مهاجرت تحصیلی به فرانسه ۲۰۲۲ (تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی و انگلیسی)

یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه دانشگاه های با کیفیت و سیستم آموزشی پیشرفته ی آن است. فرانسه کشوری است که هر سال ۲۳ درصد بودجه ملی خود را به آموزش اختصاص می دهد.

همچنین این کشور، در صورتی که شما به زبان فرانسه مسلط شوید و به این زبان درس خواندن را ادامه دهید به شما امکان تحصیل رایگان را خواهد داد.

در فرانسه دانشجویان بین المللی زیادی در حال تحصیل هستند.

در این نوشتار به شرایط تحصیل در کشور فرانسه پرداخته می شود.

مزایای تحصیل در فرانسه

  • پایین بودن هزینه تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی.
  • وجود بیمه درمانی رایگان برای دانشجویان.
  • وجود دانشگاه های فرانسوی زبان و انگلیسی زبان در این کشور.
  • تحصیل به زبان فرانسوی اصولا رایگان است.
  •  بورس برای دانشجویان بین المللی.
  • دریافت کمک هزینه زندگی و مسکن.
  • تحصیل در مقطع دکتری شغل محسوب شده و شما می توانید حقوق دریافت کنید.
  • امکان سفر به سایر کشور های اروپایی بدون ویزا، به دلیل داشتن ویزای تحصیلی.

مزایای تحصیل در فرانسه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تحصیل به زبان فرانسوی و انگلیسی

در فرانسه هم دانشگاه های فرانسوی زبان وجود دارد و هم انگلیسی. در مقطع کارشناسی، رشته هایی که به زبان انگلیسی و جود دارد اما در تحصیلات تکمیلی این تعداد برای دانشجویان بین المللی بیشتر است. لذا توصیه می شود مقطع کارشناسی را به زبان فرانسوی بخوانید.

لازم به ذکر است تحصیل به زبان فرانسوی هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه بسیار کاهش می دهد.

اما اگر شما ارشد را به زبان انگلیسی بخوانید هزینه بیشتری خواهد داشت.

همچنین تحصیل به زبان فرانسه به شما کمک می کند که با جامعه بیشتر انس بگیرید و بتوانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید. زیرا در این کشور، مردم ترجیح نی دهند بیشتر به زبان فرانسه پاسخ دهند تا انگلیسی.

مقطع کارشناسی در فرانسه

دوره های کارشناسی در دانشگاه های فرانسه طی یک دوره ۳ الی ۴ ساله است. واحد های درسی بنا به رشته تحصیلی متغیر و به طور کلی ۱۸۰ الی ۲۴۰ واحد است.

هزینه تحصیل در فرانسه با توجه به سطح دانشگاه و اینکه دولتی یا خصوصی باشد متغیر است. شهریه متوسط برای دوره کارشناسی ۱۷۰ یورو در سال است.

اما این مبلغ در دانشگاه های خصوصی از ۱۵۰۰ یورو در سال شروع می شود و تا ۲۵۰۰ یورو می رسد. دانشجویان می توانند در این دوره از کمک هزینه های حمل و نقل داخل شهری رایگان، بیمه و هزینه اسکان استفاده نمایند.

دانشجویان حق کار پاره وقت به صورت در هفته ۲۰ ساعت را دارند اما اجازه کار تمام وقت ندارند.

لازم به ذکر است اگر بخواهید به زبان فرانسه درس بخوانید برای ورود به این دوره ها نیاز به مدرک B2 دارید که این میزان با توجه به شرایط دانشگاه متفاوت است.

مقطع کارشناسی در فرانسه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه

در دوره ی ارشد دانشگاه های فرانسه دو حالت وجود دارد که دوره مستمر ۱ و دوره مستمر ۲ نام دارد و هر یک از این دوره ها ۱ ساله است. در دوره مستمر ۱ تمرکز بر واحد های درسی است؛ یعنی شما دو ترم واحد پاس می کنید و در انتها نزدیک ۲ ماه و ۴۵ روز مهلت کار آموزی دارید.

در دوره مستمر ۲، فقط ۱ ترم واحد پاس می کنید و بعد تا ۶ ماه مهلت کار آموزی و انجام پروژه تخصصی هستید.

ارشد در فرانسه یا ۱ساله است، که معادل کارشناسی ارشد در ایران قرار می گیرد و یا دو ساله که علاوه بر ارشد یک پیش دکتری هم می باشد. در این مقطع بر عکس کارشناسی اکثر دوره ها به زبان انگلیسی برگزار می شود.

همچنین شما ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت دارید. شهریه دانشگاه در دانشگاه فرانسوی زبان ۳۷۷۰ یورو در سال و دانشگاه انگلیسی زبان از ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر است.

همچنین برای دریافت بورس معدل بالا، نمره زبان بالای ۶.۵، داشتن مقالات معتبر می تواند کمک کننده باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه

لازم است بدانید تحصیل در مقطع دکتری تحصیل به طور کامل رایگان نیست و در صورت داشتن بورس، شغل محسوب می شود. این دوره در فرانسه ۳ الی ۵ سال است که تنها کار پژوهشی در این دوره صورت می گیرد.

در صورت دریافت بورس، ویزای شما شغلی محسوب می شود و برای خواندن دکتری حقوق دریافت می کنید و از همین رو ملزم به پرداخت مالیات در فرانسه می شوید.

برای ورود به مقطع دکتری، شما نیازمند یک روزمه قوی هستید. معدل بالا، آیلتس با نمره ۶.۵ به بالا، داشتن مقاله ای اس ای و کارهای پژوهشی در دریافت پذیرش و بورسیه تاثیر گذار است.

علاوه بر این، پس از ارائه تز و فارغ التحصیلی شما شش ما زمان دارید که در این کشور بمانید و شغلی پیدا کنید.

هزینه تحصیل در صورت عدم دریافت بورسیه در دانشگاه فرانسوی زبان سالیانه ۳۷۷۰ یورو است و در دانشگاه های خصوصی انگلیسی زبان ۳۰۰۰ الی ۸۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه

رشته های تحصیلی مناسب در فرانسه

  • حقوق و زیر مجموعه آن.
  • پزشکی و پرستاری.
  • مد و فشن.
  • جرم شناسی.
  • فلسفه و هنر.
  • تجارت بین الملل.

نتیجه گیری

فرانسه کشوری است که دانشگاه های سطح بالایی دارد؛ از این رو افراد زیادی از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل به این کشور سفر می کنند. در فرانسه اگر بخواهید به ربان فرانسوی درس بخوانید گزینه های زیادی از جمله تحصیل رایگان و پیدا کردن راحت تر یک شغل پیش روی شما قرار می گیرد.

اما دانشگاه های انگلیسی زبان هم در صورت رزومه خوب علمی، در مقطع تحصیلات تکمیلی برای شما بورس قائل می شود.

یکی از مزایای تحصیل در فرانسه این است که در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه ها شما ی توانید همسر و فرزندان خود را هم همراه داشته باشید و برای آن ها ویزای همراه صادر می شود.

در این کشور مقطع کارشناسی اصولا ۳ الی ۴ سال، در مقطع ارشد ۱ الی ۲ سال و در دوره دکتری ۳ الی ۵ سال است که در این مدت شما اجازه کار در دوران تحصیل به مدت ۲۰ ساعت در هفته را خواهید داشت.

سوالات متداول

شما می توانید ۸۰ ساعت در ماه در دوران ارش کار کنید که درآمد آن از ۶۴۰ یورو شروع می شود.

آغاز ترم اول تحصیلی از اواسط سپتامبر تا اوایل اکتبر (شهریور و مهر) است و ترم دوم بعد از تعطیلات سال نو میلادی.

پس از ثبت نام، شما مشمول بیمه عمومی فرانسه قرار می گیرید که این بیمه برای افراد بالای ۲۶ سال رایگان و برای افراد زیر ۲۶ سال، ۲۶۰ یورو در سال است که این حق بیمه را باید پرداخت کنند.

بله، در صورتی که همسر شما در فرانسه همراهتان باشد، می تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند و این اجازه به او داده می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند