سن قانونی برای سند زدن ملک و سن قانونی برای معامله

در اکثر کشورها، برای به نام سند زدن یک ملک، شما باید به سن قانونی رسیده باشید. این سن در هر کشور متفاوت باشد. به طور کلی، برای به نام زدن ملک، شما باید به سن بالغی رسیده باشید. که به معنای حقوقی کلمه، شما کاملاً بزرگسال هستید.

در بسیاری از کشورها، سن قانونی برای به نام زدن ملک بین ۱۸ تا ۲۱ سال است. اما، در برخی جوامع و مناطق، این سن ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. برای دقیق‌تر بودن و جلوگیری از هرگونه مشکلات حقوقی، بهتر است قبل از اقدام به نام‌گذاری ملک خود، مقررات مربوط به سن قانونی در کشور یا منطقه خود را  با مشاوره با وکیل بررسی کنید.

در صورتی که به سن قانونی رسیده‌اید و ملکی را به نام خود ثبت کنید، به‌طور قانونی صاحب آن می‌شوید و حقوق مالکیت کامل برای شما تعلق می‌گیرد. همچنین، این اقدام می‌تواند در آینده از وقوع اختلافات و مشکلات حقوقی جلوگیری کند.

از آنجایی که به نام زدن ملک یک امر مهم و حساس است، بهتر است با مراجع مربوطه مشورت کنید و اطلاعات لازم را از منابع قانونی معتبر به دست آورید. به این ترتیب، می‌توانید به‌طور قانونی و بدون هیچ گونه مشکلات حقوقی ملک خود را به نام ببرید.

در قانون لازمه انجام امور حقوقی، اهلیت در نظر گرفته شده است. اهلیت به دو نوع اهلیت تمتع و اهلیت استیفا تقسیم می شود.

افراد با تولد، اهلیت تمتع یعنی اهلیت دارا شدن حقوق را به دست می آورند اما اهلیت اجرای این حقوق به دست آمده با رسیدن به سن بلوغ و سن رشد است که اماره آن سن ۱۸ سالگی است.

لذا افراد با وجود اهلیت قانونی است که می توانند امور حقوقی خود را انجام دهند. در زمانی که اهلیت ندارند این امور را ولی قهری یا قیم از جانب آنان انجام می دهند.

سند زدن ملک

ولی قهری و قیم دو شخص متفاوتند

ولی قهری را پدر و پدر بزرگ می نامند که تا زمانی که فرد، محجور است امور وی را بر عهده دارند. قیم را هم زمانی تعیین می کنند که فرد یا ولی قهری ندارد یا اینکه به سن بلوغ و رشد رسیده ولی پس از مدتی دوباره محجور شده به سفیه شدن یا مجنون شدن.

قانون گذار اعتماد بیشتری نسبت به ولی قهری دارد تا قیم (ناگفته نماند ممکن است در موردی پدر فرد که همان ولی قهری است به عنوان قیم انتخاب شود) زیرا ولی قهری که پدر همان فرد باشد غالبا به گونه ای هستند که مصلحت فرد را رعایت می کند.

بر خلاف قیم که مواردی از معاملات را منوط به تصویب دادستان کرده است.

در واقع تا ۱۸ سالگی اداره امور با ولی قهری است و بعد از ان در صورتی که فرد مجنون یا سفیه باشد همچنان ولی قهری ولایت دارد اما اگر بعد از ۱۸ سال فرد بالغ و رشید شود ولی بعد از مدتی مثلا در ۱۹ سالگی مجنون یا سفیه شود اینجاست که قیم انتخاب می گردد.

لذا اگر نمایندگی فرد با ولی قهری باشد؛ وی می تواند اموال مولی علیه را مورد معامله قرار دهد و اصل بر این است که وی در این معاملات مصلحت وی را رعایت می کند در غیر این صورت نیازمند اثبات است اما فرد قیم‌ نمی تواند اموال مولی علیه (محجور) را با خود معامله کند.

و فروش اموال غیر منقول و باقی معاملات با آن منوط به تصویب دادستان است.

برای دریافت  مشاوره حقوقی  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

سن قانونی برای سند زدن

فردی که به دنیا می آید اهلیت دارا شدن حقوق را به دست می آورد اما اهلیت استیفا یا اجرای آن در سن رشد و بلوغ به دست می آید.

در سنین ابتدایی چون تشخیص امر برای صغیر ناممکن است قانون گذار به وی اجازه دخالت امور حقوقی را نمی دهد و نماینده وی در این باره تصمیم خواهد گرفت.

قانون تا زمانی که فرد به بلوغ و رشد نرسیده اجازه دخالت به صغیر را نمی دهد.

حال فرض کنیم که فرد صغیر یا محجور که نمایندگی وی با ولی قهری است خانه ای یا ملکی دارد (به هر جهتی که به او رسیده یا داده شده) در اینجا ولی قهری می تواند آن را بفروشد با رعایت مصلحت و صلاح فرد محجور و سند زدن آن هم با خود وی خواهد بود.

اگر فرد به سن رشد رسیده باشد خود وی اهلیت معامله کردن و سند زدن پیدا خواهد کرد.

در عین حال که انتقال سند و سند زدن منوط به رسیدن به سن رشد است که نشانه آن ۱۸ سالگی فرد است.

اما سند زدن به نام کودک یا صغیر هر چند سال هم باشد اشکال ندارد و صحیح است. به عبارتی فرد می تواند خانه ای یا ملکی را به نام فرزند خرد سال خود تنظیم کند و انتقال دهد.

"</p

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سن قانونی برای خرید و فروش ملک

هر معامله ای که واقع بشود باید دارای شرایط اساسی باشد تا بتوان حکم به صحت آن داد. این شرایط را ماده ۱۹۰ قانون مدنی نام برده است. که یکی از این موارد اهلیت طرفین معامله است.

یعنی اینکه فرد از دخالت در امور مالی به واسطه حجر یا محجور بودن ممنوع نباشد. مثلا صغیر نباشد، مجنون نباشد و سفیه هم نباشد. در این صورت وی اهلیت برای انجام معامله خواهد داشت.

پس داشتن اهلیت منوط به داشتن عقل و رسیدن به بلوغ و رشد است. که پسر در ۱۵ سالگی بالغ می شود و دختر در ۹ سالگی.

رشد به این‌ معنا است که شخص مال خود را به نحو عاقلانه ای بتواند مصرف و خرج کند.

سن رشد در ابران ۱۸ سالگی است. و اگر شخصی زیر ۱۸ سال باشد غیر رشید فرض می شود و در صورتی که بخواهد در اموال خود تصرف کند باید در دادگاه رشد خود را ثابت کند که در این صورت از تحت قیمومت و سرپرستی در می آید.

پس اگر شخص بالای ۱۸ سال باشد رشید فرض می شود و نمی توان او را محجور در نظر گرفت مگر آن که حجر و یا سفاهت و یا جنون او ثابت شود.

برای دریافت مشاوره  و وکیل آنلاین  به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

تکلیف معاملات به نفع محجور

به این ترتیب سن قانونی برای سند زدن و معامله کردن که ملازمه دارند مشخص شد.

البته ناگفته نماند این سن برای معامله کردنی است که حالت معاوضی باشد. یا به عبارتی به شکلی باشد که احتمال سود و زیان در آن برود. به همین خاطر قانون گذار به خاطر حساسیت به فرد محجور از آنان حمایت کرده. اما اگر معامله به شکلی باشد که صرفا به نفع محجور یا سفیه باشد. معامله ایشان حتی در حالت صغیر بودن و سفیه بودن صحیح است.

مثل آن که فردی مالی را به صغیر صلح بلاعوض یا هبه می کند که این معامله درست است‌. زیرا کاملا نافع است و احتمال ضرر و زیانی در آن نمی رود.

مسئله دیگر این که فرد صغیر اگر صغیر ممیز باشد که درک بیشتری از مسائل نسبت به صغیر غیر ممیز دارد. می تواند با اجازه ولی یا نماینده خود معامله کند که این معامله صحیح است.

صغیر ممیز مثل فردی که ۱۲ یا ۱۳ ساله است که درک بیشتری دارد از صغیر غیر ممیز که ۷ یا ۸ ساله است. در هر حال با توجه به فرد می توان تشخیص داد.

اما اگر فرد صغیر بدون اجازه معامله کند. این معامله منوط به اجازه نماینده یا قیم و یا ولی اوست. مگر آنکه قیم یا ولی او از قبل اجازه آن معامله را داده باشد.

"</p

نتیجه گیری

سن قانونی برای معامله کردن و سند زدن در زمانی که فرد به سن رسد رسیده باشد.

سن رشد زمانی است که فرد بالغ شده و همچنین نوع مصرف و خرج کردن اموالش عاقلانه است. نابخردانه و مبذر گونه اموالش را خرج نمی کند.

در حقوق ایران و رویه قضایی سن ۱۸ سال اماره رشد به حساب می آید یعنی کسی که به ۱۸ سال تمام می رسد می تواند معامله کند و سند هم بزند و دیگر نیازی به قیم و ولی قهری ندارد.

اما کسانی که زیر ۱۸ سال تمام هستند تنها با اجازه نماینده خود می توانند معامله کنند.

و راه دیگر این است که از دادگاه حکم رشد بگیرند برای حکم رشد نیاز است که فرد بالغ زیر ۱۸ سال تمام باشد.

با گرفتن حکم رشد فرد اگرچه زیر ۱۸ سال باشد. اما فرض می شود.

سوالات متداول

فرد در سن رشد که نشانه آن ۱۸ سالگی تمام است می تواند معامله کند و از سرپرستی و نمایندگی پدر و یا قیم در بیاید.

معامله او حسب مورد باطل یا غیر نافذ است. اگر صغیر غیر ممیز باشد باطل و در صغیر ممیز صحیح است.

اگر آن معاملات کامل نافع باشد صحیح است مثل آن که فردی به وی هبه یا صلح مجانی کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۸ رای
125 نظرات
  1. فاضلی می گوید

    حداکثرسن برای معامله چندسال میباشد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حداکثری ندارد.

  2. علي افشاري می گوید

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید به همه وکلا و مشاورین
    بنده یک قطعه زمین مسکونی به مساحت ۲۲۶ را از فردی مسن که سن تقریبی آن ۸۰ سال است و معامله با صحت و صداقت و سلامت عقلی کامل انجام شده و خریداری کردم در سال ۹۶
    آیا از بابت حداکثر سن در معامله مشکلی برایم پیش نمی آید؟ فرزندان و وارثان وی نمی توانند پس از فوت ایشان مدعی این شوند که باید از ما اجازه کتبی می‌گرفتید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند اثبات نمایند.

  3. بهزاد زینالی می گوید

    سلام: اگر به قصد فرار از دین باشد بله می تواند از تصرف شما و فرزندتان خارج نماید.

  4. کریمی می گوید

    سلام
    آیا در قانون ماده ای در رابطه با محدودیت سنی در بخشش و هبه نسبت به دیگری وجود دارد؟؟
    ماده آن را در صورت بودن بفرمائید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: کمتر از سن ۱۸هبه انجام دهد غیر نافذ هست و باید تنفیذ شود.

  5. بیژن می گوید

    حداکثر سن برای معامله چند هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: میزان سلامتی ذهنی ملاک است.

  6. .... می گوید

    سلام وقت بخیر
    دخترخانمی در ۱۶سالگی ازدواج میکنید و خانه ای که به عنوان مهریه اش است را بدون اذن ولی به پدرشوهرش میفروشدوپولی دریافت نمیکند الانکه ۱۸ساله شده تقاضای ابطال معامله رو داده اما قاضی گفته من تشخیص میدم که تو اون زمان معامله رشید بودی درصورتی که حکم رشد هم از دادگاه نگرفتن.الان واسه جلسه رسیدگی بعدی به چه ماده قانونی استناد بشه که قاضی اقناع بشه؟؟ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار حتما باید با وکیل مشاورت نمایید وبا شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  7. حسینی می گوید

    سلام خسته نباشید پدری نودود ساله دارم مریض دوبرارم در خفا از وی وکالت گرفته وسند خانه رابه نام خود زدن هم حق وراث را خورده وهم پدر مریض را به حال خود رها کرده شرایت قانونی برگردان سند هست یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دادخواست اثبات حجر پدرتان را در زمان انتقال سند مطرح نمایید، جهت طرح شکایت با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  8. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید
    یکی از شرایط طلاق خانومی این هستش که خونه ای که مرد دارن روبه نام بچه ۹ساله کنند آیا مادر تابه سن قانونی فرزند نشده میتونه خونه رو بنام خودش کنه یابفروشه فقط اینکه بچه پیش مادر زندگی میکنه وپدر هم کاملا صلاحیت نگهداری از فرزندان رو دارن ومشکلی ندارن آیا بدون اجازه ودخالت پدر میتونن خونه رو از فرزندشون بگیرن باتشکر .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بنام بچه باشد مادر هم قیم فرزند باشد نمی تواند خانه را بفروشد یا بنام خودش کند باید با اجازه دادستان محل برسد و اگر کودک به سن قانونی نرسد می توانید صلح نمایید به نام فرزند.

  9. شرکت جهان فرود اب بندی نما می گوید

    سلام..مادر ۹۰ساله ای دارم ک میخواد اموالشو بنام برادر زاده اش کنه…ایا خودش میتونه به تنهایی اینکار بکنه؟؟ یا باید پسرهاشم رضایت داشته باشند..حتما جواب بنده رو بدید تشکر.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر خودش دارای سلامت عقلی باشد خودش می تواند اقدام به این کار نماید و نیاز به رضایت کسی نیست.

  10. ایدا می گوید

    سلام وقت بخیر ما میخواهیم در مسکن های سهر سازی که ثبت نام میکنند ثبت نام کنیم همسرم میگوید به اسم تو ثبت میکنم من هم ۱۶ سال دارم ایا همپنین چیزی میشود چون من ازدواج کردم ولی سن قانونی ۱۸ رو ندارم ؟ ایا میتونه اسم منو ثبت نام کنه و در سند زدن میشه

  11. ایدا صمدی می گوید

    سلام وقت بخیر همسرم میخواد در مسکن های تعاونی یا شهر سازی که به صورت خانه قصدی هست ثبت نام کنه اما قرار بینمون بود که خانه به اسم من باشه میخواد به نام من ثبت نام کنه من ۱۶ سال دارم و سن قانونی ۱۸ رو ندارم ایا میشه که به اسم من باشه خانه ؟ در سند مشکلی پیش میاد؟ الان اگه با اسم خودش ثبت نام کنه میوونه در سند به اسم من بنویسه یا باید به اسم کسی که ثبت نام کرده درج شه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما نمی توانید شخصا بنام خودتان نماییدچون هنوز رشید نشده اید.

  12. جمشید می گوید

    سلام.پدر بنده چند ماه پیش یک کاغذ بین وارث نوشته که بنده به هیچ عنوان اموال خود را به وارث از این تاریخ به بعد نفروخته ام و اگر قول نامه یا سندی از طرف وارث ارائه بشه فاقد اعتبار است و همه وارث امضا کرده اند الان بعد چند ماه ایشون ۸۷ سال سن داره و در شرایط احساسی رفته اموال خود رو به یکی از وارث فروخته آیا میشه این رو رد کرد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توان ان فروش را از بین برد چون شخص اختیار انجام همه گونه تصرف در مال خودش را داشته باشد مگر اینکه از طریق پزشک متخصص بتوان محجوریت پدرتان را ثابت نمایید.

  13. افسانه خطیبی فر می گوید

    سلام، به دلایلی من و همسرم نمیخواهیم خانه ای به ناممان باشد؛ میتوانیم خانه را به نام پسر ۴ ساله مان بزنیم ولی حق فروش خانه را قبل سن ۱۸ سالگی برای پدر بچه داشته باشیم؟ اگر امکان دارد از چه طریقی این حق فروش خانه برای پدر رابگیریم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید انجام دهید.

  14. نصیری می گوید

    سلام ، سن لازم برای تقسیم اموال پدر وترک دعوا چندسال است ؟سن بر حسب شمسی محاسبه می شود یا قمری ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: سن ملاک نیست مگر برای تصرف ان مالی که به ارث می رسد که این سن ۱۸سالگی می باشد.

  15. هانابانو می گوید

    سلام.‌دوتا خونه قولنامه ای دارم که یکیش رو‌میخوام به اسم دختر چهار ساله م کنم. امکان بنام کردن وجود داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید این کار را به ولایت از فرزندتان انجام دهید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  16. ذاکر می گوید

    پدر من با وجود اینکه مادرم زنده است با خانم دیگه ای ازدواج سیغه ای کرده و ۷ فرزند دارد خانه را ترک کرده و تمام اموالی رو که همگه با کمک هم جمع کردیم را در اختیار گرفته و خرج اون خانم می کنه ما ترسمون از اینه که ملک وخانه و زمین‌ها رو به اون خانم انتقال بده پدرم ۷۱ سالشه .آیا قانونی وجود دارد که جلوی انتقال گرفته شود یا در صورت انتقال ابطال کرد متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی توان تا زمانی که زنده است از تصرف در اموالش منع کنید مگر اینکه بتوانید حکم حجر برایش بگیرید.

  17. مریم می گوید

    سلام.
    پدر من ۵ سال پیش زمینش رو بدون تحقیق به برادرشون فروخت و تقریبا یک دهم قیمت واقعی معامله انجام شد.
    پدرم بعد معامله و امضا فهمیدن که برادرشون زمین‌هارو به قیمت خیلی کمی ازشون گرفتن.
    الان بعد از گذشت ۵ سال راهی وجود داره که زمی‌هارو پس بگیرن؟ برادرشون زمین‌هارو نفروختن هنوز.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر الان متوجه شده این مبلغ ناچیز بوده با استناد خیار غبن بابت مغبون شدنشان قرارداد را فسخ نمایید و اینکه از قبل مطلع شده و اقدامی نشده دیگر نمیتوان قرارداد را فسخ کرد.

  18. مبی می گوید

    اگر پدر بچه ها فوت شده باشه و زمین بخاد با نام بچه بخوره و هنوز۱۸سال نشده ممکن است؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اموال صغیر تا زمان رشید شدن باید تحت اختیار قیم این فرزند باشد ولی می توان بنام بچه منتقل کرد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. علی می گوید

    در پاسخ اقای ذاکر
    به نظرم مهریه مادرتون رو اجرا بزارید
    قبل از اون اگر مهریه مادر سنگین هست .اموال پدر رو توقیف کنید.همچنین اجرت المثل و ….

  20. سیدمرتضی موسوی می گوید

    باسلام خسته نباشید
    پدر بنده ویکی از برادرانش ملکی را درسال ۱۳۴۵خریداری نموده اند ولی رسید پول پرداختی به نام پدر بنده میباشد حال وراث عموی ما در ان زمین اقدام به ساخت وساز وطرح باغ نمودند وبا استشهاد محلی هم سند ثبتی گرفتند درصورتی که هم بنچاق وهم نامه خرید ورسید پول در دست ماست بنده وبقیه وراث ما چکار بتید بکنیم برای ابطال سند وقطع درختان وخلع ید زمین مذکور
    پیشاپیش از وقتی که میگذارید کمال تشکر را دارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید هم دعوای خلع ید مطرح نمایید و هم دعوای تصرف عدوانی و برای اینکار باید از طریق تنظیم دادخواست اقدام به طرح دعوای مزبور کرده و دادخواست را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کرده تا نسبت به رسیدگی در دادگاه بر اساس ابلاغ پیش برود برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نماید.

  21. میثم می گوید

    سلام پدرم در ۸۳سال خانه نسقی خودش به اسم ۳فرزند و همسر خود هر کدام یک نیم دانگ به صورت فروش به مبلغ۴۰۰هزار تومن در بنگاه ثبت کرده و تمام امتیازات هم به اسم مادرم شده
    پدرم از همسر اول ۵فرزند داره و الان بعد از فوت پدرم در خواست شکایت دارن
    زمانی که پدرم خانه را به ما فروخت منو خواهر برادرم ۹ساله ۱۰ساله و ۱۱ساله بودیم
    میتونن خونه رو از ما بگیرن؟؟؟
    تو رو خدا راهنمایی کنید

  22. محمد مهدی شعبانی می گوید

    سلام. من ۱۶ سال تمام دارم و میخوام که با شخصی قرارداد ببندم و معامله کنم . معامله به صورتی هست که ما هر کدوم وضایفی داریم که باید انجام بدیم و خوب این طبیعیه. در این معامله هیچ ضرر و زیانی برای هیچ طرف وجود نداره و فقط سود به وجود میاد‌ اگر هم قرار باشه که یه وقت سودی ایجاد نشه هم اصلا اتفاقی در اینکه شخصی بخواد ضرر کنه نمی افته. پس از خصوصیات این قرارداد عدم وجود ضرر هست که کاملا هم میشه به صورت صریح و شفاف اون رو توضیح داد. حالا من اگر بخوام این قرار داد رو با اون شخص ببندم میتونم همچین کاری کنم یا اینکه باید قبل از امضا و بستن قرار داد و‌…‌‌ باید کار دیگه ای رو انجام بدم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در خصوص این قرارداد وجه التزامی تعیین نشده باشد امکان اخذ خسارت در خصوص این قرارداد وجود ندارد برای اینکار باید در زمان تعیین قرارداد نسبت به تعیین وجه التزام اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید

  23. یوسف می گوید

    سلام .من یک موتور دارم.و سند سبز آن به نام خودم هست.اما سن ۱۸ تمام نیستم.آیا میتوانم انتقال مالکیت بدهم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید نسبت به انتقال ان اقدام نمایید .

  24. یاسین می گوید

    سلام .مادری مال خودرا فروخته و همهی فرزندانش که ورثه بودن امضا کردن به جز یک پسر ایا قانونی هس یا اینکه باید رضایت ان یک پسر هم باشه؟؟؟خیلی ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر مادر در قید حیات باشد بابت فروش مال خودش نیاز به اجازه کسی نداردو اگر فروخته و بعدا فوت کرده باشد باز هم در زمان فروش چون در قید حیات بوده مشکلی وجود نخواهد داشت برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  25. مهسا می گوید

    سلام ممنون میشم جواب سوالم رو بدین.
    خواهرم چهل روزی میشه در اثر بیماری سرطان فوت شدن سه تا دختر بچه کوچیک داره کوچیکه ۴ سالشه وسطی۹ بزرگه ۱۳
    خونه و ماشین به اسم خواهرم بوده شوهرش میخواست به اسم خودش بکنه که نذاشتیم چون خواستار این هستیم که خونه برای بچه هاست سوالم اینه میشه تو این سن خونه رو به اسم بچه ها کنیم که بعدا پدرشون نتونه به اسم خودش بکنه. ضمناً خواهرم شاغل بودن و خونه بعنوان مهریه بود البته قانونی ثبت نشده بود ولی لفظی گفته شده بود.

    1. زینالی می گوید

      سلام: به شوهرش نیز یک چهارم ارث میرسد وبقیه متعلق به بچه هاست و می توانید بنام بچه ها بزنید ولی پدرشان اداره می کند

  26. کرم می گوید

    سلام و خسته نباشی
    بنده یک شوهر خاله ای داریم ک فرزند ندارند و زن و شوهر هرکدام سن ۸۰و ۸۲ ساله هستن ،و صاحب یک خانه
    میخواهند خانه را با صلاح خودشان ب اسم پسر من کنند.در محظرخانه ،آیا فردای روز برادرزاده هاشون ویا خواهرشان ک الان زنده هستن میتوانن چ الان چ خدانکرده بعد از مرگ شوهر خاله ما کاری کنند؟ ؟
    ممنون میشم جواب بدین 🙏

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر چون صلح قابل فسخ و ابطال نمی باشد و بعد از فوت نیز نمی توانند نسبت به صلح نامه اقدام نمایند برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  27. علیرضا می گوید

    سلام ،حدود ۳۰سال پیش که بنده۱۰سالم‌ بوده یکی ازبرادرهام حدود۸هکتار زمین کشاورزی که سهم من ازان ۲هکتاربوده به برادر دیگه ام فروخته و بصورت قولنامه بوده و دران زمان چون روحرف بزرگترها حرف نمیزدیم منم قولنامه را امضا و انگشت زده ام،اما حقم ضایع شده و چیزی بهم نرسیده،حال میخواهم سهم زمینم‌را از برادر بزرگترم بگیرم،ایا میتوانم موفق شوم وایا اثرانگشت وامضای من در ۱۰سالگی معتبر ووجاهت قانونی دارد؟
    با سپاس واحترام

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید نسبت به پس گرفتن ان اقدام نمایید و شکایتم بکنید نتیجه حاصل نخواهد شد مگر اینکه اثبات نمایید قیم یا ولی قهری نداشته اید و با توجه به صغیر بودنتان صلاحیت مالی نداشته اید.

  28. حمید می گوید

    باسلام.پدر بزرگ من سال ۱۳۵۰زمینی را از شخصی خریداری کردنالبته قولنامه ای در کار نبوده .ودر سال ۱۳۶۴به صورت قولنامه ای به پدر بنده فروخته .الان سال ۱۴۰۰شخصی پیدا شده ومیگه این زمین مال منه .الان این زمین سال ۱۳۶۵ خونه شده و پدر من حدود ۳۵ ساله سکونت داره.ایا این شخص که قولنامه داره میتونه خونه رو بگیره.

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که تاریخ تنظیم مبایعه نامه مقدم بر تاریخ مبایعه نامه شما باشد می تواند از شخص که متصرف می باشد خلع ید نماید.

  29. یکتا می گوید

    سلام
    قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی پدر خانه‌ای به نام فرزند دختر کرده باشد، فرزند او بعد ۱۸ سالگی میتواند خانه را بفروشد؟ سند نیز به نام اوست
    خواهر و برادر حق ندارند که سهم بخواهند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بعد از این سن دیگر رشید شده و هرگونه دخل و تصرفی داشته باشد می تواند نسبت به ملک خودش انجام دهد.

  30. ابوالفضل مهرابی می گوید

    سلام بنده ۱۶ سال سن دارم موتوری خریداری کردم و به نام خودم هست پدر بنده موتور برده پارکینگ گذاشته برای فروش ایا میتونه موتور به فروش برسونه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله به ولایت از شما می تواند اقدام به فروش نماید به شرطی که در این معامله مصلحت شما در نظر گرفته شود وگرنه معامله صحیح نخواهد بود.

  31. محسن می گوید

    سلام آیا میشه سند ۵برگی تعاونی مسکن مهر را بنام فرزند دو ساله ام بزنم که بتونم بعداً وام مسکن یکم رو بگیرم؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید سند را بنام هرکسی که بخواهید بزنید و در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

  32. صادق می گوید

    سلام وقت بخیر . اختلافی بین و زن وشوهر است آنها یک خانه دارند آیا میتوانند خانه را بنام دختر بچه صغیر ۴ساله شان بزنند به طوری که پدر یا ولی قهری او نتوانند خانه بفروشد با اداره کند. با تشکر فراوان.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانند بنام بزنند ولی پدر یا پدر بزرگ به عنوان ولی قهری می توانند اقدام به فروش نمایند ولی باید مصلحت صغیر را در نر بگیرند.

  33. تینا می گوید

    پسری میخاهد پدرش رو برای اثبات محجوریت به پزشک قانونی ببرد و پدر از,رفتن به پزشک قانونی امتناع میکند..چون نمیخاهد اموالش رو پسرش مالک شود . چون خانه ای رو که داشته به بنام خواهر زاده اش زده..ایا پدر میتواند به پزشک قانونی نرود..در اینصورت پسر چطور میتواند سند رو باطل کند…پدرش در انتقال سند محجور نبوده و سن پدر بالای نود هست..

    1. زینالی می گوید

      سلام: پسر باید از طریق دادگاه به عنوان ذینفع نسبت به ابطال این انتقالات اقدام نماید تا به حکم دادگاه از این فرد ازمایش بگیرند

  34. محمد می گوید

    من از همسرم جدا شدم و ی دختر ۱۱ساله دارم ک حضانت‌ش بامادرش هس در ازای مهریه یعنی تااخر. و ماشینمو بنام بچم زدم. میخوام بدونم آیا مادر بچم میتونه ماشین رو ازم بگیره بااستفاده از دخترم یانه؟ چون به هرحال الان همه کاره بچم اون شده.

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند به قیمومت از دخترش می تواند ماشین را از تصرف شما خارج نماید و حتی از زمان انتقال بنام دختر نیز میتوانند اجرت المثل ایام تصرف را نیز از شما مطالبه نمایند شما باید ماشین را تحویل دخترتان دهید تا هزینه زیادی برای شما بار نشود.

  35. رضا می گوید

    سلام،قطعه زمینی که تو سن ۱۶سالگیم به نامم زده شده و الان ۱۸سالمه،پدر یا مادر میتونن ادعای تصاحب کنن یا مال خودمه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سند قطعی بنام شما خورده باشد کسی نمی تواند از مالکیت شما خارج کند.

  36. علی می گوید

    سلام بنده زمینی رو از یه خانوم که ۱۷ سال و خورده ای داشت خریدم البته مادر که قیم اون بود هم اون سند رو امضا کرد البته تو قرارداد اشاره کردم اون خانوم چند ماه بعد که ۱۸ سالش میشه باید برای امضای دوباره قرارداد اقدام کنه وگرنه ثمن‌ روز زمین و مبلغ ۲۰ میلیون خسارت باید پرداخت کنه سوالم اینه آبان اون خانوم میتونه مدعی شه که سن قانونی نداشته و قراداد باطله؟

  37. علی می گوید

    سلام بنده زمینی رو از یه خانوم که ۱۷ سال و خورده ای داشت خریدم البته مادر که قیم اون بود هم اون سند رو امضا کرد البته تو قرارداد اشاره کردم اون خانوم چند ماه بعد که ۱۸ سالش میشه باید برای امضای دوباره قرارداد اقدام کنه وگرنه ثمن‌ روز زمین و مبلغ ۲۰ میلیون خسارت باید پرداخت کنه سوالم اینه آبان اون خانوم میتونه مدعی شه که سن قانونی نداشته و قراداد باطله؟ چون تا الان مراجعه نکرده و امروز فردا میکنه برای امضای مجدد قرارداد الانم ۱۹ سالشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند مدعی شود و قرارداد را ابطال نماید چون قیم نماینده اش بوده است و امضای قیم مثل امضای صغیر می باشد و صحیح و قانونیست.

  38. زینب می گوید

    سلام خسته نباشید من ی زمین تازه ب اسمم شده بعد میخام بفروشمش ولی الان ۱۷ سالم هست میتونم بفروشمش یا باید بزارم ۱۸ سالم بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:چون شما هنوز به سن رشد نرسیده اید نمی توانید اقدام به فروش نمایید و فروش باید توسط پدرتان یا پدر بزرگتان صورت بگیرد در غیر این صورت نمی توانید فروش کنید باید سن شما ۱۸سال تمام باشد خود ۱۸ سال کافی نیست

  39. علی می گوید

    سلام شخصی فردای روز تولد ۱۸سالیگیش می‌تواند به تنهایی انتقال سند کند یا سند به اسم خود بزند معامله کند

  40. علی می گوید

    سلام آیا شخصی می تواند فردای روز تولد ۱۸سالگیش به تنهایی انتقال سند یا سند به اسم خود کند در کل به تنهایی معامله کند

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید ۱۸سال تمام باشد

  41. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم
    ممنون میشم کمکم کنید
    یه سند رسمی به اسم سه تا بچه ۱۸ سال است که مادر آن ها قیوم آن هاست بعد یکی میخاست وام بگیره میخاست مادر اینا ضامن بشه و سندی که به اسم بچه ها هست رو ببره واسه بانک میخاستم بدونم آیا این امکانش هست؟
    چون بچه ها زیر ۱۸ سال هستند و میگند که زیر ۱۸ سال نمیشه خرید و فروش انجام داد

    1. زینالی می گوید

      سلام: مادر باید از طریق دادستان شهر مورد نظر اجازه بگیرد چون سر خود نمی تواند اقدام به رهن فرزندان نماید

  42. علی می گوید

    سلام بنده سیم کارتی داشتم و پدرم در سن زیر ۱۸ سالگی فروخته ولی به یک شرط که اگر بنده به سن ۱۸ سالگی رسیدم بتوانم ادعای سیم کارت را داشته باشم و در آن زمان هم به خریدار گفته شده و قید شده آیا میتونم ادعا کنم و سیم کارت رو پس بگیرم .

  43. رضا می گوید

    منزلی مسکونی بنام پسر ۸ ساله ام میباشد
    ایا همسرم از باب مهریه ویا نیمی از ذرامد پس از ازدواج که در سند ازدواج قید شده میتواند ادعایی به ان داشته باشد و درصورت خیر تا کی نمیتواند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند به عنوان مهریه نسبت به توقیف منزل مسکونی اقدام نماید مگر بخاطر فرار از پرداخت مهریه این کار را کرده باشید

  44. مصطفی می گوید

    سلام بنده مغازه ای از ورثه خریداری کرده ام که همه ورثه امضا کرده اند یکی از ورثه پسری هفده ساله است که خودش و مادرش و سایر ورثه امضا کرده اند در ضمن پدر و پدر بزرگ فوت شده اند و حکم رشد هم نگرفته آیا بعد از هجده سالگی میتواند ادعای ابطال یا ضرر کند ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بعد از رسیدن به سن رشد می تواند این انتقال را قبول نکند باید ابتدای کار برای این فرزند قیم تعیین شود

  45. محمد می گوید

    سلام آیا میشود در زمینی که ۲ دنگ به نام مادر و ۲ دنگ و ۲ دنگ به نام ۲ پسر که زیر ۱۸ سال هستند خانه ساخت؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  46. محسن می گوید

    باسلام با همسرم توافقی جدا شدیم سه دنگ یه واحد آپارتمان رو میخام بنام دختر۲ ساله مان بزنم حضانت دخترمان هم مشترکه.آیا همسرم میتونه در اون سه دنگ که بنام دخترمان بزنم دخل و تصرف کنه؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند اقدام به دخل و تصرف نماید چون ولایت دختر با پدرش می باشد برای اینکار می توانید صلح عمری انجام دهید تا کسی نتواند دخل و تصرف داشته باشد

  47. مهران طاهاری می گوید

    باسلام واحترام..من متلد ۲۰ شهریور۱۳۵۵ هستم ومهرماه۱۳۶۶ آقای نوروز میزان ۶شش ساعت آب واراضی را طی یک مبایعه نامه عادی با حضور شورای محل ومهروشهود به من فروخته ودرسال ۱۳۷۱ پدرم در ذیل برگه درحد۴ کلمه نوشته واگذارشد به آقای شببانیو امضا الان میتونم دادخواست بدم جهت عودت ملک ویا معاوضه با ملک شببانی ..باتشکر

  48. فرزانه می گوید

    سلام اگه ملکی به نام فرزند زیر هجده سال باشد بعد فوت پدر آیا عموی بزرگ یا پدربزرگ می‌توانند بدون اجازه فرزند آن را بفروشند ؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قیمش باشند می توانند با اجازه دادستانی نسبت به دخل و تصرف آن اقدام نمایند

  49. بهزاد می گوید

    برادر من ۳۵۰متر زمین ۱۳۶۵که درآن زمان ۱۱سال داشته دریک برگه عادی نوشته هیچ پول وثمنی درج نشده است ودربرگه تنفیذ که سال ۸۱ انجام داده است نوشته است این زمین طبق قولنامه ۱۳۶۵ خریداری شده است ودرحالی که برگه عادی ایشان کلمه خریداری درج نشده است بلکه کلمه واگذاری قید شده است
    وگویا برادرمان کلاه برداری کرده این برگه سال ۸۱ نوشته اما تاریخ ۱۳۶۵ قید کرده
    الان این معامله ایشان صحیح است یا نه

  50. مهدی می گوید

    سلام پدرم فوت شده ملکی بجا گزاشته چهار دختر یه پسر مادر میتونه با پسرش که دو دنگ از خونه داره با یک هشتم خودش بجاش از خونه بردارن جدا کنن مابقیم برا وارثا جدا کنن خونه رو بفروشن یا صاحب بشن مثال از سیصد متر خونه چقدرشو میتونن بر دارن میشه ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید توافقا اقدام نمایید و برای اینکار حتما انحصار وراثت نمایید تا در نقل و انتقالات مشکلی بوجود نیاید.

  51. رزالین می گوید

    با سلام و احترام من نوه دختری پدربزرگم هستم متولد ۸۲ که پدربزرگم در سال ۹۷ به من خانه ای طبق قول نامه فروخته است و پدرم به عنوان ولی قهری امضا کرده بعد فوت پدربزرگم ورثه از من شکایت کردن آیا نتیجه آن شکایت چی میشه؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید به ان قولنامه استناد نموده و نگذارید ملک را از شما پس بگیرند چون نقل و انتقال قانونی بوده است.

  52. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر اگر بخوایم یک یا دو دونگ خونه رو به نام بچمون بزنیم در صورتی که بچه تازه به دنیا اومده باشه اشکالی نداره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: پدر بچه می تواند به ولایت از بچه اش امضا بزند.

  53. جواد می گوید

    با سلام خانه ای را به نام فرزندان ۷ ساله خود خریده ام. آیا چند سال دیگه می توانم آن را به نام‌خود یا همسرم کنم؟

  54. جواد می گوید

    با سلام خانه ای به اسم فرزندان ۷ ساله خود خریده ام آیا بعد از چند سال می توانم آن را به اسم خودم یا همسرم کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: به ولایت از فرزندتان می توانید تا زمانی که به سن رشد نرسیده با نظر موافق دادستانی اقدام نمایید.

  55. مهرداد می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید اگه یه مبایعه نامه تنظیم کرده باشیم که خریدار به سن ۱۸ سال نرسیده باشد خودش باید مبایعه نامه را امضا کند یا پدرش ؟؟؟ در ضمن هیچ اشاره به این مورد در مبایعه نامه نشده و تغییر نخواهد کرد
    اگر پدر امضا کند ، بعد از اینکه دختر سن ۱۸ سال را رد کند حق مبایعه نامه با چه کسی است؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله پدر به ولایت میتواند امضا نماید ولی بعد از سن ۱۸ تمام خود پسر میتواند هر نوع دخل و تصرفی بکند.

  56. زهرا می گوید

    سلام خانه ام بنام دو فرزندم که یک دختر۱۶ ساله و پسر ۱۱ ساله هستش پدرشون فوت شده و دخترم سرکش شده و با کمک پدربزرگ میخان خونه رو بفروشن باید چیکار کنم که نتونن چون پدربزرگ ولایت قهری داره کاری از دست من بر نمیاد لطفا راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر کاری از دست شما بر نمیاید با وجود پدر بزرگ

  57. سارا می گوید

    سلام.پدربزرگ من درسن۶سالگی پدرشوازدست میده برادرناتنی اون درسن ۱۶سالگی پدربزرگم تمامی اموال اونومیفروشه.ماتازه کاغذای اون معامله روپیداکردیم.میتونیم ادعای ارث کنیم واموال روپس بگیریم.ممنون ازشما

  58. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر ۱۷سالونیم سن دارم حکم رشد دارم به بلوغ عقلی رسیدم.میتونم سند بنام خودم بزنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت وجود حکم رشد میتوانید اقدام نمایید.

  59. رضا می گوید

    سلام پدرم متولد ۱۳۰۹ و دو سال پیش منزل خود را با صلح عمر بین فرزندان و سند رسمی تک برگ صادر شده که بند شرط فسخ ۳۰ ساله قید شده که با ترفندهایی یکی از برادرها میتواند سندهای صادر شده را باطل کند

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر قابل ابطال نمی باشد

  60. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید من ۱۷سال و ۵ماه دارم
    میخوام ماشین بخرم ایا میشه سند ماشین رو ب نام خودم بزنم!؟

  61. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید من ۱۷سال و ۵ماه دارم
    میخوام ماشین بخرم ایا میشه سند ماشین رو به نام خودم بزنم!؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله پدرتان به ولایت از شما امضا نماید

  62. محمد می گوید

    بنا به دلایلی قصد دارم سند ماشینمو به نام برادرم که ۱۷ سال سن دارد بزنم آیا امکان این کار وجود دارد؟؟

  63. محمد می گوید

    بنا به دلایلی قصد دارم ماشینمو به نام برادرم که ۱۷ سال سن دارد بزنم آیا امکان این کار وجود دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  64. علی می گوید

    سلام من میخواهم ملکی خریداری کنم و سند اون را بزنم به نام پسر که ۲ سالش هستش ایا امکان داره بزنم و اگه مثلا ۳سال دیگه قصد فروش داشتم میتونم بفروشم و سند بزنم
    ممنون از راهنمایی شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله به ولایت از فزند میتوانید امضا نمایید

  65. پرهام می گوید

    سلام وقت بخیر در سال ۷۸ بعد از فوت مادرم اربابت سهم الارث پدریش مبلغ یک میلیون تومان طبق برگه انحصار وراثت دادگاه به یه یک پسر و دختر به میزان کلی ۶۰۰ هزار تومان از این یک میلیون تومان به حساب بانکی ایشان واریز گردید منتها یکسال بعد پدر ایشان با تنظیم استهشادیه حساب بانکی را خالی نموده و زمینی را خریداری نموده و بنام خودش زده است و چیزی به فرزندان خود نداده آیا الان فرزندان می‌توانند ادعای چیزی یا ادعای اون زمین رابکنن سن پسر در اون سال ۱۴ ساله بوده ودختر ۱۲ ساله

  66. فخاری می گوید

    سلام…لطفا حتما پاسخ بدین ممنونم…یه آقایی زمین مارو تصرف کرده چندین ساله…حالا یه قولنامه آورده به نام بچش که توی سن ۴سالگی زمین و از بابای من خریده و امضای بچه ۴سالش با امضایی که حالا بچه که شده ۵۰سالش شده تو کلانتری زده تو اظهاراتش یکی هست دقیقا همون امضایی هست که تو سن ۴سالگی سال ۶۲ زده پای قولنامه به عنوان خریدار…آیا بچه ۴ساله میتونه خودش قولنامه امضا کنه به عنوان خریدار؟یا اینکه این قولنامه از نظر قانونی باطل هست؟؟؟

  67. محسنی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    یک قطعه زمین از پدر بزرگ اینجانب به من و بقیه خواهر برادرام به ارث رسیده است
    اما حالا که می خواهیم زمین رو قطعه بندی کنیم وراث مالک قبلی با استناد به اینکه مادربزرگ ما زمان فروش زمین به پدربزرگتان ۱۵سال داشت بنابراین این معامله قانونی نیست واین درحالی است که ایمچن معامله بیش از پنجاه سال پیش انجام شده و مادربزرگ ایشان دران سن ازدواج کرده بودن و معامله نزد همسر ایشان انجام شده است ودرقانون برای افرادی که به سن قانونی ۱۸سال نرسیده باشن برای ازدواج با معامله از دادگاه بایستی سن رشد بگیرن
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  68. فخاری می گوید

    سلام فخاری هستم پس چرا جواب سوال منو ندادین…ممنون میشم اگه جواب بدین…در رابطه با امضای بچه ۴ساله پای قولنامه به عنوان خریدار زمین از پدر من…تاریخ تولدشو تو قولنامه زده ۱۳۵۸ بعد تاریخ قولنامه سال ۶۲ بوده…یعنی خریدار ۴ساله بوده…جالب اینجاست که امضایی که توی سن ۴سالگی پای قولنامه زده به عنوان خریدار همون امضایی هست که یک ماه پیش تو کلانتری زده پای اظهاراتش…این قولنامه حکمش چیه؟باطله از نظر دادگاه؟یا میتونه یه دلیل و بهانه برای اینکارش پیدا کنه و قاضی رو متقاعد کنه که قولنامه درست هست؟ما خودمون صددرصد میدونیم که زمین ماست ولی چند وقت پیش که بعد از کلی سال رفتیم سرکشی کنیم دیدیم دورش و دیوار کشیده بعدم که شکایت کردیم این قولنامه رو آورده میگه سال ۶۲ تو سن ۴سالگی از بابای من زمینو خریده…لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  69. علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه ماشینی به نامم دارم که هنوز به سن ۱۸ نرسیدم یعنی در حال پرکردن ۱۸ سال هستم آیا پدر یا مادرم میتونن ماشینو بدون اجازه من بفروشند

  70. امیر می گوید

    سلام یه منزل مسکونی داریم که ارثیه پدری است وهیچگونه سندی ندارد الان برادر بزرگم بعدازمرگ پدریه برگه دست نویس آورده وادعامیکنه منزل رادرسال ۱۳۶۰خریده درحالی که ایشون درآن سال ۱۷سال وشش ماه بوده وپدرم هم اون راامضا نکرده و فروشنده هم میگه این کاغذ را من امضا نکردم آیا برادرم میتواند خانه راازورثه بگیرد

  71. Mohammad می گوید

    سلام یک سوال داشتم خیلی ممنون میشوم پاسخ دهید لطفا پاسخ دهید
    منظور از ۱۸ سال تمام یعنی ۱۷ سال و ۱۲ ماه یا ۱۸ سال و ۱۲ ماه و اگر فرد مثلا ۱۸ سال و ۲ ماه باشد نمیتواند اموال خودش را تصرف کند؟ چون ۱۸ سال و ۱۲ ماهه نشده نمیتونه؟

  72. مریم می گوید

    سلام ی واحد آپارتمان داریم که بنام بچهامون هستش واونها زیر ۱۸سال هستن ایا پدرشون میتونه اونو به من بفروشه که مادرشون هستم چون بعدن ممکنه سرکشی کنن وخونه روبفروشن

  73. همایون می گوید

    سلام من اتباع خارجی هستم خانمم ایرانی هست نمی خواهم سند خونه به اسم خانمم بزنم میتونم به اسم پسرم که ۹ سالشه بزنم و خودم قیم او باشم تا به سن بلوغ برسد چون با خانمم اختلاف دارم

    1. زینالی می گوید

      بله می توانید سند به نام پسرتان تنظیم کنید در دفترخانه

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند