آیا وعده دروغ ازدواج جرم است و مجازات دارد؟

اخلاق و حقوق می توانند حیطه مشترکی داشته باشند یعنی امری هم غیراخلاقی باشد و هم جرم تلقی شود ولی گاهاً برخی مسایل صرفاً جنبه اخلاقی داشته و ضمانت اجرای حقوقی ندارد.متاسفانه در جوامع درحال گذار مانند ایران گاهاً در روابط شخصی افراد با ناهنجاری های اخلاقی مواجه می شویم.یکی از مواردی که در این باب متاسفانه مشاهده می شود روابط دختر و پسر در جامعه ماست که گاهاً دختران با هدف ازدواج وارد این رابطه می شوند منتها پسران قصد سواستفاده دارند. با توجه به اینکه یکسری از افراد می‌خواهند از طرف مقابل سوء استفاده کنند به قول ها و قرارهایی که داده اند عمل نمی کنند؛ بنابراین لازم است که افراد آگاه باشند و تفاوت بین راست و دروغ را بفهمند و از اتفاقات و عواقب ناخوشایندی که برای آنها قرار است بیفتد جلوگیری به عمل آورند.

نشانه های ازدواج دروغین

نشانه هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که وعده ازدواج می‌تواند دروغین باشد بسیار باید در این زمینه دقت کنیم زیرا اگر کسی قصد فریب شما را داشته باشد مسلما به شما نمی‌گوید که قصد فریب دارد پس تنها راهی که می تواند شما را فریب دهد این است که به شما پیشنهاد ازدواج دروغین دهد.

البته باید توجه داشت که این مطالب برای همه کیس ها صدق نمی کند اما در صورت مهیا بودن شرایط ازدواج و به تاخیر انداختن آن می تواند نشانه یک رابطه بی سرانجام باشد.

برخی از این نشانه های رابطه بی سرانجام به شرح زیر است:

آشکار نکردن رابطه: آن دسته از افرادی که رابطه خود را پنهان میکنند و علاقه ای به آشکار شدن رابطه ندارند و مایل نیستند که خانواده شان و حتی دوستان شان از این رابطه آگاه باشند چون آن ها قصد ازدواج با طرف مقابل را ندارند.

پیشنهاد دادن ازدواج در ابتدایی یک آشنایی: اگر شخصی در ابتدای رابطه که هنوز شما را نشناخته است؛ به شما پیشنهاد ازدواج بدهد باید کمی در آن شک کرد؛ زیرا کسی که هنوز طرف مقابلش را و خصوصیات اخلاقی اش را نمی شناسد چطور ممکن است به او پیشنهاد ازدواج بدهد؟ شاید که در ابتدای رابطه مسئله مالی شما و زیبایی و مواردی از این دست برای او جذاب است و از پیشنهاد ازدواج با شما هدف دیگری دارد.

دادن پیشنهاد برای ازدواج بعد از رد کردن خواسته های غیرمعقول طرف مقابل: اگر به شخصی که از شما خواسته های غیر معقولی داشته باشد جواب رد بدهید مانند اینکه از شما مبلغی پول درخواست کند و یا اینکه بخواهد ارتباط صمیمی جسمی با شما برقرار کند و شما به او جواب منفی دهید و باز هم بعد از این قضیه پیشنهاد ازدواج به شما دهد او ممکن است که از این پیشنهاد خود هدف دیگری داشته باشد و می خواهد به خواسته‌هایش برسد.

صحبت نکردن در مورد ازدواج: اگر شما با کسی در مورد ازدواج صحبت کردید و او در این زمینه هیچ علاقه ای نشان نداد و تمایلی به صحبت کردن در این زمینه با شما نداشت باید کمی دقت خود را بیشتر کرده و متوجه این قضیه شوید که طرف مقابل شما قصد ازدواج نخواهد داشت.

زیرا اگر چنین نیتی داشته باشد باید در این زمینه گام هایی بردارد یا حتی کمترین کاری که می تواند انجام دهد این است که با شما در این زمینه تا حدودی صحبت کند.

به عقب انداختن ازدواج: اگر با شخصی آشنا شدید که به شما گفت فعلا برای ازدواج شرایط مناسبی ندارد حداقل چند سال نیاز دارد تا این اتفاق را عملی کند و شما باید به خاطر او چند سال صبر کنید باید در صورت مهیا بودن شرایط به گفته های او شک کنید.

دختران به دلیل داشتن احساسات بسیار زودتر از پسرها با گفتن چند جمله احساسی و عاشقانه تحت تاثیر قرار می گیرند و اگر نتوانند بر اساس عقل و منطق تصمیم بگیرند به راحتی فریب حرف‌های بعضی از مردان را میخورند و دچار مشکلات بسیاری در زندگی خود می شوند و شریک زندگیشان را به اشتباه انتخاب می کنند.

اگر پسری بخواهد واقعاً ازدواج کند و علاقه بسیاری به شما داشته باشد آن را به اثبات می رساند و به وسیله خواستگاری به صورت رسمی به همراه خانواده‌اش قدم به جلو می گذارد.آیا وعده دروغ ازدواج جرم است و مجازات دارد

 جرم وعده دروغ برای ازدواج چیست؟

در کل باید اینگونه عنوان کرد که وعده دروغ ازدواج خود به تنهایی جرم نمی باشد و شخصی صرفاً به خاطر دادن یک وعده به طرف مقابل عمل مجرمانه ای به وقوع نپیوسته است و قابل مجازات نمی باشد زیرا هر کسی اختیار این را دارد که در ازدواج خود تصمیم گیری های انجام دهد و اگر خلاف آن اثبات شد به صرف به هم زدن وعده ازدواج نمی تواند جرم محسوب گردد و طرف مقابل را مجبور به پرداخت خسارت کرد و اینکه صرف دروغ گویی در قانون مجازات ایران جرم انگاری نشده است مگر اینکه دروغ در مقام شهادت و در محضر دادگاه باشد.

اما اگر شخصی در نتیجه این دروغ گویی های مکرر خود برای جلب نظر دیگری و جلب اعتماد او باعث گردد که مالی به او سپرده شود و یا مال شخص فریب خورده را از این طریق تملک کند می تواند خیانت در امانت باشد و واجد عنوان کیفری گردد.

اگر هم صرف دروغگویی نباشد و مجموع عملیاتی باشد که شخص در نتیجه آن فریب خورده، مال خود را در اختیار او قرار دهد می توان شکایت کلاهبرداری مطرح نمود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 فرق بین وعده دروغین ازدواج و فریب در ازدواج

 «فریب در ازدواج» یعنی یک شخصی دارای آن صفاتی که می گوید نیست و یکسری صفات و مشخصات دروغ به خود نسبت می دهد و شخص مقابل را تحت تاثیر قرار می دهد که با او ازدواج کند مانند اینکه یک شخص عادی خود را یک دکتر سرشناس قلب معرفی نماید حال اگر این ازدواج اتفاق بیفتد طرف مقابل باید مجازات شود زیرا عمل مجرمانه انجام داده است.


بیشتر بخوانید: اغفال دختران جوان و رابطه جنسی با آنها


حال وعده دروغ در ازدواج را بررسی می کنیم. در وعده دروغ در ازدواج، خود ازدواج محقق نمی گردد و شخص فقط یک سری دروغ در مورد وعده ازدواج به طرف مقابل بیان می کند و طرف را امیدوار به شکل گیری نکاح  می کند در این صورت ازدواج محقق نگردیده است که شخص به جرم محکوم گردد؛ ولی اگر تحت تاثیر این دروغ عوامل دیگری اتفاق بیفتد که مجرمانه باشد باید مجازات گردد.

وعده دروغین ازدواج و جرم آن

طبق قانون مجازات اسلامی هر فعلی و یا ترک فعلی که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد جرم محسوب می گردد. بنابراین در قانون اسلامی برای وعده ازدواج دروغین مجازات تعیین نگردیده است زیرا عملی انجام نگرفته است.

وعده دروغین ازدواج یک عمل غیر اخلاقی و غیر انسانی می باشد که بین دختر و پسر اتفاق می افتد که طرف مقابل خود را برای ازدواج با خود تشویق می کند بدون اینکه اصلا از ابتدا قصد و نیت انجام چنین کاری را داشته باشد. تنها در این صورت می توان به دلیل اینکه طرف مقابل را دچار خسارت های روحی و معنوی کرده است از او شکایت کرد و جبران خسارت کرد.

 جرم وعده دروغ برای ازدواج چیست؟

 مواردی که بادادن وعده دروغ ازدواج، قابل مجازات است

درست است که صرف اینکه شخصی وعده دروغ ازدواج به دیگری بدهد جرم محسوب نمی شود و مجرم نیست اما در بعضی از موارد به وسیله وعده دروغین ازدواج می‌تواند خسارت‌های به طرف مقابل بزند بهترین صورت جرایمی را که به وسیله وعده دروغین ازدواج صورت داده است قابل پیگیری است.

برقرار کردن رابطه نامشروع: اگر مردی از دختری درخواست ازدواج دروغی کند و به واسطه این ازدواج از او درخواست رابطه نامشروع داشته باشد و دختر هم به دلیل این که در نهایت با این مرد ازدواج خواهد کرد به خواسته او جواب مثبت می دهد ولی بعد از مدتی دختر متوجه این موضوع می گردد که او فریب خورده است و طرف مقابل قصد ازدواج ندارد در این صورت با ادله و داشتن مدارک لازم می تواند از آن مرد شکایت کیفری به عمل آورد.

اگر دلایل برای دادگاه به اثبات برسد آن مرد محکوم به مجازات و ۹۹ ضربه شلاق می‌‌گردد ولی دختر هم به دلیل انجام دادن رابطه نامشروع به مجازات تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می گردد. مگر اینکه ثابت کند رابطه اش مربوط به عنف بوده است که در اکثر موارد با رضایت هر دو انجام می گیرد.

گرفتن مبلغی پول از طرف مقابل با توجه به وعده های دروغین ازدواج: اگر مرد یا زنی با توجه به وعده دروغین ازدواج از طرف مقابل مبلغ پول دریافت کند؛ شخص زیان دیده می تواند به عنوان کلاهبرداری از طرف مقابل به دادگاه شکایت کند.

رابطه زنا با توجه به وعده دروغین ازدواج: اگر مردی با توجه به وعده دروغین ازدواج، زنی را به زنا ترغیب کند همچنین آن زن یا دختر به خاطر وعده ازدواج این کار را انجام دهد در این صورت زن میتواند به دادگاه شکایت کند و شکایت آن این باشد که رابطه نامشروع تحت عنوان زنا.

البته این در صورتی برای دادگاه قابل استناد میباشد که دختر برای انجام این عمل دلایل و مستندات کافی را داشته باشد از آن جمله چهار شاهد و یا چهار اقرار دختر و مرد همچنین اگر دختر نتواند این شکایت خود را ثابت کند می‌تواند منجر به محکومیت دختر گردد و حکمی که برای بریده می شود صد ضربه شلاق حدی می باشد. و مگر اینکه دختر ثابت کند تمایلی به زنا نداشته و مرد به عنف با او اقدام که زنا کرده است.

در صورت رضایت دختر این امر منتفی می باشد حتی با وعده ازدواج دروغین.

تحریک و ترغیب طرف مقابل برای ازدواج دروغین: اگر کسی طرف مقابل را به وعده ازدواج دروغین ترغیب کند و باعث شود که او یک سری جرایمی انجام دهد هر چند که شخصی که خودش مرتکب جرم شده است مورد مجازات قرار می گیرد اما آن شخصی هم که او را ترغیب کرده است به‌ دلیل معاونت در جرم مورد مجازات قرار می گیرد.

سوالات مهم در خصوص وعده ازدواج

زمانی کلاهبرداری اتفاق می‌افتد که یک مالی توسط شخص دیگری برده شود و طرف مقابل دچار ضرر و زیان گردد و قربانی این کلاهبرداری شود اگر به فریب ازدواج پولی دریافت کرده است می‌توان از آن شکایت کرد.

چون در آن زمان هر دو راضی به انجام این عمل بوده‌اند عمل زنا است و در کم ترین حالت هر دو صد ضربه شلاق میخورند.

اگر صرفا دروغ گفته باشد و هیچ عمل متقلبانه دیگری انجام ندهد محکوم کردن او به کلاهبرداری بعید است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
39 نظرات
  1. مهدیه می گوید

    دوست پسر من بهم قول ازدواج داده و عمل نکرده می تونم مجبورش کنم به ازدواج؟

    1. مهوش فتحی، مشاور حقوقی وکیل تاپ می گوید

      خیر هیچ شخصی نمی تواند دیگری را مجبور به ازدواج نماید منتها اگر از این باب شما را اغفال کرده می توانید شکایت کنید.

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلال نخیر نمیتوانید

  2. نیما می گوید

    حالا اینا رو بنویس که دیگه همه با شک باهم رفتار کنن ببینید می تویند بین همه رو بهم بزنید؟

  3. سامان می گوید

    مجازات پسری که دختری رو فریب داده و باهاش رابطه جنسی برقرار کرده چیه؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      منظورتون از فریب چیه و سن دختر چقدر است

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام برمبنای مسوولیت مدنی ضامن هست

  4. سمیه می گوید

    دختر باید خودش قدر خودشو بدونه نباید به هرکسی اعتمادک نه

  5. سمیرا می گوید

    ممنون جناب وکیل موضوع جذابی انتخاب کردید

  6. سارا می گوید

    حالا دوست پسر من پرده مو زده می تونم شکایت کنم و دیه بگیرم؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اگر ثابت بشه با رضایت بوده شما هم به شلاق محکوم خواهید شد ولی اگه بدون رضایت بوده بله

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگراتفاق تازه بوده بله

  7. ثنا می گوید

    دوست پسر من بعد یکسال ولم کرده الان میتونم چون بکارتمو زده ازش شکایت کنم؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      خیر با رضایت بوده و اگر شکایت کنید هر دو به شلاق محکوم خواهید شد

    2. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیلی مدت گذشته اثباتش سخته

  8. مهدی می گوید

    با سلام من خودم یه مرد هستم و دوران نوجوانی و جوانی را گذراندوم میخوام به همه دخترخانوما بگم قدر خودتون را بدونید و مطمئن باشین بالای ۹۹ درصد این قولها و حرفها از طرف پسرها دروغ هست و اکثریتش سواستفاده هستش,قدر خودتون و حجاب و نجابت خودتون را بدونید و بدونید اکثریت نزدیک به صد درصد پسرها با دخترخانومهایی که دوست میشن قلبا خودشون اون فرد را به عنوان همسر قبول ندارن جون دیگه بهش اعتماد ندارن

  9. تابلا می گوید

    اقا پسرا مواظب باشین ک دخترا گولتون نزنن البته بلانسبت بعضیاشون اکثر دخترا ک ب اسم دخترن شمارو فریب میدن و باور کنید ک ازتون سو استفاده جنسی میکنن و مالتونم میبرن اخرشم میبینی دختری. و ک یروز خراب ترین بوده شده بهتربن عشقت تمام مدت رابطتتونم فشار بهت می اورده واسه ازدواج حالا ک قراره ازدواج کنی کلا همه ذو منمر میشه و میره سراغ کیس جدید جدی بگیرید بد زخمی میزنن اینا

  10. ارمین می گوید

    سلام من با دختری در ارتبات هستم و رفتم خواستگاری الان پدرش به هیچ وجع راضی نمیشه من میخام باهاش فرار کنم و پرده بکارت او را بزنم و خود دختر هم راضی است الان مجازاتش چی میشه اگه بعدا پدرش شاکی بشه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام پدرت ایشون نمیتونه از شما شکایت کنه ولی درصورت شاکی شدن دختر میتواند ارش البکاره و مهرالمثل بگیره و ازاله

  11. محمد قاسم پور می گوید

    سلام خسته نباشید من با خانومی اشنا شدم اون شوهر داشت و به من گفت دارم طلاق میگیرم من هیچ ابطیه با اون نداشتم جز صحبت کردن به بهانه همین از من کلی پول گرفته میتوانم شکایت گنم ب جرم کلاهبرداری

  12. محمد قاسم پور می گوید

    سلام من با خانومی اشتا شدم که شوهر داشتاولش گفت دارم طلاق میگیرم من هم هیچ رابطه ای با اون نداشتم از این طریغ مبلغ زیادی از من پول گرفته میتونم شکایت کنم

  13. مرضیه می گوید

    سلام ببخشید میشه منابعی که ایشون تو این مقاله استفاده کردن رو بگید؟

  14. حسین فراهانی می گوید

    سلام
    دختری چهارسال ب من قول ازدواجدداد من هم خرج زندگیشو میدادم حالا زده زیر همچی من هم کلی وسایل زندگی خریدم با انگشترطلا بهشون تحویل دادم اما قرارداد امانت دادن باهاشون نوشتم امضا واثرانگشت گرفتم از مادرش ک تحویل دادم حالا تحت چ عنوان میتونم ب حقم برسم شکایت کنم
    تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دادخواست استرداد اموالی که دادین طرح نمایید اگر عین اموالم نباشه مثل یا قیمت را دریافت نمایید

  15. علی می گوید

    سلام
    با خانمی آشنا شدم که گفت میخام جدا شوم وبا شما ازدواج کنم وارتباط زیادی باهم داشتیم ومبالغی حدود پنجاه میلیون از گرفت واریز بحساب کردم وبعد از مدتی دوری میگوید نمیتوانم جدا شوم آیا میتوانم شکایت کیفری نمایم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید بابت مبلغ شما بابت بدهی نبوده چون در پرداخت اصل بر مدیونیت می باشد می توانید بابت دارا شدن بلاجهت شکایت و درخواست استرداد وجه نمایید.

  16. سامان می گوید

    خانومی همسرشون تازگی فوت کرده بودن و رابطه ای شسکل گرفنت ، اون خانوم بیست سال بزگتر هست . بعد از سه چهارماه متوجع روسپی بودن زن شد
    با قول کنار گذاشتن این کار رابطه را ادامه ولی در خلوت مجددا انجام داد . وعده های خانوم برای ازدواج ولی بعد از مردن مادر شوهرش هم تاثیر زیادی داشته در وابستگی پسر . که اکنون معتاد شده. واون خانوم حتی به گفته روانشناس هم ایراد وارد کردنت و نخواستن هیچ کمکی در جهت برگشت پسر ب همون روزا اول بکنن . پسر از چه راهی میتونه قصاص کنه .

  17. رزیتا می گوید

    سلام من پارسال به مدت ده ماه با یه پسری به قصر ازدواج بودیم و میگفت ۹۹ درصد باهات ازدواج میکنم اون یک درصد هم مگه اینکه بمیرم و ایشون با من رابطه داشتن و لمس میکردن اندام منو و میگفتن ما زن و شوهریم و ایشون حتی خواستگاری هم اومدن ولی تو محضر ولم کردن و رفتن هم با احساساتم بازی شد و هم از اعتمادم سو استفاده کرد و یک روز به من گفت که یکی بهت تهمت زده و گفته این قبلا ازدواج کرده حالا پرده بکارت هم نداره ولی من گواهی تجرد و سلامت بهش دادم و ثابت کردم که اینجوری نبوده ولی باز هم منو ترک کرد و رفت حالا باید چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید گفته های خودتان را در غیر این صورت شکایت شما فایده ای نخواهد داشت

  18. حسین می گوید

    سلام من بایک خانم تازه طلاق گرفته بود آشنا شدم صیغه کردم همیشه میگفت دوستت دارم تا من وابسته خودش کردمیگفت تورا هرگز ولت نمیکنم اما حالا فهمیدم دروغ بوده ومن تا حد جنون کشانده زندگی با همسر دائم مشکل خورده عصبی میشم وزود از کوره در میرم فکر ترک خانه خودکشی تو ذهنم میاد باعث این خانوم میتونم شکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر شما را گول زده می توانید بابت تدلیس در ازدواج از این فرد شکایت نمایید ولی اثبات این امر خیلی سخته

  19. حسین می گوید

    پیگیری سوالاتم

  20. میلاد می گوید

    سلام من و دختری ۹ماه با قول و قرار ازدواج با هم در ارتباط بودیم و بعد از ۹ماه خطهاش رو خاموش کرد و رفت و درایت بین من خرجهای زیادی براش کردم میتونم بکشونمش دادگاه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید این گفته ها را اثبات نمایید تا بتوانید پس بگیرید.

  21. سسوی می گوید

    سلام خسته نباشین من دوماه پیش رفتم یک مغازه خریداری کنم املاک بهم گفت ۴۵۰ صاحب مغازه اصلاوبه هیچ وجه قیمت پاین ترنمی آواردبعدش تنهارفتم مغازه ببینم وصاحب مغازه تومغازه بود.رفتم نشستم بهش گفتم قیمت آخری که میفروشیدچقدره بعدش ازم پرسیدمجردی یامتاهل منم گفتم مجرد واینجاهیچ کسی ندارم خودم ودخترم زندگی میکنم این پول بابدبختی جمع کردم گفتم اگرمیشه تخفیف بهم بدین تابتونم بگیرم اینجارو.بعدش طرف بهم پیام داد گفت اذت خوشم اومده میخوام باهات ازدواج کنم ومتاسفانه منم خام حرفاش شدم هی میومدخونم ومیرفت باهام رابطه جنسی برقرارکردوحتی پیام های که میخواست بیادخونه قرارمیذاشت دارم همشون ..کسی که اصلاتخفیف نمیداد یکهوی گفت برات ۳۵۰ میزنم که بخریش گفت بزارازدست شریکم خلاص بشم ومغازه برای آینده خودمون میشه منم ۳۰۰ تومن ازپول بهش دادم روزقرارسندمن مریض بودم نتونستم برم فرداش که رفتم برگشت بهم گفت بیا پولت بگیرقولنامه فسخ کنیم.حالافهمیدم این شریکش باهم هم دست بودن که دوماه پولم دستشون باشه سرم کلاه گذاشتن هم ازخودم استفاده کرده هم پولم وآبروم….من میتونم شکایت کنم ازایناممنون میشم بگین

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت کلاهبرداری از ایشان شکایت نمایید

  22. سسوی می گوید

    ممنون میشم بگین ازشون شکایت کنم .پیام تودادگاه مدرک محسوب میشه .که هم ازپولم وهم ازخودم استفاده کرده قول قرارازدواج داده…بخاطریکروزنتونستم برم برای سند وحالادارن منو میپیچونن

  23. مهسا می گوید

    سلام خسته نباشید من با پسری ۱۲ سال در رابطه بودم هی به من وعده ازدواج میداد رابطه ی کامل که منجر از بین رفتن بکارت باشه نداشتیم الان تلفن هاشو خاموش کرده رفته با شخصی دیگه ازدواج کرده من میتونم ازشون شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند