مفهوم ارجاع پرونده به دادیاری

عموم مردم برای طرح شکایت یا اعلام جرم هنوز نمی دانند که باید به کدام مرجع قضایی یا غیر قضایی مراجعه کنند.

البته این امر نشأت گرفته از فقدان آموزش و تعلیمات لازم در سطح جامعه است، چون هر اندازه آگاهی عموم جامعه نسبت به ترتیبات شکلی و ماهوی چگونگی طرح دعاوی و شکوائیه افزایش یابد از اطاله دادرسی، و بروکراسی اداری-قضایی پیشگیری به عمل می آید و این خود به تنهایی می تواند از هدر رفت راندمان مثبت و مفید نیروی کار متخصص و همچنین زمان عموم مرد جامعه و کاهش نارضایتی نسبت به این اتلاف زمان و هزینه تأثیر مستقیم و بعضاً غیرمستقیم را خواهد داشت.

البته با ایجاد دادرسی و ابلاغ الکترونیکی قضایی، حجم گسترده ای از این مراجعات مکرر به محاکم کاسته شده است و اشخاص با عضویت یکباره در سامانه خدمات قضایی ثنا، به صورت غیرحضوری می توانند در جریان روند پرونده خود قرار گیرند.

اما این اقدام مثبت همچنان با نا آگاهی و نداشتن علم ابتدایی نسبت به تصمیمات قضایی ناکافی باقی مانده است، به نحوی که در برخی از این ابلاغ ها قضایی یا تصمیمات قضایی که در صورت خلاصه پرونده قضایی نشان داده می شود، از بیان اصطلاحات حقوقی و قانونی استفاده شده است.

شخصی که اطلاعی نسبت به این تعابیر و اصطلاحات حقوقی ندارد، نمی داند باید چیکار کند و یا باید حتماً با مشاور حقوقی یا وکیل دادگستری موضوع را در میان گذارد و یا در همین ناآگاهی قانونی باقی بمانند و برخی از امتیازات و حقوق دادرسی خویش را از دست بدهد.

یکی از این اصطلاحات که عموماً از طریق ارسال پیامک به طرفین یک شکایت کیفری ابلاغ می شود، اصطلاح “ارجاع پرونده به دادیاری است”.

  • یک گام قبل از تشریح این دستور قضایی برداریم و آن این است که دادسرا چه وظیفه و اختیاری دارد؟
  • چه فرقی میان دادیار و بازپرس است؟
  • اگر پرونده به دادیاری ارجاع شود این مفهوم را دارد که شکایت از اهمیت بالایی برخوردار نیست؟
  • اصلآً اگر پیامک ارجاع پرونده به دادیاری آمد، باید کار خاصی انجام دهیم؟

این بخش کوچکی از پرسش های پر تکرار عموم افراد جامعه است که تلاش خواهد شد در این نوشتار در قالب بیانی ساده و سلیس تشریح گردد.

ترتیبات و اختیارات دادسرا

دادسرای عمومی و انقلاب در معیت هر دادگاه کیفری تشکیل می شود که به منظور کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات، حفظ حقوق عمومی و طرح دعاوی و شکایت های لازم علیه اشخاص (اعم از حقوقی و حقیقی)، اجرای احکام کیفری، انجام امور حسبی نسبت به محجورین، متوفی بلاوارث، غائب مفقود الاثر و … و سایر وظایفی که به حکم قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب هر شهرستان قرار دارد.

البته برخی از محاکم دیگر از جمله دادگاه نظامی، دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه انتظامی قضات و وکلا، دارای دادسرای اختصاصی خود هستند که مرحله تحقیقات مقدماتی جرایم در صلاحیت آن دادسرا است.

در رأس دادسرا، دادستان عمومی و انقلاب قرار دارد که به تعداد لازم معاون، دادیار، بازپرس و کارمند اداری وجود دارد که به تفکیک سلسله مراتب قضایی و اداری وظایف محوله را انجام می دهند.

البته معاونت های دادسرا از جمله معاونت ابلاغ، معاونت اجرای احکام کیفری و … می باشد که مستقیماً تحت نظارت و رهنمودهای دادستانی انجام وظیفه می کنند.

  • اما همچنان این پرسش مطرح است که، شکایتی که افراد از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا کلانترهای محل ثبت می کنند، به چه طریق توسط دادستان به عنوان ریاست دادسرا به دادیاری یا بازپرسی ارجاع می شود؟؟؟
  • در واقع معیار این دستور دادستان چیست؟

برای پاسخ به این پرسش بایست با دو نهاد دادیاری و بازپرسی آشنا شویم.

ترتیبات و اختیارات دادسرا

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت میان دادیاری و بازپرسی

همانطور که در بخش پیشین به اعضای دادسرا اشاره شد، ریاست دادسرا با دادستان است اما دادستان به اندازه نیاز و ضرورت، دادیار دارد تا برخی از اقدامات قانونی دادستانی را انجام دهد.

از جمله دفاع از کیفرخواست در دادگاه، رسیدگی به دعاوی کیفری در صورت ازدحام بالای پرونده های طرح شده و همچنین اجرای احکام کیفری از طریق معاونت اجرای احکام و …. که در قالب شعبات دادیاری به پرونده های ارجاعی دادستانی رسیدگی می کنند.

قانون، رسیدگی به تحقیقات مقدماتی تمامی جرائم را بر عهده بازپرس قرار داده است اما این تکلیف گسترده قانونی با وجود قلت و کمی تعداد بازپرس در دادسراها، رسیدگی به شکوائیه و دعاوی مردم را با فواصل زمانی طولانی همراه می کند.

در همین خصوص قانونگذار با پیش بینی تدابیر جانبی از جمله رسیدگی به برخی از جرایم توسط دادیار منصوب از طرف دادستان، گره رسیدگی به پرونده های مطرح شده را باز تا زمان طولانی صرف نشود.

البته دادیار در جرایم مستوجب مجازات های زیر صلاحیت رسیدگی ندارد:

  1. جرائم مستوجب مجازات سلب حیات شامل اعدام یا قصاص.
  2. جرائم مستوجب مجازات حبس ابد.
  3. جرائم مستوجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش تر از آن.
  4. جرائم با مجازات تعزیری درجه ۳ به بالا که از جمله آن حبس ۱۰ سال به بالا را شامل می شود.
  5. جرائم سیاسی و مطبوعاتی.

تحقیقات مقدماتی این جرائم صرفاً در صلاحیت بازپرس دادسرا است که البته در برخی از جرائم از جمله جرائم سیاسی و مطبوعاتی و جرائم منافی عفت از جمله زنا و …

تحقیقات مقدماتی و رسیدگی دادرسی مستقیماً در دادگاه توسط دادرسی دادگاه انجام می شود و دیگر مسیر دادسرا را طی نمی کند.

  • تا سؤال مطرح شود که آیا دادیار می تواند به پرونده رسیدگی کند یا بازپرس؟؟

تفاوت میان دادیاری و بازپرسی

اهمیت پرونده ارجاعی به دادیاری یا بازپرسی

مادامی که شکایتی از طریق سامانه ابلاغ یا کلانتری محل به دفتر دادستانی یا معاونت ابلاغ واصل می شود، ابتدا به منظور انجام تحقیقات اولیه، دادستان پرونده را به کلانتری محل ارسال تا در مهلت ۱۰ روزه، رسیدگی به اختلافات و گزارش و تکمیل اوراق بازجویی را انجام داده و پرونده را مطابق با دستور دادستانی محترم به دادسرا برگرداند.

پس از قرائت گزارش ضابط انتظامی و موضوع شکایت، دادستان به تناسب تخصص و درجه اهمیت اتهام انتسابی، پرونده را به شعبات بازپرسی یا دادیاری ارجاع می دهد.

این شائبه ایجاد نشود که صرفاً پرونده های با مجازات های سنگین در دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد بلکه در جرائم موضوع ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری (که در بالا بیان شد)، دادستان بایست پرونده را به منظور انجام تحقیقات مقدماتی و صدور قرار به بازپرسی ارجاع دهد اما نسبت به سایر جرائم، اولویت را بر تخصص بازپرس یا دادیار قرار می دهد.

بهتر است با مثالی موضوع را تشریح نماییم:

شکایتی تحت عنوان جعل سند عادی در سامانه ابلاغ ثبت می گردد، و پس از ارجاع امر به ضابط انتظامی، پرونده با شنیدن اظهارات طرفین شکایت شکل می گیرد و برای انجام سایر اقدامات قضایی به دادسرا برگردانده می شود.

دادستان اگر معیار درجه اهمیت جرم را ملاک قرار دهد، چون مجازات جاعل سند عادی، حبس درجه ۶ یعنی ۶ ماه تا ۲ سال حبس تعزیری است (که البته با وجود قانون کاهش مجازات های حبس تعزیری به نصف کاهش یافته است)، باید پرونده را به شعبه دادیاری ارجاع دهد.

اما ممکن است در میان شعبات بازپرسی یکی از بازپرسین از تخصص ویژه در جرائم جعل سند برخوردار باشد و دادستان با ارجاع پرونده به همان شعبه بازپرسی، تخصص بازپرس را بر درجه اهمیت جرم ارجح قرار می دهد که البته این تصمیم دادستانی خود می تواند از اطاله دادرسی در دادسرا پیشگیری کند، چون بازپرسی که بیش از ۲۰ سال در یک جرم خاص فعالیت داشته است، مادامی که در جلسه مواجهه حضوری، اظهارات طرفین شکایت را بشنود، به تحقق بزه جعل سند عادی علم پیدا می کند یا نمی کند.

پرونده ارجاعی به دادیاری یا بازپرسی

پیامک ارجاع پرونده به دادیاری

  • حال اگر چنین پیامکی برای ما آمد یا اینکه در صورت خلاصه پرونده در آخرین تغییرات پرونده، قید گردیده بود که پرونده به شعبه دادیاری ارجاع شده است، شاکی یا مشتکی عنه باید اقدامی انجام دهند؟؟

پس از طرح شکایت و دریافت آن توسط معاونت ابلاغ و ارجاع آن به کلانتری محل برای تشکیل پرونده و انجام اقدامات مقدماتی در فرایند تحقیقات دادسرا، پرونده به معاونت مزبور عودت داده می شود تا به سمع و نظر دادستان برسد.

سپس دادستان اگر پرونده مطرح شده را به یکی از شعبات دادیاری خود به منظور انجام تحقیقات مقدماتی ارجاع دهد، و پرونده توسط شعبه دادیاری واصل گردد، به طرفین شکایت یا هر شخصی که در شکایت مطروحه ذینفع است، ابلاغ الکترونیکی “ارجاع پرونده به شعبه دادیاری شماره …. دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …. شد، برای شما می آید”

در این مرحله نیازی به انجام اقدام خاصی نیست و بایست صبوری کنید تا پرونده توسط دادیار مورد بررسی اولیه قرار گیرد تا در صورتی که نقصی در آن مشاهده نکرد، به منشی شعبه دستور تعیین وقت رسیدگی را دهد.

البته رسیدگی به این نحو می باشد که ابتدا شاکی دعوت می شود تا اظهارات ایشان شنیده شود و سپس مشتکی عنه دعوت می شود تا اظهارات و دفاعیات ایشان نیز شنیده شود و اگر دادیار بدواً انتساب اتهام را به مشتکی عنه احراز کند، با صدور قرار تأمین کیفری از جمله قرار وثیقه یا کفالت یا التزام، از مشتکی عنه می خواهد تا برای جلوگیری از بازداشت موقت، تأمین بسپارد.

اما در برخی از جرائم ممکن است دادیار تصمیم بر مواجهه حضوری بگیرد که می توان از جمله جرائمی که دادیاری چنین تصمیمی می گیرد به جرائم توهین و فحاشی، جعل سند عادی، افترا یا نشر اکاذیب و … اشاره کرد که البته این امر الزامی نیست و صرفاً با توجه به مستندات طرفین شکایت انجام می شود بلکه ممکن است مستندات شاکی به اندازه کافی اثبات کننده بزه انتسابی باشد که در این صورت دیگر ضرورتی به مواجهه حضوری احساس نمی شود.

البته این پیامک ممکن است پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه نیز برای طرفین شکایت ارسال گردد یا در صورت خلاصه آخرین تغییرات پرونده نشان داده شود.

در این صورت دلیل آن می تواند ناکافی بودن تحقیقات دادسرا یا بی توجهی دادیار یا بازپرس به اعتراضات مشتکی عنه اشاره کرد.

برای مثال ممکن است در جعل سند عادی، مشتکی عنه به انجام کارشناسی متوسل شود اما دادیار پرونده را با علم به موضوع تحقق بزه جعل سند و بدون توجه به درخواست مشتکی عنه به دادگاه ارسال کند.

در این صورت متهم می تواند در جلسه دادگاه به این امر اعتراض و اگر دادگاه اعتراض را وارد و درخواست ارجاع امر به کارشناسی را بپذیرد، پرونده برای انجام تحقیقات و کارشناسی مربوطه مجدد به شعبه دادیاری عودت داده می شود.

پیامک ارجاع پرونده به دادیاری

نتیجه گیری

نتیجتاً اگر دست اندرکاران امر بر آموزش قضایی عموم مردم با نصب بنر یا تبلیغات آموزشی تلویزیونی یا کارگاهی اقدام به آموزش فراگیر و گسترده کند، همانطور که در مقدمه بحث به آن پرداخته شد می تواند تأثیرات مثبتی را در این مسیر ایجاد کند و همچنین مردم را از فهم ارسال یک پیامک ساده “ارجاع پرونده به شعبه دادیاری” ناتوان نگذارد.

سؤالات متداول

دادیار یکی از مهم ترین اشخاص در دادسرا هستند که زیر نظر دادستان فعالیت می نمایند و اموری مانند تحقیقات مقدماتی، اجرای احکام و دفاع از کیفرخواست را با نظر دادستان انجام می دهد.

به منظور انجام تحقیقات مقدماتی بزه انتسابی پرونده به شعبه دادیاری ارجاع می شود که متعاقباً نتیجه تحقیقات به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

خیر تقسیم و ارجاع شکوائیه ها به صلاحدید دادستان و با توجه به تخصص و کثرت پرونده های ارجاعی به بازپرسی و دادیاری انجام می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
38 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام.برادرم.رفته تو ویلایی یک دوستش.همین که رسیده اونجا. مامورین ریختن.و از داخل باغ ۳کیلو تریاک پیدا کردن.و برادرم به هیچ عنوان به گردن نگرفته و گوفته من خبر ندارم.الان پرونده بردن شعبه دادیاری.و صاحب باغ با پروانه کسپ و برادرم با وسیقه دویست میلیونی.ازاد شده.میشه بگید.حکمشون چیه.در حالی که نه تو ماشینش و نه تو دستش گرفتن.داخل باغ صاحب ویلا پیدا کردن

  2. مهدی رحمانیان می گوید

    با سلام.منزلی یکی از اقوام به رسم امانت تحویل بنده بود که برج نه سال گذشته وقتی به انجا رفتم متوجه شدم دو نفر برای سرقت وارد منزل شدند با دیدن من به من حمله کردند و دستم را با چوب شکستند حالا بعد از چهار ماه دزد رفته از من شکایت کرده که من دندانش را شکستم و شاهدی هم ندارد.البته رفته نامه بزشک قانونی هم گرفته ولی نمیدانم چطور؟ حالا با وجود اینکه بنده به ایشان اصلا نزدم چطور باید ثابت کنمکه دندان اقای دزد من نشکستم؟ البته دوستانش بهم زنگ زدند که خیلی وقت هست که ایشان دندان ندارد.از اینکه من را راهنمایی میکنید ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید دلیلی ارایه کند که شما اقدام به جراحت دندان کردین

  3. رها می گوید

    سلام خسته نباشین ببخشید یه سوال داشتم من خیلی وقت پیش شکایت کردم انتقال پیداکرده به دادیاری الان من چکارکنم هیچ خبری هم از وقت داداگاهی مون نیست؟

  4. رها می گوید

    سلام خسته نباشین یه سوال داشتم من خیلی وقت پیش شکایت کردم به دادیاری رسیده الانم من منتظرم خبری از دادگاهی نیست من چکارکنم راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ثبت ثنای خودتان را بررسی نمایید

  5. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر
    من مغازه گوشی فروشی دارم و یه گوشی آکبند از من بسرقت رفته که از طريق ردیابی شخص پیدا شده
    و برای رفع اتهام اقدام به سوزاندن سیمکارت کرده، آخرین اس ام اس از ثنا برای من ارجاع یه دادیاری بوده که٣ماهی ازش گذشته! اما بعدش خبری نشد! ممکنه که پرونده مختومه بشه وشخصی سارق تبرئه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر در سرقت بایستی نسبت به برگرداندن اقدام شود

  6. مرادی می گوید

    سلام من دریک محله ای ضایعات میخریدم که ماشین پاسگاه آن محل جلوی من را گرفت و گفت که این ضایعات ها را از کجا خریداری کردی، من هم نتوانستم شخصی را که آهن آلات را ازش خریداری کردم پیدا کنم به این دلیل مرا به دادگاه فرستادن و قاضی من را آزاد کرد (البته شاکیی هم ندارم) حالا بعد از یک ماه ابلاغیه برایم آمده، چکار کنم بنظر شما منکه شاکی یی ندارم دادیاری چه حکمی به من می‌دهد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید مراجعت نمایید

  7. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر
    ۲۸ فروردین پرونده م فرستادن دادگاه ، امروز پیامکی ارسال کردن ارجاع برای شعبه ۳ دادیاری ، ولی هنوز ابلاغیه نیومده ، منتظر بمونم یا خودم باید برم رسیدگی کنم ؟ لطفا مشاوره بدید ممنون میشم 🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پیامک همون ابلاغ میباشد

  8. د.خرم می گوید

    سلام
    شرکتی ۳۰۰میلیون چکم راکه بابت تضمین گذاشته بودم برگشت زده واقدام نموده منم علیه شرکت شکایت خیانت در امانت نمودم پرونده طی مراحل قانونی دربازپرسی درآخرین مرحله رسیدگی که حضوری بود انجام شد صبح فردا برای شاکی ابلاغیه صادر شده وبعد چند روز برای منم ابلاغیه اومد که پرونده جهت حل اختلاف به شعبه دیگزی ارجاع گردید میخواستم بدونم رای به نفع کی میتونه باشه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگه اثبات نمایید بابت تضمین کاربوده شرکت محکوم خواهد شد.

  9. محمد رجبی می گوید

    واقعا ممنون از توضیحات خوب و فراگیرتون خیلی خیلی روان و قابل فهم بود

  10. سمیه می گوید

    سلام من برج یک پرستار یه سالمند بودم که دختز ایشون هم حصور داشتن فاتحه هم داشتن و دوتو خواهردیگش هم تا بعد از زفتن ما هم اونجا بودن وخواهر اسر ارث ومیراث هر روز دعوا شدید و پیرزن هم بع من خیلی توهین می کرد من یک ماه کار کردم که چهارتا جمعه هم حضور ندلشتم یه روز هم حالم بد بود یه روز هم جلوتر از اتمام ماهم دیگه نرفتم بعد از گذشت چهار ماه از من شکایت شده گه طلاهاش نیست در حالی گه من حتی طلایی به چشم ندیدم واقعا حالم بده این یک تهمت بزرگه به من لطفا بگین چطور بی گناهیم ثابت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت جرم افترا از ایشان شکایت نمایید.

  11. کریم می گوید

    سلام. پیامک ارجاع به دادیاری برایم رسیده لطفا بفرمایید برای بررسی پرونده و رای نهای دادیاری و رسیدگی به پرونده چندهفته یا ماه زمان می برد. پرونده مربوط به فقط فحاشی و دشنام نوشتاری در اینترنت و اینستاگرام بوده است.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: رسیدگی دادگاه یک موعد قضایی است.

  12. سمیه می گوید

    سلام هنوز برام ابلاغ نیومده باید تا کی منتظر بمونم تا بی گناهیم ثابت بشه که برم شکایت کنم به جرم تهنا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر ثنا دارید باید چک کنید تا مشخص شود.

  13. سمیه می گوید

    سلاج من در سوال قبل گفتم که پرستار بودم و تهمت زدن به دادگاه رفتم برای ادا توضیح قاضی بدون دلیل گفت کار خودته بولله کار من نیست من حتی روحم از وجود طلا بی خبر بود بعد کل توضیحاتم هم نوشت باز گفت کار خودته چون ترسیدی چون اول صبح زود اومدی دادگاه اخه بنطرتون ادم نباید بترسه الکی بهش تهمت دزدی زدت .بخدا بی گناهم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در صورتی که شخصی مورد اتهام سرقت قرار گرفت و تفهیم اتهام شد باید با ارائه مدارک محکمه پسند اقدام به رفع اتهام از سرقت یا دزدی نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل نمایید تا وکلای متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  14. رضت می گوید

    سلام . خسته نباشید. شخصی در صدد پرونده سازی علیه بنده هست.
    ادعا دارد قراردادی با ایشان بسته ام و ادعا دارد کلاهبرداری اینترنتی از طرف من بوده . در حالی که پرینت حساب مشخص است از یک آیپی دیگه ای بوده و در حال حاضر تا الان ۷ پرونده علیه بنده از طرف ایشان باز هست.
    خواهش میکنم به من یه زنگ بزنید کمکم کنید این پرونده ها ادامه نداشته باشه . چند بارم تبرئه شدم تو دادسرا . ممنون میشم کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که شاکی بدون سوء نیت اقدام به طرح شکایت واهی نماید، تبعاتی برای وی ندارد اما اگر با علم به واهی بودن، شکایت را مطرح کند، به‌ عنوان افترا قابل تعقیب کیفری است. جهت دریافت جزئیات دقیق تر درخصوص افترا و طرح شکایت با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند.

  15. سارا می گوید

    سلام خسته نباشید به زن برادرم حرف شد رفته به ضرب و شتم و اخاذی شکایت کرده ومدرکی هم برای اثبات حرفش نداره پرونده رفته به شعبه ی دادیاری چی میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بدون مدرک باشد قرار منع تعقیب صادر می شود.

  16. مبینا می گوید

    سلام وقت بخیر شوهر بنده ابروی مرا شکست رفتم پزشک قانونی وهنوز جوابش نیومده بود دوجلسه هم مشاوره اولیه دادگاه رو رفتیم من رضایت دادم وپروندم رفت دادیاری گفتن تا یک سال میتونی دوباره به جریان بندازیش. حالا سوالم اینه فقط تا یک سال اعتبار داره واینکه اگه تو این یکسال دعوایی نشه باز هم اگه بخوام میتونم پیگیر پروندم باشم ودیه بگیرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید تا یکسال مجددا اقدام نمایید چون مرور زمان شکایت مدتش یکسال می باشد بعد از گذشتن یکسال مجددا قابل شکایت نیست.

  17. احمد می گوید

    شکایت من و خواهرم از متهم مبنی برضرب و جرح عمدی و تهدید و تخریب و سرقت مستوجب تعزیر وتوهین به اشخاص عادی این شخص با فحش‌های ناموسی و رکیک حتی از گفتن آنها شرم دارم درحال سرقت خواهرم دیدش البته اون هم از ما شاکی شده و اتهام دروغ و صحنه سازی کرد متاسفانه شاهد اگر در کلانتری شهادت داده اما وقتی دادیار گفت بیات اینجا شها ت به اگر شاهد به دادگاه نرفت آیا شهادت او در کلانتری قبوله امکان هست دادیار رسما ابلاق کنه و یه طوری مجبورش کنه بیات دادگاه اشتباه من وکیلک نگرفتم اصلاکلا فراموش کردم الان میشه بگیرم و الان که تقریبا پرونده کامل هست فقط مانده اگر شاهدی هست بیات شهادت بده برای وکیل گرفتن دیر نشه و کار ساز هست الان وکیل ممنون از شما

  18. هادی می گوید

    سلام امروز پیامکی برای من آمده که نوشته پرونده شما بشماره … و بایگانی …. به شعبه کیفری ارجاع شده و در صورت نیاز به حضور، ابلاغ خواهد شد.
    این در حالیه که قبلا اصلا چیزی در مورد این پرونده برام ارسال نشده و در سامانه دیدم که این ردیف ۳ هست و قبلا با ردیفهای ۱ و ۲ به شورای حل اختلاف و دادیاری ارسال شده بود و من کلا بی اطلاع از همه چیز هستم و حتی در سامانه دادگستری اجازه دسترسی به اطلاعات پرونده رو هم ندارم. لطفا بهم بگید اینا یعنی چی

  19. مهدی می گوید

    سلام چند ماه پیش دراتوبان آزادگان با ماشین میرفتم یک راننده ماشین دیگر که خیلی بد رانندگی می‌کرد لایی کشید نزدیک بود باهم برخورد کنیم آروم به هم خوردیم ماشین من چیزی نشد حالا از دادسرا تماس گرفتن که فردا بیاین دادیاری شعبه ۳ نه پیام اومده ونه ابلاغ ماشین به نام برادرم هست که محصل وگواهینامه نداره وماشین کلا دست خودم هست به نظرتون چکار کنم خیلی ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: شاید از طریق دوربین های جاده بخاطر حرکات نامتعارف از مالک ماشین از طرف پلیس راهور شکایت شده است باید به دادسرا مراجعه نمایید.

  20. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید حدود یک ماه پیش حسابم به خاطر برداشت از سایت شرط بندی مسدود شد ۲ میلیون برداشت کردم رفتم تهران تعهد دادم حسابم باز شد بعد ودوباره صدا زدن از پلیس فتا گفتن بیا امضا کن کارت تموم شه بعد حالا دوباره پیامک اومده که پرونده شما به دادیار ۳ ارجاع شد الان چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر حسابتان مبلغ بیشتری ندارد از این حساب منصرف شوید چون مجازات شرط بندی هم شلاق و حبس و تا سه برابر جریمه به میزانی مبلغی که قمار کردین است.

  21. افسون می گوید

    همسرم به جرم همکاری در حمل و نگهداری ۳۳ کیلو حشیش دستگیر و باوثیقه ۱۰۰ ملیونی بیرون هستن ..الان یکسال و نیم هستش خبری نشده ..باید چیکار کنبم ایا بدیلی اینکه هیچ سو سابقه ای نداشته و اصلا هیچی نمیدونسته از جریان میشه بخشیده شده باشد

  22. قاسم می گوید

    سلام گوشی منو هفته قبل یه سارق ازم دزدید و رفتم کلانتری و بعد رفتم آگاهی پرونده رو تکمیل کردم. امروز یه پیامک اومده و نوشته پرونده شما به شماره فلان به شعبه دادیاری ارجاع شده رفتم تو سامانه ثنا خواستم شرح پرونده رو ببینم اما میزنه دسترسی به جزییات محرمانه هست خیلی نگران شدم. خواستم بدونم در ارتباط با پرونده سرقت گوشیم هست یا ممکنه پرونده ای یا شاکی ای دارم که خودم خبر نداشته باشم؟

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      خیر نگرانی ندارد زمانی که برای شما ابلاغیه ای می اید فقط اسم شخصی که از شما شکایت کرده می اید وجزییات دعوا ذکر نمی شود

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند