تفکیک ملک یعنی چه و روش های تفکیک ملک

 تفکیک ملک یکی از روش های تقسیم مال بوده که کامل ترین و مستحکم ترین حقوقی که ممکن است از طرق مختلف برای اشخاص ایجاد شود حق مالکیت اشخاص بر املاک است.

در حق مالکیت اشخاص، تفاوتی بین این که این مالکیت ایجاد شده بلاعوض بوده باشد (مثل هبه) یا در ازای مبلغ و مالی بوده باشد (مثل بیع) ندارد و این حق تمام و کمال در برابر افراد و نهاد ها و تمام ارگان ها قابل اعمال است.

حال این مالکیت بر ملک ممکن است فقط مختص به یک نفر باشد که که به آن ملک مفروز می گویند یا ممکن است این حق متعلق به چند نفر باشد که به آن مشاع می گویند.

املاک مشاعی نیز ممکن است به روش های مختلفی به وجود آید گاهی به صورت غیرارادی حاصل می شود؛ مانند ملکی که از طریق ارث به وراث می رسد. گاهی هم ارادی مانند اینکه دو نفر مشترکاً ملکی را خریداری می کنند.

املاک مشاعی و اختلافات ناشی از آن یکی از بیشترین موضوعات و دعاوی مربوط به املاک محسوب می شود که بعضاً منجر به تفکیک و تقسیم ملک مشاع می شود. در این متن به بررسی ابعاد آن خواهیم پرداخت.تفکیک ملک

تفکیک چیست

پیش از ورود به بحث می بایست با معنای تفکیک آشناشد. تفکیک به معنای تقسیم کردن می باشد.

اصولاً تفکیک در اختلاف میزان مالکیت بین شرکا در املاک مشاعی به وجود می آید اما بدین معنا نیست که در املاک مفروز تفکیک وجود ندارد. بنابراین مالک ملک مفروزی هم می تواند مطابق با قوانین و ضوابط اقدام به تفکیک ملک خود بنماید. برای مثال شخص دارای یک ملک مسکونی و تجاری با یک سند می باشد و حال تمایل دارد این ملک دو سند جداگانه داشته و از یکدیگر تفکیک شود یا شخص دارای هزار متر زمین می باشد و قصد دارد آن را به دو قسمت پانصد متری تقسیم کند که دراین صورت می بایست از طریق تفکیک اقدام نمایید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طریقه اقدام جهت تفکیک

در این خصوص شخص می بایست ابتدا به شهرداری منطقه ی ملک موردنظر خود مراجعه کرده و با ارائه سند مالکیت تقاضای نقشه تفکیکی نماید. سپس با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به همراه سند مالکیت و نقشه تفکیکی درخواست تفکیک خود را مطرح نماید. دفتر اسناد رسمی پس از ثبت درخواست، درخواست را به اداره ثبتی که آن ملک در آن حوزه واقع شده است ارسال می کند.

اداره ثبت در وقت از قبل تعیین شده با مالک یا مالکین ملک، ملک را بررسی می کند و باتوجه به سند مالکیت و اوضاع و احوال ملک و همچنین املاک مجاور اقدام به تنظیم صورت جلسه می نمایید.

در صورت جلسه تعداد واحدها مساحت هر واحد و اگر ملک به صورت مشاع باشد سهم هریک از شرکا تعیین می شود.تفکیک ملک

پس از تعیین صورت جلسه و امضای مالک یا مالکین و پرداخت هزینه تفکیک، صورت جلسه به دفتر اسناد رسمی ارجاع می شود.

طرفین با حضور در دفتر اسناد رسمی و امضا سند و انتقال قطعی آن مجددا به اداره ثبت ارجاع می شود تا سند سابق ابطال و سند جدید مطابق با توافق و شرایط جدید صادر شود.

تفکیک ملک چه تفاوتی با افراز دارد؟

افراز نیز به معنای جدا کردن و تقسیم کردن است. در نگاه اول به نظر می آید افراز و تفکیک یک کاربرد دارد و تفاوتی بین آن ها نیست اما درست است که آثاری شبیه به هم دارند اما در مواردی با هم تفاوت دارند.

برای مثال افراز حتما می بایست بین دو شریک در یک ملک مشاعی صورت گیرد و همچنین بعد از افراز حالت مشاعی از بین می رود. افراز برخلاف تفکیک از طریق دادگاه محل وقوع ملک نیز قابل انجام است.

 ابطال صورت جلسه تفکیکی

مطابق با قانون ثبت، چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و… اشتباهی رخ داده باشد، همچنین چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف با حکم نهایی دادگاه باشد، و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد اشاره شده، اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.

هیات نظارت مطابق با قانون ثبت اسناد و املاک برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک تشکیل می شود و از رئیس ثبت استان یا قائم مقام او، و به همراه دو نفر از قضات دادگاه تشکیل می شود.

منظور از عملیات تفکیکی همان صورت جلسه ای است که شامل مساحت ملک، نقشه، وضعیت ملک و املاک مجاور و… که به آن اشاره کردیم است. همچنین این مورد شامل مواردی که ملک به صورت مشاعی واقع شده است و یکی از شرکا نسبت به تقسیم و تفکیک صورت گرفته معترض می باشد هم شامل می شود.

لازم به ذکر است اگر هنوز تقسیم ثبت نشده باشد رسیدگی به اختلاف و اشتباه قابل رسیدگی در اداره ثبتی که ملک در آن حوزه واقع است خواهد بود و دیگر نیازی به ارجاع موضوع به هیات نظارت نخواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
62 نظرات
  1. رادمهر می گوید

    افراز چیه؟ چه فرقی با تفکیک داره؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      ١- تفکیک شامل اموال غیرمشاعی و مشاعی می شود و اگر مال مشاعی باشد پس از قطعه قطعه شدن،سهم هر کس در قطعه های جدید هم تثبیت است. ولی افراز خارج کردن سهم مشاعی و دادن آن به مالک آن است. مثلا فردی که مالک ۱۰ سهم از یک زمین است پس از افراز میزان زمینی برابر ۱۰ سهم از کل زمین به او داده می‌شود.

      ٢- تفکیک فقط تقسیم ملک است؛ اما افراز تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می‌یابد. به همین دلیل حالت اشاعه در افراز ضرورت دارد؛ولی در تفکیک این ضرورت نیست و مالک می‌تواند ملک خود را با رعایت مقررات حاکم بر تفکیک (ضوابط و مقررات شهرداری) به هر ترتیبی که می‌خواهد تفکیک کند.

      ٣- تفکیک در اداره ثبت انجام می‌گیرد؛اما افراز هم در اداره ثبت و هم در دادگاه

      ٤- در افراز رای صادر می‌شود؛ولی در تفکیک صورت جلسه تفکیکی

      ٥- در تفکیک سهم تمامی افراد جدا و ملک از حالت مشاع خارج می‌شود یا اگر مالک یک نفر باشد، ملک به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌گردد؛ اما در افراز فقط سهم خواهان جدا می‌شود و بقیه ملک مشاع باقی می‌ماند.

      ٦- در صورتی که بر تفکیک اعتراض شود، موضوع اعتراض در اداره ثبت رسیدگی می‌شود؛ اما اگر بر افراز اعتراض شود در دادگاه رسیدگی می‌شود.

  2. سامانی می گوید

    تفکیک ملک خیلی برو بیا داره چیکار کنیم راحت تر انجام بشه؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      می تونید وکیل بگیرید تا ایشان کارهایتان را پیگیری کنند.

  3. سیاسی زاده؟ می گوید

    تفکیک ملک همون تقسیم و فروششه؟

  4. مافی نژاد می گوید

    ما یه مال ورثه ای داریم میخوایم تقسیمش کنیم گفتن اول باید برید دادگاه که معلوم بشه ورثه کیان خب تو شناسنامه پدرم معلومه دیگه چه کاریه اخه بریم دادگاه و دردسر بکشیم.

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      تعیین ورثه و امور مربوط به انحصار وراثت ارتباطی به درج نام فرزندان در شناسنامه ندارد جناب. البته این امر موید این است که شما فرزندان ایشان هستید منتها کافی نیست و شما باید برای انحصار وراثت اقدام کنید.

    2. سینا می گوید

      بسیار جامع و کامل بود تشکر

  5. علیزاده می گوید

    یه ملک مشاع را خریدم طرف که شریک فروشنده بوده میگه من راضی نیستم و میخواد معامله رو برهم بزنه مگه اجازه اونم باید میگرفتم؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      شرکا در مال مشاعی در جز جز مال شریکند و برای خرید و فروش تایید شریک دیگر را نیاز دارند و شما برای جبران خسارات تون فقط می توانید به هموان شریکی که باهاش معامله کردین مراجعه کنید.

  6. سعادت می گوید

    ممنون جناب وکیل از مطالب خوب و کامل تون. مطالب خود شما را دنبال می کنم و استفاده میبرم.

  7. شیرین شاهدی می گوید

    آقای دکتر از تسلط شما به مطالب ملکی و سرقفلی لذت میبریم از کتابهاتونم ممنونم استاد.

  8. محمدرضا حکیمی می گوید

    باسپاس و خداقوت جهت ارائه مطلب ساده و روان و کاربردی

  9. شهرام می گوید

    استاد درمورد مسایل ملکی دور اموزشی نمیذارین؟ ما واقعا نیاز داریم یاد بگیریم.

  10. بهبودی می گوید

    تفکیک ملک را باید اول مهندس بیاد ملک رو ببینه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. اداره ثبت بررسی میکنه وضعیت ملک را

  11. احسان می گوید

    سلام خسته نباشید
    ملکی مسکونی و تجاری به ارث رسیده و هنوز انحصار ورثه انجام نشده آیا تفکیک یا افراز آن ممکن است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  12. محمدطه یاسینی می گوید

    سلام کنار خونه ما یه کوچه هست که همسایه ما نصف کوچه رو گرفته وما مانع این کارش شدیم لیکن اون گفت هر موقع بگید من درو میکنم ومیبرم عقب تر میذارم ما برای اینکه اثبات کنیم اونجا کوچه بوده یه پنجره قبل از در نصب کردیم ولی همسایه بعد از چندین سال رفته سند گرفته وکوچه رو هم بنام خودش ثبت کرده چیکار میتونیم بکنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برای اخذ توضیحات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی تماس بگیرید موضوع نیاز به مداقه بیشتری دارد. ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  13. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر، اول از همه ممنونم از شما بابت مطالب آموزنده‌ای که در اختیار ما قرار میدید.

    سوالم این هست که : پدر بنده یک خانه‌ی ۳۰۰ متری رو نصف کرده، یعنی دقیقا یه دیوار خانه رو به دو خانه تبدیل کرده. ، یعنی خانه ما دوتا در ورودی داره یکی درب به ساختمان یکی هم درب پارکینگ خانه، به این ترتیب که دیوار بین این دو در کشیده شده تا انتهای خانه که حیاط هم دقیقا نصف شده، و این خانه حدود ۱۰ سال پیش نصف شده و اون خریدار اولیه بوسیله تنها یک قولنامه معامله رو انجام داده و همون موقع هم پدر من و اون خریدار بارها به شهرداری مراجعه کردند ولی امکان تبدیل یک سند کامل ۳۰۰ متری که به نام پدرم هست به دو سند ۱۵۰ متری نبوده و اون خریدار نتوانسته سندی برای اون ۱۵۰ متر خودش تهیه کنه یعنی شهرداری گفته که نمیشه همچین کاری کرد.

    ۱. سوالم این هست که آیا هنوزم این امکان به وجود نیومده که یک سند خانه ۳۰۰ متری تبدیل به دو سند ۱۵۰ متری بشه؟؟

    ۲. آیا اون خریدار میتونه خانه ای که سند ندارد رو معامله کنه یعنی بفروشه به یه خریدار دیگه؟ خانه ای که اصلا سند مجزا ندارد!

    ۳. آیا مالک اون نصف دیگه خانه میتونه روی خانه خودش رو بسازه و به اصطاح یه طبقه دیگه اضافه کنه؟؟ چون پشت بام مشترک هست و یکی هست!

    ۴. آیا مالک اون نصف دیگه اصلا میتونه و آیا اصلا اجازه داره که دست به تخریب خانه خود بزنه؟ چون خانه یکی بوده و ستونها و سقف یکی هست؟

    بسیار ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید چون در وضعیتی هستم که نیاز به پاسخ قطعی دارم.

    باتشکر از شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوالتتون بسیار تخصصی هست و نیاز به مشورت با وکیل دارید .در قسمت مشاوره های سایت زیر مطرح نمایید مستقیم به وکلا وصل میشید
      https://vakiltop.com/

  14. امیرهوشنگ سعادت می گوید

    سلام
    یک ملک تجاری بزرگ دارم که در آن خودم فعالیت چاپخانه دارم. قسمتی از آن را میخواهم به داروخانه و قسمتی از آنرا میخواهم به مطب پزشک اجاره بدهم بفرمائید باتوجه به اینکه این ملک یک سند دارد چه راهکاری دارد که مشکلات شهرداری نداشته باشم

  15. جلال می گوید

    سلام. ما زمین خانه پدریم را که سال ۶۲ تفکیک کرده و هزینه تفکیک ۱۰۰۰ متر کلی را پرداخت و تفکیک کلی به نام پدرم هست همین الان هم
    ولی خانه ما که سند شش دانگ دارد ۲۵۰ متر میباشد
    آیا ما میتوانیم هزینه پرداختی تفکیک کل زمین را که پرداخت کرده ایم پس بگیریم. کل تفکیک تو شهردادی به نام پدرمه ولی الان ۶ تا خونس و فروخته شده وهمه قولنامه ای

  16. حسینی می گوید

    سلام،۵۰ متر زمین از ۳۰۵ متر زمین از طرف پدرم به بنده هبه شده،طبق ماده ۴۷ میخواهم سند ۶ دانگ از طریق اداره ثبت اسناد بگیرم ،چون زمین ۵۰ متر است قابل تفکیک نیست،ومیگویند نمیشه ،لطفا یک راه حل به بنده راهنمایی کنید ممنون میشوم

  17. کرمی می گوید

    سلام .ما یه زمین ۸۵۰ متری در دماوند با خواهرم خریدیم که یک سوم مال خواهرم و دو سوم مال ما بوده و سند این زمین به نام همسرم می‌باشد. الان خواهرم میخواهد سهم خودش به نامش شود مراحل کار چگونه است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می تواند از اداره ثبت تقاضای افراز ملک را درخواست نماید.

  18. نیما حیدریه می گوید

    با سلام و تشکر از توضیحات کامل شما
    ۱.۵ دانگ از ۶ دانگ یک قطعه زمین ۴۰۰ مترمربع که در آن ساختمانی احداث شده در تملک شخصی بوده که به رحمت خدا رفته. از ۴.۵ دانگ باقیمانده ۳ دانگ متعلق به یکی از وراث ذکور و ۱.۵ دانگ دیگر متعلق به یکی دیگر از وراث ذکور است. با توجه به اینکه بجز دو وارث فوق، متوفی دو پسر و دو دختر دیگر دارد و برگه انحصار وراثت تهیه و سهم هریک از وراث مشخص شده است، آیا فرزند پسری که پس از انجام انحصار وراثت مالک ۳.۳ دانگ از کل ملک میباشد با توجه به اینکه باقی مالکین تمایلی به افراز ندارند، توان درخواست افراز دارد یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر قابل افراز باشد و به ضرر سایر شرکا نباشد اشکالی ندارد.

  19. مبینااکرمی می گوید

    باسلام . ما یه ملک قولنامه ای خریدیم سال ۶۰ قرارشد مالک دوماه بعد بیاد و سند بنام بزنه که خبری ازش نشد. البته ملک ما ۲۰۰ متره درمنطقه ۲۲ ودرقبال یه زمین ۵۰۰متری در کارخان سیمان شهر ری دولت معاوضه کرده و سنده مادر در زمین شهره ما دادخواست الزام به سند دادیم قاضی هم بعد از یک سال. قرارعدم استماع داده . و درخواست الزام به سند مارا ملزم به افراز وتفکیک کرده الان ما چه دادخواستی باید بدهیم و چگونه این زمین ۲۰۰متری را از اون زمین افراز وتفکیک کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید یک وکیل اختیار نمایید.

  20. سعید می گوید

    باسلام ۶۷۵متر از یک سند ۶دانگ ۲۰۰۰متر را پدر به من هبه کرده ولی حالا وراث قبول ندارند من می‌توانم سند بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  21. سعید می گوید

    سلام.خسته نباشید.من یک مغازه دارم که با خواهرم ۳ دانگ ۳دانگ شریک هستیم.یعنی دوتا سند ۳ دانگ داریم.الان می خواهیم مغازه رو تفکیک کنیم.دهنه مغازه۶.۵ متر هست.شهرداری میگه نمیتونید تفکیک کنید چون بعد از تفکیک باید ۳.۵ متر دهنه مغازه تفکیک شده باشه.چکار کنیم.؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص ملک وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند

  22. سید کاظم می گوید

    سلام
    ما و همسایه دو ملک با قدمت ۵۰ سال داریم که همه جوره از هم مستقل ساخته شدن و هیچگونه اشتراکی در امتیازات و در ساختمان ندارند ولی سندهامون دوتا سه دونگی هستش، متراژ زمین های ما برابرند و دوتا ۱۵۰ متری با ابعاد ۶ در ۲۵ هستند.
    برای گرفتن سند شش دونگی شهرداری مخالفت می کنه این در حالیه که حتی در شهرداری هم پرونده های نوسازی جداست و ما مفاصاحساب جداگانه ای تا الان پرداخت کردیم. چکار باید بکنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورت عدم توافق بایستی از طریق مراجع قانونی اقدام بشود، که به منظور این خواسته مالکین بایستی دادخواستی را تنظیم و به دادگاه ارائه دهند تا بررسی های لازم صورت گیرد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در حوزه مسائل و موضوعات ملکی شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  23. اشکانی می گوید

    سلام من یک زمین را بایک نفر شریک هستم به مساحت ۲۵۰ متر و بر ۱۰ متر به کوچه ۱۶ متری وبرای سه دانگ خود سند رسمی گرفته ام ولی مشخص نیست کدام قسمت زمین متعلق به من است همچنین درکنار زمینی که شریک هستم زمین دیگری به مساحت ۶۱متر وروبه خیابان دارم و میخواهم برای این دو قطعه زمین خود یک سند گرفته وزمین خود را بسازم ازچه طریقی میتوانم در زمینی که شریک هستم سهم خود را درقسمتی که چسبیده به۶۱متر زمین رو به خیابان است بردارم وآیا میتوانم برای این دو زمین یک سند بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر سهم مشاعی باشد از طریق اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست افراز نماییدو و مفروزا اقدام به اخذ سند نمایید.

  24. مهدی یاری می گوید

    با سلام بنده یه زمین قول نامه ایی گرفتم که زمین ها ی شهر ما کلا ثبتی نیستند زمین من ۱۶۲ متر هست الان می‌خوام برم از شهرداری جواز بگیرم برای ساخت میگن که باید پول تفکیک هم بدین این زمین پول تفکیک نداده در این صورت که این زمین ۱۰۰۰ متر بوده که تقسیم شده و به قطعه های ۱۶۰ متری تبدیل شده و تمام زمین ها الان ساخته شده و جواز دارند باز شهرداری میگه که باید من هم پول تفکیک بدم الان این حرکت شهرداری مغایر با قانون ۱۰۱ نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای راهنمایی بهتر باید با وکیل متخصص این حوزه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  25. سالارکیا می گوید

    با سلام، ملکی به شکل مستطیل که سالها قبل یک قطعه در وسط آن افراز گردیده و بعدا هم از آن قطعه مذکور نیز قطعه دیگری افراز شد و باقیمانده ملک اصلی در طرفین این دو قطعه جدید قرار گرفته اند حالا چطور می توان این دو قسمت مجزا باقیمانده را جداگانه افراز کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص این حوزه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  26. محمد مهدی تدین می گوید

    سلام خسته نباشیدیه زمین که سند ثبتی مزروعی۸۰۰متر می‌باشد و چند سال پیش دو قطعه از این زمین ساخت و ساز انجام شده و به کمسیون ماده ۱۰۰ رفتن و از شهرداری نامه عدم خلاف گرفته و طی سال گذشته یه قطعه دیگر از این زمین ساخت و ساز انجام شده و اکنون شهرداری میگه ک باید زمین تفکیک شود برای هزینه های تفکیکی زمین ک باید بپردازیم چون زمین دارای سند ثبتی می‌باشد و تمامی عقب نشینی ها انجام شده ک از زمین ۸۰۰ متر حدودا ۵۰۰متر زمین باقی مانده میخواستم ببینم برای هزینه ها آیا این متراژی را ک برای کوچه و راه داده ایم از هزینه های تفکیکی کم می‌شود یا خیر ممنون از لطفتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این هزینه تفکیکی می باشد و برای هر کدام از قطعه ها باید هزینه جداگانه پرداخت شود برای راهنمای بیشتر باید به از وکلای انلاین سامانه راهنمایی بخواهید.

  27. مهشید می گوید

    با سلام
    من دو قطعه زمین کنار هم به متراژ هرکدام ۴۰۰ خریدم آیا میتونم ۲۰۰ از آن را به کسی دیگه بفروشم و سند جداگانه واسش بگیرم ویا اینکه برای ۸۰۰ متر یک سند بگیرم بعد ۲۰۰ مترشو جدا کنم برای فروش؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما مالک هستید می توانید به هر میزان که بخواهید برای دریافت سند اقدام نمایید برای این خصوص مشکلی وجود ندارد.

  28. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر ما یک حیاط کلنگی داریم ۱۶۰ متره می‌خوابیم نصف کنیم دوتا ۸۰ متری بشه واسش دوتا سند بگیریم واسه ورثه هست امکان پذیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر واحدهای مربوطه بصورت مجزا برای ساخت پایان کار و پروانه ساخت در یافت شود و باتوجه به ان نیز می توانید اقدام به دریافت سند برای هریک از واحدها سند تک برگ مجزا دریافت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکاتی انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  29. گودرزی می گوید

    سلام به املاک مراجعه کردم برای خرید مغازه و مغازه ای را پیشنهاد دادند که گفتند سه دانگ از مغازه سند دارد و با۳ دانگ مغازه بغلی شریک هستید و بین مغازه ها دیوار کشیده و جدا هستند ولی انشعابات مشترک است میخواستم بدانم که ایا این ملک سند تک برگ دارد با تو جه به گفته بنگاه که گفتن تازه سند گرفتن.و همچنین گفتند از مغازه شریک محضری اقرارنامه گرفته شده در تایید سهم مغازه .ممنونم از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سند تک برگی داشته باشید و دیوار مابین شما وجود داشته باشد مشکلی در این خصوص متصور نیست

  30. پویان می گوید

    سلام وقت بخیر
    زمین زراعی محصور موروثی با توافق وراث تقسیم شده است . یکی از سهم ها فروخته شده و در حالی که دیواری بین آنها نیست ؛ خریدار از باغ خود دربی به این زمین باز کرده است و همچنین قسمتی از دیوار را خراب نموده است .آیا خریدار چنین حقی دارد ؟ لطفا راهنمایی فرمایید .

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دیوار مشترک باشد کسی نمی تواند بدون اجازه شریک دیگری اقدام به باز کردن درب نمایند

  31. بهشتی می گوید

    سلام وقت بخیر
    پدر من یه باغ ۲ هزار متری قدیمی داره
    این باغ دارای دو جلد سند ۳ دانگ میباشد که داخل سند قید شده عرصه و اعیان و همچنین نوشته شده کاربری باغ ویلا
    باغ خارج از بافت هادی روستا است . پدرم قصد داره باغ را بین سه فرزندش تقسیم و اون را به سه قسمت دیوار کشی و از هم تفکیک کنه. خواستم سوال کنم آیا باغی که سند۶ دانگ عرصه و اعیان داره و همچنین کاربری اون هم باغ ویلا خورده آیا میشه به سه باغ تفکیک کرد
    ممنون از شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از طریق یک صلح نامه اقدام به انتقال این باغ نمایید و یا تقسیم نامه تنظیم نمایید.

  32. کامران می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه خونه کلنگی دارم تو محدوده شهر سند شش دانگ داره ۳۲۰ متر مساحتشه ایا میتونم به دو قطعه تقسیم کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق ادره ثبت درخواست افراز نمایید.

  33. شیوا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه زمین کلنگی دارم به متراژ ۳۰۰ متر سند داره میخوام ۱۰۰مترشو بفروشم آیا میتونم بفروشم چیکار کنم

  34. شیوا می گوید

    سلام.
    من یه زمین کلنگی به مساحت ۳۰۰ متر دارم سند شش دانگ داره آیا میتونم ۱۰۰ مترشو بفروشم اگه میشه چیکار کنم

  35. شیوا می گوید

    سلام. من یه زمین کلنگی به مساحت ۳۰۰متر دارم سند شش دانگ داره آیا میتونم ۱۰۰مترشو بفروشم اگه میشه باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید هر مقدار که خواستید به هر شخصی بفروشید

  36. علی احسان می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    سوال بنده این است که هزینه تفکیک یک خانه به دو خانه حدودا چقدر هست؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند