مطالبه وجه یا مطالبه طلب | صفر تا صد مطالبه وجه + نمونه دادخواست مطالبه وجه

مطالبه وجه یا مطالبه طلب، مطالبه پولی از شخصی است که باید آن را پرداخت کند. برای مثال شما به کسی پولی را قرض داده اید یا این که مالی را به کسی فروخته اید که باید قیمت آنرا بپردازید.

درخواست شما از مدیون برای پرداخت آن مطالبه وجه و یا مطالبه طلب خواهد بود. که درصورت پرداخت نکردن، از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف باید دادخواست مطالبه وجه تقدیم شود.

در ادامه راجع به تعهدات پولی یا مطالبه وجه سخن خواهیم گفت.

دعوای مطالبه طلب یا مطالبه وجه

با دید جزئی نگر می توان گفت مطالبه طلب با وجه تفاوت دارد و مطالبه وجه برای خود پول به کار می رود اما طلب ممکن است هم پول باشد و هم غیر از آن. در هر حال با چشم پوشی می توان گفت این دو یکسان به کار می روند.

 وقتی که ما وجه یا پولی را از کسی طلب داریم؛ اگر مبلغ طلب بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد؛ می توانیم از طریق دادگاه مطالبه کنیم و اگر ۲۰ میلیون تومان یا کمتر از آن باشد باید در شورای حل اختلاف مطالبه طلب کنیم.

در انتها به نمونه دادخواست مطالبه طلب اشاره خواهیم کرد.

دعوای مطالبه طلب یا مطالبه وجه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

پس گرفتن و مطالبه پول به نرخ روز

تعهدات پولی این خاصیت را دارند که می توان در صورت تاخیر کردن در پرداخت توسط بدهکار، از دادگاه خواست که هماهنگ با کاهش ارزش پول حکم به پرداخت خسارت بدهد. یعنی به نرخ روز حساب شوند همچنان که در مورد مهریه نیز به نرخ روز حساب می شود‌.

برای مثال اگر شما طلبکار مبلغی پول در سال ۱۳۹۸ بوده اید و حالا در سال ۱۴۰۰ آن را مطالبه می کنید با توجه به شرایطی، دادگاه این کاهش ارزش پول را هم حساب می کند.

اگر چه باید دقت کنیم این کاهش ارزش پول یا خسارت تاخیر تادیه از وقتی حساب می شود که فرد آن طلب را مطالبه کرده باشد.

خسارت گرفتن دیر پرداختن طلب (تاخیر تادیه)

گفتیم که فرد در مطالبه طلب و پول خود می تواند با شرایطی خسارت تاخیر تادیه را نیز دریافت کند اما از چه زمانی این خسارت به طلبکار تعلق می گیرد؟ باید گفت از زمانی که فرد وجه را مطالبه می کند که بهترین راه مطالبه هم ارسال اظهار نامه است حتی اگر طرح دعوا نشد با ارسال اظهار نامه می توان مطالبه را به صورت رسمی انجام داد تا بعدها در صورت اقامه دعوا از زمان ارسال آن اظهار نامه خسارت مطالبه شود.

در این باره میتوان با وکلای سامانه وکیل تاپ به صورت تلفنی با شماره تماس های موجود در سایت یا به صورت آنلاین اخذ مشاوره کنید. در ادامه به دیگر شرایط آن اشاره خواهیم کرد.

خسارت گرفتن دیر پرداختن طلب (تاخیر تادیه)

شرایط گرفتن طلب با خسارت تاخیر

در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی به شرایط این امر اشاره کرده است:

در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

پس شرایط آن به این شکل خواهد بود:

  1. طلبکار آن را مطالبه کند.
  2.  بدهکار با وجود آنکه توانایی پرداخت داشته باشد اما پرداخت نکند.
  3. شرط دیگر این است که شاخص قیمت سالانه از زمان سر رسید طلب تا زمان مطالبه تغییر زیادی کرده باشد.

با وجود این شرایط است که دادگاه به با نرخ بانک مرکزی حکم به خسارت تاخیر میدهد.

مطالبه طلب را از کدام دادگاه بخواهیم؟

برای این کار باید بدانیم که بدهکار ما در کدام شهر اقامت دارد. زیرا باید در دادگاه همان شهری که بدهکار آنجا اقامت دارد از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست تقدیم شود.

هزینه دادرسی مطالبه وجه چه میزان است؟

هزینه دادرسی آن با توجه به این که دعوایی مالی به حساب می آید تا سقف ۲۰ میلیون تومان در دادگاه دو نیم درصد و در شورای حل اختلاف نصف دو نیم درصد خواهد بود. اما بیشتر از ۲۰ میلیون تومان سه و نیم درصد خواهد بود.

 برای مثال اگر شما ۱۰۰ میلیون را مطالبه کنید ۳ و نیم میلیون هزینه دادرسی خواهد داشت‌.

هزینه دادرسی مطالبه وجه چه میزان است؟

 نمونه دادخواست مطالبه طلب

خواهان:

 خوانده:

وکیل:

محل اقامت:

خواسته و بهای خواسته: مطالبه طلب به اضافه خسارت تاخیر در تادیه

شرح خواسته:

ریاست محترم ……..

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب به موجب سند عادی مورخ ……… مبلغ ………. ریال از خوانده محترم طلبکار می باشم که با وجود مراجعات مکرر تا کنون از پرداخت طلب اینجانب خودداری نموده است. لذا با تقدیم این دادخواست مستندا به مواد ۱۲۸۴، ۱۲۸۹ و ۱۳۰۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، درخواست رسیدگی و صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ……… ریال با احتساب کلیه خسارات قانونی را استدعا دارم.

مطالبه چک و خسارت تاخیر تادیه

در چک تاریخ تعلق گرفتن خسارت تاخیر تادیه با باقی موارد فرق می کند. از این جهت که در چک ملاک تاریخ سر رسید است اما در باقی موارد تاریخ مطالبه مبلغ و طلب برای گرفتن خسارت تاخیر تادیه ملاک خواهد بود.

یعنی اگر هنوز سررسید چک نرسیده باشد و طلبکار آنرا مطالبه کند از این تاریخ، خسارت تاخیر تادیه نخواهد گرفت زیرا هنوز زمان پرداخت آن نرسیده است.

راه های مطالبه چک را در همین سایت می توانید مطالعه کنید. همچنین می توان از وکلای موسسه در این باره مشاوره بخواهید.

مشاوره حقوقی برای گرفتن طلب

مشاوره حقوقی برای گرفتن طلب

نحوه مطالبه طلب به خصوص در این شرایط که با گذشت هر روز، ارزش پول کاهش پیدا می کند؛ بسیار مهم است. همچنین که گرفتن خسارت تاخیر شرایطی دارد که باید با وجود اثبات آن نسبت به مطالبه خسارت اقدام کرد.

لذا توصیه می شود برای این کار با وکلای و مشاوران مربوطه مشورت نمائید و از راه کار های لازم مطلع شوید. سامانه وکیل تاپ با وجود وکلای مجرب در سراسر کشور دسترسی به وکیل متخصص هر حوزه را تسهیل کرده و می تواند کمک کار شما در مسائل حقوقی مربوطه باشد.

نتیجه گیری

مطالبه وجه یا طلب در هر صورت امکان پذیر است اما برای گرفتن خسارت تاخیر به علاوه آن باید شرایطی با هم فراهم شود که بتوان آن را مطالبه کرد و در مطالب بالا به این شرایط اشاره کردیم. همچنین در راستای مطالبه طلب باید دادخواست آن به دادگاه محل اقامت بدهکار تقدیم شود.

سوالات متداول

باید به محل اقامت بدهکار یا خوانده دقت کنیم که اگر در هر شهری باشد باید در دادگاه همان شهر اقامه دعوا شود.

هزینه آن به نسبتی که در بالا گفته شد دو و نیم درصد و سه و نیم درصد خواسته خواهد بود.

خسارت مزبور در مورد طلب های عادی از تاریخ مطالبه و در چک و اسناد دیگر از تاریخ سر رسید خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام. ما به یه بنده خدایی محصولی رو فروختیم،با پست ارسال کردیم_من گرگان هستم و اون سمنان_الان پولشو نمیده_دادخواست بفرستم و برای شکایت حتما باید روال در شهر سمنان باشه؟هیچ راهی وجوود نداره در شهر خودم باشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دادخواست مطالبه وجه به طرفیت خریدار بدهید

  2. ابوالفضل می گوید

    من ۶میلیون و نیم به دوستی دادم و الان جوابم رو نمیده نه میگه میدم نه اره دم اربعین دستم رو گزاشته تو پوست گردو
    با اینکه قرار بود ۷روزه بده یک ماه طول کشیده و نداده
    من در اوج بدبختی این پول رو دادم و در اوج بدبختی قرار ذ برگردونه بیشتر به خاطر اینکه دست به سرم کرده و هیچی نمیگه ناراحتم
    میخواستم ببینم پیگیری کنم
    چند روزه میشه پیگیری کرد و چند روزه برمیگرده پول و چقدر خرج باید کرد

    البته مدارک هم برای اثبات وجود داره
    مثل فیش واریز
    ویس از شخص
    پیام واتساپ و اینستا و حتی پیام عادی

    ممنون میشم از جوابتون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند