از بین بردن(فسخ) قرار داد مشاركت در ساخت آثار و شرايط آن

 

قرارداد مشارکت در ساخت به این صورت است که یک طرف زمین می آورد و طرف دیگر سرمایه، و با این سرمایه ساختمانی ساخته می شود و طرفین به نسبت آنچه که آورده اند مالک این ساختمان می شوند.

پیچیدگی قرارداد مشارکت در ساخت وقتی بیشتر است که یکی از طرفین( مالک یا سازنده) ملک را به پیش خریدار پیش فروش کند. در اینجا این دو یعنی قرارداد مشارکت در ساخت و قرارداد پیش فروش به هم وابسته می شود.

به هم زدن قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد ها را از این جهت که آیا ما میتوانیم آن را فسخ کنیم یا به هم بزنیم به دو گروه لازم و جایز تقسیم می شوند . قرارداد های لازم را نمی شود فسخ کرد اما جایز ها قابل فسخ کند.

قرارداد مشارکت در ساخت در لازم و غیر قابل به هم زدن است. اما آیا بدین معناست که هیچ راهی برای فسخ وجود ندارد؟ خیر در مواردی میتوان قرارداد را به علل موجه و قانونی فسخ کرد.

برای مثال ممکن است یکی از طرفین تعهد خود را انجام ندهد و با الزام دادگاه هم باز عمل به تعهد نکند اینجا قابل فسخ است. یا این که یکی از طرفین طرف مقابل خود را فریب داده است که باز هم قابل فسخ است.

در ادامه به این مورد بیشتر اشاره خواهیم کرد.

ابطال قرارداد مشارکت در ساخت، بر هم زدن قرارداد مشارکت در ساخت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

ابتدا یادآوری میکنیم که این قرارداد به هر دلیلی قابل فسخ نیست یعنی فرد به دلخواه نمیتواند عقد را به هم بزند؛ لذا اولین شرط این است که راهی برای فسخ به وجود آمده باشد مثل فرد فریب خورده است یا در محاسبه میزان سود هر یک فرد ضرر کرده است و یا در قرارداد شرط شده است.

شرط دیگر برای فسخ این است که فرد آن را ابراز کند. برای مثال با تماس تلفنی و پیامک و… هم امکان پذیراست اما بهترین راه ارسال اظهارنامه است که برای تنظیم اظهارنامه می توانید از مشاوران حقوقی موسسه وکیل تاپ در همین سامانه کمک بگیرید.

پس فعلا برای فسخ نیازی به رفتن به دادگاه نیست مگر آنکه در سر فسخ اختلاف وجود داشته باشد که با کمک وکیل میتوانید از دادگاه تایید فسخ را تقاضا کنید.

در چه مواردی میتوان قرارداد مشارکت را به هم زد؟

همانطور که گفته شد در مواردی مثل تدلیس و فریب و تخلف از اوصاف مورد معامله مثل زمین که توافق از قبل روی آن شده می توان قرارداد را به هم زد. همچنین با توافق کردن با هم میتوان قرارداد را منحل کرد.

ناگفته نماند بر خلاف آنچه در جاهای مختلف گفته می شود با تاخیر ثمن یا تاخیر در پرداخت هزینه این قرارداد فسخ نمی شود و قابل فسخ نیست.

به جز این موارد قانونی شما میتوانید در قرارداد هم خیار شرط درج کنید و هم این که ضمانت اجرای برخی تخلف ها را فسخ قرارداد در نظر بگیرید. برای این کار بهتر است با وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید.

مهلت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

مسئله این است که اگر به دلیلی بخواهیم قرارداد را ره هم بزنیم چقدر فرصت داریم برای این کار؟ باید گفت بسته به این مورد که به چه دلیلی بخواهیم فسخ کنیم فرصت و مدت متفاوت خواهد بود اما در مواردی مثل تدلیس و فریب، عیب داشتن زمین و… باید فورا صورت گیرد. تا حق فرد زائل نمی شود توصیه می شود در این باره مسئله خود را با مشاوران موسسه در میان بگذارید تا راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهند.

در صورت فسخ قرارداد مشارکت، تکلیف ساختمان چیست؟

مسئله فسخ در قرارداد مشارکت کمی پیچیده تر از باقی قرارداد هاست چرا که ممکن است طرفین بعد از گذشتن مدتی که سازنده بخشی از ساختمان را پیش برده توافق را فسخ کنند.

در اینجا میتوان گفت که سازنده ای که با خرید مصالح و… بخشی از ساختمان را احداث کرده است با تامین دلیل میتواند هزینه های انجام شده را از مالک بگیرد و یا اینکه به نسبت آنچه ساخته شریک در ساختمان شود.

نکته مهم این است که میتوان این مورد را در قرارداد پیش بینی کرد که در صورت چنین اتفاقی تکلیف چیست، آن موقع اگر هم اختلاف پیش بیاید دادگاه طبق قرارداد حکم میدهد، لذا تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت هم مهم خواهد بود.

در این زمینه اگر با سوال و مسئله ای مواجه هستید میتوانید هم از طریق سامانه به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی با مشاوران و وکلای موسسه مشورت کنید و راه حل های لازم را جویا شوید.

ضمانت اجرای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت، باطل شدن قرارداد مشارکت در ساخت

نتیجه گیری

هم در بحث این قرارداد و هم در زمانی که با تبع این امر ساختمان پیش فروش شده است مسائلی درباره فسخ به وجود می آید که به مواردی از آن مانند شرایط فسخ و آثار آن اشاره کردیم.

در صورتی که در این زمینه برای شما سوال و مسئله وجود دارد میتوانید از طریق وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ  راهکار های لازم را دریافت کنید. برای این کار کافی ست که یا شماره تلفن های موجود در سامانه تماس بگیرید و یا به صورت آنلاین از طریق سامانه اقدام کنید.

سوالات متداول

در مواردی مثل تدلیس، خیار عیب، تخلف از اوصاف و تخلف از شروط قراردادی امکان فسخ وجود دارد.

در بالا به شرایط این امر از جمله وجود دلیل موجه و قانونی اشاره کردیم.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. سعیدی می گوید

    باسلام. قراردادمشارکت درساخت ازسوی مالک بهاطر تاخیر زیاد سازنده وعدم رعاین اصول ساخت وساز که ۵۰ درصد پیشرفت داشته بارای قطعی دادگاه فسخ شده. سازنده ۴ واحد سهم خودرا پیش فروش کرده. حالا سازنده چه دعوای حقوقی راباید برعلیه پیش خریداران به منظور انحلال قرلردادها مطرح کند؟پیش خریداران دراین شرایط چه حقوقی دارند؟ایا مالک هم میتوند برعلیه پیش خریداران سازنده،دعوای تایید بطلان قراردادپیش فروش مطرح کند؟قراردادهای پیش فروش عادی ایت وقبل سال ۹۸. باتشکر ازشما

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند