توقیف فیزیکی خودرو چیست؟

توقیف مال گاهی به صورت سندی است مثل توقیف خانه و خودرو و گاهی به صورت فیزیکی است یعنی خود آن مال را از تصرف منع می کنند. مثلا در توقیف فیزیکی خودرو، اجازه سوار شدن را به مالک آن نمی دهند.

در توقیف فیزیکی مال را در محلی نگهداری می کنند برخلاف توقیف سندی که آن را فقط از جهت خرید و فروش منع می کنند.

نحوه توقیف اموال

توقیف مال یا اموال ممکن است در حالت های مختلفی رخ بدهد گاهی توقیف قبل از طرح دعوا است که طلبکار با استفاده از نهاد تامین خواسته یا توقیف اموال، دارایی بدهکار را توقیف می کند که اگر نهایتا در پایان دعوا پیروز شود بدهکار نتواند در زمان رسیدگی به دعوا دارایی خود را برای فرار از دین خود به دیگران انتقال دهد.

مثال: فرض کنید که شما خودرویی را از فردی خریداری کرده اید و قرار بر این شده است که ظرف چند روزی که معین شده است فروشنده خودرو را به صورت سند رسمی به شما منتقل کند.

حال از این وعده تخلف کرده و شما برای طرح دعوا می توانید از دادگاه توقیف خودرو را بخواهید که اگر حکم به نفع شما صادر شد نگران انتقال خودرو از طرف فروشنده به شخص دیگری نباشید تا از گرفتاری های جدید جلوگیری شود.

و گاهی هم توقیف بعد از صادر شدن حکم به نفع شما است آن وقت در مقام اجرای حکم خودروی طرف را توقیف می کنید.

برای مثال محکوم علیه یا شخصی که دعوا را در دادگاه باخته است محکوم به تادیه ۱۰۰ سکه برای مهریه می شود در اینجا می توان خودروی وی را توقیف کرد و از محل مزایده و فروش آن طلب را وصول کرد.

نحوه توقیف اموال

نحوه توقیف فیزیکی خودرو

با معرفی خودروی مورد نظر به دادگاه یا به بخش اجرای احکام در زمان اجرای حکم ماموری از طرف دادگاه به آن محل رفته تا با صورت برداری از آن خودرو و ویژگی های آن و ارزیابی آن شخصی به عنوان حافظ برای نگهداری ماشین معین می شود که این شخص معمولا پارکینگ خواهد بود.

اگر در خواست توقیف فیزیکی زمان طرح دعوا باشد؛ در مقام تامین خواسته دفتر دادگاه آن را فورا به محضر دادگاه می رساند تا دادگاه درباره صدور یا عدم صدور تامین خواسته نظر بدهد.

برای مثال زنی که زمان طرح دعوا مطالبه مهریه می خواهد امیدی به وصول مهریه خود داشته باشد و اینکه مرد در مقام فرار از پرداخت مهریه اموال خود را به دیگران منتقل نکند؛ می تواند در تامین خواسته توقیف فیزیکی خودروی مرد را بخواهد تا از تصرف و نقل و انتقال آن جلوگیری شود. و اگر در نهایت پیروز دعوا شود و دادگاه مرد را محکوم به تادیه مهریه کند بتواند از آن متل توقیف شده مهریه خود را وصول کند.


بیشتر بخوانید: توقیف اموال برای مهریه


نحوه توقیف فیزیکی خودرو

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت توقیف خودرو توسط طلبکار و توسط پلیس راهنمایی رانندگی

همانطور که گفته شد گاهی توقیف فیزیکی خودرو برای بدهی است مثل دین مهریه یا بدهی طلبکار که دادگاه این حق را به فرد داده است که با توقیف کردن اموال بدهکار به طلب خود برسد. چه در قالب تامین خواسته باشد یا در قالب تامین محکوم به که بعد از صدور حکم است.

گاهی توقیف فیزیکی خودرو ربطی به داشتن دین و بدهی ندارد و با تامین خواسته و امثال آن متفاوت است و آن در جایی است که پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت انجام حرکاتی توسط راننده که خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است خودروی فرد را توقیف فیزیکی می کند.

مثل اینکه از چراغ قرمز عبور کند یا اینکه حرکات نمایشی انجام دهد.

در این حالت خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به پارکینگ برده می شود تا اینکه جریمه ای باشد برای راننده متخلف که دوباره این اعمال را انجام ندهد.

تفاوتی که در این نوع توقیف وجود دارد با توقیف در مقام بدهی و طلب این است که در اینجا اگر خودرو توقیف شود پس از مدتی می توان با ارائه مدارک شخصی رفع توقیف کرد اما اگر توقیف خودرو در مقام بدهی باشد از آن رفع توقیف نخواهد شد تا زمانی که طلب طلبکار پرداخت نشود و اصلا ممکن است خود آن خودرو برای آن بدهی فروخته شود و به مزایده گذاشته شود.

توقیف خودرو

توقیف خودرویی که قبلا توقیف شده

مسئله ای که مطرح می شود این است که اگر فردی بخواهد ماشین کسی را توقیف کند برای طلب خود مثلا زن برای مهریه خود بخواهد آن را توقیف کند، و این خودرو از قبل توسط فردی دیگر هم توقیف شده باشد یا در رهن کسی دیگر بوده تکلیف چیست؟

  • آیا می توان دوباره آن را توقیف کرد؟

در پاسخ باید گفت دادگاه بررسی می کند که آیا ماشین و خودرویی که بابت طلب آن فرد توقیف شده آیا از میزان آن طلب ارزش بیشتری دارد یا خیر، برای مثال طلب فرد قبلی که خودرو را توقیف کرده ۲۰ میلیون تومان است و خود ماشین ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد در اینجا دادگاه می تواند به اصطلاح برای بار دوم توقیف مازاد کند یعنی تا مبلغ ۲۰ میلیون در توقیف آن فرد و باقی آن در توقیف طلبکار حال حاضر باشد.

نتیجه گیری

توقیف اموال یکی از راه هایی است که طلبکار برای امید داشتن به وصول طلب خود انجام می دهد این توقیف اگر در مورد مال منقول مثل طلا و ماشین باشد معمولا با توقیف فیزیکی انجام می شود و اگر در مورد مال غیر منقول باشد مثل خانه با توقیف سندی انجام خواهد گرفت.

توقیف فیزیکی به این معنا است که آن شی را از دخل و تصرف فرد منع می کنند و اجازه دسترسی به شخص را نسبت به شی نمی دهند مثلا در توقیف فیزیکی خودرو آن را در پارکینگ می گذارند تا مالک حق تصرف در آن را نداشته باشد البته خودرو را هم می توان توقیف سندی کرد یعنی از خرید و فروش آن جلوگیری کرد.

سوالات متداول

به این معنا که ماشین و خودرو را دور از دسترس مالک آن قرار می دهند که فرد حق تصرف در آن را نداشته باشد.

بله این امر امکان پذیر است و حتی قبل از اقامه دعوا هم می توان این امر را از دادگاه تحت عنوان تامین خواسته درخواست کند.

در توقیف سندی برخلاف توقیف فیزیکی از نقل و انتقال مال جلوگیری می شود ولی فرد می تواند در آن تصرف کند. برای مثال خانه را وقتی توقیف سندی می کنند در دفتر ثبت اسناد حق نقل و انتقال و فروش آن گرفته می شود در عین حال آن فرد فعلا در خانه تصرف و سکونت دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
49 نظرات
  1. بهزاد می گوید

    سلام بنده در سال ۹۰همسرم راطلاق داده ام و محکوم به۲۱۴عدد سکه شدم و هر سه ماه یک سکه پرداخت میکنم.۴سال است ازدواج مجدد کردم و صاحب یک فرزند هستم ایا میتوانم خودرو به نام خودم خریداری کنم؟با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید بخرید

  2. محمدی می گوید

    سلام ، اتومبیل خود را بصورت نقد و اقساط فروخته ام.بابت بخشی از ثمن معامله چک گرفته م که پس از مراجعه به بانک مشخص شد این چک بدلیل قضایی قابل وصول نمیباش ..ضمنا هم اتومبیل و هم مدارک تحویل داده ام .تشکر میکنم راهنمایی کنید چگونه میتوانم اتومبیل را توقیف کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگه سند نزدین بله اگر زدین بایستی مطالبه وجه را دادخواست نمایید

  3. مهیار می گوید

    سلام عرض خسته نباشی حواله خودرو پیش فروش شده دو مرحله ای از برادرم خریدم با وکالت محضری وقولنامه اکنون همسر برادرم مهرشو گذاشته اجر ایا میتونه پیش پرداخت پولی که ب حساب شرکت ریختم بگیره ایا من خریدار حواله میتونم ب حقم برسم

  4. اب می گوید

    سلام خودرومن تعویض پلاکش انجام شده بنام برادرم ولی هنوز سندش انتقال نیافته بنام خودمه ایابرای مهریه توقیف میشود

  5. ا ب می گوید

    مایل به پاسخ گویی هستید

  6. ا ب می گوید

    سوال من همون سوال قبلیست

  7. ا ب می گوید

    درموردسوال توقیف خودرو

  8. اکبرمحمدی می گوید

    سلام خودروی من بابت مهریه توقیف شده میتونم از پارکینگ خارج کنم؟؟ هیچ پولی هم ندارم خونه ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر توقیف فیزیکی باشد نمیتوان اقدام به خارج کردن اتومبیل کرد ولی اگر توقیف سندی باشد میتوانید
      استفاده کنید

  9. ناشناس می گوید

    با سلام من شوهرم فوت شده میخوام ماشین رو به عنوان مهریه بگیرم ولی چون از ماشین استفاده میکنم میشه فقط توقیف سندی بشه و فیزیکی نشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید قبل از انحصار وراثت توقیف نمایید مالیاتم ندهید.

  10. معصوم می گوید

    سلام کجا باید برم برای توقیف ماشین جهت مهریه که اگه به جای بدی کشید نفروشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اداره ثبت یا دادگاه.

  11. علی شاکر می گوید

    سلام من طی مدت دو سال ب حساب یک خانم که قول ازدواج بهم داده بود که به قولش عمل ننمود وشناخت قبلی هم داشتم طی چندین مرحله پول واریز کردم وسه فقره چک اشخاص دیگر هم ب ایشان داده ام که وصول ان توسط غیر انجام گردیده ایا میتوانم مطالبه وجه کنم مستند به پرینتهای بانکی و پیامهایی که از طریق تلگرام اعتراف ب بدهی نموده ومبالغی رو هم برایم واریز نموده اند وقسم به پرداخت مانده به من پیام داده لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت استفاده بلاجهت اقدام به استرداد ان نماییدو باید ثابت نمایید که بابت هبه پرداخت نکردین .

  12. شاه محمدی می گوید

    سلام
    از چه طریقی میشه ماشین همسرم رو که برای مهریه توقیف فیزیکی کردم ولی ایشون متوجه شده و ماشین رو از پارکینگ خونه خارج نمیکنه
    آیا راهی هست که بتونم ماشین رو از دستش خارج کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله توقیف کردین می وانید از حاصل فروش ان یا برداشت ماشین نسبت به وصول مهریه اقدام نمایید.

  13. ناشناس می گوید

    سلام من ماشینم کردن پارکینگ ۲ماهه خریدم حالا نوشته هم فیزیکی هم جلوگیری از انتقال جریان چیه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تقاضای توقیف ماشین را درخواست کردن.

  14. محمد پیرهادی می گوید

    سلام .ماشینم را نزد دوست گذاشتم با کارت و سند وهمه مدارک الان حاضر به برگرداندن نیست ولی ماشین بنام من هست چطور میتوانم ماشین راتوقیف کنم و در پارکینگ قراردهم ممنون راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت عنوان غاصبانه ازاین فرد شکایت نمایید.

  15. ناشناس می گوید

    با سلام وقت بخیر شش ماهی هست که جهت توقیف خودرو حکم قضایی دارم منتها تا الان به نتیجه ای نرسیده آدرسی و… هم ندارم چون کلا عوض کرده میخواستم راهنماییم کنین از چه راه هایی میتونم توقیف کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار جهت مشاوره با وکیل متخصص این حوزه مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  16. جاهد می گوید

    سلام . زنی خودرو شوهر سابقش را در منزل خود در پارکینگ قرار داده . و باقی خانواده سعی دارند با حکم توقیف فیزیکی ان خودرو را از پارکینگ خارج کنند . آیا اجازه دارند یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به عنوان وراث ان شخص می توانند اقدام نمایند.

  17. فاطمه می گوید

    سلام .بنده بابت اجرای مهریه ماشین رو توقیف سیستمی کردم ولی برا توقیف فیزیکی ماشین و یا فراررمیده یا مخفی میکنه دو ساله نتونستم بگیرمش .اقدامم چیه.نمیزاره ماشین بدستم برسه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: توقیف فیزیکی نمایید پلیس راهنمایی متوقفش میکند.

  18. لیلا می گوید

    درخواست توقیف پلاک داده شده و توقیف فیزیکی نیومده هنوز حالا رفته ماشینو مخفی کرده که به دستم نرسه من چیکار کنم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: تا توقیف فیزیکی نکنید نمی توان توقیف توسط راهوری را اعمال کرد.

  19. بهرام می گوید

    سلام من یک‌ماشین خریدم بعداز یک هفته متوجه شدم ماشین توقیف فیزیکی وسندی شدهو فروشنده به من نگفته بود الانم هر چه بهش زنگ میزنم جواب نمیده گوشیش خاموش میکنه باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  20. فروغی می گوید

    سلام اقای زینالی .خودروی منو هنگام تعویض پلاک توقیف فیزیکی کردن و مدارکمو هم از خانمم گرفتن .اگه خودم بخوام برم مدارکمو بگیرم ایا منو دستگیر میکنن یا فقط خودرو رو میبرن پارکینگ؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید علت توقیف فیزیکی را بفرمایید که تحت چه عنوانی توقیف شده تا مشخص شود و نیازی نیست که شما را دستگیر نمایند.

  21. شجاعی می گوید

    سلام و عرض ادب،ماشین من توقیف سندی شده ،سوال بنده اینه که اگر پولیس بابت هر تخلفی که کردم جلوی ماشینمو بگیره آیا بخاطر توقیف سند ،ماشینو به پارکینگ منتقل میکنن یا فقط جریمه همون تخلف ثبت میشه برام

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر توقیف فیزیکی در دست پلیس است و تنها مبنی بر این است که نتوانید ماشین را بفروشید.

  22. وحید می گوید

    سلام
    خسته نباشین
    خانم من توقیف سندی ماشینم رو جهت مهریه گرفته.
    هفته پیش توی دادگاه اعلام کرد که درخواست توقیف سندی رو هم بگیره
    معمولا چقدر زمان میگیره که توقیف فیزیکی بهش بدن؟
    از کجا میتونم بفهمم که توقیف شده یا نه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورت درخواست از طریق اجرای احکام دادگستری همان موعدی که به راهوری اعلام شد حکم دادگاه اجرا خواهد شد نهایت یک هفته زمان می برد.

  23. منو چهر رضایی می گوید

    سلام من بابت یک چک یک دونگ خانه دادگاه به من داده ولی یکسال و نیم به حقم نرسیدم چکار کنم ممنون

  24. مریم مولایی می گوید

    باسلام شخصی درمقابل بدهی خود سفته داده که الان هیچ نشانی ازجاومکان اونداریم چگونه باید برای پس گرفتن پول اقدام کنیم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اقدام به واخواست سفته نمایید و دادگاه از طریق غیابی طرف مقابل را محکوم نمایند.

  25. دختر می گوید

    با سلام و احترام
    بنده از شخصی حدود ۲۷۰ میلیون طلب دارم، برای ۰ تا ۱۰۰ کار وکیل از شهری که طلبکار در اونجا ساکنه گرفتم. سفته ها رو آبان ۱۴۰۰ اجرا گذاشتیم و حکم توقیف خودرو پژو آریان مدل ۹۰ در آذر ۱۴۰۰ گرفته شد. وکیل اقدامی برای توقیف فیزیکی نکرد. به دلیل مشخصات اشتباه شخص بدهکار در سامانه ثنا و اطلاعاتی که در سفته پر کرده بودن، با تاخیر و در دی ۱۴۰۰ به بدهکار، حکم بودنش ابلاغ شد و اسفند ۱۴۰۰ شخص بدهکار قصد فروش خودرو رو داشته.
    شخص بدهکار رفته از من شکایت کرده که چون در اسفند ۱۴۰۰ موقع انتقال خودرو تازه متوجه توقیف خودرو شده، پس من امضا سفته ها رو جعل کردم. بهم کلی اتاام وارد شده و چندوقت پیش ازم رفع اتهام شده. اما بدهکار عتراض زده و دوباره ازم شکایت کرده. و یک شکایت دیگه مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی هم مطرح کرده. خودرو هم به مکان مجهولی منتقل کرده و دسترسی ندارم.
    با توجه به اینکه شخص بدهکار در دادگاه و بازپرسی شهر خودش آدم زیاد داره و با توجه به شکایات و رای صادره مشخصه که آدم خریده… ممنون میشم کمکم کنید که چه باید بکنم؟ اگر قرارداد وکالت با وکیلم رو فسخ کنم دوباره باید از اول اقدام کنم؟ برای ماشین که معلوم نیست الان کجاست، آیا بعد از گذشت این همه مدت میتونم کاری کنم و با همون حکم توقیف قبلی پیش برم؟ وکیلم گفته وقتی بدهکار برای هزینه دادرسی اعسار زده، بزودی برای من اخطار میاد!
    مگه اعسار نشان از فقر مالی طرف بدهکار نیست؟ آیا میتونم حکم جلبش رو بگیرم و بندازمش زندان؟
    این شخص قول ازدواج داده بود و برای تشکیل زندگی مشترک ازم برای درس و کار و غیره پول گرفته و پارسال متوجه شدم که زن صیغه ای و پسر بچه ۴، ۵ ساله داره!
    متاسفانه وکیل فقط ازم پول گرفتم و دنبال کاغذبازی رفته و عملاً هیچ جایی دستم بند نیست. ضمناً وکیل ۳۵ میلیوت ازم پول گرفته اما در سامانه ثنا مبلغ قرارداد رو یک میلیون تومن ثبت کرده! با تشکر

  26. یزدانی می گوید

    با سلام،
    ممنون از پاسخگویی ها،خیلی مختصر و عالی بود.
    مشکلی دارم حتی بتونم ببینمتون.ماشین فروختم،با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی آن.البته ماشین مقداری خرج داشت ولی بیش از حد از قیمت کم کردندکه وقتی حتی از دلالان پرسیدم گفتند بقولی مفت خری کردندوسرت کلاه گذاشته.
    جدای از اینها،درباره برخی مسائل و قیمت نوشتیم ولی درباره معاینه فنی خودرو (گاز)چیزی ننوشتیم.درحالیکه دوبرابر قیمت واقعی کپسول گاز از قیمت خودرو کم کردند.
    بعد از یکماه و نیم که سه میلیون بدهکاره،نه پولمو میده نه ماشین پس میده نه فک پلاک میکنه.در واقع همه را گرو کشیده که من براش معاینه فنی بگیرم یا چند میلیون پول مخزنها را بدمش.میگه قانونا بعهده خودته.در واقع منکر همه حرفها شده که از قیمت کم کرده بوده.
    با ماشین و پلاک من در حال تردده و میگه هرکاری دلت میخاد بکن حتی بدوبیراه میگه.
    در ضمن در قرارداد دو مورد دیگه هم نوشته شده یکی اینکه خریدار اتومبیل مورد معامله را رویت نموده و از کم و کیف آن از هر جهت اطلاع و آگاهی کامل دارد…و در بند دیگه اومده ….. اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش از طرفین به عمل آمده…
    این قرارداد و حتی مبلغ و نوشته را خود خریدار و کارشناسش اوردند و من امضا کردم.
    الان چطور چنین ادعایی میکنه و نه پول میده نه فک پلاک میکنه؟(وکالتم نمیاد بگیره)

  27. اکبر می گوید

    با سلام و عرض ادب
    خانم برادر من حکم فیزیکی ماشینش رو گرفته و این در حالیه که این ماشین فقط سرمایه و پول پیش خونش بوده ، الان به نظر شما برادر من میتونه اقدامی انجام بده؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند

  28. محصل می گوید

    باسلام بنده حقوق بگیر دولت هستم به خاطر چک برگشتی کلیه حقوق ومزایای من که تنها وسیله امرار معاش هست توسط اداره ثبت بازدن نامه به بانک مسدود شده ایا میتوانم کاری بکنم تا قسنتی از حقوقم ازاد بشه یا نه.

  29. امین یاسمی فرد می گوید

    سلام من ماشین خریدم نتونستم تعویض پلاک کنم
    توبرگه نوشته باید بری شعبه اول اجرای احکام مجتمع شماره ۳۳حل اختلاف شهرتهران توقیف سندی فیزیکی
    بعد نوشته خودور دررهن سایپا می‌باشد و بازم نوشته
    نام کاربر خانم حیدری توقیف
    پارسال ثبت شکایت شده

    بنظرم برا مهریه است یا شرکت لیزینگ سایپا؟؟

  30. رضا می گوید

    درود بر شما. خدا قوت. من حکم توقیف فیزیکی یک خودرو را گرفته ام که در سیستم راهور نیز توقیف شده است. هزینه حمل جابجایی خودرو تا پارکینگ با کیه؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند