خسارت تاخیر تادیه (خسارت دیرکرد پول) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که مبلغی پول را به دیگری قرض می‌دهند یا در نتیجه قراردادی مثلا فروش خانه خود، از دیگری مقداری پول طلبکار می‌شوند و قرار بر این بوذه است که در یک زمان مشخصی این مقدار پول برگردانده شود. زیرا ارزش پول مخصوصا در کشور ما روز به روز در حال تغییر است با توجه به این وضع، لزوم تصمیم های فوری در مورد پول های غیر تبدیل شده اهمیت تاخیر و دیرکرد پول به خوبی آشکار می‌گردد.

 خسارت تاخیر تادیه به وقوع می‌پیوندد وقتی که یک شخص یا نهاد بدهی‌های خود را به موقع تسویه نکند و در انجام تعهدات مالی به تاخیر افتد. این تاخیر می‌تواند عواقب مالی و قانونی جدی برای طرفین داشته باشد.در نهایت می توان برای پیش بردن کار از مشاوره با وکیل استفاده کنید.

 عمدتاً شامل هزینه‌های اضافی برای طرف ضرر‌دیده است. این هزینه‌ها ممکن است شامل جریمه‌ها، سودهای اضافی، کاهش اعتبار، و احتمالاً تضعیف روابط تجاری باشد. در واقع، وقتی یک فرد یا شرکت به تعهدات خود در مورد پرداخت بدهی‌ها عمل نکند، طرف مقابل ممکن است خسارات مالی و زمانی جدیدی را تحمل کن.

در مطلب زیر سعی بر این شده است که ضمن تعریف کاملی از خسارت مربوط به تاخیر تادیه، شرایط و چگونگی دریافت این خسارت بیان شود.

خسارت تاخیر تادیه
تصویری از دسته های پول

خسارت تاخیر تادیه چیست؟

این نوع خسارت مختص وجه نقد است نه هر نوع تعهدی و در واقع برای جبران کاهش ارزش پول است.

 ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی به معرفی کامل این نوع خسارت پرداخته است: در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده و در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار دادگاه خسارت تأخیر تأدیه را با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد. مگر اینکه طرفین به نحوه دیگری مصالحه نمایند.

پس شرایط دریافت. این  خسارت از این قرار است:

  • دین باید پول نقد باشد
  • باید مطالبه شود
  • مدیون باید قدرت پرداخت داشته باشد اما آن را نپردازد

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دریافت خسارت تاخیر توسط بانک

خسارت تاخیر تادیه چک٬ مبنای عمل بانک ها در برگرداندن طلب خود نیز می باشد. چنانچه در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز آمده است که: کلیه وجوه تسهیلات اعطایی که بانک‌ها در اجرای این قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت نموده یا می‌نمایند و برابر قرارداد تنظیمی مقرر شده باشد که اشخاص مذکور در سررسید معینی وجوه و تسهیلات دریافتی به انضمام سود و خسارت و هزینه­ های ثبتی و اجرایی دادرسی و حق ­الوکاله را بپردازد.

در صورت عدم پرداخت آن کلیه مراجع قضایی و دوایر اجرای ثبت و دفاتر اسناد رسمی مکلف ­اند بر اساس مفاد اسناد و قراردادهای تنظیمی نسبت به صدور حکم و اجراییه و وصول مطالبات بانک طبق مقررات این قانون، اقدام نمایند.

شرایط دریافت خسارت دیرکرد از مدیون

 موضوع هر تعهدی صرفا وجه نقد نمی باشد بلکه تعهد اعم است از انجام دادن یا ندادن کار، انتقال کالا یا پول؛ این خسارت فقط قسمت آخر را شامل می شود؛یعنی فقط تعهدی را شامل می شود که موضوع آن وجه نقد باشد؛ چنانچه طی یک قراردادی شخص ملزم شده باشد که در ساعت معین کاری انجام بدهد واز انجام کار سر باز زند نمی توان از او خسارت دیرکرد پول گرفت.

دلیل این امر نیز روشن است زیرا فقط وجه نقد است که در اثر تورم بی ارزش می شود.

۱-وجه رایج بودن

علاوه بر اینکه موضوع تعهد باید پول باشد؛ منظور از پول وجه رایج است.و منظور از رایج بودن این است که آن پول در عرف و مبادلات مردم دست به دست می شود یعنی پول قانونی یک کشور است.برای مثال چنانچه موضوع تعهد پول دوران قاجار باشد خسارت تاخیر تادیه به آن تعلق نمی‌گیرد.

۲-مطالبه کردن طلبکار

برای دریافت این نوع خسارت دائن باید طلبش را مطالبه کند و صرف گذشتن مدت از سررسید دلیل بر این نمی شود که خسارت به طلب تعلق بگیرد؛ زیرا بدون مطالبه حق، امکان رسیدگی توسط مرجع قضائی وجود ندارد.برای اینکه خسارت دیرکرد پول به شما تعلق بگیرد باید ثابت کنید که طلب خود را مطالبه کرده اید اما شخص مدیون آنرا نپرداخته است.

مطالبه می‌تواند از طریق اظهارنامه، دادخواست، نامه دو قبضه سفارشی یا هر وسیله دیگری که از نظر قانون معتبر شناخته می‌شود انجام گردد. برای این کار و نحوه ی مطالبه طلب که بتوان از آن در داداگاه برای گرفتن خسارت دیرکرد پول استفاده کرد حتما از یک وکیل متخصص مشورت بگیرید. وکلای متخصص وکیل تاپ به صورت تلفتی و به صورت وکیل آنلاین٬  در زمینه مطالبه طلب وتنظیم اوراق اثبات کننده آن، تبحر دارند.

۳-تمکن مدیون و خودداری از پرداخت:

دلیل این امر نیز کاملا منطقی است زیرا کسی که توانایی پرداخت ندارد و به اصطلاح معسر است(معسر کسی است که بدلیل نداشتن مالی به جز مستثنیات دین، قادر به تادیه دیون خود نباشد) امکان پرداخت دین اصلی را هم ندارد حال اجبار او به پرداخت اضافه دین، منطقی به نظر نمی رسد.

۴-تغییر فاحش وجه نقد

که با توجه به شرایط الان جامعه این مساله نیاز به اثبات ندارد!!!!!

خسارت تاخیر تادیه دلار یا ارز خارجی

گفتیم که خسارت دیرکرد پول مختص زمانی است که پول نقد دیر تر از زمان مشخص در قرارداد برگردانده می شود و شرط اساسی گرفتن خسارت تاخیر وجه نقد بودن است.اما منظور از وجه نقد صرفا ریال و تومن نمی باشد وبه ارز های خارجی نیز خسارت تعلق می گیرد و با توجه به رای وحدت رویه دیوان عالی کشور گرفتن خسارت تاخیر در مبادلات ارزی در صورت دیرکرد از تاریخ معین کاملا قانونی می باشد.

خلاصه رای به این صورت است: و عبارت وجه نقد مذکور در این ماده اعم است از پول رایج ایران و پول خارجی و بنابراین، مقررات فصل سوم قانون مزبور در باب خسارت تأخیر تأدیه شامل دعاوی نیز که خواسته آن پول خارجی است می‌شود.

 خسارت تاخیر تادیه از چه زمانی محاسبه می شود؟

نکته ی مهم در خسارت تاخیر تادیه این است که مبدا محاسبه خسارت از چه زمانی است از زمان مطالبه دائن یا از زمان سررسید که نظرات متفاوت است. یعنی از چه تاریخی به طلبکار خسارت تعلق می گیرد.

  • در صورت توافق: هنگامی که افراد بر سر زمان مطالبه خسارت با هم توافق کرده اند با توجه به متن ماده ده قانون مدنی توافقات افراد معتبر است و مبدا محاسبه از زمان توافق حساب می‌شود.
  • در صورت عدم توافق: در این حالت دو فرض مطرح است. که یا مبدا محاسبه خسارت تاخیر از زمان سررسید طلب است یا از زمان مطالبه که دو نظر ارائه گردیده است.
  1. الف) نظريه سررسيد: مطابق اين نظریه، زمان محاسبه‌ی خسارت تأخير تأديه سر رسيد دين يا طلب می‌باشد.
  2. ب) نظريه مطالبه: مطابق اين نظر، مبدأ محاسبه­ ي خسارت تأخير تأديه را بايد زمانی دانست که بدهکار به‌ طور رسمي يا غير رسمي طلب خود را بخواهد و از تاريخ مطالبه­ ي طلب است که طلبکار، مستحق دریافت خسارت دیرکرد پول است. بر خلاف سکوت قانون آیین دادرسی مدنی، رويه ­ي اکثر محاکم، بر اين مبنا است.

خسارت دیرکرد پول چک

بسیاری فکر می کنند که خسارت تاخیر تادیه برای چک از تاریخ صدور چک است، اما این نظر اشتباه است و  از تاریخ سر رسید چک است. یعنی اگر سررسید چکی برای سال ۱۴۰۲ باشد؛ از آن تاریخ به بعد در صورت پرداخت نکردن؛ خسارت دیرکرد پول می خورد.

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

برای اینکه میزان خسارت به دست بیاید؛ شاخص سالانه زمان پرداخت دین را تقسیم بر شاخص سالانه زمان سررسید دین می نماییم و مبلغ به دست آمده را با دین اصلی جمع می کنیم.

شاخص سالانه زمان پرداخت دین ÷ شاخص سالانه سررسید دین + مبلغ دین = طلب همراه با خسارت تاخیر آن

نحوه دریافت خسارت های تاخیر تادیه

نحوه دریافت خسارت‌ها به دلیل تاخیر تادیه ممکن است بسته به موقعیت و شرایط مختلف متفاوت باشد. در زیر چند نکته مهم در این زمینه آورده شده است:

  • رکن ابتدایی هر دعوایی، طرح دادخواست می باشد طبق ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی: شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می باشد. دادخواست مهم ترین پایه دعواست زیرا اگر درست اقامه نشود رد می شود و باید دوباره دادخواست تنظیم کنید که هم دیر تر به طلب خود می رسید؛ هم هزینه ی دوباره از شما گرفته خواهد شد؛ لذا مشورت با وکیل از جمله ضروری ترین اعمالی است که قبل از این دست اقدامات حقوقی باید انجام گیرد
  •  دادخواست به دفتر خدمات قضایی ارائه می گردد که برای این کار ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید که خود دفاتر خدمات قضایی این کار را هم انجام می دهند.
  • خواسته دعوای مطالبه خسارت حسب مورد ممکن است «تقاضای الزام خوانده یا خواندگان به پرداخت مبلغ … ریال به‌علاوه خسارت تأخیر تأدیه وجه از تاریخ … لغایت … به انضمام هزینه‌های دادرسی و حق‌الوکاله وکیل» باشد
  •  در این دعوا خواهان باید تغییر شاخص سالانه قیمت کالاها را اثبات کند که برای این کار کافی است به نموداری که هر سال توسط بانک مرکزی ارائه می گردد استناد کند.

هزینه طرح دعوای خسارت دیرکرد پول

دعوای مطالبه خسارت تأخیر تأدیه یک دعوای مالی محسوب می‌شود. در ادامه هزینه های مربوطه آوزده شده است

هزینه دادرسی در مرحله بدوی: اگر مبلغ تا بیست میلیون تومان باشد ۲/۵ درصد این مبلغ و اگر بیشتر از این مبلغ باشد ۳/۵ درصد هزینه گرفته خواهد شد

هزینه دادرسی در مرحله تجدید نظر و واخواهی: ۴/۵ درصد میزانی است که محکوم شده اید

البته اگر خواسته منطبق با صلاحیت شورا باشد؛ یعنی مبلغ زیر بیست میلیون تومان باشد؛ این مبلغ نصف می شود.

 چنانچه این دعوی همراه با دعوی اصلی مطرح شود خواهان فقط یک هزینه پرداخت خواهد کرد و آن هم هزینه دعوی اصلی می باشد و لازم به پرداخت هزینه خسارت تاخیر به شکل جداگانه نمی باشد.

نتیجه گیری

خسارت تاخیر تادیه برای زمانی است که شما دینی که مبلغ و وجه نقد رایج مملکت است را از دیگری طلب دارید و با گذشتن زمان پرداخت آن و مطالبه شما؛ بدهکار همچنان حاضر به پرداخت آن نمی شود

برای دریافت دین خود همراه با خسارتش یک سری الزامات و اثبات هایی وجود دارد که اگر ثابت نشود؛ خسارت تاخیر منتفی می شود. پس پیشنهاد می شود قبل از اقدام حقوقی برای مطالبه با وکلای متخصص مطالبه طلب سامانه وکیل تاپ مشورت داشته باشید.

سوالات متداول

۱-به انجام ندادن کار هم خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد؟

خیر؛ مختص زمانی است که فقط وجه نقد در زمان مشخصش پرداخت نمی شود.

۲-خسارت دیر کرد چک از چه زمانی است؟

برای گرفتن خسارت دیر کرد پرداخت چک، تاریخ سررسید چک مبنای محاسبه است.

۳-شرایط گرفتن این خسارت چیست؟ 

مطالبه ی طلبکار؛ تمکن مالی بدهکار و امتناع از پرداخت توسط بدهکار با وجود توانایی مالی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
315 نظرات
  1. آرزو مظفري می گوید

    سلام و ادب
    من يك مغازه دقيقا سه سال پيش اجاره كردم و صاحب مغازه بعد از ٣ سال از برداخت پول به من امتناع ميكنه،بنده شكايت كردم و ايشون محكوم شد، ميخواستم بدونم خسارت تأخير به چه صورت محاسبه ميشه؟
    ضريب ماهانه است يا سالانه؟
    مبلغ پول ٣/٠٠٠/٠٠٠ تومان بوده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نرخ را بانک مرکزی سالانه تعیین میکند

  2. فیض می گوید

    با سلام
    بنده سفارش مبل دادم، ۵۰ درصد پیش پرداخت و مابقی زمان تحویل که در فاکتور درج شده بود. از زمان تحویل که گذشت تماس گرفتن مبنی بر اینکه آماده نیست تا یک هفته دیگه. هفته بعد هم تکرار شد. تا به اینجا حرفی نبود. هفته سوم گفتن مثلاً یکشنبه، یکشنبه هم گفتن سه شنبه، سه شنبه دوباره تماس گرفتن که منتظر نباشید چهار شنبه میارن. چهارشنبه تماس ۵ عصر تماس گرفتن که با توجه به اینکه محدودیت تردد شبانه از ساعت ۹ شروع میشه اجازه بدید پنج شنبه ساعت ۱۱، ما هم ÷نج شنبه کلا خودمون رو در منزل بایکت کردیم …. ۱۱ خبری نشد، ۱۲، ۱۳ و … تا آخرش ساعت ۵ عصر زنگ زدن ماشین حرکت کرده داره میاد گویا امشب دیگه محدودیت تردد شبانه نیست!!! ما هم منتظر … تا …
    سفارش نرسید.
    تماس هم پاسخگو نبودن.

    در عمرم اینقدر عصبی نشده بودم از این همه بدعهدی و سرکار گذاشتن.
    در حدی که تمام بدنم می لرزید، شب تا صبح نخوابیدم، صبح جمعه سرم سوت می کشید. جمعه کلا به شدت عصبی بودم. شبش باز هم نتونستم بخوابم. امروز شنبه هم کلا عصبی ام به شدت.

    تماس گرفتم جواب ندادن
    بالاخره بعد از ظهر تماس گرفتن که آماده است می خواهیم بفرستیم.

    گفتم روی اعصابم رفتید شکایت می کنم.
    مبلها رو هم آتیش بزنید.

    الان می خوام شکایت کنم

    بفرمایید از کجا شروع کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در خصوص ضعف در ارائه خدمات میتوانید به سازمان تعزیرات حکومتی طرح شکایت کنید

  3. اشکان صبحی می گوید

    درود شخصی بخاطر تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری بعد از مدت ۳سال محکوم شد و در رای نوشته شده رد اصل مال به صاحبانش.یعنی مبلغی که در ان زمان داده ایم را پس میدهند.سوال بنده این است که تاخیر تادیه چه میشود و باید برای ان شکایتی جداگانه در دادگاه حقوقی،دادخواست همراه حکم رای ارائه دهیم یا راه دیگری وحود داره لطفا راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادخواخواست جبران خسارت و ضررو زیان باید طرح کنید در خصوص نحوه نوشتن دادخواست در قسمت مشاوره متنی یا تلفنی لینک زیر وارد و از وکلای ما کمک بگیرید
      https://vakiltop.com/

  4. جدیدی می گوید

    سلام از وقتی که در اختیار اینجانب میگذا ید متشکرم
    بهمن ماه سال ۹۸ به واسطه جراحی دیسک پزشک بنا به تشخیص و بدون اطلاع بنده از فیوژن کمری یک شرکت استفاده کرد که مبلغ حدود۲۲ میلیون تومان بود که مبلغ ۱۳ میلیون تومان پرداخت و مابقی منوط به تائید کمیسیون پزشکی شد که در آبان ۹۹ از طریق بیمه تکمیلی واریز شد حال شرکت تامین کننده پروتزبا تنظیم دادخواست از بنده درخواست خسارت تاخیر مینماید چه کار باید بکنم سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نیاز به توضیحات بیشتر هست سوال ابهام دارد در قسمت مشاوره تلفنی سایت زیر وارد شوید و تلفنی سوالتونو بپرسید

  5. سجاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    دوست من از کسی یه پولی رو به ربا میگیره به مبلغ ۲ میلیون تومن سال ۹۴ و سفته ای به مبلغ دو میلیون بهش میده، تو این سالا تقریبا ۶ میلیون تومن به ایشون داده و از پارسال دیگه پولی بهش نداده چون طرف با قلدری هنوز میگه باید بالای ۴ تومن بهم بدی. این بنده خدا چون خواستیم مال حروم از زندگیش بیرون بره و شر این نزول از سرش کم بشه بهش کمک کردیم ۲ونیم براش جور کردیم با طلبکارشم صحبت کردیم که سفته هاشو بده و دو و نیم رو بگیره الان ک رفتن بهش بدن طرف زده زیرش میگه ۳ یا ۴ تومن باید بده. ما چ کمکی میتونیم بکنیم این قضیه حل بشه. ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید ثابت کنید قراردادتون صوری بوده و اصل رابطه ربوی بوده اگر مدرکی دال بر ربا گرفتن نظیر ویس یا چت دارید نیز کمک کننده خواهد بود

  6. مصطفی رفیع نیا می گوید

    باسلام و احترام
    من در شهریورماه ۹۷ مبلغ ۲۸میلیون تومان از یک نفر طلب دارم که از دادن آن امتناع میکند و از طریق دادگاه پیگیر هستم و پرونده شکایتم در حال انجام است فقط سوالم اینه خسارت تاخیر و تعدی از شهریور ۹۷ تا پایان دیماه ۹۹ چقدر میشود .باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نرخشو کارشناس تعیین میکنه و همینجوری نمیشه گفت از قرار روزی فلان قدر

  7. مریم موسوی می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده سال ۹۵ درخواست مهریه دادم همسرم اعسارزد د سال ۹۶پروندم به مرحله اجرا..و همسرم ازسال ۹۷شروع به پرداخت اقساط تا اردیبهشت امسال …بنده پارسال سهم الارث روتوقیف نمودم و ماه قبل به مزایده رسید و ایشون اومد الباقی اصل مهریه رو پرداخت که اجرا فقط ۵میلیون اضاف کرد به مهریه یعنی کلاشد ۷۵میلیون..ایشون مالی داشتن اما درجلسه اعسار بیان نکردن و بنده هم بیخبربودم…مادرشون سال ۹۱فوت شده و ملک بنامشه و جلسه اعسارسال ۹۵بوده..و قاضی شعبه هم پرونده رو به شعبه فرستاده بودن که مثل اینکه شعبه گفتن بعلت اعسار مهریه بروز نمیشه و ماده ۱۰۸۲روبیان کردن….بنظرتون چون مالی داشتن و بیان نکردن و سبب خسارت بنده شدن…..بنده میتونم درخواست تاخیرتادیه بدم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      شما باید مال مورد نظر را معرفی کنید در خصوص چگونگی آن، از وکلای ما در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  8. احمدی می گوید

    سلام وقت بخی میخواستم واسمون تاخیر تادیه مبلغی رو حساب کنین
    مشتری ۲.۷۸۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان طلب داره تقریبا از تاریخ ۹۳.۱.۱
    اومده طرف ۵۰۰ میلیون رو توی ۹۴.۹ داده
    ۵۰۰ میلیون رو ۹۸.۹ داده
    ۱.۵۰۰ میلیونم توی ۹۸.۱۱ داده از اصل طلبش
    و ۲۸۲ میلیون تا امروز مونده
    تاخیر تادیه مبلغ چقدر میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در این قسمت سوالات کوتاه و مختصر جواب داده خواهد شد و هیچ وکیلی وقت حساب کردن تاخیر تادیه ندارد.

  9. سیروس می گوید

    با عرض سلام و تشکر بابت سایت خوبتان
    بنده از شخصی چکی به مبلغ۳۰۰ میلون تومان مربوط به سال ۹۶ دارم و هم اکنون که سال ۹۹ است از طریق دادگاه حقوقی و همچنین اجرای ثبت اقدام نمودم از طریق اجرای ثبت اصل پول را دریافت نمودم اما خسارات دادرسی و تاخیر و تادیه که مربوط به دعوای حقوقی بود را دادگاه حقوقی رد کرده و پرونده را مختومه نموده و پس از پیگیری گفتند که باید دادخواست جدید بدهم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید الان باید چکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت زیر سوالتونو از وکیل بپرسید
      https://vakiltop.com/

  10. کاظمی می گوید

    سلام تاخیر دیر کرد پول به صورت ماهانه حساب میشود یا سالانه؟فروردین سال ۹۷شکایت کرده ام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به صورت ماهیانه است بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی

  11. محمد مهماندوست می گوید

    سلام ،بنده خواهان ،قاضی شورای حل اختلاف بابت یکفقره چک به مبلغ ۳میلیون تومان بتاریخ ۱/۱۱/۷۴ حکم به محکومیت خوانده و امامتاسفانه بابت تاخیر وتادیه ازتاریخ دادخواست رای داده ،ازراهنمایی شماممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام کار قاضی بر مبنای قانون است

  12. محمد مهماندوست می گوید

    آقای زینالی بنده هم میدانم کارقاضی مبنای قانون است بنده دردادخواست ازتاریخ صدورچک درخواست خسارت تاخیرتادیه کردم اماسوال من بابت اعتراض به رای قسمت تاخیرتادیه بود راهنمایی خواستم که به چه نحوی اعتراض کنم وآیانتیجه میدهد،

    1. بهزاد زینالی می گوید

      دوست عزیز خسارت تاخیر یا از تاریخ تقدیم دادخواسته یا از تاریخ واخواست چک و غیر این حکم داده نمیشه حتی اگر اعتراض کنید.

  13. Mahsa Saghafi می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    سال ۸۵ ملکی فروخته شد که از مابقی ثمن ان ۴میلیون مانده که ما در سال ۹۷ مطالبه البقای ثمن زدیم بهمراه تاخیر تادیه به نرخ روز از سال ۸۵
    میخواستم بدونم مطالبات ما از سال ۸۵ محاسبه میشه یا از زمان تقدیم اظهار نامه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      تاخیر تادیه از زمان تقدیم دادخواست محاسبه میشه

  14. Mahsa Saghafi می گوید

    اصل پول که از زمان ۸۵ دست این اقا بوده چی؟

  15. فوادرستمی می گوید

    سلام من درپرونده ای محکوم شدم به تصرف عدوانی سال۸۶وشاکی به جای اینکه اول رفع تصرف کند بعدادعای خسارت کند درشعبه حقوقی ادعای خسارت کرده و۶۷میلیون خسارت اورده برام بعد سال ۹۶خودم اومدم ازطریق اجرای احکام رفع تصرف کردم که بجای اینکه من متصرف باشم معلوم شده که شاکی متصرف هستش الان هم رفته شکایت تادیه خسارت هم کرده ایامن میتوانم باحکم رفع تصرف جلوی اجرای خسارت روبگیرم یانه ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید با وکیل مشورت نمایید .در قسمت مشاوره های سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  16. مجتبی می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ماشین بنده سال ۹۸ با موتور تصادف کرده که مقصر موتور بوده و بیمه نداشته
    موتورسوار مقصر اعلام شده و الان حکم صادر شده
    تاخیر در تادیه ماهانه محاسبه می شود یا سالانه؟
    با تشکر

  17. امیری می گوید

    سلام:تاخیر تادیه چک از زمان دادخواست وتحویل به دادگاه محاسبه میشود،یا از زمان سررسیدچک
    تشکر از لطف شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام از زمان دادخواست

  18. اصغربیات می گوید

    با سلام از یه بنده خدایی مبلغ۱۲تومان به خاطر طلبم سفته گرفتم تاریخ دادخواست شهریور۹۵ .به علت حاضر نشدن در دادگاه محکوم شدند.متأسفانه آدرسی از ایشان ندارم اما سه چهارتا شماره حساب بانکی وکپی کارت ملی و مشخصات سجلی ایشون دارم لطف کنید راهنمایی بفرمائید چطوری آدرسی ازش میتونم گیر بیارم والاه کارگرم زیاد وقت ازاد ندارم ممنون زنده باشید

  19. اصغربیات می گوید

    با سلام بنده۱۲تومان از بنده خدایی مبلغ۱۲تومان به خاطر طلبم سفته گرفتم که تاریخ دادخواست شهریور ۹۵دادگاه.
    به خاطر عدم حضور محکوم شد متاسفانه من آدرس ازایشون ندارم، اما سه چهارتا شماره حساب بانکی وکپی کارت ملی و مشخصات سجلی ایشون دارم لطف کنید راهنمایی بفرمائید چطوری آدرسی ازش میتونم گیر بیارم والاه کارگرم زیاد وقت ازاد ندارم ممنون زنده باشید. ضمنا۲یا۳بار درروزنامه ماهی دادم

  20. ناصری می گوید

    سلام
    تاخیر در تادیه
    مبلغ ۷۷۲۰۰۰۰ تومان از تاریخ ۸۷.۱.۱ تا تاریخ ۹۹.۱۲.۲۹چقدر میشود؟
    و کل مبلغ که باید پرداخت شود چقدر است؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام خسارت تاخیر تادیه از زمان تقدیم دادخواست محاسبه میشه

    2. محدثه لواسانی می گوید

      سلام شما میتونید از قسمت محاسبات سامانه وکیل تاپ براساس شاخص بانک مرکزی خسارت تاخیر و تادیه محاسبه کنید

  21. علی زارعی می گوید

    سلام . من در سال ۸۷ دادخواست مطالبه قیمت زمین علیه شرکت گاز دادم در سال ۹۶ شرکت گاز محکوم به پرداخت مبلغ -تومان بابت قیمت زمین شده و در سال ۹۹ با اجراییه این پول را داده حالا خسارت تاخیر تادیه از زمان دادخواست محاسبه میشه یا از زمان قطعیت رای؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      از زمان دادخواست

  22. فاطمه امیری می گوید

    سلام وقت بخیر. سه سال پیش از طریق تماس شیادی با موبایل اینجانب بخاطر برنده شدن در برنامه ای در رادیو جوان کلاهبرداری شده، اکنون ایشان متهم شناخته شده. بنده میتوانم خسارت تاخیر تادیه مطالبه نمایم؟ متن لایحه این چنینی در سایتتان وجود دارد؟ ممنون از راهنمایتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تادیه ازتاریخ مطالبه میباشد که ان هم مختص وجه نقد میباشد

  23. سعيد فرزام می گوید

    سلام بنده از به جرم كلاهبرداري ومال نامشروع شكايت كردم بعد از ٤سال محكوم شد اصل پول ٨٠٠٠٠٠٠٠٠تومن بوده الان ماهانه حساب ميشود يا سالانه

  24. رضا می گوید

    سلام من تو پرونده مالی باید مبلغی را به شاکی بدهم والان تقاضایه اعصار دادم تا چه زمان تاخیر تادیه حساب میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تاخیرتادیه ازتاریخ مطالبه حساب میشود

  25. محمد می گوید

    سلام .دوست بنده کارت عابربانکم دادم رفته مبلغ ۶ میلیون و نیم برداشت و کارت به کارت به اسم یکی دیگه کرده و من شکایت کردم از برج ۵ سال۹۹ پرونده درجریانه الان محکوم شده.میخاستم ببینم کی و چه زمانی من باید درخاستتاخیر تادیه و خسارت و تورم پولم بکنم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت تاخیرتادیه ازتاریخ مطالبه است نه از تاریخ شکایت

  26. محمود می گوید

    سلام یک فقره سفته از کسی طلب کار هستم مبلغ نوزده میلیون تومان تاریخ سررسید تیرماه نودشش بوده ولی اقدام اردیبهشت نودهفت کردم مخاستم بدانم تاخیر وتادیعه تا امروز چقدر مشه برام سودش حساب کنید ممنون از شما

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام تشریف ببرید در سایت وکیل تاپ در قسمت محاسبه های حقوقی خودتون زحمت بکشید. میتونید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ نیز تماس بگیرید

  27. صالح می گوید

    باسلام بنده از سال۱۳۸۵تاسال۱۳۹۸در یک شرکت مشغول کار بوده‌ام واین شرکت از پرداخت شبکاری به بنده امتناع کرده حالا هم در شورای حل اختلاف محکوم شده و توسط کارشناس کل مبلغ از سال ۸۵تاالان محاسبه گردیده ولی به نرخ همان سالهای گذشته آیا میتوانم در صورت شکایت طلب خود را به نرخ تورم الان تبدیل نمایم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تاخیر تادیه براساس ماده۵۲۲قانون ایین دادرسی مدنی ازتاریخ مطالبه میباشد نه از تاریخ اعلام ودرخواست شکایت

  28. مصطفی عطایی می گوید

    سلام .بنده سال ۹۷ بعنوان پیمانکار از شهرداری پروژه ایی رو گرفتم و بعد از ۴ ماه پروژه رو تحویل دادم. بعد از اتمام پروژه تا به امروز ۹۹/۱۱/۲۷ پولم پرداخت نشد و هر روز به دلایل مختلف از دادن پولم طفره میرن.من اون موقه ماشینمو ۳۰ میلیون تومن فروختم بابت پروژه و الان اگه بخوام بخرم بالای ۲۵۰ میلیونه. من قبلا دادخواست نوشتم ..سوالم اینجاست..راهی هست که بتونم پولمو با توجه به شاخص بانک مرکزی از شهرواری بروز مطالبه کنم..؟؟؟؟.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  29. اصغر می گوید

    سلام بنده درسال ۹۵ مبلغ ۳۰۰میلیون ریال طلب داشتم در پایان دی ماه ۹۹ محکوم شده میخاستم بدونم تاخیر تادیه چقد میشه ممنون

  30. سهیل می گوید

    سلام خدمت شما سوال بنده این هست که بنده محکوم به ۴۰۰میلیون پول شدم از تاریخ اظهار نامه که سال ۹۸بوده تا الان برای من کلا ۴۶۵میلیون شده ومن می‌خوام پرداخت کنم اما به کسی که می‌خوام بدم میگه این پول کم هستش آیا میتونم بیشتر از این که هست بیشتر بگیرد یا خیر ممنون میشم جواب بنده رو بدید و راهنمای کنید تشکر

  31. سامان می گوید

    سلام خدمت شما من باید ۴۰۰میلیون به کسی میدادم از اظهار نامه که سال ۹۸بوده تا الان برای من کلا ۴۶۵میلیون شده والان طرفی که باید پولش رو بدم گفته این پول کم هستش آیا میتونه بیشتر از این از من بگیرد یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله اگر شما تاخیر در پرداخت ایجاد نمایید با شاخص تورم مبلغ بیشتر می شود

  32. مراو می گوید

    سلام.من خسارات تاخیر و تادیه را ۹۶.۹.۴ اول یک ۹۸.۴.۱۵ زده قاضی ولی تاکنون محکوم علیه پرداخت نکرده ملاک پرداخت چه تاریخی خواهد بود ،رمانی که محکوم به پرداخت میکند یا تاریخ بالا

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام هر زمان که به پرداخت اقدام کند تا ان زمان باید محاسبه گردد

  33. مرادی می گوید

    سلام.من خسارات تاخیر و تادیه را ۹۶.۹.۴ اول یک ۹۸.۴.۱۵ زده قاضی ولی تاکنون محکوم علیه پرداخت نکرده ملاک پرداخت چه تاریخی خواهد بود ،رمانی که محکوم به پرداخت میکند یا تاریخ بالا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تادیه وفق ماده ۵۲۲ ایین دادرسی مدنی ازتاریخ مطالبه است

  34. شاهرخ محمدزاده می گوید

    سلام وخسته نباشید
    بنده درتاریخ ۲۵ ۵ ۹۴بعنوان پیمانکاربرق درصحن حضرت فاطمه زهرا س درنجف اشرف مشغول بکارشده ودرتاریخ ۲۸ ۹ ۹۷ ازطرف شرکت منع کارشدم دراین چندسال حدود۱۶۳۰۰نفرنیروبردم لازم بذکراست که من بادینار۲۷۰۰تومنی به عراق رفتم بادینار۱۶۰۰۰به ایران برگشتم بخاطرایمه اطهاروهمچنین اعتمادبه صاحب شرکت قراردادی ننوشتیم فقط چندصفحه ایتم کاری باقیمت امضاکردم اکنون بعدازدوسال واندی بخاطرصورت وضعیت باشرکت به مشکل برخوردم مبلغ باقیمانده حدودا ۱۳۰۰۰۰۰۰۰۰تومن میباشد ازمحضرجنابعالی دوسوال دارم
    ایابخاطرتورم تعدیل اززمان شروع کارتاپایان ۲۸ ۹ ۹۷به من تعلق میگیردیاخیر
    ایاتاخیروتادیهاززمان منع تاکنون بهم تعلق میگیردممنون میشم راهنمایی کنید باسپاس

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله خسارت تاخیر تادیه به شما تعلق می گیرد اما از زمان تنظیم دادخواست برای اصل طلب و یا تنظیم اظهارنامه

  35. ناشناس می گوید

    با سلام بابت یه کار پیمانکاری که به پیمانکار سپرده بودم وتقریبا پولش را پرداخت کردم وچون قراردادی نداشتیم پیمانکار مبلغی را دوباره شکایت کرد و ما به نصف آن مبلغ محکوم شدیم آیا از زمان دادخواست ایشان تاخیر تادیه به مبلغ محکوم شده تعلق میگیرد چون ما بدلیل طول کشیدن دادرسی مقصر نبوده ایم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله از زمان تنظیم دادخواست خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد به شرطی که درخواست کرده باشند

  36. غلامحسین می گوید

    باسلام . آیافردی مبلغ ۲۰ میلیون تومان پیش برای زمین داده وزمین را شهرداری فضای کرده وسند آنرا ابطال نموده . الان درخواست اصل وجه وخسارت کرده شامل میشه

  37. علی رضا می گوید

    سلام خسته نباشید من موجر هستم مستاجر بنده از من شکایت کرده و قاضی حکم به پرداخت مبلغ پیش پرداخت رهن خانه به مبلغ ۳۹ میلیون تومان و خسارتدتاخیر در تادیه از تاریخ ۹۸/۰۵/۱۰ کرده است حکم در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۵ صادر شده بنده با مستاجر در تاریخ ۹۸/۱۱/۱۲ خانه را تحویل و میلغ پیش پرداخت را تسویه نمودم الان پس از چند ماه تقاضای اجرای حکم و تاخیر تادیه را دارد سوالی که برای من مطرح است اینکه این خسارت را تا چه زمانی باید بپردازم با توجه به اینکه خانه دست مستاجر بوده و همزمان با تخیله پول رهن را گرفته است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما باید گفته خودتان را ثابت نمایید که مبلغ را سرموعد پرداختین

  38. هاشم می گوید

    سلام اگرکسی اثبات کندمالی نداردبازم تاخیرتادیه تعلق میگیرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درصورت اثبات اعسار خیر

  39. حسام می گوید

    سلام.وقت بخیر
    بنده ۲سال پیش راننده ای ماشینم رو چپ کرد.شکایت کردیم ازش واسه دریافت دیه.تامین دلیل هم واسه خسارت ماشین زدم کارشناس هم نظرشو اعلام کرد.اما واسه خسارت ماشین بعداز اعلام نظر کارشناس شکایتی نکردم.چجور میتونم خرج اونروزه ماشین رو باتوجه به ارزش پول یا هرچیزی بروز ازش بگیرم؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  40. امیر زاده می گوید

    سلام وعرض ادب
    بنده شرکت پیمانکاری رو بابت ۹ماه حقوق محکوم کردم ودر مرحله فروش اموال توقیفی شرکت توسط مزایده اجرای احکام هستم
    برای تاخیر و تادیه باید لایحه بدم به دادگاه
    چون هنوز حکم نهایی نشده همزمان در شعبه
    رسیدگی بشه یا روش دیگری داره
    اموال توقیفی هم در مزایده اول به علت نبود
    خریدار خودم قبول کردم وقت اعتراض هم گذشته .
    میتونم برای تاخیر اقدام کنم یا نه .
    از شما ممنون میشم پاسخ بدین .

  41. اسرین می گوید

    سلام ببخشید من ۱۳۰ گرم طلا رو به شوهرم یک ساله دادم الان ۵ سال از زمان رسیدم گذشته آیا طلا شامل دیر کرد میشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خسارت تاخیرتادیه مختص وجه نقدهست

  42. محمدعباسی می گوید

    سلام برادرم درسال ۸۸ اپارتمانی رابامادرم خرید و وجه دودانگ رابرادرم وچهاردانگ رامادرم پرداخت کردولی بارضایت مادر سندکامل ملک بنام برادرم صادرشدتابرادرم تازمانی که مادر درقید حیات هست مخارج جانبی مادررابپردازد(البته مادرخودش مستمری هم داشت )وبرادرم ازسال۸۸ تااسفندماه امسال که مادرفوت شدجمعامبلغ ۸۰ میلیون طی این چندسال برای مادرهزینه کرده وبرادرم میخواهد سهم وراث راازچهاردانگ مادر بخاطراینکه مدیون نباشد بپردازد ایا برادرم بایدمبلغ ۸۰ میلیون رابراساس شاخص تورم بروزرسانی وازسهم وراث کسرکند یاخیر وایا بایدقیمت اپارتمان هم براساس شاخص تورم بانک مرکزی بروزبشه یاخیر خواهشمندم راهنمایی فرماییدممنون ازشما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارات تادیه بابت وجه نقد هست وازتاریخ مطالبه است یعنی ازهمان تاریخ طرح دعوا قابل دریافت میباشد

  43. ناشناس می گوید

    من یک ملک را که ازپدرم ارث رسیده بود رابه شخصی فروخته ام البته سال ۷۲ایشان ان زما ن قراربود پول به بنده بدهد اما به جای پول لوازم وست دوم منزل داد چند بار شکایت کرد ما هم اصل قصیه را گفتیم ودادگا به علت نداشتن قولنامه معتبر مرا تعبرعه کرد حالا پس از چند سال باز از ترق تاخیر وتعدیه باز ازمن شاکی شده البته در حل شورای اختلاف حلا چه کنم

  44. توسلی می گوید

    ایا خسارت تاخیر تادیه را از ارگانهای دولتی میتوان گرفت

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  45. علیرضا گندمی می گوید

    سلام سه فقره چک با سررسید ۸۰/۰۳ به شرکتی که با آن کار میکردم داده ام بعلت ورشکستگی از برج ۸۰/۰۱ بمدت دوسال زندان بودم الان از طریق ثنا متوجه شدم سال ۹۲ طرح شکایت کرده اند و حکم غیابی بوده هنوز فرصت واخواهی دارم با مراجعه به شرکت مطالبه ۲۰۰ میلیون نموده از سال ۸۰ تاکنون آیا مطالبه تاخیر تادیه از سال ۸۰ است یا ۹۲

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خسارت تادیه چک ازتاریخ سررسید چک محاسبه میشه

  46. بایرام زاده می گوید

    سال ۹۵ طبق قراردادی ۱۵۰ میلیون پول باید به ما پرداخت میشد که طرف مقابل از این کار سرباز زد.نتیجه چه مبشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام میتوانید هم اصل پول وخسارت تاخیر بگیرید

  47. محمد می گوید

    سلام
    ببخشید بنده قراردادی با یک شرکت در سال ۹۴ داشتم که پس از انجام کار شرکت صورت وضعیت قطعی را تایید نکرد و جواب نداد در همان سال اظهارنامه تحویل شرکت شد و جواب ندادنددر سال ۹۶ شکایت کردیم و اکنون که حکم صادر شده در دادگاه بدوی تاخیر تادیه را زمان دادخواست در نظر گرفت ولی متاسفانه دادگاه تجدید نظر امروز حکم به محاسبه تاخیر تادیه از زمان صدور حکم داده که اصلا دیگه این پول ارزش نداره چه کاری از دست بنده بر میاد لطف کنید راهنمایی کنید

  48. محمد می گوید

    با سلام
    بنده طی قرارداد پیمانکاری در سال ۹۴ با شرکتی مشغول بودم که پس از اتمام کار شرکت صورت وضعیت قطعی رو تایید نکرد در سال ۹۴ اظهارنامه ارسال شد و در سال ۹۶ دادخواست ارائه شد در دادگاه بدوی تاخیر تادیه از سال ۹۶ محاسبه شد ولی در دادگاه تجدید نظر مبنای محاسبه تاخیر زمان صدور حکم که ۹۹/۸ قرار گرفت حال تکلیف من چیه با این تورم چه راهکاری هست چون این پول دیگه ارزش نداره لطف کنید راهنمایی کنید

  49. هوشنگ مهدوی می گوید

    ساخت یک دستگاه ویلای چوبی را در تاریخ ۲/۳/۹۷طی قرارداد به شرکتی سپردم و برابر قرارداد ظرف سه ماه باید تحویل میشد اما بدلیل اجرای غیراصولی که به تایید کارشناس رسمی دادگستری رسیده اجرا را متوقف و شکایت کردم….مبلغ قرارداد۲۱۰میلیون بود که ابتدای قراردادا ۱۴۰میلیون پرداختم شرکت سال ۹۹با رای قطعی محکوم شده و در مرحله ی اجرای حکم با استناد به ماده ۴۷ قانون اجرای احکام حقوقی هستیم….شرکت در آگهی جدید قیمت پروژه ی ما را با ۵۰متر کمتر از پروژه من ۳۸/۰۰۰دلار زده….محاسبه ی پرداختی شرکت به من به چه صورت خواهد بود؟؟؟

  50. هدایت الله صحافی می گوید

    با سلام و تبریک عید
    من با کسی قراداد مشارکت که بنده بعنوان مالک ایشان قبل از تمام شدن ساختمان را رها کرد و به جارج سفر کرد بنده با هزینه خودم کار را تمام کردم و مبلغ ۱۱۰ملیون تومان هزینه کردم تا کار تمام شود کلیه سندها بنام من صادر شده در آن زمان که من هزینه کردم دلار سه هزار تومان بوده الان هر دلار ٢۵ هزار تومان می‌باشد از نظر قانون طلب من از ایشان چطور حساب میشود آیا همان ١١٠ ملیون توان است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرازتاریخ نقض تعهدمطالبه نماییدخسارت تعلق میگیرد

  51. مجید می گوید

    سلام بنده مبلغ ۱۸ میلیون بابت بهای ثمن معامله محکوم شده ام که مربوط به یه قطعه زمین بود ولی در مبایعه نامه بابت دیرکرد چیزی ذکر نشده تاریخ مبایعه نامه هم سال ۹۶ بوده در سال ۹۸ برایم شکایت شده ودر تاریخ ۷ / ۹۸ محکوم شده ام ودرسال ۹۹ کل مبلغ رو پرداخت نموده ام الان برای تاخیر تادیه شکایت کرده شورا منو مخکوم به پرداخت کرده و رای قابل اعتراض هست ایا با اعتراض مشکلم برطرف میشه یا باید بپردازم و اگه بپردازم از چه تاریخی محاسبه میشه وحدودا چقدر میشه مبلغش

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسازت تادیه از تاریخ مطالبه هست چون ازابتدامطالبه نکرده دیگر نمیتواند مطالبه نماید ودردادگاه عمومی قابل اعتراض هست

  52. فرهاد می گوید

    سلام.استاد یه سوال فوری داشتیم .سال ۹۳ من یه نفر رو محکوم کردم .بعد تو یه حکم جداگانه به خسارت تاخیر تادیه حکم اصلی از تقدیم دادخواست تا یوم الاجرا هم محکوم شد .حالاطرف سال ۹۵ دستگیر شد .اعسار داد و با گذاشتن دوتا وثیقه برای پرونده اصلی از اشخاص دیگر از زندان آزاد شد و برای تاخیر تادیه هم با واخواهی آزاد شد.به زندان بر نگشت.وثیقه ها رفتند برای مزایده.قبل از برگزاری مزایده صد تومن ریخت و یکی از وثیقه ها آزاد شد.و وثیقه دوم به مزایده رفت و خودم برداشتم بعد سندش به اسم من خورد.ولی کلا یه مقدار از پرونده اصلی و هزینه دادرسی و نیم عشر دولتی بدهکار موند.حالا دو باره زندانی شده.و برای پرونده تاخیر تادیه تقاضای اعسار داده.میخواستم ببینم خسارت تاخیر تادیه تا چه تاریخی باید محاسبه بشه.از کی تا کی.لطفا جواب بدید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت تادیه ازتاریخ مطالبه محاسبه میشود

  53. Ali می گوید

    با سلام و درود، آيا به حق الوكاله و هزينه دادرسى، خسارت تاخير تاديه تعلق مى گيره يا خير؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت تادیه مختص پول نقد هست

  54. Narsis می گوید

    سلام. بنده از دی ماه ۹۸ مقدار ۳۵ میلیون طلب دارم. الان میخوام اقدام کنم. آیا خسارت تاخیر از الان محاسبه میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت از روز ارائه دادخواست شما به دادگاه حقوقی محاسبه خواهد شد.

  55. م می گوید

    سلام بنده سال ۸۸ مبلغ سه میلیون تومان را به یکی از اقوام قرض دادم و رسید بانکی اش را دارم و تا الان آن را به من عودت نداده است تاخیر تادیه چقدر میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت از تاریخ مطالبه هس نه از روز پرداخت وجه

  56. امین می گوید

    از شخصی سفته به مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشتم که با شکایت وکیل من بعد از یک سال و ۵ ماه حکم بریده شده که مبلغ سفته و پول وکیل و خسارت سرجمع باید ۸۰ میلیون پرداخت کند و حکم بریده شد و تقاضای اعسار کرد و متهم قرار شد مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به بنده بدهد و پیش پرداخت هم به بنده نداده و حکم جلب ایشون رو گرفتم
    میخوام بدونم که میشود در تاریخ تغیر ایجاد شود میزان خسارت و تاخیر تا زمان حال که هنوز پیش پرداخت نداده است از اول خسارت و تاخیر محاسبه شود؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیرنمیشود انوقت بایستی تجدیددادخواست نمایید

  57. فرهاد می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید اگر خوانده محکومیت قطعی به پرداخت اصل دین که وجه رایج درحق خواهان گردد وخواهان فراموش نموده باشد که خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کندآیا بعد ازاجرای حکم ودریافت اصل دین ازخوانده مجدد باید دادخواست بدهد ویا نیازی به تقدیم دادخواست نیست ودرخواست کفایت میکند؟وکدام مرجع صلاحیت رسیدگی رادارد مرجع تجدیدنظر که حکم نهایی را صادر کرده ویا مرجع بدوی باید دادخواست یا درخواست تقدیم نماید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت از تاریخ مطالبه است بعد از صدور حکم بخوایین بگیرین چیزی تعلق نمیگیره

  58. مهدی می گوید

    سلام بنده سال ۹۲ از کسی چک گرفتم مبلغ چک۱۵میلیون بود اونقدر پول را به او دادم ایشان بعد از ۸سال به علت اختلاف رفته شکایت کرده که به من بدهکاری هستم تاخیر تادیه از کی محاسبه می شود ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت دیرکرد یا تاخیر در پرداخت مبلغ چک، حسب مورد از تاریخ مندرج در چک تا تاریخ پرداخت و یا از تاریخ تقدیم دادخواست تا تاریخ پرداخت قابل مطالبه است.با این توضیح اگر دارنده مهلت ۱۵ روزه برگشت زدن چک را رعایت نموده باشد از تاریخ چک و اگر نه از تاریخ مطالبه و تقدیم دادخواست.

  59. مجتبی گلوگاهی می گوید

    سلام من درسال ۸۹ ازموسسه مالی واعتباری مهراقتصاد (بسیجیان سابق)وام۲۵ میلیونی بادرصد۲۵ گرفتم وپس ازطی۳ سال نتونستم قسط بدم وتقریبا۴ سال زمان برد وتاتصفیه کامل ۴۶ میلیون دادم وسال ۹۹ متوجه شدم از من اضافه برداشت به مبلغ۱۲میلیون وپانصدهزارتومان آیابه من تاخییردرتادیه بانک مهر تعلق میگیره واز چه زمانی محاسبه میشود باتشکر

  60. مجید احمدی می گوید

    باسلام من چند فقره محکومیت مالی دارم که برای آنها به زندان افتادم و کاملا ورشکست شدم الان میخوام از وام ستاد دیه کمک بگیرم ولی خسارت تاخیر تادیه خیلی سنگین شده و مبلغ خیلی زیاد شده آیا راهی هست این خسارت و پرداخت نکرد؟اعسار کلیه پرونده ها هم به دلیل نداشتن شاهد رد شده و محکوم به پرداخت یک جا هستم واقعا برای من راهی وجود نداره اصل مول رو پرداخت کنم؟

  61. ایرج‌برنا می گوید

    سلام بنده درسال ۹۱هشت میلیون دستی دادم ودرقبالش رسید امضا گرفتم شکایت کردم محکوم شدند خواستم ببینم تاخیر تایید این پول چقدر میشود الان نه سال است

  62. بهزاد زینالی می گوید

    سلام اگه رضایت کلی داده نمیتواند بگیرد ولی فقط نسبت به خود مبلغ داه باشه چرا میتواند

  63. مهدی مرندی می گوید

    سلام – ۱-در سئولات بالا در پاسخ یکی در خصوص گرفتن خسارت تاخیر تادیه از ارگانهای دولتی نوشته بودید که قابل پیگیری و گرفتن است .
    ۲-اما من در جایی شنیدم که دیوان عدالت اداری اخذ خسارت تاخیر تادیه از دستگاههای دولتی را رد نموده است(بدلیل عدم صراحت قانون و استناد به مواد قانون مدنی-)
    ۳- بنده فروردین سال گذشته با ۳۰ سال خدمت بازنشسته شده ام و متاسفانه تاکنون پاداش پایان خدمت بنده پرداخت نشده است با توجه به تورم شدید یکسال گذشته و با عنایت به اینکه طرف مقابل دستگاه دولتی است (سازمان نیروی انتظامی)و مد نظر قرار دادن احتمال موثق بودن رای دیوان عدالت اداری، آیا می توانم خسارت تاخیر تادیه را مطرح و به حق و حقوقم برسم – با تشکر از شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در خصوص این موضوع که دیوان مکلف به رسیدگی به دادخواست شما از ارگان های دولتی هست و در این دادخواست هر مسئله ای که مطرح باشد و در صلاحیت مرجع فوق قرار گیرد حتما رسیدگی شده و عدم رسیدگی به عنوان تخلف برای شعبه مربوط خواهد بود
      و درخواست تاخیر و تادیه نیز از این قاعده استثنا نیست

  64. محمد می گوید

    سلام
    من خانه ای خریدم و فروشنده تعهد کرد که در صورت داشتن معارض تا دو سال آینده رو خسارت رو به نرخ روز بپردازه
    حال بعد از گذشت دوماه معارضی پیدا شد ومن علیه فروشنده اظهارنامه ارسال کردم الان بعد از دو سال نیم بعد از عقد قرارداد سر کله فروشنده پیدا شده با دادخواست من قاضی کارشناس فرستاده
    میخواستم بدون با توجه به تعهد فروشنده و ارسال اظهارنامه نرخ مطالبه خسارت من به چه صورت حساب میشه (ملک به قیمت روز یا ثمن به نرخ شاخص تورم بانک مرکزی )

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از تاریخ مطالبه توسط اظهارنامه محاسبه میشود

  65. سعید می گوید

    سلام من سال ۹۵ یک قرارداد نوشتم برای انجام کاری و مبلغ ۷ میلیون پرداخت کردم متاسفانه شخص علارقم دریافت مبلغ کاری انجام نداد و من به شورا شکایت کردم و شورا شخص را به انجام تعهد محکوم کرد و در برج ۶ سال ۹۸ ولی شخص مجددا تعهد را انجام نداد اینبار کارشناس ارزیاب مبلغ ۲۲ میلیون برای انجام ندادن تعهد در برج ۱۰ سال ۹۸ رقم اعلام کرد و خوانده بعد از اعتراض مجددا کارشناس تشخیص داد اینبار در ابتدای سال ۹۹ مبلغ ۴۰ میلیون بابت انجام تعهد باید پرداخت کند ولی پرداخت نکرد و متواری شد تا اینکه در انتهای سال ۹۹ خوانده اعسار داد و فعلا درشورای بدوی بدون رای قطعی مبلغ را بر ایش قسطی کردند .سوال من اینه که آیا می توانم داد خواست تاخیر و تادیه این مبلغ را از زمانی که کارشناس به اجراییه اعلام نموده عنوان نمایم یا نه؟خدودا یکسال از زمان اعلام خسارت گذشته!یعنی ایشان می باست یکسال پیش ایم مبلغ را به اینجانب پرداخت می کرد ولی تا به امروز انجام نداده و داخل رای قبل از اجرا هم تاخبر و تادیه نزده صرفا در مرحله اجرا بعد از نطر کارشناس این مبلغ تعیین شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه هست الان مطرح کنید ازالان حساب میشود

  66. مقدم می گوید

    سلام استاد وقتتون بخیر
    آیا عدم پرداخت جریمه انصراف از دانشگاه آزاد مشمول تاخیر تادیه میشه؟

  67. شفیعی می گوید

    سلام وعرض ادب ازاینکه وقت گرانبهاتون رودراختیارمامیگذاریدسپاسگزارم
    من بابت رهن یه مبلغ بدهکارشدم که۲۰میلیون تومان است
    وطرف مقابل فروردین۹۹علیه من شکایت کردند وبعدازصدوررای اعتراض گذاشتم وبه تجدید نظررفت ودربهمن۹۹ مبلغ ۲۰میلیون راپرداخت کردم ودرفروردین۱۴۰۰اجراییه صادرشدکه مبلغ ۱۲میلیون دیرکردتعلق گرفت ومن هم تقاضای اعساردادم
    سوال:آیااگرمن تاقبل ازآمدن جواب اعسار این مبلغ راپرداخت کنم به این ۱۲میلیون دیرکردتعلق میگیرد؟
    درکل چون قبل ازقطعیت رای اصل آن راپرداخت کرده ام
    بازبه دیرکرد،دیرکردتعلق میگیرد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر زودتر پرداخت کنید خسارتی ندارد

  68. ناشناس می گوید

    باسلام
    در مواردی که طلب شخص در اصل ۸۰ میلیون بوده که با طرح دعوا از سال ۸۹ تاکنون با احتساب خسارت تاخیر تادیه طلبش بالای ۸۰۰ میلیون شده و پس از ۱۳ سال موفق به جلب طرف شده و‌ الان طرف تقاضای اعسار تقسیط داده آیا دادگاه پیش قسط رو براساس اصل بدهی اولیه یعنی ۸۰ میلیون باید تعین کنه یا کل مبلغ یعنی ۸۰۰ میلیون؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام طبق مبلغ جدید اقدام به تقسیط انجام میدهد چون اصل محکومیت اخرین مبلغ میباشد

  69. زینب کلهوریان می گوید

    بابام تا سال ۹۵ تو شرکت موتور سیکلت کار می‌کرد
    شرکته وام بدهکار بود ورشکست میشع
    بانک شرکتو پلمپ میکنه و بابام بیکار میشه
    تا سال ۹۵ بابام ۱۸سال بیمه سختی کار و مطالبات داشت

    مطالباتش تا اونموقع ۶۴ملیون بود
    سال ۹۵!
    ینی اونموقع ها ۶۴تمن ی خونه بزرگ چن طبقه میشد
    همونموقع ها ک پراید ۶.۷تمن بود الان شده ۲۰۰تمن

    اینک ازونموقع تا الان شکایت کردیم و هی وکیل گرفتیم این رعیس شرکت لعنتی نم چطور هی پیچونده تا الان

    الان بجز ۶۴ملیون باید خسارت تاخیر تادیه پولو هم بده
    الان مگ ۶۴میلون پول چیه؟

    اونوقت فک کن خسارتشو زدن ۱۸تمن!!!!!
    همه چی دسته کم دیگ خیلی کمه کمه کم ک بگیم ۵برار شده
    الان چطور باید دقیق سود شو محاسبه کنیم ک این عوضیا حقمونو نخورن😭ممنون میشم بهمون کمک کنین😭🙏🏻

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک اخذ خسارت تاخیرتادیه وجه نقد وفق ماده ۵۲۲قانون ایین دادرسی مدنی از تاریخ مطالبه ان میباشد

  70. صباحی می گوید

    سلام عرض ادب واحترام بنده از سال ۹۳تابحال مبلغی اجرت المثل بدهکارم ایا خسارت تاخیر تادیه تعلق میگرد یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک تحقق خسارت تاخیر تادیه وفق ماده ۵۲۲قانون ایین دادرسی مدنی ازتاریخ مطالبه میباشد که این مطالبه میتواند از طریق تقاضای حضوری با شهادت شهود یا بواسطه ارسال اظهارنامه دال بر مطالبه و محاسبه خسارت تاخیر تادیه باشد

  71. حسینی می گوید

    سلام
    من از سال ۸۷ تا ۹۲مبلغی از آموزش و پرورش بستانکارم. چند ساله بازنشسته شدم و هنوز دیون پرداخت نشده به دیوان عدالت اداری شکایت کردم رای هم به نفعم صادر شده ولی آموزش و پرورش به بهانه نداشتن بودجه امتناع می کند. آیا این دیون با توجه به ادعای آموزش و پرورش در نداشتن بودجه شامل تاخیر و تادیه میشود. برای دريافت مطالباتم چه اقدام دیگری باید انجام دهم؟لطفاً راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک تاخیرتادیه از تاریخ مطالبه است نه تاریخ شکایت

  72. س ستاری می گوید

    سلام وقت بخیر يه نفرباماشین سنگین به مقدار۸۰میلیون مصالح ساختمانی برام اورده ازسال۹۷تابرج۴ ۹۸ مبلغ چهارمیلیون ازم طلب داره شکایت کرده خودش به نرخ روز ۱۶میلیون ازم شکایت کرده ایا تعلق میگیرد یانه مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک خسارت تادیه ازتاریخ مطالبه میباشد

  73. اشرفی می گوید

    سلام همسر من سال کذشته محکوم شده به پرداخت ۶۷۰۰۰۰۰تومان اما چون سر تاریخ نتونسته پول رو یک جا پرداخت کنه وتا یک سال بعد با توافقی که خودشون باهم کرده بودن خورد خورد پول پرداخت شد حالا الان که قرار بوده بیان رضایت بدن از رضایت دادن تفره رفته و اجرای احکام برای ما ۴۸۰۰۰۰۰تومان دیگه بریده چطور دیرکرد رو حساب میکنن که در عرض یک سال انقد شده با اینکه اصل طلب رو گرفتن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :براساس خسارت تاخیر تادیه.

  74. خراسانی می گوید

    سلام…
    در سال۹۴ملکی روبه قیمت۲۰۰میلیون خریدم که بعدا مشخص شد فروش مال غیر بوده و الان به جرم کلاهبرداری۶ساله متهم توی زندان هست…و دادگاه به رد مال رای داده…
    ایا رد مال به نرخ روز پرداخت میشود؟من دادخواست تاخیر تادیه هنوز ندادم ولی شنیدم در مورد کلاهبرداری نیاز نیست و رد مال به نرخ روز محاسبه میشود….ایا این درسته؟لطفا راهنمایی بفرمایید…
    با تشکر از سایت خوب تون…

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ملاک خسارت تاخیرتادیه وفق ماده۵۲۲ایین دادرسی مدنی منوط به مطالبه طلبکارو تمکن مالی مدیون میباشدبه زبان ساده ملاک تعلق خسارت ازتاریخ مطالبه میباشد نه ازتاریخ طرح دعوا.

  75. خراسانی می گوید

    سلام
    جسارتا ماده۵۲۲ میگه خسارت تاخیر تادیه از زمان سررسید…
    و با مطالبه طلبکار…
    یعنی اگه طلبکار بخواد و بنظر نمیرسه منظورش تاریخ طلب کردن باشه…
    نظر شما چیه؟
    و رای وحدت رویه چی بوده معمولا؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:تاخیر تادیه ازتاریخ مطالبه طلبکار تمکن مدیون هست یعنی باید خسارت تادیه را جدا گانه مطالبه نمایید تا قابل مطالبه باشد ومدیون هم توان پرداخت داشته باشندومختص وجه نقد میباشدودرمورد چک ازتاریخ سررسید محاسبه میشود ولی در سایر وجوه نقدی ازتاریخ مطالبه ان محاسبه خواهد شد.

  76. حسین میرزایی می گوید

    با سلام . بنده در سال ۸۸ محکوم به پرداخت ۲۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان به طرف مقابل شدم و در سال ۹۸ اصل بدهی رو پرداخت کردم که در این سال نیز میلغ ۸۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان هم خسارت تاخیر دارد که پرداخت نشده . ایا اصل بدهی که مبلغ ۲۱۰۰۰۰۰۰۰۰ در سال ۹۸ پرداخت شده . از سال ۹۸ به بعد خسارت تاخیر بهش تعلق میگیرد یا نه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ملاک تعلق خسارت تادیه وجه نقد ازتاریخ مطالبه طلبکارو تمکن مال مدیون می باشد.

  77. محمد می گوید

    سلام من در تاریخ۹۹/۷/۲۰تصادف مردم و درخواست تامین دلیل مردم جمع خسارت ۲۵میلیون شد بعد ۵ماه۱۵میلیون از بیمه گرفتم بگیه خسارتم هنوز مونده
    سوال بنده
    ایا من میتونم واسه این خسارت تاخیر تادیه کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ملاک خسارت تاخیر تادیه ازتاریخ مطالبه وتمکن مالی مدیون میباشد.

  78. علی می گوید

    سلام
    من سال ۹۷ از کسی چک داشتم به مبلغ ۴۰۰ میلیون،چک پاس نشد و من یکسال بعد برگشت زدم و شکایت کردم الان اون آقا فوت کردن میخوام ببینم خسارت دیر کرد رو از تاریخ سررسید میتونم بگیرم یا تاریخی که شکایت کردم.ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ازتاریخ سررسید محاسبه و وصول می شود.

  79. امنه رحیمی می گوید

    سلام ،ملکی را به اداره دولتی به جهت اینکه طی پروژه ای راه را بر تعدادی از مالکین زمین های کشاورزی بسته بودند از ملک ما راه بگیرن .سند بنام اداره زده شد اما از پرداخت وجه ملک سر باز زدن پس از سالها حکم به پرداخت اصل مبلغ وخسارت تاخیر تادیه گرفیتیم .اما به اداره فوق ۱۸ ماه فرجه دادن .ایا خسارت تاخیر تادیه تا زمان صدور حکم محاسبه میشود و یا تا زمان پرداخت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خسارت تادیه از تاریخ مطالبه تا زمان صدور حکم می باشد.

  80. ماهان می گوید

    سلام باعرض ادب
    بنده پیمانکارم و موقع عقد قرارداد با کارفرما یک تعهدنامه محضری هم دادم. یکی از بندهای تعهدنامه این بود که جهت دریافت مطالبات درصورت شکایت در دادگاه به این قرارداد خسارت در تادیه تعلق نمی‌گیرد. متاسفانه من اونموقع این مطلب رو نمیدونستم. الان میخام شکایت کنم. آیا هزینه خسارت در تادیه به من تعلق نمیگیره؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر تعلق نمی گیرد.

  81. محمدرضا می گوید

    سلام چكي بمبلغ ٢٠ ميليون تومان تاريخ سال ١٣٩٠ هست اما سال١٣٩٧ برگشت خورده ! تاخيرتاديه از چه زماني محاسبه ميشود!؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از تاریخ سر رسیدچک.

  82. نیما سیفی می گوید

    سلام
    من یک ماشین تصادفی خریداری کردم ک قبلا توقیف بوده ..حالابعد از گذشت ده ماه برای پولم و فسخ معامله میخام شکایت کنم
    ایا خسارت پول من داده می شود
    چند درصد هست .مبلغ ۲۵ میلیون ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ملاک خسارت تادیه از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد نه از تاریخ شکایت.

  83. سمیرا می گوید

    سلام
    در پرونده ای که هنوز مبلغ دین مشخص نبوده و نیاز به کارشناسی داشته باشد، آیا خسارت تاخیر تادیه از زمان دادخواست تعلق می گیرد یا از زمان صدور حکم قطعی. (پرونده اجرت المثل ایام تصرف که محکوم بودن یا نبودن مشخص نیست و مبلغ هم مشخص نیست)
    ممنون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خسارت تادیه وجه نقد از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد.

  84. علی مشکین کوهی می گوید

    سلام
    مبلغ ۶۲ میلیون تومان سال ۹۶ برای کاری به کسی دادم که انجام نداد و پول را پس نداد
    اردیبهشت ۹۷ اظهار نامه زدم
    حدود یک سال و نیم آبان ۹۸ بعد دادخواست دادم
    بعد از رای بدوی و تجدید نظر خرداد ۱۴۰۰ محکوم به پرداخت اصل پول و خسارت دادرسی و تادیه تاخیر شد
    سئوال من اینست که از زمان ابلاغ من به وی محاسبه میشود یا از زمان دادخواست ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون اظهار نامه دادید از تاریخ مطالبه محاسبه میشود .

  85. امین حسن می گوید

    با سلام
    بند ۸تیر ۹۸ در یک حادثه تصادف دلخراش از پشت تریلی بهم برخورد کرد که مقصر شد
    بعد از مراحل کارشناسی طرف محکوم به مبلغ ۸۵میلیون شد
    بعد از اعتراض طرف مقصر ۲۲خرداد ۹۹ رای نهایی به مبلغ ۸۵ میلیون محکوم شد
    تا چندروز پیش اومد مبلغ فوق را به دادگاه واریز کرده
    آیا راهی هست که زیان دیده هستم دادخواست دور کرد بدم
    الان باید چکار کنم
    تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه به این فرد تعلق نمی گیرد.

  86. اسماعیل محبوبی می گوید

    سلام من در تاریخ ۳۰,۲,۱۳۹۷دچار خسارت کامیون شدم در تاریخ ۲,۹,۱۳۹۹طرف محکوم کردم اصل خسارت ۱۶۴میلیون در اولین دادخواست وطتلبه خسارت دادخواست تاخیرتادیه هم دادم الان قاضی اومده از تاریخی که حکم خورده یعنی ۲,۹,۱۳۹۹به بعد به مدت چند ماه فقط واسه من تاخیرتادیه زده آیا از تاریخی که من درخواست مطالبه خسارت وتاخیرتادیه کردم مورد قبول هستش یا حکمی که قاضی زده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه وجه نقد از تاریخ مطالبه یا از تاریخ تقدیم دادخواست می باشد.

  87. جمیل مومنی می گوید

    سلام و خسته نباشین
    در خصوص تاخیر تادیه اگر عنوان تاخیر تادیه در دادخواست اولیه ذکر نشده باشه آیا میشه بعد از صدور رای درخواست تاخیر تادیه داد؟
    و آیا تاخیر تادیه شامل کسی که درخواست اعسار و قسط بندی داده میشه؟ (با توجه به پرداخت قسطی و کم ارزش شدن پول در طول پرداخت اقساط)
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از شخص معسر و ورشکسته نمی توان خسارت تادیه دریافت کرد ولی برای کم ارزش شدن می توانید در خواست تعدیل نمایید.

  88. علی می گوید

    سلام در شهرداری از بنده خواستند پشت چک بنویسم « این چک در تاریخ سر رسید در حکم وجه نقد است» میخواستم بدانم این عبارت با حقوقب خاصی داره؟ تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: یعنی در سر رسید باید اون مبلغ را شما باید پرداخت نمایید.

  89. قاسمی می گوید

    سلام
    من سال ۹۲ آپارتمانی را فروخته ام ولی متاسفانه شخص دیگری ادعای مالکیت کرد و سال ۹۷ سند ملک را ابطال نمود. خریدار از من شکایت کرده و ادعای خسارت کرده که قاضی تجدید نظر رای قطعی بدون حضور اینجانب به پرداخت خسارت تاخیر در تادیه ثمن معامله از زمان قرارداد را داده در صورتی که خانه تا سال ۹۷ در تصرف خریدار بوده است . لطفا راهنمایی بفرمایید که ایا این سالها که خانه در تصرف خریدار بوده نباید تاثیری در حکم صادره داشته باشد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید ادعای خودتان را ثابت نمایید.

  90. قاسمی می گوید

    ممنون از پاسخی که دادین 🙏
    بله حکم تخلیه مستاجر را که مالک مدعی گرفته است دارم . آیا ارائه آن به دادگاه تاثیری در حکم دارد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  91. حمید بافی می گوید

    با سلام و تشکر از مطلب بسیار مفیدتان
    من در سال ۸۰ به یک نفر مبلغ یک میلیون تومان بدهکار بودم که بابت این بدهکاری طرف هیچ مدرکی از من ندارد در ان زمان من بابت این بدهکاری به طلبکار یک دستوشته دادم که بر اساس آن من یک خط تلفن به ایشان واگذار کردم و من عملا خط تلفن را نیز واگذار نمود البته بدون ثب محضری و نیز در ان دست نوشته نوشتم که فیش حج عمره به مبلغ چهار صد هزار تومان به ایشان متعهد شدم .
    حالا طرف بعد از ۲۰ سال ادعا میکند که ان خط تلفن قطع شده و نیز تقاضای دیر کرد چهار صد هزار تومان را دارد و نیز میگوید که یک خط تلفن به من بدهید خط تلفن موبایل.
    نمیدانم دقیقا تکلیف چیست ایا شامل دیر کرد میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  92. مرادی می گوید

    سلام و ارادت
    اسفند ۹۸مبلغ۵۰ میلیون تومن باری واحدی از مسکن مهر به حساب شرکت تعاونی پرداخت کردم و بنده فقط فیش واریزی و یک برگه انتخاب واحد دارم و هیچ قراردادی هم بین هیچ یک از اعضا رد و بدل نشده، ملک را که هنوز تحویل ندادن ،بماند یکبار اظهار نامه فرستادن ۲۵ میلیون واریز کنید.عنوان کردیم که زمانی که پول پرداخت کردیم آپارتمانهای همسان و تحویلی مجتمع های دیگر همین قیمت بود ،این ۲۵ تومن چیه .گفتن آپارتمانها به شاخص برده شده و شما باید مبلغ۵۵میلیون دیگه یعنی جمعا۸۰ میلیون دیگه واریز کنید ، وگرنه آپارتمان به شخص ثالث واگذار میشود.
    وکیل گرفتیم ۸ نفره که از اونجایی که به هیچ کدوم قرارداد ندادن بگیم کلاهبرداریه و قردادی تهیه کنیم و بعد حقوقی آپارتمان رو بگیریم .موفق نشدیم.حالا وکیل میگه چون قراردادی ندارین باید حقوقی دادخواست بدین و اصل پول و تادیه رو بگیرید.سوال از حضرتعالی اینه که چکار کنیم دوما اگه از اسفند ۹۸ تا الان بخایم خسارت بگیریم چه مبلغ میشود.
    متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ملک وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  93. روانبخش اسماعیلی می گوید

    باسلام وخسته نباشید خواهش میکنم بفرمایید درصورتیکه در هیات حل اختلاف شرکت نفت تعهد بدهیم که رای هیات را قبول داریم هم از نظر خقوقی هم مالی آیا بعد از صدور رای میتوانیم ادعا تاخیر وتادیه کنیم درصورتیکه کارفرما هم مقصر باشد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  94. فردین می گوید

    درود.
    بنده یک پرونده اداره کاری داشتم و بابت مطالبات خود ، از شرکت شکایت کردم و اموال توقیف کردم و بالاخره دو هفته قبل مزایده برگزار و اموال به فروش رسید.
    حال چند نکته قابل ذکر است: تاریخ صدور اجرائیه اداره کار و موعد پرداخت مطالبات بنده سال ۱۳۹۸ بوده است.ارزش اموال به فروش رسیده ، بیش از مطالبات بنده است و مابقی در صندوق دادگستری باقی مانده است.شرکت تعطیل شده و مالک آن خارج از ایران است و قصد بازگشت ندارد.
    اکنون:آیا می توانم در خصوص تأخیر در تادیه شکایت کرده و خسارات خود از جمله هزینه های دادرسی و … را از وجه مازاد در صندوق دادگستری بستانم؟
    آیا می توانم با ارائه لایحه حق بیمه های واریز نشده خود را که بنابر رأی صادره شرکت مورد نظر موظف به پرداخت آنها بوده را از همان هزینه مازاد صندوق دادگستری پرداخت نمایم؟
    سپاس از شما 🌹

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانیداز طریق دادگاه خسارت دادرسی مطالبه نمایید.

  95. Hadis می گوید

    سلام وقت به خیر در سند نکاحیه پدر زوج متعهد شده که دو دانگ منزل مسکونی را به نام زوج سند بزند و در این سند ذکر شده است که درصورت کوتاهی و تاخیر علاوه بر در نظر گرفتن قیمت روزانه ی منزل متعد باید ۲۰۰ میلیون ریال را هم بپردازد الان ۱۲ سال از این موضوع میگذرد و هنوز سند زده نشده آیا این ۲۰۰ میلیون روزانه حساب میشود یا خیر ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      براساس ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، طلبکار می تواند علاوه بر دریافت اصل طلبش، به علت تاخیر بدهکار در پرداخت بدهی، از ایشان خسارت تاخیر تادیه (دیرکرد) اخذ نماید. اما برای این کار چند شرط وجود دارد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  96. علی محبی می گوید

    باسلام پدر بنده گاراژ دارن درسال ۹۲ماشین شخصی روتعنیر کردند مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ هزینه صافجاری شد اپن آقا ماشین رو گرفتند ورفتند ماهم هیچ آدرسی نداریم الان میتونیم اقدام کنیم برای مطالبه طلب وخسارت تاخیر تادیه واینکه آیا میشه جلب سیار ایشون رو گرفت

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      بله-تاخیر تادیه از زمان تقدیم دادخواست محاسبه میشه

  97. محسنی مهرداد می گوید

    باسلام و احترام خدمت جناب زینالی بزرگوار
    دو سوال
    ۱_ در پرونده های قضایی ایا به هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل و
    دستمزد کارشناسان تاخیر و تادیه تعلق میگیرد و قابل محاسبه میگردد.
    ۲_ در پرونده هایی که خوانده شهرداری میباشد از زمان دادخواست تاخیر تادیه تعلق میگیرد ؟ یا از زمان قطعی شدن حکم ایا تنفس و فرصت پرداخت دارند یا خیر ؟ باسپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای حق الوکاله وکیل و هزینه کارشناسی چون وجه نقد می باشد خسارت تادیه تعلق می گیرد و ملاک خسارت دادرسی از زمان مطالبه محاسبه می باشد یعنی از زمانی شما از طریق دادگاه درخواست مطالبه نموده اید از زمان تقدیم دادخواست مطالبه خسارت تادیه چون ممکن است از زمان طرح دعوا تا زمان صدور حکم چند سال سپری شود.

  98. سعید صالحی می گوید

    سلام ، وقت بخیر
    مبایعه نامه فروش خودرو بدلیل عدم وصول چک ها در سررسید مقرر و با رای دادگاه ابطال و خودرو به بنده مسترد شد ، خوانده تا این لحظه هیچ اقدامی در جهت پس گرفتن ودیعه نکرده
    سوال بنده این است که ایشان از چه تاریخی میتواند درخواست خسارت تاخیر و تادیه کند زمان پرداخت وجه به بنده یا زمان ارائه دادخواست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ملاک خسارت تادیه از تاریخ مطالبه می باشد ولی درخصوص چک از تاریخ سررسید چک خسارت تاخیر تادیه محاسبه میشود.

  99. Mahmod می گوید

    با سلام و عرض ادب
    من کارگری هستم ک در سال ۱۳۹۷پیمانکار حاضر ب افزایش دستمزدم نشد و با شکایتی ک در اداره کار کردم مبلغ سه میلیون پیمانکار را جربمه کردن ک باید ب من پرداخت کند اما الان با گذشت تقریبا سه سال هنوز مبلغ رو‌پرداخت نکرده و چندین بار زنگ بهش زدم میگه باید خوب اذیتت کنم خواهشا الان بابد برای خسارت تاخیر تادیه چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید از طریق وکیل تاپ

  100. عابدی می گوید

    یکی ازپیمانکارای شرکت آب وفاضلاب ازاین شرکت بابت هزینه خواب ماشین آلاتش درمدت تاخیرات مجازش شکایت کرده بگذریم که با زدو بند برای قرارداد۱/۵ میلیاردی کارشناس رسمی مبلغ ۷/۳ میلیارد تومن کارفرمارو محکوم کرده وقاضی هم رای داده حالا دادگاه اعلام کرده که مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بابت تاخیرتادیه وهزینه دادرسی ووکیل و… باید کارفرما به پیمانکارپرداخت کنه. ازنظرشما این قانونیه؟ ممنون میشم جواب منو بدید چون فردا پولو ازحساب کارفرما برداشت میکنن.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شما باید از وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  101. عسگری می گوید

    سلام برای دادخواست تاخیر وتادیه در تجدید نظر هزینه دادرسی لازم است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بصورت جداگانه دادخواست تنظیم شده باشد بله هزینه دادرسی دارد و اگر ضمن دادخواست به عنوان خواسته در دادخواست درج شود نیاز به پرداخت هزینه دادرسی مجزا نمی باشد.

  102. حسن می گوید

    باسلام
    من مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از سال ۹۷ از شخصی طلبکارم و حکم تاخیر در پرداخت برای آن گرفتم، در اسفند ۹۹ مبلغ ۱۰ میلیون تومان از اصل پول پرداخته، الان که آذز ۱۴۰۰ است به شعبه اجرای احکام مراجعه کردم می گویند تاخیر فقط تا زمان اولین پرداخت تعلق می گیرد، یعنی اگر شما ۱۰۰ میلیون طلبکار باشید و حکم تاخیر هم گرفته باشید ، اگر ۱ میلیون تومان به شما پرداخت شود برای ۹۹ میلیون مابقی اگه ۵ سال هم طول بکشد تاخیر تعلق نمی گیرد، می خواستم بدانم قانون چگونه است و چه کار باید انجام بدهم. سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰با وکیل متخصص مشاوره نمایید

  103. ایرج اسمی می گوید

    سلام چكي بمبلغ ۷۵ ميليون تومان تاريخ سررسید سال ۱۳۹۶ (در وجه حامل) بابت طلبم از شخصی دریافت کردم به علت درخواست وی تاچند وقت پیش برگشت نزدم. ایشان در مرداد ۱۴۰۰ مرحوم شدند. مهرماه ۱۴۰۰ چک را برگشت زدم. از ایشان به غیر از حقوق مستمری چیزی سراغ ندارم. سوال اینکه:
    ۱. ایا در تنظیم دادخواست مطالبه چک و تاخیر تادیه، خوانده، وراث مرحوم می باشند؟
    ۲.تاخیر تادیه از تاریخ سررسید چک (سال ۹۶) محاسبه می شود یا تاریخ تنظیم دادخواست؟
    ۳.تاخیر تادیه ماهانه محاسبه می شود یا سالانه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله طرف شما وراث بوده باید به طرفیت تمامی ورثه اقدام نمایید ولی باید انحصار وراثت شود تا وراث مشخص شود تا بتوان از این طریق نسبت به وصول ان اقدام کرد.و تاریخ خسارت تادیه نیز از تاریخ سررسید چک محاسبه خواهد شد و این خسارت از طریق نرخ شاخص بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

  104. ایرج اسمی می گوید

    سلام چكي بمبلغ ۷۵ ميليون تومان تاريخ سررسید سال ۱۳۹۶ (در وجه حامل) بابت طلبم از شخصی دریافت کردم به علت درخواست وی تاچند وقت پیش برگشت نزدم. ایشان در مرداد ۱۴۰۰ مرحوم شدند. مهرماه ۱۴۰۰ چک را برگشت زدم. از ایشان به غیر از حقوق مستمری چیزی سراغ ندارم. سوال اینکه :

    ۱. ایا تنظیم دادخواست مطالبه چک و تاخیر تادیه ره به جایی می برد یا اساسا بی خیال طلبم شوم؟
    ۲. ایا با عنایت به ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده (که حقوق مستمری را جز ماترک نمی داند) حقوق مستمری قابل توقیف و مطالبه هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون اقدامی صورت نداده اید۴سال چک مونده دیگر شامل مرور زمان شده و می توانید از طریق داراشدن بلاجهت اقدام به وصول مبلغ نمایید ولی از طریق خود چک نمی توانید اقدام نمایید و باید بر اساس داراشدن بلاجهت اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  105. اسی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من از سال ۹۳ تا ۹۶ با پیمانکار کار کردم و ایشان پول ۴ماه حقوق و سنوات و عیدی و مرخصی سالیانه رو ندادن که در برج ۴ سال ۹۷ از ایشون شکایت کردم واداره کار رای بمبلغ تقریبا ۳۳ میلیون تومن صادر کرد و حکم از هیات هم تایید و لازم اجرا شد بمن حکم دادن برا اجرای احکام دادگاه و پیمانکار هم به دیوان عدالت اداری اعتراض زد و من از طریق دادگاه حکم جلب گرفتم ایشون اعسار زد دوبار رد شد بعدش متواری شد و پول نداد تا زمانی که دیوان در سال ۹۹ به هیات اختلاف دستور بررسی مجدد داد که بعد حکم رو در تاریخ آذر سال ۹۹بمبلغ ۲۹ میلیون کاهش دادن وباز نامه اجرای احکام بمن دادن در دی ماه ۱۴۰۰ دادن چون بازم پرداخت نکرد خواستم بدونم خسارت تادیه دین از سال ۹۷ شروع شکایت حساب میشه یا از آذر ۹۹ که حکم دوم رو دادن با توجه به اینکه من طلبم حقوق ماهیانه و غیره طبق قرارداد بایستی ماهیانه پرداخت میکرد لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به اداره کار شکایت کرده و درخواست رسیدگی نمایید و تاریخ خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  106. رحمان عبدالهی می گوید

    سلام
    بنده ۱۲ماه است خودروی هایلوکس که بیمه بدنه داسته به سرقت رفته و بیمه هم سند را به اسم خودش انتقال نداده هم وجه را پرداخت نکرده
    به همین منظور چهار ماه پیش اظهار نامه فرستادم که باز جوابگو نبودن و از سه ماه پیش طرح دعوای اصلی کرد ولی اونجا درخواست تامین تادیه ندادم چون احساس کردم نمیتونم تاخیر تادیه بگیرم…. اگه تاخیر تادیه شامل مورد من میشود الان میشه کاری کرد؟ هنوز جلسه دادگاه زمانش شروع نشده

    1. زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه خواهد شد مگر اینکه اظهار نامه تقدیم کرده باشید.برای راهنمایی بیشتر از وکلای انملاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  107. مبین می گوید

    سلام برای مطالیه خسارت تاخیر تادیه چک شرط برگشت زدن و گرفتن گواهی عدم پرداخت تا ۱۵ روز متصور هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک تعلق خسارت تادیه به چک از تاریخ سر رسیدچک می باشد نا از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  108. مجتبی می گوید

    سلام خدمت دوست عزیز
    بنده سال ۹۳یک خونه پیش خرید کردم. که بعد از یکماه متوجه شدم کلاه برادری می باشد.
    بعد از شکایت در دادگاه کیفری سال ۹۹ رای قطعی صادر و طرف محکوم گردید
    من چطوری می تونن خسارت تاخیر مربوط به پولم که ارزشش از بین رفته را دریافت کنم
    آیا تاریخ شکایت حقوقی مطرح می شود یا زمان شکایت به دادگاه کیفری .همان سال ۹۳
    پیشاپیش از لطفتان ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام:ملاک خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه می باشد مگر قبلا اظهار نامه به فرد ارسال نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  109. رامین صبوری می گوید

    با سلام
    ۲۰ سال پیش مبلغ سه میلیون و هشتصد هزار تومان داشتم و میخواستم در بانک بذارم که روش سود بیاد برادرم گفت پول به من بده و من ماهیانه همان سودی که بانک میده بهت پرداخت میکنم تا زمانی که بازنشست بشم و اصل پول بهت برگردونم!
    برای ضمانت هم به همان مبلغ ازش چک گرفتم که تاریخ سر رسید هم یک سال بعد بود. یعنی ۱۹ سال پیش.
    دو سه ماه سود پرداخت کرد و بعد به بهانه نزول بودن و اشکال شرعی داشتن از پرداخت سود ماهیانه خودداری کرد.
    چهار سال پیش بازنشست شد و باز اصل هم پول پرداخت نکرد که باعث یه سری دعواها و جرو بحث شد.
    الان میخوام بدونم برای پس گرفتن پول باید از چه راهی اقدام کنم و در صورت شکایت بعد از این ۲۰ سال محاسبه پول به چه صورت هست و اصلا از نظر قانونی چه شرایطی داره این مشکل من.

  110. سعید جوان می گوید

    سلام چند سال پیش برادر زاده من از مادرم و من دزدی میکرد به مدت دو سال هر بار مبلغ صد تا دویست هزار تومان برمیداشت تا اینکه یک روز سر کیف مادرم گرفتمش و کلی سر و صدا شد و در نهایت مادرم راضی شد که ازش شکایت نکنه و پولی که دزدیده به ما برگردونن! بعد از گذشت این چند سال هیچ پولی به ما ندادن و قراره مادرم ازش شکایت کنه و من هم به عنوان شاهد شهادت بدم
    مشکل اینجاست که میگن فقط ۳۰۰ هزار تومان برداشته در تمام اون مدت ولی پولی که از من و مادرم کم شد در اون دو سال حداقل سه میلیون تومان بوده
    لطفا راهنمایی بفرمایید که اصلا از لحاظ قانونی امکان ثابت کردنش هست ؟ و در صورت ثابت شدن این پول با توجه به تورم و … چطور محاسبه میشه با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شاهدی که هست در شورای حل اختلاف بابت سرقت شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  111. حمید رحمانی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    پدرم قبل از فوت ۲ دانگ از ملک به برادرم داد به صورت محضری و قانونی الان برادم ادعا داره که بعد از فوت پدرم از ۴ دانگ باقیمانده هم دو دانگ سهم داره ! ما دو برادر هستیم و سه خواهر که یکی از خواهر هام از دنیا رفت ولی قبل از فوتش سهمش از ملک به مادرم بخشیده همینطور دو خواهر دیگه که در قید حیات هستن هم سهمشون به مادرم بخشیدن البته به این صورت که متن ماشین نویسی شده که سهمشان رو میبخشن و هر سه خواهر امضا کردن ولی محضری نیست! آیا از نظر قانونی اعتبار داره یا نه ؟
    میخوام بدونم این ۴ دانگ به چه شکل تقسیم میشه و به من به عنوان برادر دیگه و سه خواهر هر کدام چه مقدار میرسه

  112. حمید رحمانی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    پدرم قبل از فوت ۲ دانگ از ملک به برادرم داد به صورت محضری و قانونی الان برادم ادعا داره که بعد از فوت پدرم از ۴ دانگ باقیمانده هم دو دانگ سهم داره ! ما دو برادر هستیم و سه خواهر که یکی از خواهر هام از دنیا رفت ولی قبل از فوتش سهمش از ملک به مادرم بخشیده همینطور دو خواهر دیگه که در قید حیات هستن هم سهمشون به مادرم بخشیدن البته به این صورت که متن ماشین نویسی شده که سهمشان رو میبخشن و هر سه خواهر امضا کردن ولی محضری نیست! آیا از نظر قانونی اعتبار داره یا نه ؟
    میخوام بدونم این ۴ دانگ به چه شکل تقسیم میشه و به من به عنوان برادر دیگه و سه خواهر و همینطور مادرم هر کدام چه مقدار میرسه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر دو دانگ را به برادرتان صلح یا هبه کرده باشد بله باز نسبت به باقی مانده ترکه پدرتان نسبت به دو دانگ دیگه نیز بر اساس سهم الارث به ارث خواهد برد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ اقدام به مشاوره نمایید.

  113. کر می گوید

    با سلام
    بنده در سال ۹۸ برج ۹ به خاطر طلب حقوق و مزایای خود دادخواستی دادم (قرارداد رسمی زیر نظر سازمان دامپزشکی و ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی داشتم) و شرکت طبق رای اداره کار محکوم به پرداخت شد سپس به رای اعتراض کرد و در مرحله اجرائیه با رای دادگاه قرار شد شخص دیگری این مبلغ را پرداخت نماید و رای باطل شد. پرونده دوباره بررسی شده و اکنون پس از گذشت بیش از ۲سال دوباره اجرائیه گرفتم. طلب بنده در سال ۹۸ مبلغ ۱۶.۵ میلیون بود. با توجه به اینکه رای اولیه توسط اداره کار صادر شده و ارزش پول خیلی کم شده و زمان دادخواست من در سال ۹۸ برج ۹ بوده آیا می توانم به صورت مستقل طبق ماده ۵۲۲ دادخواست تاخیر تادیه بدهم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه می باشد مگر از طریق اظهار نامه قبلا این حق را خواسته باشید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  114. کر می گوید

    ببخشید. منظور از مطالبه از زمان شکایت بابت مطالبه حق و حقوق از اداره کار یا مطالبه و شکایت مستقل بابت تاخیر تادیه؟ (چون تا الان رای قطعی صادر نشده بود قبل از صدور رای نهایی و اجرای حکم نمی توانستم مطالبه تاخیر تادیه نمایم. و شکایت بنده هم حدود ۲-۳ماه پس از پایان کار بود و نمی دانستم که اینقدر طول می کشه.)

    1. زینالی می گوید

      سلام: مطالبه خسارت تاخیر تادیه از زمان مطالبه می باشد

  115. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر بنده یک فقره چک به مبلغ ۳ میلیون تومان در تاریخ ۲۰ /۷ /۹۵ به شخصی دادم به دلیل مشکلات مالی به طلب کارم گفتم چک رو به بانک نبر من وجه چک رو خورد خورد بهت میدم اونم قبول کرد منم مبلغ چک رو تا ۱۸ /۱۲ / ۹۶ طی چند تا قسط دادم لاشه چک رو بهم ندادن و بهانه اوردن از اونجایی که با هم همکار بودیم و در حق لطف کرده بودن روم نشد بهش فشار بیارم تا اینکه در تاریخ ۲۶ /۶ /۱۴۰۰ چک رو شخص دیگری برگشت زد الان به مبلغ خود چک هم راضی نیست و از من تاخیر در تادیه میخواد البته هنوز شکایت هم نکرده .ایا تاخیر در تادیه به ایشان تعلق میگیرد .در ضمن من فقط رسید بانکی واریز به حساب طلبکارم رو دارم و چیزی بابت توافق ندارم

  116. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر بنده یک فقره چک به مبلغ ۳ میلیون تومان در تاریخ ۲۰ /۷ /۹۵ به شخصی دادم به دلیل مشکلات مالی به طلب کارم گفتم چک رو به بانک نبر من وجه چک رو خورد خورد بهت میدم اونم قبول کرد منم مبلغ چک رو تا ۱۸ /۱۲ / ۹۶ طی چند تا قسط دادم لاشه چک رو بهم ندادن و بهانه اوردن از اونجایی که با هم همکار بودیم و در حق لطف کرده بودن روم نشد بهش فشار بیارم تا اینکه در تاریخ ۲۶ /۶ /۱۴۰۰ چک رو شخص دیگری برگشت زد الان به مبلغ خود چک هم راضی نیست و از من تاخیر در تادیه میخواد البته هنوز شکایت هم نکرده .ایا تاخیر در تادیه به ایشان تعلق میگیرد .در ضمن من فقط رسید بانکی واریز به حساب طلبکارم رو دارم و چیزی بابت توافق ندارم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک خسارت تادیه چک از تاریخ مطالبه از سر رسید چک محاسبه می شود و از ان تاریخ محاسبه و پرداخت می شود.

  117. راحله می گوید

    سلام ،در اثر ساخت و ساز همسایه ما به ساختمان ما خسارت وارد شد و طی کارشناسی های انجام شده نهایتاً رای به محکومیت سازندگان و پرداخت ۱۶۰ میلیون تومان خسارت شدند ولی اعتراض زدند و به تجدید نظر خواهی کشیده شده ،و ما چون از اول در داخواست مطالبه خسارت تاخیر تأدیه رو نخواسته بودیم ،دوباره دادخواست برای مطالبه خسارت تاخیر تأدیه تا زمان اجرای حکم رو کردیم ولی در دفتر الکترونیک قضایی این مطالبه خسارت رو با جلب نظر کارشناس زده آیا درست انجام داده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله درست است از تاریخ مطالبه طبق استعلام از بانک مرکزی صورت میگیرد.برای راهنمایی از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره بگیرید.

  118. ایرج رضایی می گوید

    با سلام اینجانب ماشینی در سال نودوپنج به مبلغ ۵۵ میلیون تومان به شخصی فروختم اون هم چک داد و چک‌ها را پرداخت نکرد من هم بابت اصل پول و تأخیر تأدیه شکایت کردم میخواستم بدونم آیا قانونی وجود دارد که بجز تأخیر تأدیه و اصل پول محاسبه انجام دهد چون الان پولم شده بعد پنج سال حدود ۲۵۰ میلیون تومان که الان هیچ ارزشی ندارد مثلا محاسبه به نرخ روز یا چیز دیگری

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله خسارت تادیه از تاریخ سررسید چک به نرخ روز محاسبه خواهد شد برای راهنمایی با وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  119. حامد می گوید

    من به عنوان مهریه ۴۵میلیون تومان سفته دادم الان سررسید سفته بشه ندارم پرداخت کنم میشه مبلغ رو اقساطی بدم؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت عدم توان پرداخت دادخواست اعسار به دادگاه بدهید.

  120. محمود می گوید

    سلام با توجه به اینکه سالهاست((۱۵ سال)) که از شرکت درخواست پرداخت معوقات فوق العاده تعطیل کاری و جمعه کاری را کرده ایم ، شرکت الان که میخواهد پرداخت کند به روز پرداخت نمیکند. قانون کار چه میگوید؟ و خسارت تادیه‌ دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید قبلا از طریق اظهار نامه خسارت را مطالبه می کردید الان بخواهید از تاریخ مطالبه برای شما لحاظ می شود نه اون زمان تقدیم دادخواست چون بر اساس قانون یا قبلا باید مطالبه کنی یا در زمان تقدیم دادخواست تا ازمان ابتدایی محاسبه بشه

  121. جواد پیرگزی می گوید

    سلام طی پروندهای ملزم ب قرار وثیقه شدم مبلغ فوق را ب دوستم دادم برای ضمانت خودم اما درامانت خیانت کرده و خودش را ضامن و پول را بنام خودش ثبت کرده ،بعد از برائتم ب دادگاه مراجعه کردم و گفتن ک پول را ب ضامن میدن لذا مجبور به دادخواست مطالبه وجه و توقیف پولم در سپرده دادگستری شدم .با توجه ب گذشت بیشتر از یکسال ایا خسارت تاخیر تادیه میتونم بگیرم چون ایشان مانع از پرداخت پول بمن شده و من ناچار ب توقیف شدم .متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: مبلغ خسارت تادیه از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد نه از زمان یکسال قبل.

  122. سعید می گوید

    سلام من یه چک به مبلغ ۱۳۹۰۰۰۰۰تومان به سر رسید ۱۳۹۱ دست یه نفر دارم که ۷میلیون و بهش دادم و رسید دارم طرف مقابل اذر۱۴۰۰ رفته دادگاه شکایت کرده و برای من خسارت تاخیر تادیه از ۹۱ حکم دادن باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که توان پرداخت نداشته باشید باید به دادگاه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به تقدیم نمایید.

  123. راحله می گوید

    سلام ، ما طی پرونده حقوقی که داشتیم نهایتاً رای به محکومیت خوانده ها به پرداخت ۱۶۰ میلیون شدند ولی طی فرست ۲۰روزه تجدید نظر خواهی کردند و چون ما از ابتدا دادخواست فقط مطالبه خسارت زده بودیم و اطلاع نداشتیم که باید تأخیر تأدیه هم می‌خواستیم بعد از حکم دادخواست تاخیر تأدیه دادیم ولی در جلسه حضوری دادگاه خوانده مدعی بود چون رأی قطعی نشده ما پرداخت نکردیم و چون رأی قطعی نیست تاخیر نادیه ندارد آیا این امکان هست که دادخواست رأی نیاورد؟ ما چگونه میتونیم این خسارت تاخیر تادیه رو بگیریم؟

  124. راحیل می گوید

    سلام وقت بخیر، همسایه ما طی ساخت و ساز باعث خساراتی به ساختمان ما شد و در نهایت طی کارشناسی های انجام شده رأی به محکومیت به پرداخت ۱۶۰ م تومان شد ولی درخواست تجدیدنظر کردند و الان ۲ ماه از رای بدوی میگذرد ما چون نمی‌دانستیم از ابتدا در دادخواست مطالبه خسارت تأخیر تأدیه نکرده بودیم و فقط مطالبه خسارت خواسته بودیم و مجدداً دادخواست مطالبه خسارات تاخیر تأدیه دادیم ولی در جلسه رسیدگی خوانده مدعی بود که چون رأی قطعی نبوده تاخیر تأدیه ندارد و قاضی هم پرسید که رأی قطعی نشده است؟ آیا احتمال دارد به این علت دادخواست ما رد شود؟ آیا من میتونم قبل از رأی دادخواست تأخیر تأدیه اظهار نامه هم بدهم؟

  125. راحله می گوید

    سلام وقت بخیر،همسایه ما طی ساخت و ساز باعث خساراتی به ساختمان ما شد و در نهایت محکوم به پرداخت مبلغ ۱۶۰م تومان شدند ولی تجدید نظر خواهی کردند و چون ما نمی‌دانستیم از ابتدا در دادخواست مطالبه خسارات تأخیر تأدیه نکرده بودم و بعد از اینکه ایشون تجدید نظر خواهی کردند ما هم دادخواست مطالبه خسارات تاخیر تأدیه کردیم ولی در جلسه حضوری دادگاه خوانده مدعی بود چون رأی قطعی نشده خسارتی تعلق نمی‌گیرد و قاضی هم از ما سوال کرد که آیا رأی قطعی نشده؟ آیا به این علت امکان رد دادخواست ما هست؟ آیا میتونم تا قبل از رأی دادگاه در رابطه با دادخواست تأخیر تأدیه اظهار نامه ارایه بدهیم؟ یا منتظر رای شویم؟ ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون خسارت تاخیر تادیه به عنوان خواسته اضافه است باید تا اولین جلسه دادگاه هی که ابتدا رسیدگی می کنه در خواست نمایید و نمی توان اقدام کرد چون به عنوان دعوای اضافه است و باید سر موعد اقدام به طرح دعوا نماید.

  126. حسینی می گوید

    سلام من در مقابل اجراییه مال غیر منقول در موعد مقرر معرفی نمودم اما محکوم له جهت اقدامات وصول به دادگاه مراجعه نکرده است ایا بعد از د یا خیرزمان معرفی مال هم خسارت تعلق میگیردد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام:ملاک تعلق خسارت تاخیر تادیه فقط برای پول وجه رایج هست نه مال غیر منقول بر اساس ماده ۵۲۲ ایین دادرسی مدنی خسارت از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد.

  127. مجتبی بهزادی فر می گوید

    سلام
    من ۲۳ میلیون از سال ۹۷ از کسی طلب داشتم . چک ایشون را اجرا گذاشتم و شکایت کردم . دادگاه سال گذشته حکم داد و بعلاوه تاخیر تادیه من ۴۵ میلیون در اون تاریخ طلب کار شدم . همان موقع محکوم علیه فقط ۱۳ میلیون تومان آنرا پرداخت کرده. سوال من این است که منطقا آنچه که پرداخت کرده بعنوان تاخیر تادیه باید محاسبه شود و نه بعنوان مبلغ بدهی . اما مسئول اجرای حکم مابقی تاخیر تادیه را بر اساس الباقی طلب اصلی یعنی ۱۰ میلیون تومان محاسبه میکند . من به استناد کدام قانون باید با مسئول اجرای احکام اعتراض کنم ؟ با توجه به اینکه مدتهاست دستور توقیف خودروی محکوم علیه صادر شده اما ایشون خودرو را مخفی کرده است لذا حداکثر زمانی که قانون فرصت بازگرداندن محکوم به را داده چقدر است ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس نظریه استفساریه جدید قانون صدور چک می توانید بابت وصول خسارت تاخیر تادیه چک اقدام نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  128. راحله می گوید

    سلام وقت بخیر،در اثر ساخت و ساز همسایه ما به ساختمان ما خسارت وارد شد و طی کارشناسی های انجام شده نهایتاً رای به محکومیت سازندگان و پرداخت ۱۶۰ میلیون تومان خسارت شدند ولی یک نفر از محکوم به ها اعتراض زدند و به تجدید نظر خواهی کشیده شده ،و ما چون از اول در داخواست مطالبه خسارت تاخیر تأدیه رو نخواسته بودیم ،دوباره دادخواست برای مطالبه خسارت تاخیر تأدیه تا زمان اجرای حکم رو کردیم . قاضی اون فردی رو که اعتراض نزده بود محکوم به پرداخت خسارت تاخیر تأدیه از تاریخ قطعی شدن رأی تا زمان پرداخت کرد در صورتی که مگه نباید از تاریخ دادخواست دعوای مطالبه خسارت (دعوای اصلی) تا زمان پرداخت، ایشان را محکوم میکردند؟ آیا ما میتوانیم اعتراض و تقاضای تجدیدنظر خواهی کنیم چون فرصت ۲۰ روزه را داریم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک خسارت تاخیر تادیه از تاریخ دادخواست محاسبه خواهد شد براساس قانون ایین دادرسی مدنی وفق ماده ۵۲۲

  129. راحله می گوید

    سلام و ممنون از وقتی که برای پاسخ گذاشتید یعنی رأی به درستی انجام شده؟ چون قاضی تاریخ محکوم به تاخیر تأدیه را از ۲۳ دی ۱۴۰۰ یعنی زمان قطعی شدن رأی تا زمان پرداخت اعلام کردند ؟ نه از زمان دادخواست اسفند سال ۹۹ بوده

  130. شاهرخ می گوید

    درود بر شما.
    فردی از من درتاریخ ۲۰\۳\۹۹ شکایت کرده ودر تاریخ۱۵\۸\۴۰۰ حکم اجرائیه داده شد.عین مطن حکم این هستش (محکوم علیه محکوم بپرداخت۱۹/۲۰۶/۴۰۰ریال بابت اصل خواسته ومبلغ۱/۷۲۶/۱۸۸ریال بابت هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه از۹۹/۳/۲۰تاریخ تقدیم دادخواست درحق خواهان صادر و اعلام شد)
    من دربهمن ماه۴۰۰رفتم تااین مبالغ را بدم اما اجرای احکام شورای حل گفت باید۳/۹۰۰/۰۰۰تومان بدهم مگر در حکمم دربالا نیامده که مبلغ۱/۷۲۶/۱۸۸بابت تاخیرتادیه میباشد پس چرا میگن باید۳۸۰۰۰۰۰تومان بدهم وحساب بانکی منو هم۳۸۰۰۰۰۰تومان توقیف کردن.سپاسگذارم و همیشه سالم و سلامت باشید

    1. زینالی می گوید

      سلام: ملاک خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه محاسبه خواهد شد و چون تاریخ شکایت ۲۰ام بوده پس مطالبه خسارت قانونی بوده است

  131. لیلا می گوید

    سلام و وقت بخیر. خسته نباشید.
    ملک موروثی که بنده در آن ساکن بودم فروخته شد، و قرار شد در مقابل دریافت وجهی، در تاریخ مقرر خانه را تخلیه کنم. و فیمابین هم دستنوشته ای به من داده شد که در تاریخ توافق شده مشخص، خانه را تخلیه و وجه را دریافت کنم. چند روز هم زودتر خانه را تخلیه کردم ولی با هر بار مراجعه به خریدار از دادن وجه مورد نظر خودداری کرد. حالا اگه من اظهارنامه یا دادخواست برای مطالبه طلبم و توافق نامه انجام بدم، تاخیر تادیه از چه زمانی محاسبه خواهد شد؟ از زمان تاریخ ذکر شده در توافق نامه؟ یا از زمان تسلیم اظهارنامه ؟ ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: از تاریخ تقدیم دادخواست مطالبه وجه محاسبه و پرداخت خواهد شد

  132. رضا لطفی می گوید

    با سلام و خسته نباشین خدمت عزیزان اینجانب در سال ۹۸ محلی را اجاره نمودم ودر سال ۹۹ تحویل مالک داده ام اما از پرداخت وجه پیش پرداخت بمبلغ ۸۰۰۰۰۰۰ تومان امتناع کرده است و تا به امروز از طریق شعبه ها نتونسته ام احقاق حق نمایم ایا برای مبلغ بنده تاخیر و تادیه و هزینه دادرسی تعلق میگیرد و جمعا با اصل پول چند میشود ممنونم از رهنمایی هایتان دقیقا قرار دادما ۹۸/۱۰/۳۰ لغایت۹۹/۱۰/۳۰ هست که تا تاریخ ۱۴۰۱/۳/۱ نتونستم استرداد کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه برای شما از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه خواهد شدمگر اینکه قبلا از طری اظهار نامه از ایشان مطالبه کرده باشید.

  133. محمد می گوید

    سلام. وقتتون بخیر. من در تابستان سال ۹۹ مقداری کالا به ارزش ۵۰۰۰۰۰ تومان از یک مغازه خرید نمودم اما هزینه را پرداخت نکردم. میخواستم بدانم برای پرداخت چه مقدار باید در نظر بگیرم و روش محاسبه اش چگونه است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید علاوه بر اصل پول به خسارت پولتون هم باید بپردازید و این میزان ۱۰,۷۶۷,۷۲۵ ریال خسارتم باید بپردازید

  134. خانم رضایی می گوید

    با سلام هستم یک پرونده کیفری داشتن در اصل پول بوده شاکی کیفری اقدام کرده بعداز سه سال ونیم ک زندگی ما رو نابود کردن الان دادگاه شوهرم رو تمدید نظر ب یک سوم از پول محکوم کرده و الان شاکی پارسال بعداز دادگاه بدوی شکایت حقوقی کرده خسارت و تاخیر تادیه بگیره والان همسرم ب زندان انداخته و دادگاه داره ب پرونده خسارت‌ها رسیدگی میکنه توی همون شعبه کیفری !از هرکسی میپرسم میگه میتونه حقوقی هم اقدام کنه ولی قانونی الان دیگه دیره باید همون اول دوتا شکایت رو باهم انجام می‌داد میخاستم بدونم راهی هست برای اینکه جلوش رو بگیریم درضمن همسرم تو زندان اعتراض زده ،،ممنونم

  135. علیرضا می گوید

    سلام و روز بخیر.
    من چندین سال پیش یه واحد خونه پیش خرید کردم که همون موقع ۲ سوم از مبلغ رودادم و ۱ سوم مونده.فروشنده واحد مورد نظر رو به چندین نفر فروخته.

    من شکایت کردم و تو پرونده کیفری قاضی حکم به محکومیت فروشنده داده و گفته فروشنده باید رد مال کنه به همون مبلغ ۲ سوم چندین سال پیش.

    خواستم بدونم برای اینکه بخوام دادگاه حکم به پرداخت پول معادل شده به روز بده ، چیکار باید انجام بدم

    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به دادگاه رسیدگی کننده دادخواست ضرر و زیان دهید

  136. دانیال می گوید

    سلام من شهریور سال ۹۷ باید به یک نفر حدود ۱۰۰ میلیون پول میدادم. بنا به دلایلی امکانش نشد. الان با هم توافق کردیم شهریور ۱۴۰۱ دین رو با خسارت پس بدم. دوتا سوال داشتم. اول اینکه برای محاسبه دیرکرد باید ماهانه حساب کنیم یا سالانه؟ و دوم اینکه با توجه به اینکه این واقعه در هر دو سال ۹۷ و ۱۴۰۱ برای شهریور ماه (یعنی نیمه‌ی سال) اتفاق می‌افتد، آیا من باید در محاسبه، نرخ تورم رو نصف در نظر بگیرم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هم می توانید ماهانه و هم سالانه اقدام نمایید

  137. رحیمی می گوید

    باسلام سوال داشتم خرداد۹۹خودروبنده کنارخ پارک بودزدن بهش درتعقیب گریزپلیس بود تامین دلیل کردم بعد۲ماه دادگاه گذاشتن متهم قبول کردزده به ماشین کارشناس هزینه وتعمیرات وافت مدل زد۷میلیون تومان ۱میلیون هزینه دادرسی شددرتقاضا بنده دردفترقضایی ثبت شد تاخیرتادیه درخواست بود این شعبه درحکم من نیاوردبعدچندماه دوندگی دراجرای احکام توانستم حکم جلب بگیرم داخل حکم جلب نوشته بود تاخیرتادیه امسال رفتم تمدیدکنم حکم جلب کلمه حذف کردن گفتن داخل حکم نیست شعبه مراجعه کردم پرونده درآوردن گفتن تصحیح میکنیم چهارشنبه۱۱خردادرفتم گفتن به تصادف تعلق نمیگیره گفتم این مبلغ اون موقع بوده بعد۲سال همین مبلغ بایدبگیرم بدون تاخیرتادیه قانون وجودداردیکی راهنمایی کند؟
    ازتاریخ اسفند۹۹تا الان خرداد۱۴۰۱پرونده اجرای احکام هنوزطرف متواری حکم جلب دستگری خودشان نمیدن من بایددنبال طرف باشم.تاخیرتادیه درحکم نیامده داخل دادخواست هست

  138. ساغر می گوید

    سلام و عرض ادب
    من به موجب یک قرار داد با یک نفر شریک ، که ان طرف متعد شد مواد شوینده تولید کند که در قرار داد نوشته شد که در سود و زیان شریک باشیم
    اما طرف مقابل نه تنها به تعهد خود عمل نکرد بلکه از سال ۹۲ تا بحال با وجود مراجعات مکرر پول منو نداده البته اظهار نامه ندادم و در خصوص مراجعات مکرر شاهد دارم
    حالا من میتونم هم اصل طلب و هم خسارت تاخیر تادیه رو بگیرم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای مطالبه خسارت باید اظهارنامه ارسال نمایید و یا اینکه استشهادیه تنظیم نمایید تا شاهدان بیایند و شهادت دهند که شما مطالبات خودتان را چندین نوبت خواته اید ولی طرف مقابل از پرداخت امتناع نموده است.

  139. حسام می گوید

    سلام وقت بخیر
    برای قراردادی چکی به مبلغ ۳۰ میلیون دادم و خسارت دیرکرد توی بنگاه با حضور شاهد روزی ۵ میلیون گذاشتن و امضا کردم
    پول توی حساب بود ولی به دلایلی جلوی چک رو بستم که نتونن پاس کنن
    الان اون شخص روزی ۵ میلیون رو میتونه ازم قانونی طلب کنه؟

  140. Hesam می گوید

    سلام وقت بخیر
    برای قراردادی چکی به مبلغ ۳۰ میلیون دادم و خسارت دیرکرد توی بنگاه با حضور شاهد روزی ۵ میلیون گذاشتن و امضا کردم
    پول توی حساب بود ولی به دلایلی جلوی چک رو بستم که نتونن پاس کنن
    الان اون شخص روزی ۵ میلیون رو میتونه ازم قانونی طلب کنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند اقدام به مطالبه این مبلغ نماید

  141. کریمی می گوید

    سلام – وقت عالی بخیر
    کارگاهی داشتم که در رهن بانک بود وبانک بابت تسهیلات معوق آنرا تملیک نمود(البته چند سال پیش) وچون حدود ارزش کارگاه طبق کارشناسی خود بانک ۳۰میلیون بیشتر از طلبش بود اما بانک وجه اضافی را نداده است و تاکنون بعلت گرفتاری وجهل در قانون دادخواستی ندادم اگر الان شکایت کنم آیا خسارت تاخیر شامل میشود یاخیر؟
    (البته طلب من آن موقع حدود دو دانگ کارگاه بود که الان خیلی خیلی زیاد شده است )
    ممنون میشوم راهنمایی فرمائید.

  142. مهسا می گوید

    برای شخصی کار کردم یکساله حقوقمو نداده. تا چه مدتی زمان دارم ک بابت حقوقم ازشون شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:شما میتوانید همیشه شکایت نمایید محدودیت زمانی برای شکایت از اداره کار وجود ندارد.

  143. کریمی می گوید

    سلام – وقت عالی بخیر
    کارگاهی داشتم که در رهن بانک بود وبانک بابت تسهیلات معوق آنرا تملیک نمود(البته چند سال پیش) وچون حدود ارزش کارگاه طبق کارشناسی خود بانک ۳۰میلیون بیشتر از طلبش بود اما بانک وجه اضافی را نداده است و تاکنون بعلت گرفتاری وجهل در قانون دادخواستی ندادم اگر الان شکایت کنم آیا میتوانم طلب خودم را از بانک به همراه خسارت تاخیر از آن زمان تاکنون را دریافت کنم ؟
    به نظر حضرتعالی با توجه به تملیک بانک بیش از طلب خود آیا امکان ابطال سند کارگاه هم وجود دارد؟

    (البته طلب من آن موقع حدود دو دانگ کارگاه بود که الان خیلی خیلی زیاد شده است )
    ممنون میشوم راهنمایی فرمائید.

  144. امیر می گوید

    سلام پدرم سال ۷۴ ازیه نفرچک داشت بمبلغ۲میلیون تومان چک پاس نشدپدرم برگشت زدتاالان طرف متواری هست آیاخسارت چک بهمون تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر گواهی عدم پرداخت نگرفته باشد بله میتواند اقدام به مطالبه مبلغ چک نماید.

  145. امیر می گوید

    یعنی طرف که چکش وبرگشت زدیم گواهی عدم پراخت نگرفته باشدیاپدرم؟چون پدرم فوت شده اگرخسارت بهش تعلق بگیره ازسال ۷۴تاالان مبلغ چک باخسارتش چقدرشده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: این خسارت را دادگاه از طریق بانک مرکزی استعلام میگیرد.

  146. سیدعلی می گوید

    باسلام وخسته نباشین من داداش بزرگم قبل ازمادم فوت شده وخونه پدری بنام مادربودن وپدرخیلی سالها قبل فوت شدن آیاازخانه پدری ارثی به بچه های داداشم که قبل ازمادرم فوت شده تعلق میگیرد؟پدرسال۶۵ برادرسال۹۲ومادرسال ۹۹

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بنام مادرتان بوده باشد ارث نمی برد بردارتان ولی اگر سندی بنام مادرتان نبود در این صورت این ارث بوده و به بادرتان میرسد.

  147. رضا می گوید

    سلام آیاباگرفتن گواهی عدم پرداخت چک بعدازگذشت سی سال اززمان صدورچک بازهم خسارت تادیه ب چک تعلق میگیرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: این چک بر اساس ماده ۵ قانون صدور چک شامل مرور زمان شده و دیگر چک نیست و می توان به موجب یک رسید طلباقدام به مطالبه نمود و دیگر خسارت تادیه چک تعلق نمیگیرد.

  148. رضا می گوید

    سلام بنظرتون ۲میلیون سی سال پیش که اصل مبلغ چک بوده الان چ ارزشی داره وقتی طرف تااللن متواری بوده ماچه تقصیری داریم

  149. مهدی می گوید

    باسلام تاچندسال بعدازتاریخ صدورچک خسارت تادیه چک تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: هر چند سال بگذرد به چک خسارت تعلق میگیرد

  150. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده با یک شرکت دولتی قراردادی داشتم، طبق ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان حل اختلاف و داوری انجام شد و رای برا اجرای ماده ۴٨ شرایط عمومی پیمان صادر شد. بعداز آن شرکت دولتی قرارداد بنده رو ماده ۴۶(فسخ) کرد. در دادگاه اجرای رای داوری رو خواستیم و متقابلا شرکت دولتی ابطال را خواست. ابطال رد شد هم در دادگاه بدوی و هم تجدیدنظر. بعداز صدور رای قطعی ما درخواست اجرائیه کردیم، در زمان درخواست تاخیر و تادیه هم درخواست شد. یعنی طبق رای اجرای کامل ماده ۴٨شرایط عمومی پیمان و در کنارش ما درخواست تاخیر و تادیه کردیم. چون اجرای ماده ۴٨ نیاز به جمعبندی صورت وضعیت بود که آنجا مبلغ مطالباتمان تعیین میشد. آیا تاخیر و تادیه که ما درخواست کردیم قانونی است؟

  151. مهدی می گوید

    آخرش من متوجه نشدم شمایه بارمیفرمایین به چکی که سی سال ازتاریخ صدورش گذشته خسارت تعلق نمیگیره الانم که میفرمایین هرچندسال بگذره بازخسارت تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه به هر چکی تعلق میگیرد و از تاریخ سر رسید تا تاریخ صدور حکم این خسارت قابل دریافت می باشد بشرطی که برای چک ناشی از برگشت گواهی عدم پرداخت نگرفته باشید چون اگر این گواهی اخذ شود و سه سال از این واقعه بگذرد چک شامل مرور زمان می شود و دیگر بعنوان چک نیست یک سند عادی است.

  152. مهدی می گوید

    گواهی عدم پرداخت گرفتم که طرفوزندان کنم منتاهش طرف ازسی سال پیش تاالان متواری بوده والان میخان ملک پدری شونوبفروشن میخاستم اعاده حیثیت کنم وخسارت چکموبگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با توقیف اموال اقدام به وصول مبلغ چک و خسارت تاخیر تادیه نمایید.

  153. مهدی می گوید

    باسلام درصورت گواهی عدم پرداخت هیچ راهی برای گرفتن خسارت تادیه چک نیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: گواهی عدم پرداخت برای مرور زمان طرح دعواست و مانعی برای دریافت خسارت تاخیر تادیه نمی باشد.

  154. حسین می گوید

    سلام وخسته نباشین حدود۲۷ سال پیش بنده مبلغ سیصدهزارتومان دستی به شخصی دادم شاهدهم دارم آیاالان دردادگاه میتونم ثابت کنم؟ودرصورت ثابت شدن آیاخسارت پولمومیتونم ازش بگیرم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: پول نقدی خسارتش از تاریخ مطالبه محاسبه میشود که همان تاریخ صدور رای دادگاه می باشد

  155. غلامرضا می گوید

    بباسلام خدمت کارشناس محترم بنده سال ۷۴ مبلغ ۵میلیون ازکسی چک داشتم که بخاطرعدم موجودی برگشت زدم وگواهی عدم موجودی گرفتم وطرف متواری بوده تواین مدت تاالان ازطریق فروش ملک ومغازه پدریش که میخان انحراث وراثت کنن آیامیتونم اقدام کنم وطلبمووخسارت تادیه چکموازش بگیرم؟آیاتاخیرتادیه چک بهم تعلق میگیره که بااصل پولم ازش بگیرم؟

  156. امید می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    مبلغی رو که از شخصی طلب داشتم،یکسال پیش توی حکم دادگاه خسارت تأخیر تأدیه هم هست، بعد از گذشت یکسال هیچ مبلغی پرداخت نشده و حکم جلب گرفتم بازداشت شد و چهار ماهه دادخواست اعسار دادن،که از بازداشت بیان بیرون،
    و بعد از اقساطی شدن( تا الان چهار ماهه)
    همچنان هیچ مبلغی پرداخت نشده،
    خسارت تأخیر تأدیه تا کی شامل بنده میشه؟

  157. بابک می گوید

    درود بر شما
    در پرونده مطالبه وجه چک به تاریخ ۱۰ سال پیش اجراییه از تاریخ سررسید صادر گردیده است

    دو سال گذشته موبایلی از محکوم علیه توقیف شد و از طریق مزایده مبلغی وصول گردید

    در این پرونده با توجه به گذشت زمان طولانی و تغییر فاحش شاخص بانک مرکزی خسارت تاخیر چندین برابر اصل مبلغ شده است
    واحد اجرای احکام معتقد است پس از دریافت وجه موبایل در ۲ سال گذشته. ابتدا این مبلغ از اصل محکومیت کسر گردیده است که در فرض مسئله با کسر این مبلغ حاصل حتی از صفر هم کمتر می شود و به اعتقاد واحد اجرا خسارت تاخیر تادیه دیگر قابل محاسبه نیست

    روش منطقی محاسبه مانده بدهی محاسبه ارزش به روز مبلغ وصول شده و سپس کسر از مبلغ به روز شده محکومیت است که به نظر منصفانه است

    در اینخصوص آیا قانون یا دستورالعملی برای رفع اختلاف وجود دارد؟

  158. پارسا می گوید

    سلام بنده برج ۴ سال ۴۰۰۱یه خودرو صفر به قیمت ۳۶۵ ملیون فروختم،۶۵ تومن گرفتم،۳۰۰ ملیون چک ۲ ماهه گرفتم،و شرط معامله این بود درصورت عدم وصول چک،خودرو به فروشنده برگردد، و ۳۰ درصد ضررزیان معامله تعیین شد،
    برج ۶ سال۴۰۰ چک برگشت خورد،دادخواست استرداد خودرو دادم،وحکم گرفتم،و پس از یکسال از تاریخ معامله،خودرو رو توقیف کردم و ۴۰۰ ملیون فروختم که در زمان استرداد خودروصفر بنده دولکه رنگ داشت،
    ۱_آیا من طبق شروط قولنامه میتوانم ۳۰ درصد ضرر زیان بگیرم؟
    ۲_آیا میتوانم خسارت ایام تصرف بگیرم که یکسال خودرو من دست ایشان بوده؟یا خسارت چک۳۰۰ ملیونی که برگشت خورده وتقریبا ۸ ماه دست من بوده ؟
    حالا طرف دعوای من میگه؛شما چون خودرو را گرفتید نمی‌توانید هزینه ایام تصرف را بگیرید

  159. ایرج می گوید

    سلام وقت بخیرآیاباگذشت بیست سال ازبرگشت زدن چک وگرفتن گواهی عدم موجودی خسارت تادیه چک بهم تعلق میگیره؟الان طرف توان پرداخت داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله خسارت تاخیر تادیه می توانید مطالبه نمایید.

  160. بابک می گوید

    درود بر شما – با سپاس از سایت بسیار کامل و کاربردی شما
    در خصوص کیس زیر و اختلاف با قاضی اجرای شورای حل اختلاف در خواست دارم اعلام نظر فرمایید

    پرونده اجرائیه در خصوص اجرائیه مورخه ۸/۱۰/۹۷ محکومیت به پرداخت چک به مبلغ ۸۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال از تاریخ ۲۸/۱/۱۳۸۵ لغایت اجرای حکم می باشد.
    پس از شروع عملیات اجرائی از طریق شناسایی و مزایده یک خط تلفن همراه محکوم علیه در تاریخ ۴/۱۲/۹۷ مبلغ ۵۲.۴۷۲.۰۰۰ ریال وصول گردید است.

    نحوه محاسبه منصفانه میزان مانده محکومیت در هر پرداختی به صورت زیر صحیح است :
    باید در هر مرحله از وصول مشخص کرد چه میزان از اصل وصول شده است
    شاخص مبدا تاریخ ۲۸/۱/۱۳۸۵ = ۱۶.۹
    شاخص زمان وصول ۸/۱۰/۹۷ = ۱۷۶.۸۰
    = ۱۶.۹ / ۱۷۶.۸۰ ۱۰.۴۶ مبلغ وصول شده ۵۲.۴۷۲.۰۰۰ / ۱۰.۴۶ = ۵.۰۱۶.۴۴۳
    بنابراین در تاریخ وصول به میزان ۵.۰۱۶.۴۴۳ از اصل مبلغ محکومیت به انضمام خسارت تاخیر آن وصول گشته است:
    ۵.۰۱۵.۷۰۶ * = ۱۶.۹ / ۱۷۶.۸۰ ۵۲.۴۷۲.۰۰۰

    حال مبلغ اصل وصول شده، از اصل دین محکوم علیه در سال ۱۳۸۵ کسر می گردد :
    ۸۶.۰۰۰.۰۰۰ – ۵.۰۱۶.۴۴۳ = ۸۰.۹۸۳.۵۵۷
    که حاصل اصل میزان محکوم به، مانده با مبدا تاریخ ۲۸/۱/۱۳۸۵ که میبایست مبنای محاسبه اصل محکوم علیه جدید قرار گیرد و در حق محکوم له پرداخت گردد:
    ۸۰.۹۸۳.۵۵۷ * ۲.۷۴۱.۹۴۰.۳۱۴ = ۱۶.۹ / ۵۷۲.۲۰ ( آخرین شاخص = ۵۷۲.۲۰)
    طبق محاسبات بالا از خسارت تاخیر مجدد خسارت تاخیر دریافت نشده است و ملاحظه میگردد فاصله خیلی زیادی با محاسبه اخیر واحد محترم اجرای احکام دارد و با توجه به تورم های فاحش که شاهد آن هستیم حقوق محکوم له نیز حفظ می گردد.

    با سپاس و تقدیم احترام

  161. رضا می گوید

    سلام سال ۸۸ چک به مبلغ ۸ میلیون کسی بدهگار هست و برگشت هم خورده همون سال ۸۸ امسال هم شگایت کردیم ایا تاخیر تادیه شامل میشود یا نه ممنون؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله طبق ماده ۲ قانون صدور چک خسارت تعلق میگیرد بشرطی که گواهی عدم پرداخت نگرفته باشید.

  162. saeed می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده در سال ۹۷ یک برگ چک تضمینی به شخصی دادم بعنوان قرض و ایشون فرداش چک نقد کرد ولی تا الان از دادن پول سرباز زده ، اگر الان شکایت تنظیم کنیم خسارت تاخیر تادیه تعلق از ۴سال قبل تعلق میگیرد یا از زمان اکنون حساب میشود؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه از تاریخ مطالبه محاسبه میشود.

  163. صادقی می گوید

    سلام .سال ۹۸ .مبلغ ۳۰ میلیون به یه نفر پول دادم گفت پولت میزاریم بورس هر ده میلیون ۶۰۰ سود میدیم پنج ماه بهم سود داد دیگه خبری نشد دو سال هرچی رفتم امدم گیرم نیومد نه پولم میداد نه سود پولم میگفت تو پولی از ما طلب نیستی تا کارمون به دادگاه کشیده شد تابعد از چند جلسه مراحل قانونی قاضی پروندم داده کارشناس حالا نمیدونم قرار چی بشه کارشناس ضرر ذیانم حساب کنه حدودا چند گیرم میاد ممنون از لطفتون

  164. اسی می گوید

    سلام به حقوق یا حق السعی که در قرارداد کارگر و کارفرما قید شده که بایستی بعد از یکماه پرداخت بشود ولی نشد تا اینکه در تاریخ ۹/۹۷ رای هئیت ۳۴ میلیون شد و اجرای احکام گرفتم و کارفرما باترفندهای مختلف مثل اعسار که رد شد و اعتراض به حکم در دیوان داد ودر تاریخ ۷/۹۹ دیوان رای به مبلغ ۲۹ میلیون داد و تا ۱/۱۴۰۱ اقدام به پرداخت کرد
    ۱_ آیا خسارت میتوانم بگیرم یا نه مطابق کدام ماده
    ۲_آیا تاخیر تادیه میتوانم بگیرم یا نه مطابق کدام ماده
    ممنون

  165. امیر می گوید

    باسلام بعدازچندسال به یه چک خسارت تادیه پرداخت تعلق میگیره؟آیابابرگشت زدن چک وگرفتن گواهی عدم پرداخت بازخسارت تادیه چک بهش تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: از تاریخ سرسید تا زمان صدور حکم محاسبه خواهد شد.

  166. رضا می گوید

    خسته نباشین خدمت وکلای عزبزآیادرصورت گواهی عدم موجودی تحت هیچ عنوان ب چک خسارت نادیه پرداخت تعلق نمیگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خسارت تاخیر تادیه بر اساس موجودی نیست بر اساس شرایط پرداخت می باشد.

  167. مهرداد می گوید

    با سلام متاسفانه به ما تاخیر تادیه قاضی رای نداد گفت مدت اعتبار چک ۵ سال میباشد

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله چک شامل مرور زمان شده است.

  168. رضا می گوید

    سلام تاچندسال بعدازتاریخ صدورچک خسارت تادیه چک بهش تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: تا مدت ۵ سال باشد تعلق میگیرد بیش از ۵ سال شامل مرور زمان می شود.

  169. رضا می گوید

    سلام‌آقای وکیل من سال ۷۷ چکی بمبلغ ۳میلیون برگشت زدم وطرف متواری شده تاالان میخان ملک پدری بفروشن آیاباگذشت ۲۴سال میتونم اقدام کنم وخسارت چکموازطریق حق والارثی که اون شخص ازطریق فروش ملک پدری عایدش میشه اقدام کنم وخسارت تادیه چکموطلب کنم؟ آیاچکم شامل مرورزمان نشده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر چک برگشت نخورده باشد و گواهی عدم پرداخت نگرفته باشید بله ممکن هست

  170. سیدعلی می گوید

    سلام مدت زمان برای گرفتن تادیه خسارت چک ۵سال است؟بعداز۵سال دیگه ب چک تاخیرتادیه تعلق نمیگیرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر تعلق نمیگیرد.ولی این مدت وقتی است که چک برگشت خورده و اقدامی صورت نگرفته است.

  171. ایرج می گوید

    سلام عجب قانونی داریم ماهرکسی پول کسی روبخوره وچک وبرگشت بزنی وطرف بره۵سال متواری بشه بعدشم نتونی خسارت چک توبگیری تواین تورم وحشتناک چیزی جزبه نفع کلاهبردارباشه دیگه هیچی نیست کشکه قانون نیست به نفع اون فردمتواری هست

  172. سیدعلی می گوید

    سلام درموردچک که اطلاعات درستی ب ماندادین لااقل اینوبفرماییدکه پول نقدقرض به کسی داده باشی بازم خسارت بهش تعلق میگیره مثلاسال ۷۸مبلغ ۳۰۰هزارتومن قرض داده باشم الان میتونم باشکایت ازش خسارت بهم تعلق میگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:از تاریخ تقدیم دادخواست این خسارت قابل مطالبه است

  173. سیدعلی می گوید

    بعدخسارت وازهمون سال ۷۸محاسبه میشه طرف توان پرداخت نداشته ولی الان داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: از تاریخ مطالبه حساب میشود.

  174. سیدعلی می گوید

    سلام آقای وکیل مختصربگم مشکلموکه بتونیدراهنماییم کنیدمن سال ۷۸هزیه نفرچک دارم به مبلغ ۲میلیون وبرگشت زدم همون موقع طرف تاالان متواری شده الان پیداش شده آیاخسارت بهم تعلق میگیره یاپولم بی ارزش شده؟وهمون سالم به یعه نفرمبلغ ۳۰۰هزارتومن دست قرض دادم تاالان پس نداده جایی هم شکایت نکردم آیاالان به ۳۰۰تومنم خسارت تعلق میگیره اگه شکایت کنم؟باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای چک از تاریخ سر رسید خسارت تعلق میگیرد ولی برای ۳۰۰ تومن از تاریخ مطالبه خسارت تعلق میگیرد.

  175. سیدعلی می گوید

    باسلام۳۰۰تومن ازتاریخ مطالبه یعنی ازچه تاریخی؟ازاون تاریخ که شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله از تاریخ شکایت مگر اینکه از طریق اظهارنامه قبلا ارسال کرده باشید و در آن مطالبه خسارت نیز کرده باشید در غیر این صورت از تاریخ شکایت شروع می شود تا تاریخ صدور حکم .

  176. سیدعلی می گوید

    سلام کاش قبلااینکاروکرده بودم نمیدونستم الان بخام شکایت کنمواظهارنامه بگیرم به ۳۰۰تومن سی سال پیشم خسارت تعلق نمیگیره کاش اطلاع داشتم ۳۰۰تومن دست قرض دادم باتشکر

  177. رضا نوری می گوید

    سلام وخسته نباشید.
    یک ساختمان بنام بنده میباشد ودر سال ۹۹ دادخواست خلع ید رادادم ودرطرف مقابل که خانوادم بودن دادخواست هزینه کرد ساختمان را دادند چون این ادعا را داشتند که مرحوم پدرم این ساختمان را ساخته درصورتی که بنده وام گرفته وتکه تکه آنجا را ساختم.در هر صورت دادگاه تجدید نظر رای به هزینه کرد زده وبنده باید هزینه کرد را بدهم.سپس وکیل آنها گفتند که یا بیایید صلح کنید یا دادخواست جدید تاخیر درتادیه را بزنم.این سوال را دارم که آیا هنوز که به اجرا نیومده آیا وکیل آنها می‌تواند همچین دادخواستی بدهدیا خیر.یا آیا بنده هزینه کرد را بدهم باز می‌تواند همچین دادخواستی کند؟ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: با توجه به پیچیدگی موضوع شما نیاز به مشاوره دارید

  178. مجید می گوید

    سلام خسته نباشید
    در سال۸۶ بنده در یک شهرستانی برای شرکت ساختمانی کار می‌کردم
    کار یک مدرسه بود ارگان دولتی
    طبق قرارداد که داشتیم ایشان بدهکار بودن و اصلا سر پروژه نیومدن
    تا امروز هم حق و طلب ما رو نداده ما باید چکار کنیم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند