چگونه وکیل خود را از وکالت عزل کنیم به انضمام مواد قانونی

برخورداری از یک وکیل دادگستری، که مسلط بر متون و قوانین حاکم بوده، و همچنین از تبحر و تخصص کافی برای مواجهه با مسائل و معضلاتی که افراد امروزه با آن درگیر و دسته پنجه نرم می کنند، نقش بسیار مهم و کلیدی را به جهت برطرف نمودن موانع و مشکلات موجود ایفا خواهد کرد.

جدای از این امر، یک وکیل دادگستری به جهت دارا بودن از تجربیات متعدد در ادارات و محاکم قضایی، می تواند به سهولت امور و تشریفات اداری را پیموده و به سرانجام برساند.

اما ممکن است پس از انعقاد قرارداد وکالت بین وکیل و موکل، در طول انجام کار، اختلافاتی بین طرفین حاصل شود که موکل قصد داشته باشد وکیل خود را عزل نموده و به رابطه و قرارداد وکالت پایان دهد.

در این نوشتار قصد داریم به چگونگی عزل وکیل خود مطابق با قوانین حاکم بپردازیم.

وکالت چیست؟

در ابتدای بحث می بایست با جزئیات و شرایط قرارداد وکالت آشنا شد.

به موجب ماده ۶۵۶ قانون مدنی:

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نائب خود می نماید.

مبنا و ریشه ی قرارداد وکالت جانشینی و نمایندگی می باشد، به عبارت دیگر؛ شخصی که فاقد توانایی برای انجام امور خود می باشد با اعطای اختیارات خود به شخصی که توانایی انجام این اعمال را دارد؛ انجام این امور را به او می سپارد.

وکالت چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع وکالت

قرارداد وکالت بر اساس نوع اختیاراتی که برای وکیل قائل می شوند به دو نوع مطلق و مقید تقسیم می شود.

مطابق با ماده ۶۶۰ قانون مدنی:

وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی.

در خصوص وکالت مطلق مطابق با ماده ۶۶۱ قانون مدنی، صرفا ناظر به امور اداره کردن اموال موکل توسط وکیل می باشد.

برای مثال شخصی قصد عزیمت به خارج از کشور را دارد؛ سرپرستی امور محل کسب و تجارت خود را اعم از نظارت بر کارکنان و کارمندان و پیگیری امور اداری لازمه را به وکیل خود به صورت مطلق واگذار نماید. اما در وکالت مقید، قدرت و حیطه ی اختیارات وکیل بسیار بیش تر از وکالت مطلق و اداره کردن امور می باشد.

در وکالت از نوع مقید، موکل این اختیار را به وکیل خود می دهد که اموال را بفروش برساند یا برای او مالی را خریداری نماید و یا به طور کلی هرگونه نقل و انتقالی که مقصود موکل باشد را انجام دهد.

مسئولیت وکیل در برابر موکل

پس از آنکه با انواع وکالت و اختیارات یک وکیل آشنا شدیم، مبحث قابل تاملی که در رابطه ی با وکیل و موکل وجود دارد، مسئولیت وکیل در قبال موکل خود می باشد.

ماده ۶۶۶ قانون مدنی از لزوم جبران خسارت توسط وکیل در صورتی که از اعمال وکیل خسارتی متوجه موکل شده باشد که وکیل مسبب و عامل وقوع آن خسارت بوده باشد صحبت نموده است.

اما مسئله ی مهم تر رعایت مصلحت و منفعت موکل توسط وکیل خود می باشد.

ماده ۶۶۷ قانون مدنی در این باره بیان می دارد که:

وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل بالصراحه به او اختیار داده یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت داخل اختیار او است تجاوز نکند.

حال اگر وکیل مصلحت موکل خود را رعایت ننماید جدای از اینکه مسئول خسارات وارده به موکل خود می باشد، درصورت اثبات این امر، کلیه اعمال و اقدامات صورت گرفته توسط وکیل، فاقد وجاهت قانونی می باشد.

مسئولیت وکیل در برابر موکل

منظور از عبارت حق توکیل به غیر چیست؟

بسیاری از وکلا، تمایل به این موضوع دارند که موکل اجازه ی توکیل به غیر را به او اعطا نماید.

به عبارتی منظور از حق توکیل به غیر، اجازه و اختیار دادن به وکیل، به جهت اینکه موضوع وکالت را به وکیل دیگر واگذار نماید تا وی به جانشینی از او کار مدنظر موکل را انجام دهد.

حق توکیل به غیر را نباید با تعدد وکیل انتخابی توسط موکل اشتباه گرفت.

موکل در کلیه ی امور حقوقی می تواند حداکثر ۲ و در امور کیفری حداکثر ۳ وکیل را برای خود انتخاب نماید که همه ی وکلا در برابر موکل مسئول می باشند و با یکدیگر مسئولیت و تعهدی ندارند، همچنین موکل می تواند هر موقع که بدان مایل باشد هریک از وکلا را عزل نماید.

اما در توکیل به غیر، جدای از اینکه وکیل دوم هم در برابر وکیل اول و هم موکل دارای مسئولیت می باشد؛ حق عزل وی از وکالت با وکیل اول می باشد.

چگونه وکیل خود را از وکالت عزل نماییم؟

وکالت یک نوع قراردادی محسوب می شود که طرفین هر موقع که تمایل داشته باشند می توانند آن را از بین ببرند و مانند سایر قراردادها از قبیل بیع، اجاره و… نیست که احتیاج به اثبات تخلف از سوی طرف مقابل باشد تا بتوان آن را فسخ نمود.

اما در مواردی وکالت به صورت بلاعزل اعطا می شود و موکل حق و اختیار خود را در خصوص عزل و از بین بردن رابطه ی وکالت از بین می برد.

اما نباید این گونه برداشت شود که در وکالت های بلاعزل امکان از بین رفتن وکالت وجود ندارد، بلکه قانون گذار در مواردی اعتباری برای وکالت قائل نمی شود و وکالت از بین خواهد رفت.

ماده ۶۷۸ قانون در خصوص انقضا و از بین رفتن وکالت بیان می دارد که وکالت به طریق ذیل مرتفع می شود:

به عزل موکل، به استعفای وکیل، به موت یا به جنون وکیل یا موکل . جدای از موارد فوق، مطابق با عمومات قانون مدنی، اگر شخصی دارای ورشکست شود، وکالت اعطایی او در امور مالی نیز از بین خواهد رفت.

زیرا ورشکسته از تاریخ صدور حکم ورشکستگی از مداخله در امور مالی خود ممنوع می باشد.

مورد دیگر از بین رفتن موضوع وکالت می باشد، در این خصوص لازم به ذکر است که اگر بر فرض مثال موکل به وکیل وکالت داده باشد که ماشین او را به فروش برساند، سپس ماشین در اثر حادثه از بین برود و دیگر مالیت نداشته باشد یا اینکه خود موکل اقدام به فروش ماشین خود نماید، وکالت وکیل نیز از بین خواهد رفت.

مسئله ی دیگر در خصوص وکالت های مدت دار می باشد، اگر وکالت به صورت مدت دار بوده؛ حتی اگر به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد پس از انقضای مدت از بین خواهد رفت.

مورد دیگری که قانون مدنی در ماده ۶۸۲ قانون مدنی به آن اشاره نموده است بحث محجوریت موکل می باشد.

مطابق با ماده ۶۸۲ قانون مدنی:

محجوریت موکل موجب بطلان وکالت می شود مگر در اموری که حجر مانع از توکیل در آنها نمی باشد و همچنین است محجوریت ‌وکیل مگر در اموری که حجر مانع از اقدام در آن نباشد.

منظور از واژه محجور کسانی هستند که توانایی انجام امور خود را نداشته باشند. جنون یکی از این امور است و عدم رشد و صغیر بودن یک شخص نیز از موارد دیگر می باشد.

منظور از عبارت اموری که حجر مانع توکیل آنها نمی باشد، مربوط به امور غیرمالی می باشد، بنابراین یک شخص صغیر یا کسی که فاقد رشد باشد (کسی که علی رغم رسیدن به سن بلوغ و البته رشد فاقد عقل معاش و قدرت تشخیص خوب و بد می باشد) می توانند در امور غیر مالی (ازدواج) به شخصی وکالت دهد.

چگونه وکیل خود را از وکالت عزل نماییم؟

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ یک وکیل بنابر نوع وکالت و اختیاراتی که توسط موکل برای وی قائل شده است، می تواند نسبت به انجام امور موکل خود اقدام نماید.

اما این نکته را باید در نظر گرفت که وکالت در اموری باید اعطا شود که خود موکل از نظر قانونی بتواند آن را انجام دهد ولی به جهت عدم توانایی در انجام آن یا عدم آشنایی با مراحل قانونی آن را به وکیل خود واگذار می نماید.

ذکر این نکته ضروری است که در مواردی از جمله، فوت، جنون هریک از طرفین، از بین رفتن موضوع وکالت و.. وکالت از بین خواهد رفت.

سوالات رایج

خیر، زیرا وکالت در اموری باید اعطا شود که خود موکل از نظر قانونی باید بتواند آن را انجام بدهد، وقتی خرید و فروش مالی ممنوع باشد تفاوتی در انجام توسط وکیل و موکل نمی باشد.

در امور اداری و غیر قضایی امکان اعطای وکالت به شخص غیر وکیل دادگستری برای پیگیری امور صحیح می باشد. اما برای وکالت در حضور در محاکم الزاما می بایست به وکیل دادگستری وکالت داد.

وکالت در مواردی از جمله فوت، جنون هریک از وکیل و موکل، انقضای مدت وکالت، ورشکستگی موکل و… از بین خواهد رفت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
65 نظرات
  1. م م می گوید

    اگر فردیچاقوکشی کرده و سپس با پرداخت خسارت ازش اکر رضایت گرفته باشد به عنوان سو سابقه در دادگاه برای مجرم باقی می ماند؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر

  2. م اسدیان می گوید

    باسلام واحترام من برای اخذ مهریه سه وکیل گرفته ام بنابه عللی علی رغم هزینه ای که کردم جزاتلاف وقت چیزی عایدم نشد الان میخام عزل وکالت هرسه رو داشته باشم راهنمایی میکنین؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید از طریق دادگاه وکلا را عزل نمایید.

  3. م می گوید

    سلام ایا میتوان بعنوام شکایت از یک وکیل به کانون وکلا رفت و شکایت کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید از طریق دادسرای انتظامی وکلا شکایت نمایید.

  4. رضاشیرازی می گوید

    سلام من یه وکیل دارم که کلامسیرپرونده روتغییرداده وباکسی که من ازش شکایت کردم ساختوپاخت کرده وهرمدرکی که روپرونده گذاشته میشه روبرمیداره آیامیتونم عزلش کنم وازش شکایت کنم مراحل عزل وشکایت چجوریه؟ واینکه اگه وکیل سهل انگاری درپرونده انجام داده باشه چجورمیتونم به حقم برسم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: هرچه زودتر عزلش کنید.

  5. زهرا می گوید

    سلام میخوام غیر حضوری وکیلمو از پرونده حذف کنم باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق تقدیم لایحه به شعبه دادگاه اقدام نمایید.

  6. مسعود کرمی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یه وکیل دارم در مورد یک پرونده حالا میخوام عزلش کنم باید چکارکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید به دفتر شعبه رسیدگی کننده مراجعت نمایید و عزلش نمایید و یا در قالب یک لایحه به دادگاه تقدیم نمایید.

  7. حسن جلایی می گوید

    سلام من و خواهر ومادرم یک وکیل از باب تقسیم ترکه گرفتیم و ۱۰ میلیون هم پرداخت نمودیم و وکیل در مرحله اول ۲۰ میلیون حق الزحمه در خواست کرد و مابقی تا مرحله آخر ۴۰ میلیون ، اما از روند کار پرونده راضی نیستم و هیچ گونه صلحی بین ورثه علی رغم ادعای وی صورت نپذیرفته ؟ حالا میخوام وکیل رو عزل کنم ، لطفا در باب حق الزحمه وی راهنمایی بفرمایید.
    با تشکد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: این امر توافقی بوده و می توانید بابت خیار غبن قرارداد وکالت را فسخ نمایید و اجرت المثل پرداخت نمایید.

  8. احمد صبایی می گوید

    سلام وقت بخیر من یه پرونده داشتم یه وکیل اختیار کردم بعداز ۲ماه دیدم وکیل اصلا کارنمیکنه حالا میخوام عزل کنم آیا میتونم پولی که بهش داده بودم بگیرم یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که خسارت دیگری غیر از حق الوکاله نیز به شما وارد شده همزمان می توانید خسارات و حق الوکاله را مطالبه نمایید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی کنند. موفق باشید.

  9. علی فرجی می گوید

    سلام وقت بخیر،
    اگر یک مادر، یک سهم الارث مشاعی از مادرش داشته باشد و یه زمانی از روی احساسات رفته ودر دفترخانه رسمی، بصورت (حق توکیل بغیر ندارد) و (حق غزل وکیل دارد) ،،، همچین تقسیم نامه (وکالت انجام امور اداری) تنظیم کرده ودر حال حاضر از این تقسیم نامه پشیمان شده، و همان ملک بصورت مشاع باقی مانده،
    آیا مادر میتواند این تقسیم نامه یا وکالت را حذف نماید ؟ اگر میتواند، لطف کنید بفرمایید در کجا و چگونه؟
    ممنون از زحمات شما که در راه آگاه سازی مردم انجام میدهید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید نسبت به از بین بردن ان اقدام نمایید ولی برای عمل باید با وکیل متخصص حتما مشاوره نمایید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل خانواده مشاوره نمایید.

  10. شیلان می گوید

    سلام خسته نباشین خیلی ممنون میشم اگه زودجواب بدید،من یک وکیل گرفتم برای شکایت ازعموهام که اموال پدرموخورده بودن وحکم موقت محجوری پدرمم گرفتم که خودش نمیتونه اما وکیل کارم رواصلا انجام نمیده مثلانامه دادگاه داده بودن برای استعلام شرکت پدرم وکیل نبرده بودوبه خودم دادمنم گفتم کارم زودرابیفته خودم انجامش دادم یاخیلی کارهای دیگه واصلا منودرجریان نمیزارن چکارمیکنن ،معذرت میخوام متنم طولانی شد وبرای شکایتی که ازپدرم شده همون وکیل دادم بهش اماهیچ کاری انجام ندادن میتونم عزلش کنم خودم کاراموانجام بدم ممنون میشم زودج بدین🙏🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل انلاین مشاوره بگیرید.

  11. شیلان می گوید

    سلام خسته نباشین باعرض پوزش میخوام زودج بدین وکیل گرفتم برای پس گرفتن اموال پدرم که پدرم محجورهستن اماکارای اداریشوانجام نمیدن خودم انجام میدم متاسفانه برای یه شکایتیم که ازپدرم شده بوداین وکیل روگرفتم یعنی الان دوپروندم دستشه اما کاری برام انجام نداده درخصوص دفاع یاشکایتم میتونم این وکیل روعزل کنم وخودم بقیشوانجام بدم ممنون میشم زودج بدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص مشاوره نمایید.

  12. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر.من هفته ی پیش وکالت اینترنتی ب وکیل دادم و دادخواست مهریه برام دادن الان خودم می‌خوام پیگیر بقیه کارها باشم ایشون میگن بخاطر قردادباید۴میلیون پرداخت کنم.حرفشون درسته .ممنون میشم جواب بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگرقرارداد وکالتی تنظیم شده باشد بله باید پرداخت نمایید ولی فقط دادخواست مهریه تنظیم شده و مبلغ اضافه از شما می خواهند در این صورت شما نباید مبلغی پرداخت نمایید برای راهنمایی بیشتر می توانید به وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مراجعه نمایید.

  13. امیر می گوید

    من به وکیل ۴۰ میون اردیبهشت امسال پول دادم ۲۵ ملیون برای خودم که خونه ای که توسط خواهر من تصرف شده و طبق صلح نامه که مبلغ ۵۳۰ ملیون تومان سه دانگ اون رو از دست من دراوردن رو زنده کنه رفته دوتا شکایت مالی و کیفری تنظیم کرده برای کیفری تیرماه مامور بردیم درخونه تا اذر پیگیری نکرده و الان قاضی شکایت رد کرده برای مالی هم ۵۳۰ روباخته و فقط اجرت امثل قاضی رای داده که اونم تجدید نظر رفته …
    برای مادرم هم ۱۵ ملیون گرفته برای ۱۰۰ ملیون ارثیه من از خواهرم شکایت کیفری کنه ۱۵ شهریور در شورای حل اختلاف حاضر نشده و خودمون رفتیم پرونده رو به جریان انداختیم اونم قاضی قبول نمی کنه من چیکار باید بکنم

  14. محمد صادق رضایی می گوید

    سلام دوست من جهت الزام به ثبت ازدواج وبعد طلاق ۴۰ ملیون به وکیل داده وکیل سعی دارد با ترساندن واضافه کردن پرونده پول بیشتری بگیرد برای عزل وپس گرفتن پول باید چکار کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه خانواده از طریق شعبه رسیدگی کننده نسبت به عزل وکیل اقدام نمایید و به دادگاه اعلام کنید دیگر این شخص را به عنوان وکیل قبول نمی کند برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  15. مهشید جهانی مقدم می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم وکیلی که از نظر قانونی هیچ اقدامی نکرده برای عزل آن باید حق الوکاله هم پرداخت کنیم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با عزل وکیل از پرداخت حق الوکاله وکیل خودداری نمایید ولی مراتب عزل را باید از طریق دادگاه انجام دهید چون تا زمانی که به دادگاه اعلام نشده باشد دادگاه همچنان این شخص به عنوان وکیل می شناسد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلای سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  16. الهام می گوید

    سلام. ما زميني داريم در شمال كه به نام پدرم هست و پدرم بابت انجام كارهاي برق كشي و گاز كشي يك وكالت كاري و اداري به برادرم داده. پدرم حق عزل وكيل و توكيل به غير هم داره. آيا برادره من ميتونه با اين وكالت اون زمين رو به نام خودش دربياره؟ يا براي مثال برادرم بعد از فوت پدرم ميتونه در رسيدن ارث به الباقي وراث تصميم بگيره؟

  17. الي می گوید

    سلام. ما زميني داريم در شمال كه به نام پدرم هست و پدرم بابت انجام كارهاي برق كشي و گاز كشي يك وكالت كاري و اداري به برادرم داده. پدرم حق عزل وكيل و توكيل به غير هم داره. آيا برادره من ميتونه با اين وكالت اون زمين رو به نام خودش دربياره؟ يا براي مثال برادرم بعد از فوت پدرم ميتونه در رسيدن ارث به الباقي وراث تصميم بگيره؟؟؟

  18. ال می گوید

    سلام. ما زميني داريم در شمال كه به نام پدرم هست و پدرم بابت انجام كارهاي برق كشي و گاز كشي يك وكالت كاري و اداري به برادرم داده. پدرم حق عزل وكيل و توكيل به غير هم داره. آيا برادره من ميتونه با اين وكالت اون زمين رو به نام خودش دربياره؟ يا براي مثال برادرم بعد از فوت پدرم ميتونه در رسيدن ارث به الباقي وراث تصميم بگيره؟؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس میزان اختیارات اعطایی به وکیل نمی تواند با این اختیارات نسبت به انتقال زمین به نام خودش بنماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  19. لادن می گوید

    سلام… من و خواهرام یک ملک ورثه ای داشتیم که برای پدرمون بوده …. یکی از خواهرام(خواهر کوچکترم) خونه رو خودش جدا گذاشت به مزایده…
    خواهر دیگرم (خواهر بزرگ)گفت برای انجام کارهای دادگاه یکی از اقوام شوهرم که وکیل کارامونو انجام و قرارداد پنج میلیونی بستیم برای انجام کار های اداری …حالا خواهر بزرگم که وکیل هم اقوام شوهرشه میگه ده درصد از سهم ارث پدریم که حقم بوده رو بده وکیل… درصورتی که در قرار داد الکترونیک که روی پرونده قاضی هم بوده قرارداد پنج میلیونی بسته شده و بنده هیچ گونه قرار داد مکتوب امضا نکردم که ده درصد از حقم رو به وکیل بدهم…
    خونه پدریم حقم بوده چه وکیل نمیگرفتم چه می‌گرفتم سهم ازین مشخص شده بوده و بدیهی بوده است …وکیل زمانی حرف از ده درصد میزند که ملکی را برایت زنده کند ولی من بدون وکیل و یا با گرفتن وکیل حق خودم از ارث پدرم می‌رسیدم و وکیل را فقط برای کار های اداری گرفتیم و پنج میلیون قرار داد بستیم که روی میز قاضی می‌باشد …
    حالا خواهرم از دروغ میگوید منو تو با وکیل(که از بستگان شوهرش می‌باشد) به صورت زبانی توافق کرده ایم و من شاهد هستم (به دروغ) ولی بنده هیچگونه قرار دادی امضا نکرده ام که در آن حرفی از ده درصد آمده باشد و دروغ در زبان من میگذارند… حالا سوالم اینه اگر شکایت کنند و خواهرم به دروغ شاهد وکیل باشد و بگوید ما قرار داد زبانی بسته ایم (بصورت مکتوب قرار دادی وجود ندارد و همان پنج میلیون تومان است که در پرونده نزد قاضی است ) حق با چه کسی است ؟ و رای قاضی چیست؟ (باتشکر)

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شما نباید نسبت به این ده درصد و بابت وکالت اعطایی اقرار نمایید می تواند قاضی حکم دهد و اگر شما به صحت و درستی ان قرارداد زبانی اقرار نکنید صرفا نمی توان به صحت ان قرارداد حکمی صادر کرد.

  20. ناشناس می گوید

    سلام خودرو فروختم چک صیادی جدید بابت مبلغش گرفتم وکالت فک پلاک دادم الان چکش پاس نشده از چه طریقی میتوانم وکالت را عزل کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از طریق دفتر خانه ایی که وکالت را داده اقدام به عزال وکیل نمایید.

  21. حسام می گوید

    باسلام خسته نباشید بنده وکیل گرفتم درموردحق وحقوق مانده ازشرکت که خودم شکایت کرده بودم وفقط یک جلسه وکیل رفت وبعدحکم ازروی نداشتن اطلاعات کافی درمورداجرایی کردن که بااعتراض دردیوان عالی اشتباه گرفته بود نه خودش رفت دنبال کارنه گذاشت من برم بعدازگذشت دوماه وتحقیق فهمیدم که دیرهم شده ورفتم اجراییه زدم وپیگیرکارام شدم حالااین بعدازسه ماه میگه حق منوبده که ده درصدهستش نه تنهاکاری نکرده بلکه کارمنو عقبترانداخته وضررهم زده حالامیخوام بدونم دستش به جایی بند میشه یانه که من شک داشتم شایدتبانی کرده یاکاربلدنبوده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در قرارداد وکالت بنابر این بوده که ابتدا مبلغی به عنوان حق الوکاله داده شود بله در اینصورت باید این مبلغ را پرداخت نمایید.

  22. زهرا محمدی می گوید

    باسلام بنده ۴ماهه وکالت دادم ب وکیلم برای مطالبه مهریه متاسفانه توی این ۴ماه هیچ کاری نکرد ن توقیف حساب ن پرینت حسابای همسرم و ن توقیف فیزیکی ماشین و…
    الان میخوام وکیلم عزل کنم چ جوری درخواست ب اداره ی ثبت اسناد بدم چون پرونده هنوز توی ثبت استاده و به مرحله اجرایی و دادگاه نرسیده

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به عزل وکیل نمایید.

  23. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید،بنده میخوام وکیل پرونده مهریه
    خودم را عزل کنم چون هیچ اقدامی انجام نمیدن وکلا تلفنی هم پاسخگو بنده نیستن ازطریق کجا باید اقدام کنم میشه سریع راهنماییم کنید ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بروید از طریق دفتر خدمات قضایی اقدام به عزل وکیل کنید

  24. شهرام می گوید

    سلام وقت بخیر همسرم از طریق ثبت اسناد مهریه اش را احرا گذاشته وکیل گرفتم قول داده که از منزل مسکونی که دارم و توقیف شده هفتصد میلیونشو برگردونه با حق الوکاله هفتاد میلیون تومن و سکه ها را هم قسطی کنه با یک پنجم حقوقم گفته ده درصد حق قانونی منه چهل تومن بهش دادم ولی الا ن حس میکنم خانواده همسرم با وکیل ساخت و‌پاخت کردن و حق الوکاله را گرون کرفته در ضمن وکالتنامه را مطالعه نکردم سیستمی امضا گرفت لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید وکیل مورد نظر را می توانید عزل نمایید و یا اینکه بابت قرارداد می توانید اقدام به فسخ قرارداد به موجب خیار غبن اقدام به طرح دعوا نمایید

  25. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من و خواهرم یک وکیل برای پس گرفتن اموالمون اختیار کرده بودیم که این وکیل حتی به ما وکالتنامه هم نداد و ۵ سال که باهاش تماس میگرفتیم یا پیشش میرفتیم با چرب زبانی ادعا میکرد پرونده در حال انجام است نگران نباشیم و نیازی نیست به دادگاه بریم تا اینکه پارسال بالخره برامون پیام رسیدگی اومد و وقتی مدارک ارائه شده داخل ثنا و وکالتنامه ایشون رو دیدم مبلغ زیادی رو به عنوان حق وکاله ثبت کرده بودن با امضای جعلی من و خواهرم و قرار از اول این بود که حق وکالتنامه رو کسی که شکایت کردیم بگیرن و درآخر پرونده به دلیل نبود مدرک بسته شد الان مدرک کافی برای باز کردن پرونده پیدا کردم میخوام دوباره پرونده رو باز کنم آیا این وکیل باید دوباره ادامه یا به خاطر بسته شدن پرونده عزل شده یا خودمون باید عزلش کنیم؟ چون مدرکی از وکالتنامه بهمون نداده و الان با یک وکالتنامه جعلی ۱ ساله پرونده رو باز کرده میتونم ازش بابت این ۵ سال شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به دفتر خدمات قضایی بروید و در انجا وکیل را عزل نمایید

  26. ف ب می گوید

    سلام برای پرونده جعل وکیلی گرفتیم که بر اثر بی توجهی قرار قبل از جلسه اول دادرسی قرار منع تعقیب برای جاعل زده شد و وکیل به رای اعتراض زده الان میخواهیم اورا عزل کنیم نصف حق الوکاله را داده ایم الان میتونیم پول را پس بگیریم

    1. زینالی می گوید

      سلام:پول قابل پس گیری نیست و نمی توانید بگیرید ولی قابل عزل می باشد

  27. جعفر حیدری می گوید

    وکالت کاری وفروش زمینی را به برادرم داده ام واکنون میخواهم اختیار زمین را داشته باشم .آیا امکان دارد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که وکالت بلاعزل نباشد می توانید وکالت را فسخ نمایید

  28. جعفر حیدری می گوید

    پدر دارایی خود را به نام یکی از فرزندان کرده وکار آنان ساخت وساز واکنون پسر ادعا کند با تلاش خودش دارایی را جمع کرده است درحالی که سرمایه ی اول مال خانواده بود می تواند دارایی را دوباره پس بگیرد یا نه ؟
    سوال دوم : من در طول سی سال در کنار خانواده کار کرده (چون کارمند بودم فقط تابستان در کارساختمان بودم )حال پدر و برادران میگویند تو مزد بگیر بودی و هیچ سهمی از دارایی امروز نداری ؟راهنمایی کنید .لطفا

    1. زینالی می گوید

      سلام: تا قبل از فوت پدر نمی توان اموالی از دارایی او گرفت مگر اینکه خودش مالی بدهد.

  29. جعفر حیدری می گوید

    سلام.
    از ۱۵ سالگی در کار بنایی در کنار پدر وبعد برادران (کوچکتر از من ۳ و۶ سال)کار کرده ومن خودم فقط در تابستان ونصف خرداد .
    در ۵سال اخیر اقدام به کار ساخت وساز کرده و این کار از سرمایه ای بوده که قبلا جمع شده بود .واکنون ادعا می کنند که دارایی امروز از هوش آن دو برادر بوده ومن فقط کارگری کرده ام درحالی هرگز نگفته ومن از این موضوع خبر نداشتم .آیا از دارایی موجود من هم سهمی دارم ومی توانم ثابت کنم یا نه ؟تا قبل از این ادعا در کنار آنان مشغول به کار بوده ام .
    لطفا راهنمایی کنید واگر شدنی است معرفی برای اقدام را دارم .
    )من یک معلم هستم واحساس میکنم حق خودم و خانواده ام پایمال شده است .ممنونم

  30. جعفر حیدری می گوید

    سلام .
    سی سال در کنار پدر و برادران در کار ساختمان سازی کار کردم (البته چون کارمند بودم در ۴ ماه سال رو بودم و برادر بزرگ هم هستم ) از سال ۹۵ با فروش خونه هایی که داشتیم اقدام به ساخت وساز و امروزه دارایی نسبتا خوبی جمع شده است .اکنون برادر کوچک همه ی دارایی را به نام خود زده و ادعا می کنند که این اموال با هوش آنها جمع شده ومن فقط کارگر بوده و مزد خود را گرفته ام .لطفا راهنمایی کنید که چگونه میتوانم حق خودم را بگیرم چرا که من اطلاع از نیت آنها نداشته در این صورت اصلا ازهمان سالهای قبل رها می کردم .

  31. ج ح می گوید

    سلام .
    سی سال در کنار پدر و برادران در کار ساختمان سازی کار کردم (البته چون کارمند بودم در ۴ ماه سال رو بودم و برادر بزرگ هم هستم ) از سال ۹۵ با فروش خونه هایی که داشتیم اقدام به ساخت وساز و امروزه دارایی نسبتا خوبی جمع شده است .اکنون برادر کوچک همه ی دارایی را به نام خود زده و ادعا می کنند که این اموال با هوش آنها جمع شده ومن فقط کارگر بوده و مزد خود را گرفته ام .لطفا راهنمایی کنید که چگونه میتوانم حق خودم را بگیرم چرا که من اطلاع از نیت آنها نداشته در این صورت اصلا ازهمان سالهای قبل رها می کردم .

    پاسخ

  32. ج ح می گوید

    ایا راهی برای گرفتن حقم وجود دارد ؟

  33. امیر منصور می گوید

    سلام
    من دادخواستی خودم تنظیم کردم دردفاترقضایی.وقبل از تعیین شعبه وکیل گرفتم و پنج میلیون پرداخت کردم.
    یکساعت بعد به وکیل پیام دادم ک قصد استرداد دادخواست را دارم.وکیل ناراحت شد ک وقت مرا گرفته ای .وکدمالیاتی خورده برام
    گفتم مبلغی کم کن واسه این یک ربع وقتتومالیاتی ک میگی
    از برگشت پول طرفه میرود

    1. زینالی می گوید

      سلام: این مبلغ قابل استرداد نمی باشد چون تو قانون مشخص شده برای وکیل نیز تخلف حساب نمیشود.

  34. حسین می گوید

    با سلام . وکالتی از همسرم از ۶ سال پیش جهت کلیه امور داشته ام .البته بلاعزل نبوده . الان متوجه شدم که با حضور در همان دفترخانه ،۴ ماه پیش بنده را از وکالت عزل نموده . و هیچگونه ابلاغ و یا اطلاعی هم به من نداده است و با مراجعه به دفترخانه متوجه شدم که ابلاغ عزل وکالت بنده را خودش درخواست کرده که انجام دهد و این کار را هم نکرده .اگر از وکالتنامه طی این مدت استفاده کرده باشم ، به قوت خود باقی است یا خیر ؟
    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اقدامات بعد از عزل نافذ نیستند

  35. زری قربانی می گوید

    مدتی پیش فیلم بسیار مبتذلی از همسرم پیدا کردم که در آن فیلم نه تنها صحنه های مشمعز کننده بلکه وسایل زندگیم را در آن منزل در فیلمها دیدم بدون درنگ با استرس و اشک و آهه به دادگستری مراجعه و بادیدن اولین وکیل با او صحبت کردم با من قرار گذاشت به دفترشان مراجعه کردیم و قرار دادی امضا کردم که متوجه هیچکدام از بندهاش نشده بودم متاسفانه قرار داد فقط به نفع وکیل بود و وقتی ۴۰ میلیون گرفت و ۱۲۰ میلیون هم سفته دارد باج خواهی کرد وقتی راضی نشدم متاسفانه تهدید کرد که تا چند روز دیگه باید سفته را نقد کنم ایشان خودشان را با نفوذ و قدرتمند و سپاهی معرفی کرد و با قول موفقیت فریبم داد راهنماییم کنید لطفا

  36. پویا قربانزاده می گوید

    سلام من یه چک داشتم۸۰۰میلیون تومان برگشت خورد رفتم وکیل گرفتم گفت تا شش ماه پرونده را میبندم قرار داد گذاشتیم ۷ درصد از کل مبلغ بعد وصول پول بگیره بعد ۹ ماه جلب گرفت طرف شماره وکیل ما را میدونست رفتیم با یک خانم هماهنگ کردیم از طریق تلفن باهاش دوست شد گفت مثلا من دارم طلاق میگرم تواردبیل دادگاه دارم اما جایی را نمیشناسم این هم گفته بود من میام شما را میبرم وقتی رسیدید بامن تماس بگیریرید ماهم قرار بود وقتی اومد جلبش کنیم یک روز قبل پدرم با وکیل این جریان را مشورت کرد همون لحظه گوشی طرف خاموش شد مثلا من ۲تا پرونده داشتم یکی سفته بود یکی چک گفتم سفته را نیابت بگیره تهران بدون اطلاع من تو عید که ۷۰روز ازمدت برگه جلب چک مونده بود اون راهم گرفته تهران خلاصه طرف کلاه برداره نزدیک ۷۰ میلیارد تومان از مردم برده پرونده من یکبار تو اردبیل ویک بار تورباط کریم در شعبه بایگانی اجرای احاکم گم شد هر چه قدر گشتند پیدا نشد این طرف من با پول مردم توهمه جا دست داره وکیل من را هم اشباع کرده تا پرونده به تاخیر بیفته حالا وکیل نشته تومیزش هیچ کاری هم نکرده همه ی کارهم را خودم پی گیر میشم من ( وکیل را گرفته بودن زود به پولم برسم اون هم کار نکرد) حالا میگه ۱۰۰ میلیون تومان بده استعفا بدم من نمیتونم با صبحت کردن با ریس دادستان ریس وبازرس کانون وکلا وکیل را عزل کنم بدون پرداخت ۱۰۰میلیون

  37. محسن محمدی می گوید

    سلام ما که مجموعا سه خواهر ویک پسر هستیم برای مادرم شوهر خواهرم را که وکیل دادگستری هست انتخاب کردیم وهمه پای برگه وکالت ایشان را امضاکردیم ومادرم هم اینکار راکردقرار بود موارد کاری که به ایشان واگذار میشود دروکالت نامه قید شود ولی ایشان گفت من بعدا مواراد رامینویسم بنابراین یه وکالت نامه امضا شده بدونه ذکرکلمه ای پیش ایشان هست ایشان دنبال کار رانگرفت حال من وکیل مادرم شدم چگونه میتوانم این وکالت راباطل کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام اگر پرونده ای تشکیل شده که در ان پرونده تقاضای عزل وکیل کنید اگر هم پرونده تشکیل نشده وکیل دیگری اختیار کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند