حق العمل کاری چیست و در قانون تجارت چه شرایطی دارد؟

قرارداد حق‌العمل کاری می‌تواند به اشخاص کمک کند تا به راحتی و با خیالی آسوده به اهدافی که تمایل دارند دست پیدا کنند و از بروز مشکلات مانند دعاوی حقوقی و دادگاه و… جلوگیری کنند. چرا که در این قرارداد نامی از سرمایه‌گذار اصلی برده نمی‌شود ولی مال برای وی خریداری یا فروخته می‌شود و طرف مقابل اطلاعی از اینکه حقیقتاً مال را به چه کسی می‌فروشد و یا از چه کسی می‌خرد، ندارد.

علت دیگر استفاده از حق‌العمل کاری در بازار امروز، تخصص و مهارت شخص حق‌العمل کار در انجام معاملات و یافتن طرف معامله‌ ی مناسب برای آمر است. در واقع، چون شخص آمر بنا به دلایلی مانند فقدان تخصص، نداشتن زمان کافی یا عدم تمایل به فاش شدن نامش، خود مایل به انعقاد قرارداد نیست یا توان آن را ندارد، برای حصول نتیجه ‌ی مناسب و تخصصی‌تر از افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند (حق‌العمل کار) استفاده می‌کند.

مثلاً به دلیل اختلافات خانوادگی برادری قصد ندارد ملک خود را به اعضای خانواده بفروشد و از سویی دیگر اعضای خانواده اصرار بر خرید این ملک دارند. در این حالت، با استفاده از قرارداد حق‌العمل کاری می‌توان از شخصی غریبه خواست که با پول یکی از اعضای خانواده (مثلاً پدر) ولی با نام خود اقدام به معامله کند. برادر هم که از این قضیه آگاه نیست به راحتی ملک خود را می‌فروشد. اما مالک حقیقی آن ملک پدر خانواده است.

در این نوشتار ما با تعریف حقوقی حق‌العمل کاری، ارائه نکات کاربردی آن، بررسی ویژگی‌های آن، بررسی آن با نهادهای مشابه مانند دلالی و وکالت و در نهایت با ارائه نمونه قرارداد حق‌العمل کاری سعی در روشن ساختن ابعاد این نهاد حقوقی داریم.

 تعریف حق‌العمل کاری بر اساس قانون تجارت

بر اساس ماده‌ی ۳۵۷ قانون تجارت:

«حق‌العمل کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (‌آمر) معاملاتی کرده و در مقابل حق‌العملی دریافت می‌دارد.»

یعنی حق‌العمل کار شخصی است که به نام خود (با استفاده از نام و نام خانوادگی خود به عنوان معامله‌ کننده‌ی اصلی) ولی به‌ حساب آمر (شخص دستوردهنده) معامله می‌کند و در برابر این عمل، حق‌العمل (حق‌الزحمه) دریافت می‌کند. بنابراین، بابت استیفاء از عمل وی به او اجرت (مزد) می‌دهند.

نام دیگر حق‌العمل کاری، خرید به دستور و به حساب دیگری است، حق‌العمل کاری را «کمیسیون» نیز گویند.

حق‌العمل کار کیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حق‌العمل کار کیست؟

بر اساس تعریف فوق، کسی که بدین کار عمل کند، حق‌العمل کار است. نکته‌ی جالب اینکه برای تصدی و انجام این شغل اصولا نیازی به داشتن مدرک یا پروانه‌ی خاصی نیست. برخلاف تصدی به دلالی که با توجه به مواد ۱ و ۱۱ قانون راجع به دلالی مصوب ۱۳۱۷ نیاز به داشتن پروانه‌ی مخصوص دارد.

ماهیت حق‌العمل کاری

حق‌العمل کاری نوعی «نمایندگی ناقص» است. چراکه حق‌العمل کار به نام خود معامله می‌کند. بر همین اساس مسئولیت‌های ناشی از قراردادی که منعقد کرده است، بر عهده‌ی خودش می‌باشد. اما حقوق، منافع و مزایای ناشی از قرارداد برای آمر (شخص دستوردهنده) است.

در این رابطه باید توجه داشت که حق‌العمل کار در صورتی تاجر محسوب می‌گردد که شغل معمولی خود را این کار قرار دهد. در غیر این صورت و با یک‌بار حق‌العمل کاری، تاجر محسوب نمی‌گردد.

اوصاف قرارداد حق‌العمل کاری

قراردادی معوض است و در برابر کار انجام‌شده باید اجرتی پرداخته شود.

عقدی رضایی و غیر تشریفاتی است.

قراردادی عهدی و اذنی است نه تملیکی و به صرف انعقاد قرارداد تملیکی صورت نمی‌گیرد.

عقدی جایز است و با مرگ و یا حجر (دیوانگی) هر یک از طرفین عقد، قرارداد منفسخ (منحل) می‌شود.

تفاوت حق‌العمل کاری و عاملی

الف) حق‌العمل کاری، انجام معامله به نام خود ولی به حساب دیگری است. اما عاملی، انجام معامله به نام و حساب دیگری است.

ب) در حق‌العمل کاری، تعهدات (مسئولیت‌ها) ناشی از قراردادی که حق‌العمل کار منعقد کرده، در برابر طرف دیگر قرارداد، بر عهده‌ی خود حق‌العمل کار است؛ اما در عاملی این مسئولیت‌ها فقط بر عهده‌ی آمر (دستوردهنده) است.

تکالیف و وظایف حق‌العمل کاری

تکالیف و وظایف حق‌العمل کاری

  1. حق‌العمل کار در هیچ مرحله‌ای از کارش نباید هویت و هدف اصلی عملش را برای طرف مقابل افشا کند.
  2. بر اساس ماده‌ی ۳۵۹ قانون تجارت، حق‌العمل کار باید آمر (دستوردهنده) را از جریان اقدامات خود آگاه کند به ویژه زمانی که مأموریت وی انجام شده باشد.
  3. بر اساس ماده‌ی ۳۶۰ قانون تجارت در صورت دستور دادن آمر به بیمه کردن مال موضوع معامله، حق‌العمل کار موظف است آن مال را بیمه کند.
  4. بر اساس ماده‌ی ۳۶۱ قانون تجارت اگر مالی که قرار است مورد معامله قرار گیرد دارای عیبی واضح و ظاهری باشد، حق‌العمل کار اولاً موظف است این مسئله را به آمر گزارش دهد. ثانیاً اقدامات لازم برای محافظت و نگه‌داری مال را انجام دهد تا بعداً در صورت لزوم بتواند برای تعیین میزان خسارت ناشی از حمل‌ونقل کالا به آمر رجوع کند و از وی هزینه‌ها را بگیرد.
  5. بر اساس ماده‌ی ۳۶۲ قانون تجارت اگر احتمال فاسد شدن سریع کالا وجود داشته باشد، حق‌العمل کار مختار است که با اطلاع دادستان محل یا نماینده‌ی او کالا را بفروشد و اگر منافع آمر به‌طور قطع ایجاب کند، حق‌العمل کار حتماً باید با اطلاع دادستان یا نماینده‌ی او کالا را بفروشد.

تقصیراتی که ممکن است حق‌العمل کار مرتکب شود:

  1. بر اساس ماده ۳۶۴ قانون تجارت اصولاً حق‌العمل کار امین آمر است و مسئول خساراتی نیست که در اثر عمل او به وجود نیامده. مگر اینکه ثابت شود حق‌العمل کار کوتاهی کرده یا تعدی نموده.
  2. استفاده از تفاوت قیمت: اگر حق‌العمل کار که کالایی را برای آمر خریده، مبلغی بیش از قیمت واقعی خرید اعلام کند. مثلاً کالایی را ۱۰۰ هزار تومان خریده ولی بگوید ۱۱۰ هزار تومان خریدم و ۱۰ هزار تومان به جیب بزند. یا اینکه کالا را به ۱۰۰ هزار تومان فروخته ولی به آمر بگوید ۹۰ هزار تومان فروختم، در حالت‌ها:
  • حق‌العمل کار هیچ مزد و اجرتی دریافت نمی‌کند.
  • آمر می‌تواند حق‌العمل کار را خود خریدار یا فروشنده به‌ حساب آورد و انجام تعهدات ناشی از معامله را از خود او بخواهد.
  • با وجود شرایط مسئولیت کیفری، به مجازات جرم خیانت در امانت نیز محکوم می‌گردد.
  1. اگر حق‌العمل کار بدون رضایت آمر کالا را به صورت نسیه بفروشد یا اگر مأمور خرید است، پول را کامل بدهد ولی کل جنس را به صورت یکجا تحویل نگیرد، معامله‌ی وی صحیح است. اما حق‌العمل کار مسئول جبران ضررهای ناشی از اعمال خود خواهد بود.

مواردی که حق‌العمل کار مجاز است مال آمر را بفروشد

با جمع تمام شرایط زیر این کار مجاز است:

  • با نظارت دادستان باشد.
  • از طریق مزایده باشد.
  • امکان فروش یا مال با شرایط و قیمتی که آمر مقرر کرده نباشد یا اینکه آمر از دستور خود منصرف شده باشد.
  • آمر بیش ‌از اندازه‌ی متعارف مال را در نزد حق‌العمل کار نگاه دارد.
  • آمر یا نماینده‌اش در محل فروش حاضر باشند یا اگر حاضر نیستند از قبل با اخطاریه‌ ی رسمی مطلع شده باشند.

تکلیف حق‌العمل کار نسبت به تعهدات ناشی از قرارداد

تکلیف حق‌العمل کار نسبت به تعهدات ناشی از قرارداد

اصولاً حق‌العمل کار در برابر آمر مسئول پرداخت وجوه طرف مقابل یا انجام سایر تعهدات وی نیست مگر:

الف) ضمانت طرف دیگر را کرده باشد.

ب) بنا بر عرف مسئول باشد.

ج) اگر حق‌العمل کار اقدام نادرستی کرده یا به حساب آمر قیمتی علاوه بر قیمت خرید یا کمتر از قیمت فروش اعلام کند.

د) به نسیه معامله کند. در صورتی که مجاز به انجام چنین کاری نباشد.

تذکر: در حق‌العمل کاری، طرف معامله می‌تواند برای الزام به اجرای تعهدات قراردادی هم به حق‌العمل کار رجوع کند و هم به آمر. اصولاً حق‌العمل کار در برابر طرف معامله، مسئول اجرای تعهد آمر است اما در برابر آمر مسئول اجرای تعهدات طرف معامله نیست.

تکلیف تفاوت قیمت در حق‌العمل کاری:

  1. مسئولیت نسبت به تفاوت قیمت: بر اساس ماده‌ی ۳۶۳ قانون تجارت اگر حق‌العمل کار، کالا را به کمتر از حداقل قیمت تعیین‌شده از سوی آمر، بفروشد؛ این معامله صحیح است و حق‌العمل کار مسئول پرداخت تفاوت قیمت است مگر اینکه ثابت کند الف) از ضرر بزرگ‌تری جلوگیری کرده است و ب) امکان اجازه گرفتن از آمر در آن زمان وجود نداشته است.
  2. ممنوعیت استفاده از تفاوت قیمت: بر اساس ماده‌ی ۳۶۵ قانون تجارت اگر حق‌العمل کار کالا را به کمتر از قیمت تعیین‌شده از سوی آمر بخرد یا به بیشتر از قیمت تعیین‌شده بفروشد، نباید از تفاوت قیمت استفاده کند و تفاوت قیمت متعلق به آمر است.

بیشتر بخوانید: وکالت بلاعزل یعنی چه؟


اجرت حق‌العمل کار

الف) اگر در این‌ باره سکوت شده باشد، حق‌العمل کار مستحق اجرت‌المثل است.

ب) در حق‌العمل کاری برخلاف دلالی، اراده‌ی طرفین برای تعیین اجرت محدود نیست.

ج) بر اساس ماده ۳۶۹ قانون تجارت حق‌العمل کار فقط در صورتی می‌تواند اجرت قراردادی را دریافت کند که معامله علاوه بر اینکه منعقدشده باشد، اجرا نیز شده باشد. یا اینکه اجرا نشدن معامله به دلیل فعل آمر باشد.

د) حق‌العمل کاری قراردادی جایز است و هر یک از طرفین هر وقت که بخواهند مجازند قرارداد را فسخ کنند در این صورت اگر فسخ از جانب حق‌العمل کار باشد، او مستحق هیچ اجرتی نیست ولی اگر فسخ از جانب آمر باشد، حق‌العمل کار مستحق اجرت‌المثل کارهای انجام‌شده است.

ه) اگر معامله‌ای که حق‌العمل کار در پی انعقاد آن است، به دلیل مسائل دیگری غیر از فعل خودش و آمر غیرقابل اجرا شده باشد، حق‌العمل کار مستحق اجرت‌المثل است.

 مخارج حق‌العمل کاری

بر اساس ماده ۳۶۸ قانون تجارت:

«مخارج حق‌العمل کاری مانند عوارض گمرک و هزینه‌ی انبارداری، اصولاً بر عهده‌ی آمر است. اما حق‌العمل کار باید ثابت کند که هزینه‌های صورت گرفته هم برای انجام معامله لازم بوده و هم این مخارج به نفع آمر بوده است».

تذکر: اگر حق‌العمل کار تأمین مالی اجرای قرارداد را بر عهده بگیرد، حق مطالبه‌ی آن را از آمر دارد حتی اگر از قبل اذن نداشته باشد.

حق حبس در حق‌العمل کاری

حق حبس در حق‌العمل کاری

حق‌العمل کار نسبت به انعقاد و اجرای قرارداد حق حبس ندارد. یعنی نمی‌تواند از انجام کار خودداری کند تا اول حق‌العمل خود را دریافت دارد. اما پس از انعقاد و اجرای قرارداد اگر مال یا کالایی به دست حق‌العمل کار رسید، وی می‌تواند آن را نزد خود نگاه دارد و از تحویل آن خودداری کند تا زمانی که آمر مزد و اجرتش را بدهد.

معامله‌ی حق‌العمل کار با خود

مطابق با ماده ۳۷۳ قانون تجارت حق‌العمل کار اصولاً حق انعقاد قرارداد با خود را ندارد مگر آنکه مأمور به خرید یا فروش اسناد یا اوراق بهادار یا اموالی باشد که مظنه‌ی بورسی یا بازاری دارند. مانند سکه بهار آزادی، دلار و…

اگر حق‌العمل کار خود طرف معامله قرار گیرد باید قیمت را بر مبنای «روز انجام معامله» در نظر بگیرد. اگر حق‌العمل کار خود طرف معامله قرار گیرد، حق گرفتن اجرت و سایر هزینه‌های لازم را دارد.

در هر موردی که حق‌العمل کار شخصاً می‌تواند خریدار یا فروشنده واقع شود، اگر به آمر بگوید که معامله انجام‌شده است بدون اینکه طرف معامله را مشخص کند، خودش طرف معامله محسوب می‌گردد.

اگر معامله انجام شود و آمر از دستورش منصرف شود و بعد حق‌العمل کار از این انصراف آگاه شود، دیگر حق‌العمل کار نمی‌تواند خود طرف معامله گردد.

شرایط تبدیل شدن به حق‌العمل کار گمرکی

تبدیل شدن به حق‌العمل کار گمرک یا همان کارگزار گمرکی کار آسانی نیست. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین فعالیتی انجام دهد، مگر اینکه پروانه مخصوص این شغل را از اداره‌ی گمرک دریافت کند. پروانه‌ی کارگزاری گمرک علاوه بر نیاز به چندین شرط عمومی، نیازمند برخورداری از کارت بازرگانی نیز هست.

شرایط عمومی دریافت پروانه حق‌العمل کاری گمرک به شرح زیر می‌باشد:

  1. تابعیت ایران داشته باشد.
  2. حداقل ۲۵ سال سن داشته باشد.
  3. سابقه محکومیت مجرمانه نداشته باشد – عدم سابقه‌ی قاچاق در گمرک (نیاز به گواهی کتبی مقامات مربوط دارد)
  4. تحصیلات حداقل دیپلم دبیرستان – دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر در شرایط برابر، حق تقدم دارند.
  5. کارمند دولت نباشد.
  6. در امتحان قانون امور گمرکی و آیین‌نامه‌ی گمرک پذیرفته ‌شده باشد.

مدت اعتبار و شرایط تمدید پروانه حق العمل کاری

ماده‌ی ۳۸۰ آیین‌نامه اجرایی مشخص کرده که اعتبار پروانه‌ی حق‌العمل کاری تنها ۱ سال است. برای تمدید نیز شخص متقاضی باید قبل از انقضای اعتبار پروانه حق‌العمل کاری، با پرداخت بهای تمبر پروانه و ارائه‌ی دفتر مخصوص حق‌العمل کاری، برای تمدید کارت حق‌العمل کاری گمرکی خود درخواست دهد.

در صورتی که تخلفی که محرومیت دائمی یا موقت از شغل حق‌العمل کاری را به دنبال دارد رخ نداده باشد، بعد از ملاحظه‌ی دفتر حق‌العمل کاری سال گذشته و پلمپ و امضای دفتر حق‌العمل کاری سال بعد، مجدداً ۱ سال پروانه را فعال می‌کند.

یکی از شروط تمدید کارت، سابقه‌ی ترخیص سالانه به میزان حداقل ۱۰۰ اظهارنامه در گمرک خانه‌های درجه‌ی یک، یا ۵۰ اظهارنامه در گمرک خانه‌های درجه‌ی ۲ یا ۲۵ اظهارنامه در گمرک خانه‌های درجه‌ی ۳ می‌باشد.

نمونه قرارداد حق‌العمل کاری

نمونه قرارداد حق‌العمل کاری (بازاریابی , پخش و فروش)

ماده ۱) طرفین قرارداد:

الف) شرکت …………………. به مدیریت ……………. به شماره ثبت …………….. به آدرس …………….. تلفن ……………………. به عنوان آمر .

ب) آقای ……………………… فرزند …………….. شماره شناسنامه ……………… صادره از …………… متولد ……………….. ساکن …………….. تلفن …………….. به عنوان عامل فروش .

ماده ۲) موضوع قرارداد:

بازاریابی , پخش و فروش تولیدات آمر توسط عامل فروش .

ماده ۳) مدت قرارداد:

مدت این قرارداد از تاریخ ……………… لغایت ……………. به مدت ……………… ماه به صورت آزمایشی منعقد می‌گردد و چنانچه صلاحیت عامل فروش مورد تأیید آمر قرار گیرد، قابل تمدید خواهد بود .

ماده ۴) محدوده فعالیت:

حوزه عملیاتی عامل فروش استان ……………….. می‌باشد .

ماده ۵) وظایف و تعهدات عامل فروش:

۱.۵) عامل فروش متعهد می‌گردد که بدون هماهنگی کتبی آمر هیچ‌گونه فعالیتی خارج از حوزه عملیاتی خود نداشته باشد.

۲.۵) مبنای قیمت فروش تولیدات شرکت وفق لیست قیمتی می‌باشد که پیوست قرارداد است.

۳.۵) عامل فروش می‌تواند با توجه به مسئله عرضه و تقاضا بر مبنای تولیدات شرکت میزان تخفیفی را که قبلاً توسط آمر تعیین گردیده در هنگام فروش اعمال نماید.

۴.۵) عامل فروش موظف است میزان تخفیف اعمال‌شده را نسبت به هریک از مشتریان به تفکیک اعلام نمایند تا پس از تأیید آمر در ذیل برگ فروش آن‌ها قید گردد.

۵.۵) عامل فروش ضامن کلیه تعهداتی می‌باشد که انجام می‌دهد و آمر هیچ‌گونه تعهدی در قبال آن‌ها ندارد، مگر تعهداتی که قبلاً با هماهنگی کتبی آمر انجام‌گرفته باشد.

۶.۵) مرجوعات شرکت در صورتی قابل‌ پذیرش است که نقص مربوط به کیفیت آن باشد در غیر این صورت کلیه هزینه‌های مرجوعی از قبیل ( کارتن، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و ……….) و خسارت‌های ناشی از آن به عهده عامل فروش می‌باشد.

۷.۵) کالاهای مرجوعی حداکثر ……………… روز پس از ارسال کارخانه می‌باید به اطلاع شرکت برسد.

۸.۵) عامل فروش باید کلیه سفارش‌ها خریداران را از طریق نمابر، تلفن و یا کتباً به دفتر شرکت اعلام کنند و در صورتی که این سفارش‌ها مطابق شرایط شرکت باشد، اقدامات لازم جهت ارسال انجام خواهد گرفت.

۹.۵) عامل فروش متعهد می‌گردد ظرف مدت ………… روز از تاریخ ارسال محصولات شرکت به خریداران، نسبت به تأدیه وجه آن اقدام نموده و کلیه وجوه دریافتی اعم از وجه نقد یا چک را به شرکت تحویل دهد.

۱۰.۵) عامل فروش باید کلیه مطالبات را به‌طور کامل به شرکت تأدیه نماید و رسید آن‌ها را دریافت کند در غیر این صورت متخلف محسوب و مسئول می‌باشد.

۱۱.۵) حداکثر مدت مطالبه ثمن معاملات منعقده ……………… روز از تاریخ ارسال محموله و خروج کالا از کارخانه می‌باشد.

۱۲.۵) عامل فروش متعهد است در صورت اخذ چک از خریداران به آن‌ها رسید بدهد و از کلیه چک‌ها فهرستی در دو نسخه تهیه نموده , یک نسخه را به شرکت تحویل و رسید دریافت کند و نسخه دیگر نزد خود باشد.

۱۳.۵) در صورت عدم تأدیه به‌ موقع چک خریداران، وجه آن به علاوه خسارت تأخیر تأدیه از محل حساب عامل فروش برداشت می‌شود (خسارت تأخیر تأدیه به میزان …………… ماهیانه مورد محاسبه قرار می‌گیرد).

۱۴.۵) عامل فروش متعهد می‌گردد که به عنوان امین شرکت، حافظ منافع شرکت بوده و هیچ‌گونه اقدامی علیه شرکت انجام ندهد در غیر این صورت مسئول می‌باشد.

۱۵.۵) ا زآنجایی‌که مشتریان، عامل فروش را به نام شرکت می‌شناسند و اثر عملکرد اخلاقی، تبحر و توانمندی ایشان به عنوان اثر مثبت شرکت تلقی می‌گردد و اثر منفی ایشان را به عنوان اثر سوء برشمرده و خدشه به اعتبار شرکت خواهد بود، فروشنده با اهتمام کامل در جهت ارتقاء اعتبار نافذ شرکت کوشا خواهد بود و متعهد به رعایت نظم و انضباط (حضور به‌ موقع، نظم و ترتیب در امور جاری) و رعایت موازین و شئونات اسلامی (صداقت در گفتار و عمل و ظاهر آراسته و شایسته، دوری جستن از غیبت و زیاده‌گویی، جلوگیری از اسراف) می‌باشد.

۱۶.۵) از آنجایی‌ که اطلاعات شرکت به عنوان سرمایه‌های نهفته شرکت محسوب می‌گردد رعایت دقیق حفظ اسرار و امور شرکت به عنوان اصل امانت‌دار واجب و لازم‌الاجرا است.

۱۷.۵) در طول مدت همکاری در هیچ مرکز دولتی و وابسته به بخش دولتی که در زمینه‌ی صنایع وابسته و بخش خصوصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و به صورت تمام وقت و یا نیمه‌وقت و پاره‌وقت و به صورت موضوعی مشغول به کار نمی‌گردد.

۱۸.۵) به‌ کارگیری توانمندی‌های بالقوه خویش در جهت امور محوله به نحوی که امور محوله با کمال دقت, در حداقل زمان و برترین کیفیت انجام گردد.

ماده ۶) تعهدات و وظایف آمر:

۱.۶) آمر متعهد است نسبت به ارسال سفارش‌ها خریداران که مطابق شرایط تنظیم گردیده اقدامات لازم را با توجه به تولیدات و امکانات شرکت حتی‌الامکان در اسرع وقت انجام دهد.

۲.۶) آمر متعهد است ……………. مبلغ فروش خالص محصولات شرکت را به عنوان کمیسیون , پس از وصول کامل وجوه، اعم از وجه نقد یا چک و کسر هزینه‌هایی مانند مرجوعات و تخفیف و غیره به حساب عامل فروش واریز نماید.

۳.۶) آمر می‌تواند هر زمان که لازم بداند نماینده‌ای جهت نظارت بر فعالیت عامل فروش به منطقه اعزام نماید.

۴.۶) آمر متعهد است بابت هزینه‌های ایاب و ذهاب فروشنده، ماهیانه مبلغ ……… به‌طور ثابت پرداخت نماید.

۵.۶) آمر متعهد می‌گردد که چنانچه سفارش‌ها مشتریان به صورت ماشین دربستی یا بالاتر باشد، مبلغ کرایه حمل را ذیل فاکتور مشتریان کسر نماید.

۶.۶) آمر متعهد است ماهیانه حداقل حقوق مصوب وزارت کار را به مسئول فروش پرداخت و ایشان را طبق ضوابط سازمان تأمین اجتماعی پس از طی دوره آزمایشی بیمه نماید.

۷.۶) آمر متعهد می‌گردد در طول مدت دوره آزمایشی فعالیت عامل فروش, شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی را جهت موضوع قرارداد به موازات عامل فروش استخدام ننماید.

ماده ۷) تضمین قرارداد :

۱.۷) یک فقره چک به شماره …………… عهده بانک ………………. شعبه …………….. حساب جاری ………………. به مبلغ ………………… ریال هر کدام به ………………. بابت وجه التزام قرارداد از عامل فروش توسط آمر اخذ گردید .

۲.۷) در صورت اثبات هرگونه تخلفی از ناحیه عامل فروش که مغایر با مفاد قرارداد باشد , آمر می‌تواند این قرارداد را فسخ نماید و خسارات وارده به آمر از محل اسناد قیدشده تأمین نماید و عامل فروش رضایت خود را به منظور برداشت خسارات وارده از سوی آمر اعلام می‌نمایند.

۳.۷) احراز تخلف و عدم کفایت با توجه به عرف صنفی صورت می‌پذیرد.

۴.۷) چنانچه قرارداد به علت تخلف عامل فروش فسخ گردد , از تاریخ فسخ کلیه حساب‌های فی‌مابین بایستی تسویه گردد و مواردی که به‌طور امانی در اختیار عامل است به آمر تحویل داده شود.

۵.۷) در صورت عدم تأدیه و تسویه حساب کامل ظرف ……………. از تاریخ فسخ , عامل فروش می‌باید روزانه ………………. از مجموع بستانکاری آمر را بابت وجه التزام به آمر بپردازد.

ماده ۸) تعداد نسخ قرارداد

این قرارداد در ۸ ماده و در سه نسخه متحدالمتن تنظیم که هر سه نسخه دارای حکم واحد بوده و در مورخ ………………….. در کمال صحت و سلامت و آگاهی طرفین از مفاد آن  بین طرفین منعقد و از تاریخ انعقاد برای طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد.

 مهر و امضاء آمر                                                    مهر و امضاء عامل فروش

شهود : ۱) آقای …………….. فرزند ……………..                    ۲) آقای …………….. فرزند ……..

نتیجه گیری

حق‌العمل کار شخصی است که به نام خود (با استفاده از نام و نام خانوادگی خود به عنوان معامله‌ کننده‌ی اصلی) ولی به‌ حساب آمر (شخص دستوردهنده) معامله می‌کند و در برابر این عمل، حق‌العمل (حق‌الزحمه) دریافت می‌کند.

حق العمل کاری عقدی جایز است و با مرگ و یا حجر (دیوانگی) هر یک از طرفین عقد، قرارداد منفسخ (منحل) می‌شود.

حق الزحمه حق العمل کار منوط به اجرای معامله می بیاشد نه صرفا انعقاد قرارداد حق العمل کاری در صورت فسخ قرارداد نیز چنانچه علت فسخ، حق العمل کار نباشد مستحق اجرت می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. کرامت اله داوری می گوید

    با سلام موسسه ای جهت دریافت تسهیلات بانکی با ضمانت سند ملکی یک فقره چک جهت اجرت حق العمل از من گرفته ومدت اعتبار قرارداد را ۲ ماه نوشته و قید کرده پس از انقضای زمان مذکور چک قابل وصول است حال اگر نتواند برای من وام بگیرد یعنی تعهدش را عمل نکند می تواند چک را وصول کند ؟ با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید بررسی بشه در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی لینک زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند