نحوه تصدیق سند مالکیت

در قانون سند نوشت ای تعریف شده است که در مقام اثبات امری به کار می رود حال چه در مقام دفاع باشد چه در مقام دعوا.

اسناد به دو شکل هستند سند رسمی و سند عادی.

وجه ممیزه آن در این است که سند رسمی توسط مامور دولت تنظیم می شود و از اعتبار محکم تری نسبت به سندی عادی برخوردار است.

استعلام سند

استعلام سندوقتی شما معامله ای را انجام داده اید و می خواهید آن را به صورت سند رسمی تنظیم کنید قبل از تنظیم سند انتقال باید توسط دفتر اسناد رسمی یک سری استعلامات انجام بشود.

برای مثال در این استعلامات مشخص می شود که آیا این ملک در رهن بانک یا جای دیگری است یا خیر آیا این ملک در طرح شهری شهرداری قرار گرفته یا خیر و مواردی از این قبیل که نیازمند استعلام است.

این استعلام ممکن است در حالت عادی ماه ها به طول بکشد اما سازمان ثبت اسناد با الکترونیکی کردن این امر این فاصله زمانی را به صفر رسانده است.

برای مثال شما اگر با کسی دیگر ملکی را معامله کرده اید برای اینکه مطمئن شوید که این ملک دارای مشکل خاصی نیست یا به نام دیگری نیست یا اینکه می خواهید به نتیجه ای کلی درباره ملک برسید اگر پس از انجام معامله باشد و قبل از امور مربوط به انتقال سند می توان با مراجعه به وب سایت سازمان ثبت اسناد و خدمات الکترونیک این امر را پیگیری کنید.

همیشه داشتن سند رسمی و سندی که مالکیت ما را بر مال خود اثبات کند باعث آسایش و آرامش خاطر افراد جامعه می شود.

کم نیست مواردی که در آن با جعل اسناد و ارائه ساختگی مدارک فردی را دچار سرگردانی برای اثبات حق خود می کنند.

سازمان ثبت اسناد با راه انداختن سامانه ای بر مبنای تصدیق و تثبیت اصالت سند مالکیت باعث شده است بسیاری از مشکلات قضایی مردم و دادگاه ها در این باره حل بشود و حتی پرونده های قضایی هم کمتر دچار اطاله و طولانی شدن دادرسی بشوند.

رسالت و وظیفه سازمان ثبت اسناد این است که با مستند سازی و تثبیت و تصدیق اسناد مالکیت اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی نسبت به اموال آنان هم از سوءاستفاده عده ای جلوگیری کند و هم از طرف دیگر خاطر افراد جامعه را آسوده کند که به راحتی کسی نتواند به مالکیت مشروع و قانونی آنان تعرضی کند.

پیرو همین وظیفه و رسالت سازمان ثبت اسناد با راه اندازی سامانه ای الکترونیکی تصدیق اسناد مالکیت را بسیار سهل الوصول کرده است.

با ورود به این سامانه هر فردی می تواند از ثبت ملک به نام خود اطمینان حاصل کند که خود عامل مهمی در جلوگیری از جعل و… خواهد بود.

استعلام سند

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چگونگی تصدیق اصالت سند مالکیت

با راه اندازی این سامانه فرد قادر در چند لحظه از تصدیق اصالت سند خود باخبر شود.

تصدیق اصالت سند مالکیتشما می توانید با ورود به این سامانه به آدرس https://estate.ssaa.ir یا با جستجوی واژگان “تصدیق اصالت سند مالکیت” و تکمیل مشخصات از مالکیت خود بر سند مطمئن شوید مشخصاتی که باید وارد بشود تا سامانه بتواند به این درخواست پاسخ بدهد.

عبارت اند از:

  1. استان.
  2. واحد ثبتی.
  3. اصلی.
  4. شماره فرعی.
  5. شماره دفتر املاک الکترونیک یا شماره یکتا.
  6. شماره دفتر املاک.
  7. شماره صفحه.
  8. شماره یا شناسه ملی.

البته مشخصات به گونه ای است که شاید هر فردی این شماره ها و اسامی را از حفظ نباشد اما تمام این مشخصات در سند فیزیکی که در دست صاحبان ملک است قرار دارد و با نگاه کردن و وارد کردن مشخصات می توانید به مقصود خود پی ببرید البته در همین سامانه و در بالای صفحه هم با گزینه راهنما شما می توانید از جزئیات کامل تر آن خبردار شوید.

سازمان ثبت اسناد و املاک از سازمان هایی ست که تحت نظارت قوه قضاییه قرار دارد و مراجعه کنندگان بسیاری هم در طول روز و هفته دارد.

با الکترونیکی کردن بسیاری از امور که تقاضا کنندگان بیشتری دارد می توان از مراجعات غیر ضروری پیش گیری کرد.

سازمان ثبت احوال نیز موارد دیگری را برای استعلام پیش بینی کرده که از طریق فضای مجازی بتوان به آن دسترسی داشت که در بالا به یک مورد آن مثل پیگیری معامله اشاره شد.

استعلامات دیگری نیز این سازمان در سامانه کاداستر امکان پذیر است مثل استعلام ممنوع الخروجی ناشی از اجرای سند رسمی، پرداخت الکترونیک وجوه دفاتر اسناد رسمی و موارد دیگر.

تصدیق اصالت سند مالکیت

نتیجه گیری

سازمان ثبت اسناد سازمانی است که مانند بسیاری از ارگان ها محل پر تکرار مراجعات مردم است و رسالت حمایت از مالکیت مشروع و قانونی افراد جامعه را بر عهده دارد بسیاری از این مراجعات مانند استعلام سند توسط این سازمان به صورت الکترونیکی و در بستر فضای مجازی قابل دسترسی است.

برای مثال تصدیق سند مالکیت را می توان از سامانه و وب سایت مشخص شده پیگیری و استعلام کنید مواردی را نیاز به تکمیل کردن است را در خود برگه سند رسمی شما موجود است و با مراجعه به آن می توانید مشخصات را تکمیل کنید و از استعلام ملک خود با خبر شوید.

سوالات متداول

بله سامانه تصدیق سند مالکیت سامانه ای است که توسط سازمان ثبت راه اندازی شده برای پاسخگویی به این نیاز.

https://estate.ssaa.ir با ورود به این سامانه می توانید این تصدیق را تهیه کنید.

 

x (x)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
8 نظرات
  1. نسرین ده تیری می گوید

    سلام وقت بخیر
    حکم به ابطال انتقال پارکینگ بدون ابطال سندرسمی قابلیت اجرا دارد؟

  2. رضاشمشیری می گوید

    ایااطلاعات خواسته شده برای اصالت سنددرسندتک برگی مندرج شده است؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  3. محمدرضامراتی می گوید

    من سندبه نامم زدن رفتم کارت ماشین برگ سبز وپلاک کردم وفروشنده اون برگه که بهم دادرفتم تعویض پلاک ایناروگم کردم چکارباید بکم

  4. مجتبی می گوید

    سلام، ببخشید من تصدیق اصالت سند را که وارد می کنم مشخصات سند می آید. ولی وقتی وارد تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی می شوم. شناسه سند و رمز تصدیق و جمع اعداد را میزنم می نویسه چنین سندی موجود نیست؟

  5. شفیعی می گوید

    چرا میگه چنین سندی موجود نیست با وجود اینکه تمام اطلاعات رو درست پر می کنم

  6. فرزانه می گوید

    سلام وقت بخیر
    شناسه ملی رو من متوجه نشدم چیه آیا کد ملی صاحب سند منظورشون هست
    لطفا راهنمایی کنید

  7. بهروز می گوید

    مشخصات سند را درست میزنم اما میگوید سند یافت نشد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند