قابل قبول است .

  86. سعید می گوید

    با عرض درود، من یک زمین روستایی در سال ۹۴ درسمت شمال(لاهیجان) با تایید دهیاری و شورا و بنیاد مسکن لاهیجان مبنی بر مسکونی بودن ملک، خریداری نمودم. اکنون که میخواهم بسازم با وجود اخذ مجوز از منابع طبیعی و… اما متاسفانه خود بنیاد مسکن لاهیجان که قبلاً جهت ساخت از وی استعلام مبنی بر مسکونی بودن زمین اخذ شده می گوید اشتباه اداری بوده و کاربری ملک مسکونی نیست و برای مسکونی شدن بایستی توسط یک شخص بومی تقاضای درخواست تغییر کاربری شود بنابراین به منظور رفع مشکل مذکور آیا میتوان یک قرارداد سوری به نام یکی از بومیان آن محل تنظیم نمود به گونه ای که بعداً با مشکل مواجه نشوم؟

  87. رضا می گوید

    سلام
    پدر بزرگم سه پسر با یک دختر داره موقع که در قید حیات بود زمین کشاورزی خود را بین سه پسرش تقسیم کرده و تقسیم نامه به کتبی نوشته و انگشت زده دخترش در موقع تقسیم سهم از زمین کشاورزی نخواسته با رضایت خودش
    الان با گذشت ۲۵سال فرزندان دختر ادعای سهم از زمین کشاورزی کردن آیا از این زمین سهم به آنها تعلق میگیرد
    در ضمن هر کدام از پسرها زمین ثبت کردن و انتقال دادن به فرزندان خودشان
    دختر پدر بزرگم که ادعای سهم کرده در قید حیات است

    1. زینالی می گوید

      سلام خیر اثری ندارد و ضمن این که گذشت ایشان با شهود قابل اثبات هست

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند