قوانین طلاق در کشور های مختلف

نهاد خانواده و مقرراتی که در باب انعقاد ازدواج و انحلال آن وجود دارد همیشه مورد توجه حقوق‌دانان و عامه مردم بوده است به خصوص که در قوانین ما خلأ های قانونی بسیاری درباب حقوق خانواده و حقوق زنان وجود دارد بررسی قوانین کشورهای پیشرفته اهمیت پیدا کرده است.

زیرا محققین حقوقی و حتی عامه مردم علاقمندند تا با دانستن مقررات کشورهای پیشرفته نواقص قانونی مقررات نظام حقوقی ما درباب خانواده را یافته و اصلاح نمایند. البته توجه داشته باشید طبق قانون و مقررات در نظام حقوقی ایران، احوال شخصیه ایرانیان تابع مقررات ایران است و طلاق نیز جز احوال شخصیه محسوب می شود.

البته با وجود شرایطی مراجع ایرانی حکم صادره از مراجع خارجی را می پذیرند. تفاوتی که در این زمینه در قوانین انگلستان و ایلات متحده امریکا وجود دارد این است که این کشورها احوال شخصیه مانند طلاق را تابع قانون اقامتگاه می دانند منتها در قانون طلاق در ایران تابع قانون ملی است.

قوانین طلاق در انگلستان

قوانین طلاق در انگلستان

برای این که در انگلستان بتوانید دعوای طلاق اقامه کنید اولین شرط این است که ازدواج رسمی کرده باشید و ازدواج شما در انگلستان به رسمیت شناخته شود و همزیستی آزادانه دو نفر ازدواج تلقی نخواهد شد و طلاق در مورد آن مطرح نمی شود. دومین شرط اتمام رابطه عاطفی طرفین یا فروپاشی زندگی مشترک است.

طرق اتمام رابطه عاطفی زوجین مطابق مقررات انگلستان عبارتست از:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

جدایی

 برخلاف مقررات طلاق در کشورهای اسلامی و طلاق در ایران، که طلاق حق مرد دانسته شده و مرد می تواند هروقت بخواهد زن خود را طلاق دهد، در حقوق انگلستان هرکدام از طرفین می تواند درخواست طلاق بدهد ولی صرف نظر از این موضوع هریک از طرفین اگر خواهان طلاق نباشد می تواند بدون اینکه درخواست طلاق بدهد از نظر مکان زندگی از همسرش جدا شود و در مسکن جداگانه زندگی کند.

طلاق

دلایلی که به استناد آنها می توان در انگلستان تقاضای طلاق نمود عبارتست از:

رفتارهای غیر معقولانه و غیرمنطقی: منظور از رفتارهای غیر معقولانه و غیرمنطقی رفتارهایی مانند مصرف مواد مخدر و الکل، خشونت جسمی و کلامی و توهین و ضرب و شتم و … است. اگر هریک از زن و مرد رفتارهایی غیر معقولانه و نامناسب مرتکب شود طرف مقابل می تواند به استناد این که زندگی با فردی که چنین رفتارهایی ناشایست انجام می دهد غیرممکن است درخواست طلاق کند.

طلاق در قوانین کشور های مختلف

عدم وفاداری: علی رغم آزادی روابط در حقوق کشورهای غربی و از جمله انگلستان، زمانی که فردی ازدواج می کند حق ازدواج مجدد ندارد و جرمی سنگین محسوب می شود و حتی داشتن رابطه جنسی با جنس مخالف خیانت تلقی و هرکدام از طرفین می توانند تقاضای طلاق نمایند.

جدا زندگی کردن بیشتر از دو سال: زمانی که دو طرف بیشتر از دو سال جدا از هم باشند و بیشتر از دوسال است که باهم زندگی نمی کنند امکان طلاق وجود دارد.

یکی از طرفین زندگی مشترک را شش ماه ترک کرده باشد: اگر زن یا مرد شش ماه زندگی مشترک را ترک کرده باشد و دلیل موجهی برای این کار نداشته باشد طلاق امکان پذیر خواهد بود.

جدایی زن و مرد به مدت ۵ سال: اگر زن و مرد ۵ سال دور از هم باشند و زندگی مشترک نداشته باشند می توانند طلاق بگیرند.

 طلاق توافقی

هر زمانی زن و مرد در زمینه نگهداری فرزندان و هزینه های آنان و اموال مشترکشان توافق نمایند می توانند بدون جلسه رسیدگی طلاق بگیرند. هنگامی که زن و مرد می خواهند طلاق بگیرند باید تکلیف اموال مشترک و اموالی که در زندگی مشترک به دست آورده اند مشخص شود و همچنین مساله حضانت فرزندان و هزینه های زندگی فرزندان مشخص شود می توانند زن و مرد در این زمینه توافق کنند و با توافق طلاق را انجام دهند در این حالت توافقی دیگر نیاز به برگزاری جلسه رسیدگی نیست.

اجرای حکم طلاق صادره از دادگاه های انگلیس در ایران

اجرای حکم طلاق صادره از دادگاه های انگلیس در ایران

برای این که حکم صادره از دادگاه های انگلستان در باب خانواده و طلاق در ایران ثبت و اجرا شود باید شرایطی داشته باشد.

مراجع قضایی ایران به شرایط زیر آنها را اجرا می کند:

  • اسناد مزبوره به علتی از علل قانونی از اعتبار نیفتاده باشد.
  • مفاد آن‌ها مخالف با قوانین مربوط به نظم عمومی یا اخلاق حسنه‌ی ایران نباشد.
  • کشوری که اسناد در آن جا تنظیم شده، به موجب قوانین خود یا عهود، اسناد تنظیم شده در ایران را نیز معتبر بشناسد.
  • نماینده‌ی سیاسی یا کنسولی ایران در کشوری که سند در آن جا تنظیم شده یا نماینده‌ی سیاسی و قنسولی کشور مزبور در ایران تصدیق کرده باشد که سند موافق قوانین محل، تنظیم یافته است.

مقررات طلاق در اتریش

مطابق مقررات حقوق خانواده در اتریش سه نوع طلاق وجود دارد:

  1. طلاق به علت تقصیر یکی از طرفین
  2. طلاق به علت جدایی برای حداقل سه سال
  3. طلاق با توافق

ممکن است یکی از زن و مرد تقصیری مرتکب و زندگی را به چالش بکشانند در صورتی که یک تقصیر جدی و یا یک رفتار غیراخلاقی از طرف یکی از زن و شوهر ارتکاب یابد یکی از دلایلی است که زن و شوهر می توانند به استناد آن تقاضای طلاق کنند.

منظور از تقصیر داشتن بیماری عفونی و یا بیماری مسری یا خشونت عاطفی یا فیزیکی است همچنین داشتن بیماری روانی یا ناهنجاری های شدید رفتاری که منجر به آسیب به زندگی مشترک می شود می تواند سبب طلاق شود.

اگر زن و شوهر بیش از شش ماه رابطه زناشویی نداشته باشند می توانند به استناد آن تقاضای طلاق نمایند.

همچنین اگر زن و مرد سه سال جدا از هم باشند دیگر نیاز به اثبات توهین یا خشونت جسمی و روانی نیست و به صرف جدایی سه ساله زن و مرد می توانند طلاق بگیرند.

مقررات طلاق در اتریش

وضعیت نام خانوادگی زن و مرد بعد از طلاق در اتریش

در مقررات حقوق خانواده اتریش زن و مرد می توانند پس از ازدواج از نام خانوادگی یکدیگر استفاده کنند و یکی از آثار طلاق در حقوق خانواده اتریش این است که وقتی دو نفر طلاق می گیرند می توانند به نام خانوادگی قبلی خود برگردد و دوباره از نام خانوادگی خودش استفاده کند.

تکلیف اموال مشترک به دست آمده در دوره زناشویی پس از طلاق چیست؟

زن و مرد حین جدایی می توانند با توافق یکدیگر اموال مشترک را تقسیم کنند و اموال قبل از ازدواج و اموال مشترک را منفک کرده و در باب آن تصمیم بگیرند. همچنین ممکن است زن و مرد در مورد اموال مشترک خانه و وسایل خانه و وسایل شخصی شان تصمیمی نگیرند و تصمیم در این خصوص را به دادگاه بسپرند و یا این که در این مورد اختلافی داشته باشند دادگاه حین حکم به طلاق در این باب تصمیم می گیرد و اصولاً اموالی که در دوره زندگی مشترک حاصل شده است میان دو طرف تقسیم می شود.

البته قابل ذکر است مالی که زن یا مرد ارث برده اند و در حین زندگی مشترک از اقوام خود به ارث برده اند این مال با همسر دیگر تقسیم نخواهد شد. دادگاه شرایط همسران را می سنجد و به عادلانه ترین حالت اموال و دارایی های مشترک را تقسیم می کند.

میزان سهم زن و مرد برای رسیدن به دارایی های زناشویی و میزان پس انداز  و رفاه فرزندان  همه محاسبه و سپس تقسیم صورت می گیرد. کمک به زندگی، نگهداری خانواده مشترک و مراقبت و پرورش فرزندان و هر گونه کمک زناشویی دیگر به عنوان یک کمک محسوب می شود.

مقررات طلاق در اتریش

طلاق در مقررات ایالات متحده امریکا

در ایالات متحده آمریکا دو نوع قانون داریم زیرا رژیم حکومتی امریکا فدرال یا فدراسیون است. (یعنی هم قانون ایالتی در مواردی حاکم است و در مواردی قانون فدرال حاکم است و ایالات تا حدود زیادی استقلال دارند در نحوه اداره و قانونگذاری.) این قوانین همانگونه که گفتیم قانون ایالتی است و قانون فدرال.

در باب طلاق قانون ایالتی حاکم است ولی همه ایالات طلاق صادره از ایالت دیگر را به رسمیت می شناسند.

در ایالات متحده امریکا طلاق در دو حالت ممکن است:

  • طلاق مبنی بر خطای یکی از طرفین
  • طلاق بدون خطا

طلاق مبنی بر خطای یکی از همسران

منظور از خطا مواردی مانند: ترك همسر، خیانت جنسی به همسر، ناتوانی جنسی یا عنن مرد، خشونت جسمی یا کلامی، محكوميت به مجازات زندان به بيش از يك سال، اعتياد به مواد مخدر، بدمستی یا اعتیاد به الکل و هم چنین اعتیاد به قمار در برخی موارد می باشد. در این نوع طلاق، زن یا مرد باید خطای طرف مقابل مثلاً اعتیاد او یا خشونت یا ناتوانی جنسی و.. را اثبات کند.


بیشتر بخوانید: ازدواج سفید در ایران


در اکثر ایالات امریکا این نوع طلاق متداول می باشد و عموماً زمانی طرفین می توانند جدا شوند که خطای طرف مقابل را اثبات کنند.  عموماً خشونت و خیانت در دادگاه های امریکا بیشترین دلیل جدایی را تشکیل می دهند.

طلاق در مقررات ایالات متحده امریکا

طلاق بدون خطا و ناشی از عدم سازگاری

در این نوع طلاق لزومی ندارد که شما اعتیاد یا خشونت یا ناتوانی جنسی طرف مقابل را اثبات کنید صرف این که ثابت کنید مدتهاست جدا از هم زندگی می کنید و یا امکان صلح و سازش بین شما وجود ندارد می توانید طلاق بگیرید.

در طلاق نوع دوم بايستي ثابت شود طرفین نمی توانند باهم سازگاری داشته باشند و رابطه شان از هم پاشیده و امکان صلح به صورت منطقی بین شان وجود ندارد.

تاثیر قرارداد پيش از ازدواج در طلاق در مقررات امریکا

یکی از مقررات کارا و مفید درباب ازدواج و طلاق در ایالات متحده امریکا قرارداد قبل از ازدواج است که در این قرارداد طرفین دعاوی قابل پیش بینی در باب طلاق و تقسیم اموال و حتی تقسیم مال پس از مرگ یکدیگر را پیش بینی می کنند و برحسب همان توافق عمل می کنند و نیاز به رسیدگی دادگاه ندارند.

در بحث تقسیم اموال مشترک و هزینه های زندگی فرزندان پس از طلاق در قرارداد پیش از ازدواج تعیین می شود. البته قرارداد های پیش از ازدواج مشروط به این شرط هستند که با وجدان عمومی و  اخلاق حسنه تعارضی نداشته باشند و طرفین با اراده سالم آن را منعقد نموده باشند. به طور مثال در بیشتر ایالات امریکا این مساله که نفقه کودکان محدود شود و یا کودکان از نفقه محروم شوند شرطی خلاف نظم عمومی و وجدان تلقی و صحیح تلقی نمی شود.

طلاق در مقررات ایالات متحده امریکا

تقسيم اموال پس از طلاق چگونه صورت می گیرد؟

در ایالات متحده امریکا تفاوت جنسیتی درباب مقررات دیده نمی شود و زن و مرد باهم کاملاً برابر تلقی می شوند. در مقررات طلاق نیز تفکیکی جنسیتی مشاهده نمی شود و در تقسیم اموال نیز همین طور.

در طلاق در ایالات متحده ابتدا اموال دوره مجردی زن و مرد تفکیک و اموال دوره تجرد هرکسی به خود او تعلق می گیرد و تقسیم اموال در مورد اموال مشترک به دست آمده صورت می گیرد. علاوه بر تقسیم اموالی که در زندگی مشترک به دست آمده در بدهی ها نیز با یکدیگر شریک خواهند بود و در بازپرداخت وام هایی که در زندگی مشترک دریافت نموده اند هر دو شریک خواهند بود.

منظور از اموال دوره تجرد فقط اموال هر شخصی قبل از ازدواج نیست و اموال هر شخص پس از جدا زندگی کردن را نیز شامل می شود. منظور از اموال دوره تاهل و زندگی مشترک نیز این است که به واسطه کار و اشتغال هر دو نفر حاصل شده باشد و تقسیم اموال به صورت عادلانه صورت می گیرد و در آن میزان مشارکت طرفین در زندگی محاسبه می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
6 نظرات
  1. سیدحسن موسوی می گوید

    سلام و وقت بخیر
    اگر من که در ایران زندگی میکنم با یک خانمی اهل روسیه و یا آمریکا و یا کانادا ازدواج کنم،
    اول اینکه برای گرفتن اقامت دائم(اگر با یک خانم روسی ازدواج کنم)در ایران می توانم اقدام کنم یعنی به سفارت روسیه در ایران بروم و کارههای اقامتم را انجام دهم و بعد از گرفتن اقامت دايم مهاجرت کنم یا بایستی بعد از ازدواج با زن روسی، اول به روسیه سفر کنم و بعد اقدام به گرفتن اقامت دائم کنم؟
    سوال دوم اینکه:
    قوانین نفقه در این سه کشور روسیه،آمریکا،کانادا به چه شکل است؟
    سوم اینکه:
    بعد از طلاق آیا مهریه توی این سه کشور وجود دارد و وضعیت نفقه هم بعد از طلاق چه شکلی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تمکاس بگیرید

  2. پدرام می گوید

    مقاله خوبی بود فقط با جمله بندی اخرش زیاد موافق نیستم اونجاش که نوشته:
    “تقسیم اموال به صورت عادلانه صورت می گیرد و در آن میزان مشارکت طرفین در زندگی محاسبه می شود.”

    در واقع تقسیم اموال خیلی هم به صورت عادلانه نیست. مثلا همونطور که میدونید آقای جِف بزوس (صاحب کمپانی آمازون) بعد از طلاقش مجبور شد حدودا ۴۰ بیلیون دلار به همسر سابقش بپردازه، که این رقم بنظرم زیاد عادلانه نیست، درسته که احتمالا همسرش در بدست اوردن این اموال نقش داشته اما قطعا نه به اندازه ۴۰ بیلیون دلار.
    تا جایی که اطلاع دارم همسر آقای جف بزوس بعد از طلاق به سومین زن پولدار جهان تبدیل شد!

  3. مهدی می گوید

    سلام قانون تقسیم اموال به صورت نصف ونصف بین طرفین برای زوجینی ایرانی که در دادگاه کشورهای خارجی اقدام به طلاق میکنند,برای دارایی ها واملاک آنها در ایران هم صدق میکند؟(منظورم اینه که اگر زوجین ملکی را در ایران داشته باشند میتوانند از دادگاه خارجی هنگام تقسیم اموال این ملک را هم به صورت نصف تقسیم میکنه؟)

    1. زینالی می گوید

      سلام:این حکم طلاق اگر توسط دادگاه ایران تنفیذ شود بله قابل اجرا می باشد.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  4. Mosafer می گوید

    با این تفاسیر به نظرتون بازم ت ایران در حق زنان ظلم میشه؟؟زنی که با هیچی میاد و صرف از دست دادن باکرگی تمام دارایی مرد بدبختو که چندین سال با خون دل خوردن به دست آورده بالا بکشه و قاه قاه ب ریشش بخنده،قانون اونا اسلامیه، اینجا فقط اسمش اسلامیه انسانی هم نیست

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند