وکیل بین الملل کیست و شرح وظایف یک وکیل بین المللی حرفه ای

در حقوق داخلی به موضوعاتی که در خصوص قوانین مدنی و کیفری که در هر کشوری قابل اجراست پرداخته می­ شود. حقوق بین ­الملل  از گرایش های حقوق است و مقابل حقوق داخلی قرار دارد و دربردارنده اصولی می باشد که اعضای جامعه بین ­المللی (دولت­ ها) مستلزم رعایت و اجرای آن­ ها می­ باشند.

قواعد حقوق بین الملل شامل وظایف سازمان­ های بین المللی و روابط آن­ ها با دولت­ ها و همچنین با یکدیگر می­ باشد و تعیین کننده تکالیف و حقوق افراد می باشد.

وکیل بین­ الملل چه تعریفی دارد؟

وکیل بین­ الملل چه تعریفی دارد؟بر اساس قوانینی که در هر کشور حاکم است؛ در کلیه امور حقوقی وکلا امکان ارائه مشاوره را دارا هستند. (برخلاف استرالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و… که وکالت به صورت تخصصی می­ باشد) در کشور جمهوری اسلامی ایران وکلا حق قبول کلیه پرونده ها را دارند ولی وکلایی که در حقوق بین الملل، تجارت بین الملل و…تخصص دارند امکان بالقوه بیشتری را جهت پرونده های بین المللی دارا هستند.

وکیل بین الملل شخصی است که به قواعد و اصول بین­ الملل در مواقع روبرو شدن با موضوعاتی نظیر روابط بین المللی اشخاص، دولت­ها و سازمان­ های بین المللی با یکدیگر و همچنین بر شرکت های فراملیتی و گروه های اقلیت اشراف دارد.

یکی از موضوعات مهم در حیطه وکالت بین ­المللی این است که چه قانون و محکمه ­ای جهت ارائه مشاوره حقوقی صلاحیت دارد.

وکیل بین ­الملل با اشراف و آگاهی ای که بر قوانین و مقررات بین­ المللی دارد، با طرح دعوا و دفاع درصدد احقاق حق عمل می­ نماید.

برای مثال و من باب ساده ­تر کردن مطلب به دلیل آگاهی وکیل بین المللی از قوانین، داوری بین­ المللی و همچنین اصول حاکم بر قراردادها، اتباع و سازمان های دیگر را جهت دفاع و طرح دعوا برای احقاق حق یاری می ­نماید.

از آنجا که در صورت قصور و اشتباه وکیل بین ­الملل ممکن است ضرر و زیان زیادی به موکلشان وارد آید مسئولیت خطیری را برعهده دارند.

برخی از دعاوی­ ای که وکیل بین­ الملل به آن­ ها رسیدگی می­ نماید عبارتند از:

دعوایی که در خصوص قراردادها و بین تجار کشورها وجود دارد.

دعوا ایرانیان مقیم خارج در خصوص امور مهاجرتی، موضوع ممنوعیت خروج ایرانیان مقیم خارج از کشور، طلاق، حضانت فرزند مشترک، مهریه و …(دعاوی خانواده بین ­المللی) ایرانیان خارج از کشور.

وکیل بین­ الملل چه تعریفی دارد؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

صلاحیت سرزمینی و وکیل بین الملل

کلیه سکنه ایران (اتباع خارجی، داخلی) بر اساس صلاحیت سرزمینی تابع قوانین و مقررات ایران هستند مگر اینکه افراد خاصی استثنا شده باشند.

در امور مربوط به احوال شخصیه (مجموعه ای از اوصاف که شخص به موجب آن ها دارای حق می­ شود، غیر قابل تقویم و مبادله با پول هستند مانند اهلیت، وصیت، ارث ….) به وکیل بین المللی نیازمند هستند.

رسیدگی به عقود و قراردادهایی که در ایران منعقد شده

در خصوص اموالی که غیر منقول (اموالی هستند که امکان انتقال آنها از محلی به محل دیگر وجود ندارد و انتقال باعث ایجاد خرابی و آسیب به محل و خود مال می گردد) هستند و در ایران قرار دارند؛ ایرانیان مقیم خارج می ­توانند از یک وکیل داخلی کمک بگیرند و خارجیانی که در داخل ایران ملک غیرمنقول دارند جهت رسیدگی به دعاوی راجع به آن می توانند از وکیل ایرانی راهنمایی و کمک بگیرند.

در خصوص عقود و قراردادها نیز باید عنوان نمود که رسیدگی به آن ها در محلی که عقد واقع شده صورت می گیرد با کمک وکلای ایران که به عقود و قراردادها و قوانین حاکم بر آن ها آگاهی دارند می توانید هر چه سریعتر به حق خود برسید.

رسیدگی به عقود و قراردادهایی که در ایران منعقد شده

ارتکاب جرم در خارج از قلمرو ایران و وکیل بین الملل

چنانچه فردی (ایرانی یا غیر ایرانی) مرتکب یکی از جرایم زیر در خارج از قلمرو حاکمیت ایران بشود بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به آن رسیدگی و حکم صادر می­ گردد:

جرایمی مانند اقدام علیه امنیت داخلی یا خارجی، اقدام علیه نظام، جعل مهر، امضاء، حکم، فرمان یا دستخط مقام معظم رهبری یا استفاده از آن. جعل آراء مراجع قضایی و سایر مواردی که در ماده ۵ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است.

با توجه به معیارها و عواملی که اشاره گردید لازم است افراد از یک وکیل بین الملل کمک بگیرند تا راحتر و سریعتر به حقوق خود دست پیدا نمایند.

نتیجه گیری

وکیل بین ­الملل بنا به تخصص خویش (مانند تجارت بین الملل) می ­تواند در عرصه بین ­الملل به دعاوی موکلین خود رسیدگی نماید.

وکیل بین الملل در موضوعاتی که در خصوص اشخاص، سازمان­ های بین المللی، دولت­ ها، اقلیت­ ها و شرکت­ ها مطرح می­ شود؛ تسلط و اشراف دارد و با توجه به اصول و قواعد حقوق بین الملل به مساله رسیدگی می­ نماید.

در کل وکلای دادگستری امکان این را دارند که در دادگاه ­های بین المللی مانند دیوان کیفری بین المللی حضور و دفاع نمایند.

طرفین می­ توانند جهت طرح و دفاع در خصوص مسائل خود وکیل را به دادگاه های بین المللی معرفی نماید.

لازم به ذکر است که وکالت بین الملل به معنای طرح دعوا و دفاع از یک سازمان، شرکت و سایر مواردی که بیان گردید در مجامع بین المللی است و با شرایط وکالت در یک کشور خارجی مانند انگلیس متمایز و متفاوت می باشد.

سوالات متداول

امور مالیاتی، ترک تابعیت، اخذ تابعیت، امور خانوادگی مانند طلاق و…ایرانیان مقیم خارج، مهاجرت، پناهندگی و….

با توجه به اشاراتی که شد ویژگی­ های مهم و بارز وکیل بین الملل داشتن تخصص، مهارت بالا، تسلط بر چند زبان و…که از اهم ویژگی های یک وکیل بین المللی است می ­باشد. دارا بودن مهارت­ هایی که ذکر گردید و آشنایی با قوانین و مقررات بین المللی به حل مشکل بهتر موکل کمک خواهد نمود.

موضوعاتی مانند مهاجرت، اقامت افراد امور مربوط به پناهندگان تخصصی هستند و از آنجا که وکیل بین الملل نسبت به امور و موضوعات بین الملل دارای تخصص و اشراف می باشد وی می تواند بهترین عملکرد را در خصوص این قبیل پرونده ها ارائه بدهد در نتیجه کمک گرفتن از یک وکیل بین المللی در این دسته از موضوعات و مسائل توصیه می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند