عقد خارج لازم قرارداد چیست؟ شرایط ضمن عقد یا عقد خارج لازم

شما قبل از این که وارد مراحل عقد قرارداد شوید باید بدانید از نظر قانون چه شرایطی پیش روی شماست. زمانی که شما قراردادی را می بندید ممکن است آن عقد قابل به هم زدن از جانب طرفین قرارداد باشد که به آن عقد جایز می گویند؛ یا ممکن است که هیچ یک از طرفین نتوانند قرارداد را بهم بزنند که به آن عقد لازم می گویند. در این مطلب می خواهیم شما را به یک حالت دیگری هم آشنا کنیم که به آن عقد خارج لازم قرارداد می گویند.

عقد خارج لازم، لازم کردن عقد جایز

عقد خارج لازم چیست؟

ممکن است شما قراردادی را ببندید که عقد جایز باشد؛ یعنی هر دو طرف قراداد می توانند هر زمان که بخواهند قرارداد را بهم بزنند. حالا اگر شما بخواهید که این قرارداد غیر قابل فسخ شود، قانون برای شما راه حلی را پیش بینی کرده است. مثلا فرض کنید شما یک عقد عاریه یا وکالت که عقد جایز هم هستند منعقد می کنید، اما می خواهید که هیچکدام حق به هم زدن قرارداد را نداشته باشند در این جا شما می توانید عقد عاریه یا وکالت را ضمن یک عقد لازم منعقد کنید. در واقع همانطور که قبلا توضیح دادیم عقد لازم قابل فسخ نیست. به همین دلیل است که شما این عقد جایز مثل وکالت یا عاریه را ضمن یک عقد لازم مثل بیع، اجاره یا رهن قرار می دهید تا به راحتی قابل فسخ نباشد.

مثلا شما می خواهید به کسی می خواهید وکالت دهید که ملک شما را بفروشد و در عین حال می خواهید ماشین خود را به او بفروشید. در این حالت شما می توانید ضمن معامله ی ماشین، به او وکالت هم می دهید در این حالا دیگر او حق فسخ عقد وکالت را نخواهد داشت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط عقد خارج لازم قرارداد

در عقد جایز زمانی که یکی از طرفین قرارداد فوت کند یا دچار جنون شود یا سفیه شود، عقد منحل می شود. مثلا در عقد وکالت، اگر وکیل فوت کند عقد وکالت از بین می رود. در واقع عقد خارج لازم هم همانطور که توضیح دادیم به نوعی عقد جایز است با این شرط که طرفین نمی توانند عقد را بهم بزنند. بنابراین شرایط عقد جایز در اینجا هم اعمال می شود. یعنی اگر در عقد خارج لازم یکی از طرفین فوت کند یا مجنون یا سفیه شود، عقد از بین می رود، یعنی منحل می شود.

فرض کنید شما ضمن عقد اجاره به کسی وکالت هم بدهید و طرف مقابل بعد از مدتی فوت کند. در این صورت وکالت از بین خواهد رفت.

وکالت بلاعزل در قالب عقد خارج لازم 

  • وکالت بلاعزل وکالتی است که موکل حق ندارد موکل خود را عزل کند.
  • وکالت بدون استعفا یعنی وکیل حق ندارد از وکالت استعفا بدهد.

زمانی که شما به کسی وکالت می دهید یا کسی برای چیزی به شما وکالت می دهد هر دو طرف می توانید عقد وکالت را بهم بزنید و لازم نیست برای اینکار حتما عذری بیاورید یا شرایط خاصی وجود داشته باشد. اصولا برای اینکه عقد وکالت غیر قابل فسخ شود، برخی وکالت بلا عزل به وکیل می دهند. حالا شما می توانید در قرارداد وکالتی خود که به صورت عقد خارج لازم قرارداد است ذکر کنید، “موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط می کند.” این عبارت که مشاهده نمودید در وکالت در طلاق کارایی زیادی دارد زیرا باعث می شود که مردی که به همسرش وکالت در طلاق داده است نتواند زن را عزل کند و به نوعی وکالت در طلاقی که به او داده است را پس بگیرد.

شرایط عقد خارج لازم

مشاوره با وکلای سامانه وکیل تاپ

برای اینکه قرارداد های شما با دقت بالایی نوشته شود و همه جوانب سنجیده شود به شما توصیه می کنیم تا حتما با یک وکیل راجع به قرارداد خود صحبت کنید تا با خیالی آسوده قرارداد را امضا نمایید. موسسه ی وکیل تاپ با همکاری وکلای ماهر و متخصص در امور مختلف حقوقی و کیفری شما را در مشکلات قانونی همراهی خواهند کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره از وکلای ما به صورت حضوری، متنی یا تلفنی اقدام نمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب وکیل متخصص مورد نظرتان لطفا به سایت https://vakiltop.com مراجعه نمایید یا با شماره ی ۹۱۰۰۲۰۹۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

نتیجه گیری

زمانی که شما می خواهید قراردادی ببندید آن عقد یا جایز است یعنی قابل فسخ از جانب طرفین است و یا لازم است که غیر قابل فسخ می باشد. اما در صورتی که قرارداد شما جایز است اما می خواهید حق فسخ را سلب نمایید می توانید از عقد خارج لازم قرارداد استفاده کنید. یعنی اینکه آن را ذیل یک عقد لازم آورده شود. در واقع اینکار به این دلیل انجام می شود قرارداد های جایز که به راحتی قابل بهم زدن است را محکم نماید.

سوالات متداول

 

زمانی که شما می خواهید قراردادی ببنید که طرفین نتوانند آن را بهم بزنند و آن عقد هم جایز است، می توانید در ضمن عقد لازم دیگری که قابل فسخ نیست آورده شود.

بله شرایط عقد خارج لازم قرارداد مثل عقد جایز است یعنی اگر یکی از طرفین فوت کنند یا دچار جنون شوند، عقد از بین می رود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند