رضایت‌نامه حقوقی یعنی چه و نمونه متن رضایت نامه حقوقی

به طور کلی گاهی در ارتکاب جرایم بزه دیده و شاکی مصلحت را در اعلام رضایت می‌بیند تا به مجازات رساندن مجرم‌.رضایت‌نامه حقوقی یک اسناد قانونی است که به وسیله آن فرد یا افرادی که در یک موقعیت حقوقی یا قراردادهایی مشغول به کار هستند، اعلام می‌کنند که به طور آگاهانه و تمام قلب با شرایط و مقررات موجود موافقت می‌کنند.

در این مقاله به معنا، کاربردها و ویژگی‌های رضایت‌نامه حقوقی به صورت کامل پرداخته خواهد شد.در این نوشتار ابتدا به بررسی معنای رضایت حقوقی می‌پردازیم در مشاوره با وکیل می پردازیم؛ سپس انواع رضایت حقوقی٬ شرایط آن٬ نتیجه رضایت شاکی و اعتبار رضایت نامه عادی می پردازیم.

رضایت نامه حقوقی
جلسه نوشتن رضایت‌نامه حقوقی

تعریف رضایت‌نامه حقوقی

در پی وقوع یک جرم یا وقوع اختلافات خانوادگی یا مالی و… ممکن است محکوم علیه یا مشتکی عنه (کسی که از او شکایت شده است)  در پی مشاوره آنلاین حقوقی که دارد٬رضایت شاکی یا محکوم له (شاکی) را جلب کند. گاهی این اعلام رضایت بدون قید و شرط است و گاهی در مقابل انجام تعهدات و یا دریافت وجه‌المصالحه هست.

در هر صورت اعلام رضایت شاکی یا محکوم له در صورتی معتبر است که یا در حضور دادگاه اعلام شود و دادگاه آن را در صورت جلسه قید و به امضای طرفین می رساند و یا در دفتر اسناد رسمی ثبت شود، که در صورت اخیر نیز باید به دادگاه ارائه گردد.

زمانی که اعلام رضایت خواهان در مقابل دریافت وجه یا انجام تعهداتی است، در زمان اعلام رضایت باید وجه دریافت یا تعهد انجام شود و یا ترتیبات پرداخت یا انجام تعهد فراهم گردد.

تاثیر گذشت و رضایت شاکی در جرایم و رضایت‌نامه حقوقی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

الف) در جرایم قابل گذشت

ماده صد قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد:

«در جرایم تعزیری قابل گذشت گذشت شاکی یا مدعی خصوصی حسب مورد موجب موقوفی تعقیب یا موقوفی اجرای مجازات است.
تبصره یک_ جرایم قابل گذشت جرایمی می‌باشند که شروع و ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات منوط به شکایت شاکی و عدم گذشته وی است.

بنابراین طبق مواد اخیر در جرایم قابل گذشت است با اعلام رضایت شاکی، مجرم مجازات نمی شود. با این حال، در صورتی که شاکی برای اعلام رضایت شرطی تعیین کرده باشد تا شرط مذکور محقق نشود اعلام رضایت و گذشت اثری ندارد.برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

ب) در جرایم غیرقابل گذشت (جرایمی که داره جنبه عمومی است و برای تعقیب به شکایت شاکی خصوصی نیاز ندارد)

در این حرایم اعلام رضایت و گذشت شاکی صرفا می تواند از موجبات تخفیف مجازات مجرم باشد. نکته ای که قابل ذکر است این است که در صورتی که شاکی اعلام رضایت کند و این رضایت نامه معتبر باشد امکان طرح مجدد شکایت بابت همان جرم را نسبت به مجرم ندارد.

تاثیر گذشت در رضایت نامه حقوقی
عقد کردن یک رضایت حقوقی

شرایط گذشت در قانون مجازات اسلامی

ماده ۱۰۲ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

«گذشت باید منجّز باشد و به گذشت مشروط و معلق در صورتی ترتیب اثر داده می شود که آن شرط یا معلق علیه تحقق یافته باشد.همچنین عدول از گذشت، مسموع نیست.
تبصره ۱- گذشت مشروط یا معلق مانع تعقیب، رسیدگی و صدور حکم نیست، ولی اجرای مجازات در جرائم قابل گذشت منوط به عدم تحقق شرط یا معلقٌ علیه است. در این صورت، محکوم علیه با قرار تامین مناسب آزاد می شود.
تبصره۲- تاثیر گذشت قیم اتفاقی، منوط به تایید دادستان است».

شرایط رضایت نامه حقوقی و نمونه متن رضایت

در رضایت نامه حقوقی، نام و نام خانوادگی و مشخصات شاکی و مشتکی عنه و موضوعی که در مورد آن اعلام رضایت می شود به طور دقیق قید می شود و به امضای شاکی می رسد. رضایت نامه حقوقی یا در دادگاه اعلام می شود و صورت مجلس می شود یا در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود. در ادامه نمونه لایحه اعلام رضایت در پرونده حقوقی آورده شده است.

رضایت دهنده:
نام و نام خانوادگی:………
با شماره ملی:……… ملی : ………………….آدرس:…………
رضایت گیرنده: ……………….‌‌‌‌…..با شماره ملی : …………….
آدرس:………
موضوع رضایت: اینجانب در تاریخ….. در کمال صحت عقل در خصوص دادنامه شماره: ……………….و با شماره بایگانی : ……….. در شعبه…… با آگاهی به این که عدول از شکایت مسموع نیست بدون هیچ‌گونه قید و شرطی رضایت خود را اعلام می دارم.

امضا قرارداد رضایت نامه حقوقی
امضا کردن قرارداد رضایت نامه حقوقی

نتیجه گیری مبحث رضایت نامه حقوقی

با تنظیم رضایت نامه حقوقی در حقیقت، دعوا به صلح ختم می شود. رضایت شاکی ممکن است به صورت شفاهی در دادگاه اعلام شود. در صورت مجلس قید می گردد یا در دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد. لازم به ذکر است که رضایت نامه ممکن است مشروط باشد یا بدون هیچ شرط و قیدی

سوالات مبحث رضایت نامه حقوقی

بله، شاکی اختیار دارد تنها نسبت به بعضی از آنها اعلام رضایت کند.

در جرایم قابل گذشت باعث موقوفی تعقیب یا اجرای مجازات می شود و در جرایم غیر قابل گذشت از موجبات تخفیف است.

در تمام مراحل چه قبل از صدور رای چه بعد از صدور رای می توان اعلام رضایت کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۸ رای
41 نظرات
  1. محمد علی یحیوی می گوید

    باسلام
    ممتن رضایت نامه
    درتاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ آقای که طبق پروانه ساختمانی شماره ۹۳ مورخ ۹۹/۴/۲۴ در صدد احداث ساخمان می باشد بدینوسیله در کمال آزادی اراده و صحت و سلامت جسمانی رضایت کامل و منجز خویش نسبت به احداث ساختمان در کل مساحت ملک رضایت گیرنده اعلام می دارم و هرگونه ادعا و اعتراض بعدی و آتی خود را تحت هر عنوان اعم از ارتفاع ساختمان تعداد طبقات اشرافیت و سایه اندازی نحوه استفاده از خود نسبت به پلاک ثبتی ۲ فرعی از ۱۵۸۳ اصلی سلب و ساقط می نماید وهرگاه در آتیه به هر اسم ورسم در مقام ادعا برآید من جمیع الجهات لغو و باطل بوده و اثر قانونی نداشته و نخواهد داشت . سوال رضایت دهنده :
    آیا در صورتی که رضایت گیرنده خارج از پروانه و خارج از تاریخ تحریر رضایت نامه اقدام به افزایش طبقه از طریق شهرداری نماید رضایت دهنده می تواند برای شهرداری و رضایت گیرنده ادعای قانونی برای جلو گیری از تضییع حق خود داشته باشد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتواند برای طرفی که رضایت داده برای نقض تعهدقراردادی دعوای حقوقی طرح نماید

  2. آرین راستگو می گوید

    سلام خسته نباشید من یه پرونده شکایت در دادگاه دارم الان نامه اومد که با توجه به گذشت بی قیدوشرط شاکی به استناد بند ب ازماده۱۳ قرارموقوفی تعقیب صادر واعلام میگردد! این یعنی چی؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یعنی شاکی گذشت کرده و دیگر متهم تعقیب نمی شود

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با گذشت شاکی پرونده مختومه میشه

    3. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پرونده بسته شده

  3. ثنا می گوید

    من رضایت برا حق سرقفلی میخوام شکایت کردم والان میخوام صرف نظرکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازشکایت خودتون گذشت کنین

  4. عادل می گوید

    سلام چک برگشتی ۲۰۰ملیون تومن داشتم.اجراگذاشتن بعدباشاکی توافق کردم مدت ۱۵روزمبلغ توافقی روپرداخت کنم اقرارنامه وتعهدات ودرحضچروکیل نوشته شدومهروامضاشد.الان شاکی نمی‌خواد رضایت بده نصف مبلغ توافقی هم بهش پرداخت کردم.چکاربایدبکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید رضایت شاکی را جلب نمایید

  5. مرجان نصری می گوید

    سلام من درکلانتری رضایت بی قید و شرط دادم برای پرونده حقوقی اما طرف مجدد چکش را پاس نکرد منم برگ اصل رضایت را رو پرونده نبردم بزارم و دوباره درخواست جلب کردم الان اگه جلبش کنم و صورت جلسه ای که تو استشهاد محلی نوشتیم که ۲۲۰میلیون چک گرفتم و وقتی پول شد لاشه چک ها را بهشون تحویل بدم را ببرم نشون احرای احکام بدم حق با من هست یا همون کپی که توی کلانتری هست را نشون میدن و میگن رضایت بی قید و شرط داده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون رضایت داده اید موقوفی تعقیب صادرمیشودباید رضایت مشروط لحاظ میکردید.

  6. احمدمرتضی پور می گوید

    سلام بنده یک رای داوری داشتم ومنجرب اجرائیه گردید موضوع رای داور مبنی برفسخ قراردادو ضرروزیان بود که بعد رضایت روی یک برگ کاغذنوشتیم ک بنده نصبت به خانم … شکایت کردهام درتاریخ ….رضایت دادم وازاینذتاریخ بهربعدهیچ شاکیتی ندارم حال بنده ضررزیانم رو نگرفتم ایامیتوانم درهمان پرونده ضررزیانم رادرخواست کنم بنده فقط نصبت به فسخ قراردادرضایت دادم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید مطالبه ضرر و زیان نمایید.

  7. ص..ل می گوید

    شاکی بنده سال ۹۳ رضایت داده جرم من فروش مال غیربوده..بااین حال ۱ ماه زندان رفتم..حالا بعداز۷ سال دوباره شکایت کرده وتقاضای ضرروزیان به نرخ روزکرده..ایا باوجود رصایتی که قبلا داده میتواندتقاضای ضررکند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ضرر و زیان شکایت جدید باشد بله.

  8. نوشین ستوده می گوید

    .سلام ، وقت بخیر ، برادرم با همسرش اختلاف داشت و اون مهریه رو اجرا گذاشته بود .ایشان بازنشسته شدند وبرای اینکه پولشون بابت مهریه همسرش بازداشت نکنه یک خونه به نام بنده خریدند .حالا آشتی کردند .رفته ازمن شکایت کیفری کر ده که خونه مال من هست .وپولهایش رو به حساب خواهرم واریز کردم.که خانه خریده وشماره پلاک ثبتی اعلام کرده . .من درپرونده کیفری تبرئه شدم (.با من صحبت نکرد ورفت واز من درخواست سند زدن بنامش چیزی نگفته بود) .وارتباطش روهمسرش قطع کرده بود۴ ماه و ما ازش خبرنداشتیم ) .که دوباره شکایتش اومد .که رفته حقوقی شکایت کرده .تنظیم به الزام سند رسمی( .من مشکلی نداشتم به نامش میکردم) ولی به تحریک همسرش وتهدید اینکارو کرده خودش میگه. .حالا بعد از ۴ ماه دوباره اومده اختلافش شده و میگه میخواهم‌دادخواست طلاق بدهم . میگه خونه رو بفروش من پول لازم دارم .وفعلا شکایت رو پس نمیدم وعزل وکیل نمیزنم تا تو اینکارو بکنی .!! وخونه رابفروشی . من هم قبول نکردم گفتم: ختم پرونده وعزل وکیل اول..به نظر شما کارم درسته یا کاردیگری باید انجام بدهم ؟ .ضمنا راضی هم هستم بهش وکالت فروش بزنم .به نام برادرم .ایرادی نداره .؟ برایم مشکلی پیش نمیاید ؟درصورتی که راضی هم شده ( وکالت فروش به نامش برنم تا ختم پرونده بزنه ). ​آقای وکیل محترم . ضمنا برادرم گفت: یک شکایت دیگه هم همسرش آماده کرد توسط وکیل برادرم که پولش که ۶۵۰ میلیون تومان بوده ، بعدا اگر دردادگاه رای نیاورد انجام بده تامین خواسته ومطالبه وجه لطفا راهنمایی بفرمایید ..متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص حتما مشاوره نمایید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل با انتخاب وکیل با وکیل مشاوره نمایید.

  9. محمدپور می گوید

    خواهانن. ها دادخواست خودرامسترددنمونده اند

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر کسی به عنوان خواهان دادخواست خودش را در اولین جلسه مسترد نماید دادخواست ابطال میشود ولی اگر بعد از اولین جلسه باشد دعوای خواهان رد خواهد شد.

  10. میعاد می گوید

    سلام ما یه پرونده داشتیم که رضایت محضری بهمون داده و حتی چ در حال ودر آینده هم هیچ شکایتی نصبت ب ما نداشته باشه الان دوباره میتواند شکایت کند و شاهد بیاورد بگه من شاهد دارم که ضر وزیان از ما بخواد

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر دیگر نمی توانند نسبت به این مورد که دوباره شکایت نمایند مگر عنوان شکایت خودشان را تغییر دهند برای راهنمایی بیشتر از طریق سامانه انلاین وکیل تاپ از وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  11. حسین می گوید

    سلام من یک حلقه چاه کشاورزی وکالتی از پدرم داشتم، قبل از فوت رضایت محضری بهم داده که پروانه چاه کشاورزی بنام من بشه بنا به مواردی که در شهر خودمان بودم نتونستم همون موقع جهت تغیر نام اقدام کنم، رضایت هم مشروط نیست و هر گونه حق وحقوقی را در آتی از خود اسقاط کرده،، حالا اداره آب میگه که باید وراث جهت انتقال محضری امضاء کنند اگه نفری از وراث حاضر به امضاء نشود تکلیف چیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون این انتقال به شما در قالب قرارداد صلح می باشد و صلح نیز باید رسمی باشد برای ثبت رسمی باید سایر وراث نیز باید اعلام رضایت نمایند و یا اینکه اگر شاهدی برای این موضوع وجود داشته باشد با استناد بدان شاهدان در زمان اعطای امتیاز چاه مربوطه بیایند و شهادت بدهند تا مالکیت این چاه به شما منتقل شود.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  12. عظیم می گوید

    سلام خانمم رضایت. دادگاه داده ولی ابلاغیه نمی آید. سه ماه بازداشت بودم مهریه نفقه پزشکی قانونی. هرسه راآورده. سه تا بچه دارم.
    آیا دوباره میتواندبازداشتم کند یا شکایت
    دوباره باید انجام دهد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق ارسال رضایتنامه به اجرای احکام مراجعه کرده و درخواست رسیدگی نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  13. ارسلان می گوید

    سلام من شاکی هستم از سارقین خفت گیری ، مدام در حال زنگ زدن هستن برای رضایت و میگن نفر اخر هستید میخوام بدونم درصورت عدم رضایت مشکلی به وجود نمی اید؟
    و چجوری جلوگیری کنم از دسترسی شون به خودم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر شما مختار هستید که رضایت دهید یا اصلا رضایت ندهید و کاملا اختیاریست.

  14. محمد می گوید

    سلام بنده رضایت نامه محضری با این موضوع که همسرم نیمی از حقوقم را از اداره ای که شاغلم به صورت مادام العمر دریافت نماید تنظیم کردم. حالا میتونم درخواست ابطال اون رضایت نامه محضری رو از دادگاه بخوام؟ با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر قابل بازگشت نیست مگر اینکه در زمان تنظیم چنین شرطی کرده باشید

  15. آزاده عزیزی می گوید

    سلام من در زمان قراردادی که با کابینت کار بستم در ازای هر روز تاخیر دیرکرد گذاشتم. ایشان پس از ۳ ماه قبل از اتمام بقیه کار، درخواست مطالبه مابقی وجه را نمودند و من از پرداخت مابقی وجه امتناع کردم. درنهایت طبق پیام‌هایی که در واتس آپ موجود هست قرار شد من از ایرادات کابینت بگذرم و کابینت کار هم دیرکرد را بپذیرند‌. در روزی که آخرین مرحله نصب انجام می‌شد و قبل از اتمام کار، کابینت کار رضایتنامه ای به من دادند مبنی بر اینکه اینجانب از کابینت و کلیه مراحل انجام کار راضی هستم و من امضا کردم. حالا بعد از گذشت سه ماه از من بابت عدم پرداخت مابقي پول شکایت کرده اند. آیا می‌توانند بر اساس رضایتنامه ای که امضا کردم مابقي پول را از من بگیرند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام : خیر نمی تواند ادعایی داشته باشد چون رضایتنامه نوشتن و دیگر نمیتوانند اقدام به مطالبه حقی نمایند

  16. فیروز گنجی می گوید

    سلام .خانمی مطالبه کرده و پس از قطعی شدن حکم در مرحله اجرا و ابلاغ اجرائیه به زوج ، زوجه هم در شعبه صادرکننده حکم و هم در اجرای احکام ، اعلام رضایت بی قید و شرط نموده وحق اعتراض بعدی را از خود ساقط نموده است.
    الان خانم پشیمان شده و اجرای احکام به زوج اعلام نموده باید نسبت به پرداخت محکوم علیه اقدام نماید.
    آیا رضایتی که در پرونده هست تاثیری ندارد و به منزله ی ابرائ مهریه نیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چرا اعلام رضایت مبنی بر اسقاط اعتراض ممکن می باشد

  17. حسین می گوید

    سلام .کابنت کاری برای منزلم کار کرده که دارای عیوب زیادی بود شکایت کردم کارشناس هم تایید کرد کار ایراد دارد پروند به شورا فرستادن در آنجا کابنتکار گفت من اصلاح میکنم ومن هم درآنجا رضایت دادم ودر رضایت قید شد که اصلا کند حال اصلاح نکرده آیا می‌توانم رضایت رو پس بگیرم

    1. زینالی می گوید

      بله می توانید ایشان را ملزم به انجام تعهد نمایید.

  18. حجت می گوید

    سلام . من لا بنده خدایی اختلاف حساب دارم . از طریق خدمات قضایی ازشون شکایت کردم ولی هنوز به دادگاه نرفتیم . حال طرف میگه رضایت محضری بده تا قرضم رو تقدیم کنم . ایا بدون خوردن شماره به پرونده میشه رضایت محضری داد ؟ پرونده فعلا به کلانتری اجا داده شده .

    1. زینالی می گوید

      سلام: میرید کلانتری شکایت خودتان را پس میگیرید

  19. حسن می گوید

    سلام
    بنده بابت پرونده با موضوع خسارت در تاخیر تادیه حکم قطعی گرفتم و طرف راضی شد سند خانه را به نامم کند، در جریان امضا و اثر انگشت انتقال سند آپارتمان ی سند رضایت نامه پرونده دادگاه را هم بدون اطلاع من به امضا و اثر انگشت من رسانده است طوری که من از این رصایت نامه بدلیل عدم بینایی کافی بی اطلاع بودم، حالا سوال این است من برای ابطال این رضایت نامه محضری چه کار ها باید انجام بدهم

  20. ربابه باغخانی می گوید

    سلام رضا یت روی پرونده مهریه زدم تاخیروخسارت وای اب ور های میتونم دوباره شکایت کنم بارضایت م را باطل کنم

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      منظور شما از رضایت بخشیدن مهریه است؟
      اگر در دفتر اسناد از این حق خود گذشتید خیرامکان باطل کردنش وجودندارد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند