ممانعت از حق در ملک ورثه ای

ملک ورثه ای ملکی است که از طریق ارث و فوت شخص به فامیل نزدیک (ورثه) او می رسد. نکته ای که وجود دارد این است تا زمانی که آن ملک بین وراث تقسیم نشده؛ آنان مالک مشترک ملک هستند و مقررات ملک مشاع بر آن  مال جاری است، به عبارت ساده تر ملکی که چند مالک دارد ملک مشترک یا مشاع نامیده می شود و یعنی این که تا زمانی که تقسیم نشده آن مالکین و شرکا در آن مال، حق و حقوق مشترک دارند لذا کسی نمی تواند بدون اجازه سایر وراثان در آن مال تصرف کند یا از آن استفاده کند.

برای مثال فرض کنید ملکی به شما و برادران و خواهرانتان به ارث رسیده است؛ اگر یکی از شرکا، بدون اجازه شما و بقیه از ملک ورثه ای استفاده کند می توانید علیه وی شکایت کنید.

حتی شما حقی در آن ملک مشاع داشته باشید و مانع اجرای جق شما باشند می توانید شکایت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از این مورد مطالب بیشتری را بیان کنیم.

ممانعت از حق در ملک مشاع چیست؟

ممانعت از حق وقتی شکل می گیرد که شما حق استفاده از ملکی را داشته باشید اما کس دیگری مانع استفاده شما باشد برای استفاده شما مانع تراشی کند و مانع بگذارد این امر در ملک مشاع هم امکان پذیر است.

فرض کنیم پدر شخصی برای ازدواج پسرش ۴ ساله حق استفاده از طبقه بالا را به وی داده تا بتواند در آن زندگی کند حال بعد از مدتی پدر می میرد باید گفت پسر تا پایان آن مدت از ملک حق استفاده دارد و دیگر ورثه نمی توانند مانع استفاده وی بشوند اگر چه این ملک بین خود این پسر با دیگر ورثه مشترک است اما چون ز قبل به وی حقی اختصاص داده شده باید تا پایان مدت حفظ شود.

ممانعت از حق در ملک مشاع چیست

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ممانعت از حق چیست؟

در قانون ممانعت از حق برای وقتی است که کسی مانع استفاده از حق انتفاع و ارتفاق دیگر از مال می شود در مثال بالا که پدر حق استفاده از طبقه بالا را به پسر داده بود حق انتفاع داشته و حق ارتفاق هم حقی ست که به تبع همسایگی ایجاد می شود مثل عبور و مرور و…

حال اگر کسی مزاحم استفاده از ان حق یا مانع آن بشود می توان علیه وی شکایت هم حقوقی مطرح کرد و هم شکایت کیفری.

دادگاه برای دعوای ممانعت از حق

دعوای از مزبور از دعاوی سه گانه تصرف است که عبارت اند از:

دعوای تصرف عدوانی، دعوای مزاحمت و دعوای ممانعت از حق. این دعاوی در دادگاه رسیدگی می شود که ملک در آنجا قرار دارد و به اصطلاح محل مال غیر منقول یا ملک در جایی باشد دعوا باید در دادگاه عمومی حقوقی آن شهر اقامه شود.

دادگاه برای دعوای ممانعت از حق

مصادیق ممانعت از حق در ملک مشاع

برای مثال دپو کردن تیر آهن و یا آجر کنار در ملکی که فرد حق استفاده از آن دارد مصداق ممانعت از حق است.

همچنین عوض کردن کلید آن و ندادن به فرد ممانعت از حق به شما می رود اگر به هر شکلی برای  استفاده فرد مانع ایجاد بشود مصداق آن خواهد بود.

اما اگر خود فرد در آن تصرف کند و متصرف را بیرون کند اینجا تصرف عدوانی است و برای آنهم می توان شکایت کرد.

شرایط شکایت و تحقق ممانعت از حق

برای تحقق و پیگیری ممانعت از حق و رفع آن باید شرایطی وجود داشته باشد.

برای مثال یک مورد آن است که فرد از قبل در ملک حق استفاده داشته است و حالا کسی آمده برای استفاده وی ایجاد مانع کرده یا مزاحم وی شده است و یا اصلا ملک را تصرف کرده که در اینجا می توان دعوای تصرف عدوانی مطرح کرد و در موارد قبل دعوای رفع ممانعت از حق و دعوای رفع مزاحمت از حق مطرح کرد.

شرط دیگر این است که مانع ایجاد کردن شخص مزاحم در ملک و مال غیر منقول باشد در غیر این صورت  نام طرح دعوا رفع ممانعت نخواهد بود.

شرایط شکایت و تحقق ممانعت از حق

رسیدگی دادگاه برای جرم ممانعت از حق در ملک مشاع

این جرم یا دعوای حقوقی بر خلاف سایر دعاوی به محض صدور رای قابل اجرا کردن است و قطعی شدن آن لازم نیست. دادگاه همچنین می تواند از قبل با درخواست خواهان دستور موقت بدهد و از ایجاد مانع و خود مانع جلوگیری کند.

اگر دادگاه به رفع ممانعت از حق رای داد به وسیله نیروی انتظامی رای اجرا خواهد شد. حتی اگر فرد درخواست تجدید نظر بدهد باز هم رای اجرا می شود.

مشاوره حقوقی برای ممانعت از حق در ملک مشاع

برای اخذ مشاوره با وکلا و مشاورات حقوقی می توانید با شماره تلفن  های موسسه تماس بگیرید و درباره پرونده و موضوع خود اخذ مشاوره کنید همچنین می توان به صورت آنلاین با وکلای این حوزه مشورت کنید.

برای مشاوره به صورت حضوری نیز می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

مشاوره حقوقی برای ممانعت از حق در ملک مشاع

نتیجه گیری

ممانعت از حق چه در ملک ورثه ای توسط خود وراث و چه در ملکی غیر از آن امکان وقوع دارد برای رفع ممانعت یا مزاحمت یا تصرف دیگران می توان در دادگاه چه عمومی حقوقی و چه کیفری طرح دعوا کرد زیرا این کار جرم است و دارای مجازات  همچنین می توان خسارات وارد را نیز مطالبه کرد برای این کار می توانید از تجربیات و تخصص وکلای مجرب این حوزه استفاده کنید.

سوالات متداول

اگر شخص از ابتدا دارای حق استفاده از ملک بوده آن یکی شریک یا مالک مشاع نمی‌تواند مانع وی شود مثل مثال بالا اما اگر چنین حقی نداشته می تواند علیه متصرف دعوا و شکایت طرح کند.

در ماده ۶۹۰ قانون مجازات بیان شده و طبق آن ۱۵ روز تا ۶ ماه خواهد بود. البته فرد حبس نمی شود زیرا این حبس قابل تعلیق و .. خواهد بود‌.

ماده ۶۹۳ بیان داشته که اگر فردی بعد از اجرای حکم ممانعت دوباره این اقدام را انجام دهد این بار حبس وی ۳ ماه تا ۱ سال خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
9 نظرات
  1. حسین محمدی می گوید

    سلام ما ملکی داریم پدر عموهایمان شریک بودند وهمگی فوت کرده اند واکنون بدلیل زیاد بودن ورثه بلا استفاده مانده است واینکه زمین کشاورزی مذکور در کنار رود خانه قرار گرفته هروز تخریب واز مساحت آن کاسته میشود حالا ما میتوانیم از آن بهره برداری کنیم لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورت عدم توافق بین وراث درخصوص تقسیم ترکه به دادگاه صالح دادخواست تقسیم ترکه را تقدیم نمایید، در این حالت دادگاه اقدام به تقسیم ترکه می نماید.
      در صورت تعدد ورثه هریک از آن ها می توانند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه ها بخواهند . مستند به ماده ۳۰۰ قانون امور حسبی.

  2. حمید می گوید

    از فوت پدر ۳ سال گذشته وما یک باغ اطراف تهران داریم با یک ساختمان در آن و هیچکس بعد از قوت پدر به آن رسیدگی نمیکند۴ برادر و یک خواهر؛ اگر یکی از برادرها سهم خود از باغ را بخواهد تا به زندگیش سروسامان دهد باید چطور اقدام کند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نمی تواند بدون اجازه بقیه اقدام کند وگرنه تصرفش غاصبانه خواهد بود.

  3. فلورا گردیان می گوید

    پدرم فرزندم فوت کرده و اینکه دخترم مدارک فوت پدرش را برای انحصار وراثت درخواست کرد از دادن مدارک امتناع کرده اند و دخترم شکایت کرده یا خانواده همسرم مجرم شناخته میشوند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر مجرم شناخته نمی شود در صورت عدم ارائه ادله جز ادله ایست به نفع طرف مقابل می باشد.

  4. شقایق می گوید

    پدرم ۳ ماه قبل از فوتش آپارتمام را بنام بنده کرده و برادرم نیز ۶ ماه بود با پدرم زندگی میکرد و بعد از فوتش برادرم از آپارتمانی ک بنام من هست نمیرفت و ب زور بیرونش کردم و با دریافت رسید لوازمهایش را تحویل دادم ،
    الان از بنده ب اتهام ممانعت از حق کیفری شکایت کرده ، آیا ب نتیجه خواهد رسید ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر سند رسمی و قطعی بنام شما صادر شده باشد و یا قولنامه و یا صلح نامه و هبه باشد نمی تواند بابت ممانعت از حق از شما شکایت نماید در واقع منع تعقیب کیفری برای شکایت صادر می شود.

  5. morteza k می گوید

    سلام ایا میشود فقط سهم دو ورثه (مزاهم با ۲۰متر ) را فقط به مزایده گذاشت نه سهم ۳ نفر دیگر با ۱۸۰متر در ملک مشاعی ؟ ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند