اثبات بی گناهی در سرقت(دزدی) | روش های اعاده حیثیت

اثبات بی گناهی فرد با هر دلیلی قابل اثبات است البته باید بدانیم اصل بر برائت و بی گناهی افراد است و اگر کسی مدعی باشد که فلان شخص سارق اموال اوست باید دلیل بیاورد و آن را ثابت کند حال اگر طرف دلیلی ارائه کرد طرف مقابل هم میتواند دلیل بر ضد آن ارائه کند برای مثال ثابت کند در آن موقع اصلا جایی دیگر بوده یا در مسافرت بوده و…

این مطلب اثبات بی گناهی با اعاده حیثیت اگر چه مرتبط اما یکی نیستند. در ادامه به بررسی اثبات بی گناهی در سرقت و نحوه اعاده حیثیت خواهیم پرداخت.

 جرم سرقت چیست با مثال

جرم سرقت طبق قانون یعنی ربودن مالی که متعلق به دیگری است در همینجا باید گفت که اگر مال شخصی پیش شما باشد و آن را بدون اجازه شما بردارد سرقت نیست.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا برداشتن طلاها توسط همسر سرقت است؟

مورد بعد برای مثال این که اگر مثلا مرد برای همسر خود طلاهایی خریده باشد و بعد در اثر اختلاف با طرفین زن خانه را ترک کند و طلا ها را هم با خود ببرد سرقت انجام نگرفته است زیرا مرد آن را به زن هبه کرده و می تواند از طریق حقوقی و با طرح دعوای دیگری آن را پس بگیرد.

اثبات بی گناهی در سرقت

پس اگر کسی در سرقت مورد اتهام قرار گرفت اگر مال خودش بوده این میتواند بهترین دفاع باشد که این مال متعلق به خودش است و یا مثلا فاکتور خرید آن را ارائه بدهد و اگر چنین اتفاقی از ناحیه وی سر نزده میتواند با دلایل مختلف ثابت کند که این کار توسط وی انجام نگرفته.

یا می تواند با استفاده از شهادت دو شاهد ثابت کند که در زمان سرقت اصلا در مکان مورد نظر نبوده است.

مورد دیگر اینکه اگر شاکی با شهادت شهود سرقت فرد را اثبات کرد وی هم میتواند بر صلاحیت شاهد ها ایرا بگیرد و اصطلاحا جرح کند و مثلا بگوید این شاهد با من دشمنی دیرینه دارد و یا اصلا  از اعضای خانواده شاکی است و جانبداری میکند در شهادت و…

نکته مهم دیگر نباید اگر واقعا سرقت را انجام نداده اید اقرار به این کار کنید زیرا اثبات سرقت را بسیار راحت میکند و علیه شما سند خواهد بود.

 روش اثبات نشدن سرقت

در قانون اصل بر این است که هر کسی که مدعی امریست باید آن را ثابت کند . برای اثبات سرقت هم سه رکن مادی و معنوی وقانونی باید ثابت شود و همزمان هم باشد تا فرد سارق شناخته شود

رکن قانونی: یعنی رفتار فرد در قانون عنوان مجرمانه داشته باشد. سرقت در قانون ربودن مال غیر است.

رکن مادی:  انجام رفتار رکن مادی سرقت را تشکیل می دهد. مثلا کسی که مال امانی را پس نمی دهد مال را نربوده و سارق محسوب نمی شود.

رکن معنوی:  همان قصد و نیت و عمدی بودن عمل سرقت است. و در صورتی که شخص مست باشد  یا به تصور اینکه مال برای خود اوست او را بردارد سرقت محرز می شود.

نکته: همزمانی رکن مادی و معنوی در سرقت مهم است. یکی از زاه هایی که برای اثبات بی گناهی در سرقت می شود به آن استناد کرد. به این صورت که فرد در زمان ربودن مال قصد دزدی نداشته، مانن اینکه شخصی مال دیگری را به اشتباه درکیف خودش می گذارد و بعد ها که آن مال را در کیف خود می بیند تصمیم می گیرد که دیگر مال را پس ندهد. اینجا در زمان ربودن نیت سرقت وجود نداشته و لذا سرقت ثابت نخواهد شد.

گروه وکلای وکیل تاپ بر آن شده که حرفه ای ترین و با تجربه ترین وکلا در زمینه امور کیفری را برای همکاری های حقوقی  تخصصی دور هم جمع کرده است تا روند هر پرونده توسط وکیلی پیگیری شود که به شکل تخصصی در آن موضوع تجربه کسب کرده و ضمانت استرداد وجه در صورت نارضایتی از خدمات حقوقی هم نشان از حسن نیت و اعتماد به وکلای حرفه ای مجموعه ماست.

نمونه لایحه اثبات بی گناهی در سرقت

برای اینکه جرمی ثابت شود باید مدعی یا شاکی طبق قاعده البینه علی المدعی ابتدا با دلایل ادعا خود را ثابت کند. بعد از اینکه ایشان دلیل آورد نوبت به دفاع شخص متهم می شود. تا با یک لایحه درست اتهام را رد کند و با توجه به داشتن سو نیت شاکی بتواند به جرم افترا از ایشان شکایت کند

لایحه هر شخصی بسته به نوع دلایلی که می تواند در آن بگنجاند متفاوت است و یک نمونه لایحه را نمی شود برای همگان نگارش کرد

اینجانب ……….. فرزند ………… متهم پرونده موضوع کلاسه ………………. به تاریخ …………. در خصوص شکایت شاکی آقای/ خانم ……….. و کیفرخواست صادره توسط دادستان محترم شهرستان ……… ناظر بر اتهام جرم سرقت یا دزدی به عرض می رسانم  شکایت و دلایل انتسابی فاقد مشروعیت قانونی است؛ چرا که اینجانب در تاریخ ………. به ساعت ………. در شهرستان ……….. اقامت داشته ام که این موضوع با شهادت شهود و اهالی منطقه به راحتی قابل اثبات است ،  و  فیلم دوربین های مدار بسته منطقه در همان تاریخ هم دلیل دیگری دال بر حضور اینجانب در شهرستان است. بنا بر عرایض لایحه  و به استناد اصل برائت و تفسیر به نفع متهم در امور کیفری ، صدور حکم بر برائت اینجانب مورد استدعاست .

با تشکر و تجدید احترام

راه کم تر کردن حبس سرقت

اگر در مرحله ابتدایی دادگاه، به  سرقت تعزیری محکوم شدید و خودتان هم اشراف کامل به انجام جرم دارید و شواهد و مدارک هم به اندازه ی کافی قوی هستد که اگر رای به تجدید نظر هم برود تایید خواهد شد لذا راه پیش روی شما برای کم کردن میزان حبس تسلیم به رای است.

به این صورت که با مراجعه به دادگاه صادر کننده حکم حق تجدید نظر را از خود سلب نمایید یا اگر تجدید نظر خواهی کرده اید قبل از اتمام مدت تجدید نظر خواهی، دادخواست خودرا پس بگیرید در این صورت تا یک چهارم از مجازات شما کاسته می شود.

مشاوره حقوقی برای اثبات بی گناهی در سرقت

مشاوره حقوقی برای اثبات بی گناهی در سرقت

توصیه ما این است که با وکیل دادگستری موضوع را در جریان بگذارید تا توسط وکیل که مسلط به این پرونده ها و مسلط به ادله کیفری است بهتر بتوانید از خود دفاع کنید.

برای ارتباط با وکیل کیفری می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ اقدام کنید همچنین میتوانید از طریق شماره تلفن های موجود در سامانه درخواست مشاوره با وکیل کیفری را مطرح کنید مشاوران و وکلای وکیل تاپ در کوتاه ترین زمان پاسخ شما را خواهند داد.

اعاده حیثیت از اتهام سرقت

برای اعاده حیثیت از اتهام وارد شده لازم است فرد ابتدا بی گناهی خود را ثابت کند و در مرحله دادسرا قرار منع تعقیب بگیرد و یا اگر در دادگاه است تبرئه شود حال که بی گناهی وی ثابت شر میتواند از شاکی پرونده که وی را متهم کرده شکایت کیفری کند.

برای این کار باید شکواییه ای از باب اعاده حیثیت تنظیم شود. برای تنظیم شکواییه می توانید از وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ کمک بگیرید.

مجازات  افترا زننده طبق قانون جدید

در این مسئله فرد شاکی به دیگری اتهام سرقت وارد کرده و وی هم بی گناهی اش اثبات شده حال میتوان با شکایت افترا  اعاده حیثیت کرد.

طبق ماده ۶۹۷ و اصلاحات انجام شده مجازات افترا جزای نقدی است و مجازات حبس برای آن حذف شده است.

ماده ۶۹۷ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که ‌موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.

انواع افترا

گاهی افترا به این شکل است که فرد با طرح شکایت جرمی را به کسی منتسب میکند و گاهی هم با عملی خاص این کار را میکند برای مثال مالش را در اموال فرد پنهان میکند و سپس به وی افترا و تهمت دزدی میزند در هر دو صورت در با اثبات بی گناهی میتوان از فرد افترا زننده شکایت کرد.

هر یک از این نوع افتراها مجازات خاص خود را دارد.

اعاده حیثیت از اتهام سرقت

مشاوره حقوقی برای اعاده حیثیت، افترا و تهمت

نوع تهمت و افترا و نحوه انجام آن باعث می شود حکم قانونی آن فرق کند و نحوه استدلال در شکواییه نیز فرق بکند ممکن است افترا عملی باشد که به عبارتی نوعی پاپوش باشد و این فرق میکند با زمانی که افترا به صورت شکایت انجام شده.

توصیه می شود برای شکایت اعاده حیثیت و تهمت و افترا و تنظیم شکواییه با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید و از آنان مشورت های لازم را دریافت کنید.

نتیجه گیری

اثبات بی گناهی سرقت برای زمانی است که ابتدا شاکی دلایلی را ارائه کرده است و بعد از آن لازم است که فرد با آوردن ادله آن دلایل را بی اثر کند. در بالا به مواردی از این دست اشاره کردیم نکته دیگر این که بعد از اثبات بی گناهی فرد میتواند با شکواییه افترا اعاده حیثیت کند.

سوالات متداول

با دلایلی مثل آوردن شاهد مبنی بر این که در آن زمان شما در فلان محل نبوده اید یا اصلا در مسافرت به سر برده اید و موارد دیگر مثل این که ثابت کنید این مال اصلا مال خودتان بوده نه مال دیگری.

اگر شاکی کسی را متهم معرفی کند باید با دلایلی این را اثبات کند زیرا اصل بر بی گناهی همه افراد است.

زمانی که به فرد اتهام و تهمت سرقت زده شور و این امر ثابت نشود میتوان علیه شاکی شکایت افترا و تهمت مطرح کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۵ رای
20 نظرات
  1. امیری می گوید

    سلام شخصی از ما سرقت موتور جلوی مسجد کرده ، منزل ما در مسجد و خادم آن مکان هستیم . دوربین ها ثبت کرده اند اما کیفیت ندارن ، ب شخصی مظنون شدیم ولی ادعا میکند کار او نیست و از ما شکایت میکند . آیا میتواند شکایت کند ؟ و آیا راهی برای اثبات سرقت متهم هست ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .

  2. میلاد می گوید

    با سلام.خاهرم به بنده تهمت دزدی و خیانت در امانت زده..و در دادگاه بدون حضور من و نداشتن عدله کافی پرونده مختومه شده است…آیا بنده میتوانم اعاده حیثیت کنم و جرم طرف مقابل چیست..با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترای وارد شده از این فرد شکایت کرده و درخواست اعاده حیثیت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  3. مهدی مسعودی می گوید

    سلام
    شخصی از ما شکایت کرد بابت سرقت درب حیاط بعداز کش مکش دادگاه معلوم شد که خودش درب حیاط را با راننده وانتی بردن و من هم که شماره پلاک ماشین رو گرفته بودم دادگاه راننده را خواست و او شهادت داد که طرف که شاکی شده خودش درب حیاط را بذرده رای به نفع ما صادر شد حالا من بعد از بیست رو میخواهم شکایت اعاده حیثیت کنم میشه کمکم کنید ابروی از دست رفته ام را که در روستا رفته و مدت ۲۰ روز درگیر این پرونده بود از کارم افتادم را جبران کنم ممنون میشم تا فرداجوابم را بدهید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با توسط حکم محکومیتی که وارد شده از طرف مقابل بابت افترای وارد شده شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  4. علی می گوید

    سلام.بنده از یک ساختمان مخروبه و متروکه مقداری آلومینیوم که چهارچوب در بود برداشتم و لی در مسیر افرادی بنده رو گرفتند و گفتند که آلومینیومها رو از اونجا برداشتم درصورتیکه من تو عمرم دارد اون مجموعه نشدم.الان ماشینم توقیفه و به قید قرار بیرونم.چطوری ثابت کنم و واقعا من بی گناهم و از اون مجموعه هیچی برنداشتم و از ساختمانه مخروبه ای که سالها متروکه بوده برداشتم.آسیا میتوان اثبات بی گناهی کرد و بعد از آن اعاده حیثیت کنم و آیا آلومینیومها رو به خودم تحویل میدهند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید این موضوع را یعنی باید شاهدی برای این قضیه داشته باشید.

  5. رضا می گوید

    سلام و عرض ادب فردی در دادگاه تهمت دزدی و تهدید به بنده بسته بود و بی گناهی بنده برای قانون ثابت شد امروز در دادگاه شکایت اعاده حیثیت کردم چند نفر گفتن قاضی فقط جزای نقدی حکم می دهد
    ولی بنده می خواهم قاضی برای طرف بنده فقط زندان حکم بدهد نه جزای نقدی لطفا راهنمایی بفر مائید
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید چون افترا حبس ندارد اصلا

  6. تحسین توحیدی می گوید

    سلام با دوستم ک یک خانم معلم هستش در گیر، شدم پارسال یک شکایت ازم به عمل اورد و طی چند مرحله دادگاهی بلاخره یک احضاریه ابلاغیه از اجرای احکام با نوع تعیین مهلت جهت انجام کاری برای شخص ذی سمت و مرتبط صادر شده و ذکر کرده ک. عدم حضور بعد از ۱۰ روز جلب است. اتهام وارد شده بر من تهدید و مزاحمت تلفنی و افترا بوده ک اقرار هم کردم…. دوباره امسال هم یک شکایت مجدد با همین موضوع انجام داده و سرقت مستوجب تعزیز هم به شکایت اضافه شده و برای اون منع تعقیب زدن و الباقی شکایت دومی من رو به ۵ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردن. سوالم اینه چطور دادگاه دو پرونده و یک موضوع رو برام تشکیل داده و برای اولی نترسم؟در ضمن فاقد سابقه هستم و چون دوستم در خیالم هنوز عزیز بوده از خودم اصلا دفاع نکردم وگرنه بیگناهم

  7. بهروزامری می گوید

    باسلام.دوهفته پیش ازکلانتری احظاریه برای خانومم امدکه بعدمراجعه کفتن که سیم کارت شماداخل گوشی دزدی بـوده پسرم کاغذخریدونوشته ای که باطرف خریدارنوشته بود برده بودولی شاکی وهمسرش ادعاکردن که دزد خوداین خانوم هست مافیلمشوداریم خانومم بدلیل داشتن فشارخون-(وسرطان کلیه)توانایی صحبت نداشته وازبحث بامردشاکی وشنیدن تحمت وحرفهایی چون تودزد توکریستالی هستی من درموردتووهمسرت تحقیق کردم همه توروترد کردن شوهرت تورونمیخواد و و…وچون زیادگریه کرده بودازحال رفته بود.ومن همون روزطرفموپیداکردم واون هم رفت اون زنی که موبایلوفروخته بودآوردوهمه چیزبرای ماموران روشن شدوافسرتازنرودیدگفت خودشه حالادوروزازجریان ردشده وحال خانومم وخیمه وظاهربیرون ازکلانتری مرده جلو خانومم وگرفته وناسزاگفته ورییس کلانتری هم بدون هیج مدرکی اولش بخانومم گفته دزد خودتی وهزارحرفه دیکه حالاکه مشخصشدبایدچجورری اعاده حیثیت کنم ممنـونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید افترای که زده شده اگر نتوانند ثابت کنند می توانید بابت افترا از این فرد شکایت نمایید

  8. ناشناس می گوید

    سلام
    خانواده شوهرم ، از بنده و برادرشون ک همسرم میشه شکایت کردن به جرم دزدی از گاوصندوق پدرشون که فوت شده
    درصورتیکه یکی از وراث هنگام باز شدن گاوصندوق حضور داشته و علنا در حضور او محتویات گاوصندوق صورت جلسه شده
    برادرش ب من گفتن چون اینجا حضور داری امضا کن به عنوان شاهد
    حالا بی دلیل اسم بنده را وسط آوردن ک آنجا حضور داشتم و دزدی و از محتویات آن مقداری طلا و دلار برداشت کردم
    درصورتیکه ادعای نامبرده بی پایه و بی اساس است
    ایا می‌توان به خاطر تهمت و افترا ازشون شکایت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترای وارده این شخص شکایت نمایید

  9. ناشناس می گوید

    سلام
    خانواده ام شامل دو خواهر و برادرم ، از بنده و همسرم شکایت کردن به جرم دزدی از گاوصندوق پدرمون که فوت شده ، چون ما همراه پدرم زندگی میکردیم
    برادر ارشدم خواستار بازشدن گاو صندوق بودن و گفتن وکیل دو ورثه دیگر یعنی خواهرانم هستن
    و علنا در حضور او محتویات گاوصندوق صورت جلسه شده
    و برادرم ب من و همسرم گفتن چون اینجا حضور دارید امضا کنید به عنوان شاهد
    بعد همان چیزی ک داخل صورت جلسه نوشته شده بود بصورت مساوی برادر ارشدم بدون رضایت بنده تصمیم به تقسیم گرفتن کردن و به دو خواهر دادن
    حالا دوخواهر اذعان دارن ک ما کسی رو وکیل خود قرار ندادیم و همراه همان برادر ارشد شکایت کردن بابت اینکه بدون حضور دو ورثه دیگه گاوصندوق را باز کردیم و از محتویات آن ،خود و همسرم طلا و پول و چک برداشت کردیم ،
    و برای هرکداممان جداگونه اظهارنامه فرستادن
    درصورتیکه ادعای نامبرده بی پایه و بی اساس است
    و بنده صورت جلسه ای ک برادرم امضا گرفت رو دارم و همه چی داخلش نوشته شده
    میتونم ‌بخاطر تهمت و افترا ب خود و همسرم ازشون شکایت کنم؟

  10. محمدرضا می گوید

    سلام روزتون بخیر امروز از اگاهی زنگ زدن بهم میگن از شما شکایت شده بخاطر سرقت موبایل از رستوران
    پرسیدم چیشده افسره برام توضیح داد میگه مدرکشون اینه که تو اون ساعت شما اونجا کارت کشیدی و رفتی بیرون😅 حالا نمیدونم میتونم از طرفم شکایت کنم ؟ و بی گناهیمو ثابت کنم ؟

  11. محمد می گوید

    با سلام از بنده مقداری وسایل دزدیدن ‌صورت جلسه هم کردن تشکیل پرونده هم کردم ، بعد از مدتی یه مقدار وسایل بی ارزش که از من سرقت رفته بود داخل ملکی دیدم ، از طریق شریکم برای طرف پیغام فرستادم ک مال دزدی من را بیاورد تا شکایتش نکردم اما اون ادعای بی گناهی میکند و من بیخیال پرونده شدم ، اما اون از من اعاده حیثیت شکایت کرده. ایا من متهم میشم یا اون ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نتوانید گفته خودتان را اثبات نمایید بله محکوم خواهید شد.

  12. مسلم علیزاده می گوید

    سلام درعروسی برادرزاده ام. باخواهرم مسؤل جمع آوری پول شاباش بودم. بعداازاتمام عروسی تمام پول‌های شاباش وعروسی راتحویلشون دادیم وبعدازتقریبا ۲هفته گفتن که پول‌های شاباش زیادبوده شماکم دادین.حالا ازدست من وخواهرم شکایت کردن. چطوری بی گناهی خودراثابت کنیم

    1. زینالی می گوید

      سلام: نمیتوانند مدعی سرقت باشند و قابل اثبات نیست

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند